Sociedá Hispánica d'América

La Sociedá Hispánica d'América (Hispanic Society of America) ye un muséu gratuitu y biblioteca d'investigación pal estudiu de les artes y cultura d'España, Hispanoamérica y Portugal, que s'atopa na ciudá de Nueva York.

Sociedá Hispánica d'América
muséu d'arte, biblioteca y sociedá científica
Llocalización
PaísBandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos d'América
EstaosBandera de Nueva York (estáu) Nueva York (estáu)
Ciudá Nueva York
Borough Manhattan
Direición Estaos Xuníos
Coordenaes nan°S nan°W / -nan°N -nan°E / -nan; -nan{{#coordinates:}}: Llatitú inválida
Sociedá Hispánica d'América alcuéntrase en los EE.XX.
Sociedá Hispánica d'América
Sociedá Hispánica d'América
Sociedá Hispánica d'América (los EE.XX.)
Historia
Fundación18 mayu 1904
Fundador Archer Milton Huntington
Forma parte de
Varios
Premios
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Fundada por Archer Milton Huntington el 18 de mayu de 1904, abrió les sos puertes nel so edificiu estilu Beaux-Arts, que ye entá güei la so sede, en 1908, na llamada Audubon Terrace, asitiada na avenida Broadway ente les cais 155 y 156 de Nueva York. La Sociedá Hispánica cuenta con un muséu, una biblioteca y el seminariu d'estudios hispánicos medievales (Hispanic Seminary of Medieval Studies), que ye consideráu como una de les más prestixoses editoriales nel so campu. Anque'l so nome referir a una "sociedá", y el fundar una sociedá dedicada al estudiu d'España foi una de les metes de Huntington, enxamás funcionó como tal. Los miembros de la sociedá -dafechu honorífica- escoyer los bibliotecarios.

En 2017, una selección de más de 200 pieces destacaes de la Sociedá presentar nel Muséu del Prado de Madrid,[1] como entamu d'una muestra itinerante por otros museos ya instituciones del mundu. Esi mesmu añu, recibió'l premiu de Cooperación Internacional Princesa d'Asturies.[2]

Muséu editar

El muséu cunta con más de 800 pintures, 600 acuareles, 1.000 escultures y 6.000 oxetos decorativos, incluyendo una coleición de testiles. Coles mesmes tien una amplia coleición de 15.000 grabaos de delles dómines y más de 175.000 fotografíes dende 1850.

Arqueoloxía y artes decoratives editar

El panorama de pieces arqueolóxiques y decoratives procedentes de la Península Ibérica ye estelante: arrinca con 23 vasos completos de la cultura campaniforme y con exemplos celtibéricos, y sigue con escultures y orfebrería del imperiu romanu, xoyes visigodes y un variáu repertoriu relativu a la cultura islámica, con pieces capitales como un píxide talláu en marfil nel sieglu ix y dellos testiles nazaríes ya hispanomusulmanes.

Hai amás orfebrería renacentista y barroca, como una custodia procesional, platería eclesiástica y civil, vistimientes llitúrxiques y xoyería, según muestres de cerámica de Manises (150 pieces) y porzolana de Alcora. Llapada igualmente l'atención el fondu de herrajes de los sieglos XV al XVII, con unes 300 pieces, munches d'elles virtuosamente llabraes: aldabes, peslleres, tiradores, clavos...

L'artesanía de les Amériques inclúi laques virreinales, búcaros d'Indies (bien cotizaos na Europa de los sieglos XVII y XVIII) y platería peruana.

Sieglos XV al XVIII editar

Ente los pintores representaos cúntense Miguel Alcañiz, Antonio Moro (Semeya del duque d'Alba), El Greco (San Jerónimo penitente, Piedá, la miniatura Semeya de caballeru), Luis de Morales (Ecce Homo, La Virxe col Neñu), Alonso Cano (un Semeya d'eclesiásticu robláu, raru na so producción), Murillo (El fíu pródigu), Zurbarán (Santa Emerenciana), Juan de Valdés Leal (Cristu camino del Calvariu), Juan Carreño de Miranda... Especialmente notable ye'l gran llenzu El veloriu de María Luisa d'Orleans pintáu por Sebastián Muñoz.

