Shanxi (lléase Shan-Sí; chinu: 山西, pinyin: Shānxītrescripción antigua: Shansi) ye una de les ventidós provincies que, xunto coles cinco rexones autónomes, cuatro conceyos y dos rexones alministratives especiales, conformen la República Popular China. La so capital ye Taiyuán.

Shanxi
Alministración
PaísBandera de la República Popular China República Popular China
ISO 3166-2 CN-SX
Tipu d'entidá Provincies de China
Capital Taiyuán
Cabezaleru/a del gobiernu Lin Wu (en) Traducir
Nome oficial 山西省 (zh-cn)
Nome llocal 山西 (zh)
División
Xeografía
Coordenaes 37°52′24″N 112°33′52″E / 37.8733°N 112.5644°E / 37.8733; 112.5644
Superficie 156000 km²
Llenda con Henán, Shaanxi, Mongolia Interior, Hebei, Shijiazhuang, Baoding, Zhangjiakou, Anyang, Handan, Xingtai (es) Traducir, Xinxiang, Jiaozuo, Jiyuan, Luoyang, Sanmenxia, Weinan, Yan'an, Hohhot y Ulanqab
Puntu más altu Monte Wutai
Demografía
Población 34 915 616 hab. (2020)
Densidá 223,82 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+08:00
shanxi.gov.cn
Cambiar los datos en Wikidata

Ta allugada al este de la rexón Norte del país, llindando al norte con Mongolia Interior, al este con Hebei, al sur con Henan (parte de la so frontera ta delimitada pol ríu Mariellu) y al oeste col ríu Mariellu que lu dixebra de Shaanxi. Tien una estensión de 156 000 quilómetros cuadraos habitaos por más de 31 millones de persones (2003).

El nome embrivíu ye Jin, pol estáu de Jin qu'esistió na zona mientres el periodu de Primaveres y Serondes. Amás de la capital, otra ciudá destacada ye Datong.

Shanxi significa lliteralmente "oeste de los montes" en referencia a la situación de la provincia, al oeste de los Montes Taihang.Ta asitiada na parte central del valle del ríu Mariellu.

Historia editar

En Shanxi tuvo alcontráu, mientres el periodu de Primaveres y Serondes, el poderosu estáu de Jin, qu'acabaría estremándose nos estaos d'Estáu d'Han Han, Zhao y Wei en 403 e. C., fecha que de normal se considera como la del empiezu de los Reinos Combatientes. Escontra'l 221 e. C. toos estos estaos cayeren sol estáu de Qin, qu'estableció la dinastía Qin de manes de Qin Shi Huang.

La posterior dinastía Han gobernó Shanxi col nome de Bingzhou (幷州 Bīng Zhōo, "provincia de Bing"). Mientres les invasiones de los nómades del norte del periodu de los dieciséis Reinos, l'actual provincia foi controlada socesivamente polos Zhao posteriores, los Yan Anteriores, los Qin Anteriores y los Yan posteriores. Fueron siguíos polos Wei Septentrionales, un reinu de los xianbei que tuvo una de les sos primeres capitales na actual Datong, nel norte de Shanxi, y que llegaría a gobernar casi tol norte de China.

Mientres la dinastía Tang (618 - 907), y en dómina posterior, la zona foi llamada Hedong (河東, Hédōng), o "al este del ríu (Mariellu)".

Mientres la primer parte de les Cinco Dinastíes y los Diez Reinos (907 - 960) d'equí salieron trés de les dinastíes y l'únicu reinu establecíu nel norte. Shanxi foi en principiu la base del jiedushi (节度使), o gobernador militar, de Hedong, Li Cunxu, quien derrocaría a la primera de los cinco dinastíes, la Liang Posterior, pa establecer la segunda, la Tang Posterior. Esta foi de la mesma derrocada por otru d'esti gobernadores, Shi Jingtang, pa instaurar la tercera, la Jin Posterior. Derrocada ésta polos kitán, otru jiedushi de Hedong, Li Zhiyuan establecería la cuarta dinastía, haber Posterior. A lo último cuando la quinta dinastía, la Zhou Posterior, foi establecida, el nuevu jiedushi de Hedong, Liu Chong, remontóse y estableció l'estáu independiente Han del Norte, unu de los diez reinos, no que son agora la parte norte y central de Shanxi.

