José Gabriel Condorcanqui Noguera llamáu igualmente José Gabriel Túpac Amaru[2][3][4] (Surimana, Provincia de Canes Canes, Virreinatu de Perú, 19 de marzu de 1738-Cuzco, 18 de mayu de 1781), conocíu darréu como Túpac Amaru II o a cencielles Túpac Amaru, foi un caudiellu indíxena líder de la mayor rebelión anticolonial que se dio n'Hispanoamérica mientres el sieglu XVIII. Baxaba de Túpac Amaru I (últimu Sapa Inca, executáu polos españoles nel sieglu XVI).

Túpac Amaru II
Vida
Nacimientu Tinta (es) Traducir[1]10 de marzu de 1738[1]
Nacionalidá Virreinatu del Perú
Residencia Cuzco
Muerte Cuzco[1]18 de mayu de 1781[1] (43 años)
Causa de la muerte decapitamientu
Familia
Padre Miguel Condorcanqui
Madre Carmen Rosa Noguera Valenzuela
Casáu con Micaela Bastidas (1758 – )
Hermanos/es Juan Bautista Túpac Amaru
Familia
Estudios
Estudios Colegio San Francisco de Borja (es) Traducir
Universidá Nacional Mayor de San Marcos
Llingües falaes castellanu
quechua cuzqueño (es) Traducir
llatín
Oficiu políticu, revolucionariu, líder amerindio (es) Traducirrebelde
Serviciu militar
Lluchó en rebelión de Túpac Amaru II (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Lideró la denominada «Gran rebelión» que se desenvolvió nel Virreinatu del Río de la Plata y el Virreinatu de Perú, pertenecientes al Reinu d'España, rebelión empecipiada'l 4 de payares de 1780 cola captura y posterior execución del correxidor Antonio de Arriaga.[4]

Curaca (xefe nativu) de Surimana, Tungasuca y Pampamarca, yera adineráu y dedicábase al comerciu. Trátase d'un personaxe d'orixe mestizu nel que confluyía'l sangre de la Sapa Inca Túpac Amaru cola de los criollos. Ello ye que mientres una gran parte de la so vida, siendo criáu hasta los 12 años pol sacerdote criollo Antonio López de Sosa y depués nel Colexu San Francisco de Borja, amosó preferencia polo criollu llegando a apoderar el llatín y a utilizar refinaes vistimientes hispanes,[5] pero darréu vistióse como un noble inca, fixo usu activu de la llingua nativa quechua na so vida y proclames, y foi escomulgáu de la Ilesia católica.

Encabezó'l mayor movimientu de corte indixenista ya independentista nel Virreinatu de Perú. Foi'l primeru en pidir la llibertá de toa Hispanoamérica de cualquier dependencia, tantu d'España como del so monarca, implicando esto non yá la mera separación política sinón la eliminación de diverses formes d'esplotación indíxena (mita minera, repartida de mercancíes, obrajes), de los correximientos, alcabales y aduanes (14 de payares de 1780). Amás, decretó l'abolición de la esclavitú negra per primer vegada na mesma Hispanoamérica (16 de payares de 1780). El so movimientu constituyó un «finxu», debíu al cual les autoridaes coloniales esaniciaron a la yá escasa clase indíxena noble y amontaron la represión contra lo andín pola medrana de que daqué asina se repitiera.

En Perú foi reconocíu como'l fundador de la identidá nacional[4] peruana. Foi una figura capital pal réxime velasquista (1968-1975) y dende entós permaneció reivindicáu nel imaxinariu popular.

Riqueza editar

José Gabriel Condorcanqui foi fíu de Miguel Condorcanqui y Rosa Noguera. Pola so condición d'indíxena noble realizó los sos estudios colos xesuites del Colexu San Francisco de Borja o Colexu de Caciques del Cusco.

Apoderaba'l quechua, castellán y llatín, destacando ente les sos llectures los Comentarios Reales del Inca Garcilaso de la Vega, les Siete Partíes d'Alfonso'l Sabiu, les Sagraes Escritures, el drama quechua Apu Ollantay, según posterior y clandestinamente testos de Voltaire y Rousseau, naquella dómina censuraos.

