Tintoretto, de nome verdaderu Jacopo Comin (circa 1519Venecia – 31 de mayu de 1594Venecia), foi unu de los grandes pintores de la escuela veneciana y probablemente el postreru gran pintor del Renacimientu italianu. Na so mocedá tamién recibió'l llamatu de Jacopo Robusti, pos el so padre defendió les puertes de Padua frente a les tropes imperiales d'una manera bastante brengosa. El so verdaderu apellíu, 'Comin', foi afayáu por Miguel Falomir, xefe del departamentu de Pintura Italiana del Muséu del Prado, Madrid, y fíxose públicu arriendes de la retrospectiva de Tintoretto en dichu muséu en 2007.[7]

Tintoretto
Vida
Nacimientu Venecia[1]1519[1]
Nacionalidá Bandera de la República de Venecia República de Venecia
Muerte Venecia[1]31 de mayu de 1594[2] (74/75 años)
Sepultura ilesia de la Madonna dell'Orto
Familia
Casáu con Faustina de Vescovi (en) Traducir
Fíos/es
Estudios
Llingües falaes italianu[4]
Alumnu de Ticianu
Bonifazio Veronese (es) Traducir
Profesor de Ludovico Carracci (es) Traducir
Oficiu pintordibuxante arquiteutónicu
Llugares de trabayu Venecia
Trabayos destacaos St. Roch in Glory (en) Traducir
Crucifixión (es) Traducir
El Lavatorio (es) Traducir
Miembru de Accademia delle Arti del Disegno (es) Traducir
Movimientu Manierismu[5]
Escuela veneciana (es) Traducir[6]
Xéneru artísticu Escuela veneciana (es) Traducir
Renacimientu
pintura relixosa
pintura mitolóxica
alegoría (es) Traducir
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Pol so fenomenal enerxía y ahínco a la de pintar foi moteyáu Il Furiosu, y el so dramáticu usu de la perspeutiva y los especiales efeutos de lluz faen d'él un precursor del arte barrocu. Los sos trabayos más famosos son una serie de pintures sobre la vida de Xesús y la Virxe María na Scuola Grande di San Rocco de Venecia.

Biografía editar

 
Bonaventurada Virxe María, Lucas l'Evanxelista.

Años d'aprendizaxe editar

Nació en Venecia, República de Venecia, en 1518; yera'l mayor de 21 hermanos. El so padre, Giovanni, yera un tintoreru; d'ende que'l so fíu tuviera'l llamatu de Tintoretto, pequeñu tintoreru, o fíu del tintoreru. La familia yera orixinaria de Brescia, una ciudá estáu a unos 170 quilómetros de Venecia. Otros estudios posteriores indiquen la ciudá toscana de Lucca como orixe de la familia.

Na so infancia Jacopo, un pintor innatu, empezó a pintarrajear sobre les parés de la tintorería; el so padre, dándose cuenta d'esti enclín, llevar al taller de Ticianu a ver si podía aprender a ser artista. Cabo suponer qu'esto asocedió en redol a 1533, cuando Tiziano tenía yá (acordies col cálculu avezáu) cincuenta y seis años d'edá.

Alumnu de Ticianu anque non por enforma tiempu, dizse qu'aprendió del so maestru l'arte del color y les solombres. Les rellaciones ente Tiziano y Tintoretto fueron distantes a lo llargo de la so vida, siendo de fechu Tintoretto un almirador profeso y encesu de la obra de Tiziano, pero nunca un amigu, y Tiziano y los sos partidarios volviéron-y la llombu. Nun faltó tampoco una abierta denigración, pero Tintoretto nun-y punxo atención. Nun buscó otru maestru, sinón qu'estudió por cuenta propia con celu aballador; vivió ruinamente, coleccionando moldes, baxorrelieves, etc. pa prauticar cola so ayuda. Reparando un cuadru del Tintoretto puede vese que, en comparanza con obres de Tiziano, el so oxetivu yera transimitir emociones más qu'afaese a los cánones de guapura de la dómina.[8]

Interesar poles corrientes manieristes toscanes, romanas y emilianas, espublizaes en Venecia por artistes como Jacopo d'Antonio Sansovino, Francesco Salviati y Andrea Schiavone. El so gran modelu nel dibuxu foi Michelangelo. Estudió especialmente los modelos de la Capiya funeraria de los Médicis (Florencia): la Aurora, el Día, el Tapecer y la Nueche.