Hai amás exemplos de los escultores Juan de Juni, Pedro de Mena y Luisa Roldán (la terracota policromada Casamientos místicos de santa Catalina).

Ente les xoyes de la coleición atópase La duquesa d'Alba vistida de negru (1797), de Goya, autor tamién del destacable semeya de cuerpu enteru de Manuel Lapeña, de 1799.

De similar importancia son los trés pintures de Diego Velázquez, que conformen unu de los sos meyores repertorios fora d'España: Semeya de neña (h. 1638-40), El cardenal Astalli (h. 1650) y El conde-duque d'Olivares (h. 1628).

La pintura americana de raigañu hispanu arrinca a principios del XVII con Alonso Vázquez (San Sebastián), quien partió de Sevilla escontra Méxicu en 1603, y tien por unu de los sos principales representantes a José Campeche, discípulu de Luis Paret nel sieglu XVIII.

Sieglos XIX y XX editar

El repertoriu de pintures del sieglu XIX y de principios del XX ye bien estensu: José de Madrazo, Federico de Madrazo, Carlos Luis de Ribera, Emilio Sala, Francisco Domingo Marqués, Ignacio Pinazo, Martín Rico, Aureliano de Beruete, Ramón Cases, Mariano Fortuny, Santiago Rusiñol, Anglada Camarasa, Isidro Nonell, José Gutiérrez Solana, Ramón de Zubiaurre...

El magnate Huntington tuvo por unu de los sos artistes predilectos a José María López Mezquita; axuntó 70 obres d'él, ente elles una semeya del mecenes de cuerpu enteru. Otru de los pintores favorecíos pol vidueñu coleicionista norteamericanu foi'l catalán Miquel Viladrich Vila (34 pintures). Ignacio Zuloaga foi otru de los pintores preferíos de Huntington; la Hispanic Society guarda dellos de los sos cuadros más grandes y conocíos (Los flagelantes, La familia del toreru xitanu), un Semeya de Miguel de Unamuno y un autorretratu que Zuloaga apurrió como regalu.

Joaquín Sorolla editar

 
Sala de la serie Les rexones d'España, encargaes a Sorolla y concluyíes en 1919.

L'artista con más obra, cuantitativa y cualitativamente, nel ámbitu del muséu y l'institución, foi Joaquín Sorolla, destacando ente les sos obres calteníes, munches d'elles de gran formatu y realizaes por espresu encargo, la sala colos 14 llenzos dedicaos a Les rexones d'España. Por cuenta de obres de restauración, estes pintures sobre llenzu desmontáronse y unviaron temporalmente a España, onde s'espunxeron nuna muestra itinerante per delles ciudaes que se cerró, en 2009, nel Muséu del Prado de Madrid y en Valencia.

Ente les restantes obres de Sorolla destaca un conxuntu de semeyes de los principales lliteratos y sabios de la España de la dómina: Antonio Machado, Juan Ramón Jiménez, Vicente Blasco Ibáñez, Benito Pérez Galdós, Aureliano de Beruete, Azorín, Emilia Pardo Bazán, Pío Baroja, Menéndez y Pelayo, Leonardo Torres Quevedo o José de Echegaray, ente otros.

Biblioteca editar

La biblioteca alluga más de 15.000 llibros impresos antes de 1701, de los cualos hai 250 incunables; unu d'ellos ye la editio princeps de La Celestina (Burgos, 1499). Ente los llibros que curia, atópase una rica coleición de la escritora novohispana sor Juana Inés de la Cruz, la primer edición del Quixote ya infinidá de perrraros impresos españoles.

La coleición de manuscritos de la Sociedá Hispánica ye la más destacada fuera d'España, con documentos como'l primera Fueru Real de Castiella, el d'Aguilar de Campoo (Palencia), y 16 privilexos rodaos de los sieglos XIII al XV. Por esta razón ye un centru de documentación esencial pa investigadores de la cultura hispánica de tol mundu y paraísu de bibliófilos. Ente los manuscritos más preciaos atópase l'orixinal de L'alguacil endemoniado, unu de los Suaños de Quevedo, y otros documentos medievales.