El 25 de mayu de 1758, casóse con Micaela Bastíes Puyucahua con quien tuvo trés fíos: Hipólito, Mariano y Fernando (toos apellidados Condorcanqui Bastíes); seis años dempués del so matrimoniu foi nomáu cacique de los territorios que-y correspondíen por elemental heriedu. Condorcanqui afitó la so residencia na ciudá del Cuzco, dende onde viaxaba constantemente pa controlar el funcionamientu de les sos tierres.

Por cuenta de les sos prósperes actividaes económiques, Condorcanqui empezó a sufrir la presión de les autoridaes españoles, cuantimás por presión de los arrieros que vivíen na rexón de la cuenca del Río de la Plata, quien intentaben tener el monopoliu del tránsitu de mineral pol Altu Perú. Les autoridaes españoles sometieron a Condorcanqui al pagu de prebendas.

Vivía la situación típica de los curacas: tenía que mediar ente'l correxidor y los indíxenes al so cargu. Sicasí, viose afeutáu, como'l restu de la población, pol establecimientu d'aduanes y l'alza de les alcabalas. Realizó reclamos sobre estes temes pidiendo tamién que los indíxenes fueren lliberaos del trabayu obligatoriu nes mines, reclamos empobinaos peles víes regulares a les autoridaes coloniales en Tinta, Cusco y dempués en Lima, llogrando negatives o indiferencia.

Amás buscó que se-y reconociera'l so llinaxe real inca, siguiendo per años un procesu xudicial na Audiencia de Lima y siendo esti finalmente refugáu.

 
Monumentu actual nel Cusco, n'homenaxe a José Gabriel Túpac Amaru, na plaza del mesmu nome.

Sulevación editar

El 4 de payares de 1780 empecípiase la rebelión de José Gabriel Condorcanqui contra la dominación española, adoptando'l nome de Túpac Amaru II, n'honor del so antepasáu'l postreru Inca de Vilcabamba. Túpac Amaru se autodeclara Inca, Señor de los Césares y Amazones,[6] y xura col siguiente bandu la so coronación: «... Don José Primero, pola gracia de Dios, Inca Rei de Perú, Santa Fe, Quito, Chile, Buenos Aires y Continentes de los Mares del Sur, Duque de la Superlativa, Ciudá de los Césares Señor de los Césares y Amazones con dominiu nel Gran Paititi, Comisariu Distribuidor de la Piedá Divina, etc...».[7] Al empiezu'l movimientu reconoció l'autoridá de la corona, una y bones Túpac Amaru afirmó que la so intención nun yera dir en contra del rei sinón en contra del «mal gobiernu» de los correxidores. Más tarde la rebelión radicalizóse llegando a convertise nun movimientu independentista.

La so esposa Micaela Bastíes según familiares de dambos tuvieron una participación de primer orde nel movimientu, tantu nel reclutamiento, suministru y hasta ciertu puntu en tomar de decisiones.

Col sofitu d'otros curacas, mestizos y dellos criollos, la rebelión estendióse, llegando a tener tropes de decenes de miles de combatientes.[8] Ente'l so ufiertes topaben l'abolición tantu del repartu como de la alcabala, l'aduana y la mita de Potosí.

La convocatoria de Túpac Amaru II buscó integrar a indíxenes, criollos, mestizos y llibertos negros nun frente anticolonial, pero nun pudo evitar que la masificación del movimientu convirtiera'l remanar nuna llucha racial contra españoles y criollos (polo xeneral nel Virreinatu los criollos nun teníen nel so actuar antagonismos colos españoles, siendo como muncho contrarios a les reformes borbóniques pero fieles a la corona nos demás aspeutos).

El so movimientu tuvo dos fases:

Xuiciu y execución editar

 
Intentu d'esmembramientu de Túpac Amaru II.

