El términu teunocracia[1] significa lliteralmente «gobiernu de los téunicos» y derívase de los vocablos griegos τέχνη (tékhnē, «arte, téunica») y κράτος (krátos, «poder, dominiu, gobiernu»).

Teunocracia
forma de gobiernu, forma d'estáu y ideoloxía política
Oligarquía y sistema político (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Diversos tecnócrates identificaron la so postura col usu del métodu científicu pa resolver los problemes de la política. En cuenta de basar les sos decisiones en convencimientos ideolóxicos, favorezse l'aición empobinada a resultancies y basada en datos empíricos. El tecnócrata ye (o s'acomuñar con) un científicu o inxenieru. El términu teunocracia foi orixinalmente utilizáu pa designar l'aplicación del métodu científicu al resolución de problemes sociales, en contraposición a los enfoques económicos, políticos o filosóficos tradicionales.

Historia editar

Oríxenes filosóficos: sieglu XIX editar

Por regla xeneral, atribúyese la primer espresión consciente de la ideoloxía tecnocrática al filósofu y sociólogu francés Claude-Henri Rouvroy, conde de Saint-Simon (1760-1825), que na so obra Réorganisation de la société européenne, de 1814, afirma:

Toles ciencies, nun importa de la caña que sían, nun son más qu'una serie de problemes que solucionar, de cuestiones qu'esaminar, y estrémense ente elles namái pola so naturaleza. D'esta forma, el métodu que s'aplica a dalguna d'elles convien a toles demás pol pixín fechu de que convien a delles [...]. Hasta'l momentu'l métodu de les ciencies esperimentales nun foi aplicáu a les cuestiones polítiques: cada unu contribuyó coles sos propies formes de ver, de razonar, d'evaluar, y la consecuencia ye qu'inda nun hai exactitú de soluciones nin xeneralidá de resultancies. Agora llegó'l momentu de superar esta infancia de la ciencia.
Claude-Henry Rouvroy, conde de Saint-Simon

Saint-Simon ye'l primeru que propón pal poder político a aquellos que, na so dómina, dirixen el procesu de tresformamientu económicu en Francia, los dirixentes industriales y los téunicos; agorando'l reemplazu de la política pola ciencia de la producción, el gobiernu de los homes» pola alministración de les coses».

Polos mesmos carreros circula otru filósofu y sociólogu francés, Auguste Comte (1798-1857). Contemplando la sociedá industrial, científica y teunolóxica como frutu de tola historia universal, saca la conclusión de la necesidá d'una direición teunolóxica y non política de la sociedá. La ideoloxía tecnocrática encontar nuna concepción del radiu d'aición y del métodu de la ciencia, de les rellaciones ente la ciencia y la téunica y del papel social de la téunica, según la cual ye real solamente aquello que ye cuantificable, comprobable empíricamente y manipulable. Poro, tou aspeutu de la realidá, inclusive de la realidá sociu-política, ye investigable colos preseos de les ciencies exactes. D'esta manera, según la visión moderna de la indisoluble rellación esistente ente la investigación teórica (la ciencia) y el dominiu sobre l'oxetu investigáu (la téunica), ye esta la que tendría una función d'esperimentación y de direición social y política.

Teunocracia práutica: años 1930 editar

El términu teunocracia imponer a partir de los primeres años 1930 pa indicar la progresiva espansión —afalada per parte de dalgunos, tarrecida por otros— del poder de los téunicos de producción (químicos, físicos y inxenieros) basáu nel supuestu de que quien ta capacitáu pa gobernar el procesu industrial empresarial ta capacitáu pa gobernar non solamente ente sectores granibles, sinón tamién la sociedá industrial nel so conxuntu.

Los téunicos industriales son llueu reemplazaos pola clase de los direutores», que debe la so fortuna al debilitamientu de la función de la propiedá —yá sía na so faceta de titularidá, cola sociedá por aiciones, yá sía na so faceta decisional—, característicu de los grandes grupos industriales. Cola creciente intervención del Estáu na vida económica de los pueblos, cola planificación económica y cola integración ente industria y sistema de defensa mientres los periodos bélicos, cola carrera armamentística mientres la llamada Guerra Fría, el tecnócrata mediu abrir a los más altos niveles de la burocracia estatal y de los aparatos industrial-militares, amás de, evidentemente, a esponentes de sonadía de les facultaes universitaries científiques, teunolóxiques y económiques, con un tresvase continuu d'una realidá a otra, ejemplificado pola carrera de Robert S. McNamara, en primer llugar presidente de la Ford Motor Company, depués Secretariu de Defensa d'EE. XX. na dómina de la guerra de Vietnam (1965-1975) y finalmente presidente del Bancu Mundial.

