Haji Mohammad Soeharto o Suharto (8 de xunu de 1921Kemusuk (en) Traducir – 27 de xineru de 2008Xakarta)[5], conocíu como Dady Dushi (la PE) o a cencielles Suharto n'Occidente, foi'l segundu presidente de la República d'Indonesia, exerciendo'l cargu de 1967 a 1998. Suharto ye la grafía correspondiente a l'actual ortografía del idioma indonesiu y la más usada n'Occidente, pero les instituciones indonesies, según él mesmu y la so familia usaron davezu la grafía Soeharto.

Suharto
16. Secretariu Xeneral del Movimientu de Países ensin Alliniar

7 setiembre 1992 - 20 ochobre 1995
Dobrica Ćosić - Ernesto Samper
Minister of Defence (en) Traducir

6 xunu 1968 - 9 setiembre 1971
Minister of Defence (en) Traducir

17 ochobre 1967 - 6 xunu 1968
2. Presidente d'Indonesia

12 marzu 1967 - 21 mayu 1998
Sukarno - Jusuf Habibie
Minister of Defence (en) Traducir

25 xunetu 1966 - 17 ochobre 1967
Minister of Defence (en) Traducir

28 marzu 1966 - 25 xunetu 1966
Vida
Nacimientu Kemusuk (en) Traducir8 de xunu de 1921[1]
Nacionalidá Bandera de Indonesia Indonesia
Indies Orientales Neerlandeses
Muerte Xakarta27 de xineru de 2008[2] (86 años)
Sepultura Astana Giribangun (en) Traducir
Causa de la muerte insuficiencia renal
Familia
Padre Kertosudiro
Madre Sukirah
Casáu con Siti Hartinah (es) Traducir (1947 – 1996)
Fíos/es
Familia
Estudios
Llingües falaes Xavanés
indonesiu
neerlandés
Oficiu políticumilitar
Altor 167 cm
Premios
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército Nacional Indonesio (es) Traducir
Graduación Jenderal Besar (en) Traducir
Lluchó en Revolución indonesia
Creencies
Relixón Sunismu
Partíu políticu Golkar (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años editar

Nació na ciudá de Jogjakarta, nel centru de la islla de Xava. Formó parte de les Fuercies Coloniales de los Países Baxos y estudió nuna academia militar holandesa. Mientres la Segunda Guerra Mundial, foi comandante de batallón na milicia militar local entamada poles fuercies d'ocupación xaponeses.

Dempués de la declaración d'independencia d'Indonesia en 1945, les tropes de Suharto llucharon contra l'intentu holandés de restablecer l'antigua colonia. Fízose llargamente conocíu pol so ataque sorpresa a les tropes holandeses en Jogjakarta, la so ciudá natal. L'ataque tomó la ciudá por solo un día l'1 de marzu de 1949, pero esta maniobra foi vista como un símbolu de la persistente resistencia indonesia contra'l holandeses.

Nos años posteriores, Suharto formó parte del Exércitu indonesiu, aparcáu principalmente na islla de Xava. En 1959 foi acusáu de contrabandu y tresferíu a la Escuela Militar de Bandung, en Java Occidental. En 1962 consiguió l'ascensu a Comandante y fíxose cargu de la división de Diponegoro. Mientres la guerra con Malasia, Suharto foi un comandante del Kostrad (la reserva estratéxica), una considerable fuercia del Exércitu, con importante presencia nel área alredor de Jakarta. Hacia l'añu 1965, les fuercies armaes estremar en dos facciones, una izquierdista, con grandes simpatíes escontra'l Partíu Comunista d'Indonesia (PKI), y la otra derechiega, con Suharto na segunda facción y sofitada polos Estaos Xuníos.