La so noble concepción del arte y la so alta ambición personal quedaron evidenciadas na inscripción qu'asitió sobre'l so taller: «Il disegno di Michelangelo ed il colorito di Tiziano» ("El diseñu de Michelangelo y el coloríu de Tiziano"). Sentía pasión polos efeutos de les lluces. Faía figures de cera de los sos modelos y esperimentaba con elles asitiándoles en distintos ángulos pa ver l'efeutu de la lluz enantes de pintalos. Como resultáu d'estes pruebes, delles figures apaecen en más d'una de les sos obres, siempres pintaes con distintu llume. Dacuando tomaba como modelos a muertos diseicionaos o estudiaos n'escueles d'anatomía; dalgunos taben envolubraos en teles, otros desnudos. Con frecuencia trabayaba tantu pel día como mientres la nueche. Por cuenta del so trabayu, vivía de la manera más retirada, ya inclusive cuando nun taba pintando solía permanecer nel so taller, arrodiáu per moldes. Equí escasamente almitía a naide, nin siquier a amigos íntimos, y caltenía les sos téuniques de trabayu de callao, sacante para los sos asistentes.

Primeres obres editar

Un documentu de 1539 menta a Tintoretto como un pintor independiente”.

Frecuentaba la compañía del nuevu pintor Andrea Schiavone, cuatro años menor qu'él. Tintoretto ayudó a Schiavone gratis nes sos pintures murales; y en munches otres ocasiones posteriores trabayó ensin retribución, y de esta manera trunfaba a la de llograr encargos. Los dos pintures murales más tempranes conocíes de Tintoretto, feches, como otres, práuticamente ensin retribución, dizse que fueron La llacuada de Belshazzar y una Llucha de caballería. Dambes sumieron va tiempu, según tolos sos frescos, tarde o aína.

La primera de les sos obres que llamó daqué l'atención foi una semeya de grupu, con él y el so hermanu, esti postreru tocando la guitarra, con un efeutu nocherniegu; tamién se perdió. Siguiéron-y delles obres de tema histórica, que Tiziano foi lo suficientemente francu como p'allabales.

Una de les primeres obres de Tintoretto qu'entá se caltienen ta na ilesia del Carmen en Venecia, la Presentación de Xesús nel Templu; tamién en San Benedetto tán la Anunciación y Cristu cola Muyer de Samaria.

Atribúyense-y escenes mitolóxiques pa los artesonados del techu del palaciu venecianu de los Pisani, dataos en 1541 (Galería Estense, Módena). Realiza semeyes de nobles y burgueses venecianos como'l Semeya d'un gentilhombre venecianu (h. 1545, Muséu del Louvre).

Nun se sabe seguru si tuvo en Roma. Tal viaxe tendría llugar en redol a 1547. Ellí conocería la obra de Miguel Ángel y de Francesco Salviati.

Pa la Scuola della Trinità (les escueles de Venecia yeren más bien hospitales o fundaciones de caridá qu'instituciones docentes) pintó Hestoria de la Xénesis (1550-1552, Venecia, Ac). Dos de los cuatro tarrezas pintaos, güei na Galería de l'Academia de Venecia, son Adán y Eva y La muerte d'Abel, dambes obres nobles de gran maestría, lo que nun dexa dulda de que Tintoretto foi por aquella dómina un peracabáu pintor – unu de los pocos qu'algamó la mayor eminencia n'ausencia d'aprendizaxe formal. Nestes pintures s'evidencia la influencia de Tiziano y un nuevu sentíu del paisaxe.

