Sistema global de navegación per satélite

Un sistema global de navegación per satélite (Global Navigation Satellite System, GNSS) ye una constelación de satélites que tresmite rangos de señales utilizaos pal allugamientu y llocalización en cualesquier parte del globu terrestre, yá sía en tierra, mar o aire. Estos dexen determinar les coordenaes xeográfiques y l'altitú d'un puntu dau como resultáu de la receición de señales provenientes de constelaciones de satélites artificiales de la Tierra pa fines de navegación, tresporte, xeodésicos, hidrográficos, agrícoles, y otres actividaes allegaes.

Un sistema de navegación basáu en satélites artificiales puede apurrir a los usuarios información sobre la posición y l'hora (cuatro dimensiones) con una gran exactitú, en cualesquier parte del mundu, les 24 hores del día y en toles condiciones climatolóxiques.

Sistema de navegación per satélite con carta náutica electrónica d'un buque petroleru.
Estación LORAN Malone en Florida.

Antecedentes editar

 
Satélite Transit-1A.

Un tempranu precursor de los sistemes de navegación per satélite fueron los sistemes terrestres LORAN y Omega, qu'utilizaron los radiotresmisores de baxa frecuencia (100 kHz) terrestres en cuenta de los satélites. Estos sistemes espublizaben un pulsu de radio dende una llocalización "maestra" conocida, siguíu por pulsos repitíos dende un númberu d'estaciones "esclaves". El retrasu ente la receición y l'unviada de la señal nes estaciones auxiliares yera controláu, dexando a los receptores comparar el retrasu ente la receición y el retrasu ente unviaos. Al traviés d'esti métodu puede conocese la distancia a caúna de les estaciones auxiliares.

El primer sistema de navegación por satélites foi'l Transit, un sistema esplegáu pol exércitu d'Estaos Xuníos nos años 1960. Transit basar nel efeutu Doppler. Los satélites viaxen en trayeutories conocíes y espublicen les sos señales nuna frecuencia conocida. La frecuencia recibida estrémase llevemente de la frecuencia espublizada debíu al movimientu del satélite con respectu al receptor. Monitorizando esti cambéu de frecuencia a intervalos curtios, el receptor puede determinar el so llocalización a un llau o al otru del satélite; la combinación de delles d'estes midíes, xunida a una conocencia exacta de la órbita del satélite pueden afitar una posición concreta.

Teoría y carauterístiques fundamentales editar

La radionavegación per satélite basar nel cálculu d'una posición sobre la superficie terrestre midiendo les distancies d'un mínimu de tres satélites de posición conocida. Un cuartu satélite va apurrir, amás, l'altitú. La precisión de les midíes de distancia determina la exactitú del allugamientu final. Na práutica, un receptor capta les señales de sincronización emitida polos satélites que contién la posición del satélite y el tiempu exactu en qu'ésta foi tresmitida. La posición del satélite tresmitir nun mensaxe de datos que se superpone nun códigu que sirve como referencia de la sincronización.

La precisión de la posición depende de la exactitú de la información de tiempu. Namái los cronómetros atómicos aproven la precisión riquida, del orde de nanosegundos  . Pa ello'l satélite utiliza un reló atómicu pa tar sincronizáu con tolos satélites na constelación. El receptor compara'l tiempu del espardimientu, que ta codificada na tresmisión, col tiempu de la receición, midida por un reló internu, de forma que se mide'l "tiempu de vuelu" de la señal dende'l satélite.
Estos cronómetros constitúin un elementu teunolóxicu fundamental a bordu de los satélites que conformen les constelaciones GNSS y pueden contribuyir a definir patrones de tiempu internacionales. La sincronización va ameyorar cola inclusión de la señal emitida por un cuartu satélite. Nel diseñu de la constelación de satélites empréstase especial atención a la seleición del númberu d'estos y a les sos órbites, por que siempres tean visibles la cuenta dende cualquier llugar del mundu y asina asegurar la disponibilidad de señal y la precisión.

