Títulu nobiliariu

privilexu llegal que da a delles persones nos principaos o monarquíes

Un títulu nobiliariu ye un privilexu llegal concedíu dende l'antigüedá, qu'estrema a los miembros de la nobleza.

Títulu nobiliariu
títulu y títulu
Cambiar los datos en Wikidata

Según Nicolás Maquiavelo, nel so 'Hestoria de Florencia', Llibru primeru, lo qu'empecipió l'usu de los títulos que güei se conocen como 'nobiliarios', foi que, muertu Justiniano, asocedió-y el so sobrín Justino II, quien por conseyu de la so muyer, Sofía, fixo salir d'Italia al eunucu Narsés, y nel so llugar unvió a Longinos, qu'habitó en Rávena, y dio una nueva organización a Italia: nun nomó gobernadores, como fixeren los godos, que yá taben fuera d'Italia, sinón qu'en toles ciudaes y territorios de dalguna importancia punxo autoridaes a los que llamó 'duques' (dux), y punxo a Roma sol mandu d'un duque qu'unviaben cada añu dende Rávena.

Na Ilesia católica foi'l papa Pascual I, en que'l so tiempu los párrocos de Roma empezaron a llamase cardenales y se arrogaron tanta autoridá, sobremanera desque ellos mesmos escluyeron al pueblu de la eleición del pontífiz, que rares vegaes l'escoyíu dexaba de ser unu d'ellos. A la muerte de Pascual, foi nomáu papa Eugenio II, del títulu de santa Sabina. Italia, desque pasó a manes de los franceses, camudó en parte de forma y d'organización, por adquirir el papa más autoridá no temporal, y por introducir ellos el títulu de condes y de marqueses, lo mesmo qu'antes Longinos, exarca de Rávena, introduxera'l de duques.

N'Hispania, amás d'éstos, esistieron los títulos denominaos 'señoríos', y dalgunos menos conocíos como 'palanca', o los 'infanzones', que n'Aragón equivalíen a los 'fidalgos' castellanos, pero esto foi posterior.

Los privilexos daos pola nobleza son güei casi puramente protocolares, ya inclusive n'España tienen d'abonase derechos pa la socesión hereditaria d'un títulu. N'España habría güei unos 2.850 'títulos nobiliarios', pero mientres la Edá Media constituyeron la base del sistema feudal, que tuvo diverses organizaciones y usu del poder nunos y otros países y rexones, y entá dientro d'un mesmu país, entamando la posesión de la tierra y les rellaciones de vasallaxe. A títulu comparativu, y según declaraciones d'unu de los sos miembros, el total de propiedaes de la casa d'Alba hacia l'añu 2008 yera de 24.000 hectárees. Güei sobreviven namái nos países de réxime monárquicu: Bélxica, Dinamarca, España, Liechtenstein, Luxemburgu, Mónacu, Noruega, Países Baxos, Reinu Xuníu, Suecia y la República de San Marín; en delles repúbliques como Alemaña los títulos pasaron a formar parte del apellíu. Tamién la Santa Sede da títulos nobiliarios pontificios.

En Portugal el Reinu de Portugal foi abolíu en 1910 tres la Revolución del 5 d'ochobre y proclamar de la I República, sicasí'l decretu del 15 d'ochobre de 1910 nel so artículu cuartu dexa l'usu de títulos nobiliarios de forma implícita so la clausa de "de xuro y herdade" según el Tratáu de Direito Civil de 1929 nel so volume I dexa l'usu de los títulos nobiliarios como complementu de la identificación de los individuos.[1]

Los títulos nobiliarios tienen, na so mayor parte, calter hereditariu. La socesión recái nel fíu o fía primoxénitu del anterior posesor y el so usu estender a los consortes llexítimos y a los cónyuges viudos mientres nun contraer nueves nupcias.

Na mayoría de los países que caltienen una llexislación nobiliaria a valir, como España o Reinu Xuníu, los títulos nun pueden ser oxetu de transaiciones comerciales y el so usu indebíu o usurpación tán penalizaos pola Llei.

Abolición de la nobleza editar

América editar

Arxentina editar

N'Arxentina, los títulos nobiliarios fueron abolíos pola Asamblea del Añu XIII (1813).

Chile editar

En Chile, Bernardo O'Higgins decretó l'abolición de tolos títulos de nobleza y la destrucción de los escudos d'armes de les fachaes de les cases ya insinies el 22 de marzu de 1817.

Méxicu editar

En Méxicu los títulos nobiliarios tán abolíos. Na Constitución de 1857 quedó establecíu nel artículu 12 de la mesma la inesistencia de "títulos de nobleza, nin prerrogativas, nin honores hereditarios".[2] Na vixente Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos de 1917 refrendóse dicha disposición, inclusive nel mesmu númberu d'artículu. Una interpretación de 2017 de la Suprema Corte de Xusticia de la Nación d'esi país acomuñó esti artículu col párrafu quintu del Artículu 1 constitucional, razonando que cualesquier prerrogativa acomuñada al orixe o nacencia de la persona o cualesquier otra condición inherente a ella "resulta contrariu a la dignidá humana" y por tanto, discriminatoria.[3]

Perú editar

El Perú, al ser mientres más de doscientos años el virreinatu más grande de Suramérica, yera'l país que más títulos nobiliarios tenía. José de San Martín propunxo camudar los títulos de Castiella polos denominaos "Títulos de Perú" pa la nobleza nel Perú, pero'l so proyeutu fracasó al escoyer el país el sistema republicanu. Depués Simón Bolívar[4] abolió de fechu tolos títulos nobiliarios peruanos que yá fueren cuestionaos pol Congresu Peruanu'l 11 de payares de 1823, mientres inda'l poder español tenía'l control de la mayor parte del territoriu peruanu.