Tintoretto pintó pa la ilesia de Santa María del Güertu (Chiesa della Madonna dell'Orto), de la que yera feligrés, trés de les sos obres destacaes: L'adoración del magüetu d'oru (créese que la figura que lleva'l magüetu puede ser una semeya del artista), la Presentación de la Virxe nel Templu, y El xuiciu final (1562-64) güei terriblemente repintadas; y establecióse nuna casa xunto a la ilesia. Ye un edificiu góticu, sobre la llaguna de Murano escontra los Alpes, construyida nel Fondamenta de Mori, entá de pies.

Pintures sobre San Marcos editar

 
San Marcos lliberando al esclavu, 1548, oleu sobre tela, Galería de l'Academia de Venecia.

Ente 1548 y 1563 pintó dellos llenzos de gran tamañu con escenes de la vida de san Marcos. Son representaciones caracterizaes por una aición vehemente, desconocida hasta entós na pintura veneciana, con violentos escorzos. De 1548 ye San Marcos lliberando al esclavu, obra maestra innovadora qu'asitia'l so estilu. Foi bien celebrada, representando na actualidá una de les obres más destacaes de la Galería de l'Academia de Venecia, que la presenta na mesma sala que Cena en casa de Levi (1573) de Veronés.

La pintura de les parés y techos de la Escuela de San Marcos supunxo un enorme llabor y marca el desenvolvimientu personal del pintor. Esti edificiu puede considerase, anguaño, un santuariu alzáu por Tintoretto al so propiu xeniu. L'edificiu empezar en 1525 polos Lombardi, y tenía una lluz bien deficiente, asina que yera particularmente desaveniente pa cualesquier ornamentación pictórica.

A esta Escuela de San Marcos apurre, ente 1562 y 1566, los Milagros de san Marcos”: La invención (o afayu) del cuerpu de san Marcos, Traslación del cuerpu de San Marcos y San Marcos salvando a un sarracenu d'un naufraxu. Al traviés d'estes obres Tintoretto llogró tresmitir la fuercia de los grandes rellatos de la Biblia y de les lleendes sacres creando cuadros engañadores ya insólitos pa la dómina.[9]

Estes obres de San Marcos fueron recibíes con un aplausu xeneral bien significativu, incluyendo'l de Pietro Aretino, bien influyente amigu íntimu de Tiziano, qu'hasta entós nun tenía bona opinión de Tintoretto, unu de los pocos homes que non se dignaban a buscar el so favor. Dizse que Tintoretto pintó un techu de la casa de Pietro y que n'otra ocasión, convidáu a pintar la so semeya, allegó y dio en tomar les midíes del so modelu con una pistola o un estileto, indicando asina que nun yera persona cola que pudiera bromiar. Dempués de los encargos de la Escuela de san Marcos, acabaron los años difíciles na carrera del pintor.

Escuela de San Roque editar

 
Glorificación de San Roque (1564).

Mientres los años 1564 a 1588, Tintoretto realizó la decoración de la Escuela y l'axacente ilesia de San Roque (Scuola Grande di San Rocco). Na ilesia de San Roque realizara la destacada El sanamientu del paralíticu (1559). Pintó escenes de la vida de san Roque nel presbiteriu d'esta ilesia.

Cinco pintor destacaos, ente ellos Tintoretto y Paolo Veronese, fueron convidaos a amosar proyeutos pa la pieza central de la sala pequeña llamada Sala dell'Allugo de la Escuela o Hospital de san Roque en Venecia, cola tema de San Roque recibíu nel cielu (tamién conocida como Glorificación de san Roque o San Roque na gloria, 1564). Tintoretto nun apurrió un esbozu, sinón una pintura, y consiguió que lo ensertaren nel so óvalu. Los competidores protestaron, lóxicamente; pero l'artista, que sabía remanase nesti xuegu, fixo un regalu de la pintura del santu, y, como un reglamentu de la fundación prohibía refugar nengún regalu, permaneció nel llugar, apurriendo de baldre les otres decoraciones del mesmu techu.