Cada midida de la distancia asitia al receptor nun pulgu esféricu de radio la distancia midida. Tomando delles midíes y dempués buscando'l puntu onde se corten, llógrase la posición. Sicasí, nel casu d'un receptor móvil que se mueve rápido, la posición de la señal muévese ente que les señales de dellos satélites son recibíes. Amás, les señales de radio tienen un leve retardo cuando pasen al traviés de la ionosfera. El cálculu básicu procura atopar la llinia tanxente más curtia a cuatro cáscares esfériques centraes en cuatro satélites. Los receptores de navegación per satélite amenorguen los errores usando combinaciones de señales de múltiples satélites y correlaciones múltiples, utilizando entós téuniques como filtros de Kalman pa combinar los datos parciales, afeutaos por ruiu y en constante cambéu, nuna sola estimación de posición, tiempu, y velocidá.

Aplicaciones editar

 
L'empuestu de precisión hasta l'oxetivu de misiles y bombes intelixentes ye unu de los usos militares de los GNSS.

Usu militar editar

L'orixe de la navegación per satélite foi militar. La navegación per satélite dexa algamar una precisión que nun se consiguió hasta esti momentu, nos oxetivos de les armes, aumentando la so efeutividá, y amenorgando daños ensin deseyar por aciu armamentu que se vale de la señal de los GNSS que sí producíen les armes convencionales. La navegación per satélite tamién dexa que les tropes sían empobinaes y alcuéntrense fácilmente.

D'últimes, puede considerase un factor multiplicador de la fuercia. Particularmente, la capacidá d'amenorgar muertes involuntaries tien ventayes particulares nes guerres calteníes poles democracies, onde la opinión pública tien una gran influencia na guerra. Por esta razón, un sistema de navegación per satélite ye un factor esencial pa cualquier potencia militar.

Navegación Nérea editar

La navegación aérea utiliza, dientro del conceutu de Sistemes Globales de Navegación por Satélites (GNEIS) implementáu pola Organización d'Aviación Civil Internacional (OACI), los sistemes d'allugamientu, reconociéndose como un elementu clave nos sistemes de Comunicaciones, Navegación y Vixilancia que sofiten el control del tráficu aereu (CES/ATA), según un fundamentu sobre'l cual los estaos pueden suministrar servicios de navegación aeronáutica ameyoraos. Los estaos qu'autoricen operaciones GNEIS son los responsables de determinar si'l mesmu satisfai los requisitos d'actuación riquíos pa esta actividá (d'alcuerdu a lo especificao pola OACI) nel espaciu aereu de la so competencia y de notificar a los usuarios cuando dicha actuación nun cumple con estos.

Por conceutu, el GNEIS ye un sistema mundial de determinación de la posición y l'hora, qu'inclúi constelaciones principales de satélites, receptores d'aeronave, supervisor d'integridá del sistema, y sistemes d'aumentu qu'ameyoren l'actuación de les constelaciones centrales.

En resume, el GNEIS ye un términu xeneral qu'entiende a tolos sistemes de navegación por satélites, los que yá fueron implementaos (GPS, GLONASS) y los que tán en desenvolvimientu (Galileo), proponiendo l'usu de satélites como soporte al navegación, ufiertando llocalización precisa de les aeronaves y cobertoria en tol globu terrestre. Ta enllantándose el GNEIS d'una manera evolutiva a midida que tea preparáu p'acoyer el gran volume del tráficu aereu civil esistente na actualidá, y pueda responder a les necesidaes de seguridá que rique'l sector, unu de los más esixentes del mundu.

Cuando'l sistema GNEIS tea dafechu desenvueltu, prevese que pueda ser utilizáu ensin riquir ayuda de cualesquier otru sistema de navegación convencional, dende'l despegue hasta completar un aterrizaxe de precisión Categoría , DIR O IS; esto ye, en toles fases de vuelu.

