La telefonía móvil ye un mediu de comunicación inalámbricu al traviés d'ondes electromagnétiques. Como cliente d'esti tipu de redes, utilízase un dispositivu denomináu teléfonu móvil o, a cencielles, móvil.

Ficha de softwareTelefonía móvil
Tipu conceutu
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

A partir del añu 2000, los teléfonos móviles adquirieron distintes funcionalidades que van muncho más allá de llindase a solo llamar, traducir o unviar mensaxes de testu: puede dicise qu'incorporaron les funciones de los dispositivos tales como PDA, cámara de semeyes, cámara de video, consola de videoxuegos portátil, axenda electrónica, reló espertador, calculadora, micro-proyeutor, radio portátil, GPS o reproductor de medios reproductor multimedia (al puntu de causar la obsolescencia de dellos d'ellos), y que tamién pueden realizar un ensame d'aiciones nun dispositivu pequeñu y portátil que lleven práuticamente tolos habitantes de los países desenvueltos y un númberu creciente d'habitantes de los países en desenvolvimientu. A esti tipu d'evolución del teléfonu móvil conózse-y como teléfonu intelixente (o teléfonu autómata).

El primer antecedente téunicu de la telefonía móvil fueron los servicios de comunicación públicos de radiotelefonía establecíos en delles ciudaes estauxunidenses mientres los años 1940. Asina, AT&T estableció un serviciu d'esi tipu na ciudá de Saint Louis (Missouri) en 1946, qu'usaba un únicu tresmisor y ufiertaba seis canales de tresmisión. La popularidá del serviciu fizo que rápido quedara bloquiáu, pero en 1947 AT&T dio cola solución: en llugar d'utilizar un únicu tresmisor, creó una rede de tresmisores de baxa potencia, cada unu pa una área concreta o "célula". Sicasí, la noción de telefonía móvil fuera yá antemanada enforma tiempo antes, asina William Edward Ayrton (1847-1908), catedráticu de física aplicada ya inxeniería llétrica nuna conferencia nel Brittish Imperial Institute en 1897 dixo:

Nun hai dulda de que va llegar el día en que probablemente tanto yo como ustedes seríamos escaecíos, nel que los cables de cobre, fierro y la gutapercha que los anubre van ser apostraos al muséu de les antigüedaes. Entós cuando una persona quiera telegrafiar a un amigu, inclusive ensin saber ónde pueda tar, va llamar con una voz electromagnética que va ser escuchada por aquel que tenga l'oyíu electromagnéticu, pero que va permanecer silenciosa pa tolos demás. Va Dicir «¿ónde tas?» y la respuesta va llegar oyible a la persona col oyíu electromagnéticu: «Toi no fondero d'una mina de carbón, o cruciando andar, o nel mediu del Pacíficu»
Ayrton, 1884, p. 548.[1]

A finales de la década de 1950, el científicu soviéticu Leonid Ivanovich Kupriyanovich desenvolvió un sistema de comunicación móvil que remató nel modelu KL-1, qu'utiliza ondes de radio y ye capaz d'algamar una distancia de 30 km y puede dar serviciu a dellos veceros. Esti teléfonu móvil patentóse'l 11 de xineru de 1957 col Certificáu de Patente nᵘ 115494. Foi la base pa la investigación que Kupriyanovich empezó l'añu siguiente nel Institutu d'Investigación Científica de Voronezh. D'esta investigación surdió'l Altai, que se distribuyó comercialmente en 1963, llegó a tar presente en más de 114 ciudaes de la Xunión Soviética y dio serviciu a hospitales y médicos. Con un Altai los usuarios podíen comunicase a otru Altai, a teléfonos fixos y a cabines de teléfonu convencionales. El sistema estender por otros países d'Europa del Este, como Bulgaria, que lo amosaría na Esposición Internacional Inforga.[2]

