Teberga

conceyu d'Asturies

Teberga[1] ye un conceyu d'Asturies. Llenda al norte con Miranda, Grau, Tameza y Proaza; al sur cola provincia de Llión, al oeste con Somiedo y al este con Quirós y Proaza. Tien una población de 1565 hab. (2023)[2][3].

Teberga
escudu de Teberga
Alministración
País España
Autonomía Principáu d'Asturies
Provincia Provincia d'Asturies
Partíu xudicial Grau
Tipu d'entidá conceyu
Capital La Plaza
Alcaldesa de Teberga María Amor Álvarez Ardura (Izquierda Xunida d'Asturies)
Nome oficial Teverga (es)
Xeografía
Coordenaes 43°08′42″N 6°07′13″W / 43.1451°N 6.1202°O / 43.1451; -6.1202
Superficie 168.86 km²
Llenda con Grau, Tameza, Proaza, Quirós, Santu Michanu, Somiedo y Miranda
Demografía
Población 1565 hab. (2023)
Densidá 9,27 hab/km²
Xentiliciu
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aytoteverga.org
Cambiar los datos en Wikidata

Teberga foi un gran conceyu mineru nel pasáu,agora basa la so economía nel turismu,na ganadería y na agricultura

Destaca pol so formosu paisaxe y pola so accidentada xeografía, destacando la Pena Sobia y la Pena de Gradura o también pol Camín Real de la Mesa

Historia editar

Prehistoria y dómina romana editar

Les primeres muertes d'ocupación humana topaos en Teberga, pertenecen a la etapa neolítica. Atopáronse diverses muestres tumulares en Cueiro, Santa Cristina, Sobia y el Cordal de La Mesa. D'una mayor magnitú son les pintures topaes nos Abrigos del Fresnéu, onde se representen más de 50 imáxenes de mala interpretación. Créese que dichos grabaos correspuenden a una etapa transitoria ente la Edá del Bronce y la Edá del Fierro. De los asentamientos castreños tiense noticia de dellos castros partíos por tol territoriu como los topaos nel Picu de La Peña, la Cogonilla, la Cogolla y el Castiellu de Trescuro.

De la dómina de la dominación romana, caltiénense dellos tramos d'una antigua calzada, el Camín de la Mesa, que cruciaba'l conceyu pa pasar al pandu. Tamién fueron atopaes delles monedes romanes que teníen acuñaes la imaxe del emperador Augusto.

Dómina medieval editar

Les primeres noticies documentaes de Teberga, asítiense en redol a los sieglos X y XIII, y faen referencia a la donación a la ilesia d'Uviéu de delles tierres y edificaciones de Teberga. Como exemplos puede nomase la efectuada pola Condesa de Aldanza que dexó'l monesteriu de San Pedro de Teberga, o la donación de la villa d'Entrialgo per parte de Flámula Jiménez. Dende'l sieglu XI Pandorial (Teberga), xunto con La Focella y Villa de Sub formaron parte del territoriu de "El Privilexu". Tratar d'una de les condiciones de fidalguía comuñal dada pol rei Bermudo III (1033) refrendada polos socesivos monarques que tien una singularidá escepcional que permaneció mientres sieglos, siendo una de les corporaciones nobiliaries más antigües d'España. Mientres el sieglu XII, Teberga empecipia una gran espansión económica y demográfica, siendo un referente d'esti fenómenu n'Asturies.

Teberga convirtióse d'esta miente en conceyu d'Obispalía, tando sometida al poder eclesiásticu, que nomaba un xuez pol estáu noble y designaba a cinco escribanos. Esta situación perduró hasta 1579, fecha na cual el rei Felipe II punxo en práutica la so famosa desamortización por una necesidá imperiosa d'ingresos para la corona, y vendió tolos antiguos conceyos d'obispalía a quien los poblaben. Equí, sicasí una familia poderosa como yera la de Miranda, qu'ostentaben el marquesáu y apoderaben el valle de Valdecárzana, siguieron gociando de cierta autonomía, queriendo tener el control sobremanera'l territoriu. Esti llinaxe sumió en 1834 por falta de descendencia socesoria, incorporándose al condáu de Santa Coloma.

