Teoría del floxistu

La teoría del floxistu, sustancia hipotético que representa la inflamabilidad, ye una teoría científica obsoleta según la cual toa sustancia susceptible de sufrir combustión contién floxistu, y el procesu de combustión consiste básicamente na falta de dicha sustancia. Foi postulada per primer vegada en 1667 pol alquimista/químicu alemán Johann Joachim Becher pa esplicar el procesu químicu de la combustión, y foi defendida pol so compatriota, el físicu y químicu Georg Ernest Stahl.[1]

Georg Stahl ayudó a desenvolver y popularizar la teoría del floxistu.

Historia editar

Johann Becher propunxo una versión particular de la teoría de los cuatro elementos: el papel fundamental taba acutáu a la tierra y al agua, ente que'l fueu y l'aire yeren consideraos como simples axentes de los tresformamientos. Tolos cuerpos, tanto animales como vexetales y minerales, taben formaos según Becher por amiestos d'agua y tierra. Defendió tamién que los verdaderos elementos de los cuerpos teníen de ser investigaos por aciu l'analís y, en coherencia, propunxo una clasificación basada nun orde creciente de composición.

Becher sostenía que los componentes inmediatos de los cuerpos minerales yeren tres tipos distintos de tierres, caúna d'elles portadora d'una propiedá: l'aspeutu vítreu, el calter combustible y la fluidez o volatilidá. La tierra que denominó terra pinguis considerábase portadora del principiu de la inflamabilidad. El so nome podría traducise como tierra grasa o tierra oleaxinosa, que na alquimia conocer col nome d'azufre, anque Becher emplegó tamién otres espresiones pa designala, ente elles azufre floxistu. Finalmente foi la pallabra floxistu la qu'acabó imponiéndose, gracies sobremanera al llabor del más efectivu defensor de les sos idees, Georg Ernst Stahl.

Teoría editar

Tamién se conocía dende hai enforma tiempu que dalgunes d'estos sales metálicos podíen ser tresformaes de nuevu nos metales de partida. Stahl esplicó esti procesu suponiendo que los metales taben formaos por un cal y un principiu inflamable que denominó floxistu, polo que la calcinación, esto ye, la formación del cal, podía esplicase, al igual que la combustión, como un desprendimientu de floxistu, que lliberábase del metal y dexaba el cal al descubiertu. El procesu inversu, l'amenorgamientu del cal al metal, podía ser igualmente esplicada como una adición de floxistu. Si una sustancia rico en floxistu, como'l carbón, yera puesta en contautu con un cal metálico, podía tresferi-y el so floxistu y dar llugar a la formación del metal.

En pallabres clares, Stahl consideraba que los metales y polo xeneral toles sustancies combustibles contienen una sustancia qu'escarez de pesu, tal sustancia ye la llamada floxistu. Cuando se xamusca un metal o mientres la combustión de cualquier materia'l floxistu dixebrar en forma de llapaes dexando una residuu incombustible conocíu na alquimia como sal, comúnmente ferruñu al xamuscar los metales o a cencielles cenices con una senciella fórmula sería: carbón = floxistu + cenices o Metal = floxistu + ferruñu.

Pa reintegrar la ceniza en carbón bastaría pos añader floxistu: ceniza + flogisto = carbón, como s'entendía que (asocede por casu nel mesmu carbón) aquellos cuerpos qu'amburen ensin apenes dexar residuu, casi tou él yera floxistu, por tantu pa reintegrar el metal, al ferruñu añadiríamos floxistu, o lo que ye lo mesmo, un cuerpu bien ricu en floxistu, asina: herrumbre + carbón = metal.

Analís a la teoría flogística editar

El desenvolvimientu de la química neumática nel sieglu XVIII supunxo nuevos retos pa esta interpretación que fueron encaraos por Joseph Priestley. Esti autor emplegó la teoría del floxistu pa esplicar los tresformamientos de lo que denominaba "fluyíos elásticos" (o "gases", de forma averada, na nuesa actual terminoloxía). Priestley introdució espresiones como "aire flogistizado" y "aire desflogistizado". Reparárase dende bien antiguu que cualquier sustancia ambura mientres un periodu llindáu si la cantidá d'aire disponible ye igualmente llindada (en casu de topase, por casu, nun recipiente enllanco). Priestley denominó a la residuu d'aire que quedaba tres el procesu de combustión (en realidá, un amiestu de nitróxenu y dióxidu de carbonu) "aire flogisticado", pos pensaba que mientres la combustión dichu aire absorbiera tol floxistu que tenía capacidá d'allugar. La combustión cesaba porque nun podía absorber más floxistu. Siempres siguiendo esta llinia de razonamientu, cuando Priestley caleció la cal colorao de mercuriu y llogró un tipu d'aire que podía caltener más tiempu la combustión denominar "aire desflogistizado". Años más tarde Lavoisier denominar "osíxenu".