Escepcional ye'l conxuntu de cartes de personaxes célebres, dende l'emperador Carlos V y Sabela I d'Inglaterra hasta Francisco de Goya, pasando por Rubens y una de les perrrares cartes hológrafas de Diego Velázquez, escrita poques selmanes antes de finar.

 
Fachada de la sede.

Lo más significativo de la seición de manuscritos y llibros raros —qu'axunta 200.000 exemplares de los sieglos xi al xx— ye la coleición de Manuel Pérez de Guzmán y Boza, primer Marqués de Jerez de los Caballeros. Cuando Huntington adquirir en 1904 al marqués, dicíase que yera la meyor biblioteca de llibros españoles de tol mundu. Son 10.000 obres, ente impresos y manuscritos, y cuando salieron d'España, Marcelino Menéndez Pelayo dixo que se trataba de «una perda peor que la de Cuba». Destaca'l mapamundi realizáu por Juan Vespucio —sobrín del navegante— en 1526 qu'inclúi la representación más temprana y precisa del Golfu de Florida y el Manual d'instrucciones pa los pilotos de mar, un llibru de la Universidá d'Amoriantes de mediaos del XVI. Tamién tien la primer edición de Tirant lo Blanch (1490) y obres d'Alfonso X el Sabiu, Antonio de Nebrija, el Marqués de Santillana o la yá citada primer edición de El Quixote.

Otra parte de los fondos de la biblioteca de la Hispanic Society pertenez a autores del sieglu xx que fueron amigos personales de Huntington: cartes, manuscritos y ediciones roblaes de Rubén Darío, Unamuno, Juan Ramón Jiménez, Emilia Pardo Bazán o Antonio Machado y, anque Huntington nun llegó a conocer a Federico García Lorca, caltiénse la versión orixinal a máquina con anotaciones manuscrites de Amor de don Perlimplín con Belisa nel so xardín, que formaba parte de la donación que realizó Mildred Adams, estudiosa de Lorca.

Reforma y ampliación editar

En 2017, empecipiáronse los trabayos de remozamiento de la sede de la Hispanic Society, presupuestaos en 15 millones de dólares. Les obres fixeron necesaria la retirada de les pieces artístiques, y una selección de dos centenares d'elles llevóse n'esposición itinerante, inaugurada nel Muséu del Prado de Madrid na primavera de 2017.

Miembros honorarios editar

Ente los sos miembros honorarios cabría recordar al institucionista Rafael Altamira, a Francisco Rodríguez Marín, cervantista y direutor de la Biblioteca Nacional d'España o a Enrique Granados,[3] ente los españoles; a Guillermo Tovar de Teresa, historiador mexicanu,[4] y al historiador chilenu José Toribio Medina, en 1905,[5] ente munchos otros.

Referencies editar

  1. «mundu-hispanico-ayalgues-de-la/c1b08f10-d0d9-499f-8969-160y74000d5b Visiones del mundu hispánicu. Ayalgues de la Hispanic Society of América». .museodelprado.es (2017). Consultáu'l 15 d'avientu de 2017.
  2. «premiu Princesa Asturies 2017». Consultáu'l 23 d'ochobre de 2017.
  3. González, José Eduardo (abril de 2016). «Hispanic Society celebra a Granados con conciertu de pianu». viceversa-mag.com. Consultáu'l d'avientu de 2017.
  4. Castañales y Cañedo, F. J. El condáu de Gustarredondo: Austria, España, Guatemala y Méxicu: estudios y documentos (1667-2005) Institutu d'Investigación Histórica y Xenealóxica de Méxicu (2005). ISBN 970-9719-00-9
  5. Toribio, José (1969). Andrés Bello: José Toribio Medina, Maury A. Bromsen (en castellanu), Pan American Union, páx. 61. Consultáu'l 15 d'avientu de 2017.

Enllaces esternos editar