Los comunistes aprovechando la tensión denunciaron qu'había un Conseyu de xenerales preparando un golpe d'estáu encabezáu pola CIA, detonante pa empecipiar el "Movimientu 30 de Setiembre" empobináu pol teniente coronel de Sukarno y dio muerte a 6 xefes militales. Diches muertes llevaron a Suharto a empecipiar un contragolpe entartallando'l "Movimientu 30 de Setiembre", lo que-y dexó desfacer se de Sukarno y acusar a los comunistes de tar detrás del golpe, xustificación que lu sirvió pa empecipiar una masacre contra los comunistes, estimaciones falen de 500.000 a un millón de muertos.Esto dexó-y ganase el sofitu de los altos cargos del exércitu y empecipiar una serie de reformes. Enllantó lleis que liberalizaban la economía favoreciendo asina les inversiones estranxeres averándose adulces al modelu capitalista. Indonesia esperimento una crecedera económica basáu nel petroleu. Suharto apurrió recursos minerales y forestales a empreses estranxeres, ganándose asina la complicidá d'Estaos Xuníos y del Bancu Mundial, que financió dalgún de los sos programes como la "transmigración" de los pobladores de Java escontra otres islles. El siguiente pasu de Suharto pa rematar cola formación del " imperiu indonesiu" y evitar qu'un gobiernu independiente pudiera cayer la manes de China foi apoderase pola fuercia de Timor oriental, una colonia portuguesa que travesaba " la revolución de los claveles" en busca de la independencia. Los Estaos Xuníos, interesaos n'evitar un acercamientu con China, autorizaron a Suharto pa invadir ya incorporase el nuevu territoriu. Se incio asina la gran masacre de Timor oriental, cuidao qu'Estaos Xuníos nunca-y plantegó a Suharto nengún problema alrodiu de les vulneraciones de los derechos humanos.

Establecimientu del nuevu orde editar

Poco dempués de tomar control de Jakarta y les árees cercanes, la facción militar lleal a Suharto (xunto con aliaos en grupos estudiantiles islámicos) demandaron el derrocamientu de Sukarno. Actuaron como escuadrones de la muerte contra los partidarios d'ésti, simpatizantes de los comunistes y la minoría d'orixe chinu en toa Indonesia.

El 11 de marzu de 1966, el doliente Sukarno escribió una carta (la Surat Perintah Sebelas Maret o "Supersemar") que concedía formalmente a Suharto poderes d'emerxencia sobre'l país.[Nota 1] Por aciu ésta, Suharto estableció a lo que dio'l nome de "Nuevu Orde" (Orde Baru en bahasa indonesia). Suharto consolidó'l so poder proscribiendo al Partíu Comunista d'Indonesia (PKI), depurando'l Parllamentu y el gabinete de miembros lleales a Sukarno, esaniciando sindicatos independientes y estableciendo la censura na prensa.

Internacionalmente, Suharto punxo al país en marcha escontra una meyora de rellaciones coles naciones occidentales, ente que terminaba les sos rellaciones amistoses cola República Popular China, empecipiaes por Sukarno.

Unvió al so Ministru d'Asuntos Esteriores a reparar les tirantes rellaciones colos Estaos Xuníos, les Naciones Xuníes y Malasia, col enfotu de terminar la confrontación ente dambos países.

El 12 de marzu de 1967 Suharto foi nomáu presidente pol parllamentu provisional d'Indonesia y el 21 de marzu foi escoyíu formalmente pal so primer mandatu de cinco años como presidente. Designó directamente'l 20% de la cámara de representantes. El partíu Golkar convertir nel únicu aceptable pa los oficiales del gobiernu. Indonesia tamién se convirtió unu de los miembros fundadores de l'Asociación de Naciones del Sureste Asiáticu.

Pa caltener l'orde, Suharto amplió grandemente'l financiamiento y les enerxíes del aparatu indonesiu del estáu. Estableciéronse dos percancies d'intelixencia: el Comandu Operacional pa la Restauración de la Seguridá (KOPKAMTIB) y l'Axencia de Coordinación d'Intelixencia del Estáu (BAKIN), pa faese cargu de "amenaces al réxime". Suharto tamién estableció la Oficina de Loxística (BULOG) pa distribuyir arroz y otres donaciones estauxunidenses de la USAID. Estos nuevos cuerpos del Gobiernu fueron puestos so la estructura de comandu militar rexonal, a la que Suharto dio un papel de "función dual" como fuercia de defensa y como alministradores civiles.

Consecuencies editar

Por cuenta de una serie de factores (principalmente la censura), les cifres de muertes pola mor del terrorismu d'Estáu ente 1965 y 1967 son oxetu de discutiniu. Les estimaciones de les muertes del conflictu envalórase ente 100.000 y 1 millón y mediu de persones.

