La táutica militar ye la parte de la estratexa militar que trata sobre l'empléu de los medios d'aición na coronación d'una campaña o la derrota del enemigu.[1] Referir a l'actuación de los mandos y les sos tropes en rellación col enemigu esistente y coles misiones al so cargu; por tanto la táutica conduz y guía les operaciones de los exércitos o d'una parte d'ellos. Cuando llega'l momentu del choque o enfrentamientu bélicu, lo que la estratexa militar concibe, la táutica militar prosiguir y pon en práutica, executar, si puede ser con celeridad y sigilo, y tien de faer entrar la táutica militar nes sos múltiples combinaciones. Considera los accidentes del terrén, les torgues que convien oponer, o los abrigos que ye oportunu utilizar, a favor de los ríos, riberes, montes, etc. Con éses la táutica militar ye una aición y l'estratexa ye'l diseñu y una serie de movimientos preparatorios. La táutica militar ye la ciencia de faer obrar la fuercia en circunstancies daes. Puede ser unu un bon tácticu, ensin ser bon estratega, y viceversa. Naide puede ser gran xeneral si nun axunta los dos cualidaes, nun balance, que munches vegaes ye un arte. La táutica rique a lo menos del analís del enemigu, de les condiciones tanto ambientales como xeográfiques del escenariu de la escaramuza. Per otra parte, son les armes les que más darréu imprimen innovaciones y progresu a la táutica militar, como se comprueba con dellos exemplos históricos:

  • La táutica de Grecia camuda cuando Filipo II de Macedonia modifica l'armadura y l'armamentu.
  • Roma conquista pola so capacidá d'asimilar y ameyorar les sos armes y táutiques procedentes d'otros pueblos. Onde había una superioridá, anque fuera del enemigu, yera esaminada y puesta en práutica. Nengún otru pueblu preparó la guerra con mayor prudencia nin la fixo con mayor audacia y fortuna (Antonie La Roche Aymon, na so obra en 4 tomos d'historia militar).
  • Los íberos aguanten cola so espada hasta que los romanos adoptar.
  • Los mesmos romanos, yá nel so periodu de decadencia en tiempos de Graciano, esnudar de les sos armes defensives (José Almirante, nel so Diccionariu militar) y son sojuzgados por tribus bárbares.
  • El feudalismu sostener por negar el señor feudal l'armadura y el caballu al villanu.
  • L'apaición de la pólvora trastorna les anteriores bases históriques de la táutica, y l'introducción de les armes de fueu fixo abandonar progresivamente l'usu de les armadures, yá bastante en desusu por cuenta de los arcos llargos galeses, que dempués se quixo restablecer en devanéu, una y bones una bala disparada mancaba con igual peligru al noble o señor feudal que al villanu o plebeyu sobre'l campu de batalla.
  • Dietrich Heinrich von Bülow a finales del sieglu XVIII y principios del sieglu XIX estremó'l "arte de la guerra" en cinco principales partes: estratexa militar, táutica, loxística, táutica de les armes, arte del inxenieru.
Táutica militar
término militar (es) Traducir
táctica (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

La táutica tien oríxenes tan remotos como la guerra. En llibros sagraos de la India pueden topase los primeros rudimentos tácticos, que se evidencian dempués n'Exiptu y perfeccionar cola falanxe macedonia. Estes conocencies lleguen a la so cenit na antigüedá cola lexón romana y los sos trés llinies: Velites (infantería llixera), Hastati y Princeps, y Triari (los veteranos). Tantu na falanxe griega como la lexón romana, el pesu de los combates soportar la infantería, teniendo la caballería un papel secundariu. Foi precisu que llegara un periodu de decadencia por que los tarrecibles escuadrones de la caballería de los bárbaros afararen a Roma, adquiriendo la caballería la preponderancia qu'antes teníen los combatientes a cuerpu o soldaos d'infantería.

Edá Media editar

Mientres la dómina medieval el cuerpu armáu fundamental pa consiguir la victoria batallando ye la caballería, y la xunta d'homes pa la guerra denominar hueste, fonsadera, mesnada (la pallabra exércitu que sustitúi a estes consolídase a partir del sieglu XVI) y delles táutiques yeren: fai, lid, algara, gallaríos y correríes.

Nel añu 711 apaecen n'España, cola irrupción de los árabes, l'antiguu caballeru númida, y tal importancia tenía la caballería de les tropes invasores qu'en realidá podía calificase como arma práuticamente integrante de too l'exércitu, formáu casi puramente por combatientes a caballu.

Xeneralmente l'infante o peón yera refalgáu a un puestu secundariu, bien que dacuando puxaben por prevalecer los principios del Arte Militar cuando apaecieron guerreros dotaos de les selectes condiciones qu'afataben a la milicia almogávar y brengosa infantería conceyil, capaces de moderar l'instintu avasallador de la caballería cristiana de la Reconquista, anque eso nun bastó pa resucitar la influencia de la infantería como na Antigüedá.

