Tétanu

nfermedá qu'afeuta al sistema nerviosu
(Redirixío dende Tétanos)

El tétanu[1] ye una enfermedá aguda provocada poles neurotoxines producíes pola bacteria Clostridium tetani un bacilu anaeróbico Gram Positivu productor d'espores que s'atopa comúnmente nel suelu y les fieces, que los sos efeutos nel sistema nerviosu xeneren tiemblos o violentes contraiciones musculares, rixidez ya inestabilidá del sistema autónomu.[2]

Tétanu

Clostridium tetani, cola so carauterística forma de baqueta.
Clasificación y recursos esternos
CIE-10 A33-A35
CIE-9 037, 771.3
CIAP-2 N72
DiseasesDB 2829
MedlinePlus 000615
eMedicine emerg/574
MeSH D013742
Sinónimos
Wikipedia nun ye un consultoriu médicu Avisu médicu 
[editar datos en Wikidata]

Historia editar

 
El caballu Jim, que'l so sueru sanguineu usar pa producir l'antitoxina de la difteria, terminó contamináu cola bacteria tetánica, y provocó delles muertes ente 1900 y 1902.

Esisten datos antiguos dende'l sieglu V e. C. nos que se describe esta enfermedá. Hipócrates foi'l primeru que describió los síntomes del tétanu nun marineru, y describir como hipercontraición de músculos esqueléticos.

En 1889 el médicu y bacteriólogu xaponés Kitasato Shibasaburo llogró'l primer cultivu de Clostridium tetani. Darréu la toxina del tétanu foi afayada por Knud Faber en 1899, condición previa pal ésitu del desenvolvimientu de la vacuna. De magar, el bacilu C. tetani aisllóse na tierra (especialmente na tierra de cultivu), en fieces ya intestinos de caballos, oveyes, ganáu bovino, aguarones, perros, cobayes y pollos. Les sos espores pueden atopase na tierra y na superficie de la piel (tantu la d'animales como humanos) y debaxo de les uñes.

La inmunización pasiva contra'l tétanu llevar a cabu masivamente per primer vegada mientres la Primer Guerra Mundial.

Etioloxía editar

L'axente causal, Clostridium tetani, ye un bacilu anaerobiu estrictu (obligáu), Gram Positivu, móvil, con una espora terminal de mayor diámetru, lo que-y da l'apariencia d'una baqueta. Los sos espores son estables en condiciones atmosfériques xenerales y pueden vivir mientres años, sacante qu'ente en contautu con osíxenu o lluz solar (que destrúi tanto al organismu como les sos espores en poques hores). Ye resistente a determinaos desinfestantes: fenol, formol y etanol, pero son destruyíes por peróxidu d'hidróxenu (agua osixenada), glutaraldehído y l'esterilización por calor.

L'axente patóxenu (el bacilu) atopar de manera cosmopolita nel suelu, sedimentos marinos, en mediu inorgánicu, metales n'oxidación y tamién nes fieces de determinaos animales.[3]

Introducir al cuerpu al traviés de firíes abiertes por contautu con tierra, cuchu contamináu; por cortes o penetración de dalgún oxetu ferruñosu como: clavos, anzuelos, cuchielles ferruñoses, pue ser por mordedures de perros, etcétera.

El periodu d'incubación del tétanu va de 24 hores a 54 díes. El periodu permediu ye d'unos 8 díes. Polo xeneral, cuanto más alloñáu tea la firida del sistema nerviosu central, más llargu ye'l periodu d'incubación. Los periodos d'incubación y la probabilidá de muerte por tétanu son inversamente proporcionales.

Una vegada nel interior del cuerpu abonda por tol organismu, tresportada per vía sanguínea y linfática, hasta algamar el sistema nerviosu, pol cual tien preferencia. Multiplícase y segrega sustancies tóxiques (toxines), qu'enfusen nes fibres nervioses motores perifériques, hasta llegar al sistema nerviosu central, con afectación inhibitoria de neurones productores del neurotransmisor GABA y el aminoácidu glicina, colo que provoca'l paralís y los tiemblos musculares que caractericen la enfermedá.[4]

Patoxenia editar

El bacilu llibera dos toxines: la tetanolisina y la tetanospasmina. L'acción principal de la tetanospasmina imponse sobre los nervios periféricos del sistema nerviosu central. Hai cambéu de proteínes encargaes de la lliberación de los neurotransmisores GABA y glicina de les célules de Renshaw del estil anterior de la migollu espinal.