La primer rede comercial automática foi la de NTT de Xapón en 1974, siguida pola NMT, que funcionaba en simultáneu en Suecia, Dinamarca, Noruega y Finlandia en 1981 usando teléfonos de Ericsson y Mobira (l'ancestru de Nokia). N'Estaos Xuníos les primeres redes de teléfonos móviles apaecieron en Chicago en 1978, onde 10 "célules" comunicaben a 2000 usuarios, y al añu siguiente creóse un sistema similar en Xapón. Arabia Saudita tamién usaba la NMT y poner n'operación un mes primero que los países nórdicos. El primer antecedente respeuto al teléfonu móvil n'Estaos Xuníos ye de la compañía Motorola, col so modelu DynaTAC 8000X. El modelu foi diseñáu pol inxenieru de Motorola Rudy Krolopp en 1983. El modelu pesaba pocu menos d'un quilu y tenía un valor de casi 4000 dólares d'Estaos Xuníos. Krolopp incorporaríase darréu al equipu d'investigación y desenvolvimientu de Motorola lideráu por Martin Cooper. Tanto Cooper como Krolopp apaecen como propietarios de la patente orixinal. A partir del DynaTAC 8000X, Motorola desenvolvería nuevos modelos como'l Motorola MicroTAC, llanzáu en 1989, y el Motorola StarTAC, llanzáu en 1996 al mercáu. Básicamente podemos estremar nel planeta dos tipos de redes de telefonía móvil, la esistencia de les mesmes ye fundamental por que podamos llevar a cabu l'usu del nuesu teléfonu móvil, por que saleemos n'Internet o por qu'unviemos mensaxes de testu como lu faemos davezu. La primer rede ye la Rede de Telefonía móvil de tipu analóxicu (TMA), la mesma establez la comunicación por aciu señales vocales analóxiques, tantu nel tramu radioeléctricu como nel tramu terrestre; la primer versión de la mesma funcionó na banda radioeléctrica de los 450 MHz, depués trabayaría na banda de los 900 MHz; en países como España, esta rede foi retirada'l 31 d'avientu de 2003. Depués tenemos la rede de telefonía móvil dixital; equí yá la comunicación llevar a cabu por aciu señales dixitales, lo que nos dexa optimizar tantu l'aprovechamientu de les bandes de radiofrecuencia como la calidá de la tresmisión de les señales. L'esponente más significativu qu'esta rede tien anguaño ye'l GSM y la so tercer xeneración UMTS (dambos funcionen nes bandes de 850/900 MHz) que nel 2004, llegó a algamar los 100 millones d'usuarios.

Martin Cooper foi'l pioneru nesta teunoloxía. A él considérase-y «el padre de la telefonía móvil»,[ensin referencies] al introducir el primer radio-teléfonu en 1973, n'Estaos Xuníos, mientres trabayaba para Motorola, pero nun foi sinón hasta 1979 cuando apaecieron los primeros sistemes comerciales en Tokiu, Xapón, de la compañía NTT.

 
Teléfonu móvil con tecles multimedia

En 1981, los países nórdicos introducieron un sistema celular similar a AMPS (Advanced Mobile Phone System). Per otru llau, n'Estaos Xuníos, gracies a que la entidá reguladora d'esi país adoptó regles pa la creación d'un serviciu comercial de telefonía móvil, en 1983 poner n'operación el primer sistema comercial na ciudá de Chicago.

 
Evolución teunolóxica y de diseñu de los teléfonos móviles dende 1995 hasta 2001.

Con esi puntu de partida, en dellos países tremóse la telefonía móvil como una alternativa a la telefonía convencional inalámbrica y l'innovador d'un nuevu mediu de comunicación. La teunoloxía tuvo gran aceptación, polo qu'a los pocos años d'enllantase empezar a encher el serviciu. Nesi sentíu, hubo la necesidá de desenvolver y enllantar otres formes d'accesu múltiple a la canal y tresformar los sistemes analóxicos a dixitales, al envís de da-y cabida a más usuarios. Pa dixebrar una etapa de la otra, la telefonía móvil caracterizóse por cuntar con distintes xeneraciones. Na actualidá tienen gran importancia los teléfonos móviles táctiles.

Funcionamientu editar

La comunicación telefónica ye posible gracies a la interconexón ente centrales móviles y públiques. Según les bandes o frecuencies nes qu'opera'l móvil, va poder funcionar nuna parte o otra del mundu. La telefonía móvil consiste na combinación d'una rede d'estaciones tresmisores o receptores de radio (repetidores, estaciones base o BTS) y una serie de centrales telefóniques de conmutación de 1ᵉʳ y 5ᵘ nivel (MSC y BSC respeutivamente), que fai posible la comunicación ente terminales telefónicos portátiles (teléfonos móviles) o ente terminales portátiles y teléfonos de la rede fixa tradicional.

