Socuéllamos ye un conceyu español de la provincia de Ciudá Real, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha, asitiáu na contorna de La Mancha. Llenda al norte colos conceyos de Pedro Muñoz (Ciudá Real) y Mota del Cuervo (Cuenca); al este col de Las Mesas (Cuenca) y Villarrobledo (Albacete); al sur, col d'Alhambra (Ciudá Real); y al oeste col de Tomelloso (Ciudá Real). El so términu municipal tien una estensión de 374,10 km², a una altitú media de 680 msnm y cuenta con una población de 12.721 habitantes (INE 2015). Pola so estensión ocupa'l llugar númberu catorce de los cientu dos conceyos de que consta la provincia y por población, l'once, ordenaos de mayor a menor.

Socuéllamos
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
ProvinciaBandera de Provincia de Ciudad Real provincia de Ciudá Real
Conceyu Ciudá Real
Tipu d'entidá ciudá
Alcalde de Socuéllamos Sebastián García Martínez
Nome oficial Socuéllamos (es)[1]
Códigu postal 13630
Xeografía
Coordenaes 39°17′36″N 2°47′39″W / 39.293333333333°N 2.7941666666667°O / 39.293333333333; -2.7941666666667
Socuéllamos alcuéntrase n'España
Socuéllamos
Socuéllamos
Socuéllamos (España)
Superficie 374 km²
Altitú 600 m
Llenda con Villarrobledo, Alhambra, Tomelloso, Pedro Muñoz, Mota del Cuervo y Las Mesas
Demografía
Población 12 123 hab. (2023)
- 6103 homes (2019)

- 6036 muyeres (2019)
Porcentaxe 16.1% de Ciudá Real
2.46% de provincia de Ciudá Real
0.58% de Castiella-La Mancha
0.03% de España
Densidá 32,41 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayto-socuellamos.es…
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

 
Plaza de la Constitución.
 
Monumentu al Mirage F1.
 
Villa María.
 
Monumentu al Podaor.

L'orixe de l'actual población de Socuéllamos hai qu'asitialo na una elevación del Córcoles, cerca d'una llaguna qu'esistió hasta'l sieglu XX que recibía'l nome de La Hoyuela, siguiendo un patrón común d'asentamientu dende'l Neolíticu y la Edá del Bronce similar a poblaciones manchegues cercanes como Manjavacas, Mota del Cuervo o Pedro Muñoz. Por esti motivu, pueden atopase cantares tallaos pertenecientes al periodu del Paleolíticu Inferior y lascas y llámines trabayaes dende'l Paleolíticu Mediu (fai 40.000 años).

Antes del so asentamientu nel allugamientu qu'agora ocupa, esistieron otros nucleos previos como Vejezate, El Pozu Bernaldo y Villarejo Rubio que, poblaos dende la Edá del Bronce, y dempués de ser importantes nucleos medievales, sumieron antes del sieglu XVI.

La primer referencia documental que tenemos de la esistencia de Socuéllamos, son los privilexos repobladores concedíos pola Orde de Santiago y la so Maestre Juan Osórez a finales del sieglu XIII (1298), que consistíen en que tou aquel que construyera una casa y llantara dos aranzadas de viña taba exentu de too pechu y tributu salvu'l diezmu al Monesteriu de Uclés. Estes franqueces permanecieron a valir inclusive col emperador Carlos I.

Hasta 1468, en que la población tenía noventa vecinos, nun volvemos tener noticies del nucleu, anque se sabe que non se despobló. Sí lo fixeron, sicasí, el restu de poblaciones cercanes, como Pedro Muñoz, Manjavacas, Villarejo Rubio y Vejezate.

Villarejo Rubio foi, según Inocente Hervás y Buendía (posiblemente tomáu de José López de Agurleta) la primer cabeza del señoríu de la Orde na contorna (1235-1240), que foi efímera una y bones esti pueblu pasó a depender de Campo de Criptana pocu dempués. Dende ende, la direición pasó a Vejezate, una vegada que la so casa fuerte foi donada a la Orde de Santiago y a Pedro Fernández por privilexu d'Alfonsu X El Sabiu nel añu 1256.

Nel añu 1478, el Comendador de Vejezate, Lorenzo Mexía, en plena Guerra de Socesión Castellana, decide que nun dispón de medios abondos pa defender la Torre de Vejezate polo que la destrúi y abandonar, emplegando los 200.000 maravedinos que-y apurriera la Orde pa reconstruyir la Casa-Encamienta de Socuéllamos. Esto supón, ello ye que un nuevu cambéu na cabeza de la encomienda santiaguista.