El poder tecnocrático editar

Lo que caracteriza a la teunocracia, a principios del sieglu XXI, ye l'enclín a suplantar el poder político en cuenta de sofita-y col so asesoramientu, asumiendo pa sigo la función decisional. Esaniciando la división ente política como reinu de los fines y téunica como reinu de los medios, el tecnócrata abandona'l terrén téunicu-económicu y de los medios de l'aición social pa metese nel de los fines y nel de los valores, intentando que la decisión de tipu políticu y discrecional —con base en criterios prudenciales y morales— pue ser reemplazada por una decisión non discrecional, frutu de cálculos y previsiones de tipu científicu, sobre la base de puros criterios d'eficiencia.

«Na mentalidá tecnocrática —sintetiza Claudio Finzi— racionalidá y "verdá" tán indisolublemente xuníes, según un esquema reconocíu casi universalmente nel pensamientu contemporaneu, nel qu'amás la racionalidá ta fundada sobre elementos puramente cuantitativos, retardando al mundu de lo irracional, y polo tanto de lo llamentable por definición, tou aquello que nun sía cuantificable. Ye obviu que yá nun va haber sitiu pa los xuicios de valor, esto ye, pa los xuicios que pola so mesma sustancia nun pueden fundase sobre elementos cuantitativos».

La ocupación de la esfera política trai consigo la demonización por incompetencia, por corrupción y por particularismos de los individuos qu'actúen tradicionalmente nella; y tamién l'afirmación de la plena suficiencia de la competencia pa la xestión de los asuntos públicos, conforme a una concepción simplaya de la sociedá como unidá granible de la que, nun primer momentu, hai que maximizar la so espansión económica, o —nun segundu momentu— integrar nun sistema económicu mundial. Pa tal fin hai qu'afaer les estructures institucionales (recuerde a toos aquellos que n'Italia deseyen una Constitución reescrita teniendo como oxetivu'l mercáu mundial) y alministratives.

De la rocea tecnocrática na voluntá o na capacidá de los individuos particulares o acomuñaos de realizar un sistema económicu más eficiente derívase tantu la propensión a planiar la sociedá per mediu d'un sistema de control tecnoburocrático, como la espulsión de la vida social de too principiu que nun sía cuantificable, l'iñerizu escontra una concepción del bien común que nun s'amenorgue a puru bienestar material.

Teunocracia y mundialismo editar

Si les coordenaes culturales remotes de la ideoloxía tecnocrática remontar a la industrialización de los Estaos nacionales europeos (sobremanera de Francia nel sieglu XIX) el so consumación de fechu desenvuélvese y afírmase na segunda metá del sieglu XX, cuando se realicen les condiciones pa una proyeición a escala mundial na so doble perspeutiva de solución de los grandes problemes planetarios y de globalización de la economía.

De primeres de la década de los setenta (coincidiendo cola apaición del famosu informe realizáu pal Club de Roma pol System Dinamics Group del MIT, el Massachusetts Institute of Technology, unu de los mayores llaboratorios mundiales del pensamientu tecnocráticu, que foi espublizáu n'Europa en 1972 col títulu Les llendes de la crecedera) empieza a afirmase la necesidá de planiar una detención del crecedera demográfica y un amenorgamientu de los consumos pa encarar la degradación del mediu ambiente y l'escosamientu de los recursos naturales.

Esencia tecnocrática editar

De la mesma, ye necesariu evitar identificar como tecnocráticu lo que ye propiu d'una dómina tremendamente marcada pola teunoloxía, según tampoco pensar que tolos ambientes que manifiesten actitúes tecnocrátiques participen de les mesmes perspectives ideolóxiques y operatives.

La esencia de la concepción tecnocrática, más allá de los ropajes colos que se presentó históricamente (debíos principalmente a lo que, en cada momentu, dende la máquina a vapor hasta los mecanismos de les finances, yera envaloráu como'l mayor factor de desenvolvimientu), consiste na pretensión de toyer de la realidá tou aquello que nun sía cuantificable y manipulable, y polo tanto d'esviar de la vida de los homes tou aquello que guarde referencia con principios o imáxenes d'un orde trascendente.

== Usu del términu Dalgunos usos de la pallabra teunocracia referir a una forma de meritocracia, un sistema nel que la "mayoría cualificada" y los que deciden la validez de les cualificaciones son les mesmes persones. Otres aplicaciones fueron descrites como nun ser un grupu oligárquicu humanu de los controladores, sinón más bien l'alministración pola ciencia-disciplina específica, aparentemente ensin la influencia de grupos d'interés especial. La pallabra teunocracia tamién s'utilizó pa indicar cualquier tipu de xestión o alministración por espertos especializaos ('tecnócrates') en cualquier campu, non yá la ciencia física, y l'axetivu 'tecnocrática' utilizóse pa describir a los gobiernos qu'incluyan profesionales non electos a nivel ministerial.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Marion King Hubbert, Howard Scott, Technocracy Inc., Technocracy Study Course, New York, 1st Edition, 1934; 5th Edition, 1940, 4th printing, July 1945.

Referencies editar

Enllaces esternos editar