Les primeres pintures que realizó pa la Escuela tán na pequeña Sala dell'Allugo, xunto al salón cimeru. Cerca de la entrada a la Sala dell'Allugo hai un autorretratu (1573) del autor. En 1565 tornó a la so obra na escuela, pintando nesta Sala dell'Allugo una magnífica Crucifixón, pola que-y pagaron la suma de 250 ducaos. Enfrente represéntense escenes de la Pasión: Xesucristo ante Pilatos, La coronación con escayos y L'ascensión al calvariu.

En 1576 presentó de baldre otra pieza central, la del techu de la Gran Sala, representando la Plaga de culiebres; y nel añu siguiente completó esti techu con pintures de la Fiesta pascual y Moisés cutiendo la roca aceptando cualquier renta que la fraternidá quixera da-y.

En payares de 1577 ufiertar a executar les obres a razón de 100 ducaos per añu, con tres pintures cada añu. Esta propuesta foi aceptada y cumplióse relixosamente. Namái la muerte del pintor torgó-y executar delles de les pintures del techu. Tola suma paga pola escuela a lo llargo de los años xubió a 2.447 ducaos. Si dexar de cuntar delles obres menores, la escuela ya ilesia contienen cincuenta y dos pintures memorables, que pueden describise como amplios esbozos suxestivos, cola maestría, pero non l'apostada precisión, de pintures acabaes, y afeches pa ser vistes a una escura media lluz.

Nel techu del Salón Cimeru destaquen La cayida de maná, El milagru de la culiebra de bronce y el yá citáu Moisés saca agua de la roca. Sobre les parés d'esti Salón los frescos traten escenes del Nuevu Testamentu: San Roque, San Sebastián, L'adoración de los pastores, el Bautismu de Xesús, La Resurrección, L'agonía nel xardín, La Última Cena, La visión de san Roque, El milagru de los panes y los pexes, La resurrección de Lázaro, L'Ascensión, Xesús sana al paralíticu y La tentación de Cristu.

Les sos pintures tardíes ocupen el Salón Inferior, xunto a la entrada. Realizar ente 1583 y 1587. Presenta ocho pintures sobre la vida de la Virxe María: Anunciación, Asunción de la Virxe (namái esta quedó desfigurada pola restauración), La fuxida a Exiptu, Santa María Madalena y Santa María d'Exiptu. Otres temes qu'apaecen son: L'Adoración de los Reis Magos, La matanza de los inocentes y La presentación nel templu.

Palaciu Ducal de Venecia editar

 
Baco y Ariadna, 1578, oleu sobre llenzu, Palaciu Ducal, Venecia.

Considérase qu'en redol a 1560, Tintoretto empezó les sos numberoses pintures del Palaciu Ducal de Venecia; executó ellí una semeya del dogo, Girolamo Priuli. Siguiéron-y otres obres que quedaron estrozaes pol gran quema de 1577: la Escomunión de Federico Barbarroja pol papa Alejandro III y la Victoria de Lepanto.

Dempués de la quema, Tintoretto empezó de nuevu, con Paolo Veronese como compañeru; les sos obres fueron, na so mayor parte, desgraciadamente retocaes n'años posteriores, y dalgunos de los meyores monumentos al so poder pictóricu quedaron degradaos a obres de relativa poca importancia.