Al aumentar el poder de los reis, la propiedá y la vida tuvieron menos amenaciaos; la caballería, por tanto, empezó a perder la so influencia y prestíu. L'usu de la pólvora camudó la forma de la guerra, una y bones les armes de fueu alloñaron a los combatientes y dieron la ventaya a la disciplina y táutica. La caballería perdió la so superioridá nos campos de batalla y l'armadura de fierro, el duru aprendizaxe y el ciegu ímpetu fueron inútiles y entá peligrosos.

Los reis formaron exércitos permanentes más dondos y meyor entamaos que l'anterior nobleza belicosa, qu'en Francia sume con Bayardo y n'España los Reis Católicos y el Cardenal Cisneros acabaron coles últimes resistencies d'esos señores feudales.

La caballería trabayaba pa la tranquilidá pública, fomentó la galanería de los costumes y humanizó los horrores de la guerra, pero los sentimientos que yeren l'alma de la institución: la piedá, el valor, la pasión amorosa, dexeneraron bien de cutiu en supersticiones y galanería pueril. Cuando la caballería fíxose bien poderosa, foi rémora al progresu de les naciones (n'España retrasaron el fin de Reconquistar poles sos lluches intestinas y alzamientos contra los reis).

Como esceiciones a la caballería como cuerpu armáu dominante na suerte de les batalles hai que citar lo siguiente:

Edá Moderna editar

Al llegar la Renacencia, adviene otra vegada la infantería tipo falanxe o lexón de soldaos a cuerpu como arma fundamental n'algamar la victoria combinándose picar y les armes de fueu, como l'arcabuz o mosquete. Dempués toma l'arte nuevu aires, denominándose "arte de escuadronar" que prescribía formaciones, combinaciones de files y fileres, pero nun daba regles fixes pa pasar una a otres, pa evolucionar al compás, reinando cierta anarquía con resultancies n'ocasiones non uniformes y nel que l'escuadrón mientres los sieglos XVI y XVII foi nes fuercies españoles (Tercios) el cuerpu maniobrero, la unidá móvil, la columna de combate. Nesti tipu de táutiques destaca España mientres gran parte d'esti periodu, colos sos famosos "Tercios", nos que s'asitiaben formaciones de piqueros con compañíes de mosqueteros asitiaos a los lladrales y ente les formaciones.

La caballería na Edá Moderna torna al yá que tenía en Grecia y Roma, un papel más secundariu, una y bones la infantería ye la que soportaba de nuevu como na Antigüedá el pesu de les batalles. Pero non por ello dexa de ser la caballería arma indispensable na constitución de los exércitos, teniendo una importancia más o menos estensa según los progresos y alteraciones que se realicen na arma y manera de combatir. Nel sieglu XVII Gustavo II Adolfo, Turena y Condé fixeron de la caballería escelentes aplicaciones nos campos de batalla. Nel sieglu XVIII algamó gran rellumanza la caballería con Federico II de Prusia.

Edá Contemporánea editar

Esta postrera táutica revolucionaria del cuerpu d'infantería de 1792 a 1796 foi adoptada y regularizada por Napoleón I. La táutica militar napoleónica d'obrar nel campu de batalla yera'l siguiente:

  • Según Luis Blanc:
    • Centru d'unidá a les divisiones
    • Formando cuerpos d'exércitos de dos o trés d'ellos
    • Colos sos correspondientes Reserves
    • Otra enorme Reserva nes manes del xeneral en xefe
    • Tratar nes batalles de lo siguiente:
      • Sorprender o arollar una ala
      • Descomponer el centru enemigu
    • Una batalla yera similar a un sitiu de poques hores polo siguiente:
      • Nun primer periodu los cazadores y l'artillería trataben d'apagar los fueos y reconocer el terrén del enemigu (lo qu'equivalía nun sitiu l'abrir una 1ª paralela)
      • Apoderase de cualquier puntu importante y la reserva d'artillería abría fienda nel puntu determináu del puntu de batalla
      • Les columnes enfusaben pola fienda
      • La caballería completaba l'ésitu, desordenando los cuerpos entá firmes y torgando refaese a los desordenaos.
      • Tou esto diose nes batalles d'Austerlitz, Jena, Friedland, Wagram, Moscú, Lützen, Dresde y Leipzig.

Tocantes a la caballería en tiempos de Napoleón I, foi remanada con habilidá por Murat, Kellermam, Lasalle y Montbru, siendo en Marengo la caballería'l principal mediu emplegáu p'arrincar a los austriacos una victoria qu'estos postreros creíen asegurada.