La rede de telefonía móvil, tenemos d'entendela en dellos segmentos». [3]

  • La rede d'accesu compuesta pola antena y l'estación base (BTS/BSC pa 2G, nodoB/RNC pa 3G y y-nodoB pa 4G)
  • La rede d'agregamientu (o Backhaul) compuesta polos dispositivos que componen lo que se suel enllantar per mediu de teunoloxíes "Metro Ethernet" qu'en definitiva van sumando tráficu escontra'l segmentu que mentamos de siguío.
  • La rede de Core, que ye'l nucleu d'esta rede (compuesta por SGSN, GGSN en 3G pa datos y MSC pa voz - MME, sGW pa 4G - De la mesma polos elementos de validación y perfiláu d'usuarios: HLR o HSS, VLR, AuC y EiR)


Na so operación, el teléfonu móvil establez comunicación con una estación base y, a midida que treslládase, los sistemes computacionales qu'alministren la rede van tresmitiendo la llamada a la siguiente estación base de forma tresparente pal usuariu. Por eso dizse que les estaciones base formen una rede de celdes, sirviendo cada estación base a los equipos móviles que s'atopen na so celda.

Evolución y converxencia teunolóxica editar

 
Evolución del númberu d'usuarios de telefonía móvil según l'estándar qu'empleguen

La evolución del teléfonu móvil dexó menguar el so tamañu y pesu, dende'l Motorola DynaTAC, el primer teléfonu móvil en 1983 que pesaba 800 gramos, a los actuales más compactos y con mayores prestaciones de serviciu. El desenvolvimientu de bateríes más pequeñes y de mayor duración, pantalles más nítidas y de colores, la incorporación de software más amigable, faen del teléfonu móvil un elementu bien apreciáu na vida moderna.

La meyora de la teunoloxía fixo qu'estos aparatos incorporen funciones que nun hai muncho paecíen futuristes, como xuegos, reproducción de música MP3 y otros formatos, corréu electrónicu, SMS, axenda electrónica PDA, fotografía dixital y video dixital, videollamada, navegación por Internet, GPS, y hasta Televisión dixital. Les compañíes de telefonía móvil yá tán pensando nueves aplicaciones pa esti pequeñu aparatu que nos acompaña a toes partes. Dalgunes d'eses idees son: mediu de pagu, localizador ya identificador de persones.

Internet móvil editar

 
Módem USB para Internet móvil Huawei Y220

Cola apaición de la telefonía móvil dixital, foi posible aportar a páxines d'Internet especialmente diseñaes pa móviles, conocíu como teunoloxía WAP. Dende esi momentu hasta l'actualidá, creóse'l protocolu pa la unviada de configuración automática del móvil pa poder aportar a Internet denomináu OMA Client Provisioning.

Les primeres conexones efeutuar por aciu una llamada telefónica a un númberu del operador al traviés de la cual tresmitíense los datos, de manera similar a como lo fadría un módem de llinia fixa pa PC.

Darréu, nació'l GPRS (o 2G), que dexó aportar a Internet al traviés del protocolu TCP/IP. La velocidá del GPRS ye de 54 kbit/s en condiciones óptimas, tarificándose en función de la cantidá d'información tresmitida y recibida.

Otres teunoloxíes más recién dexen l'accesu a Internet con banda ancha, como son EDGE, EV-DO, HSPA y 4G.

Per otru llau, cada vez ye mayor la ufierta de tabletas (tipu iPad, Samsung Galaxy Tab, llibru electrónicu o similar) polos operadores pa conectase a internet y realizar llamaes GSM (tabletas 3G).

Aprovechando la teunoloxía UMTS, apaecieron módems que conecten a Internet utilizando la rede de telefonía móvil, consiguiendo velocidaes similares a les del ADSL o WiMAX. Dichos módems pueden conectase a bases Wi-Fi 3G (tamién denominaes gateways 3G[4][5]) p'apurrir accesu a internet a una rede inalámbrica doméstica.[6][7] Tocantes a la tarificación, entá ye cara yá que nun ye una verdadera tarifa plana, por cuenta de que dellos operadores establecen llimitaciones tocantes a la cantidá de datos. Per otru llau, empezaron a apaecer tarxetes prepago con bonos de conexón a Internet.