A partir del añu 1494 llegaron los Mendoza, de les Cases de Tendilla y Mondéjar (Guadalaxara), con Íñigo López de Mendoza, el "Gran Tendilla", al frente, como premiu pola so embaxada en Roma. El so fíu, Antonio de Mendoza, foi'l primer virréi de Nueva España y segundu de Perú y el so nietu, Francisco de Mendoza, "L'Indiu", primer señor d'Estremera (Madrid), alministrador de les mines de los reinos y de Guadalcanal y Capitán Xeneral de les Galeres d'España.

El Socuéllamos d'entós, dependiente del Tribunal de Cuenca, ye unu de los pueblos de toa Castiella-La Mancha con mayor actividá inquisitorial, por cuenta de la llegada de cuarenta families morisques a finales del sieglu XVI, espulsaes de Granada pola rebelión de les Alpujarras de 1568.

Cola llegada de la Pequeña Edá de Xelu les temperatures menguaron y aumentó la pluviosidá. Ye'l momentu nel que se produz el fundimientu de les Llagunes de Ruidera y en Socuéllamos esti fechu supón, al tar asitiáu al llau d'un ríu y sobre un acuíferu bien someru, que se produzan frecuentes hinchentes, epidemies y años socesivos de seca y carestía; provocando unes graves crisis nos años 1570 y 1585 y xeneralizaes mientres tol sieglu XVII. Esta situación, xunida a la crisis política provocada polos frecuentes pleitos coles villes vecines y l'endeldamientu reinal qu'esto traxo, provocó qu'en 1708 tuviera a puntu de sumir, quedando a salvo pol treslláu en bloque de tola población a llugares más elevaos y abandonando l'antiguu allugamientu.

Mientres el sieglu XVIII tuvo llugar unu de los episodios modernos más importantes, no qu'a demografía y economía refierse, de Socuéllamos. Dende 1530, los asentamientos de quinterías alredor del pozu del Tomilloso fueron cada vez más numberosos. En 1589 producióse'l primer intentu d'independencia de Tomelloso, pagando una cantidá de maravedinos a la Corona, apelando Socuéllamos a esta concesión d'independencia que ganó en 1592. Esta pedanía, que yá nel sieglu XVIII superó en población a Socuéllamos, solicitó de nuevu la independencia, que-y foi concedida en 1758, anque la so efectividá nun se dio hasta 1769 cuando Tomelloso y Socuéllamos llegaron a un alcuerdu sobre'l términu axudicáu a la villa y a la indemnización a pagar.

La Guerra de la Independencia Española (1808-1814) tamién dexó la so buelga: los socuellaminos xunto colos vecinos de la contorna, integraron l'exércitu del Centru y fueron ganaos el 13 de xineru de 1809. Esto fixo posible les visites de diverses tropes del exércitu francés a Socuéllamos p'aprovise de cebera y otros menesteres, nel tiempu que duró la guerra, ensin desenvolvese otros sucesos de gran importancia.

El despegue poblacional y económicu de Socuéllamos vieno cola revolución industrial y cola construcción del ferrocarril ente Madrid y Albacete (1851-1855) y darréu hasta Alicante (1858), fechu que provocó una meyora de les comunicaciones pa la comercialización de los productos agrarios. L'españíu de la Guerra Civil y los años de la dictadura supunxeron un estancamientu de la so economía, centrándose casi puramente na esplotación agrícola. Los últimos años del franquismu y la llegada de la democracia implicaron el despegue económicu de la ciudá, consolidándose como una de les más importantes de la provincia de Ciudá Real non solo nel sector primariu sinón tamién nos servicios.

Elementos identitarios editar

Etimoloxía editar

La etimoloxía del topónimu ye difícil y revesosa. La que paez más probable ye la proveniente del llatín: "[Locus] sub quem Lamos [fluvit]", "llugar sol cual Lamos fluyi", una y bones el ríu que pasa pola so vera paez ser llamáu Lamos, d'onde Laminium, posible Daimiel.[2]

Escudu y bandera editar

L'escudu de la ciudá quedó instauráu por decretu del Ministeriu de Gobernación el 16 d'avientu de 1955 a propuesta del Conceyu de Socuéllamos de conformidá col dictame de la Real Academia de la Historia. Esti componer de tres cuarteles: el cuartel cimeru de la esquierda, sobre verde o sinople, torre coles sos almenes, una puerta y dos ventanes; el cuartel cimeru derecha, sobre azul o azur, la cruz de Santiago; el cuartel inferior en punta, sobre coloráu o gules, recímanu d'uves.

La torre adóptase como signu de fidelidá, en rellación a los oríxenes de la Torre de Vejezate, sobre un campu verde que denota esperanza, fe, amistá, serviciu y respetu. La cruz de Santiago ye por haber pertenecíu Socuéllamos a la Orde de Santiago, sobre azul que representa la xusticia, la verdá, la llealtá, la fermosura, la nobleza, la dulzura y la vixilancia. El recímanu d'uves deber a ser esti unu de los principales sustentos económicos tradicionales de la ciudá, sobre coloráu que denota fortaleza, osadía, alteza y ardid.

