Sorzano

conceyu de La Rioxa (España)

Sorzano ye un conceyu de la Comunidá autónoma de La Rioxa asitiáu a 17 km de la capital Logroño, nel valle occidental del ríu Iregua. El términu llenda con Sojuela al noroeste y Nalda al este, Entrena al norte. Al sur asítiase una mancomunidá que comparten Sorzano, Nalda y Viguera.

Sorzano
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcalde de Sorzano (es) Traducir Leoncio Martínez Pascual
Nome oficial Sorzano (es)[1]
Códigu postal 26191
Xeografía
Coordenaes 42°20′33″N 2°31′41″W / 42.3425°N 2.5280555555556°O / 42.3425; -2.5280555555556
Sorzano alcuéntrase n'España
Sorzano
Sorzano
Sorzano (España)
Superficie 10.23 km²
Altitú 719 m
Llenda con Entrena, Albelda de Iregua, Nalda, Viguera y Sojuela
Demografía
Población 221 hab. (2023)
- 125 homes (2019)

- 97 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.07% de La Rioxa
0% de España
Densidá 21,6 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayuntamientosorzano.org
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Nel testamentu de Reinar Doña Estefanía, vilba del rei Don García'l de Nájera, dexa al so fíu Don Sancho, con Viguera y otros pueblos, el de Soricano, siguiéndo-y Nalda.

En 1070 los reis de Pamplona Don Sancho y Doña Placencia donen al monesteriu de los Santos Cosme y Damián la parte de los diezmos de la so pertenencia en Viguera, Fornos, Entedigone (Entrena) "et mediu molín de Solarana". Toos estos pueblos tán próximos a Logroño.

Foi aldega de Nalda hasta 1632, cuando'l solzanero Juan Calvo Estefanía consiguió una cédula real de Felipe IV d'España, pola que la villa pasaba a ser independiente.

Los condes d'Aguilar, señores de Cameros, caltuvieron el señoríu de la villa hasta l'abolición de los señoríos y mayoralgos poles Cortes de Cádiz nel añu 1811.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 10,23 km²,[2] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 220 habitantes y una densidá de 21,51 hab./km². En Sorzano l'enclín demográficu debíu al éxodu rural dende principios de sieglu yera negativa, sufría una perda de población constante. Gracies a la so cercanía de Logroño y Albelda a dende principios de sieglu XXI consiguióse parar dicha enclín, ya inclusive el conceyu ganó población, aumentando'l númberu de neños n'edá escolar y frenando l'avieyamientu constante de la población.

Gráfica d'evolución demográfica de Sorzano ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[3]      Población según el padrón municipal de 2017.[4]

Economía editar

La principal fonte d'ingresos basar na ganadería y na agricultura, con plantíos de cebera, viñéu y frutales.

Sorzano ye unu de los conceyos pertenecientes a la Denominación d'orixe calificada Rioja. Magar nun cuntar con bodegues inscrites na denominación, tien una superficie total llantada de 75,16 hai de les cualos 68,58 tán dedicaes al cultivu de la uva tinta y 6,58 d'uva blanca.[5]

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Ente los años 2008 a 2014 esti conceyu nun tuvo delda viva.[6]

Llugares d'interés editar

 
Vista parcial de la ilesia de San Martín.
 
Ermita de la Virxe del Carbayu.

Edificios y monumentos editar

  • Ilesia de San Martín d'estilu renacentista. Foi construyida na primer metá del sieglu XVI en mampostería y sillería. La torre y la sacristía son del sieglu XVII. Nel so interior destaca'l retablu mayor d'estilu romanista, realizáu cerca de 1572 por Juan Fernández de Vallina.
  • Ermita de la Virxe del Carbayu. Sieglos XVI al XVIII.
  • Ermita de la Hermedaña, en ruines, onde s'afayó un fornu romanu.
  • Belén Mécanico.
  • Monumentu a Don Juan Calvo Estefanía, na plaza del pueblu, ta dedicada al artífiz de la segregación de Sorzano dientro de la villa de Nalda.

Otros llugares d'interés editar

  • Fonte del Prau.
  • Banzáu la Caparra.
  • Chopu Milenariu na plaza del pueblu *

Sierra de Moncalvillo

  • Ribayu de los infiernos.

Fiestes llocales editar

  • El xueves central de la cuaresma, celébrase una antigua tradición denomada Les Vieyes, na cual los neños percuerren les cais con zurrones, recoyendo carambelos y frutes que-yos llancen les güeles.
  • Procesión de los cien doncelles. El tercer domingu de mayu les moces de Sorzano y de les llocalidaes vecines percuerren el camín ente'l pueblu y l'ermita de la Virxe del Carbayu afatiaes con vistíos blancos, portando flores y cañes de xardón.Y unos zancos acompáñalos. Esti actu conmemora l'antiguu tributu al califa de Córdoba hasta la victoria frente a los musulmanes de Ramiro I d'Asturies na Batalla de Clavijo.
  • D'antiguo l'últimu domingu d'abril realizaba una romería a la ermita de La Hermedaña.
  • 15 de mayu San Isidro.
  • 8 de setiembre fiestes de la Virxe del Carbayu. Anguaño la fiesta treslládase al fin de selmana.
  • 11 de payares fiestes del patrón San Martín.

Bibliografía editar

  • GOVANTES, Ángel Casimiro d'editor Real Academia de la Historia (1846). Diccionariu Xeográficu Históricu d'España, Seición II entiendi La Rioxa o tola Provincia de Logroño y dellos pueblos de la de Burgos., reimp., Logroño, Conseyería d'Educación, Cultura y Deportes, (1986). ISBN 84-505-3985-4.

Enllaces esternos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  3. Cifres de población y Censos demográficos
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional».
  5. «Estadístiques 2009. El Rioja en cifres.». www.riojawine.com. Consultáu'l 4 d'agostu de 2010.
  6. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques. Delda Viva de les Entidaes Llocales