Shi Jintang, fundador de la dinastía Jin Posterior, dexó una gran parte del norte de China a los kitán como pagu pola so ayuda militar. Esti territoriu, llamáu los Dieciséis Prefeutures de Yanyun, incluyía parte del norte de Shanxi y col tiempu convertir nun gran problema pa la defensa china contra los kitán mientres la siguiente centuria, yá que taba al sur de la Gran Muralla. Esta situación siguió ente la china de la dinastía Song del norte y la dinastía Liao. La posterior dinastía Song del sur, abandonó'l norte de China, incluyendo Shanxi, en manes de la dinastía Jin en 1127.

La dinastía Yuan estremó China en provincies pero Shanxi nun foi establecida como una d'elles. Les llendes y nome actuales de la provincia fueron establecíos mientres la dinastía Ming. Mientres la dinastía Qing Shanxi estender escontra'l norte más allá de la Gran Muralla pa incluyir partes de Mongolia Interior, incluyendo l'actual ciudá y Hohhot y asolapándose cola xurisdicción de les ocho banderes y la bandera de Guihua Tümed.

Mientres la mayor parte del periodu en que la República de China gobernó sobre la China continental, Shanxi foi controlada por un únicu señor de la guerra, Yen Xishan, al contrariu de lo qu'asocedía nel restu de China, solmenáu por frecuentes cambeos. Mientres la Segunda Guerra Sino-xaponesa, Xapón ocupó gran parte de la provincia en ganando a China na batalla de Taiyuan. Tamién foi un importante campu de batalla ente los xaponeses y l'Exércitu Popular de Lliberación.

Tres la derrota de Xapón, una gran parte del campu de Shanxi foi una importante base del EPL mientres la Guerra Civil China. Yen incorporara miles d'antiguos soldaos xaponeses a les sos fuercies, y éstos formaron parte de la so fallida defensa de Taiyuan contra los comunistes a principios de 1949.

Mientres sieglos, Shanxi foi unu de los principales centros comerciales y bancarios de China y la denominación mercader de Shanxi (晋商 jìnshāng) foi sinónimu de prosperidá. La ciudá de Pingyao amuesa entá güei signos d'esta situación de dominiu nel mercadéu qu'una vegada tuvo Shanxi. Nella atopen restos de la cultura y l'arquiteutura de la dinastía Han. Sicasí, la provincia actual ye una de les más probes del país.

Xeografía editar

Shanxi asítiase sobre un pandu. Nel este atopa la llarga cadena de los montes Taihang y nel oeste los montes Lüliang. Cerca del 70% de la provincia ye montascosu, polo que la mayor parte de la población vive nos valles del centru, formaos por loess y al traviés de los cualos cuerre'l ríu Fen. El puntu más altu de la provincia asitiar nel monte Wutai, con una altitú de 3.058 metros. Al traviés de la mayor parte la so frontera con Mongolia Interior escurre la Gran Muralla.

El ríu Mariellu forma la frontera oeste con Shaanxi. Los sos afluentes, los ríos Fen y Qin, cuerren de norte a sur, formando la cuenca de la mayor parte d'esta zona. El norte ye drenado por afluentes del ríu Hai, como'l Sanggan y el Hutuo. El mayor llagu natural ye'l Xie, d'agua salao y asitiáu cerca de Yuncheng, nel suroeste.

El clima ye continental monzónicu pero, por cuenta de la cercanía del desiertu de Gobi, onde sopla'l vientu cargáu de loess, ye desaxeradamente secu. La temperatura medio en xineru ta per debaxo de los 0 °C y en xunetu bazcuya ente los 21 y los 26 °C. La media de precipitaciones añales ta ente los 350 y los 700 mm, col 60% concentraos ente xunu y agostu.