Dómina contemporánea editar

El sieglu XIX foi de gran importancia para'l conceyu. Primero pola llucha y defensa que fixeron les xentes de Teberga del so territoriu na guerra de la Independencia Española contra les tropes franceses, na qu'amosaron una garra y un calter ponderatible. Y segundu pola incorporación al conceyu en 1827 del antiguu cotu señorial de Pandorial de Focella, que gociaba de privilexos importantes gracies a una dispensa dada pol rei Bermudo III.

D'últimes en tiempos más recién Teberga empezó a vivir una cierta prosperidá gracies al funcionamientu y puesta en marcha de delles industries extractoras nel conceyu, llegando a convertise nun gran territoriu, hasta qu'a partir de la década de los setenta del sieglu XX empezó la so decadencia y provocó un éxodu de mocedá escontra otres partes d'Asturies. El turismu vieno sustituyir la economía d'estes empreses.

Xeografía editar

Dende'l puntu de vista xeolóxicu Teberga ye un compendiu de tolos periodos y terrenes, pudiendo atopar caliares de monte na so parte oriental y nel noroeste (Cueiro). Al sur, nel puertu de Ventana atopen los dos periodos carboníferos. Al oeste tol terrén pertenez al siluriano, con predominiu de les cayueles y daqué de cuarcites. D'últimes en Garrafa, Trobaniello y Collada tán los distintos periodos, el siluriano, el devónicu y carboníferu cimeru.

Topografía editar

Teberga ye un conceyu eminentemente montascosu y con fuertes pindios, sobro les que se abrir trés valles bien fondos (Valdesampedro, Valdesantibanes y Valdecárzana) nos cualos asítiase la mayor parte de la población. Arrodiando estos valles, tán les elevaciones más importantes, destacando na so parte oriental la sierra de Sobia,na parte occidental la Pena Gradura, al sur los montes de Carroceda, al oeste'l cordal de La Mesa y al norte'l monte de Peña Cruzada, Santa Cristina y el puertu de Marabio. Les sos elevaciones más elevaes atopar na so parte meridional con altitúes que bordien los 2.000 metros como los picos de La Ferreirua, Piedres o Les Navariegas.

Hidrografía editar

Son trés ríos que dan nome a los valles. El Valdesampedro, naz en Ventana, d'onde baxa y recueye al so pasu les agües del regueru de la Madalena, El Valdecárzana cueye al so pasu les agües del regueru de Vigidel y al de Valdesantibanes van parar los regueros de Taya, Riomayor y Estopo. Estos trés accidentes fluviales van xunise na llocalidá de Entrago constituyendo'l ríu Teberga.

Flora y fauna editar

La vexetación tamién ye variada, amosándose manches montieges diverses según l'altor. Hai montes de fayes n'altores entendíos ente los 800 y los 1.500 metros. A menor altor vense manches conxuntos de castañales y carbayos, según ablanares y fresnos. Y nes riberes de los ríos tamién apaecen especies como omeros, salgueros y sauces.

La so fauna destaca pola presencia de corzos,osos,xabalinos,venados,llobos,llebres o perdices

Arquiteutura y lugares de interés editar

Dientro de toles obres arquiteutóniques del conceyu, la de mayor repercusión ye l'antigua Colexata de San Pedro de Teberga. Foi construyida antes del añu 1096, y el so estilu pertenez a una etapa de transición ente'l ramirense y el románicu de Castiella. Tien un gran patiu central, a que los sos llaos podemos acolumbrar la casa abacial, la ilesia parroquial, la sacristía y sobre ésta la sala capitular. La fachada presenta una torre campanariu con un reló. La so construcción ta realizada en sillería, y nel so interior guardar embalsamaos los cuerpos de Pedro Analso de Miranda, Abá de la Colexata y del so padre'l Primer Marqués de Valdecarzana. Tamién sobresal la so escultura con un importante conxuntu de canecillos y una formosa decoración de capiteles.

