Taxón

grupu de organismos qu'un taxonomista considera que son una unidá

En bioloxía, un taxón o taxon (del griegu τάξις, treslliteráu como táxis, «ordenamientu»)[1] ye un grupu d'organismos emparentaos, que nuna clasificación dada fueron arrexuntaos, asignándo-y al grupu un nome en llatín, una descripción si ye una especie, y un tipu. Cada descripción formal d'un taxón ye acomuñada al nome del autor o autores que lu realicen, que fáense figurar detrás del nome. En llatín el plural de taxón ye taxa, y ye como suel usase n'inglés, pero n'español el plural fayadizu ye «taxones» o «táxones».[2][3] La disciplina que define a los taxones llámase taxonomía.

Taxón
metaclase de primer orde
clase de ser vivo (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
La clasificación xerárquica puede espresase con un dendrograma, en que cada nodo representa un posible taxón y los taxones arrexuntar nuna xerarquía d'inclusión.

La finalidá de clasificar los organismos en taxones formalmente definíos en llugar de grupos informales, ye la d'aprovir grupos que la so circunscripción (esto ye, de qué organismos tán compuestos) sía estricta y que la so denominación tenga valor universal, independientemente de la llingua utilizada pa la comunicación. Nótese que los taxones esisten dientro d'una clasificación dada, suxeta a cambeos y sobre la que pueden presentase discrepancies; lo qu'obliga, al respective de ciertes denominaciones problemátiques, a especificar nel sentíu de qué autor se ta usando'l nome.

Taxón y categoría taxonómica editar

La definición equí dada correspuende a la definición de taxón de la escuela cladista y l'evolucionista, al que se-y asignó un "nome" según les regles escrites nos Códigos Internacionales de Nomenclatura. Cada escuela de clasificación arrexunta a los organismos de forma distinta, na escuela fenética los taxones nun son grupos de parentenesco sinón d'organismos con traces similares. Na escuela cladista namái son taxones los grupos monofiléticos (qu'arrexunten un ancestru más tolos sos descendientes), na escuela evolucionista tamién pueden ser taxones los grupos parafiléticos. Puede dicise que polo xeneral, un taxón ye un grupu d'organismos acomuñáu a un conxuntu d'atributos que determinen la pertenencia d'esos organismos a esi grupu. Na escuela cladista, el conxuntu d'atributos son los calteres heredaos del so antecesor común.

Nel sistema linneano de clasificación, cada taxón tien acomuñada amás una categoría taxonómica, que lo allugaría xerárquicamente nun sistema de clasificación.

Los Códigos Internacionales de Nomenclatura aproven regles coles mires de que los taxones tengan un y namái un "nome correutu", el nome que tendría de ser utilizáu pa referise al taxón. Pa ello l'autor tien de publicar el nome del taxón nuna revista científica, que tien de tar en llatín, acomuñáu a una categoría taxonómica, un "tipu", y una descripción si ye una especie. El primer nome publicáu en regla ye'l "nome correutu" del taxón. El nome aplicar a un taxón que tenga na so circunscripción al tipu. Nos Códigos, el taxón definir pola so circunscripción, la so posición (les sos rellaciones con otros taxones nun sistema de clasificación), y la so categoría taxonómica.

Pa clasificar los organismos, la taxonomía utiliza dende Carlos Linneo un sistema xerárquicu. Nesti esquema organizativo, cada grupu d'organismos en particular ye un taxón, y el nivel xerárquicu nel que-y lo asitia ye la so categoría. Análogamente, en xeografía política: país, provincia y conceyu seríen categoríes, ente que Canadá, Ontario y Toronto seríen los taxones. De la mesma: familia, xéneru y especie son categoríes taxonómiques, ente que Rosaceae, Rosa y Rosa canina son exemplu de taxones d'eses categoríes.

 
La taxonomía na actualidá. A cada taxón correspuénde-y el so categoría taxonómica.

En rellación al taxón especie, Ernst Mayr (1996) fai distinción ente "el taxón" y "la categoría taxonómica":

(1) El taxón especie. La pallabra taxón fai referencia a un oxetu concretu, zoolóxicu o botánicu, que consiste nuna población d'organismos (o un grupu de poblaciones) clasificable. El gorrión común (Passer domesticus) y la pataca (Solanum tuberosum) son taxones especie. Los taxones especie son particulares, "individuos" o biopoblaciones. Al ser particulares, pueden ser descritos y delimitados frente a otros taxones especie. (2) La categoría especie. Equí la pallabra 'especie' indica'l rangu na xerarquía linneana. La categoría especie ye la clase que contién tolos taxones del rangu especie. Articula'l conceutu biolóxicu d'especie biolóxica y vien definida pola definición d'especie. El principal usu de la definición d'especie ye facilitar una decisión sobre'l rangu de les poblaciones, esto ye, responder a la entruga que se nos plantega ante una población aisllada: "¿Trátase d'una especie completa o d'una subespecie?"
Mayr 1996

La siguiente ye una llista xeneral (ordenada de lo xeneral a particular) de categoríes taxonómiques a les que s'acomuñar los diversos taxones:

Hai que notar, que l'asociación d'un taxón a un rangu determináu (categoría), ye daqué relativu y acutáu al esquema particular usáu (sistema). Tanto ye asina, que ye probable qu'un taxón ocupe categoríes distintes según los sistemes de clasificación (entamaos por distintos autores, criterios, etc.); xeneralmente, ello asocede nel ámbitu de les categoríes más abarcativas (familia, orde, clase, etc.).