Pintó'l techu de la Sala delle Quattro Porte; na Sala del Anti-Colexu, cuatro estraordinaries obres maestres: Baco, con Ariadna coronada por Venus, les Tres Gracies y Mercuriu, Minerva refugando a Marte, y la Fragua de Vulcano que fueron pintaes por cincuenta ducaos caúna, amás del material, escontra 1578; na Sala del Colexu, los Esponsales de santa Catalina con Xesús; na Sala del senáu, les pintures del techu y les parés son obres de Tintoretto y los sos discípulos, destacando Venecia, Reina del Mar; na Sala dello Scrutinio Tintoretto pintó la Captura de Zara a los Húngaros en 1346 metanes un furacán de misiles; na Antichiesetta, San Jorge y san Nicolás, con santa Margarita (la figura femenina dacuando ye considerada la princesa a la que san Jorge rescató del dragón), y San Jerónimo y san Andrés; na Sala del Conseyu Mayor (Sala del Maggior Consiglio), nueve grandes composiciones, principalmente escenes de batalla. Na paré del fondu pintaría, años dempués, El Paraísu.

Ente 1578 y 1580 coló a Mantua, pa trabayar nel serviciu del duque Guillermo Gonzaga.

El paraísu y La última cena editar

 
El paraísu, h. 1579, oleu sobre llenzu, modelu nel Muséu del Louvre, París.

Los dos grandes obres que rematen la carrera de Tintoretto fueron el Paraísu y La última cena.

El paraísu ocupa la paré esti de la Sala del Conseyu Mayor nel Palaciu Ducal. Foi consideráu'l mayor cuadru del mundu sobre llenzu, colos sos 22,6 x 9,1 metros. Ye una obra de tan vasta escala, tan colosal na estensión del so poder, tan desconsiderada colos estándares ordinarios de concepción o métodu, d'una inspiración tan pura d'una alma qu'amburaba con una imaxinación visual apasionada y una mano máxica pa trabayar les formes y el color, que desafió a los entendíos mientres tres sieglos, y anque los sos contemporáneos venecianos nun lo vieron asina, darréu foi vista como una obra malograda y escéntrica. Pocos güeyos supieron ver que yera un trascendente monumentu a les facultaes humanes aplicaes al arte pictórico, de manera que tenía de mirase con respetu y almiración.

Cuando la obra entá nun-y fuera encargada, Tintoretto solía dicir a los senadores que rezaba a Dios por que la dieren a él, de tal manera que'l mesmu paraísu pudiera ser, por ventura, el so pagu tres la muerte. Al recibir l'encargu en 1588, punxo'l so llenzu na Escuela de la Misericordia y dedicóse infatigable a la xera, faciendo munchos cambeos y faciendo delles cabeces y traxes direutamente del natural.

Cuando la pintura taba yá bien avanzada llevar al so llugar definitivu, y ellí acabar, ayudáu pol so fíu Domenico en detalles como les teles. Toa Venecia aplaudió'l sobeyosu llogru, que darréu sufrió ciertu abandonu, pero non restauraciones. Convidaron a Tintoretto a poner él mesmu'l preciu, pero esto dexar a les autoridaes. Entós diéron-y una suma considerable, qu'él menguó daqué, una anéudota que diz más de la so falta d'avaricia que la so primer dómina, en que trabayaba de baldre.

Dempués d'esta obra, Tintoretto realizó los sos últimos cuadros pa la ilesia y monesteriu de San Giorgio Maggiore, nuna pequeña isla: La última cena (1592-94), Recoyida del maná (1594) y La deposición (1592-94). Los dos primeres atopar nos murios del presbiteriu, y la postrera na capiya de los muertos. Una comparanza ente la so Última Cena y la de Leonardo da Vinci amuesa cuánto evolucionara l'arte dende'l Renacimientu. Na obra de Leonardo, los discípulos asítiense alredor de Xesús con una simetría casi matemática. Nes manes de Tintoretto, la mesma escena apaez dramáticamente aburuyada. Les figures humanes paecen acorviaes pola apaición de seres fantásticos. La escena tien llugar nuna tabierna aveseo y popular, onde les aureolas de los santos apurren una lluz estraño que sorraya detalles incongruentes. El tonu ye resueltamente barrocu.