Otra importante construcción relixosa ye la Ilesia de Santa María de Villanueva, fundada nel sieglu XI. Ta estructurada en trés naves, dixebraes por columnes y por pilastres cruciformes con semicolumnas adosaes. La cabecera ye poligonal y ta cubierta con cuartu d'esfera. Tamién tien elementos decorativos importantes como les llinies de taqueteado de les bóvedes y los capiteles de les columnes. La pila bautismal, con grabaos de temes animalísticos, tamién constitúi un elementu importante dientro de la edificación.

En Rieḷḷu atópase una ilesia de moderna construcción, onde había una antigua abadía. Namái queda'l presbíteru y un arcu románicu que da accesu a él. En el so interior vía un cuadru importante de Pantoja.

Dientro de la so arquiteutura civil y popular destacar en primer llugar el castiellu de Alesga, güei en ruines y que foi unu de los más importantes de toa Asturies. En Entrago ta'l Palaciu de los Condes de Agüera, que la so fundación remontar al sieglu XV. Ye d'estilu barrocu y presenta una planta cuadrangular. Perteneció a la familia Miranda y en el so interior calteníen coleición de cerámiques, d'escultures y llibros bien importantes.

Na llocalidá de Campiello reparamos La Casa Solariega de la familia Valcárcel del sieglu XVI y nel que se ve l'escudu na fachada. Tirando escontra Marabio atopamos la casona de Miranda-Flórez, del sieglu XVII y que tien una capiya-panteón. A lo último, en San Martín tenemos el palaciu del Marqués de Valdecarzana, tando güei en ruines.

Evolución demográfica editar

Teberga, de la mesma que los demás conceyos que conformen el valle del Trubia, caracterizóse por una perda paulatina y progresiva d'habitantes mientres les últimes décades del sieglu XIX y principios del XX. Asina, desque a mediaos del sieglu XIX algamara la cota más alta con una cifra que s'averaba a 6.000 habitantes, l'amenorgamientu d'efectivos fíxose notar cada vez en mayor midida.

Les causes d'esti continuu despoblamientu atopar na crisis qu'afaró tol sector mineru y que condució a la población más nueva a buscase un futuru muncho más alentador n'otres zones de la rexón. Magar tou y en contra de lo que ta asocediendo n'otros conceyos montascosos asturianos, Teberga non amuesa unes estructures demográfiques bien alteriaes, presentándose una población non bien avieyada y teniendo un equilibriu tocantes a los sexos. Tou esto tien la so esplicación nes altes tases de natalidá que se xeneraron mientres los bonos tiempos de la estracción minera.

A empiezos del sieglu XXI la población concéntrase no fondero de los valles, onde se dan unes meyores condiciones para la vida humana, siendo les llocalidaes de La Plaza, San Martín y Entrago les que suman el mayor númberos d'efectivos. Inda pueden vese nos montes del conceyu antiguos asentamientos que s'utilizaben nes dómines veraniegues y que sirvíen para vivienda mientres los animales pastiaben peles fasteres. Estos asentamientos son les famoses "Brañes".

Fiestes editar

Nel mes de xunu, son les fiestes de Los Apostolaos en Villanueva y les fiestes de San Pedro en La Plaza'l día 29 d'esti mes.

Nel mes de xunetu, son les fiestes de Santiago en San Martín el día 25 del mes.

Nel mes d'agostu, son les fiestes de La Madalena en Entrago.

Otres a destacar son: San Juan nel puertu de San Llorienzo, Santa Ana en Maravio y la Romería de la nuesa Señora del Cébrano, patrona de Teberga. Nella venérase la imaxe de la Virxe na ilesia de Carrea, procediéndose más tarde a la ufrienda del Ramu, acompañándose tou con romances y música antigua.

Tamién son importantes en Teberga les feries ganaderes, destacando les de Cueiro, El Rosariu y La Feriona. De la mesma esiste un festival gastronómicu en payares nel que puede tastiase platos tradicionales como pote de berces, picadiellu, dureces, arroz con lleche, borrachinos y pan d'escanda.