En 2011, el 20 % de los usuarios de banda ancha tien cuenta de camudar la so conexón fixa por una conexón d'Internet móvil.[8]

Fabricantes y sistemes operativos editar

Según datos del tercer cuatrimestre de 2013, los resultaos fueron los siguientes:[9]

C3'12 Cuota de Mercáu de provisor mundial de teléfonos intelixentes % C3'13
15,6 % Apple 35,2 %
32,8 % Samsung 13,4 %
4,4 % Huawei 5,1 %
4,1 % LG 4,8 %
3,7 % Lenovo 4,3 %
39,4 % Otros 37,3 %
100,0 % Total 100,0 %
44,0 % Crecedera total añu-a-añu % 45,5 %

Por sistema operativu:[10]

  1. Android 79,0 %
  2. iOS 14,2 %
  3. Windows Phone/Windows 10 Mobile 3,3 %
  4. BlackBerry 2,7 %
  5. Otros 0,9 %

Contaminación electromagnética editar

La denomada contaminación electromagnética, tamién conocida como electropolución, ye la supuesta contaminación producida poles radiaciones del espectru electromagnéticu xeneraes por equipos electrónicos o otros elementos productu de l'actividá humana.

Numberosos organismos como la Organización Mundial de la Salú,[11] la Comisión Europea,[12] la Universidá Complutense de Madrid,[13] l'Asociación Española Contra'l Cáncer, el Ministeriu de Sanidá y Consumu d'España, o'l Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques d'España emitieron informes que refuguen daños a la salú por cuenta de les emisiones de radiación electromagnético, incluyendo les de los teléfonos móviles.

Sicasí esisten estudios qu'indiquen lo contrario como'l publicáu en 2003 pol TNO (Institutu Holandés d'Investigación Teunolóxica), qu'afirmaba que les radiaciones de la teunoloxía UMTS podríen ser peligroses,[14] (anque otra investigación de la Universidá de Zúrich,[15] qu'utilizó hasta 10 vegaes la intensidá utilizada pol estudiu del TNO, refundió resultancies contraries). Tamién hai numberosos estudios qu'investiguen la posible asociación ente la presencia d'antenes de telefonía móvil y diverses enfermedaes.[16]

Les normatives a valir nos diversos países consideren seguro vivir nun edificiu con una antena de telefonía y nos que lo arrodien, dependiendo del nivel d'emisiones de la mesma. Nun se pudo demostrar con certidume que la esposición per debaxo de los niveles de radiación consideráu seguros suponga un riesgu pa la salú, pero tampoco se dispón de datos que dexen asegurar que nun esisten efeutos al llargu plazu. El Informe Steward[17] encargáu pol Gobiernu del Reinu Xuníu aconseya que los neños nun usen el teléfonu móvil más qu'en casos d'emerxencia. Esisten organizaciones que, aludiendo a estos posibles riesgos, reclamen que se repare'l principiu de procuru y calténganse les emisiones al mínimu.

La creación d'un nuevu llinguaxe editar

La mayoría de los mensaxes que s'intercambien per esti mediu, nun se basen na voz, sinón na escritura. En llugar de falar al micrófonu, cada vez más usuarios —sobremanera nuevos— recurren al tecláu pa unviase mensaxes de testu. Sicasí, yá que hai qu'introducir los calteres nel terminal, surdió un llinguaxe nel que s'embriven les pallabres valiéndose de lletres, símbolos y númberos. A pesar de que redactar y teclear ye considerablemente más incómodu que parolar, dáu'l so amenorgáu costu, convirtióse nuna seria alternativa a los mensaxes de voz.

El llinguaxe SMS, consiste n'encurtiar pallabres, sustituyir delles d'elles por simple simboloxía o evitar ciertes preposiciones, utilizar los fonemes y demás. La principal causa ye que'l SMS individual llindar a 160 calteres, si devasar esi llende, el mensaxe individual pasa a ser múltiple, lóxicamente multiplicándose'l costu de la unviada. Por esa razón procúrase amenorgar el númberu de calteres, por que de una manera senciella d'entender, ente más testu o bien cueste menos.

