Titiriteru, titerero o marionetista puede referise a la persona que constrúi títeres y a la que los remana ante un públicu en representaciones teatrales, cine, televisión y otros espectáculos mistos.[1] Ente los más famosos titereros humanos, el más recién quiciabes sía l'estauxunidense Jim Henson, y ente los seres de ficción: Maese Pedro en Don Quixote de la Mancha, y el carpinteru Geppetto del llibru infantil Pinocho.

Titiriteru hindú faciendo baillar al so marioneta nes cais d'Hyderabad.

Oficiu y arte editar

 
El titiriteru Juan de les Viñes, por Alba y Ortego. Imaxe publicada en El Muséu Universal en 1860.

El titiriteru, como artista y home espectáculu, desenvuelve tres cualidad esenciales: capacidá pa desdoblase nun moñecu y mimetizarse col mundu que representa; habilidá pa mover el títere que remana consiguiendo comunicar un rellatu fantásticu; disponer de dellos rexistros de voz y sentíu del ritmu pa da-y vida'l moñecu.[2]

Téunicamente, l'oficiu de titiriteru rique, amás d'un talentu innato y vocación profesional: a) entrenamientu físicu; b) conocencia de les téuniques d'actuación; y c) dominiu de la manipulación del moñecu. Los principales inconvenientes colos qu'hai d'enfrentase tou titiriteru son: l'espaciu amenorgáu nel qu'hai de movese (munches vegaes compartiéndolo con otros compañeros) y l'ausencia de visión espacial, pos polo xeneral ta debaxo o detrás de los moñecos.[3]

Un títere puede movese (estremidaes, güeyos, boca, etc.) ensin espresar nada, por que esos recursos o componentes mecánicos comunique daqué precisen la voluntá y l'espíritu teatral del remanador. Ente los titiriteros l'ausencia de gracia nos movimientos del moñecu denominar familiarmente solmenar el títere. En resume, el titiriteru ye un actor especializáu que desenvuelve un doble trabayo, pal qu'amás d'apoderar la manipulación del tipu de moñecu al que da vida, rique una maña teatral o téunica d'actuación.[4] Y téunicamente, en munches ocasiones, la téunica determina parte de les posibilidaes dramátiques del actor titiriteru. El direutor suecu Michael Meschke afirmaba que "el puntu de partida y los métodos de trabayu son dafechu distintos pal titiriteru y l'actor... Nun se ye actor por ser titiriteru nin se ye titiriteru por ser actor... Ye murniu reparar que munchos profesionales del teatru de títeres consideren al actor como un güéspede que vien d'un mundu cimeru, cosa que dellos actores tamién creen...".[5]

La direutora de teatru y titiritera arxentina Esquite Bernardo nun estudiu espacial de la rellación ente'l titiriteru y la so ferramienta señaló que'l títere puede ser ayenu al titiriteru (como la marioneta y el títere de solombra) o formar parte d'él, como los títeres de guante y los de baniella. Tocantes a l'allugamientu del remanador, ésti puede operar dende enriba (marioneta), dende embaxo, (baniella y guante) o dende un llateral (títeres 'a la planchette' y títeres acuáticos); un casu distintu pero tamién a mentar ye'l del bunraku xaponés, que los sos operadores, remanadores o titiriteros asítiense detrás del moñecu, a la vista del públicu.[6]

Nomes propios nel sieglu XX editar

 
Titiriteros, oleu de John Singer Sargent en 1903.

Relativamente cercanos nel tiempu, los titiriteros del sieglu XX cunten ente los sos mayores méritos el fechu d'habe-y llaváu la cara al títere tradicional y abrir víes esperimentales que son la base de la fisonomía del teatru de títeres modernu. D'una llista interminable, pueden estrayese dellos nomes, distribuyíos en dos espacios xeográficos:

Titiriteros del Vieyu Mundu editar

Munchos investigadores asitien n'Alemaña unu de los más activos focos de renovación del teatru de moñecos. Méntense: Paul Brann (discípulu de Max Reinhardt), Ivo Puhonny, l'austriacu Richard Teschenr y el checu Josef Skupa. Ente los más coloristes tuvieron los maestros italianos como Vittorio Podrecca. Non menos importante foi la escuela rusa, col matrimoniu Efimov, Nikolai Zykov y, poques gracies, Serguei Obratzov. Na órbita francesa sobresalió Albrecht Roser; y nun convien cerrar la curtia llista ensin citar el trabayu de Michael Meschke, nacíu en Polonia pero emigráu a Suecia fuxendo del nazismu.