En siendo prindáu'l 6 d'abril de 1781, foi lleváu a Cuzco encadenáu y montáu nuna mula. Ingresó a la ciudá una selmana dempués, «con semblante sele» mientres les campanes de la Catedral repicaban celebrando la so captura. Prindáu nel conventu de la Compañía de Xesús, foi socesivamente entrugáu y torturado a la llende del fallecimientu, coles mires d'arrinca-y información alrodiu de los sos compañeros de rebelión en Cuzco y otres ciudaes, y de los sos exércitos qu'entá calteníen grandes territorios. Tortures que fueron inútiles una y bones nun dio confesión dalguna. Más bien trató d'unviar mensaxes escritos cola so propia sangre, pero estos fueron interceptaos. La madrugada del 29 d'abril por causa de los rigores del tormentu quebráron-y el brazu derechu.

Un día mientres l'encierre cuando'l visitador José Antonio de Areche, autoridá del interrogatoriu y execución unviáu pol rei Carlos III d'España, entró intempestivamente al cuartón pa esixi-y, en cuenta de promeses, los nomes de los cómplices de la rebelión, Túpac Amaru II contestó-y: «Solamente tu y yo somos culpables, tu por primir al mio pueblu, y yo por tratar de llibertalo d'asemeyada tiranía. Dambos merecemos la muerte».

El 18 de mayu de 1781, n'actu públicu na Plaza d'Armes de Cuzco, cumplióse la execución de Túpac Amaru II, la so familia y los sos siguidores. Los prisioneros fueron sacaos de los sos cuartones, metíos en zurrones (un tipu de costal) y arrastraos por caballos toos al empar, unu tres otru, hasta llegar a la plaza. Yá al pie del cadafalsu, Túpac Amaru II foi obligáu, tal que señalaba la sentencia, a guardar la tortura y asesinatu de los sos aliaos y amigos, el so tíu, los sos dos fíos mayores y finalmente el so esposa, nesi orde.

Dempués, al igual que fixeron con dellos de los sos llugartenientes, col so tíu y el so fíu mayor, cortáron-y la llingua.[9]

Depués intentóse estazalo vivu, arreyando caúna de les sos estremidaes a caballos por que estos tiraren d'aquelles y arrincar. Un testigu describió los fechos:

Atáronle a les manes y pies cuatro llazos, y garraos estos a la cincha de cuatro caballo, tiraben cuatro mestizos a cuatro distintes partes: espectáculu qu'enxamás se vio nesta ciudá.Intentaron por enforma tiempu pero nun pudieron absolutamente estremalo dempués que por un llargu ratu lo tuvieron tironeando, de cuenta que lo teníen nel aire, nun estáu que paecía una araña.
 
La Tumba de Tupac Amaru II, atopar na Plaza d'Armes del Cuzco.

Al ser l'aición infructuosa los sos verdugos optaron por degollalo y darréu despedazarlo. El so cabeza foi asitiada nuna llanza exhibida en Cuzco y Distritu de Tinta Tinta, los sos brazos en Tungasuca y Carabaya, y les sos piernes en Livitaca (actual provincia de Chumbivilcas) y en Santa Rosa (actual provincia de Melgar, Puno). D'igual forma despedazaron los cuerpos de la so familia y siguidores, y unviar a otros pueblos y ciudaes. Tou ello descritu nel documentu español Distribución de los cuerpos, o los sos partes, de los nueve reos principales de la rebelión, axusticiaos na plaza de Cuzco, el 18 de mayu de 1781.
El fíu menor de Condorcanqui, Fernando, al ser un neñu de 10 años, nun foi executáu, mas obligóse-y a guardar el supliciu y muerte de tola so familia (incluyendo les pataes y pena de garrote a la madre según el descuartizamiento del padre) y a pasar per debaxo de la forca de los executaos, pa depués ser desterráu a África con órdenes de prisión perpetua. Sicasí'l navío zozobró y acabó en Cádiz, siendo encarceláu nos cuartones de dicha ciudá (el virréi Agustín de Jáuregui suxurió que nun fuera unviáu a África sinón a España por medrana a que dalguna potencia enemiga rescatar). Finó n'España en 1798.