La ontoloxía de los taxones editar

L'estatus ontolóxicu de los taxones ye unu de los asuntos más aldericaos en filosofía de la bioloxía. Principalmente esisten dos corrientes:

  • El nominalismu, que niega la esistencia real de los taxones na naturaleza, acotando que nun son más que construcciones mentales del taxónomo. Dende esta perspeutiva, los taxones identificar coles categoríes taxonómiques.
  • El esencialismu, qu'afirma la realidá de los taxones, magar en función del criteriu de realidá que s'utilice, el términu esencialista toma una variedá de posiciones filosófiques bien distintes:
  • Gran parte de los biólogos evolutivos trató d'atopar criterios que dexen carauterizar a los taxones como entidaes reales ensin cayer nel esencialismu fijista:

Tipos de taxones editar

Esisten dos tipos de taxones:

  • Natural: xustificar poles carauterístiques y la historia evolutiva de los sos miembros, de manera que puede dicise qu'esiste na naturaleza. La sistemática filoxenética acepta como taxones naturales a cada especie particular o a cualquier grupu monofiléticu d'organismos, entendiendo como tal solamente a los que formen un clado o caña del árbol de la evolución. La mayoría de los sistemáticos acepten tamién como naturales a grupo «cajón de xastre» (grupos parafiléticos) que'l so antepasáu común encaxa dientro del grupu.
  • Artificial: nun esiste na naturaleza, esto ye, grupos polifiléticos, que'l so antepasáu común nun forma parte del grupu. Por casu, les algues o los protozoos. Estos grupos nun tienen validez na clasificación, pero siguen siendo utilizaos pa entamar ciertes categoríes d'información científica pola so tradición histórica.

Taxones monotípicos editar

Llámase taxón monotípico al que namái contién un miembru de la categoría darréu subordinada. Por casu, una familia que namái contién un xéneru, ensin qu'importe cuántes especies contenga ésti.

Nomenclatura de taxones editar

La nomenclatura establez una terminoloxía consensuada que dexa saber, a partir del sufixu d'un taxón cualesquier, cuál ye la so categoría taxonómica y dar cuenta de la so posición na xerarquía sistemática. La siguiente tabla amuesa esa nomenclatura:

Categoría taxonómica \ Reinu Planta
Plantae
Alga
Protista
Hongu
Fungi
Bacteria
Prokaryota
Animal
Animalia
División o Filu -phyta -mycota
Subfilo -phytina -mycotina
Clase -opsida -phyceae -mycetes
Subclase -idae -phycidae -mycetidae
Superorde -anae
Orde -ales
Suborde -ineae
Infraorde -aria |
Superfamilia -acea -oidea
Familia -aceae -idae
Subfamilia -oideae -inae
Tribu -eae, ae -eae -ini
Subtribu -inae -ina
Xéneru -us, -a, -um, -is, -os, -ina, -ium, -ides, -ella, -ula, -aster, -cola, -ensis, -oides, -opsis…
Especie Delles terminaciones

Per debaxo de la categoría de xéneru, tolos nomes de taxones son llamaos «combinaciones». La mayoría reciben tamién una terminación llatina más o menos codificada en función de la disciplina. Estrémense delles categoríes de combinaciones:

  • Ente xéneru y especie (subxéneru, seición, subseición, serie, subserie, etc.), les combinaciones son infragenéricas y binomiales.
  • Na categoría d'especie, les combinaciones son específiques y binomiales.
  • Per debaxo de la especie, les combinaciones son infraespecíficas y trinomiales (subespecie, variedá, forma).

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Liaño, J. M. (1983). «Taxon». Añales del Xardín Botánicu de Madrid 40 (2):  477. http://www.rjb.csic.es/jardinbotanico/ficheros/documentos/pdf/añales/1983/Añales_40(2)_463_479.pdf. 
  2. Consulta: «taxón» Fundéu BBVA, consultáu'l 19 d'ochobre de 2012
  3. Alonso Zarazafa, M. A. (2000). «Prefaciu de la edición española», Códigu Internacional de Nomenclatura Zoolóxica, 4ª, Muséu Nacional de Ciencies Naturales, páx. XI-XIII.

Bibliografía editar

  • Mayr, Y. (1996) "What is a Species, and What is Not?", en Philosophy of Science, vol. 63: 262-277
  • Ghiselin, Michael T. (1983). El trunfu de Darwin, Eulalia Pérez Sedeño, (trad.), 1ª ed,, Cátedra, páx. 272 páxs.. ISBN 9788437604305.

Enllaces esternos editar