Crítiques a la teoría flogística editar

 
Lavoisier

Réflexions sur le phlogistique, pour sirvir de suite à la théorie de la combustion et de la calcination, publiée en 1777 (n'español: Reflexones sobre'l floxistu, pa formar parte de la teoría de la combustión y la calcinación, publicáu en 1777) ye una obra d'Antoine Lavoisier, con base nun documentu que dio a la Real Academia de Ciencies en 1783 y foi publicáu por esta postrera en 1786.[2] Nestes reflexones, Lavoisier demuestra la inconsistencia de la teoría del floxistu, desenvuelta por Georg Ernst Stahl pa esplicar los fenómenos de combustión.

El "floxistu" yera, según Stahl, la sustancia lliberada por cualesquier sólidu so l'acción del fueu, lo qu'esplica la perda de masa d'un cuerpu dempués de la combustión. Sicasí, nos años 1760, Lavoisier fixo esperimentos con plomu, azufre y estañu, y atopó que la masa de la residuu d'unu d'estos cuerpos dempués de la calcinación yera mayor que'l cuerpu inicial, invalidando asina la teoría del floxistu. N'efeutu, el pesu de floxistu sería negativu nel casu de los metales, lo que nun tien sentíu. Esta demostración allanó el camín pa la revolución química.

N'unu de los sos esperimentos Lavoisier asitió una pequeña cantidá de mercuriu sobre un sólidu llexando sobre agua y cerrar so una campana de vidriu y provocó la combustión del mercuriu. Según la teoría del floxistu'l cuerpu flotante tendría de tar menos somorguiáu tres la combustión y el volume d'aire dientro de la campana tendría d'aumentar como efeutu de l'asimilación del floxistu. La resultancia del esperimentu contradixo los resultaos esperaes según esta teoría. Lavoisier interpretó correutamente la combustión esaniciáu'l floxistu na so esplicación. Les sustancies que se quemar combinar col osíxenu del aire, polo que ganen pesu. L'aire que ta en contautu cola sustancia que se quemar pierde osíxenu y, por tanto, tamién volume.

Con Lavoisier los químicos abandonaron progresivamente la teoría del floxistu y apuntáronse a la teoría de la combustión basada nel osíxenu.

El pensamientu alquimista editar

A pesar de l'aparente contradicción, pa los alquimistas, lo que fallaba nun yera la teoría sinón el so planteamientu. Desque dellos autores que nunca fueren alquimistas y a lo sumo namái fueron aprendices de alquimia, asumen que se debe ganar o perder pesu obligatoriamente en toles reacciones. Los alquimistas sostienen la fórmula del floxistu, ser = floxistu + sal + agua, sal = ser - floxistu - agua, etc. pero nun comparten n'absolutu les elucubraciones sobre los pesos de les sustancies, y nunca un alquimista teníu por auténticu defendió tales elucubraciones.

Tomando la fórmula ser = floxistu + sal + agua. Si'l ser consiste na suma d'esos trés principios (el floxistu componer de dos, l'alma y l'espíritu), esaniciando unu d'ellos dexa de ser. Na alquimia un mineral considérase un ser vivu de la mesma qu'un pitucu, ya igualmente si tenemos cada unu de los principios constituyentes por separáu al axuntalos pol métodu alquímico restituyir de nuevu'l ser. Na alquimia, un metal yera teníu por un ser muertu de la mesma qu'un güevu cocíu o'l pitucu d'antes, rustíu, al que-y foi privada d'unu de los sos principios constituyentes. En alquimia si toma'l pitucu y someter a un fueu intenso, el floxistu sume, si intensifícase'l fueu hasta xamuscalo por completu, tou rastru de floxistu y agua sumen quedando namái'l sal, si recoyérense toes estes volatilizaciones nun recipiente, sería depués posible restituyir la vida al pitucu en forma de güevu axuntando los sos 3 principios siguiendo los métodos alquímicos, nuna nueva nacencia. La teoría del floxistu ye una operación de suma o resta según desque puntu pártese, un cambéu a un estáu vivu o a un estáu de muerte respeutivamente. La alquimia por tantu nun compartía les elucubraciones de Stahl qu'entemecía alegremente compuestos siguiendo'l razonamientu al qu'había llegáu, inorando dafechu toes y cada una de les regles y rexímenes del fueu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Asimov, Isaac (2014). Curtiu historia de la química: Introducción a les idees y conceutos de la química editorial=Alianza Editorial (El Llibru de Bolsu), páx. 63. ISBN 978-84-206-6421-7.
  2. Antoine Laurent Lavoisier, Réflexions sur le phlogistique, pour sirvir de développement à la théorie de la combustion & de la calcination, publiée en 1777, Paris: Académie des sciences, 1783. OCLC 9379991. -y texte de 1783 ne sera publié dans les Mémoires de l'Académie royale des sciences qu'en 1786.

Enllaces esternos editar