Sistema inglés editar

  • 1ª llinia, la metá na fastera
  • 2ª llinia na visu Cazador en basar
  • Artillería nel anfiteatru
  • Caballería disponible pero cubierta
  • Orde delgáu y en dos files
  • Con esti orde hasta cargaben a bayoneta y la columna yera esceición
  • Poníen a l'Austria antigua na so 1ª llinia
  • La 2ª llinia en cuenta de tar nel visu y en cantu asitiábase detrás, invisible al enemigu qu'en devanéu intentaba reconocela
  • Esta llinia taba fresca, cuando les columnes cansaes, abrasaes y desordenaes del enemigu llograben tomar altor, faciendo entós una descarga a espetaperru y baxando a la carga cola bayoneta.
  • La caballería completaba'l desorde, so la so proteición y la de la 2ª llinia reorganizaba la 1ª llinia, arrollada pol esfotu y valor del agresor. Esto traxo problemes a la roxura francés y tradición republicana.

Sieglu XX editar

La segunda guerra mundial fixo dar un reblincón teunolóxicu nel campu militar, obligáu pa cada país arreyáu nel conflictu. Esto traduzse en meyores de too tipu de máquines de guerra. Nel campu de l'aviación, los caces convertir en más rápidos y resistentes, a los que se-yos inclúin los primeres y más básicos misiles, bombes de mayor poder destructivu, ensin escaecer los sistemes teunolóxicos d'aviación con radar.

Nel campu terrestre, ameyórense los carros de combate blindaos y les sos maneres d'empléu, más afechiscos y fiables, y con constantes meyores en cadencia de fueu y algame.

Les armes de les tropes d'infantería empiecen a automatizarse (quitando dellos rifles de francotirador de cerrojo, qu'usen esi sistema qu'ayuda a ganar en precisión, tamién los hai automáticos como'l SVD o Dragunov rusu); nos rifles d'asaltu incorpórense meyora teunolóxiques interiores, pa prevenir la so encasquillamiento, y meyores esteriores, como tamaños más compactos o componentes adicionales como mires telescópiques de precisión y silenciadores.

Na guerra moderna yá nun s'emplega l'estereotipu de guerra convencional, d'un exércitu na so totalidá contra otru, sinón que s'usen más unidaes pequeñes, bien entrenaes, capaces de faer el mesmu trabayu de forma más llimpia y eficaz, que van dar pasu a que dempués puedan intervenir les tropes d'infantería, siempres sofitaes por blindaos, morteros o aviación.

Táctica naval editar

Dase esti nome al arte qu'enseña la posición, ataque y defensa de dos o más buques de guerra que formen cuerpu, división o escuadra, faciéndo-yos pasar d'un orde a otru y evolucionar con toles circunstancies del so navegación, con tola ventaya posible respectu del enemigu. La exactitú de los movimientos dependen de la fácil intelixencia y puesta execución de les señales que sirven pa indicalos, según les intenciones del almirante o xefe que los dirixe.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Táctica» (castellanu). Enciclopedia Encarta. Archiváu dende l'orixinal, el 17 de febreru de 2009. Consultáu'l 23 d'agostu de 2008.

Bibliografía editar

  • Diccionariu enciclopédicu Hispanu-Americanu, Barcelona, 1887-89, Montaner i Simón.
  • José Almirante (Coronel d'Inxenieros): Diccionariu militar, Madrid, 1869 (escelente diccionariu de más de 1300 páxines sobre términos y conflictos militares hasta mediaos del sieglu XIX)
  • Hestoria de les operaciones militares..., Barcelona, editáu nos años de 1757-61, 5 volumes.
  • H.Strachan: From Waterloo to Balaclava: Tactics, technology and the British Army 1815-1854, Cambridge, 1985
  • Resume históricu de la táutica d'infantería (sieglos XIX y XX). www.editorialfajardoelbravo.es
  • R. Muir: Tactics and the experience of battle in the age of Napoleon, New Haven, Yale University, 1998
  • Yusuf: De la guerra d'África, Madrid, 1859
  • P.M.H. Lucas: L'Evolution des idées tactiques en France..., París, 1923
  • J.B.J. Damaris-Sahuguet (Baron d'Espanac): Essai sur les grandes operations de la guerre..., París, 1755 (4 volumes)
  • F. Afumada: La infantería na Gran Guerra: la so evolución táutica, Toledo, 1928
  • D.J. Woollisnoft: Roma military signalling, Gloucestershire, 2001
  • T. de Puga y Rojas: Compendiu militar, Qesada, 1707
  • R.A. Maldonado: Les operaciones anfibies, Ferrol, 1994
  • Escuela del buque, L'Habana, 1941
  • Sir H. Liddell Hart: Deterrent of defence..., Londres, 1960
  • C. Mantiella Lautrec: Carros de combate y anticarros, Madrid, 1942
  • P. Henrard: -yos procedés tactiques de Jules Cesar, París, 1884
  • Grandmaison: La Guerrilla..., Madrid, 1794
  • Grandes batalles de la Hestoria, Barcelona, M.Y. 2002 (un discu ópticu CD-ROM)
  • P. O'Sullivan: Terrain and tactics, Nueva York, 1991
  • D.L. Boslaugh: When computers went to sía: the digitazation of the U.S. Navy, Washington, 1999

Enllaces esternos editar