La bandera de poblar ta basada en trés colores rosa azul y mariellu plátanu aceptaos pol Conceyu de Socuéllamos el 18 de xunu de 1998. Les sos dimensiones son de 100:150 cm y ta formada por cuatro colores, de riba abaxo y d'esquierda a derecha, con allugamientu cuartelada n'aspa col siguiente orde: cuartel cimeru n'azul o azur, cuartel esquierdu en blancu o plata col escudu de Socuéllamos centráu nel so interior, cuartel derechu colloráu o gules y cuartel inferior verde o sinople.

Himnu editar

L'Himnu a Socuéllamos, compuestu en 1948, ye un poema Julio Mata, párrocu de Socuéllamos nacíu en Murcia, con música de Juan Moragues, direutor de la Banda Municipal de Música de Socuéllamos nacíu en Algemesí (Valencia).

Demografía editar

La siguiente gráfica amuesa la evolución del so volume d'habitantes dende 1800, incluyendo tola serie estadística española, qu'arrinca en 1857:

Fonte: INE

Política editar

Resultaos de les eleiciones municipales editar

 
Conceyu de Socuéllamos
Eleiciones municipales en Socuéllamos
Eleiciones 1979 1983 1987 1991 1995 1999 2003 2007 2011 2015
Llexislatura I II III IV V VI VII VIII IX X
PPa 6 5 6 9 10 9 9 9 8
PSOE 3 2 4 7 5 7 8 8 8 8c
Izquierda Xunida (España)|IX]]b 7 8 6 2 3
Independientes 4
UCD 3
CDS 1 1 -
Agrupación Independiente de Socuéllamos 2
PDP-Agrupación de Llabradores Independiente 1
UPyD 1
Partíu Social-Demócrata de Castiella-La Mancha bgcolor="firebrick" align="right"
PRCM bgcolor="#FFCC00" align="right"
UdCa bgcolor="blue" align="right"
aEn 1983 como AP-PDP-UL, en 1987 como AP
bEn 1979 y 1983 como PCE
cEl PSOE foi'l partíu más votáu en 2015

Corporación municipal editar

El Conceyu de Socuéllamos, tres les eleiciones municipales de 2015, na so X llexislatura, tuvo gobernáu pol PSOE, encabezáu por M.ª Elena García Zalve, col sofitu favorable de la conceyal d'UPyD pa la so invistidura, al comprometese a sofitar la llista más votada y a nun entrar en nengún gobiernu municipal . El 12 de marzu de 2016, UPyD y PP presenten una moción de censura y faise cola alcaldía Jualia Prudencia Medina Alcolea (PP), entrando la conceyal d'UPyD nel gobiernu municipal. Dende esta fecha, el Conceyu componer de la siguiente manera:

 

Corporación municipal de la X llexislatura

Cargu Partíu Titular
Alcaldesa
Conceyal de Facienda y Personal

 

Julia Prudencia Medina Alcolea
1ª Teniente d'Alcalde
Conceyal de Desenvolvimientu empresarial, Comerciu, Emplegu y Formación y Participación Ciudadana |

 

Mar Delgado Mejías
Conceyal d'Educación, Avieyamientu activu, Mercadín, OMIC, Conseyu Escolar de Llocalidá,
Infancia, Biblioteca y Universidá Popular

 

Mª Carmen Toledo Gómez
Conceyal d'Urbanismu, Mediu Ambiente y Obres Municipales

 

Mª Concepción Arenas Mulet[3]
Conceyal d'Agricultura |

 

José Antonio Carrión Alcolea
Conceyal de Turismu, Cultura y Medios de Comunicación

 

Hortensia López Martínez
Conceyal de Mocedá y Deportes

 

José Carlos Cobo Buendía
Conceyal de Caltenimientu, Parques y Xardinos, Campusantu, Festexos y Proteición Civil

 

Horacio Marañón Muñoz
Conceyal de Bienestar Social, Centru de la Muyer, Igualdá y Capacidaes distintes

 

José Manuel Fernández Padilla
Conceyal

 

Mª Elena García Zalve
Conceyal

 

María Cristina Campos Arrabaldes[4]
Conceyal

 

Mª Ángeles Guerrero Mestre
Conceyal

 

Pedro Arrabal Moreno
Conceyal

 

José Antonio Moreno Torralba
Conceyal

 

Vanessa Sáez López
Conceyal

 

Alejandro Moya Morcillo
Conceyal

 

-bgcolor="DCDCDC"
Fonte: Conceyu de Socuéllamos[5]

Alcaldes dende 1979 editar

Xeografía editar

El términu municipal tien una estensión de 374,10 km² y ta asitiáu una altitú media de 680 msnm. El términu municipal tien una superficie total de 37.100 hai, una superficie urbana de 350 ha y una superficie rústica de 36.750 ha.

