Na mitoloxía griega, la Titanomaquia (en griegu antiguu Τιτανομαχία Titanomakhía, ‘Guerra de los Titanes’) foi la serie de batalles llibraes mientres diez años ente los dos races de deidaes bien anteriores a la esistencia de la humanidá: los Titanes, lluchando dende'l monte Otris, y los Olímpicos, que llegaríen a reinar nel monte Olimpu.[1] Conocer tamién como la Batalla de los Titanes o la Guerra Titánica. Ye confundida por dellos autores (como Ovidio) cola Gigantomaquia a pesar de les múltiples diferencies ente dambes.

La cayida de los titanes, por Cornelis van Haarlem.

Los griegos de la edá clásica conocíen dellos poemes sobre la Titanomaquia. El principal d'ellos, y l'únicu que se caltuvo, yera la Teogonía atribuyida a Hesíodo. Un poema épicu perdíu tituláu Titanomaquia y atribuyíu al aedo ciegu traciu Tamiris, de la mesma un personaxe llexendariu, yera mentáu de pasada nel ensayu Sobre la música una vegada atribuyíu a Plutarcu. Los Titanes tamién xugaben un papel prominente nos poemes atribuyíos a Orfeo. Anque namái se caltienen fragmentos de los rellatos órficos, revelen interesantes diferencies cola tradición hesíodica.

Estos mitos griegos de la Titanomaquia cayen dientro d'una clase de mitos similares presentes n'Europa y Oriente Próximu, onde una xeneración o grupu de dioses enfrentar a los dominantes. Dacuando éstos son suplantaos. Otres los rebeldes pierden y son totalmente apartaos del poder o bien incorporaos al panteón. Otros exemplos seríen les guerres de los Aesir colos Vanir y los Jotunos na mitoloxía escandinava, l'épicu Enuma Elish babilónicu, la narración hitita del Reinu del Cielu» y l'escuru conflictu xeneracional de los fragmentos ugarites.

Antecedentes editar

El marcu pa esta importante batalla foi creáu dempués de que'l titán más nuevu, Crono, derrocara al so propiu padre, Uranu (dios del Cielu y gobernante del universu), cola ayuda de la so madre, Gea (la Tierra). Crono capó entós al so padre, apoderar del so tronu y lliberó a los sos hermanos titanes, que fueren zarraos nel Tártaru sol reináu tiránico y egoísta de Uranu.

Sicasí, al ser usurpáu'l so puestu, Uranu profetizó que los mesmos fíos de Crono remontar contra'l so gobiernu igual que fixeren él y los sos hermanos. Por mieu de que los sos futuros fíos remontar contra él, Crono convertir nel tarrecible rei que'l so padre Uranu fuera, y tragábase enteros a los sos fíos a midida que nacíen de la so esposa y hermana Rea. Sicasí, según una lleenda arcadia recoyida pol xeógrafu griegu Pausanias nel so Descripción de Grecia, Rea llogró esconder a los sos fíos quintu y sestu, Poseidón y Zeus, diciendo a Crono que diera a lluz un caballu, y dio-y un potru por que lo comiera en llugar de Poseidón, y en llugar de Zeus apurrió-y una piedra envuelta en pañales.[2]

Rea llevó a Zeus a una cueva na islla de Creta, onde ésti foi criáu polos Curetes y les ninfes Adrastea y Ida. Cuando Zeus fíxose mayor, Metis dio a Crono un mestranzu especial, que provocó qu'ésti devolviera a los fíos que se tragara. Zeus llevar entós a la rebelión contra los Titanes.

La guerra editar

Entós los Olímpicos, empuestos por Zeus, declararon la guerra a l'anterior xeneración de deidaes, los Titanes. Estos incluyíen a Hestia, Hera, Deméter, Hades y Poseidón; ya inclusive a la titánide Hecate.Probablemente Estigia y los sos fíos tamién llucharon nel bandu de los Olímpicos. Amás, los Hecatónquiros y los Cíclopes, que fueren encarcelaos por Crono, ayudaron a los Olímpicos. Dicíase que los Hecatónquiros ayudaron a los Olímpicos refundiando enormes piedres a los Titanes, de cien en cien. Los Cíclopes ayudaron fabricando les famoses armes de Zeus, los rayos, el tridente de Poseidón y el cascu d'invisibilidá de Hades. Los Titanes, encabezaos por Crono, incluyíen a Ceu, Críu, Hiperión, Xapetu, Atles y Menecio.

