Toma de la Bastilla

La toma de la Bastilla producir en París el martes 14 de xunetu de 1789. A pesar de que la fortaleza medieval conocida como la Bastilla solo curiaba a siete prisioneros, la so cayida en manes de los revolucionarios parisinos supunxo simbólicamente el fin del Antiguu Réxime y el puntu inicial de la Revolución francesa. La rindición de la prisión, símbolu del despotismu de la monarquía francesa, provocó un auténticu seísmu social tantu en Francia como nel restu d'Europa, llegando los sos ecos hasta l'alloñada Rusia.

Toma de la Bastilla
Parte de Revolución Francesa
Fecha 14 xunetu 1789
Llugar París,  Francia
Coordenaes 48°51′11″N 2°22′09″E / 48.8531°N 2.3692°E / 48.8531; 2.3692
Resultáu Trunfu del pueblu de París; el valor de tomar de la Bastilla ye primero de too simbólicu.
Belixerantes
Monarquía francesa Milicies parisines (predecesores de la Guardia Nacional de Francia) y civiles parisinos
Comandantes
Bernard-René de Launay  Ejecutado
Príncipe de Lambesc
Pierre-Augustin Hulin
Camille Desmoulins
Fuercies en combate
82 inválidos (veteranos)[1]
32 soldaos suizos[1]
30 pieces d'artillería soldaos2 = 630 - 954 ente Guardias Franceses (unos 60)[2] y civiles
2 cañones[2]
Baxes
7 98 muertos
73 mancaos
[editar datos en Wikidata]
Fortaleza del secretu, y llugar ensin xusticia, la Bastilla foi la primer cita de la Revolución.[3]

A partir de 1880, el 14 de xunetu foi'l Día Nacional de Francia, pero non pa celebrar tomar de la Bastilla en sí, sinón pa recordar la Fiesta de la Federación de 1790, que la so fecha coincidía arremente y que celebraba la reconciliación y l'unidá de tolos franceses.[4]

Historiografía y lleenda editar

La importancia de tomar de la Bastilla deber al so valor simbólicu representando l'esbarrumbamientu del poder absolutista de la monarquía francesa, pero nun foi un actu tan relevante política y estratéxicamente como se suel presentar pola historiografía romántica.

La Bastille fuera mientres años la cárcel de munches víctimes de l'arbitrariedá monárquica. Ellí encarcelábase ensin xuiciu a los señalaos pol Rei con una simple lettre de cachet. Yera una fortaleza medieval en plenu París, que'l so usu militar yá nun se xustificaba. Nos Cuadiernos de quexes de la ciudá de París yá se pidía la so destrucción, y el ministru Necker pensaba destruyila dende 1784 pol so altu costu de caltenimientu. En 1788 decidiérase'l so zarru, lo qu'esplica que tuviera pocos presos en 1789. Nel momentu de la so cayida, el 14 de xunetu de 1789, solo acoyía a cuatro falsificadores: a un enfermu mental (Auguste Tavernier), a un noble condergáu por incestu y a un cómpliz de Robert François Damiens, autor d'una tentativa d'asesinatu sobre Lluis XV.

 
Imaxe de la medieval fortaleza-prisión de la Bastilla de San Antonio (grabáu alemán del sieglu XIX).

La imaxe revolucionaria llargamente espublizada del mitu d'una prisión onde se podrecíen les víctimes de la monarquía nun correspuende polo tanto col usu de la fortaleza nel momentu del so toma, yá que la fortaleza perdiera en parte la so función de prisión d'Estáu.[5] Pero reflexa una realidá que sí esistiera dende'l sieglu XVII, cuando'l Cardenal Richelieu empezó a utilizala como cárcel d'Estáu.[6]

Apurrir una prueba de que se taba presente nel momentu de tomar de la Bastilla supunxo un gran prestíu na carrera de los que se autodenominaron patriotes. El 19 de xunu de 1790, a propuesta del diputáu Armand Camus, l'Asamblea Nacional votó por aclamación un decretu nel que decidió dase un llugar preeminente a los vencedores de la Bastilla» nos actos de la primer Fiesta de la Federación que se diba a celebrar al mes siguiente. Pero un decretu del día 25 retiró-yos esi honor p'acutar a la Guardia Nacional. Dióse-yos una pensión, un uniforme, un fusil y una espada col so nome grabáu, un brazalete y una medaya, y un diploma d'agradecimientu de la patria.[7]Una comisión esaminó de marzu a xunu de 1790 les pruebes apurríes polos postulantes y censó oficialmente nesi momentu a 954 combatientes, ente civiles y guardias franceses. En 1832, so la Monarquía de Xunetu, revisóse la llista, refugándose dellos espedientes por considerase «dudosos» y afitando la cifra final en 630.[8]