Otros usos civiles editar

 
Navegador d'una automóvil

Dalgunes de les aplicaciones civiles onde s'utilicen les señales GNSS son les siguientes:

Sistemes d'Allugamientu por Satélites actuales editar

Anguaño, el Sistema d'Allugamientu Global (GPS) de los Estaos Xuníos d'América y el Sistema Orbital Mundial de Navegación per Satélite (GLONASS) de la Federación Rusa son los únicos que formen parte del conceutu GNSS. El Panel de Sistemes de Navegación (NPS), l'ente de la Organización Internacional d'Aviación Civil encargáu d'actualizar los estándares y práutiques encamentaes del GNSS, tien nel so programa de trabayu corriente l'estudiu de la adición del sistema de navegación per satélite Galileo desenvueltu pola Unión Europea.

Otros sistemes de navegación por satelite que podríen ser o non adoptaos internacionalmente pa l'aviación civil como parte del GNSS y que tán en procesu de desenvolvimientu son el Beidou, Compass o BNTS (BeiDou/Compass Navigation Test System) de la República Popular China, el QZSS (Quasi-Zenith Satellite System)de Xapón y el IRNSS (Indian Rexonal Navigation Satellite System) d'India.

NAVSTAR-GPS editar

 
Investigadores instalando presea meteorolóxica y un receptor GPS sobre'l iceber B-15A. Lo que ye güei la constelación NAVSTAR-GPS ye la única con cobertoria mundial.

El NAVSTAR-GPS (NAVigation System and Ranging - Global Position System), conocíu a cencielles como GPS, ye un sistema de radionavegación basáu en satélites qu'utiliza midíes de distancia precises de satélites GPS pa determinar la posición (el GPS tien un error nominal nel cálculu de la posición d'aproximao 15 m) y l'hora en cualesquier parte del mundu. El sistema ye operáu pal Gobiernu de los Estaos Xuníos pol so Departamentu de Defensa y ye l'únicu sistema de navegación per satélite dafechu operativu a fecha actual.

El sistema ta formáu por una constelación de 24 a 27 satélites que se mueven n'órbita a 20.000 km aproximao, alredor de seis planos con un enclín de 55 graos. El númberu exactu de satélites varia en función de los satélites que se retiren cuando trescurrió la so vida útil.

GLONASS editar

El Sistema Mundial de Navegación por Satélites (GLONASS) apurre determinaciones tridimensionales de posición y velocidá basaes nes midíes del tiempu de tránsitu y d'esviación Doppler de les señales de radio frecuencia (RF) tresmitíes polos satélites GLONASS. El sistema ye operáu pol Ministeriu de Defensa de la Federación Rusa y foi utilizáu como reserva por dellos receptores comerciales de GPS.

Tres la desmembración de la Xunión Soviética y por cuenta de la falta de recursos, el sistema perdió operatividad al nun reemplazase los satélites. Na actualidá la constelación GLONASS vuelve tar operativa.

Sistemes d'Allugamientu por Satélites en proyeutu editar

Anguaño dellos países intenten desenvolver sistemes propios; tal ye'l casu de China, Xapón, India o los países pertenecientes a la Unión Europea y a l'Axencia Espacial Europea.

Galileo editar

Galileo ye la iniciativa de la Xunión Europea y l'Axencia Espacial Europea, qu'alcordaron desenvolver un sistema de radionavegación per satélite d'última xeneración y d'algame mundial propiu, que brindara un serviciu d'allugamientu nel espaciu preciso y garantizao, so control civil, 100 vegaes más precisu que los actuales sistemes.

Galileo entiende una constelación de 30 satélites (24 más 4 de reserva) estremaos en tres órbites circulares, a una altitú d'aproximao 24.000 km, que cubren tola superficie del planeta. Estos van tar sofitaos por una rede mundial d'estaciones terrestres. El primer satélite esperimental foi llanzáu'l 28 d'avientu de 2005 y el 21 d'abril de 2011 llanzáronse los dos primeros satélites del programa.[1] El sistema salió a producción el 15 d'avientu de 2016[2] con alredor de media constelación y va ser completáu pa 2020. El primer teléfonu móvil preparáu pa Galileo foi d'una compañía española.[3] Nel campu del serviciu p'aplicaciones crítiques (Safety-of-Life - SOL), marcar a un finxu al implementase los primeros sistemes d'aproximamientu LPV-200 nel aeropuertu de París Charles de Gaulle.[4]

Galileo ye compatible cola próxima xeneración de NAVSTAR-GPS que va tar operativa antes del 2012. Los receptores combinen les señales de 30 satélites de Galileo y 28 del GPS, aumentando la precisión de les midíes.