Los científicos qu'estudiaron esti intentu d'esmembramientu concluyeron que pola contextura física y resistencia de Túpac Amaru II nun fuera posible estazalo d'esa manera, sicasí se -y escordaron brazos y piernes xunto cola maxana. Anque Amaru sobreviviera a esta execución quedara práuticamente inválidu.[ensin referencies]

A pesar de la execución de Túpac Amaru II y de la so familia, el gobiernu virreinal nun llogró encalorar la rebelión, que siguió empobinada pol so primu Diego Cristóbal Túpac Amaru, de la que s'estendía pol Alto Perú y la rexón de Jujuy.

Dempués de reprimir la sulevación tupamarista de 1780, empezar a evidenciar contra los criollos mala voluntá de parte de la Corona Española, especialmente pola Causa de Oruro, y tamién pola demanda entablada contra Juan José Segovia, nacíu en Lima y el coronel Ignacio Flores, nacíu en Quitu, quien exerciera como presidente de la Real Audiencia de Charcas y fuera Gobernador Intendente de La Plata (Chuquisaca o Charcas, actual Sucre).

Mesianismu de Túpac Amaru II editar

 
Efixe de Túpac Amaru II nel Panteón de los Próceres en Lima.

La rebelión xeneral del Altu y Baxu Perú en 1780, foi encabezada por José Gabriel Condorcanqui coles mires de lliberar a los sos compatriotes de les pesaes cargues a les que taben obligaos poles autoridaes españoles dende faía casi tres sieglos, anque agravaes na década anterior poles reformes borbóniques: mites, repartimientu d'efectos, tributos, alcabales y otros derechos; trabayos en correximientos y obrajes; diezmos y primicias eclesiástiques, y l'eliminación de les divisiones en castes. Buscaba la creación d'un reinu independiente d'España, gobernáu por una monarquía hereditaria incaica, al traviés de la creación d'un exércitu y una alministración propies, introduciendo una tributación única a tolos súbditos, llibertá de comerciu y trabayu.

Coles mases, el inca diba comunicase usando un llinguaxe simbólicu, de raigón mesiánica. Esi llinguaxe manifestar nel usu de preseos musicales tradicionales, nel usu de banderes, insinies y vistimientes incaiques, según del apellativu Inca, que tenía implicaciones mesiániques (venceyaes al mitu d'Inkarrí), por cuanto l'Inca nun s'amosaba solamente como rei y soberanu llexítimu, sinón tamién como redentor, restaurador del mundu, salvador de los indios, esperándose d'él un comportamientu milagrosu. Otorgábense-y traces divines o prodixosos.

Al respeutu, les pallabres de Túpac Amaru II al so compañeru de llucha, Bernardo Sucacagua, afirmando que les persones que morrieren siéndo-y fieles tendríen el so pagu, suxuren qu'aquél se vía a sigo mesmu, en principiu, como redentor. L'obispu del Cuzco afirmó que Túpac Amaru II, persuadiera a los indios de que los que morrieren nel so serviciu resucitaríen al tercer día. Sahuaraura Tito Atauchi afirmó que los indios refundiar a engarrar nes batalles ensin medrana y ciegamente, pero entá tando mal mancaos nun queríen invocar el nome de Xesús, nin confesase. Ello debería a que Túpac Amaru II dixéra-yos que'l que nun dixera Xesús resucitaría al tercer día, y los que lo invocaben, non. Igualmente presentábase'l modelu peruanu, que prevía la resurrección al quintu día.

El sistema de creencies indíxenes aceptaba a Túpac Amaru como dios, redentor y lliberador de los primíos, vale dicir como una figura equivalente a la de Xesucristo. L'Inca reforzaba esta creencia, al afirmar que los españoles torgaren a los indíxenes l'accesu al dios verdaderu, siendo él mesmu quien designaría persones que-yos enseñaren la verdá.