El principal ríu que traviesa'l términu municipal ye'l Záncara, unu de los principales afluentes del Guadiana. Otru ríu más cercanu al nucleu urbanu ye'l Córcoles, un afluente del Záncara. Tocantes a agües soterrañes, Socuéllamos pertenez al sistema del acuíferu 23, unu de los más importantes de la Península.

Clima editar

El clima de Socuéllamos ye del tipu [clima mediterraneu continentalizado|mediterraneu continentalizado], con iviernos fríos y branos calorosos. La temperatura medio máxima absoluta ye de 40,5 °C y la mínima -10,8 °C, poro, la temperatura medio ye de 13,4 °C. El mugor relativo del aire ye baxa y les hores de lluz solar añales varien ente 2.600 y 2.900. Mientres les nueches ivernices, con cielu estenu y ensin vientu, son frecuentes les xelaes de irradiación. Les precipitaciones bazcuyen ente los 400 y 600 mm añales, con grandes irregularidaes estacionales. La nieve ye un fenómenu bastante frecuente yá que La Mancha ta arrodiada de grandes montes y al ser los vientos dominantes del suroeste, apurren les agües más importantes.

Mes Media Ene Feb Mar Abr May Jun Jul Ago Sep Oct Nov Dic
Temperatura máximo media (°C) 20,1 10,1 12,4 15,6 17,7 22,1 27,9 32,4 31,9 26,7 19,7 14,3 10,9
Temperatura mínimo media (°C) 7,2 -0,4 0,9 2,5 4,6 8,6 12,7 16,2 16,3 12,9 7,8 3,5 1,1
Agües (mm) 5 4 4 5 6 8 5 2 3 4 6 6 7

Tresportes editar

Carretera editar

 
Estación de ferrocarril de Socuéllamos.
 
Antigua estación de tren de Socuéllamos (hasta 1997).

Esisten dos autovíes que comuniquen Socuéllamos, la  CM-42  , al traviés del enllaz cola carretera  CM-3102  na salida 123 (Tomelloso Norte - Socuéllamos), y la  A-43  , al traviés del enllaz cola carretera  CM-3111  na salida 117 (Socuéllamos - Sotuélamos).

Amás, les carreteres  CM-3111  y  CM-3102  sirven de circunvalación, comunicando pel esterior de la ciudá les distintes carreteres que parten de Socuéllamos en direición a Las Mesas (Cuenca), Pedro Muñoz, Arenales de San Gregorio, Tomelloso y la  CM-42  (Tomelloso-Toledo) y Villarrobledo y la  CM-3111  (Ciudá Real-Albacete).

Ferrocarril editar

Socuéllamos tien una estación de tren que coneuta la ciudá con distintos trenes de llarga y media distancia operaos por Renfe y que circulen pela llinia convencional de Madrid a Llevante, comunicando la ciudá con Alicante, Valencia, Murcia, Ciudá Real, Madrid, Cartaxena, Sevilla y Barcelona.

Magar la estación construyida a mediaos del sieglu XIX pola M.Z.A. (Madrid-Zaragoza-Alicante) asitiar na cortil del actual Muséu Torre del Vinu, sol que se caltién la planta del primixeniu edificiu de pasaxeros, tuvo que ser treslladada pola crecedera de la población. De tal manera creóse una muncho más amplia no qu'entós yeren les contornes de la población. Pero de nuevu la crecedera urbana escontra'l sur fixeron que les víes del tren estremaren en dos la ciudá, polo qu'en 1997 la circulación ferroviaria foi esviada pa circunvalar el cascu urbanu, construyendo una nueva estación, de tamañu muncho más modestu y destinada namái a pasaxeros.

Autobús editar

Socuéllamos dispón d'una estación d'autobuses que coneuta la ciudá con distintos pueblos y ciudaes de Castiella-La Mancha y España.

Cultura editar

Fiestes populares editar

Les fiestes patronales celebrar del 9 al 15 d'agostu, n'honor al Santísimu Cristu de la Vega. El 8 de setiembre celebra la festividá de la Virxe de Loreto. Tamién son festivos los díes 1 y 2 de payares, festividaes de Tolos Santos y de los fieles difuntos, respeutivamente, fecha na que se celebra la Feria de los Santos.

Mientres el fin de selmana más cercanu al día 15 de mayu tien llugar una romería n'honor a San Isidro Llabrador. Esta celébrase na paraxa de Pedretes, a veres del ríu Záncara, alcontráu a 9 quilómetros de distancia de la ciudá.

Tamién son de particular interés les fiestes de les Cruces de Mayu, rellacionaes colos Mayos, de gran enraigono en La Mancha, y la fiesta de San Cristóbal, n'honor a los camioneros.