Ciudaes importantes:

División alministrativa editar

Shanxi ta formada por 11 Divisiones de nivel de Prefeutura, toes elles Ciudaes de nivel de Prefeutura. Estes 11 Divisiones de Nivel de Prefeutura subdividir en 119 Divisiones de nivel de Distritu (23 Sectores, 11 Ciudaes de nivel de Distritu y 85 Distritos), estremaes de la mesma en 1388 Divisiones de nivel de Conceyu (561 Pueblos, 634 Conceyos y 193 Subsectores).

Mapa # Nome Hanzi Hanyu Pinyin Tipu
 
1 Taiyuan 太原市 Tàiyuán Shì Ciudá con Nivel de Prefeutura
2 Changzhi 长治市 Chángzhì Shì Ciudá con Nivel de Prefeutura
3 Datong 大同市 Dàtóng Shì Ciudá con Nivel de Prefeutura
4 Jincheng 晋城市 Jìnchéng Shì Ciudá con Nivel de Prefeutura
5 Jinzhong 晋中市 Jìnzhōng Shì Ciudá con Nivel de Prefeutura
6 Linfen 临汾市 Línfén Shì Ciudá con Nivel de Prefeutura
7 Lüliang 吕梁市 Lǚliáng Shì Ciudá con Nivel de Prefeutura
8 Shuozhou 朔州市 Shuòzhōo Shì Ciudá con Nivel de Prefeutura
9 Xinzhou 忻州市 Xīnzhōo Shì Ciudá con Nivel de Prefeutura
10 Yangquan 阳泉市 Yángquán Shì Ciudá con Nivel de Prefeutura
11 Yuncheng 运城市 Yùnchéng Shì Ciudá con Nivel de Prefeutura

Ver Divisiones Alministratives de Shanxi (llistáu completu de les Divisiones de Nivel de Distritu).

Economía editar

Destaquen los cultivos de trigu, sorgu, miyu, llegumes, pataques y maíz anque l'agricultura ta bien llindada pol clima y la falta d'agua

Los sos depósitos de carbón xuben a 260.000 millones de tonelaes, un terciu del total de China, polo que ye la provincia líder en producción con 300 millones de tonelaes. Los campos d'estracción de carbón más importante son los de Datong (大同), Ningwu (宁武), Xishan (西山), Hedong (河东), Qinshui (沁水) y Huoxi (霍西). Tamién tien un terciu de les reserves de bauxita, 500 millones de tonelaes.

Les principales industries son la producción de carbón y productos químicos, la xeneración d'eletricidá y el refináu de metales.

El PNB xubió en 2004 a 304.000 millones de yuanes (37.740 millones de dólares), ocuapndo'l decimoctavu llugar ente les provincies chines.

Demografía editar

La población ye na so mayoría d'etnia han, anque tamién hai mongoles, manchúes y hui.

Grupos étnicos de Shanxi, censu de 2000
Nacionalidá Población Porcentaxe
Han 32,368,083 99,68%
Hui 61,690 0.19%
Manchú 13,665 0.042%
Mongol 9,446 0.029%

Nun inclúi a los miembros del Exércitu Popular de Lliberación (EPL) en serviciu activu.
Fonte: Departamentu d'Estadística de Población, Social, Científica y Teunolóxica de la Oficina Nacional d'Estadística de China (国家统计局人口和社会科技统计司) y Departamentu de Desenvolvimientu Económicu de la Comisión Estatal China d'Asuntos Étnicos (国家民族事务委员会经济发展司), ed. Tabulación de Nacionalidaes del censu de población de 2000 de China (《2000年人口普查中国民族人口资料》). 2 vols. Beijing: Editorial de les Nacionalidaes (民族出版社), 2003. (ISBN 7-105-05425-5)

En 2004, la tasa bruta de natalidá foi de 12.36 nacencies per cada mil habitantes y la tasa bruta de mortalidá de 6.11 muertes per cada mil habitantes. En cuanto al sexu, la proporción yera de 105.5 homes por cada 100 muyeres.[1]

Cultura editar

La mayoría de los habitantes de Shanxi falen dialeutos del jin, una de les cañes del chinu. Sicasí, los dialeutos del suroeste, cerca de la frontera con Henan y Shaanxi, son clasificaos dientro del zhongyuan, una subdivisión del mandarín.