Según dellos autores,[9] la importancia de tomar de la Bastilla foi esaxerada polos historiadores románticos, como Jules Michelet, que quixeron faela un símbolu fundador de la República. Otros autores afirmen que'l sitiu y la capitulación de la prisión nun tuvo de ser un fechu bien heroicu en vista de que solo yera defendíu por un puñáu d'homes, y que los únicos muertos seríen l'alcaide Bernard de Launay y el políticu Jacques de Flesselles.[10]

Pero los documentos de la dómina dexen constancia de que'l 14 de xunetu de 1789, la fortaleza taba defendida por 32 soldaos suizos y 82 «inválidos de guerra», disponiendo de cañones y de municiones a esgaya. L'asediu saldar con 98 muertos, 60 mancaos y 13 tullíos, ente los asaltantes.[11]

L'acontecimientu tuvo una fuerte resonancia n'Europa entera, non tantu pola importancia del sucesu, sinón pol so valor simbólicu, qu'entá perdura como afitáu na hestoria de les revoluciones.

Antecedentes editar

 
La incapacidá de Lluis XVI torgó encarar los primeros acontecimientos de la Revolución francesa por cuenta de midíes desaparentes y a destiempu.

Mientres el reináu de Lluis XVI, Francia tuvo que confrontar una grave crisis financiera aniciada polos elevaos gastos de la intervención na Guerra de la Independencia de los Estaos Xuníos y l'espilfarru de la Corte real, exacerbada por un desigual sistema tributariu que solo gravaba al pueblu llanu y a la burguesía (Tercer Estáu). Aconseyáu pol so ministru de finances Necker, el rei decidió convocar los Estaos Xenerales el 5 de mayu de 1789 pa buscar una salida a la crisis, aceptando aumentar la representación del Tercer Estáu hasta entós infra representáu. Por esi postreru motivu, los alderiques previstos fueron bloquiaos pola nobleza (Segundu Estáu) y el cleru (Primer Estáu). El 17 de xunu de 1789, los representantes del Tercer Estáu y d'una parte del baxu cleru esgazar d'aquellos Estaos Xenerales y constituyéronse como Asamblea Nacional. El rei primeramente opúnxose a esta idea, pero foi forzáu a reconocer l'autoridá de l'Asamblea, que'l 9 de xunetu se autoproclamó Asamblea Nacional Constituyente, una institución que'l so propósitu yera crear una constitución pal país.

 
Dibuxo de 1789 sobre tomar de la Bastilla.

Los acontecimientos acaecíos nos díes siguientes conducieron a tomar de la Bastilla'l 14 de xunetu de 1789, y la Revolución francesa empezó a espandise. La rindición d'esti bastión real foi ensin dulda un importante finxu simbólicu de los entamos de la Revolución más qu'un factor detonante en sí. Con anterioridá, l'autoridá real yá s'había vistu amenorgada pola revuelta de la nobleza (un fechu recurrente dende la Fronda nel sieglu XVII) que se negaba a financiar los planes de Lluis XVI por aciu el pagu d'impuestos. Pero'l mayor detonante foi la formación de l'Asamblea Nacional, el Xuramentu del Xuegu de Pelota y la Declaración de los Derechos del Home y del Ciudadanu, qu'abríen la vía escontra'l fin del absolutismu y de los privilexos de la nobleza. La rebelión parllamentaria xunida a la del pueblu de París yá tuviera un antecedente dos años antes na ciudá de Rennes, sede del Parllamentu de Bretaña. En 1789, el movimientu estendióse nel intre a les capitales de les provincies franceses.

Pa defender l'Asamblea Nacional d'un posible ataque de les tropes reales, y p'asegurar l'orde na capital, les autoridaes municipales parisines decidieron crear una milicia popular de 48 000 homes, la llamada Guardia Nacional, que la so insinia yera colorada y azul, los colores de la ciudá de París. Estos dos colores, a los que se xunió'l blancu, convertir nel emblema de la Revolución y nos colores de la bandera de Francia.

París, cada vez más cercanu a la insurrección, y en pallabres de François Mignet «aponderáu pola llibertá y l'entusiasmu»,[12][13] amosó un ampliu sofitu a l'Asamblea. La prensa publicaba diariamente los alderiques de l'Asamblea y los discutinios políticos devasaron l'ámbitu parllamentariu pa salir a les cais y places de la ciudá. El Palais Royal y la so redoma, residencia del duque Luis Felipe II d'Orleans (el futuru Felipe Igualdá) convertir en llugar de xunta. Los mandos y tropes de los reximientos, antes consideraos dignos de tou enfotu, fueron inclinándose cada vez más pola causa popular.