Antroxu editar

Dientro de les fiestes populares, destaca'l antroxu socuellamino, qu'adquirió cierta fama nos últimos años, destacando los sos dos díes más populares, el que da entamu y el que da final a la fiesta. El primeru encargar d'inaugurar l'entamu d'esta fiesta col pregoneru y la reina del antroxu, que cada añu son distintos. Esti día atrai a una peralta participación d'habitantes de la ciudá y numberosos visitantes de la rexón. El desfile de comparses locales y rexonales suel cuntar con una peralta participación, de normal 25 comparses locales y rexonales, faciendo participar alredor d'unes 2.000 persones nel so concursu. Tal ye l'interés, que'l Conceyu de Socuéllamos tuvo que poner una llende de participantes por cuenta de la cantidá de comparses de fora de la ciudá que quier participar nesti desfile, llegando nel añu 2012 a cuntar con unes 30 comparses.

Les peñes más antigües y destacaes de la ciudá, dalgunes consiguieron numberosos premios por toa Castiella-La Mancha son les responsables del ésitu del antroxu:

  • Peña Maske
  • Peña Los Mesmos
  • Peña Male Male Mio
  • Peña Les Muses

Música editar

La música constitúi pa la ciudá una de les mayores aportaciones culturales. Dende les distintes bandes de cornetes y tambores, hasta la Banda Municipal de Música, fundada en 1880, tando ente les más antigües d'España; el Coru Jesús Montalbán, la Coral Maestru Moragues, l'Asociación Folclóricu Musical El Llagar, no que se refier a la música tradicional, a Nostradamus (estinguíu grupu de rock), Atrapa2 (pop-rock) y La Mariskería Rock.

Lliteratura editar

Socuéllamos ye una ciudá con una gran capacidá de creación cultural, tamién nel ámbitu de la lliteratura. Numberosos premios, como'l Certame de Poesía Carmen Arias o'l Premiu de Poesía Ramón Alarcón, agora estinguíos, o'l Certame de Poesía del Santísimu Cristu de la Vega, inda vixente, atestigüen esti interés pola creación lliteraria.

Nel so estudiu sobre la producción lliteraria en Socuéllamos, l'investigador Enrique Llombes considera la esistencia de cuatro etapes.[6] La primera correspondería cola lliteratura oral, común a toa La Mancha en munchos casos al tratase de cantares o de rellatos sobre los llabores agrícoles, la vida cotidiana o la relixón. La segunda correspondería cola trescripción d'esa lliteratura oral, por aciu la fixación de los testos populares per parte de dellos autores o de compendios de tradiciones y folclores. La tercera (dende la década de 1930 hasta l'actualidá) correspuende col entamu de la creación lliteraria, que les sos temátiques volverán ser la tradición, el paisaxe, los llabores del campu, la relixón, l'amor o'l mesmu Socuéllamos, cultivándose principalmente'l xéneru de la poesía. Carauterizar por ser unes creaciones sencielles ya inmediates, que respuenden a la esmolición d'espresar lo más íntimo, ensin grandes innovaciones formales. Dalgunos de los escritores pertenecientes a esta etapa son Elías Alcolea, Enriqueta Leal, Ubaldo Visier, Pedro Muñoz, Fernando Charco y Antonio Bello. Finalmente, la cuarta correspondería col despegue de la modernidá lliteraria (dende 1990 hasta los nuesos díes) y ta marcada por una mayor integración de los escritores en redes de cultura oficial, pol surdimientu de nueves temátiques y nueves formes espresives estéticamente más depuraes y por una mayor espardimientu de los testos. Dalgunos de los autores que formen parte d'esti periodu son Manuel Parra, Juan José Alcolea, Vicente Martínez, Alain Martín, Ignacio Ballestero o Jesús del Socorru. Una muestra de toa esta producción puede atopase nel únicu numbero publicáu de Abeyezat. Revista de lliteratura[7] editada por Enrique Llombes y Manuel Parra.

Otru aspeutu importante de la lliteratura en Socuéllamos ye la enorme tradición teatral qu'esiste na ciudá, tantu la promovida pelos centros educativos como por compañíes de teatru amateur de gran calidá como Oretania Teatru o Esparaván Teatru.

Monumentos y museos editar

Ilesia parroquial de La nuesa Señora de l'Asunción editar

 
Interior de la Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción
 
Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción
 
Ilesia de San José
 
Capiya de María Inmaculada
 
Ermita de La nuesa Señora de Loreto

Dende'l primer momentu que se fixo la refundación de Socuéllamos a finales del sieglu XIII esistió un llugar de cultu asitiáu nel mesmu solar que la ilesia actual, pero por cuenta de la probeza de los sos materiales quedó constancia del mesmu, salvando unos túneles formaos por arcos de mediu puntu de lladriyu anteriores a 1550 que dexaron d'utilizase pola xubida de les agües y l'hinchente constante de los mesmos. Les primeres referencies documentales a la ilesia empiecen nel 1478 y 1480 coles visites d'Uclés. Nestos momentos describe un edificiu de muria (folla) cola cubierta de madera blanco llabrada vista que podíen tener una antigüedá de 100 años. La probeza inicial de la construcción a lo llargo de les décades polos regalos de particulares: ornamientos de la ilesia medieval, dos escultures na capiya de Cristóbal Quiralte y seis na de Santa Lucía y el retablu medieval (tuvo cuatro a lo llargo de la so historia). Esti altar yera blancu de madera de pinu coles figures de la Virxe María, que va ser sustituyida en 1507 por una de Santa Ana.