El mitu de Inkarrí, al imaxinar el regresu d'un inca pa endrechar el mundu inxustu, yera un símbolu unificador poderosu usáu pa unificar poblaciones indíxenes estremaes pola xeografía y les fronteres étniques. Pero tamién yera un símbolu divisionista, cuando nun s'axuntaben toles condiciones necesaries pa gobernar; tal el casu de José Gabriel Condorcanqui o Túpac Amaru II, al que munchos nobles incaicos consideraron un "advenedizu fraudulento", más qu'un verdaderu redentor, anque él reivindicárase como descendiente del postreru inca de Vilcabamba, Felipe Túpac Amaru, o Túpac Amaru I.

Pa la mayoría de los rebeldes peruanos, la fonte de les sos creencies avera del fin de la dominación española taba na concepción que teníen del futuru, pola cual, l'Inca que torna pon términu a la dominación española y devuelve l'orde al mundu. Igualmente, la muerte del Inca implicaba una destrucción del orde, del principiu rexente del mundu. La muerte de Túpac Amaru, al ser la muerte d'un Inca, yera la muerte d'un home qu'axuntaba la tierra, el cielu y los elementos; yera la muerte del fíu del sol.[10]

Reconocencia editar

La fama de Túpac Amaru II estender a tal puntu que los indíxenes sulevaos nel llanu de Casanare, na rexón de Nueva Granada, reconocer como "rei d'América".[ensin referencies]

Movimientos posteriores invocaron el nome de Túpac Amaru II pa llograr el sofitu de los indíxenes, casu ente otros de Felipe Velasco Túpac Amaru Inca o Felipe Velasco Túpac Inca Yupanqui, quien pretendió llevantase n'Huarochirí (Lima) en 1783. La rebelión de Túpac Amaru II marcó l'entamu de la Etapa Emancipadora de la historia de Perú.

Esta gran rebelión produz una fuerte inflúi sobre la Combalechadura de los trés Antonios, nicios descubiertos en Chile el 1 de xineru de 1781, en plenu desenvolvimientu de la insurrección. Los conspiradores animar a actuar gracies a les noticies de les meyores de Túpac Amaru II nel Virreinatu de Perú.

Sieglos XX y XXI editar

 
Monumentu Túpac Amaru II nel Distritu de Comes y Independencia.

En Perú, el gobiernu del xeneral Juan Velasco Alvarado (1968-1975) acoyó la efixe estilizada de Túpac Amaru II como símbolu del Gobiernu Revolucionariu de les Fuercies Armaes qu'él encabezaba, hasta güei únicu gobiernu d'ideoloxía d'izquierda na historia de Perú. Reconocer como héroe nacional en 1968, lo cual foi novedá yá que dende la independencia la figura de Túpac Amaru II foi llevada con indiferencia o omisión pola educación ya historiografía oficial peruana.[11] Nel so honor renombró unu de los salones principales del Palaciu de Gobiernu, l'hasta entós llamáu salón Francisco Pizarro (que la élite de la Lima republicana creó y caltuvo los primeros dos tercios del sieglu XX nel so apreciu al conquistador español),[12] retirando amás el so semeya del centru cimeru del salón y reemplazándolo pol del rebelde indíxena. Asina tamién mientres el so gobiernu construyó l'avenida Túpac Amaru, una de les más estenses (22 km) de la ciudá de Lima y que xune'l Conu Norte capitalín (nesi entós escluyíu del restu de la ciudá) col centru de Lima.

Túpac Amaru II ye consideráu un precursor de la Independencia de Perú por antonomasia.[13] Anguaño'l so nome y figura ye acoyida llargamente polos movimientos indíxenes andinos, según polos movimientos d'izquierda política.

N'otru sentíu, el so nome tamién foi utilizáu pol Movimientu Revolucionariu Túpac Amaru o MRTA, agrupación guerrillera, darréu terrorista, qu'operó en Perú de 1985 a 1997. El MRTA dar a conocer internacionalmente pola Crisis de los rehenes de la embaxada de Xapón (1996-1997) y foi unu de los batallosos del Conflictu armáu internu en Perú (1980-2000).

N'Uruguái los Tupamaros tamién conocíos como Movimientu de Lliberación Nacional o poles sos sigles MLN-T, foi un grupu insurxente que tuvo activu ente los años de 1960 y 1970, que se denominó como tal pola almiración y respetu que según los sos militantes sentíen por Túpac Amaru II.[ensin referencies]

En Venezuela, inspiraos na guerrilla uruguaya mentada, el Movimientu Tupamaro de Venezuela desenvolvió aiciones armaes ente 1992 y 1998, pa dempués integrase a la política formal.

N'Estaos Xuníos el famosu raperu 2pac (1971-1996) tuvo como nome de nacencia el de Túpac Amaru Shakur por cuenta de la almiración que la so madre Afeni Shakur (activista de la organización afroestauxunidense Panteres Negres) tenía por Túpac Amaru II.

N'Arxentina el nome d'esti líder rebalbu foi adoptáu pola Asociación Túpac Amaru, un movimientu indixenista políticu y social surdíu en 2001 na provincia de Jujuy qu'anguaño tien presencia en 15 provincies arxentines. Tamién pertenez a la Galería de los Patriotes Llatinoamericanos,[14] creada na Casa Rosada pola presidenta Cristina Fernández en 2010 (añu del Bicentenariu de la Revolución de Mayu).

Árbol xenealóxicu editar

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Don Diego Felipe Condorcanqui
 
 
 
 
 
 
 
Blas Condorcanqui, Curaca de Surimana, Pampamarca y Tungasuca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Doña Juana Pilcohuaco, Ñusta
 
 
 
 
 
 
 
Sebastián Condorcanqui de Torres, Curaca de Surimana, Pampamarca y Tungasuca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Francisca Torres
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Miguel Condorcanqui Usquiconsa, Curaca de Surimana, Pampamarca y Tungasuca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Catalina Usquiconsa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
José Gabriel Condorcanqui, Túpac Amaru II, Curaca de Surimana, Pampamarca y Tungasuca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rosa Noguera Valenzuela
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Túpac Yupanqui, Sapa Inca
 
 
 
 
 
 
 
Huayna Cápac, Sapa Inca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mama Ocllo, Coya
 
 
 
 
 
 
 
Manco Inca Yupanqui, Inca de Vilcabamba
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Túpac Amaru, Inca de Vilcabamba
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Juana Pilcohuaco, Ñusta
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • L'autora María Rostworowski esplica que la descendencia dientro de les panaques heredar pola vía matrilineal, n'otres pallabres, unu pertenez a la panaca de la madre.[15]
  • El Diccionariu Históricu-Biográficu de Perú indica que l'apellíu de Catalina del Camín ye realmente Catalina Usquiconsa según el del so fíu[16]

Música editar

Noveles editar

  • Ángel Avendaño. Túpaq Amaru. Los díes del tiempu proféticu. Lima: INC-Cusco/UNMSM, 2006.

Películes editar

  • Túpac Amaru, dirixida por Federico García. Cuba, Perú: ICAIC, 1984.

Na cultura popular editar

  • El grupu guerrilleru uruguayu Movimientu de Lliberación Nacional - Tupamaros denominóse asina n'alcordanza de la rebelión encabezada por Túpac Amaru II.
  • El grupu terrorista peruanu MRTA (Movimientu Revolucionariu Túpac Amaru) tomó'l so nome pa honrar la rebelión independentista[17] de José Gabriel Condorcanqui.
  • El partíu políticu venezolanu d'enclín marxista Movimientu Tupamaro de Venezuela denominóse asina n'homenaxe a Túpac Amaru.
  • El cantar "Águila de truenu (parte II)" del álbum Kamikaze de Luis Alberto Spinetta ta inspirada na figura de Túpac Amaru II.
  • El grupu francés de hip-hop Canelason sacó a la lluz una tema llamada "Llibre", en cual narra la historia d'esti revolucionariu y el so tráxicu asesinatu.
  • Na actualidá hai decenes de bandes de rock peruanes que toquen temátiques rebalbes cola so imaxe y conceutu revolucionariu.
  • El so nome foi utilizáu polos padres del fináu y esitosu raperu, Tupac Amaru Shakur, pal nome d'este.

Referencies editar

  • Tupac Amaru de Daniel Valcárcel.
  • Revolución de Tupac Amaru(ensayu) de Luis E. Valcárcel.
  • Historia de los inques de Zubirki, dedica un capítulu a la "Rebelión de Tupac Amaru"
  • Campbell, Llión G., Ideoloxía y faccionalismo mientres la gran rebelión, en Steve J. Stern (comp.), Resistencia, rebelión y conciencia llabradora en Los Andes - Sieglos XVIII al XX , Institutu d'Estudios Peruanos, Lima, 1990.
  • Szeminski, Jan, La utopía tupamarista, Institutu d'Estudios Peruanos, Lima, 1984.
  • Sahuaraura, Tito Atauchi, Estáu de Perú, Lima, 1944.
  • Lewin, Boleslao. La rebelión de Túpac Amaru y los oríxenes de la emancipación americana=1957.
  • O'Phelan Godoy, Scarlett (1988). Un sieglu de rebeliones anticoloniales, Perú y Bolivia, 1700-1783.
  • Flores Galindo, Alberto (comp.) (1976). Túpac Amaru 1780. Antología. Lima: Retablu de Papel Ed..
  • Frigerio, José Oscar (2011). La rebelión criolla de Oruro foi xulgada en Buenos Aires (1781-1801). Córdoba: Ediciones del Boulevard. ISBN 978-987-556-345-2.

Notes editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 15298/jose-gabriel-condorcanqui. Apaez como: José Gabriel. Tupac Amaru II Condorcanqui. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. [1] (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión). APU SAHUARAURA, Xusto, Noticia importante pa la conocencia de la posteridá, en: Cornejo Bouroncle, Jorge Op. cit., p. 133.
  3. Usó indistintamente los dos nomes.
  4. 4,0 4,1 4,2 Enciclopedia Temática de Perú. Tomu II: Conquista y Virreinatu. Del Bustu, José Antonio. Lima, Orbis Ventures, 2004.
  5. sos-consecuencies, 1781.
  6. El llagu español. O. H. K. Spatesares
  7. Mares+del Sur,.&lr=&as_brr=3&ei=cy6LSbGRGqGuNcXX_LAF#PPA212,M1 Un mundu estreme. Por Antonio Núñez Jiménez
  8. Grigulévich, Iósif: Lluchadores pola llibertá d'América llatina (1988).
  9. Pigna, Felipe (2007). Los mitos de la Historia arxentina. Barcelona: Belacqva, páx. 133 a 165. ISBN 8496694720.
  10. Flores Galindo, Alberto (comp.), Túpac Amaru 1780. Antoloxía , Retablu de Papel Ed., Lima, 1976; Campbell, Llión G., Ideoloxía y faccionalismo mientres la gran rebelión, en Steve J. Stern (comp.), Resistencia, rebelión y conciencia llabradora en Los Andes - Sieglos XVIII al XX , Institutu d'Estudios Peruanos, Lima, 1990; Szeminski, Jan, La utopía tupamarista, Institutu d'Estudios Peruanos, Lima, 1984; Sahuaraura, Tito Atauchi, Estáu de Perú, Lima, 1944.
  11. Secretos del llamáu Gobiernu revolucionariu de les fuercies armaes
  12. Dall'Orso, Manuel Tovar. «Salón Túpac Amaru (1) - Palaciu de Gobiernu Peruanu». Consultáu'l 19 de marzu de 2017.
  13. Historia d'América de Luis Alberto Sánchez
  14. Galería de los Patriotes Llatinoamericanos abrió ante siete presidentes. 26noticias.com.ar
  15. Rostworoski, María (1983) "Introducción" y " La diarquía de los inkas", en: Estructures Andines del Poder, oo. 9-17 y 130-179- IEP, Lima.
  16. [http://histfam.familysearch.org/getperson.php?personID=I907&tree=Peru (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión). Miguel Condorcanqui Usquiconsa
  17. Lexus Color, diccionariu enciclopédicu, ISBN 997-2625-01-3

Enllaces esternos editar