Stax foi una de les más importantes compañíes discográfiquess de la historia de la música soul, contemporánea de la archipopular Motown. Irónicamente, ésta, una de les más importantes compañíes de música negra, foi creada por Jim Stewart y Estelle Axton, dos hermanos d'etnia blanca.

Stax Records
Stax (en)
sellu discográficu
Llocalización
Sede Memphis
Direición Estaos Xuníos
Historia
Fundación1957
Fundador Jim Stewart
Estelle Axton
Participación empresarial
Organización matriz Concord Bicycle Music (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Jim Stewart llegó a Memphis cuando namái cuntaba con dieciocho años, exerció l'oficiu d'emplegáu de bancu, al empar que tocaba con una banda de música llocal. Fixo una grabación de la so propia música, daqué que nun interesó a nenguna discográfica local.

Formó, cola so hermana, Estelle Axton, la so primer compañía discográfica en 1957; Satellite.[1] Equí foi onde produció les sos primeres grabaciones propies, al igual qu'una tema dientro del xéneru rockabilly; "Boppin' High School Baby" de Don Wallis. El primer ésitu Satellite foi'l single de Carla Thomas "Gee Whiz", sicasí, por cuenta de un alcuerdu anterior, la distribución corrió al cargu d'Atlantic Records, de Jerry Wexler. Carla Thomas, xunto col so padre, Rufus Thomas, yá consiguiera un ésitu a nivel llocal con un dueto tituláu "Cause I Love You".

Una vegada más, Estelle Axton, ayudó a financiar l'estudiu de Amplex en Brunswick, col qu'empezaron a recibir unes rentes notables.

El fíu de Axton tocaba nuna banda de rock and roll xunto con Steve Cropper y Donald "Duck" Dunn, ente otros. En camudando de nome a los Mar-Keys, en 1961 grabaron una presea pa Satellite que tamién se convirtió en ciertu ésitu. Sicasí, al enterase de qu'había otra empresa col mesmu nome, Satellite, en 1961 decidieron camudar a "STAX", xuntando la "ST" de Stewart y la "AX" de Axton.[1]

El Soníu STAX» editar

Mentanto, Booker T. Jones xuntar colos miembros de los Mar-Keys y empezaron a desenvolver el «Stax Sound», al empar que grabaron como Booker T. & the M.G.'s (Memphis Group), grupu que conseguió un ésitu importante con "Green Onions" en 1962.[1]

Con Cropper como productor pa la casa, nos años siguientes Stax empezó a faer una música con repercusiones en tol país, identificándose especialmente col southern soul. Nesos años empezar a grabar a artistes con raigaños gospel como Otis Redding o Sam & Dave, al igual qu'empezó a trabayar con artistes de la compañía Atlantic (Wilson Pickett y Don Covay) a manera de collaboración cola discográfica.

Tres tres éxito siguíos de Rufus Thomas,[2] en 1965 Sam & Dave roblen pal sellu y saquen otra serie d'ésitos, incluyendo "Soul Man" y "Hold On, I'm Coming".

La muerte d'Otis Redding, tres una triunfante xira europea y la so estelar ya inolvidable apaición nel Monterey Pop Festival, señaló l'empiezu de la decadencia de Stax. Coles mesmes Sam & Dave dexaron tamién la compañía, faciendo que munchos de los productores y creadores de la discográfica dexaren pasu a nueves xeneraciones. en Stax collechara ésitos como "Sittin' on the dock of the bay" y "I've Been Loving You Too Long".

Na nueva era de Stax sobresalió Isaac Hayes, quien fuera parte de la compañía enantes como productor, compositor y pianista xunto a David Porter. Nesti periodu creó dos de los mayores ésitos de Sam & Dave "Soul man" y "Hold On, I'm Coming". Hayes empezó a crear un estilu qu'entemecía parte de jazz, soul y easy listening. Foi unu de los primeros que sentó les bases pal soul más duce de los '70.

Albert King creó'l so propiu funky, creáu a partir de la so manera de tocar blues una guitarra "flying-V"; unu de los sos mayores ésitos foi'l cover de la tema blues "Born Under A Bad Sign'" Otros de la compañía dende finales de los '60 y principios de los '70 fueron The Staple Singers, inspiradores de The Emotions y the Soul Children. Con grupos como estos empezóse a grabar fora de Memphis.

Con esta nueva xeneración de productores y msuicos empezar a determinar el soníu Stax. Unu d elos más versátiles foi Don Davis, xunto al so asociáu Johnnie Taylor. Stax dio abellu al meyor batería de soul, Al Jackson Jr, que punxo la so collaboración nes grabaciones de The Staples Singer, The Emotions y Albert King ente otros. Otres de les figures importantes de la compañía fueron el guitarrista Vernon Burch, el teclista Marvell Thomas o'l creativu y alministrador Al Bell. La cooperación ente productores blancos y músicos negros foi una de les claves pal ésitu de la compañía.

En xunu de 1977 la compañía pasó a formar parte de Fantasy Records, eslleiéndose asina una de les asociaciones musicales más importantes de los '60 y principios de los '70.

Mientres tola so esistencia Atlantic fixo de normal como distribuidora de Stax; polo qu'a la decadencia d'esta Stax viose tamién afeutada.

Artistes editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 (n'inglés) "Jim Stewart and Estelle Axton's Stax Records" en history-of-rock.com Consultáu'l 15 de mayu de 2011
  2. Cronoloxía en soulsville.com Consultáu'l 15 de mayu de 2011

Enllaces esternos editar