En 1490, Isabel Rodríguez funda una capellanía dedicada a Santa Lucía que se va convertir en capiya y altar na parte derecha del altar mayor y a la izquierda, a partir de 1505, la capiya de Quiralte queda dedicada a San Andrés. En 1528 xúnese-y un altar dedicáu a La Piedá.

A finales del XVII fixo la puya de la reforma completa de la ilesia. Les obres terminaron en 1750 cola realización de la torre, que se caltuvo de pies hasta qu'un accidente pirotécnicu destruyir en 1903, siendo reconstruyida en 1956 gracies a l'aportación económica del matrimoniu Arias, añader altor y esbeltez. En 1970 el mesmu matrimoniu decidió construyir una capiya a la derecha del altar mayor, obra d'Antonio Gómez Villaseñor.

Ente 1775 y 1795 construyóse'l retablu con traza de Salzillo y talla de José Castell, imaginero de la ciudá. Destruyíu mientres la Guerra Civil Española, el nuevu foi construyíu a mediaos del XX con estilu corintiu, talláu en madera y decoráu con pintures relixoses. Mientres la guerra bélica, la ilesia foi quemada, les puertes fueron tiraes por que los carros pudieren pasar por en mediu. Nesta tema hai discutiniu: dellos vecinos aseguren que pasaron, inclusive qu'hubo disparos nel interior; otros, sicasí, aseguren tou lo contrario, que s'impunxo la cordura y les puertes asitiar nel so llugar rápido y nun llegaron a entrar. Lo que sí ye ciertu ye que'l retablu, la sillería, munches imáxenes, l'órganu, les balaustraes del fondu, la capiya y el coru fueron quemaes, según los altares y los ornamientos relixosos.

Capiya de María Inmaculada editar

La capiya de María Inmaculada foi nos sos oríxenes l'edificiu del casino de la ciudá, mercada pola Ilesia tres la Guerra Civil Española. Trátase d'un edificiu clásicu construyíu a finales del sieglu XIX y que, amás de la zona de cultu, cuenta col archivu parroquial de la ciudá y les dependencies de Cáritas Española.

Ermita de La nuesa Señora de Loreto editar

Ye l'antigua capiya del campusantu que s'allugó no qu'anguaño ye un parque municipal, ente 1805 y 1913. Magar l'edificiu orixinal data de principios del sieglu XVII, la construcción del actual empezó en 1716, nun acabándose hasta 1767. El so interior foi destruyíu mientres la Guerra Civil Española, reconstruyíu mientres la posguerra y ampliáu en 1974.

Ermita de San Antonio editar

Ye una pequeña ermita allugada n'El Llanu inaugurada en 1948, dedicada a San Antonio.

Ermita de San Isidro editar

En 1947, el párrocu de la ciudá, Julio Mata, promovió la celebración de la festividá de San Isidro Llabrador. Este foi'l puntu de partida de lo que más tarde se convertirá na romería que tien llugar el fin de selmana inmediata al 15 de mayu tolos años y que xira en redol a la ermita que se mandó construyir pa ello xunto al Ríu Záncara, en Pedretes.

Ermita de San Cristóbal editar

A pesar de que yá esistió otra ermita so esta advocación, l'actual ermita de San Cristóbal mandóse construyir en 1994, promovida pola Hermandá de camioneros de Socuéllamos.

Palaciu de la Encomienda editar

 
Palaciu de la Encomienda

Metanes lo que foi la plaza pública de la ciudá y frente a l'antigua casa consistorial, atópase la que foi la encomienda que la Orde de Santiago y los sos comendadores teníen na villa. Los distintos moradores fueron imponiendo los sos gustos ya idees a les distintes reformes que la casa sufrió, motivaes poles órdenes daes polos visitadores de Santiago y pola riqueza y la duración del mandatu de los distintos comendadores.

La casa anguaño compónse d'un cuerpu de dos edificios xuníos por un corredor. El primeru d'ellos, el que s'atopa más al sur, ye'l más antiguu, con planta de proporciones regulares, un cuadráu casi perfectu, superpuestu d'otros trés cuadraos. Ye una cortil pequeño y estrecho, debíu probablemente al so orixe defensivu, de que'l so namái queden les caballerizas. El segundu edificiu ye l'ampliación mandada construyir por Antonio de Mendoza en 1524, cuando quixo morar na villa. Introdució les idees renacentistes heredaes del so padre, Íñigo López de Mendoza y Quiñones que les sos evidencies afigurar na escalera del final del corredor y nes pilastres y capiteles con volutes xóniques. Entamó la casa de manera coherente, dexando les pieces de serviciu na planta baxa y les residenciales nel segundu pisu, frente a la plaza pública, con cinco habitaciones que se caltienen na actualidá. D'ente elles podríamos destacar l'aposentu de los güéspedes, onde ente les munches personalidaes agospióse Santa Teresa de Jesús.

