Sotés

conceyu de La Rioxa (España)

Sotés ye un conceyu de la comunidá autónoma de La Rioxa (España).

Sotés
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcalde de Sotés Antonio Rodríguez Alonso
Nome oficial Sotés (es)[1]
Códigu postal 26371
Xeografía
Coordenaes 42°24′01″N 2°36′03″W / 42.400277777778°N 2.6008333333333°O / 42.400277777778; -2.6008333333333
Sotés alcuéntrase n'España
Sotés
Sotés
Sotés (España)
Superficie 14.6 km²
Altitú 672 m
Llenda con Huércanos, Navarrete, Fornos de Moncalvillo, Daroca de Rioja, Santa Coloma y Ventosa
Demografía
Población 260 hab. (2023)
- 165 homes (2019)

- 129 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.08% de La Rioxa
0% de España
Densidá 17,81 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aytos.larioja.org…
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Sotés ye una villa de la Rioxa Media, asitiada nel valle occidental del ríu Iregua, afluente del Ebro, y a una distancia de 16 km de Logroño y a 10 de Nájera. La so altitú sobre'l nivel del mar ye de 672 metros. El nucleu urbanu atopar nuna llomba, aumentando'l relieve escalonadamente a midida que averamos al sur, hasta llegar al Serradoriu de 1491 m.

El clima, propiu d'esta llatitú, ye medianamente fríu: llixeramente húmedu pel hibiernu y nidiu pel branu.

Historia editar

El terrén qu'ocupa anguaño Sotés foi habitáu por variaes cultures a lo llargo de los sieglos. Atopáronse numberoses muertes d'orixe predominantemente romanu, magar el más importante ye "Peña Lacita", un pobláu de finales de la Edá del Bronce y primer Edá del Fierro.

Yá na Edá Media, cabo destacar la fecha de 2 de payares de 1044, sobre dotación al monesteriu de san Xuan de Sojuela. El rei Don García el de Nájera, fai mención a "Sotiel.lo", al describir les llendes de dichu monesteriu. Otru de los documentos que faen referencia a esta población foi suscritu nel añu 1068. Nel mesmu, el Rei Don Sancho el de Peñalén noma a Sotés. Nel añu 1137, Alfonsu VII entrega al Monesteriu de Santa María la Real de Nájera les heredaes que tenía en Sotés.

Sicasí, ye a partir del sieglu XVIII, cuando podemos empezar a falar de los "sieglos d'oru" de la hestoria sotesina: la creación d'hospitales pa pelegrinos xacobeos, la concesión en 1747, per parte del Rei d'España Fernandu VI, del títulu de "Villa" y consiguiente independización de Navarrete o la nacencia de Domingo Duce y Garay en 1808, marquen ensin dulda l'aportar d'esti pequeñu pueblu rioxanu mientres munchos años.

Sotés, allugáu en plena encruciada, siempres permaneció a los cambeos históricos, y anguaño, nos empiezos del sieglu XXI, preséntase como un pueblu atopadizu, y en constante tresformamientu.

Fíos ilústres editar

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 14,6 km²,[2] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 291 habitantes y una densidá de 19,93 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Sotés ente 1842 y 2016

     Población de derechu según los censos de población del INE.[3]      Población según el padrón municipal de 2017.[4]

Mientres el pasáu sieglu XX, el conceyu sufrió una paulatina pero constante perda poblacional (éxodu rural). Los últimos censos amuesen cambeos nel enclín.

Economía editar

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[5]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 320,77 €.[6]

Llugares d'interés editar

Ilesia parroquial de San Martín. Trátase d'un edificiu construyíu con piedra de sillería, d'estilu renacentista. Sobresal d'esti conxuntu, añadíu a la puerta principal, un gran pórticu, obra empecipiada en 1644 por Pedro d'Aguilera y rematáu por Clemente de Setién. Na parte cimera o frontispiciu, destaca la estatua ecuestre de San Martín de Tours, patrón de la parroquia. Nel interior cúriase una imaxe de la Virxe de los Remedios, procedente de la sumida ermita qu'esistió nel términu de Nares.

Palacete del Marqués de Castelflorite y Conde de Garay, Don Domingo Duce y Garay Rehabilitáu y tresformáu en bodega y albergue de pelegrinos.

Palacete del sieglu XVI-XVII. Anguaño rehabilitáu y usáu como casa rural (Señoríu de Moncalvillo). Perteneciente n'orixe a la familia Alesón.

Campu de práutiques cinexétiques "L'Espinaral"

Fonte "L'Escolín" Área recreativa asitiada xunto al ribayu de les Alías. Na carretera vieya de Sotés a Fornos de Moncalvillo, xunto a la curva que foi suprimida. A unos 18 km de Logroño. La vexetación componer de montes de rebollo y caxigal. Dellos exemplares de fauna del llugar son la martalena, el foín, el glayu, la papuda capirotada y el sapu común.

Sociedá Cooperativa Vitivinícola de Sotés dende l'añu 1999 ellabora vinu de la Denominación d'Orixe Calificada Rioja.

Fiestes llocales y tradiciones editar

  • 24 de xunu Fiestes patronales de San Xuan
  • 11 de payares Fiestes de San Martín
  • A finales de xunetu y principios d'agostu tien llugar la Selmana Cultural, entamada pola Asociación García Romero
  • En Xueves Santu de cada añu, tien llugar una procesión, onde se canten romances de La Pasión de Cristu de Lope de Vega. Escúchalos equí: http://www.riojarchivo.com/audiu/cristu-despidir de-la so-madre

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Palacios Sánchez, Juan Manuel (2005). Sotés, Villa rioxana. Depósitu llegal: LR-378-2005.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  3. Cifres de población y Censos demográficos
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional».
  5. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  6. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional).

Enllaces esternos editar