Territoriu de Papúa

El Territoriu de Papúa entendía'l cuartu sudoriental de la islla de Nueva Guinea dende 1883 a 1949. Convertir en protectoráu británicu nel añu 1884, y cuatro años más tarde foi formalmente anexáu al Imperiu británicu como Nueva Guinea Británica. Foi devuelta a la xurisdicción australiana nel añu 1906, y en 1949 xunir col territoriu de l'antigua Nueva Guinea Alemana que fuera alministrada per Australia dempués de la I Guerra Mundial por mandatu de la Lliga de Naciones. El territoriu combináu foi denomináu'l Territoriu de Papúa y Nueva Guinea, y adquirió plena independencia respeuto d'Australia nel añu 1975 sol nome de Papúa Nueva Guinea. El Territoriu de Papúa representaba a les traces la metá d'esi país y contenía la capital, Port Moresby.

Territoriu de Papúa
territorio (es) Traducir
Alministración
Capital Puertu Moresby
Forma de gobiernu colonia alministrativa
Xeografía
Coordenaes 9°28′44″S 147°08′58″E / 9.478889°S 147.149444°E / -9.478889; 147.149444
Economía
Moneda libra australiana (es) Traducir y llibra esterlina
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

 
La bandera británica ye izada en 1883 cuando Queensland amestó la parte sur de Nueva Guinea.

Antecedentes editar

Evidencies arqueolóxiques suxuren que los humanos llegaron a Nueva Guinea a lo menos fai 60 000 años. Esti pueblu melanesiu desenvolvió ferramientes y l'agricultura. Navegantes portugueses y españoles en rutes pel Pacíficu Sur entraron n'agües de Nueva Guinea a principios del sieglu XVI y en 1526-27, Don Jorge de Menezes llegó a la islla principal, "Papúa". En 1545, ye español Íñigo Ortiz de Retez dio a la isla'l nome de "Nueva Guinea" debíu a la paecencia qu'atopó ente los habitantes de la islla y aquéllos de la mariña africana de Guinea. La conocencia del interior de la islla permaneció escasu mientres dellos sieglos dempués de la llegada de los primeros descubridores europeos.[1]

Anexón editar

En 1883 Sir Thomas McIlwraith, el primer ministru de Queensland, ordenó a Henry Chester (1832-1914), el maxistráu de la policía na isla Thursday dar en Port Moresby y formalmente amestar Nueva Guinea y les islles axacentes nel nome del gobiernu británicu. Chester fixo la proclamación el 4 d'abril de 1883, pero'l gobiernu británicu refugó estos fechos.

El 6 de payares de 1884, dempués de que les colonies australianes prometieren sofitu financieru, el territoriu convertir en protectoráu británicu.

El 4 de setiembre de 1888 foi anexáu, conjuntamente con delles islles axacentes, pol Reinu Xuníu como Nueva Guinea Británica.

La parte norte de la moderna Papúa Nueva Guinea, entós conocida como Kaiser-Wilhelmsland y parte de la colonia de la Nueva Guinea Alemana, taben baxu control comercial alemán dende 1884 y pasó a tar direutamente gobernada pol gobiernu alemán en 1899.

En 1902, Papúa foi efeutivamente tresferida a l'autoridá del nuevu dominiu británicu d'Australia. Por aciu la llei de Papúa de 1905 (Papua Act), l'área foi oficialmente renombrada como Territoriu de Papúa, y l'alministración australiana constituyóse formalmente en 1906.

II Guerra Mundial editar

Poco dempués de qu'empezara la Guerra del Pacíficu, la islla de Nueva Guinea foi invadida polos xaponeses. Papúa foi la rexón menos afeutada. La mayor parte de Papúa Occidental, nesi tiempu conocida como Nueva Guinea Holandesa, foi ocupada, como lo fueron grandes partes del Territoriu de Nueva Guinea (l'antigua Nueva Guinea Alemana, que tamién ta baxu mandatu australianu dende la I Guerra Mundial). Sicasí, Papúa taba protexida en gran midida pol so llocalización al sur y pola casi infranquiable cordal Owen Stanley al norte.

 
Tropes australianes na badea de Milne, Papúa. L'exércitu australianu foi'l primeru en infligir una derrota al Exércitu Imperial Xaponés mientres la II Guerra Mundial na batalla de la badea de Milne n'agostu-setiembre de 1942.

La campaña de Nueva Guinea abrir coles batalles por Nueva Bretaña y Nueva Irlanda nel Territoriu de Nueva Guinea en 1942. Rabaul, la capital del Territoriu foi recuperada polos xaponeses en 22-23 de xineru y establecióse una importante base militar dende onde los xaponeses podíen enfusase al interior de Nueva Guinea, y avanzar escontra Port Moresby y Australia.[2] Tres los sos esfuercios iniciales pa prindar Port Moresby per vía marítima, interceptaos pola U.S. Navy na batalla del Mar del Coral, los xaponeses intentaron una invasión terrestre dende'l norte vía'l camín de Kokoda. Dende xunetu de 1942, una pequeña reserva de batallones australianos, munchos d'ellos nuevos y pocu entrenaos, enfrentar nuna aición de retaguardia contra un obstinado meyora de los xaponeses a lo llargo del camín de Kokoda, en direición a Port Moresby, nel serrapatosu cordal de Owen Stanley.[3] Les milicies, escoses y gravemente amenorgaes poles baxes, fueron relevaes a finales d'agostu poles tropes regulares de la Segunda Fuercia Imperial Australiana, de regresu de l'aición nel teatru Mediterraneu.

A principios de setiembre de 1942 la marina xaponesa atacó la estratéxica base de la Real Fuercia Aérea Australiana na badea de Milne, cerca de la punta oriental de Papúa. Fueron repelidos pol exércitu australianu, y la batalla de la badea de Milne recuérdase como la primer derrota del exércitu terrestre xaponés mientres la II Guerra Mundial.[4] Les ofensives en Papúa y Nueva Guinea en 1943-44 fueron la serie d'operaciones enxamás montaes poles fuercies armaes australianes.[5] El Comandante Supremu de les operaciones foi'l xeneral estauxunidense Douglas MacArthur, siendo les operaciones planiar y realizar conjuntamente col xeneral australianu Thomas Blamey dende'l cuartel xeneral de les Fuercies en Nueva Guinea en Port Moresby.[5] L'amargosa llucha sigo en Nueva Guinea ente les fuercies mayoritariamente australianes y el 18º Exércitu xaponés con base en Nueva Guinea hasta la rindición de Xapón en 1945.

L'alministración civil foi suspendida mientres la guerra y dambos territorios (Papúa y Nueva Guinea) fueron puestos so la llei marcial mientres esti periodu.

Unificación alministrativa con Nueva Guinea editar

Dempués de la guerra, la llei de Papúa y Nueva Guinea de 1949 unificó'l Territoriu de Papúa y el Territoriu de Nueva Guinea como Territoriu de Papúa y Nueva Guinea. Sicasí, a cuenta de la llei de nacionalidá australiana, la distinción foi caltenida ente los dos territorios. La llei apurrió un Conceyu Llexislativu (establecíu en 1951), una organización xudicial, un serviciu públicu, y un sistema de gobiernu llocal.[1]

Sol Ministru Australianu pa Territorios Esteriores Andrew Peacock, el territoriu adoptó un autogobiernu en 1972 y el 15 de setiembre de 1975, mientres el términu del gobiernu Whitlam n'Australia, el Territoriu convertir nel estáu independiente de Papúa Nueva Guinea.[6][7]

Ver tamién editar

Referencies editar