Vulnerabilidaes de los sistemes d'allugamientu por satélites editar

La vulnerabilidá más notable de los GNSS ye la posibilidá de ser interferida la señal (la interferencia esiste en toles bandes de radionavegación). Esisten delles fontes de posible interferencia a los GNSS, tantu dientro de la banda como fora d'ésta, particularmente por enllaces de microondes terrestres puntu a puntu dexaos por dellos estaos (1559 – 1610 MHz). Estos enllaces dirán esaniciándose gradualmente ente los años 2005 y 2015.

Les señales de los sistemes GNSS son vulnerables por cuenta de la potencia relativamente baxa de la señal recibida, pos provienen de satélites y cada señal cubre una fracción significativamente grande de la superficie terrestre.

N'aviación, les normes y métodos encamentaos (SARPS) de la OACI pa los GNSS esixen un nivel de rendimientu específicu en presencia de niveles d'interferencia definíos pola mázcara d'interferencia del receptor. Estos niveles d'interferencia son xeneralmente acordes al reglamentu de la Unión Internacional de Telecomunicaciones (UIT). La interferencia de niveles cimeros a la mázcara puede causar perda de serviciu pero nun se dexa que tal interferencia resulte n'información peligrosa o qu'induza a error.

Tipos d'interferencia editar

Les interferencies pueden ser voluntaries o involuntaries.

Interferencia involuntaria editar

La probabilidá y consecuencies operacionales d'esta interferencia varien col mediu. Nun se considera una amenaza importante siempres que los estaos exerzan el control y proteición afechos del espectru electromagnéticu, tantu pa les atribuciones de frecuencies esistentes como nueves. Amás, la introducción de nueves señales GNSS en nueves frecuencies va asegurar que la interferencia non intencional nun provoque la perda completa del serviciu (salida), anque esperimente ciertu deterioru nel so rendimientu.

Determinóse que la mayor parte de los casos d'interferencia de GNSS notificaos provién de los sistemes d'a bordu y l'esperiencia cola instalación del GNSS dexó identificar delles fontes d'interferencia involuntaria.[5] Los dispositivos electrónicos portátiles tamién pueden causar interferencia al GNSS y a otros sistemes de navegación.

Les fontes terrestres d'interferencia inclúin anguaño les comunicaciones VHF móviles y fixes,[6] enllaces de radio punto a puntu na banda de frecuencies GNSS, harmóniques d'estaciones de televisión, ciertos sistemes de radar, sistemes de comunicaciones móviles per satélite y sistemes militares. Les ciudaes grandes con fontes considerables d'interferencia de radiofrecuencies (RF), los sitios industriales, etc., son más propensos a la interferencia involuntaria que les rexones remotes, onde esta interferencia ye bien pocu facederu. La probabilidá d'esa interferencia depende de la reglamentación estatal del espectru, de l'alministración de frecuencies y del so cumplimientu en cada estáu o rexón.

Interferencia intencional editar

Por cuenta de la so poca potencia, les señales de los GNSS pueden bloquiase con tresmisores de baxa potencia. Anque nun se rexistraron casos de bloquéu intencional dirixíu a aeronaves civiles, por casu, la posibilidá de obstrucción intencional de la señal tien de considerase y evaluase como una amenaza. Si l'impautu ye mínimu, l'amenaza potencial ye baxa pos nun hai motivación pa interferir. La magnitú del impautu potencial puede aumentar conforme'l GNSS tenga más aplicaciones y depéndase más d'esti sistema.