Por cuenta de que la tetanospasmina biforca a la proteína sinaptobrevina (que, en xunto col calciu, ayuda a la fusión de la vesícula sináptica a la membrana presináptica).[5] Les motoneurones tipo alfa queden desinhibidas, lo que xenera contraiciones musculares tóniques sosteníes y contraiciones clóniques o sacudiones y trai a doliosos calambres musculares.

Cuando mengua'l potencial redox nos texíos, favorécense les condiciones anaeróbicas y el pasu de la bacteria a la forma vexetativa, la multiplicación bacteriana y la producción y lliberación de toxina.

La toxina hemolítica y la tetanolisina suelen ser cardiotóxicas, pero de naturaleza insignificante, daos los síntomes típicos de la enfermedá, y ye bien infeiciosa.

Síntomes editar

 
Opistótonos o tiemblos musculares d'un home que sufre de tétanu (1809).
  • Con frecuencia, el tétanu empieza con tiemblos leves nos músculos del quexal (trismo). Los tiemblos tamién pueden afectar el tórax, el pescuezu, el llombu y los músculos abdominales. Los tiemblos musculares del llombu de cutiu causen arqueamiento, llamáu opistótonos.
  • Delles vegaes, los tiemblos afecten músculos de la respiración, lo cual puede llevar a problemes respiratorios.
  • L'acción muscular enllargada causa contraiciones súbites, fuertes y dolioses de grupos musculares, lo cual denominar tetania. Estos episodios pueden provocar quebres y esgarrios musculares.
  • Esbabayamientu
  • Sudoración escesiva
  • Fiebre

Clasificación editar

Según la intensidá de les contraiciones, apaecen les siguientes formes de tétanu:

Basáu na patoxenia de la enfermedá, pueden estremase:

  • Tétanu local: ye una forma pocu frecuente de la enfermedá, na que los pacientes tienen contraición persistente de los músculos na mesma zona anatómica de la mancadura. Les contraiciones pueden persistir mientres delles selmanes antes de la eventual y gradual amenorgamientu de la sintomatoloxía. El tétanu local ye xeneralmente leve, y namái alredor del 1 per cientu de los casos son mortales, anque puede trate precedíu pola apaición de tétanu xeneralizáu.
  • Tétanu cefálicu: ye una forma rara de la enfermedá, dacuando asocede acomuñáu con una otitis media, na que C. tetani ta presente na flora del oyíu mediu, o bien, dempués de les mancadures traumátiques na cabeza. Arréyense los nervios craniales, especialmente los del área facial.
  • Tétanu xeneralizáu: ye'l tipu más común de tétanu, lo que representa aproximao'l 80 per cientu de los casos. La forma xeneralizada polo xeneral presentar con un patrón descendente. La primer señal ye'l trismo y el llamáu tiemblu facial o risa sardónica, siguíu pola rixidez del pescuezu, la dificultá pa tragar y la rixidez de los músculos pectorales y de la pantorría. Otros síntomes son una temperatura elevao, sudoración, la elevación de la presión arterial y un ritmo cardiacu rápidu, que se presenta de manera episódica. Los tiemblos pueden asoceder con frecuencia y con una duración de dellos minutos col cuerpu na forma narquiada carauterística, llamada opistótonos. Los tiemblos pueden siguir por 3-4 selmanes, y la recuperación completa puede tardar hasta meses.[6]
  • Tétanu neonatal: ye una forma de tétanu xeneralizáu qu'asocede nos naciellos, en neños que nun adquirieron una inmunidá pasiva porque la madre nunca foi vacunada. Polo xeneral la infeición produzse al traviés del muñón umbilical infectáusobremanera cuando se corta'l gordón con un preséu non manera. El tétanu neonatal ye común en munchos países en desenvolvimientu y ye responsable d'alredor del 14 per cientu de les muertes neonatales, pero ye bien raru nos países desenvueltos.

Cuadru clínicu editar

 
Combadura espasmódica del cuerpu escontra tras: opistótonos. El mesmu fenómenu con combadura palantre llámase emprostótono.