Sábese que cola xubida al poder de Suharto, los disidentes indonesios que sobrevivieron fueron calificaos de tapol (abreviación de tahanan politik o "prisioneru políticu"). Mientres el gobiernu de Suharto, los tapol sufrieron fuertes penes de prisión y les sos propiedaes fueron confiscadas pol gobiernu, y una vegada lliberaos, fueron xixilaos curioso y foi-yos prohibida la participación na vida pública. La condición de tapol estropiaba igualmente la reputación de les sos cónyuges, fíos, amigos y parientes.

Ente los tapol atopábense prominentes figures de los años de Sukarno, incluyendo a Pramoedya Ananta Toer, el más conocíu literato del país a nivel internacional. A él acusóse de ser miembru de LEKRA, un grupu d'intelectuales comunistes, y foi recluyíu la colonia penal en Buru. Cuando les restricciones nes comunicaciones de los tapol anidiáronse, Pramoedya publicó un llibru de memories, El Soliloquiu del Mudu (Nyanyi Sunyi Seorang Bisu, 1995), con acusaciones detallaes de trabayos forzaos, fame y otros abusos na colonia ("Tapol Troubles" 1999).

Tanto simpatizantes como críticos de Suharto reconocen que'l periodu de la represión tuvo marcáu por abusos de los derechos humanos. Los adherentes afirmen qu'estos abusos fueron xustificaos pola inminente amenaza d'un golpe d'estáu pol PKI, como s'intentó en 1948 sol gobiernu de Sukarno. Los críticos de Suharto dicen que'l PKI en 1965 tenía un enclín similar a les tesis moderaes de los partíos comunistes europeos, alloñaos de la influencia soviética y china (eurocomunismu), y preferíen la política eleutoral a la insurrección armada. Coles mesmes, afirmen que les aiciones de Suharto ente 1965 y 1967 fueron motivaes namái por ambición personal.

Sofitu d'occidente editar

 
Suharto con William Cohen, Secretariu de Defensa de los Estaos Xuníos so l'alministración de Bill Clinton.

A pesar d'un llargu tiempu de secretos mientres la Guerra Fría, esisten pruebes d'archivos d'asistencia occidental, principalmente estauxunidense, británica y australiana tres tomar del poder del xeneral Suharto. Estos países teníen interés en derrocar a Sukarno, vistu n'Occidente como una amenaza pol so acercamientu a la República Popular China y pola confrontación con Malasia, a favor d'un líder más pro-occidental.

Empezando en 1990, dellos diplomáticos norteamericanos dieron a conocer al Washington Post y otros medios de prensa qu'ellos prepararen llistes de "operativos comunistes" n'Indonesia, dando a conocer una llista de 5.000 nomes (de militantes y simpatizantes del PKI) a los militares y a l'axencia d'intelixencia del xeneral Suharto (Kadane, 1990).

En 2001, l'Archivu Nacional de Seguridá de la Universidá George Washington llogró dellos documentos internos del Departamentu d'Estáu de los Estaos Xuníos, sofitando les afirmaciones de los diplomáticos sobre la collaboración americana col Xeneral Suharto. Sicasí los Archivos de Seguridá afirmen que les comunicaciones ente'l Departamentu d'Estáu y l'Axencia Central d'Intelixencia (CIA) seríen sustancialmente editaes.

El rol del Foreign Office británicu y el MI6 tamién se dio a conocer nuna serie d'artículos del periódicu The Independent a partir de 1997. Les revelaciones inclúin una fonte anónima del Foreign Office indicando que la decisión de derrocar a Sukarno foi tomada por Harold Macmillan, l'entós premier británicu, y executada baxu Harold Wilson. N'especial, afírmase que'l departamentu d'Investigación d'Informaciones del Foreign Office coordinó una guerra psicolóxica colos militares británicos nuna campaña de propaganda contra'l Partíu Comunista d'Indonesia, los indonesios d'orixe chinu y el mesmu Sukarno.

Entá cuando l'usu del Departamentu d'Investigación d'Informaciones implicar, el gobiernu británicu niega que'l MI6 tuviera daqué que ver en tomar del poder de Suharto, y los documentos rellacionaos entá nun se desclasificaron. (Lashmar and Oliver 2000).