La interferencia por simulación de señales (spoofing) ye la corrupción intencional de señales de navegación por que la aeronave esviar y siga una trayeutoria de vuelu falsa. La simulación de señales de GNSS per satélite ye tecnológicamente muncho más complexa que la simulación de radioayudes al navegación convencional basaes en tierra. La simulación de radiodifusión de datos GBAS ye tan difícil como la simulación de radioayudas d'aterrizaxe convencional.

Anque la interferencia por simulación de señales teóricamente puede inducir a una aeronave determinada a errores de navegación, ye bien probable que se detecte con procedimientos normales.[7] Los sistemes d'alvertencia de proximidá del terrén (GPWS) y anticolisión d'a bordu (ACAS) dan proteición adicional contra choques col terrén y con otres aeronaves. En vista de la dificultá d'interferir por simulación colos GNSS, nun se consideren necesaries midíes operacionales singulares p'apangala.

Efeutos ionosféricos y otros efeutos atmosféricos editar

Les precipitaciones fuertes namái atenúan les señales de satélite GNSS una pequeña fracción de dB y nun afecta les operaciones.

Los efeutos troposféricos tratar por aciu el diseñu del sistema y nun representen un aspeutu de vulnerabilidá. Pero hai dos fenómenos ionosféricos que sí tienen de considerase:

  • Cambeos ionosféricos rabiones y grandes. Cerca del ecuador xeomagnéticu reparar frecuentemente cambeos rápidos y grandes na ionosfera, pero'l so efeutu nun ye lo suficientemente grande como p'afectar les operaciones en ruta nin les d'aproximamientos que nun son de precisión. Los cambeos ionosféricos causen errores de telemetría que tienen de tenese en cuenta nel diseñu del sistema dau pueden apangase col usu de sistemes d'aumentu GNSS (SBAS, ABAS, GBAS), anque pueden llindar los servicios GBAS y SBAS que s'apurran na rexón ecuatorial y utilicen una frecuencia GNSS única.
  • El centelleo ionosférico. Este ye insignificante nes llatitúes medies pero nes rexones ecuatoriales, y en menor grau nes altes llatitúes, este puede causar la perda temporal de les señales d'unu o más satélites. La esperiencia operacional nes rexones ecuatoriales demostró que la probabilidá de perda del serviciu GNSS actual ye poco debíu al númberu relativamente grande de satélites a la vista. El centelleo puede atayar la receición de les radiodifusiones de los satélites d'órbita geoestacionaria (GEO) del SBAS, pero ye pocu probable que provoque la perda completa del serviciu GNSS y puede apangase col agregáu de nueves señales y satélites GNSS.

Otres vulnerabilidaes editar

Tamién ye necesariu considerar les vulnerabilidaes de los segmentos terrestre y espacial del GNSS. Esiste'l riesgu de númberu insuficiente de satélites nuna constelación dada por cuenta de la falta de recursos pa caltenela, fallos nos llanzamientos o de satélite. Un fallu del segmentu de control de la constelación o un error humanu pueden llegar a causar la falla de múltiples satélites d'una constelación.

Otru riesgu ye la interrupción del serviciu o la so degradación mientres una situación d'estáu d'emerxencia nacional. Los países qu'aproven señales pa la navegación per satélite pueden negar el so disponibilidad, ye lo que se denomina disponibilidad selectiva. El propietariu d'un sistema de navegación per satélite tien la capacidá de degradar o esaniciar servicios basaos nos satélites de la navegación sobre cualquier territoriu que deseye. Asina, si'l navegación per satélite convertir nun serviciu esencial, los países ensin los sos propios sistemes de navegación per satélite van convertir en veceros de los estaos qu'aprovan estos servicios.

Nel casu del tráficu aereu si la denegación de señal ye rexonal, bloquiaríense toles señales civiles de GNSS y l'espaciu aereu afeutáu taría zarráu al tránsitu aereu civil.

 
Los países provisores de servicios GNSS pueden modificar o refugar estos ante situaciones d'emerxencia. Na imaxe, el presidente d'Estaos Xuníos George W. Bush aconceyáu col Conseyu de Seguridá Nacional tres los atentaos del 11 de setiembre de 2001.