El detonante: la destitución de Necker editar

 
La destitución de Necker foi unu de los detonantes que llevaron a tomar de la Bastilla, Jacques Necker, obra de Joseph Duplessis, Palaciu de Versalles.
 
Semeya de Camille Desmoulins, instigador y líder de tomar de la Bastilla.
 
El barón de Benseval yera'l comandante en xefe de les tropes reales al cargu de París en xunetu de 1789.

El 11 de xunetu, con tropes en Versalles, Sèvres, el Campu de Marte y Saint-Denis, Lluis XVI, actuando por conseyu de los nobles que formaben el so camarilla personal, cesó al so ministru de finances Jacques Necker, que tenía cierta comprensión escontra'l Tercer Estáu, amás d'intentar saniar les cuentes del reinu. El mariscal conde de Broglie, el marqués de La Galissonière, el duque de la Vauguyon, el barón Louis de Breteuil y l'intendente Foullon tomaron posesión del gabinete sustituyendo al conde de Puységur, al conde de Montmorin Saint-Hérem, al cardenal La Luzerne, al conde de Saint-Priest y a Necker.

Les noticies de la destitución de Necker llegaron a París na tarde del domingu 12 de xunetu. Los parisinos supunxeron, polo xeneral, que la destitución marcaba l'entamu d'un golpe d'Estáu per parte de los elementos más conservadores de la Corte. Los lliberales tarrecieron que la concentración de tropes reales llevaes a Versalles, provenientes de les guarniciones fronterices, intentaríen clausurar l'Asamblea Nacional Constituyente (que s'axuntaba en Versalles). Les mases se arremolinaron por tou París, llegando a xuntase 10 000 persones en redol al Palais Royal. Camille Desmoulins, conocíu francmasón de la loxa de los Nueve Hermanes, según Mignet,[12] concentró a un gran ensame, xubíu a una mesa y con una pistola na mano, al berru de:

¡Ciudadanos, nun hai tiempu que perder; el cese de Necker ye la señal de la Nueche de San Bartolomé pa los patriotes! ¡Esta nueche, batallones de suizos y alemanes van tomar el Campu de Marte pa masacrarnos; namái queda una solución: tomar les armes![12]

Los reximientos suizos y alemanes a los que se refería yeren tropes mercenaries estranxeres que constituyíen una parte significativa del exércitu real prerrevolucionario. Fueron tomaos como contrarios pola so condición estranxera pa refugar la esistencia de tropes de soldaos regulares franceses. Aproximao la metá de los 25 000 soldaos regulares concentraos en París y Versalles a empiezos de xunetu de 1789 pertenecíen a estos reximientos estranxeros.

N'efeutu, a primer hora de la nueche del 12 de xunetu, el barón de Besenval, a la cabeza de les tropes instalaes en París, dio la orde d'intervenir a los reximientos suizos acantonaos nel Campu de Marte .

El conflictu armáu editar

Primeros momentos editar

Ante la situación de fame y carestía, empezó a estendese un creciente malestar ente'l pueblu parisín, que creía que la escasez d'alimentos y el so altu preciu deber a que los «especuladores» atroparen grandes cantidaes d'ellos esperando faer bonos negocios. Esti malestar manifestar nel empiezu de saqueos a tiendes y almacenes. Trátase del empiezu d'una revuelta de fame típica.

10 de xunetu de 1789 editar

Los eleutores de París (el grupu de delegaos qu'escoyeren a quien representaríen a la ciudá de París nos Estaos Xenerales) axuntar nel conceyu de la capital y decidieron constituyise nel «nuevu» poder municipal, y empezar a constituyir una «Guardia Nacional», que fora la fuercia de choque de les nueves instituciones y que caltuviera'l «nuevu orde» nes cais de París. El problema yera qu'esta guardia nun tenía armamentu.