Familia editar

 
La casa de Tintoretto, «Fondamenta dei Mori», Cannaregio, Venecia.
 
La tumba de Tintoretto - Madonna dell'Orto

En 1550 cásase con Faustina de Vescovi (o, quiciabes, Episcopi), fía d'un noble venecianu y prominente miembru de la Scuola de San Marcos. Paez que foi una cuidadosa ama de casa, que supo llevase con quien tuvo de ser un home non fácilmente tratable. La so esposa faía-y llevar la vistimienta de ciudadanu venecianu fora de casa; si llovía, intentaba que se punxera abrigu, a lo qu'él s'aguantaba. Tamién-y daba unes monedes envueltes nun pañuelu, y esperaba qu'él-y esplicara dempués lo que fixera con él; la respuesta avezada de Tintoretto yera que lo gastara n'ayudes a los probes o a los prisioneros.

Faustina dio-y dellos fíos, probablemente dos fíos y cuatro fíos. Marietta, fía de Jacopo, tuvo otra madre, probablemente alemana, que tuvo una rellación con Jacopo enantes del so matrimoniu con Faustina. De los sos ocho fíos, fueron pintores destacaos Marietta y Domenico, que lo ayudar nel so taller .

De Marietta dicíase qu'a los quince años solía acompañar y ayudar al so padre nel trabayu, vistida de mozu. Foi una retratista de considerable habilidá, según música, tanto vocal como instrumental; pero poques obres sos pueden atopase güei día. Casóse con un xoyeru, Mario Augusta. Finó en 1590, a los trenta años. Según la tradición, Tintoretto pintar mientres xacía muerta nel llechu.

Pela so parte, Domenico (1562-1637) frecuentemente ayudábalu nel trabayu preparatorio de les sos grandes pintures. Pintó ensame d'obres, munches d'amplia escala; seríen, nel meyor de los casos, mediocres y, pa venir d'un fíu de Tintoretto, resulten irritantes; seya comoquier, puede considerase un prauticante de la pintura considerable a la so manera.

Tintoretto escasamente viaxó fora de Venecia. Amaba toles artes, tocaba'l llaúd y dellos preseos, dalgunos d'ellos de la so propia invención, y diseñó vestuariu teatral y propiedaes, taba tratáu en preseos mecánicos.

A la fin de la so vida, volvióse particularmente aveséu y piadosu. Dos años dempués, en 1592, Tintoretto convertir en miembru de la Scuola di Mercanti (Escuela de los Mercaderes).

Tuvo un ataque nel estómagu, que se complicó con fiebre, lo que-y torgó dormir y casi comer mientres una quincena. Morrió de peste el 31 de mayu de 1594. Ta soterráu nun altar qu'él decorara, n'ilesia de Santa María del Orto, xunto a Marietta.

En 1866 la tumba de los Vesconti y Tintoretto abrióse, y los restos de nueve miembros de les families xuníes atopábense ellí. Asignar a la tumba una distintu allugamientu. La tumba de Tintoretto ta marcada con una placa, cola de los sos fíos na capiya a la derecha del presbiteriu.

Estilu y escuela editar

 
Susana y los vieyos, 1555-56

El so estilu primeramente siguió a Tiziano. Evolucionó a partir de 1540, siendo d'enclín manierista más marcada que los otros dos grandes pintores de la escuela veneciana, Ticianu y Veronés. Ye un pintor que pinta con pasión, algamando na so plenitú la so carauterística audacia, el dinamismu incansable de la so composición, el so usu dramáticu de la lluz y los sos enfáticos efeutos de perspeutiva, que faen que paeza un artista barrocu adelantráu al so tiempu. Pa poder espresar con mayor intensidá'l sentíu dramáticu de les sos obres sacrificó aquella nidia guapura de coloríu que foi una de les conquistes más grandes de la escuela veneciana de Giorgione y Ticiano.

Del so almiráu Miguel Ángel toma les anatomíes y les postures difíciles, siendo esti enérxicu modeláu del cuerpu una novedá en Venecia. Los sos efeutos de perspeutiva son enfátiques. Pero ensertar nun marcu bien carauterísticu de la escuela veneciana: el color, el paisaxe y la lluz. Esta última cobra singular relevancia nes sos últimes obres, usándola de forma dramática.

Tuvo enorme capacidá de trabayu. Executaba una obra tres otra con rapidez, pos atropaba numberosos encargos. Esta prolífica producción, de más de 300 obres, esplícase, amás, pola esistencia d'un taller. Dicíase qu'acabara en dos meses dos pintures históriques caúna conteniendo venti figures, de les cualos siete yeren semeyes. Sebastiano del Piombo señaló que Tintoretto podía pintar en dos díes tanto como él en dos años; Annibale Carracci que Tintoretto foi, en munches de les sos obres, asemeyada a Tiziano, n'otres inferior a Tintoretto. Esta yera la opinión xeneralizada que d'él teníen los venecianos, que sosteníen que Tintoretto tenía tres pinceles: unu d'oru, el segundu de plata y el terceru de fierro.

Cultivó lo mesmo el llenzu que'l frescu. Les temes trataes fueron sobremanera relixosos, tanto bíblicos como evanxélicos. Trata temes relixoses d'iconografía insólita, como La muerte d'Abel o La piscina probática. Pero, amás, realizó numberoses semeyes de maxistraos, funcionarios y homes de lletres. El so méritu ye desigual, anque los verdaderamente bonos difícilmente tienen comparanza pol so gran agudez psicolóxica.

Tintoretto tuvo pocos alumnos. Nel so taller trabayaron los sos fíos, Marietta y Domenico, según Paolo Fiammingo, Ludovico Pozzoserrato y Martín de Vos. Amás, influyó en El Greco, quien debió de conocer la so obra mientres la so estancia en Venecia.

Obres destacaes editar

Nota: Nel so datación siguióse la referencia Carrassat, según les que s'apurren nes fiches de wikicommons, yá que nun coinciden coles proporcionaes pol artículu na Wikipedia n'inglés, que tien como fonte la Enciclopedia Británica na so versión de 1911.

 
El Lavatorio (Muséu del Prado).

Galería editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Afirmao en: RKDartists. RKDartists: 77607. Data d'espublización: 15 marzu 2019. Data de consulta: 1r mayu 2019. Llingua de la obra o nome: neerlandés.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. 3,0 3,1 3,2 Identificador ULAN: 500011407. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 29 payares 2017. Data de consulta: 21 mayu 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 20 marzu 2020.
  5. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/tintoretto.
  6. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/tintoretto. Llingua de la obra o nome: inglés.
  7. Spanish curator uncovers true name of Tintoretto
  8. Y. H. Gombrich, La historia del arte, Phaidon Press Limited, 1997
  9. Gombrich, Y. H. (2012). La historia del arte. Nueva York: Phaidon. ISBN 9780714898704.

Del artículu n'inglés:

De datos añadíos a esti artículu:

  • Carrassat, P.F., Maestros de la pintura, Spes Editorial, S.L., 2005. ISBN 84-8332-597-7
  • Olivar, M., Cien obres maestres de la pintura, Biblioteca Básica Salvat
  • Pérez Sánchez, A.Y., “El manierismu en pintura”, en Historia del Arte, Anaya, Madrid, 1986. ISBN 84-207-1408-9
  • Los maestros de la pintura occidental, vol. 2, Taschen, 2005. ISBN 3-8228-4744-5
  • Guía visual d'Italia, Aguilar, 1997. ISBN 84-03-59439-9

Enllaces esternos editar