Otra situación menos probable sería la degradación o denegación de les señales de los satélites principales o de los satélites d'aumentu en tola área de cobertoria.

Na evaluación de los riesgos operacionales rellacionaos coles vulnerabilidaes del GNSS hai que considerar dos aspeutos principales:

  • La probabilidá d'interrupción del GNSS.
  • L'efeutu de la interrupción.

Al considerar estos aspeutos en función del espaciu aereu, los provisores de servicios de navegación aérea pueden determinar si precisa apangáselos y, de ser asina, a qué nivel. Ríquese mitigación pa les interrupciones que tengan efeutos importantes y probabilidaes d'asoceder de moderaes a altes.

Les nueves señales y constelaciones principales de satélites van amenorgar considerablemente la vulnerabilidá del GNSS. L'usu de señales más fuertes y les frecuencies diverses entamaes pal GPS, el GLONASS y Galileo van esaniciar efeutivamente el riesgu d'interferencia involuntaria, pos ye bien pocu probable qu'una fonte de tal interferencia afecte simultáneamente a más d'una frecuencia.

Más satélites (inclusive constelaciones múltiples) van esaniciar el riesgu d'interrupciones completes del GNSS debíes al centelleo y la multiplicidá de frecuencies va apangar l'efeutu de los cambeos ionosféricos. Los futuros satélites geoestacionarios van apangar l'efeutu de la ionosfera nel SBAS usando satélites que les sos llinies visuales tean dixebraes cuandoquier a 45º.

Les señales más robustes y les nueves frecuencies del GNSS faen más difícil interferir intencionadamente con tolos servicios GNSS. Más constelaciones principales de satélites amenorguen el riesgu de falla del sistema, d'errores operacionales o d'interrupciones de serviciu. Tamién pueden siguir apurriendo serviciu mundial nel casu pocu probable de que'l provisor d'un elementu de GNSS modifique o deniegue el serviciu por cuenta de situaciones de rexímenes d'esceición d'un estáu.

L'alministración y un fuerte financiamientu del sistema son esenciales pa la operación continua de los servicios GNSS y p'apangar les vulnerabilidaes del sistema mentaes, sacante la posible interrupción global del serviciu debida a una emerxencia nacional. Un mediu efeutivu d'apangar la vulnerabilidá d'interrupción global ye que'l provisores de servicios adopten una política de denegación rexonal en casu d'emerxencia nacional.

Sistemes d'Aumentación GNSS editar

 
Avión espía non tripuláu DarkStar Tier III del exércitu de los EE.XX. El so aterrizaxe llevar a cabu automáticamente por aciu GPS Diferencial.

Les constelaciones de GPS y GLONASS nun s'ellaboraron pa satisfaer los requisitos estrictos (precisión, integridá, disponibilidad y continuidá) de la navegación por preseos (IFR). Una esplicación curtia del significáu de los requisitos operacionales ye la siguiente:

  • Exactitú. Diferencia ente la posición envalorada y la real (midida d'errores).
  • Integridá. Enfotu sobre la información total proporcionada (alertes de non usu).
  • Continuidá. Funcionamientu ensin interrupciones ensin programar.
  • Disponibilidad. Ye la parte del tiempu mientres la cual el sistema presenta simultáneamente la exactitú, integridá y continuidá riquíes.

Pa garantizar que los GNSS actuales cumplan con estos requisitos en toles fases del vuelu (dende'l despegue, en ruta, hasta un aterrizaxe de precisión), pal GPS y GLONASS riquir de diversos graos d'aumentación.

Tres sistemes d'aumentación, el sistema basáu na aeronave (Aircraft Based Augmentation System – ABAS), el basáu en tierra (Ground Based Augmentation System - GBAS), y el basáu en satélites (Satellite Based Augmentation System – SBAS), se diseñaron y normalizaron pa superar les llimitaciones inherentes a los GPS.

P'aplicaciones en tiempu real, les correiciones de los parámetros de cada satélite de les constelaciones GNSS esistentes (GPS y GLONASS) tendrán de ser tresmitíes a los usuarios al traviés d'equipos de radio VHF (GBAS) o si ríquese una amplia cobertoria al traviés de satélites geoestacionarios qu'emitan pseudocódigos con información de correición (SBAS).