Teberganos pernomaos editar

Adrián López Álvarez, futbolista profesional (n. 1988)

Emilio Álvarez-Prida Arias, abogáu y políticu del sieglu XIX (n. 1855)8

Juana Álvarez-Prida Vega, química y profesora (n. 1900)

Celso Peyroux (Alcuñu  lliterariu de Celso García Díaz)  Nació en 1944 en Samartín de Teverga, conceyu del que ye'l cronista oficial.

Parroquies editar

Nᵘ Nome Superficie
(km²)
% superficie
Teberga
Población % población
Teberga
Densidá
(hab./km²)


1 Barriu 15,72 9,319,31% 30 1,921,92% 1,91
2 Carrea 8,73 5,175,17% 51 3,263,26% 5,84
3 La Foceicha 23,84 14,1214,12% 8 0,510,51% 0,34
4 Parmu 14,5[4] 85 869 951,4985 869 951,49% 95 6,076,07% Error d'espresión: Caráuter de puntuación "" non reconocíu.
5 La Plaza 9,13 5,415,41% 641 40,9640,96% 70,21
6 Rieḷḷu 5,89 3,493,49% 88 5,625,62% 14,94
7 San Salvador d'Alesga 5,91 3,53,5% 83 5,35,3% 14,04
8 Santianes 22,83 13,5213,52% 230 14,714,7% 10,07
9 Taxa 14,65 8,688,68% 64 4,094,09% 4,37
10 Torce 7,51 4,454,45% 17, 17 109,71109,71% Error d'espresión: Caráuter de puntuación "," non reconocíu.
11 Urria 6,14 3,643,64% 20 1,281,28% 3,26
12 Viḷḷamayor 9,84 5,835,83% 58 3,713,71% 5,89
13 Viḷḷanueva 31,37 18,5818,58% 187 11,9511,95% 5,96

Topónimos supraparroquiales editar

El Privilexu

Parte de Valdesampedru que formen les parroquies de La Foceicha y Parmu.

La Somoza

Parte de Valdesampedru que formen les parroquies de Barriu y Torce.

Valdecarzana

Parte del conceyu que formen les parroquies de La Plaza y Viḷḷanueva.

Valdesampedru

Parte del conceyu que formen les parroquies de Barriu, Carrea, La Foceicha, Parmu, Rieḷḷu, San Salvador d'Alesga y Torce.

Valdesantibanes

Parte del conceyu que formen les parroquies de Santianes, Taxa, Urria y Viḷḷamayor.

Economía editar

Emplegaos nos diversos sectores económicos (añu 2011)
Númberu de trabayadores Tantu por cientu
TOTAL 417 100
Agricultura, ganadería y pesca 93 22,30
Industria 15 3,60
Construcción 38 9,11
Servicios 271 64,99
* Datos tomaos del Anuariu Estadísticu d'Asturies 2011, SADEI


Usos del suelu del conceyu (añu 2010)
Usu Superficie (km²)
Tierres de llabrantíu 0,28
Praderíes 47,10
Terrenu forestal 70,27
Otros usos (industrial, residencial, tierra ermo...) 56,16
* Datos tomaos del Anuariu Estadísticu d'Asturies 2011, SADEI


Carauterístiques del sector primariu (añu 2011)
Ganaderíes de bovín 139
Cabeces de ganáu bovín 3.383
Cabeces de ganáu ovín 381
Cabeces de ganáu cabrín 742
Ganaderos con cuota llechera 0
Quilos de cuota llechera 0
Metros cúbicos de madera valtao 986
* Datos tomaos del Anuariu Estadísticu d'Asturies 2011, SADEI

Personalidaes editar

Categoría principal: Persones de Teberga

Referencies editar

  1. «Espediente colos topónimos oficiales de Teberga». BOPA.
  2. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  3. oficina de rexistru
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 URL de la referencia: http://www.sadei.es/es/portal.do?IDM=21&NM=2.

Enllaces esternos editar