Llogrando por fin la victoria tres toa una década de guerra, los Olímpicos estremaron el botín ente ellos, otorgando'l dominiu del cielu a Zeus, el del mar a Poseidón, y el del inframundu a Hades. Procedieron entós a zarrar a los derrotaos Titanes nel Tártaru, les más fondes fondures del inframundu. Sicasí, yá que mientres la guerra Océanu y les Titánides Tea, Rea, Temis, Mnemósine, Febe y Tetis, permanecieren neutrales, nun fueron castigaes por Zeus. Dellos otros titanes que nun fueron zarraos nel Tártaru fueron Atles, Crono, Epimeteo, Menecio y Prometeo. Zeus dio a Atles un castigu distintu: Uranu, el cielu, casi s'había esmarranáu sobre la tierra tres la guerra por cuenta de la enorme llucha qu'asocediera so él, polo que Zeus dispunxo qu'Atles suxetara los cielos por tola eternidá. Epimeteo, Menecio y Prometeo camudaron de bandu y ayudaron a Zeus na guerra, polo que nun fueron castigaos. Sobre'l destín de Crono esisten siquier dos variantes mítiques: la tradición más antigua, reflexada en ciertes fórmules homériques y hesiódicas (Ilíada, xiv, 274; xv, 225; Teogonía 850ss) supón que Crono habita nel Tártaru arrodiáu pol restu de los titanes. Una tradición posterior señala que Crono foi depués lliberáu por voluntá de Zeus, y que quedó reinando nes islles de los Bonaventuraos.[3] Esta versión queda atestiguada nuna interpolación a Trabayos y díes (169b-y ó 173a-y según les ediciones),[4] y en dellos versos de Píndaro (Olímpica II, 70ss). Los Hecatónquiros quedaron montando guardia sobre los prisioneros.[5]

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Hesíodo, Teogonía 624–6.
  2. Pausanias, Descripción de Grecia viii.8.2.
  3. Esta variante ye posterior a Hesíodo. Cf. Mazón. Hésiode Théogonie; les travaux et les jours; -y bouclier, páx. 92 n. 1.
  4. Dende'l puntu de vista de la tresmisión, el versu y los que lu siguen solo tán atestiguaos en papiros, y yá Proclo considerar espurios. Cf. Paola Vianello de Córdova. Trabajo y díes, páx. CLXVI nota a 173a-y. Verdenius considerar tamién como interpolación (Verdenius, J. J.. A commentary to Hesiod, Works and Days, vv 1-382, páx. 103 com. a 169.)
  5. Apolodoro d'Atenes, Biblioteca mitolóxica i.1.2.

Enllaces esternos editar

  • Eratóstenes: Catasterismos (Καταστερισμοί).
    • 27: Capricorniu: (Αἰγόκερως, Πάν; Capricornus, Caper, Pan): un fíu de Egipán que se crió con Zeus y dempués ayudar na Titanomaquia dándo-y una caracola que'l so soníu punxo en fuga a los Titanes, o'l mesmu Pan, o la cabra Amaltea.
    • 30: Águila (Ἀετός; Aquĭla): l'águila que raptó a Ganimedes, o la que s'amosó a Zeus cuando celebraba ésti un sacrificiu antes de la Titanomaquia, o l'águila polo xeneral por habe-y tocáu a Zeus na repartida de les aves ente los dioses.
    • 39: Altar (Θυτήριον, Νίχταρ; Ara, Arula, Nectar): l'altar que construyeron los Cíclopes y en redol al cual diose la conxura de los fíos de Crono pa derrocalo, xunta que daría empiezu a la Titanomaquia.