El Marqués d'Aguilar completó la obra, asonsañando l'estilu del so predecesor. Quedó entós un conxuntu homoxéneu de cuatro corredores de piedra y madera. Los actuales propietarios, los señores Lodares, fidalgos en Socuéllamos dende'l sieglu XVIII, diéron-y l'aldu definitivu a la casa construyendo escaleres y nueves dependencies, que sirvieron pa caltener el plenu usu de la casa, que sigue en manes privaes.

==== Casa de la inquisición Debíu al importante númberu de moriscos residentes en Socuéllamos tres la rebelión de les Alpujarras tres l'establecimientu de la Inquisición, alredor de 1574, Uclés mandó un fiscal por que xixilara les fiestes populares, instalándose'l tribunal nel sieglu XVII. Socuéllamos foi unu de los llugares nos qu'actuó con mayor durez. De la casa onde s'allugó'l tribunal, asitiada nes proximidaes de la ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción y del Palaciu de la Encomienda, solo caltiénense restos de la puerta orixinal y un escudu d'armes.

Centru de Arte Carmen Arias editar

 
Centru de Arte Carmen Arias

Esti espaciu multiusos dedicáu a la exhibición temporal d'esposiciones de pintura, fotografía o de los trabayos de los talleres de la Universidá Popular, allugar na casa que Carmen Arias donó a la ciudá tres la so muerte. El proyeutu de crear un centru d'arte foi una ambición personal del alcalde Ramón Parra (PCE) que defendió con estes pallabres nel plenu del Conceyu, frente a la oposición del PP: "si ye verdá que D.ª Carmen dende'l cielu ta viéndonos, va allegrar al comprobar que gracies a ella y a nós, onde antes entró la barbarie güei sale la cultura".[8] Esti centru d'arte, el primeru que tuvo la ciudá, foi inauguráu en 1990.

Muséu de piedra Fray Luis de León editar

El Muséu de piedra Fray Luis de León, ye obra de Gregorio García, nacíu en Belmonte (Cuenca). Alluga numberoses pieces, toes ellaboraes con piedres, ente les que destaquen dalgunes como la Cruz de Mayu permanente, a la que s'apuerta al traviés d'un orixinal y trabayáu arcu tamién de piedra, o la so orixinal fachada. Gregorio García emplegó más de 50 millones de piedres na confección del conxuntu d'obres que s'esponen nel muséu.

Muséu Torre del Vinu editar

 
Muséu Torre del Vinu

El Muséu Torre del Vinu ye un muséu inauguráu en 2014 dedicáu a conocer les carauterístiques, la historia, la ellaboración y el caltenimientu del vinu por aciu l'usu de nueves teunoloxíes según por aciu la esposición de preseos de llabranza tradicionales. Amás del muséu, cuenta con un mirador panorámicu dende onde contemplar la ciudá y los viñeos. Esti muséu viose envolubráu nun gran discutiniu por cuenta de los elevaos costos de la so construcción y caltenimientu.[9][10]

Teatru Auditoriu Reina Sofía editar

 
Teatru Auditoriu Reina Sofía

Educación editar

Centros públicos d'Educación Infantil y Primaria

  • CEIP Gerardo Martínez
  • CEIP El Cueso
  • CEIP Carmen Arias

Centros d'Educación Secundaria, Bachilleratu y Formación Profesional

  • I.E.S. Fernando de Mena

Centros alcordaos

  • Colexu Alcordáu d'Educación Infantil, Primaria y Secundaria Virxe de Loreto

Centros d'Educación de Persones Adultes

  • Aula d'Educación de Persones Adultes de Socuéllamos (adscrita a la CEPA Simienza de Tomelloso)

Enseñanza ensin reglar y otros centros educativos

  • CAI Arcu Iris
  • Centro de desenvolvimientu infantil y atención temprana municipal de Socuéllamos
  • Centru d'atención a la diversidá funcional
  • Universidá Popular
  • Escuela municipal de música

Deporte editar

En Socuéllamos, el principal deporte en cuanto afición refierse ye'l fútbol. Cuenta con un equipu que militó na Segunda División B d'España dende la temporada 2014-2017, la Unión Deportiva Socuéllamos. Tocantes a categoríes inferiores, el so filial, el Cristu de la Vega C.F., apuesta la Lliga Provincial na categoría de xuvenil. Dambos equipos xueguen nel estadiu municipal Paquito Giménez. Dientro del fútbol convien destacar l'afición pol fútbol sala na ciudá, que la so lliga local cuenta con cerca de doscientos xugadores na so totalidá.