Según un estudiu británicu,[ensin referencies] ente los usuarios de 18 a 24 años un 42 % utilizar pa coquetear; un 20 %, p'alcordar cites romántiques, y un 13 %, pa romper una rellación.

A dellos analistes sociales[ensin referencies] esmolez-yos qu'estos mensaxes, cola so xíriga ortográfica y sintáctica, lleven a que la mocedá nun sepa escribir bien. Sicasí, otros cunten que “favorecen el renacer de la comunicación escrita nuna nueva xeneración”. La vocera d'una editorial que publica un diccionariu australianu fixo esti comentariu al rotativu The Sun-Herald: «Nun surde de cutiu la oportunidá de forxar un nuevu estilu [d'escritura] […]; los mensaxes de testu, xuníos a Internet, llogren que los mozos escriban muncho más. Precisen tener un dominiu de la espresión que-yos dexe captar l'estilu y defendese bien col vocabulariu y el rexistru […] correspondientes a esti xéneru».

Delles persones prefieren unviar mensaxes de testu (SMS) en cuenta de falar direutamente, sobremanera por cuestiones económiques, yá que el costu de SMS ye bien accesible frente al establecimientu de llamada y la duración de la llamada.

Teléfonos kosher editar

Hai restricciones nos sectores ortodoxos de la relixón xudía que, por cuenta de delles interpretaciones, los teléfonos móviles estándar nun cumplen. Pa resolver esti problema, delles organizaciones rabíniques encamentaron que los neños xudíos nun utilicen les funciones de mensaxes de testu de los móviles.[18] Estos teléfonos acutaos conocer col nome de teléfonos kosher, y los rabinos que practiquen el xudaísmu ortodoxu autorizaron que los prauticantes del xudaísmu utilizar n'Israel y n'otros llugares. Anque se pretende qu'estos teléfonos sirvan pa fomentar la modestia, dellos vendedores de los aparatos dicen tener bones ventes con adultos que prefieren la simplicidá de los dispositivos. Inclusive s'autorizó l'usu de dellos teléfonos mientres el sabbat, sobremanera ente trabayadores de la salú, de la seguridá y d'otros servicios públicos, a pesar de que nesa fecha suel prohibise l'usu de cualquier dispositivu llétricu.[19]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Ayrton, William Y. (1897), "Sixty years of submarine telegraphy", The Electrician, 28, 545-548.
  2. Primer teléfonu móvil del mundu. 9 d'abril de 1957, la Xunión Soviética fixera'l primer teléfonu móvil del mundu.
  3. Corletti Estrada, Alejandro (2016). Seguridad en Redes, Primer, Madrid: Moralzarzal, páx. 24-35. ISBN 978-84-617-5291-1. Consultáu'l 24 d'ochobre de 2016.
  4. Routing a cellular data connection.
  5. Wireless Gateway/Routers for WWAN 3G/4G to WiFi/Ethernet Networks.
  6. Base WiFi pa módem USB 3G.
  7. NetComm Wireless.
  8. conexones fixes/ «Internet móvil planta cara a les conexones fixes.»
  9. Wireless Smartphone Strategies.
  10. Smartphone Sales Grew 46.5 Percent in Second Quarter of 2013 and Exceeded Feature Phone Sales for First Time.
  11. Organización Mundial de la Salú. Mag. Ing. Víctor Ruiz Ornetta. Estudiu peruanu sobre “La telefonía móvil y la so salú”.
  12. Comisión Europea, Health and electromagnetic fields.
  13. Cátedra COITT de la Escuela Universitaria d'Inxeniería Téunica de Telecomunicación, Universidá Complutense de Madrid: escoyeta d'artículos.
  14. Les antenes pa móviles de tercer xeneración causen estomagaes y xaqueca.
  15. ¿Ye nociva la telefonía móvil?
  16. Estudios sobre los efeutos de les antenes.
  17. Informe Steward
  18. «Kosher Phones For Britain's Orthodox Jews (Teléfonos kosher pa xudíos ortodoxos de Gran Bretaña)». Public Radio International.
  19. «Introducing: A 'Kosher Phone' Permitted on Shabbat (Preséntase un "teléfonu kosher" autorizáu pal sabbat)». Arutz Sheva.

Enllaces esternos editar