Uruguái editar

N'Uruguái, la Constitución de 1830 ratifica lo yá resuelto na Asamblea del Añu XIII.

Europa editar

Munchos países europeos tienen llegalmente abolida la nobleza. En Rusia dende 1917 tres la Revolución rusa, el réxime socialista abolió los títulos nobiliarios y entamó una persecución política escontra l'aristocracia nacional.

Tampoco nos países derrotaos na Primer Guerra Mundial: los resultantes del disueltu Imperiu austrohúngaru en 1919,[5][6] del alemán tamién dende 1919 y del otomanu en 1923 cola nacencia de la República de Turquía. Dase la esceición d'Hungría, que siguió teniendo estatus de Reinu, polo que nun s'abolieron los títulos hasta 1947 tres la Segunda Guerra Mundial y la so conversión nuna República.[7][8] Darréu al conflictu remató la nobleza n'Italia en 1947[9] y en Grecia en 1974, tres el referendu que dio pasu a la República y promulgación d'una nueva constitución.[10] En dichos países los títulos nobiliarios quedaron abolíos y el so usu nun ye reconocíu por nenguna institución de dichos estaos. En dellos casos ta llegalmente prohibíu'l so usu, como n'Austria, incluyendo los títulos de países estranxeros,[11][12] ente que n'otros como Alemaña el títulu pasó a convertise nel apellíu, un exemplu Alexandra, Prinzessin von Hannover, von Eckardstein, von Brünneck.

Sicasí anque Grecia ye una república, los títulos de la familia real griega son respondíos por y reconocíos oficialmente pola corte de la monarquía danesa, lo que los convierte en títulos llegales en Dinamarca o por cortesía en cualquier llugar. Tolos miembros de la familia real griega con esceición de Marina, consorte del príncipe Miguel y les princeses Alejandra y Olga ostenten los títulos de príncipes y princeses de Grecia y Dinamarca col tratamientu d'Alteza Real.

N'España los títulos nobiliarios fueron llegalmente abolíos mientres la II República, por aciu la Constitución aprobada'l 9 d'avientu de 1931. L'artículu 25 dicía: "L'Estáu nun reconoz distinciones y títulos nobiliarios".[13] Esta abolición remató de facto en 1939, magar nun se fixo efectiva hasta la promulgación de nueves lleis franquistes en 1947. La vixente Constitución Española de 1978 reconoz al rei'l derechu a otorgar honores con arreglu a les lleis, y nesti marcu encuádrase l'actual llexislación nobiliaria española. Los posesores de títulos nobiliarios, según los sos consortes llegales y los cónyuges viudos, pueden faer usu de los sos títulos y defendelos frente a terceros ensin más privilexu que'l tratamientu protocolariu de excelentísimos señores a los Grandes d'España y de ilustrísimos señores al restu de la nobleza titulada.

En Francia fueron abolíos en delles ocasiones y restauraos darréu dende la Revolución francesa hasta la III República en 1870. Anguaño, magar nun tener nengún privilexu, son llegales y tán regulaos dende 1986 pol Ministeriu de Xusticia al traviés de la Oficina de Derechu Civil Xeneral (Bureau du droit civil général).

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Acórdão do Supremu Tribunal de Justiça». Consultáu'l 2018-02-03.
  2. «Constitución de 1857. Colos sos Amiestes y Reformes hasta 1901.» (castellanu). Consultáu'l 29 d'avientu de 2017.
  3. 2013371. 1a. V/2017 (10a.). Primer Sala. Décima Dómina. Gaceta del Selmanariu Xudicial de la Federación. Llibru 38, Xineru de 2017, Páx. 386.
  4. http://www.herbertmorote.com/Llibros/Cuarta%20Edicion%20Bolivar%20Llibertador.pdf
  5. http://alex.onb.ac.at/cgi-content/alex?aid=sgb&datum=19190004&seite=00000514 Testu orixinal de la llei d'abolición de la nobleza d'Austria de 1919
  6. http://www.servat.unibe.ch/icl/au00000_.html Capítulu VIII. Artículu 149 que fai referencia a lleis anteriores que tán vixentes
  7. http://en.wikipedia.org/wiki/Statute_IV_of_1947_regarding_the_abolition_of_certain_titles_and_ranks_(Hungary) Estatutu IV d'abolición de títulos y rangos (n'inglés)
  8. http://www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=94700004.TV Estatutu IV d'abolición de títulos y rangos (n'húngaru.)
  9. http://www.governo.it/governo/costituzione/disposizioni.html Constitución d'Italia. Disposición final XIV
  10. http://www.hri.org/docs/syntagma/artcl25.html#A4 Constitución de Grecia. Artículu 4.7
  11. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62009CJ0208:YE:HTML
  12. http://portaljuridico.lexnova.es/xurisprudencia/JURIDICO/41766/sentencia-tjue-de-22-de-avientu-de-2010-apellíu-que-inclúi-titulo-nobiliariu-llei-de-abolic
  13. http://es.wikisource.org/wiki/Constituci%C3%B3n_de_la_Rep%C3%BAblica_Espa%C3%B1fola_de_1931/_T%C3%8DTULO_III:_Derechos_y_deberes_de_los_espa%C3%B1oles Artículu 25 de la Constitución de la República Española