No que se refier a voleibol, el Club Voleibol Roycan Socuéllamos llegó a algamar la Superliga femenina na década de 1990, cuntando como capitana cola actual xugadora del Iruña y 150 vegaes internacional, Diana Sánchez. Tamién, nesta década'l socuellamino Roberto Parra, foi campeón d'Europa nos 800 metros llisos d'atletismu.

El Club Baloncesto Socuéllamos tien anguaño más de 300 xugadores federaos, con equipos en toles categoríes provinciales, dos nes categoríes rexonales y dos en categoría autonómiques. El mayor llogru deportivu d'esti club remontar a los años 1990, nos que xugó en Segunda División nacional, solo con xugadores aficionaos de la ciudá. Ente otros títulos destaquen el Campeonatu Sub-20 de Castiella-La Mancha (2013-2014) y dos segundos puestos nesi mesmu tornéu (2012-2013) y (2011-2012), amás del Campeonatu Junior de Castiella-La Mancha (2008-2009) y la so posterior participación nel Campeonatu d'España Xuvenil de Baloncestu (2008-2009).

Clubes y asociaciones deportives editar

  • Club Tiro con Arcu Socuéllamos
  • Club d'Atletismu Crono de Socuéllamos
  • Club Baloncesto Socuéllamos
  • Club Ciclista Socuéllamos
  • Club de Yudu Socuéllamos-Criptana
  • Club oficial de xuegos populares pa nuevos
  • Club Voleibol Socuéllamos

Instalaciones deportives editar

  • Complexu polideportivu Ramón Lodares (tenis, pádel, fútbol, baloncestu, frontón y rocódromo)
  • Piscina municipal
  • Piscina climatizada Diana Sánchez
  • Pabellón Gran Gaby
  • Pabellón Roberto Parra
  • Campu municipal de fútbol y pabellón Paquito Jiménez

Persones destacaes editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Celtiberia.net v3.0 - Orixe de los topónimos Socuéllamos y Sotuélamos ¿Aldegues del ríu que dio nome a Laminio? - Archivu de Conocencies» (22 de mayu de 2015). Archiváu dende l'orixinal, el 22 de mayu de 2015. Consultáu'l 28 de mayu de 2016.
  3. «so-nueva-concejal-concepcion-sables-que-sustitúi-a-ana-llosa.html El PP de Socuéllamos presenta a la so nueva conceyal, Concepción Arenas, que sustitúi a Ana Llosa - Partíu Popular de Ciudá Real» (castellanu). Consultáu'l 15 de payares de 2017.
  4. «Ayto. Socuéllamos - Plenu Municipal» (castellanu). Consultáu'l 15 de payares de 2017.
  5. «Ayto. Socuéllamos - Plenu Municipal». Consultáu'l 28 de mayu de 2016.
  6. Loma López, Enrique. "El Socuéllamos lliterariu. Marcu teóricu y descripción del patrimoniu lliterariu local". En Abeyezat. Revista de lliteratura. Socuéllamos, nᵘ 0, 2013, páxines 33-51. URL: http://issuu.com/abeyezat/docs/abeyezat_cubierta_0_2013
  7. «ISSUU - Abeyezat. Revista de Lliteratura, 0, 2013 by Abeyezat. Revista de Lliteratura» (22 de mayu de 2015). Archiváu dende l'orixinal, el 22 de mayu de 2015. Consultáu'l 28 de mayu de 2016.
  8. Parra Quevedo, Manuel. Memories d'ayeri. Primeros 12 años de la transición democrática. Ciudá Real, Diputación de Ciudá Real, 2003, páxina 230
  9. «VÍDEU | El Gran Wyoming analiza l'espilfarru de la Torre del Vinu». Consultáu'l 28 de mayu de 2016.
  10. Paradinas, Marcos (11 d'avientu de 2014). «alcalde-del-pp-gástase-45-millones-en-una torre-del vinu-que-costara-caltener-410-000-euros-al anu-y-que-preve-ingresar-9-000 Un alcalde del PP gástase 4,5 millones nuna Torre del Vinu” que va costar caltener 410.000 euros al añu y que preve ingresar 9.000 añales». Consultáu'l 28 de mayu de 2016.

Bibliografía editar

  • Escudero Buendía, Francisco Javier. Tres los oríxenes de la Mancha de Vejezate: Pedro Muñoz, Socuéllamos, Tomelloso, Las Mesas, Mota del Cuervo, Villarrobledo. Socuéllamos, Escelentísimu Conceyu de Socuéllamos, 2001
  • San Andrés Galiana, Porfirio. Socuéllamos. Ciudá Real, Perea Ediciones, 1996 (Reed. 1999, 2007)

Enllaces esternos editar