Maestros americanos editar

Estaos Xuníos, Méxicu y Arxentina fueron poderoses y riques canteres de titiriteros. Pioneru n'USA foi Tony Sarg (nacíu en Guatemala) y, siguiendo'l so cercu, Bil Baird, Rufus y Margo Rose o Donald Cordry y Remu Bufano (d'ascendencia italiana). Del equipu de los Muppets nomar a Jerry Nelson, Frank Oz, Dave Goelz y Jane Henson.

En Méxicu resulta exemplar la familia Rosete Aranda, la saga de los Cueto, Wilberth Herrera y Roberto Lago. N'Arxentina, considérase iniciador y maestru a Javier Villafañe, remembráu depués por Mané Bernardo, Ariel Bufano, Silvina Reinaudi o Eduardo Di Mauro que siguió'l so llabor en Venezuela, país nel que tamién sobresalió Fredy Reyna.

Titereros del sieglu XXI editar

La recuperación de los espacios abiertos como escenariu del arte devolvió a munches tradiciones la so redolada natural. Asina puede dicise de gran parte de los espectáculos de títeres, que tornaron a places y cais, invadiendo depués parques, xardinos y otros allugamientos pa la fiesta caleyera, como festivales al campu y feries.

La fantasía de los nuevos titiriteros vien enchiéndose, dende'l postreru cuartu del sieglu XX, ante les posibilidaes de los nuevos espacios y el concursu de les nueves teunoloxíes. Exemplos d'ello, d'ente los munchos que pudieren mentase, son: la compañía francesa Royal de Luxe, los estauxunidenses del Bread and Puppet Theatre o La Gran Reyneta en Chile. N'España destaca'l coleutivu Carros de Foc, y dalgunes de les puestes n'escena de La Fura dels Baus y del grupu de teatru de cai Xarxa Teatre qu'inclúin elementos del universu titiriteru.

Titiriteros lliterarios editar

L'universu de los títeres tuvo un popular reflexu na lliteratura universal, siquier dende'l sieglu XVII al sieglu XX. Ente los fabricantes, maestros artesanos del títere, el más famosu ye probablemente'l güelu Gepeto, constructor de Pinocho. Y ente los remanadores, merez un llugar d'honor Maese Pedro, el "trujamán" del Quixote cervantín, inmortalizado musicalmente pol compositor gaditano Manuel de Falla.

Los otros titiriteros editar

 
Cuadro de Isidoro Marín Gares (Granada, 1863-1926), tituláu Titiriteros na plaza del Conde, recoyendo una escena de volatineros nel barriu del Albayzin, de Granada.

Ayenos munches vegaes al círculu de los títeres, complementarios n'otres ocasiones, referencies en llibros, obres de fotógrafos y cantares dieron noticia de diversos tipos de volatineros popularmente llamaos y conocíos como titiriteros a lo llargo de dellos sieglos.[7]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Titerero nel DRAE
  2. Artiles, Freddy (1998). Títeres: hestoria, teoría y tradición. Barcelona, Plaza y Janés, páx. 110. ISBN 8492260750.
  3. Freddy Artiles, "Títeres", p. 111
  4. Freddy Artiles, "Títeres", p. 114
  5. Freddy Artiles, "Títeres", p. 116
  6. Freddy Artiles, "Títeres", p. 118
  7. Gómez García, Manuel (1997). Diccionariu del teatru. Madrid, Ediciones Akal, páx. 834 y 882. ISBN 8446008270.

Enllaces esternos editar