Apoxéu del nuevu orde editar

Los dos décades que siguen al derrocamientu de Sukarno marcaron una estensión del poder militar y económicu d'Indonesia, según l'aserción d'identidá indonesia sobre identidaes rexonales o étniques. Indonesia so Suharto tenía poca tolerancia cola disidencia, y xeneralmente conocer como falta de derechos humanos.

Indonesia, el "tigre d'Asia" editar

N'asuntos económicos, Suharto confió les sos polítiques a un grupu d'economistes educaos nos Estaos Xuníos, moteyaos la Mafia de Berkeley. Poco dempués del so toma del poder, llevó a cabu reformes pa establecer a Indonesia como un centru d'inversión estranxera. Estos cambeos incluyeron la privatización de los sos recursos naturales pa promover la so esplotación por naciones industrializaes, llexislación industrial favorable a corporaciones multinacionales y pidimientu de préstamos pal desenvolvimientu d'instituciones como'l Bancu Mundial, bancos occidentales y gobiernos amigos ("Indonesia Economic", 2005).

Sicasí, ensin nenguna fiscalización, los miembros de los militares y el Golkar fueron intermediarios ente los intereses de negocios (estranxeros y nacionales) y el gobiernu indonesiu. Esto llevó a un altu grau de corrupción en forma de sobornos, crime entamáu y malversación. Los dineros d'estes práutiques diben de cutiu a fundaciones (yayasan) sol control de la familia de Suharto. La corrupción fíxose tan grave que la ONG Tresparencia Internacional consideró a Suharto el políticu más corruptu ya Indonesia tuvo establemente clasificada ente les naciones más corruptes.

Estáu unitariu y malestar rexonal editar

Dende la so xubida al poder hasta'l so arrenunciu, Suharto siguió coles polítiques del so predecesor Sukarno afirmando la soberanía de la República d'Indonesia. L'actuó celosamente na afirmación y en faer cumplir intereses territoriales na rexón, tantu pola diplomacia como pola aición militar.

En 1969 Suharto tomó la iniciativa en terminar el llargu discutiniu sobre l'últimu territoriu holandés nes indies orientales, Papúa Occidental. Conjuntamente colos Estaos Xuníos y les Naciones Xuníes, llogróse un alcuerdu de realizar un referendu sobre la independencia, nel cual los participantes podríen escoyer ente siguir como parte de los Países Baxos, integrase a la República d'Indonesia, o asumir la independencia. Anque orixinalmente redactada como una votación nacional de tolos adultos en Papúa, el "Actu de Llibre Eleición" que se realizó en xunetu-agostu de 1969, dexó'l votu a solamente 1.022 "xefes". El votu unánime foi pola integración cola república d'Indonesia, lo que lleva a duldar sobre la validez de la votación (Simpson).

En 1975, entós que Portugal retirar de la so colonia de Timor Oriental y que'l movimientu Fretilin va tomar el poder momentáneamente, Suharto ordenó a les sos tropes invadir el país. De siguío el gobiernu títere instaláu per Indonesia solicitó que l'área amestar al país. Envalórase que l'exércitu indonesiu mató unes 100.000 persones, aproximao un terciu de la población llocal. El 15 de xunetu de 1976, Timor Oriental convertir na provincia de Timor Timur hasta que-y la tresfirió a les Naciones Xuníes en 1999.

En 1976 el réxime foi desafiáu na provincia d'Aceh pola formación del Movimientu Aceh Llibre o GAM, que demandó independencia del estáu unitariu. Suharto autorizó rápido que les tropes encaloraren la rebelión forzando a dellos de los sos líderes al exiliu en Suecia. Llargues lluches ente'l GAM y los militares y policía indonesios llevaron a Suharto a declarar llei marcial na provincia, declarando a Aceh un "área d'operaciones militares" (DOM) en 1990.

El rápidu desenvolvimientu de los centros urbanos tradicionales d'Indonesia daba base a les ambiciones territoriales de Suharto. El pasu rápidu d'esti desenvolvimientu aumentara enforma la densidá poblacional. En respuesta, Suharto buscó la política de transmigración, pa promover el movimientu de ciudaes sobrepoblaes a rexones rurales del archipiélagu onde los recursos naturales nun fueren entá esplotaos.