Aumentación basada na aeronave (ABAS) editar

Ente los sistemes que dean esta aumentación a los receptores GPS tán los sistemes de Receptor con Supervisión Autónoma de la Integridá (RAIM) y la función de Detección de Fallos y Esclusión (FDE). Los ABAS apurren la integridá riquida pa utilizar el GPS como mediu únicu, suplementariu y principal de navegación mientres la salida, en ruta, la llegada y p'aproximamientos de precisión en tramos inicial, entemediu y atayáu, según les de non-precisión.

Aumentación basada en Tierra (GBAS) editar

GBAS ye un términu qu'entiende tolos sistemes d'aumentación basaes n'estaciones terrestres. Estremar de los SBAS en que nun dependen de satélites geoestacionarios, por cuenta que'l GBAS nun ta diseñáu pa dar serviciu sobre amplies rexones xeográfiques.

Sistema d'aumentación rexonal basada en Tierra (GRAS) editar

El GRAS (Ground based Rexonal Augmentation System) tien como base al GBAS y consiste nuna serie d'estaciones GBAS esplegaes nun área estensa (inclusive continental) interconectaes ente sigo por sistemes de telecomunicaciones, dexando cuntar con una aumentación SBAS de calter rexonal. Australia ye'l país más avanzáu nestos momentos nel desenvolvimientu y implementación d'esti tipu de sistemes.

Aumentación basada en Satélites (SBAS) editar

SBAS ye un términu qu'entiende tolos sistemes d'aumentación basaes en satélites que tán en desenvolvimientu anguaño, más cualesquier otru que sía desenvueltu nel futuru. Les principales entidaes que desenvolvieron anguaño sistemes SBAS son los EE. XX. (el WAAS), Europa (el EGNOS) y Xapón (el MSAS). Atopar en procesu de desenvolvimientu la India (GAGAN), y en proyeutu de China (SNAS) y Llatinoamérica (SACCSA).

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Doc. 9849 OACI ”Manual sobre el Sistema Mundial de Navegación por Satélites (GNSS)”. Primer edición 2005.
  • Material de Seminarios OACI:
    • Seminariu ATN/GNSS Antigua, Guatemala 1999
    • Seminariu ATN/GNSS Varadero, Cuba 2002
    • Seminariu GNSS Bogotá, Colombia 2005
  • Informe Final de la 11na Conferencia Mundial de Navegación Aérea, Montreal, Canadá 2003
  • Materiales del Grupo de Tareas GNSS del Subgrupo CNS/ATM del GREPECAs (OACI)(2005-2006)
  • Materiales del Grupo Coordinador del Proyecto OACI RLA/03/902 “Sistema de Aumentación GNSS para el Caribe, Centro y Sur América (SACCSA)”
  • “Evolution of The Global Navigation Satellite System (GNSS)”. C. G. Hegarty y E. Chatre. En “Proceedings of the IEEE, Vol. 96, Nº 12, Dec.2008”, páxs. 1902ss

Referencies editar

  1. «Claves de Galileo, el primer sistema civil de navegación per satélite» (21 d'ochobre de 2011). Consultáu'l 21 d'ochobre de 2011.
  2. «Galileo initial services declaration». Consultáu'l 18 d'avientu de 2016.
  3. «First European Galileo-ready smartphone». Consultáu'l 4 de setiembre de 2016.
  4. «First EGNOS LPV-200 approach». Consultáu'l 12 de xunetu de 2016.
  5. Por casu, emisiones ensin deseyar o harmóniques del equipu de comunicaciones VHF y emisiones fora de la banda y non deseyaes del equipu de comunicaciones per satélite
  6. Pa sistemes GNSS qu'utilicen tamién frecuencies nestes bandes, como'l GBAS
  7. Por casu, xixilando la trayeutoria de vuelu y la distancia a los puntos de percorríu o por aciu vixilancia radar

Enllaces esternos editar