Dalgunos de los síntomes carauterísticos del tétanu son:

  • rixidez de los músculos y tiemblos musculares (quexal, que la so rixidez tamién conocer como trismus, cara, abdome, miembros cimeros ya inferiores);
  • fiebre y pulsu rápido;
  • dificultá pa tragar;
  • apnea;
  • contraición del cuerpu enteru de tal manera que se caltién encorváu: escontra tras (opistótonos) o bien escontra alantre (emprostótono).[7]

Diagnósticu diferencial editar

El tétanu tien elementos clínicos que pueden faer confundilo con otres patoloxíes, ente elles:

Tratamientu editar

Encamientos pa la prevención de tétanos en neños mayores de 7 años con esgañes.[8])
# d'inmunizaciones Refuerzu previu Tipu de firida Encamientu
Incierta o <3 ??? Llimpia Vacuna antitetánica
d'adultos
Incierta o <3 ??? D'altu riesgu Vacuna antitetánica
d'adultos más
antitoxina
2 o más >10 años Llimpia Vacuna antitetánica
d'adultos
2 o más >10 años D'altu riesgu Vacuna antitetánica
d'adultos
3 o más 5-10 años Llimpia Nenguna
2 o más 5-10 años D'altu riesgu Vacuna antitetánica
d'adultos

La firida tien de llimpiase bien y esaniciar la fonte de la toxina, retirar el texíu muerto y dexar espuestu al aire, una y bones el osíxenu matu a les bacteries anaeróbicas. La penicilina (o tetraciclina para pacientes alérxicos) ayuda a amenorgar la cantidá de bacteries, pero nun tien nengún efeutu sobre la neurotoxina que producen. Anguaño encamiéntase l'empléu del metronidazol, en reemplazu de la penicilina, una y bones esta postrera tien efeutu anti-GABA, que podría tener actividá sinérgica cola toxina tetánica. Tamién se debe alministrar inmunoglobulina humana antitetánica pa neutralizar la toxina circulante qu'entá nun se xunió a les terminaciones nervioses[5] o sueru antitetánico.

Prevención editar

El tétanu puede prevenise por aciu la vacunación. Un refuerzu de la vacuna ye recomendable cada 10 años. Polo xeneral, dase una vacuna cada vez qu'un paciente sufre una pinchada o una firida cuando nun se tien la certidume de la so vacunación.

Siguiendo l'esquema de 3 dosis mientres la lactancia, un refuerzu na infancia, unu na adolescencia y unu na edá adulta, la proteición puede durar pa tola vida.[9]

Notes editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: tétanu
  2. Joshi, S.; Agarwal, B.; Malla, G.; Karmacharya, B. (2007). «Complete elimination of tetanus is still elusive in developing countries: A review of adult tetanus cases from referral hospital in Eastern Nepal [La eliminación completa del tétanos entá ye elusiva nos países en desenvolvimientu: revisión de casos de tétanos n'adultos dende hospitales de referencia en Nepal oriental]» (n'inglés). Kathmandu University Medical Journal 5 (3):  páxs. 378-381. http://www.kumj.com.np/issue/19/378-381.pdf. Consultáu'l 9 de xunu de 2017. 
  3. Hernándz-Chavarría, Francisco; Chaves, Fernando, y Freer, Enrique. Clostridium tetani: tétanos y su frecuencia en Costa Rica. Rev. Costarric. Cienc. Méd. [en llinia], dic. 2000, 21:3-4 [citáu 04 de marzu 2009], 191-202. Disponible en: [1]. ISSN 0253-2948
  4. Neil R Carlson, Jorge A. tr Barrientos Silva, María Elena rev. téc Ortiz Salinas Fundamentos de psicoloxía fisiolóxica (n'español). Publicáu por Pearson Educación, 1996; p. 68. ISBN 968-880-800-8
  5. 5,0 5,1 Cabrerizo García, J. L. et al. Tratamientu del tétanos con baclofeno intratecal (n'español). An. Med. Interna (Madrid) [online]. 2008, 25(7) [citáu 2009-10-22], 372-373. ISSN 0212-7199
  6. Los síntomes del tétanu (n'inglés)
  7. Christoph Wilhelm Hufeland. Tratáu completu de medicina práutica (llibru completu disponible n'español), publicáu por Llibrería de D. Ángel Caleya, editor, 1848; p. 248. Procedente de la Universidá Complutense de Madrid. Digitalizado el 1 Sep 2008.
  8. Richard A. Polin, Mark F. Ditmar. [Pediatría] (n'español). Publicáu por Elsevier España, 2006; pá. 164. ISBN 84-8174-888-9
  9. Organización Mundial de la Salú (19 de mayu de 2006). escritu en Suizu. «Tetanus vaccine; WHO position paper». Weekly epidemilogical report 81 (20):  páxs. 197-208. ISSN 0049-8114. http://www.who.int/immunization/Tetanus_vaccine_SP.pdf. Consultáu'l 18 de xunetu de 2013. 

Enllaces esternos editar