Los sogdianos fueron un pueblu de llingua irania que vivieron nuna zona qu'ocupa parte de los actuales Taxiquistán y Uzbequistán y que englobaba les ciudaes de Samarcanda y Bujará.

Infotabla de grupu humanuSogdiano

Tipu rexón xeográfica
Parte de Xiyu (es) Traducir
Coordenaes 40°24′N 69°24′E / 40.4°N 69.4°E / 40.4; 69.4
Mapa de distribución
Cambiar los datos en Wikidata
La rexón de la Sogdiana pel añu 300 e. C.
Sogdianos apurriendo ufriendes a Buda según un frescu del sieglu VIII.

Los estaos sogdianos, anque nunca tuvieron xuníos políticamente, centráronse alredor de la ciudá de Samarcanda. Taben al norte de Bactriana, ente'l Oxus (Amu Daria) y el Jaxartes (Sir Daria) y tomaben el fértil valle del Zeravshan. Mientres l'Alta Edá Media, el territoriu estender escontra'l norte gracies a una política d'asentamientos coloniales más allá del llagu Issyk-Kul.

La roca Sogdiana de Ariamzez, una fortaleza, foi prindada nel 327 e. C. poles tropes d'Alexandru Magnu que xunió Sogdiana y Bactriana nuna única satrapía. Darréu integróse nel reinu grecobactriano, fundáu por Diodoto I, hasta que los escites ocupar a mediaos del tercer sieglu e. C.

Los sogdianos ocuparon una posición clave na Ruta de la Seda y desempeñaron un destacáu papel facilitando les transaiciones comerciales ente China y Asia Central. Empecipiaron los sos contactos con China dempués de que l'esplorador Zhang Qian visitára-yos mientres el reináu del emperador Wu. Qian escribió un informe sobre la so visita a Asia central.

Tres la visita y l'informe de Zhang Qian, les rellaciones comerciales chines con Asia central y los sogdianos floriaron; China unvió numberoses misiones a la zona mientres el sieglu I e. C. sicasí, los comerciantes sogdianos yeren menos importantes qu'otros mercaderes de la ruta de la seda como los indios y los bactrianos.

Los sogdianos yeren famosos pola so tolerancia escontra les distintes creencies relixoses. El budismu, el maniqueísmu, el nestorianismu y el zoroastrismu teníen numberosos siguidores. Los sogdianos sirvieron pa la tresmisión del budismu al traviés de la ruta de la seda, hasta'l periodu de la invasión musulmana del sieglu VIII. Gran parte de la información sobre la cultura sogdiana y del so idioma vien de los numberosos testos relixosos que dexaron escritos.

L'idioma de los sogdianos, el idioma sogdiano, pertenecía al grupu iraniu de les llingües indoeuropees y taba estrechamente rellacionáu col bactriano, otru de los principales idiomes falaos na rexón. L'idioma sogdiano utilizaba diversos sistemes d'escritura, toos derivaos del alfabetu araméu.

La mayoría de los sogdianos fuéronse entemeciendo de forma gradual con otros grupos como los bactrianos, los turcos o los perses del Imperiu aqueménida y empezaron a falar en idioma persa (los actuales taxiquistaninos) o (tres la conquista túrquida d'Asia Central) n'uzbecu; son los oríxenes de los actuales pueblos uzbecu y tayiko.

Ver tamién editar