La cocina de Shanxi ye principalmente conocida pol gran usu que fai del vinagre como condimento pa los fideos. Un platu típicu de la capital Taiyuan ye'l Taiyuan tounao (太原头脑, "Cabeza de Taiyuan"), una sopa preparada con carne de carneru, boniato (山药, shānyao), raigañu de lotu, astrágalo (黄芪), cebolla y dalgún tipu de bébora alcohólico p'arumar. Puede tastiase moyando cachos de pan ensin lleldu y dizse que tien propiedaes melecinales.

La ópera de Shanxi (晋剧 Jinju) ye una forma d'ópera china popularizada dende finales de la dinastía Qing gracies a los entós omnipresentes mercaderes de Shanxi. Tamién ye conocida como zhonglu bangzi (中路梆子), por ser del tipu bangzi (梆子), un grupu d'óperes que s'estremen pol usu d'unes castañueles de madera que marquen el ritmu y un estilu de cantar más enérxico. Tamién esiste l'estilu quzi (曲子), términu xeneral que designa los estilos meridionales más melódicos. La ópera puzhou (蒲剧), del sur de la provincia, ye otru tipu d'ópera bangzi más antigua que fai usu d'un intervalu más ampliu.

Los mercaderes de Shanxi (晋商, jìn shāng) constitúin un fenómenu históricu que s'estendió mientres sieglos, dende la dinastía Song a la Qing. Comerciaban a lo llargo y anchu d'Asia Central y hasta la mariña este de China. En tiempos de la dinastía Qing establecieron llazos comerciales ente dambos llaos de la Gran Muralla. A finales d'esta dinastía nacieron los piaohao (票号), pequeños bancos qu'aprovíen servicios como tresferencies, transaiciones, depósitos y préstamos y que desenvolvieron el primer papel moneda. Tres l'establecimientu del primeru d'estos bancos en Pingyao, los banqueros de Shanxi apoderaron económicamente China mientres casi un sieglu, hasta que fueron clisaos pola puxanza de los bancos modernos.

Turismu editar

 
Pingyao.
  • La ciudá antigua de Pingyao, cerca de Taiyuan, ye Patrimoniu de la Humanidá. El que fuera gran centru financieru de China, destacar por haber consiguíu caltener la manera de vida, la cultura y l'arquiteutura han de los tiempos de les dinastíes Ming y Qing.
  • Los covarones de Yungang (云岗石窟, Yúngǎng shíkū), en Datong, tamién Patrimoniu de la Humanidá, alluguen 252 cueves, notables pola so coleición d'escultures y relieves budistes de los sieglos V y VI.
  • El Monte Wutai (五台山, Wǔtáishān) ye'l puntu más eleváu de la provincia y unu de los principales puntos de pelegrinaxe del budismu, yá que equí moró'l bodhisattva Manjushri. Destaca pol so templos y les vistes.
  • El monte Heng, nel distritu de Hunyuan, ye un importante centru taoísta. Nél atopa'l monesteriu colgante (悬空寺, xuánkōng sì), asitiáu sobre un cantil y que sobrevivió mientres 1400 años a los terremotos de la zona.
  • La pagoda de madera (木塔, mùtǎ) de Yingxian, nel distritu de Ying, foi construyida en 1056. Octogonal con nueve niveles, ye, colos sos 67 metros d'altor, la mayor del mundu fecha en madera.
  • Dazhai ye una villa nel distritu de Xiyang. Asitiada nun terrén accidentáu, foi un sitiu sagráu mientres la Revolución Cultural, cuando foi puesta como exemplu pa tola nación.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar