El Tupolev Tu-160 «Cisne blancu» (en rusu: Туполев Ту-160 «Белый лебедь», designación OTAN: Blackjack[1]) ye un bombarderu pesáu supersónicu de xeometría variable desenvueltu por Túpolev na Xunión Soviética. Foi l'últimu diseñu soviéticu de bombarderu estratéxicu, siendo l'avión de combate más pesáu y el mayor avión supersónicu construyíu del mundu. Entró en serviciu en 1987 y sigue activu na Fuercia Aérea Rusa con un total de 16 unidaes.

Túpolev Tu-160
modelu d'aeronave
bombardero estratégico (es) Traducir, avión con 4 reactores, Avión supersónicu y cruise missile strike aircraft (en) Traducir
Información
Fabricante Asociación de producción de aviones de Kazán (es) Traducir
Túpolev
Diseñáu por Valentin Ivanovitsj Bliznjuk y Túpolev
Historia
Primer vuelu 19 avientu 1981
Entrada en serviciu 23 abril 1987
Operadores
   Fuerza Aérea de Rusia (es) Traducir
   Fuerza Aérea Ucraniana (es) Traducir
   Fuerza Aérea Soviética (es) Traducir
   Fuerzas Aeroespaciales de la Federación Rusa (es) Traducir
Carauterístiques
Unidaes fabricades 37
Fuercia motora Kuznetsov NK-32 (es) Traducir
Eslora 54 metros
Alcance 12 300 quilómetros
Armamentu RK-55 (es) Traducir
Raduga Kh-15 (es) Traducir
Kh-80 (es) Traducir
3M22 Zircon (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Ye l'avión más potente nel mundu, superando al so análogu'l B-1 Lancer. Tien dellos récores mundiales, como l'haber voláu 1.000 quilómetros con 30 tonelaes de carga útil a una velocidá permediu de 1.720 km/h, y 2000 quilómetros con 275 tonelaes de pesu a una velocidá media de 1.678 km/h a 11.250 metros d'altor. Los rusos llamar "Cisne blancu" pol so color y suavidá de llinies. Tien potencial pa ser usáu hasta l'añu 2040.

Historia editar

 
Oficiales soviéticos y Tu-160.

El primer concursu pal diseñu y construcción, d'un bombarderu estratéxicu supersónicu na Xunión Soviética, empezó en 1967. El nuevu avión tenía de tener una velocidá de cruceru cimeru a Mach 3, como respuesta al nuevu proyeutu esperimental estauxunidense del bombarderu supersónicu XB-70 Valkyrie. Pero concluyóse, qu'esi tipu d'avión bombarderu supersónicu sería demasiáu especializáu, caru, malo de producir y controlar, polo que s'amenorgaron los requisitos. Nesi momentu, el proyeutu del bombarderu XB-70 yá s'atayara n'Estaos Xuníos pol so altu costu, complexidá y dificultaes téuniques.

En 1972, la Xunión Soviética preparó un nuevu concursu pa diseñar un "bombarderu tácticu", col fin de crear un bombarderu pesáu con ales de xeometría variable, con una velocidá máxima de Mach 2,3 como respuesta al nuevu bombarderu B-1 Lancer de diseñu supersónicu de la USAF y que pueda enfrentar los nuevos sistemes de defensa occidentales, como'l nuevu diseñu del caza supersónicu Convair F-102 Delta Dagger y el caza pesáu de llargu algame Avro Canada CF-105 Arrow de Canadá, que na so dómina presentábense como'l futuru del desenvolvimientu de l'aviación militar y los nuevos misiles supersónicos del tipu SM-64 Navaho que podríen españar armes nucleares na atmósfera, pa poder detener cualquier ataque contra'l territoriu d'Estaos Xuníos y Europa.

El diseñu de Tupolev, denomináu como Avión 160M, con un diseñu de llargues ales y la incorporación, de ciertos elementos del avión supersónicu de tresporte de pasaxeros Tupolev Tu-144, competía contra otros diseños d'aviones supersónicos Sukhoi, l'avión esperimental Sukhoi T-4 y el M-18 de Myasishchev. La nueva versión de Myasishchev, qu'utilizaba ales de xeometría variable y tenía forma d'ala voladora, como l'avión Northrop Grumman B-2 Spirit fabricáu años más tarde n'occidente, foi considerada la más apta pa llograr cumplir colos requerimientos del gobiernu, pero la meyor organización del proyeutu de Tupolev y la so esperiencia, foi considerada como la que tenía mayor potencial pa llograr rematar el proyeutu. De resultes, Tupolev recibió la orde en 1973 de desenvolver un nuevu avión "bombarderu tácticu" basáu nel diseñu de Myasishchev.

Anque'l bombarderu occidental B-1A supersónicu foi atayáu en 1977, la producción del nuevu bombarderu soviéticu supersónicu siguía y esi mesmu añu, el diseñu final foi aceptáu pol comité del gobiernu. El primer prototipu de pruebes de vuelu, foi fotografiáu por un pasaxeru d'una aereollinia nel aeropuertu de Zhukovsky en payares de 1981, un mes antes del so primer vuelu, el 18 d'avientu de 1981. La producción en serie del bombarderu foi autorizada en 1984. La construcción del avión, que recibió'l nome de Tu-160 (y el nome de fábrica de Avión 70 o Productu K), taba prevista p'algamar un total de 100 unidaes, anque namái se fabricaron 35, incluyendo tres prototipos. El segundu prototipu destruyir nun vuelu de prueba en 1987, anque la tripulación se eyectó con ésitu. La producción amenorgar por falta de fondos na Xunión Soviética y detúvose en 1994 pola crisis económica de Rusia, con dellos aviones incompletos.

El Tu-160 apaeció al públicu nun desfile de 1989. Ente 1989 y 1990 consiguió 44 marques mundiales de velocidá y algame, na so categoría. Empezó a ser esplegáu n'escuadrones n'abril de 1987. Hasta 1991, 19 aviones sirvieron nel 184º Reximientu de Guardias de Bombarderos Pesaos na República Socialista Soviética d'Ucraína, reemplazando a los bombarderos Tu-16 y los bombarderos supersónicos Tu-22M3. Tres la disolución de la Xunión Soviética, esos aviones fueron propiedá d'Ucraína, anque en 1999 nun alcuerdu ente Ucraína y Rusia, ocho d'esos aviones tornaron a Rusia, p'amenorgar les deldes d'enerxía d'Ucraína con Rusia. Al arrenunciar al so arsenal nuclear, Ucraína destruyó los restantes Tu-160, sacante unu que permanez n'exhibición.

La segunda unidá rusa de La to-160, el 121º Reximientu de Guardias de Bombarderos Pesaos, crear en 1992, pero a 1994 namái recibieren seis aviones. Ente 1999 y 2000 recibieron los ocho Tu-160 ucraínos y otru más, foi apurríu tres la so construcción completada en 2000. Unu de los aviones estrellóse mientres un vuelu de prueba, tres arreglos nos motores el 16 de setiembre de 2003.

El comandante Igor Jvorov afirma que mientres exercicios realizaos n'abril de 2006, el Tu-160 llegó hasta Canadá vía Polo Norte y nun foi detectáu por nengún sistema de defensa antiaérea estauxunidense. "Nun pudieron detectalos nin con radares nin a güeyu", dixo Jvorov.[ensin referencies]

En payares de 2005 esistíen 14 bombarderos Tu-160 en serviciu, siendo un avión relativamente nuevu nel inventariu de la Fuercia Aérea de Rusia y el primer bombarderu, en ser controláu por una palanca de mando tipo Joystick, como un avión de combate convencional. Otros dos aviones taben en construcción, entrando unu más en serviciu en marzu de 2006 y l'otru, al siguiente añu. A 2001, seis Tu-160 adicionales, sirvíen como aviones esperimentales de nueves teunoloxíes, cuatro d'ellos con plena capacidá de vuelu. El 30 d'avientu de 2005, so un mandatu del Presidente Vladímir Putin, que participó como copilotu nun vuelu de práutiques, ordenó que tolos Tu-160 entraren oficialmente al serviciu de la Fuercia Aérea Rusa.

El 8 d'agostu de 2007, un escuadrón de 14 Tu-160 realizó pruebes de llanzamientu de misiles cruceru nel norte de Rusia. Estes operaciones fueron monitorizadas pola OTAN. Ésti foi l'exerciciu aereu más grande realizáu per Rusia hasta agora, participando tamién 141 Tu-22M3, y 40 Tu-95MS.[2]

Diseñu y desenvolvimientu editar

 
Vista llateral d'un Tupolev Tu-160.

El Tu-160 tien un aspeutu similar al bombarderu estauxunidense B-1B Lancer, anque ye de mayor tamañu y más rápidu, tamién tien teunoloxía del otru bombarderu soviéticu Tu-22M, una forma alar paecida y ta diseñáu, coles nueves "ales de xeometría variable", con un ángulu seleccionable ente 20 y 65 graos.

Lleva slats nel cantu fronteru y flaps dobles, pa un meyor rendimientu de vuelu a media y baxa altitú, onde l'aire ye más trupu, húmedu y pesáu, y poder aterrizar, en pistes d'aterrizaxe curties d'aeropuertos comerciales y en países amigos. El Tu-160 utiliza lo meyor teunoloxía d'estos dos bombarderos y un nuevu sistema de control de vuelu por cables fly-by-wire, pilotáu con una palanca de control tipu Joystick como un avión de combate convencional, asistíu por un modernu ordenador de vuelu y alerta de voz, como un modernu avión de tresporte de pasaxeros, qu'informa la situación de la nave y da-y encamientos al pilotu, y pantalles d'información alfanumérica con lluces na cabina de mandu, los asientos eyectables pueden movese escontra tras pa facilitar l'ingresu de los tripulantes y puede afaese, l'altor y distancia de los asientos, col panel de control de la cabina de mandu, la palanca y los pedales de control de la nave.

L'avión ta impulsáu por cuatro motores grandes turbofán con poscombustión NK-32, y toberas de salida de gases regulables, comparable a los grandes motores de los aviones caza de llargu algame MiG-31, que tán asignaos pal so escolta. Ye'l motor de mayor potencia forníu nun avión de combate supersónicu. A diferencia del bombarderu occidental Rockwell B-1 Lancer, que refugó'l requisitu de velocidá supersónica Mach 2 como'l diseñu B-1A orixinal. Caltién tomes d'aire variable pa los motores dientro del túnel d'ingresu d'aire, qu'ameyoren la so potencia a grandes altitúes y velocidaes, ye capaz d'algamar velocidá supersónica Mach 2 a altes cotes, en forma similar al avión de tresporte de pasaxeros francés Concorde.

El nuevu y ameyoráu Tu-160, va forníu con un sistema de reabastecimiento aereu de combustible, sonda, mangón flexible y cesta pal reabastecimiento en vuelu de combustible, p'aumentar la duración de les sos misiones y l'algame en combate, instalada sobre'l conu del radar delanteru, xusto delantre del parabrís principal, pa facilitar les maniobres de repostaxe de combustible. La sonda llevantar con una compuerta delantre de la cabina de mandu, por que'l pilotu pueda tener una gran visibilidá de la maniobra de repostaxe de combustible en vuelu, anque esto nun ye bien necesariu, por cuenta de la gran cantidá de combustible que puede tresportar nos sos tanques internos de combustible, hasta 130 tonelaes de combustible y un tanque de combustible esternu sol fuselaje central, lo que-y dexa una autonomía de vuelu d'unes 15 hores y más de 8.000 quilómetros d'algame. Anguaño, la maniobra de reabastecimiento aereu de combustible, utilizar pa entrenar a los nuevos pilotos de combate y a la tripulación del bombarderu, y la tripulación de los aviones cisterna de Rusia, nos vuelos d'entrenamientu dende les bases militares nel centru de Rusia escontra l'oeste, que vuelen pel norte d'Europa y lleguen hasta Venezuela, bordiando la mariña de Brasil y apocayá hasta Nicaragua, y vuelos escontra l'este de Rusia, sobre l'Océanu Pacíficu, Corea del Norte y bordiando la frontera con China.

Anque'l nuevu diseñu aerodinámicu del bombarderu Tu-160 amenorga notablemente la detección, tantu de señales de radar como de sensores infrarroxos, nun se trata d'un diseñu d'avión furtivu. Dende l'entamu de la so producción, foi una ventaya adicional que presentó'l so modernu diseñu, pa llograr bones prestaciones de vuelu a gran altitú y velocidá, y les modernes teunoloxíes pa la so fabricación, llogrando l'acoplamientu de les distintes pieces de titaniu, aceru inoxidable y aluminiu con soldadures internes, onde nun se ven los remaches y les uniones de los perfiles del fuselaje nel cuerpu de la nave, les compuertes de los trenes d'aterrizaxe, la badea interna d'armes, los motores, el fuselaje central y les ales, nun nuevu sistema de fabricación únicu nel so tipu y de bien altu costu, que s'utilizó en forma esperimental nel diseñu del avión supersónicu Sukhoi T-4 que nunca se fabricó en serie, polo que solamente se construyeron poques unidaes col pasu de los años.

Les fontes ruses afirmen que por cuenta de esti diseñu, la so seición de radar (RCS n'inglés, radar cross section) ye menor que la del bombarderu Boeing B-52 Stratofortress y el B-1B Lancer, anque nun se verificó por fontes independientes. N'abril de 2006 les fuercies aérees ruses, afirmaron que podíen cruciar la zona radar canadiense ensin ser detectaos volando a baxa altitú, lo que foi oxetu d'una investigación per parte de la OTAN.[3]

El Tu-160 va forníu con un radar d'ataque Obzor-K (designación OTAN Clam Pipe) de gran tamañu, nun radomo dieléctricu con una base movible nuna exa llateral, tipu radar planu AESA, más un radar de perfil terrestre (TFR) Sopka, que-y apurre la información necesaria pal vuelu automáticu a baxu nivel, nes misiones d'ataque de penetración fonda. So la cabina de mandu tien una mira electro-óptica pa llanzar bombes convencionales de cayida llibre, bombes GBU con guía láser y llogru d'imáxenes por infrarroxu, pa llanzar bombes empuestes por láser, puede llanzar misiles tácticos con ojivas nucleares, ojivas convencionales, misiles navales antibuque, misiles de llargu algame y misiles antisatélites, puede interceptar misiles ICBM, tien sistemes activos y pasivos de contramedidas electróniques (ECM) na parte trasera de la nave.

La tripulación del Tu-160 consta d'un pilotu y un copilotu, sentaos xuntos llau a llau, alantre de la cabina de mandu, n'asientos de eyección que pueden regulase n'altor y posición. Un oficial d'armes y un operador de Radar (sistemes defensivos), sentaos xuntos detrás de la cabina, n'asientos de eyección K-36DM. El pilotu dispón d'una palanca de mandu tipu joystick como los aviones de combate caces pa controlar l'avión, pero los preseos de vuelu son analóxicos tipu reló, como los del avión de tresporte de pasaxeros Concorde pero con delles pantalles d'información alfanuméricas, como'l bombarderu B1 Lancer.

Tien una zona de descansu detrás de la cabina de mandu, un retrete, una cocina y una nevera en casu de vuelos llargos. Nun tien sistemes de visualización HUD o pantalles planes CRT multifuncionales na cabina de mandu, anque en 2003 anunciáronse planes de modernización pa tolos Tu-160, qu'incluyiría un nuevu control de vuelu dixital (Data-link), modernización de la cabina, vuelu per satélite GPS del sistema GLONASS, instalación de pantalles planes LCD d'información multi-color y la capacidá de llevar otros tipos d'armes, tales como misiles de cruceru de llargu algame y misiles antisatélites d'impautu cinéticu.

Les armes son tresportaes en dos bahía de carga internes, instalaes en tándem, una delantre d'otra, sol fuselaje central de l'aeronave y ente los motores, caúna capaz d'allugar un total de 20.000 kg d'armes, con bombes convencionales de cayida llibre, bombes empuestes por láser, bombes empuestes por GPS col nuevu sistema de satélite GLONASS o dos llanzadores rotatorios, pa tresportar misiles cruceros de llargu algame, d'ataque Aire-tierra y superficie Aire-mar, misiles nucleares tácticos, misiles antisatélites y misiles pa combate "Aire-aire" de llarga distancia, nuna nueva configuración de combate esperimental.

El tren d'aterrizaxe principal de gran tamañu, pesáu y con tres eje de ruedes a cada llau, se retrae escontra tras con un sofisticáu mecanismu hidráulicu, que rota les ruedes escontra riba y guardar nun foso grande, so la estructura central del avión, detrás de la badea d'armes nun diseñu únicu nel so tipu. El tren d'aterrizaxe delanteru tien dos ruedes grandes con faldones llaterales, que sirven como contrapesos pa facilitar el so descensu y poder aterrizar en pistes d'aterrizaxe con nieve, que ye movida a les bandes por esti mecanismu, que tamién sirve pa protexer los motores y los tanques internos de combustible, evitar qu'ingrese nieve, agua y piedres a los motores. El tren d'aterrizaxe se retrae escontra tras, guardar so la cabina de mandu y los tripulantes de l'aeronave, xuben a la cabina por una compuerta dientro del foso del tren d'aterrizaxe delanteru, con escaleres esternes que s'asitien so l'aeronave.

Tien el récor de ser l'avión bombarderu más rápidu y de mayor algame en ser fabricáu, nun lleva nengún tipu d'arma defensiva, siendo'l primer bombarderu soviéticu tres la Segunda Guerra Mundial desarmáu ensin cañones, pero siempres vuela escoltáu polos aviones caza tácticos de llargu algame MiG-31 "Foxhound".

Futuru editar

 
Tupolev Tu-160.

Ye l'avión bombarderu más modernu fabricáu na Xunión Soviética, el so desenvolvimientu y construcción retrasó munchos años, tien modernes aplicaciones de teunoloxía y soluciones téuniques, pa poder volar tan alto y a gran velocidá, superando a los diseños d'aviones supersónicos desenvueltos enantes, como'l Convair B-58 Hustler d'Estaos Xuníos y Dassault Mirage IV de Francia.

Anque ye un avión relativamente nuevu nel inventariu de la Fuercia Aérea de Rusia, yá se ta preparando un diseñu que podría ser el so reemplazu antes del añu 2020, el proyeutu Sukhoi PAK DA, un avión bombarderu d'ala volante y teunoloxía furtiva como'l Northrop Grumman B-2 Spirit, pero de velocidá supersónica y ales de xeometría variable.

Participó nes maniobres aereu y naval con Venezuela, pintáu de color blancu nube y escoltáu polos caza pesaos de llargu algame MiG-31, pintaos de color gris; xunto a los bombarderos supersónicos navales Tu-22M (Backfire-C) pintaos de color azul naval y sofitando, a los aviones caza Polivalentes de diseñu Multipropósito Sukhoi Su-30 MKII, apocayá mercaos per Venezuela, formando un nuevu tipu de "Ala de combate combinada" nos xuegos de guerra cola totalidá de la Fuercia Aérea de Venezuela, llanzando misiles supersónicos de llargu algame en forma simulada contra oxetivos navales y aéreos, frente a la mariña de Venezuela y sofitando a los aviones d'ataque.

Rusia ta construyendo más aviones bombarderos supersónicos, dientro del plan de modernización de les sos Fuercies Armaes, anunciáu apocayá pol presidente Dmitri Medvédev, nel añu 2009 integráronse 4 nuevos aviones con meyores teunolóxiques, van poder volar como escolta de llargu algame y guía d'ataque tipu "Hawk-eye" d'otros aviones bombarderos supersónicos modernizaos y otros caza bombarderos, como la variante modernizada La so-35 col nuevu sistema de navegación satelital GLONASS.

Fueron vistos apocayá, nes maniobres aereu y naval de Rusia nel mar Mediterraneu, desapegaron dende les bases aérees que Rusia tien nel sur del país, acompañando a otros aviones cazabombarderos y formando un nuevu tipu de "Ala de combate combinada", llanzando misiles navales supersónicos de llarga distancia, en forma simulada contra los barcos asignaos como blancos enemigos, nos xuegos de guerra de la marina de Rusia, impresionando a los militares d'otros países que participaron como observadores nes maniobres y comprobando la so efectividá, como avión bombarderu llanza misiles d'ataque naval, ataque a tierra y sofitu de combate aereu, contra otros aviones caza enemigos.

Tamién va participar nos exercicios naval y aereu combinaos, ente Rusia, China, Corea del Norte, Kazakstán, Kirguistán, Taxiquistán y Uzbequistán, n'abril del 2012, sofitando a los aviones d'ataque y como un interceptor de misiles ICBM, col sofitu del nuevu sistema de navegación GLONASS, y como un avión d'ataque naval, contra barcos enemigos.

Apocayá, colos alcuerdos de llimitación d'armes estratéxiques START II ente Rusia y Estaos Xuníos pa desmantelar misiles, empecipióse un nuevu programa de diseñu y desenvolvimientu pa la construcción de nuevos aviones bombarderos supersónicos de llargu algame, que van volar nel nuevu sieglu y sería el resurdimientu d'esti tipu d'aviones bombarderos de diseñu futurista, colos que se llograron solucionar exitosamente dellos problemes de diseñu, pero que increíblemente taben bien adelantraos a la so dómina.[4]

Al nun construyise más modelos en serie pola apaición de nuevos misiles ICBM, que demostraron ser más económicos de producir y operar, y de los que se fabricaron más de 10 mil unidaes pa caltener la mesma disuasión nuclear, qu'un avión bombarderu totalmente operativu aparcáu nes bases militares, la so fase de producción serial se descontinuó, amás polos conocíos retayos tres la disgregación soviética.

Anguaño Rusia decidió volver retomar la so producción,[5] y según l'anunciu del comandante de la fuercia aérea rusa (VVS), Viktor Bondarev, afirmó que se van a adquirir siquier 50 La to-160. Nun s'ufiertaron feches. Tamién añade que nun se va suspender el desenvolvimientu del PAK-DA. Estos nuevos aviones formaríen, mientres se llega'l citáu; l'escayu dorsal de l'aviación estratéxica de Rusia, y na década siguiente a la modernización estensa d'estos aviones, nuna variante que sería denomada como Tu-160M sería la operativa finalmente.[6]

Historia operativa editar

Incidente en Colombia editar

En 2013, fueron vistos formando parte de les maniobres aereu y naval combinaes ente Rusia, Nicaragua y Venezuela. El gobiernu de Colombia denunció que dos aviones bombarderos Tu-160 escoltaos por dos aviones caza de llargu algame MiG-31 violaron el so espaciu aereu per pocos minutos, nun viaxe de patrulla dende Venezuela a Nicaragua. Nesta incursión fueron interceptaos por aviones supersónicos IAI Kfir fabricaos n'Israel, de la Fuercia Aérea Colombiana a gran altitú y velocidá, y filmados poles cámares del sistema de tiru de los aviones colombianos, en posición d'ataque, na cola de los citaos aviones rusos.[7]

La incursión terminó cuando los aviones Tu-160 rusos dexaron l'espaciu aereu colombianu, encendiendo los motores de post combustión p'aumentar la so velocidá, ensin más percances; esti conflictu presentar nun momentu de tensiones diplomátiques ente Colombia y Nicaragua, de la mesma les rellaciones con Venezuela nun yeren los meyores, Colombia movilizara fragates y submarinos a la zona estremera con Nicaragua.[ensin referencies]

Modernización editar

En 2006, les fuercies aérees ruses recibieron cinco aviones modernizaos y otru recién construyíu.[8] Van Recibir cinco Tu-160 modernizaos cada añu.[9]

Los cambeos anunciaos son:

  • Aviónica resistente a neutrones y otres emisiones nucleares, dafechu dixitales.
  • Usu completu del sistema d'allugamientu global per satélites GLONASS.
  • Una versión actualizada de los motores NK-32, ameyorando la so capacidá y fiabilidá.[9]
  • La capacidá d'utilizar misiles nucleares y convencionales X-555 por aciu el sistema GLONASS.[10]
  • L'usu de bombes empuestes por láser.[11]
  • La capacidá d'utilizar misiles pal llanzamientu de satélites civiles y militares.[12]
  • Una cubierta avanzada pa l'absorción d'emisiones radar.[13]

Variantes editar

Una versión civil y comercial del Tu-160, denomada Tu-160Sk, foi amosada nuna exhibición de vuelu en Singapur en 1994, con un modelu d'un vehículu espacial pequeñu llamáu Burlak na parte inferior de la so fuselaje, pa ser llanzáu como un misil y algamar la órbita baxa del espaciu.

En 1995, Tupolev anunció una asociación cola firma alemana OHB-System pa fabricar l'avión como un cargueru, pa un vehículu de llanzamientu órbital. El gobiernu alemán retiró los fondos en 1998, anque'l desenvolvimientu entá sigue.

Esisten otres variantes propuestes, pero inda non construyíes, siguientes:

  • Tu-160S: designación utilizada pa los Tu-160 en serie, cuando ye necesariu dixebralos de los aviones de preproducción y esperimentales.[14]
  • Tu-160V: variante qu'utiliza hidróxenu líquido como combustible.[14]
  • Tu-160 NK-74: versión con motores actualizaos NK-74.[14]
  • Tu-160M: variante allargada pa llevar dos misiles de llargu algame Kh-90.
  • Tu-160P (Tu-161): versión d'interceptor/caza d'escolta de bien llargu algame, pa escoltar otros aviones Tu-160.
  • Tu-160PP (del rusu ПП - постановщик помех): variante pa guerra electrónica con sistemes d'interferencies y contramedidas electróniques tipu "Hawk-eye" pa misiones como bombarderu naval.
  • Tu-160R: modelu para reconocencia estratéxicu, avión espía tipu SR-71.
  • Tu-160SK: variante comercial, diseñada pa llanzar misiles con satélites dientro del sistema Burlak.[14]
  • Tu-170: bombarderu convencional, pa evitar les llimitaciones de los alcuerdos SALT II que terminaron en 2008.

Usuarios editar

Actuales editar

  Rusia
  • Fuercia Aérea Rusa: 16 Tu-160 en serviciu nel 121 Reximientu de guardias de bombarderos pesaos

Antiguos editar

  Ucraína
  Xunión Soviética

Especificaciones editar

Plantía:Especificaciones d'aeronave

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Andreas Parsch y Aleksey V. Martynov (2008). «Designations of Soviet and Russian Military Aircraft and Missiles - Fighters» (inglés). Designation-Systems.net. Consultáu'l 6 de payares de 2009.
  2. Russia holds strategic air drills over Arctic
  3. Канадские радиолокаторы не заметили российских стратегических бомбардировщиков, United Volga, 22 d'abril de 2006.
  4. «Russia to commission new stealth bomber in 2025-2030 | Top Russian news and analysis online».
  5. http://mundo.sputniknews.com/prensa/20150529/1037832152.html
  6. http://mundo.sputniknews.com/industriamilitar/20150429/1036909684.html
  7. ElEspectador.com (ed.): «Colombia va unviar nota de protesta a Rusia por violación del espaciu aereu» (castellanu) (5 de payares de 2013). Consultáu'l 16 d'agostu de 2016.
  8. На энгельсской авиабазе приземлится модернизированный Ту-160
  9. 9,0 9,1 Самара. Сергей Иванов поддержал ОАО "СНТК им. Кузнецова", United Volga, 25 de xunetu de 2006.
  10. Самара. Бомбардировщик Ту-160 получил новые двигатели, United Volga, 12 d'abril de 2006.
  11. На вооружение ВВС России поступит улучшенная модификация стратегического бомбардировщика Ту-160, The Voice of Russia.
  12. Новый военный бренд России, 6 de xunetu de 2006.
  13. Проблемы в команде Путина, 30 de xineru de 2005.
  14. 14,0 14,1 14,2 14,3 Revista Aviation and cosmonautics, 5.2006 ISSN 168-7759

Enllaces esternos editar