Polítiques y oposición editar

En 1970 la corrupción impulsó protestes estudiantiles y una investigación por una comisión gubernamental. Suharto reaccionó prohibiendo les protestes estudiantiles, obligando a los activistes a pasar a la clandestinidá. Solamente actos simbólicos encamentaos pola comisión fueron a la xusticia. El réxime de Suharto repitió la táctica de siguir el xuegu a unos pocos de los sos más poderosos oponentes al empar de criminalizar a los demás.

A manera de caltener una cubierta democracia, Suharto realizó delles reformes eleutorales. Someter a una eleición al traviés votos d'un colexu eleutoral cada cinco años empezando en 1973. Sicasí, acordies coles regles de la eleición, solamente dexábase a trés partíos participar de los comicios: el so propiu partíu Golkar, l'islamista Partíu Xuníu del Desenvolvimientu (PPP) y el Partíu Democráticu d'Indonesia (PDI). Tolos partíos políticos enantes esistentes fueron obligaos a faese parte del PPP o del PDI, ente que se primía a los emplegaos del gobiernu a faese miembros de Golkar. Nun compromisu políticu colos poderosos militares, prohibió a los sos miembros votar nes eleiciones, pero asignó 100 puestos nel colexu eleutoral pa los sos representantes. Como resultancia, él ganó toles eleiciones a les que se presentó, en 1978, 1983, 1988, 1993 y 1998.

Esti autoritarismu fixo un problema en 1980. El 5 de mayu d'esi añu, un grupu, Pidíu de 50 (Petisi 50), demandó mayores llibertaes polítiques. Taba compuestu por militares retiraos, políticos, académicos y estudiantes. La prensa indonesia censuro les noticies y el gobiernu punxo restricciones a los signatarios. Dempués de qu'en 1984 el grupu acusara a Suharto de tar creando un estáu monopartidista, dalgunos de los sos miembros fueron a la cárcel.

Na mesma década, munchos académicos creen que los militares indonesios se fisionaron ente la nacionalista "facción colorada y blanca" y la "facción verde" d'enclín islamista. Escontra'l final de los años 1980, dizse que Suharto treslladó les sos aliances de los nacionalista a los islamistes, dando llugar a la crecedera de B.J. Habibe nos años 1990.

Entós que los 1990 traxeren el fin de la Guerra Fría, la esmolición occidental sobre'l comunismu sumió y l'interés internacional entornóse sobre la llista de violaciones de los derechos humanos del réxime de Suharto. En 1991 l'asesinatu de civiles de Timor Oriental nun campusantu en Dili, conocíu tamién como la Masacre de Santa Cruz, fizo que l'atención norteamericana afitar nes sos rellaciones militares col réxime de Suharto y la tema de la ocupación indonesia de Timor Oriental. En 1992 esta aición fizo que'l Congresu de los Estaos Xuníos llindara l'asistencia IMET a los militares indonesios, a pesar de les oxeciones del presidente d'Estaos Xuníos George H. W. Bush.[Nota 2]

En 1993, so la presidencia de Bill Clinton, la delegación estauxunidense a la Comisión de Derechos Humanos de les Naciones Xuníes sofitó la resolución espresando fonda esmolición sobre les violaciones de los derechos humanos en Timor Oriental de parte d'Indonesia.[Nota 3]

Protestes pola reforma y cayida de Suharto editar

En 1996 Suharto llevó a cabu remanes p'adelantrase a desafíos al gobiernu del Nuevu Orde. El Partíu Democráticu d'Indonesia (PDI), un partíu llegal que tradicionalmente sofitara al réxime camudara de direición y empezara a afirmar la so independencia. Suharto fomentó una división nel lideralgu del PDI, sofitando una facción lleal al presidente del Parllamentu Suryadi contra la facción lleal a Megawati Sukarnoputri, la fía de Sukarno y l'auténtica presidenta del PDI.

Dempués de que la facción Suryadi anunciara al congresu del partíu una moción pa despidir a Megawati, ella proclamó que los sos partidarios realizaríen manifestaciones en protesta. La facción Suryadi prosiguió col despidu de Megawati y les protestes fixéronse ver en toa Indonesia. Esto dio llugar a delles engarradielles nes cais ente manifestantes y fuercies de seguridá, y a recriminaciones sobre la violencia. Les protestes remataron en que los militares dexaron que los partidarios de Megawati tomaren la sede del PDI en Yakarta, con un compromisu de nun faer más manifestaciones.