12 de xunetu de 1789 editar

El 12 de xunetu, un ensame creciente, blandiendo bustos de Necker y el duque d'Orleans, crució les cais escontra la Plaza Vendôme, onde había un destacamentu de Royal-Allemand Cavalerie (fuerte reximientu de caballería na germanófona Alsacia), col que llucharon con una agua de piedres. Na Plaza Lluis XV, la caballería, comandada pol príncipe de Lambesc, disparó al portador d'unu de los bustos y un soldáu morrió. Lambesc y les sos tropes cargaron contra l'ensame y un civil, según los informes, foi la única baxa de los manifestantes.[14]

El reximientu de Gardes Françaises (Guardia Francesa) formaba la guarnición permanente de París que, con munchos venceyos locales, yera favorable a la causa popular. Esti reximientu fuera confináu a los sos cuarteles mientres los primeros fregaos a empiezos de xunetu. Con París convertíu nun polvorín, Lambesc, que nun confiaba en qu'esti reximientu obedeciera los sos órdenes, asitió a 60 homes a caballu pa xixilalo frente a la so sede na cai Chaussée d'Antin. Una vegada más, la midida que tenía la intención d'acuartar les revueltes solo sirvió pa provocales. La Guardia Francesa fixo frente a esi grupu de caballería, matando a dos soldaos y mancando a trés más, a pesar de que los oficiales de la Guardia Francesa fixeron tentatives inútiles de replegar a los sos homes. La revuelta ciudadana tuvo entós al so serviciu a un contingente militar esperimentáu, definitivamente nel llau popular, qu'acampó nel Campu de Marte, pa compensar a los esperaos reximientos mercenarios. El futuru «rei ciudadanu» Luis Felipe d'Orleans, siempres partidariu de la Revolución, foi testigu d'estos fechos como mozu oficial de la Guardia. Na so opinión, los soldaos obedeceríen si pudieren. Según él, los oficiales abandonaron les sos responsabilidaes nesti momentu previu al llevantamientu, dexando'l control a los suboficiales. L'autoridá incierta del barón de Besenval, xefe de la Guardia Francesa, supunxo una abdicación virtual per parte de los encargaos de controlar el centru de París.

13 de xunetu de 1789 editar

A la 1 de la mañana del 13 de xunetu, cuarenta de los cincuenta puestos de control que dexaben la entrada a París fueron amburaos. L'ensame remontáu esixía rebaxar del preciu de trigu y del pan qu'enxamás habíen alcanzáu tal preciu nel cursu del sieglu. Amás, un rumor circulaba por París: nel conventu de Saint-Lazare sería almacenáu'l trigu; este foi tomáu a los seis de la tarde.

 
Los asaltantes de la Bastilla llograron les armes del Hôtel des Invalides.

Mientres, dende les 2 de la tarde, los manifestantes axuntáronse en redol al Conceyu de París y suplió l'alarma. La rocea esistente ente'l Comité de los eleutores, los representantes de la municipalidá de París rexuntaos dientro del edificiu, y les mases nel esterior foi empiorando pol error o inhabilidad política de los primeres n'aprovir d'armes a estos postreros. Ente la insurrección revolucionaria y el saquéu comenenciosu, París españó nel caos. En Versalles, l'Asamblea axuntar en sesión continua pa evitar que, una vegada más, fora privada d'un llugar p'axuntase.[15] Los eleutores empobinaos pol preboste Jacques de Flesselles decidieron formar un "comité permanente" y tomaron la decisión de crear una "milicia burguesa", la Guardia Nacional, de 48.000 homes col fin de llindar los desordes. Cada home llevaría como marca distintiva una escarapela colos colores de París, colloráu y azul. Pero la Guardia Nacional nun tenía nin armes nin municiones. Pa pertrechar esta milicia, los remontaos escalaron el Garde-Meuble, nome popular del hotel de la Marina, onde s'almacenaben armes y una coleición d'antigüedaes. A les 5 de la tarde, una delegación de los eleutores del Conceyu dirixir a Los Inválidos pa reclamar les armes almacenaes ellí. El gobernador negóse, mientres la Corte nun reaccionaba. L'ensame falaba yá de tomar la Bastilla onde s'almacenaben grandes cantidaes de pólvora.

Na viéspora d'esti acontecimientu crucial pal aportar de la Hestoria, Lluis XVI en Versalles escribió'l 13 de xunetu nel so diariu "Rien" (n'español: "Nada"), ignorante de los graves sucesos que se produciríen a otru día y que conduciríen a acabar cola so propia persona en 1793 y por estensión col absolutismu del Antiguu Réxime. [9][16]

Tomar: 14 de xunetu de 1789 editar

Los Inválidos editar

A les 10 de la mañana y a pesar de la negativa del día anterior, unes 100 000 persones invadieron l'Hôtel des Invalides p'axuntar armes (ente 29 000 y 32 000 mosquetes ensin pólvora o munición, 12 cañones y un morteru).[17] Los Inválidos taben protexíos por cañones pero tomar foi senciella porque los sos guardias paecíen dispuestos a nun abrir fueu sobre los parisinos. A solo unos cientos de metros, dellos reximientos de caballería, d'infantería y d'artillería acampaben sobre la escampada de Campu de Marte, sol mandu del Barón de Besenval. Este axuntó a los xefes de los cuerpos pa saber si los sos soldaos colaríen sobre los remontaos. Unánimemente, respondieron que non. Esti acontecimientu capital pudo camudar el cursu del día.

Asediu a la Bastilla editar

 
Toma de la Bastilla, pintáu en 1928 por Henri Paul Perrault.

Los atacantes buscaben principalmente apoderase de la gran cantidá d'armes y munición almacenaes ellí, una y bones el día 14 había 13.600 kg (30.000 lb) de pólvora. La guarnición regular consistía en 82 inválidos (soldaos veteranos non apoderaos pal serviciu de combate). A pesar d'ello, la Bastilla fuera reforzada'l 7 de xunetu con 32 granaderos del reximientu suizu "Salis-Samade" provenientes del campamentu del Campu de Marte. Los murios taben protexíos por 18 cañones de 8 llibres cada unu y 12 de menor tamañu. L'alcaide yera Bernard-René, marqués de Launay, fíu del anterior alcaide, que naciera na mesma fortaleza.

La llista oficial de 1832 de "vainqueurs de la Bastille" (vencedores de la Bastilla) tuvo pocu más de 600 homes y el total d'asaltantes sería probablemente de daqué menos del millar.[18]L'ensame axuntar nel esterior escontra media mañana pidiendo la rindición de la prisión, la retirada de los cañones y l'entrega de les armes y la pólvora.

A les 10:30, una delegación de l'Asamblea de los eleutores de París va a la Bastilla. Los miembros del Comité permanente nun previeren tomar l'edificiu por forzar pero deseyaben abrir la vía de les negociaciones.[19]

A les 11:30, una segunda delegación compuesta por Jacques Alexis Hamard Thuriot y Louis Ethis de Corny intenta de nuevu axustar la entrega de les armes y municiones al pueblu de París p'aprovir a la Guardia Nacional acabante crear. L'esfuerciu negociador foise allargando mientres los ánimos de la masa armada llegada de Los Inválidos diben impacientándose.

 
Toma de la Bastilla, pintáu en 1793 por Charles Thévenin, Muséu Carnavalet.

Alredor de les 13:30, l'ensame entró nel patiu esternu y les cadenes sobre la ponte levadizo al patiu interior fueron cortaes, entartallando a un asaltante desafortunáu.[20][21] René-Bernard Jordan de Launay ordenó entós disparar sobre l'ensame, faciendo numberoses víctimes.

A les 14:00 una tercer delegación, de la que toma parte l'ablaya Claude Fauchet, axuntar col alcaide de la Bastilla ensin más ésitu.

Escontra les 15:00 una cuarta delegación llegó a la Bastilla encabezada de nuevu por Louis Ethis de Corny pero nun llogró nada. Nesti momentu empezó'l fueu cruzao, anque nunca va poder resolvese qué bandu empezó primero. Los asaltantes comprobaron que la fortaleza yera una ratonera y la llucha fíxose más violenta ya intensa, mientres les tentatives per parte de les autoridaes pa dictar un altu'l fueu nun fueron teníes en cuenta.

A les 15:30, los atacantes viéronse reforzaos por 61 "gardes françaises" (guardias franceses) remontaos y otru desertores de les tropes regulares, sol mandu de Pierre-Augustin Hulin, antiguu sarxentu na Guardia Suiza.[22]Portaben les armes tomaes enantes en Los Inválidos y ente dos y cinco cañones. Estos fueron asitiaos en batería contra les puertes y la ponte levadizo de la fortaleza.

Capitulación editar

 
Acuarela sobre la Toma de la Bastilla, pintada en 1789 por Jean-Pierre Houël. Nel centru repara la detención del alcaide, el marqués de Launay.

Ante la masacre (cerca de 100 víctimes ente los atacantes), l'alcaide de Launay ordenó cesar el fueu a les 17:00. Una carta colos términos de la rindición foi pegada por un buecu nes puertes interiores y darréu rescatada polos asaltantes. La guarnición de la Bastilla rindió les armes, so promesa a los remontaos de que nenguna execución efectuaríase si producíase la capitulación. Les demandes esixíes fueron refugaes, pero de Launay rindió la plaza porque entendió que les sos tropes nun podíen aguantar muncho más tiempu nesa situación y abrieron les puertes del patiu interior y los parisinos tomaron la fortaleza escontra les 17:30. Lliberaron a los siete prisioneros encarcelaos ellí y apoderáronse de la pólvora y la munición.

La guarnición de la Bastilla foi prindada y llevada al Conceyu de París. Nel camín, Bernard-René de Launay foi apuñaláu,[23] la so cabeza serruchao y clavao nuna pica pa ser exhibida peles cais. Trés oficiales de la guarnición permanente de la fortaleza tamién fueron asesinaos pol ensame mientres el trayeutu. Estos y dos guardias suizos fueron los únicos militares finaos, una y bones el restu de la guarnición foi protexida pola Guardia Francesa por que primero o más tarde fueren lliberaos y pudieren volver a los sos reximientos. Nel Conceyu, l'ensame acusó a Jacques de Flesselles de traición. Improvisóse un xuiciu aparente nel Palais Royal y foi tamién executáu.

El teniente Louis de Flue escribió un informe detalláu sobre la defensa de la Bastilla que foi incorporáu al diariu del reximientu "Salis-Samade" y entá se caltién.[24] Foi críticu col mallográu marqués de Launay, a quien de Flue acusó d'exercer el mandu con debilidá ya indecisión. La causa de la cayida de la Bastilla pudiera buscase na actitú de los comandantes de la fuercia principal de les tropes reales acampaes nel Campu de Marte, que nun intervinieron nin nel saquéu de Los Inválidos nin en tomar de la Bastilla.

Amás de los presos, la fortaleza allugaba los archivos del Lieutenant général de police (Teniente xeneral de la Policía) de París, que fueron sometíos a un pillaje sistemáticu. Foi solu al cabu de dos díes que les autoridaes tomaron midíes col fin de caltener los restos d'esti archivu. El mesmu Beaumarchais, que la so casa taba asitiada xusto enfrente de la fortaleza, nun bazcuyó n'apoderase de documentos. Denunciáu, tuvo que restituyilos darréu.

A los seis de la tarde, inorando la cayida de la Bastilla, Lluis XVI dio orde a les tropes de sacupar la capital. Esta orde llegó al Conceyu a los dos de la madrugada del día siguiente.

Consecuencies editar

 
El marqués de La Fayette foi nomáu comandante de la Guardia Nacional Francesa tres les revueltes de xunetu de 1789.
 
La Comuña de París instaurar en 1789 con Jean-Sylvain Bailly a la cabeza.
 
Los aristócrates franceses empiecen a fuxir del país. El rei vuelve a París sol mandatu de la escarapela tricolor. Estiéndese l'emburrie revolucionariu por toa Francia.

A les 8 de la mañana del 15 de xunetu de 1789, nel Palaciu de Versalles, nel momentu del so espertar, el duque de Rochefoucauld-Liancourt informó a Lluis XVI de tomar de la Bastilla.

- "Pero ¿ye una rebelión?" preguntó Lluis XVI.
- "Non, señor, nun ye una rebelión, ye una revolución." respondió'l duque.[25]

Mientres, la ciudadanía de París, esperando un contraataque, atrincheró les cais, llevantó barricaes construyíes con adoquinos y armóse, lo meyor que pudo, sobremanera con piques improvisaes. En Versalles, l'Asamblea permaneció ignorante de la mayoría de los acontecimientos parisinos, pero por demás consciente, el mariscal de Broglie tuvo a puntu de provocar un golpe d'estáu promonárquico pa forzar a l'Asamblea a adoptar la solicitú de disolución de Lluis XVI del 23 de xunu.[26] El vizconde de Noailles foi'l primeru n'informar a Versalles fehacientemente de los fechos que se producíen en París. C. Ganilh y Bancal-des-Issarts, unviaos al Conceyu de la capital, confirmaron esti informe.

Esa mañana del 15 de xunetu, el rei tuvo claro'l resultancia de tomar y él y los sos comandantes militares fixeron recular a les sos tropes. Les tropes reales que se concentraren pela redolada de París fueron de nuevu esvalixaes a les sos guarniciones fronterices. El marqués de La Fayette asumió'l mandu de la Guardia Nacional en París. Jean-Sylvain Bailly, líder del Tercer Estáu ya instigador del Xuramentu del Xuegu de Pelota, foi escoyíu alcalde de la ciudá polos eleutores aconceyaos nel "Hôtel de Ville" (la sede del Conceyu) y foi instaurada una nueva estructura de gobiernu municipal, antecesora del actual Conceyu de París. El rei anunció qu'alcordaría la reposición de Necker y la so propia vuelta de Versalles a París. El 27 de xunetu, en París, Lluis XVI aceptó una escarapela tricolor de manes de Bailly y entró nel Conceyu de la capital, so los berros de "Llarga vida al rei" en llugar del revolucionariu "Llarga vida a la nación".

D'esta manera, dos procesos xuniéronse: una revuelta de fame y el baturiciu políticu amenada pola destitución de Necker. Asina, los revolucionarios aconceyaos na Asamblea y nel Conceyu empezaron a cuntar cola fuercia de la movilización popular. La constitución d'una Guardia Nacional armada dexó a los revolucionarios empezar a aplicar les sos nueves normes y polítiques. La monarquía tuvo claro que yá non se trataba d'una revuelta que podía apacigüarse o reprimise, qu'había qu'acompangar con ella, que les coses, si nun había una intervención esterior, yá nun almitíen una vuelta tras.

Sicasí, dempués d'esta violencia, la nobleza, pocu confiada na aparente y, como se demostró con posterioridá, temporal reconciliación ente'l rei y el pueblu, empezó a exiliase. Los primeres émigrés incluyeron al conde de Artois (futuru Carlos X de Francia) y a los sos dos fíos, el príncipe de Condé y el príncipe de Conti, la familia Polignac y daqué más tarde Charles Alexandre de Calonne, l'antiguu ministru de finances. Estos instaláronse en Turín, dende onde Calonne, como axente al serviciu del conde de Artois y del príncipe de Condé, empezó a trazar un intentu de guerra civil dientro del país y conspiró pa formar una coalición europea contra la Francia revolucionaria.

Necker tornó a París triunfante dende Basilea (trunfu que depués se demostró efímeru). A la so llegada, afaya que l'ensame asesinara cruelmente a Foullon y al so sobrín Berthier y que'l barón de Besenval (nomáu comandante de París por Broglie) fuera fechu presu. Deseyando evitar un nuevu derramamiento de sangre, Necker abrió la mano, esixendo y llogrando una amnistía xeneral votada pola asamblea de los eleutores de París. Cola solicitú de l'amnistía, más que confiar nun xuiciu xustu, subestimó el pesu de les fuercies polítiques. Pero l'asamblea fundada "ad hoc", casi darréu revocó l'amnistía pa salvar la so propia esistencia, y quiciabes les mesmes cabeces de los sos miembros, y instituyó un tribunal de primera instancia en Châtelet. Mignet sostién que ye este'l momentu en que Necker pierde la so influencia sobre la Revolución.[12]

La insurrección parisina estender por toa Francia. El pueblu entamar en conceyos pa consiguir un propósitu d'autogobiernu y crearon cuerpos de guardias nacionales pa la so propia defensa, d'alcuerdu de primeres de la soberanía popular, midíes bonales que fueron normalizaes al poco tiempu por aciu lleis aprobaes pola Asamblea Nacional. Nes árees rurales, munchos fueron más allá d'esto: frente a la resistencia de la nobleza que se negaba a perder el so poder llocal, delles finques y un significativu númberu de castiellos fueron quemaos.

Al añu siguiente, la Fiesta de la Federación, concebida como fiesta de la reconciliación nacional, celebrar en presencia del rei na mesma fecha. En 1880, el Senáu francés aprobó la fecha del 14 de xunetu como día de la fiesta nacional, en conmemoración de la fiesta del 14 de xunetu de 1790 por ser esi un día nel que nun s'arramó sangre y que selló la unidá de tolos ciudadanos franceses.[27]

Bibliografía editar

  • BEAU, H.; La Bastille : 1370-1789, résumé de l'histoire de ses prisonniers célèbres, ill. d'A. Leroux, París, Leroux, 1889.
  • BORDONOVE, Georges; -yos Rois qui ont fait la France : Louis XVI, -y Rou-Martyr; París, 1983.
  • BRAESCH, Frédéric; 1789: l'année cruciale, París, Editions Gallimard, 1941.
  • COEURET, Auguste; La Bastille : 1370-1789, histoire, description, attaque et prise, París, J. Rothschild, 1890.
  • COTTRET, Monique, La Bastille à prendre : histoire et mythe de la forteresse royale, París, Presses universitaires de France, 1986.
  • COURET, Alphonse; La Bastille depuis ses origines jusqu'à sa chute (1369-1789); Orléans, H. Herluison, 1889.
  • GODECHOT, Jacques; De l'insurrection parisienne et de la prise de La Bastille, París, 1970.
  • LÜSENBRINK, Hans-Jurgen; La Bastille dans y'imagnaire social de la France à el fin du XVIIIe siecle; París, "Revue d'histoire moderne et contemporaine", 1983.

Referencies editar

Esti artículu incorpora material de les siguientes fontes baxu dominiu públicu:

  1. 1,0 1,1 «14 juillet 1789. La prise de la Bastille» (francés). Herodote.net (14 de xunetu de 2012). Consultáu'l 3 d'avientu de 2017.
  2. 2,0 2,1 «A propos des canons siamois offerts à Louis XIV qui participèrent à la prise de la Bastille» (en francés). Annales historiques de la Révolution française 261 (1):  p. 317-334. 1985. doi:10.3406/ahrf.1985.1121. http://www.persee.fr/doc/ahrf_0003-4436_1985_num_261_1_1121. Consultáu'l 3 d'avientu de 2017. 
  3. Arlette Farge, La Bastille, mythe et réalités, dirixíu por Michel Vovelle, L'État de la France pendant la Révolution, 1789 - 1799, La Découverte, 1988.
  4. La fête nationale du 14 juillet na páxina del Elíseo. (en francés)
  5. Almond, Mark. «Mito y realidaes del "poder del pueblu"». Consultáu'l 2007.
  6. Block, Maurice. «Cyclopædia of Political Science, Political Economy, and the Political History of the United States». Maynard, Merrill, and Co.. Consultáu'l 20 de xunu de 2010.
  7. Ver diploma orixinal Diploma de Vainqueur de la Bastille, Archivos Nacionales de Francia (París), y descripción ya interpretación de Lluz-Marie Albigès y Denise Devos.
  8. (2002). -yos vainqueurs de la Bastille - Dictionnaire biographique et historique. París: Éd. généalogiques de la Voûte. ISBN 2-84766-034-8.
  9. 9,0 9,1 Vargas Rubio, Rodolfo (2007). «Mitu y realidá de tomar de la Bastilla». El Manifiestu. http://www.elmanifiesto.com/articulos.asp?idarticulo=615. 
  10. Cocho Gil, Flavio (1999). «La Revolución francesa y les sos falsificaciones. Mitu sobre la Bastilla». Excélsior. http://www.geocities.com/diesonne_2k/rev2.html. 
  11. Ver François Furet, La Révolution, con Denis Richet, Libreria Arthème Fayard, París, 1965 ; 2ª ed., La Révolution française, Hachette Littératures, col. « Pluriel » (ISSN 0296-2063) nᵘ950, París, 1999, 944 p., ISBN 2-01-278950-1
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 MIGNET, François; Histoire de la Révolution française; París, 1824.
  13. El testu en francés ye: enivré de lliberté et d'enthousiasme.
  14. Cuadro Carga del príncipe de Lambesc encabezando al reximientu de Royal Allemand el 12 de xunetu de 1789, obra contempóranea a tomar de Bastilla pintada por Jean-Baptiste Lallemand (Muséu Carnavalet).
  15. La Revolución francesa 2002.
  16. Como toles anécdotes que nos llegaron sobre'l diariu de Lluis XVI, la so veracidá ye aldericada, por cuenta de la lleenda negra antimonárquica que s'acurrió na dómina sobre él, desvirtuando el personaxe históricu. Esisten llibros que trataron de rehabilitar la so figura, como Lluis XVI de Maurice de la Fuye, Edic. Cronos, 1945, Zaragoza.
  17. Cuadro Saquéu de l'armes nos Inválidos la mañana del 14 de xunetu de 1789, obra contemporánea a tomar de Bastilla pintada por Jean-Baptiste Lallemand (Muséu Carnavalet).
  18. Mayeur, Monique. «Récompenses honorifiques Vainqueurs de la Bastille». Consultáu'l 17 de payares de 2007.
  19. Y. Bourne, Henry. The americano historial review.
  20. Cuadro Toma de la Bastilla'l 14 de xunetu de 1789, obra contempóranea al fechu, pintada por Jean-Baptiste Lallemand (Muséu Carnavalet).
  21. Baxorrelieve 14 de xunetu de 1789, obra realizada ente 1880 y 1883 por Léopold Morice nel monumentu de la plaza de la República de París.
  22. Cuadro Un vencedor de la Bastilla, semeya de Pierre-Auguste Hulin contempóraneo a tomar pintáu por Charles Thévenin (Muséu Carnavalet).
  23. Cuadro El marqués de Launay, alcaide de la fortaleza, prindáu polos asaltantes, el 14 de xunetu de 1789, contempóranea al fechu pintada por Charles Thévenin (Muséu Carnavalet).
  24. FLUE, Louis de; Rélation de la prise de la Bastille -y 14 juillet 1789 par un de ses défenseurs; París, M. J. Taschereau, 1834.
  25. COLORAES OSORIO, Carlos; Invitación a la Filosofía de la Ciencia; Revista de Filosofía de la Universidá de Costa Rica, 2005.
  26. «Petición de disolución de l'Asamblea Nacional» (inglés).
  27. Ver el testu de los alderiques del Senáu que llevaron a l'aprobación de la llei'l 29 de xunu de 1880 (en francés) [1]

Enllaces esternos editar