Suharto dexó que la ocupación de la sede del PDI siguiera por casi un mes, porque l'atención tamién se centraba en Jakarta por cuenta de xuntes d'altu nivel de l'Asociación de Países del Sureste Asiáticu a llevase a cabu ellí. Aprovechando esto, los partidarios de Megawati entamaron "foros de la democracia" con dellos conferenciantes. El 26 de xunetu, oficiales militares, la facción Suryadi y Suharto fixeron conocer públicamente la so indignación colos foros (Aspinall, 1996).

El 27 de xunetu, la policía, soldaos y persones qu'afirmaben ser partidaries Suryadi tomaron la sede. Dellos partidarios de Megawati morrieron y más de doscientos fueron arrestaos y xulgaos por cargos de "subversión" y "enguizamientu al odiu". Esti día conoceríase como'l "sábadu negru" y marcaría l'entamu d'una dura persecución del gobiernu del Nuevu Orde contra partidarios de la democracia, agora denominaos "Reformasi" o Reformación (Amnistía Internacional, 1996).

En 1997, la crisis financiera asiática tuvo graves consecuencies na economía y sociedá indonesia y nel réxime de Suharto. La divisa indonesia, la rupia, perdió gran parte del so valor. Suharto foi sometíu a escrutiniu por instituciones de creitu, principalmente'l Bancu Mundial, el Fondu Monetariu Internacional y los Estaos Xuníos, por enllargaes malversaciones de fondos y midíes proteicionistes. N'avientu, el gobiernu de Suharto robló una carta d'intenciones col FMI, comprometiéndose a promulgar midíes d'austeridá, como retayos de servicios públicos y retiru de subsidios, en cuenta de ayuda del FMI y otros donantes.

A principios de 1998, les midíes d'austeridá promulgaes por Suharto empezaren a estropiar l'enfotu nel réxime. Los precios de productos como'l querosenu, l'arroz, los costos de servicios públicos y l'educación aumentaron dramáticamente. Los efeutos fueron exacerbados pola corrupción xeneralizada.

Suharto presentar a una reeleición nel parllamentu per séptima vegada en marzu de 1998, xustificándose na necesidá del so lideralgu mientres la crisis. El parllamentu aprobó un nuevu periodu. Esto desamarró protestes y disturbios en tol país, agora conocíos como la Revolución Indonesia de 1998. Desalcuerdos dientro del so propiu partíu Golkar y los militares finalmente debilitaron a Suharto y el 21 de mayu arrenunció al poder. Foi remplazado pol so vicepresidente Jusuf Habibie.

Dempués del derrocamientu editar

En mayu de 1999, la revista Time Asia informa que la fortuna familiar de Suharto ye d'aproximao 15 mil millones de dólares n'efeutivu, aiciones, intereses empresariales, propiedaes, joya y obres d'arte. D'éstos, 9 mil millones depositaríense nun bancu austriacu. Dizse que la familia controla alredor de 36.000 km² de propiedaes n'Indonesia, incluyendo 100.000 d'oficines de primera en Yakarta, y cerca del 40 per cientu de les tierres en Timor Oriental. Dizse que más de 73 mil millones de dólares pasaríen por manes de la familia mientres los 32 años de gobiernu de Suharto.

El 29 de mayu de 2000, Suharto foi puestu n'arrestu domiciliariu cuando les autoridaes indonesies empezaron a investigar la corrupción mientres el so réxime. En xunetu anuncióse que taba acusáu de malversar 571 millones de dólares de donaciones gubernamentales a una de delles fundaciones sol so control, y de depués usar el dineru pa realizar inversiones familiares. Pero en setiembre los médicos designaos pola xusticia anunciaron que nun podía ser xulgáu pol so estáu de salú en deterioru. L'Estáu volvió intentalo en 2002 pero de nuevu los médicos alegaron una enfermedá cerebral ensin especificar. Darréu Suharto foi hospitalizáu delles vegaes por ataques cerebrovasculares y problemes del corazón.

Imposibilitaos d'acusar a Suharto, l'estáu acusó al so fíu Hutomo Mandala Putra, más conocíu como Tommy Suharto. Foi sentenciáu a 15 años de prisión por ordenar l'asesinatu d'un xuez que lu sentenció a 18 meses pol so rol nun fraude de tierres en setiembre de 2000. Él ye'l primer miembru de la familia de Suharto que foi topáu culpable y encarceláu por un crime. Tommy Suharto sostién la so inocencia pero diz que nun va apelar el veredictu o la sentencia.

El 6 de mayu de 2005, Suharto foi lleváu al Hospital Pertamina en Jakarta con sangráu intestinal, que se cree deber a diverticulosis. La elite política d'Indonesia, incluyíu'l presidente Susilo Bambang Yudhoyono y el vicepresidente Jusuf Kalla visitáron-y n'el so llechu. Foi dau d'alta y volvió al so llar seis díes dempués.

El 26 de mayu de 2005, el periódicu Jakarta Post, reportó qu'ente los intentos del gobiernu del presidente Susilo Bambang Yudhoyono d'atayar la corrupción, el fiscal xeneral d'Indonesia, Abdurrahman Saleh, compareció ante la comisión parllamentaria p'aldericar intentos de xulgar a figures del Nuevu Orde, incluyendo a Suharto. El fiscal xeneral remarcó que tuviera la esperanza que Suharto pudiera recuperase por que'l gobiernu pudiera empezar averiguaciones sobre les violaciones de los derechos humanos y la corrupción con fines de compensar y recuperar fondos del estáu, pero espresó escepticismu sobre qu'esto fuera posible. La Corte Suprema d'Indonesia tamién instruyó un decretu que fai a la oficina del Fiscal Xeneral responsable de supervisar el cuidu médicu de Suharto.

Muerte editar

El 4 de xineru de 2008, Suharto foi ingresáu nel hospital de Petarmina, en Jakarta. El so estáu de salú deterioróse rápido y diagnosticóse-y anemia y baxa presión arterial por cuenta de problemes de fégadu y reñón. A lo llargo de los trés selmanes que permaneció ingresáu'l so estáu foise deteriorando por cuenta de una infeición, que foi la que-y causó la muerte'l 27 de xineru a la una y diez minutos de la tarde.

Foi treslladáu al mausoléu Giri Bangun, onde tamién taba soterrada la so esposa. Al funeral asistieron numberosos representantes del gobiernu y de les fuercies armaes. El presidente d'Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono declaró una selmana de llutu oficial y asocediéronse diversos actos n'honor al ex-presidente d'Indonesia.


Predecesor:
Sukarno
Presidente d'Indonesia
19671998
Socesor:
Jusuf Habibie

Notes editar

  1. En 1991 un ministru de Suharto almitió que los archivos nacionales indonesios namái teníen una copia d'esta carta y non la orixinal. Al añu siguiente, otru ministru pidió a quien tuviera'l documentu orixinal presentar nos archivos nacionales. Sicasí, hai dellos testimonios de testigos qu'afirmen que dichu documentu esiste y que la copia nos archivos ye una reproducción fiel del orixinal.
  2. Vease Congresu de los Estaos Xuníos, Cámara de Representantes. 102do Congresu, 2a sesión. H.R. 5368, 2nd Session Foreign Operations, Export Financing, and Related Programs Appropriations Act, 1993. Títulu III - Educación y Entrenamientu Militar Internacional: "Nengún de los fondos so esti acapice van faese disponibles a Indonesia sacantes que'l Secretariu d'Estáu certifique al Comité de Asignaciones que [...] tea dándose énfasis especial a la educación de personal militar d'Indonesia pa fomentar mayor atención y respetu polos derechos humanos y qu'ameyore los sistemes de xusticia militar." Fina El 27 de xineru de 2008 a los 86 años , ensin ser xulgáu polos sos crímenes de corrupción ,asesinatos y violación a los derechos humanos.
  3. Vease Comisión de les NN.XX. pa los Derechos Humanos, resolución 1993/97 "Situation in East Timor"

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. URL de la referencia: http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7211565.stm.
  3. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1981-13458.
  4. URL de la referencia: https://web.archive.org/web/20150118121247/http://www.v1.sahistory.org.za/pages/artsmediaculture/culture%20&%20heritage/national-orders/1997.htm.
  5. Muerre l'ex dictador Suharto

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar