Esti artículu referir a los tornos utilizaos na industria metalúrxica pal mecanizado de metales. Pa otros tipos de tornos y p'otres acepciones d'esta pallabra, vease Tornu (dixebra)

Denominar tornu (del llatín tornus, y esti del griegu τόρνος, xiru, vuelta)[1] a un conxuntu de máquines y ferramientes que dexen mecanizar, roscar, cortar, trapeciar, afuracar, cilindrar, forgar y ranurar pieces de forma xeométrica por revolución. Estes máquines-ferramienta operen faciendo xirar la pieza a mecanizar (suxeta nel cabezal o tamién llamáu chuck fita ente los puntos de centraxe) mientres una o delles ferramientes de corte son emburriaes nun movimientu reguláu de meyora contra la superficie de la pieza, cortando la forgaxa acordies coles condiciones teunolóxiques de mecanizado fayadices. Dende l'entamu de la Revolución industrial, el tornu convirtióse nuna máquina básica nel procesu industrial de mecanizado.

Tornu paralelu modernu.

La ferramienta de corte va montada sobre un carru que se mueve sobre unes guíes o rieles paralelos a la exa de xiru de la pieza que se tornia, llamada exa X; sobre esti carru hai otru que se mueve según la exa Z, en direición radial a la pieza que se tornia, y puede haber un tercer carru llamáu charriot que puede inclinase, pa faer conos, y onde se sofita la torreta portaherramientas. Cuando'l carru principal mueve la ferramienta a lo llargo de la exa de rotación, produz el cilindráu de la pieza, y cuando'l carru tresversal mover de forma perpendicular a la exa de simetría de la pieza realiza la operación denomada refrentado.

Los tornos copiadores, automáticos y de control numbéricu lleven sistemes que dexen trabayar a los dos carros de forma simultánea, consiguiendo cilindraos cónicos y esféricos. Nel casu de los tornos paralelos, lleven montáu un tercer carru, de accionamiento manual y xiratoriu, llamáu charriot, suxetu al carru tresversal. Col charriot inclináu a los graos necesarios ye posible mecanizar conos. Enriba del charriot va afitada la torreta portaherramientas.

Los materiales colos que se pueden mecanizar pieces nos tornos, pueden ser diversos, dende l'aceru y el fierro de fundición ente los de mayor durez; el bronce y el latón, más blandos; algamando a torniar hasta los más plásticos como'l nylon y el grilón, por casu.

Historia editar

Tornos antiguos editar

La esistencia de tornos ta atestiguada dende siquier l'añu 850 e. C. La imaxe más antigua conocida caltener na tumba d'un sumu sacerdote exipciu llamáu Petosiris (sieglu IV e. C.). [2]

Mientres sieglos los tornos funcionaron según el sistema de "arcu de violín". Nel sieglu XIII inventóse'l tornu de pedal y piértiga flexible, que tenía la ventaya de ser remanáu col pie en cuenta de coles manes, colo cual estes quedaben llibres pa otres xeres. Nel sieglu XV surdieron otros dos ameyores: la tresmisión per correa y el mecanismu de biela-rabil.[2]

Tornos mecánicos editar

 
Tornu paralelu de 1911, que les sos pieces amosaes son:
a. Bancada.
b. Carru.
c. Cabezal.
d. Rueda de retrocesu.
y. Polea de conos pa la tresmisión dende una fonte esterna d'enerxía.
f. Platu.
g. Cigüeña.
h. Husillo.

Al empezar la Revolución industrial n'Inglaterra, mientres el sieglu XVII, desenvolviéronse tornos capaces de dar forma a una pieza metálica. El desenvolvimientu del tornu pesáu industrial pa metales nel sieglu XVIII fixo posible la producción en serie de pieces de precisión:

 
Una serie d'antiguos tornos propulsados un motor central al traviés de correes.

En 1833, Joseph Whitworth instalar pola so cuenta en Mánchester. Los sos diseños y realizaciones influyeron de manera fundamental n'otros fabricantes de la dómina. En 1839 patentó un tornu paralelu pa cilindrar y roscar con bancada de guíes planes y carru tresversal automáticu, que tuvo una gran aceptación. Dos tornos que lleven incorporaos elementos de les sos patentes caltener na actualidá. Unu d'ellos, construyíu en 1843, caltener nel Science Museum de Londres. L'otru, construyíu en 1850, caltener nel Birmingham Museum.En 1850 allugar na Ferrería de San Blas de Sabero, Llión, fábrica de fierro perteneciente a la Sociedá Palentina-Lleonesa de Mines, un tornu pa torniar los cilindros de laminación de los trenes laminadores, anguaño ta espuestu nel Muséu de la Siderurxa y Minería de Castiella - Llión en Sabero nel mesmu llugar onde s'allugó hai más de 160 años.

Pero en 1839 foi J. G. Bodmer quien tuvo la idea de construyir tornos verticales. A finales del sieglu XIX, esti tipu de tornos yeren fabricaos en distintos tamaños y pesos. El diseñu y patente en 1890 de la caxa de Norton, incorporada a los tornos paralelos, dio solución al cambéu manual d'engranaxes p'afitar los pasos de les pieces a roscar.[3]

Introducción del control numbéricu por ordenador editar

 
Tornu modernu de control numbéricu.

El tornu de control numbéricu ye un exemplu d'automatización programable. Diseñar p'afaer les variaciones na configuración de los productos. La so principal aplicación centrar en volumes de producción medios de pieces sencielles y en volumes de producción medios y baxos de pieces complexes. Unu de los exemplos más importantes d'automatización programable ye'l control numbéricu na fabricación de partes metáliques. El control numbéricu (CN) ye una forma d'automatización programable na cual l'equipu de procesáu contrólase al traviés de númberos, lletres y otros símbolos. Estos númberos, lletres y símbolos tán codificados nun formatu apropiáu pa definir un programa d'instrucciones pa desenvolver una xera concreta. Cuando la xera en cuestión camuda, camúdase'l programa d'instrucciones. La capacidá de camudar el programa fai que'l CN sía apropiáu pa volumes de producción baxos o medios, yá que ye más fácil escribir nuevos programes que realizar cambeos nos equipos de procesáu.

El primer desenvolvimientu nel área del control numbéricu realizar l'inventor norteamericanu John T. Parsons (Detroit, 1913-2007), xunto col so emplegáu Frank L. Stulen, na década de 1940. El conceutu de control numbéricu implicaba l'usu de datos nun sistema de referencia pa definir les superficies de contorna de les hélices d'un helicópteru.

Tipos de tornos editar

Anguaño utilícense na industria del mecanizado varios tipos de tornos, que la so aplicación depende de la cantidá de pieces a mecanizar por serie, de la complexidá de les pieces y de la durez de les pieces.

Tornu horizontal editar

 
Caxa de velocidaes y meyores d'un tornu paralelu.

El tornu paralelu o mecánicu ye'l tipu de tornu qu'evolucionó partiendo de los tornos antiguos cuando se-y fueron incorporando nuevos equipamientos que llograron convertilo nuna de les máquines ferramientes más importante qu'esistieron. Sicasí, na actualidá esti tipu de tornu ta quedando apostráu a realizar xeres pocu importantes, a utilizase nos talleres d'aprendices y nos talleres de caltenimientu pa realizar trabayos puntuales o especiales.

Pa la fabricación en serie y de precisión fueron sustituyíos por tornos copiadores, revólver, automáticos y de CNC. Pa remanar bien estos tornos ríquese la remangu de profesionales perbién calificaos, una y bones el manexu manual de los sos carros puede causar errores de cutiu na xeometría de les pieces torniaes.

Tornu copiador editar

 
Esquema funcional de tornu copiador.

Llámase tornu copiador a un tipu de tornu qu'operando con un dispositivu hidráulico y electrónico dexa'l torniamientu de pieces d'alcuerdu a les carauterístiques de la mesma siguiendo'l perfil d'una plantía que reproduz un retruque igual a la guía.

Esti tipu de tornos utilizar pal torniamientu d'aquelles pieces que tienen distintos pasos de diámetros, que fueron primeramente forxaes o fundíes y que tienen pocu material escedente. Tamién son bien utilizaos estos tornos nel trabayu de la madera y del mármol artísticu pa dar forma a les columnes embellecedoras. La preparación pal mecanizado nun tornu copiador ye bien senciella y rápida y por eso estes máquines son bien útiles pa mecanizar llotes o series de pieces que nun sían bien grandes.

Les condiciones teunolóxiques del mecanizado son comunes a les de los demás tornos, solamente hai que prever una ferramienta que dexe bien la evacuación de la forgaxa y un sistema de lubricación y refrigeración eficaz del filu de corte de les ferramientes por aciu abondosa aceite de corte o taladrina.

Torno revólver editar

 
Operaria remanando un tornu revólver.

El torno revólver ye una variedá de tornu diseñáu pa mecanizar pieces sobre les que sía posible'l trabayu simultáneu de delles ferramientes col fin de menguar el tiempu total de mecanizado. Les pieces que presenten esa condición son aquelles que, partiendo de barres, tienen una forma final de casquillo o similar. Una vegada que la barra queda bien suxeta por aciu pinces o con un platu de garres, va taladrándose, mandrinando, roscando o escariando la parte interior mecanizada y al empar puede dise cilindrando, refrentando, ranurando, roscando y cortando con ferramientes de torniamientu esterior.

El tornu revólver lleva un carru con una torreta xiratoria na que s'enserten les distintes ferramientes que realicen el mecanizado de la pieza. Tamién se pueden mecanizar pieces de forma individual, afitándoles a un platu de garres de accionamiento hidráulicu.

Tornu automáticu editar

Llámase tornu automáticu a un tipu de tornu que'l so proceso de trabayu ta dafechu automatizado. L'alimentación de la barra necesaria pa cada pieza faise tamién de forma automática, a partir d'una barra llarga que s'enserta per un tubu que tien el cabezal y suxetar por aciu pinces d'apierte hidráulicu.

Estos tornos pueden ser d'un solu husillo o de dellos husillos:

  • Los d'un solu husillo empléguense básicamente pal mecanizado de pieces pequeñes que rican grandes series de producción.
  • Cuando se trata de mecanizar pieces de dimensiones mayores utilícense los tornos automáticos multihusillos onde de forma programada en cada husillo va realizándose una parte del mecanizado de la pieza. Como los husillos van camudando de posición, el mecanizado final de la pieza resulta bien rápido porque tolos husillos mecanizan la mesma pieza de forma simultánea.

La puesta a puntu d'estos tornos ye bien aballadora y por eso utilícense principalmente pa grandes series de producción. El movimientu de toles ferramientes ta automatizado por un sistema de escéntriques y reguladores electrónicos que regulen el ciclu y los topes de final de carrera.

Un tipu de tornu automáticu ye'l conocíu como "cabezal móvil" o "tipu suizu" (Swiss type), nos que'l desplazamientu axial vien dau pol cabezal del tornu. Nestes máquines el cabezal recula cola pinza abierta, cierra pinza y va xenerando'l movimientu de meyora de la barra pa mecanizar la pieza mientres les ferramientes nun se mueven axialmente. Los tornos de cabezal móvil tienen tamién la peculiaridá de disponer d'una luneta o cañón qu'empón la barra al mesmu altor de les ferramientes. Por esti motivu ye capaz de mecanizar pieces de gran llargor en comparanza al so diámetru. El rangu de diámetros d'un tornu de cabezal móvil llega anguaño a los 38 milímetros de diámetru de barra, anque suelen ser máquines de diámetros menores. Esti tipu de tornos pueden funcionar con lleves o CNC y son capaces de trabayar con tolerancies bien estreches.

Tornu vertical editar

 
Tornu vertical.

El tornu vertical ye una variedá de tornu, d'exa vertical, diseñáu pa mecanizar pieces de gran tamañu, que van suxetes al platu de garres o otros operadores y que poles sos dimensiones o pesu fadríen difícil la so fixación nun tornu horizontal.

Los tornos verticales nun tienen contrapuntu sinón que l'únicu puntu de suxeción de les pieces ye'l platu horizontal sobre'l cual van sofitaes. La manipulación de les pieces p'afitales nel platu facer por aciu grúes de ponte o polipastos.

Tornu CNC editar

 
Tornu CNC.

El tornu CNC ye un tornu empobináu por control numbéricu por ordenador.

Ufierta una gran capacidá de producción y precisión nel mecanizado pola so estructura funcional y la trayeutoria de la ferramienta de torniamientu ye controlada por un ordenador que lleva incorporáu, que procesa les órdenes d'execución conteníes nun software que primeramente iguó un programador conocedor de la teunoloxía de mecanizado en redol. Ye una máquina que resulta rentable pal mecanizado de grandes series de pieces sencielles, sobremanera pieces de revolución, y dexa mecanizar con precisión superficies curves coordinando los movimientos axial y radial pa la meyora de la ferramienta.

 
Pieces d'axedrez mecanizadas nun tornu CNC.

La velocidá de xiru de cabezal portapiezas, la meyora de los carros llonxitudinal y tresversal y les cotes d'execución de la pieza tán programaes y, por tanto, exentes de fallos imputables al operario de la máquina.[4]

Otros tipos de tornos editar

Amás de los tornos emplegaos na industria mecánico, tamién s'utilicen tornos pa trabayar la madera, la ornamentación con mármol o granitu.

El nome de "tornu" aplícase tamién a otres máquines rotatories como por casu el tornu d'alfareru o'l tornu dental. Estes máquines tienen una aplicación y un principiu de funcionamientu totalmente distintos de les de los tornos descritos nesti artículu.

Estructura del tornu editar

 
Tornu paralelu en funcionamientu.

El tornu tien cinco componentes principales:

  • Bancada: sirve de soporte pa les otres unidaes del tornu. Na so parte cimera lleva unes guíes poles que se mueve'l cabezal móvil o contrapuntu y el carru principal.
  • Cabezal fixu: contién los engranaxes o polees qu'impulsen la pieza de trabayu y les unidaes de meyora. Inclúi'l motor, el husillo, el selector de velocidá, el selector d'unidá de meyora y el selector de sentíu de meyora. Amás sirve pa soporte y rotación de la pieza de trabayu que se sofita nel husillo.
  • Contrapuntu: el contrapuntu ye l'elementu que s'utiliza pa sirvir de sofitu y poder asitiar les pieces que son torniaes ente puntos, según otros elementos tales como portabrocas o broques pa faer parafuses nel centru de les exes. Esti contrapuntu puede movese y afitase en diverses posiciones a lo llargo de la bancada.
  • Carru portátil: consta del carru principal, que produz los movimientos de la ferramienta en direición axial; y del carru tresversal, que s'esmuz transversalmente sobre'l carru principal en direición radial. Nos tornos paralelos hai amás un carru cimeru orientable, formáu de la mesma por trés pieces: la base, el charriot y la torreta portaherramientas. La so base ta sofitada sobre una plataforma xiratoria pa empobinalo en cualquier direición.
  • Cabezal xiratoriu o chuc: la so función consiste en suxetar la pieza a mecanizar. Hai dellos tipos, como'l chuck independiente de cuatro mordazas o l'universal, mayoritariamente emplegáu nel taller mecánicu, al igual qu'hai chucks magnéticos y de seis mordazas.

Equipu auxiliar editar

 
Platu de garres universal.
 
Platu y perno d'arrastre.

Ríquense ciertos accesorios, como suxetadores pa la pieza de trabayu, soportes y portaherramientas. Dellos accesorios comunes inclúin:

  • Platu de suxeción de garres universal: suxeta la pieza de trabayu nel cabezal y tresmite el movimientu.
  • Platu de suxeción de garres blandes: suxeta la pieza de trabayu nel cabezal al traviés d'una superficie yá acabada. Son mecanizadas pa un diámetru específicu nun siendo válides pa otros.
  • Centros o puntos: soporten la pieza de trabayu nel cabezal y na contrapunta.
  • Perno d'arrastre: Afitar nel platu de tornu y na pieza de trabayu y tresmíte-y el movimientu a la pieza cuando ta montada ente centros.
  • Soporte fixu o luneta afita: soporta l'estremu estendíu de la pieza de trabayu cuando nun puede usase la contrapunta.
  • Soporte móvil o luneta móvil: montar nel carru y dexa soportar pieces de trabayu llargues cerca del puntu de corte.
  • Torreta portaherramientas con alliniación múltiple.
  • Platu d'arrastre :pa ensobiar pieces de mala suxeción.
  • Platu de garres independientes : tien 4 garres qu'actúen de forma independiente unes d'otra.

Ferramientes de torniamientu editar

 
Broques de centrar d'aceru rápido.
 
Ferramienta de metal duro soldada.

Les ferramientes de torniamientu estremar en dos factores, el material del que tán constituyíes y el tipu d'operación que realicen. Según el material constituyente, les ferramientes pueden ser d'aceru rápido, metal duro soldáu o plaquines de metal duro (widia) intercambiables.

 
Ferramientes pa diversos mecanizados

La tipoloxía de les ferramientes de metal duro ta normalizada acordies con el material que se mecanice, yá que cada material ufierta unes resistencies distintes. El códigu ISO pa ferramientes de metal duro recoyer na tabla más embaxo.

Cuando la ferramienta ye d'aceru rápido o tien la plaquina de metal duro soldada nel portaherramientas, cada vez que'l filu fóliase hai que desmontala y afilar correutamente colos ángulos de corte específicos nuna afiladora. Esto ralentiza abondo'l trabayu porque la ferramienta tiense qu'esfrecer constantemente y verificar que l'ángulu d'incidencia de la corte esti correutu. Por ello, cuando se mecanizan pieces en serie lo normal ye utilizar portaherramientas con plaquines intercambiables, que tienen delles cares de corte d'usar y tirar y reemplácense de forma bien rápida.

Carauterístiques de les plaquines de metal duro editar

 
Ferramientes de roscar y mandrinar.
 
Plaquina de torniar de metal duro.
 
Ferramienta de torniamientu esterior plaquina de widia cambiable.

La calidá de les plaquines de metal duro (widia) escuéyese teniendo en cuenta'l material de la pieza, el tipu d'aplicación y les condiciones de mecanizado.

La variedá de les formes de les plaquines ye grande y ta normalizada. Coles mesmes la variedá de materiales de les ferramientes modernes ye considerable y ta suxeta a un desenvolvimientu continuu.[5]

Los principales materiales de ferramientes pa torniamientu son los que s'amuesen na tabla siguiente.

Materiales Símbolos
Metales duros recubiertos HC
Metales duros H
Cermets HT, HC
Cerámiques CA, CN, CC
Nitruro de boro cúbicu BN
Diamantes policristalinos DP, HC

L'adecuación de los distintos tipos de plaquines según sía'l material a mecanizar indíquense de siguío y clasifíquense según una Norma ISO/ANSI pa indicar les aplicaciones en rellación a la resistencia y la tenacidá que tienen.

Códigu de calidaes de plaquines
Serie !ISO Carauterístiques
Serie P ISO 01, 10, 20, 30, 40, 50 Ideales pal mecanizado d'aceru, aceru fundíu, y aceru maleable de forgaxa llarga.
Serie M ISO 10, 20, 30, 40 Ideales pa torniar aceru inoxidable, ferrítico y martensítico, aceru fundíu, aceru al manganesu, fundición aleada, fundición maleable y aceru de bona mecanización.
Serie K ISO 01, 10, 20, 30 Ideal pal torniamientu de fundición gris, fundición en coquilla, y fundición maleable de forgaxa curtia.
Serie N ISO 01, 10. 20, 30 Ideal pal torniamientu de metales non-ferriales
Serie S Pueden ser de base de níquel o de base de titaniu. Ideales pal mecanizado d'aleaciones termorresistentes y súperaleaciones.
Serie H ISO 01, 10, 20, 30 Ideal pal torniamientu de materiales endurecíos.

Códigu de formatos de les plaquines de metal duro editar

Como hai tanta variedá nes formes xeométriques, tamaños y ángulos de corte, esiste una codificación normalizada compuesta de cuatro lletres y seis números onde caúna d'estes lletres y númberos indica una carauterística determinada del tipu de plaquina correspondiente.

Exemplos de códigu de plaquina: SNMG 160408 HC

Primer
lletra
Forma
xeométrica
C Rómbica 80°
D Rómbica 55°
L Rectangular
R Redonda
S Cuadrada
T Triangular
V Rómbica 35°
W Hexagonal 80°
Segunda
lletra
Ángulu de
incidencia
A
B
C
D 15°
Y 20°
F 25°
G 30°
N
P 11°
Tercer
lletra
Tolerancia
dimensional
J Menor
 
Mayor
K
L
M
N
O
Cuarta
lletra
Tipu de sujección
A Furacu ensin ablanéu
G Furacu con rompevirutas en dos cares
M Furacu con rompevirutas nuna cara
N Ensin furacu nin rompevirutas
W Furacu avellanado nuna cara
T Furacu avellanado y rompevirutas nuna cara
N Ensin furacu y con rompevirutas nuna cara
X Non estándar

Les dos primeres cifres indiquen en milímetros el llargor de l'aresta de corte de la plaquina.

Les dos cifres siguientes indiquen en milímetros la espesura de la plaquina.

Les dos últimes cifres indiquen en décimes de milímetru'l radiu de punta de la plaquina.

== Especificaciones téuniques de los tornos Principales especificaciones téuniques de los tornos convencionales:[6]

Capacidá editar

  • Altor ente puntos;
  • distancia ente puntos;
  • diámetru almitíu sobre bancada o voltio *

diámetru almitíu sobre escote;

  • diámetru almitíu sobre carru tresversal;
  • anchu de la bancada;
  • llargor del escote delantre del platu llisu.

Cabezal fixu editar

  • Diámetru del furacu del husillo principal o pasu de barra;
  • ñariz del husillo principal; o ñariz de husillo secundariu *

conu Morse del husillo principal;

  • gama de velocidaes del cabezal (davezu en rpm);
  • númberu de velocidaes.

Carros editar

  • Percorríu del carru tresversal;
  • percorríu del "charriot" o carru cimeru;
  • dimensiones máximes de la ferramienta, *

gama de meyores llonxitudinales;

  • gama de meyores tresversales.
  • percorríu de la meyora automática (carru llonxitudinal)
  • percorríu de la meyora automática (carru tresversal).

Roscado editar

  • Gama de pasos métricos;
  • gama de pasos Whitworth;
  • gama de pasos modulares;
  • gama de pasos Diametral Pitch;
  • pasu del husillo patrón.

Cabezal móvil editar

El cabezal móvil ta compuestu por dos pieces, que polo xeneral son de fundición. Una d'elles, el soporte, sofítase sobre les guíes principales del tornu, sobre les que puede afitase o treslladar dende l'estremu opuestu al cabezal. La otra pieza allúgase sobre l'anterior y tien un husillo que se remana con un rabil pal desplazamientu llonxitudinal del contrapuntu, encaxar cola presión fayadiza nun furacu cónicu ciegu, denomináu puntu de centráu, practicáu sobre l'estremu de la pieza opuestu al cabezal fixu.[7]

Motores editar

  • Potencia del motor principal (davezu en kW);
  • potencia de la motobomba de refrigerante (en kW).

Lunetas editar

Non tolos tipos de tornos tienen les mesmes especificaciones téuniques. Por casu los tornos verticales nun tienen contrapuntu y solo se mecanizan les pieces suxetes al aire. El roscado a máquina con Caxa Norton solo tener los tornos paralelos.

Movimientos de trabayu na operación de torniamientu editar

  • Movimientu de corte: polo xeneral impartir a la pieza que xira rotacionalmente sobre'l so exa principal. Esti movimientu imprimir un motor llétricu que tresmite'l so xiru al husillo principal por aciu un sistema de polees o engranaxes. El husillo principal tien acopláu al so estremu distintos sistemes de suxeción (platos de garres, pinces, mandrinos auxiliares o otros), que suxeten la pieza a mecanizar. Los tornos tradicionales tienen una gama fixa de velocidaes de xiru, sicasí los tornos modernos de Control Numbéricu la velocidá de xiru del cabezal ye variable y programable y afaise a les condiciones óptimas que'l mecanizado dexa.
  • Movimientu de meyora: ye'l movimientu de la ferramienta de corte na direición de la exa de la pieza que se ta trabayando. En combinación col xiru impartíu al husillo, determina l'espaciu percorríu pola ferramienta per cada vuelta que da la pieza. Esti movimientu tamién puede nun ser paralelu a la exa, produciéndose asina conos. Nesi casu xira'l carru charriot, afaciendo nuna escala graduada l'ángulu riquíu, que va ser la metá de la conicidad deseyada. Los tornos convencionales tien una gama fixa de meyores, ente que los tornos de Control Numbéricu les meyores son programables d'alcuerdu a les condiciones óptimas de mecanizado y los desplazamientos en vacíu realizar a gran velocidá.
  • Fondura de pasada: movimientu de la ferramienta de corte que determina la fondura de material arrincáu en cada pasada. La cantidá de material facedero de ser arrincada depende del perfil del preséu de corte usáu, el tipu de material mecanizado, la velocidá de corte, potencia de la máquina, meyora, etc.
  • Nonios de los carros: pa regular el trabayu de torniamientu los carros del tornu lleven incorporáu unos nonios en forma de tambor graduáu, onde cada división indica'l desplazamientu que tien el carru, yá sía'l llonxitudinal, el tresversal o'l charriot. La midida va conformándose de forma manual pol operador de la máquina polo que se riquir que sía una persona bien esperta quien lo manipolie si tratar de consiguir dimensiones con tolerancies bien estreches. Los tornos de control numbéricu yá nun lleven nonios sinón que les dimensiones de la pieza introducir nel programa y estes consígense automáticamente.

Operaciones de torniamientu Cilindráu = editar

 
Esquema de torniamientu cilíndricu.

Esta operación consiste nel mecanizado esterior o interior al que se someten les pieces que tienen mecanizados cilíndricos. Pa poder efeutuar esta operación, col carru tresversal regúlase la fondura de pasada y, poro, el diámetru del cilindru, y col carru paralelu regúlase'l llargor del cilindru. El carru paralelu avanza de forma automática d'alcuerdu a la meyora de trabayu deseyáu. Nesti procedimientu, l'acabáu superficial y la tolerancia que se llogre pue ser un factor de gran relevancia. P'asegurar calidá al cilindráu'l tornu tien que tener bien afecha la so alliniación y concentricidad.

El cilindráu puede faese cola pieza al aire suxeta nel platu de garres, si ye curtia, o cola pieza suxeta ente puntos y un perno d'arrastre, o sofitada en luneta fixa o móvil si la pieza ye de grandes dimensiones y pesu. Pa realizar el cilindráu de pieces o exes suxetes ente puntos, ye necesariu primeramente realizar los puntos de centraxe nes exes.

Cuando'l cilindráu realizar nel buecu de la pieza llámase mandrinado.

Refrentado editar

 
Esquema funcional de refrentado.

La operación de refrentado consiste nun mecanizado fronteru y perpendicular a la exa de les pieces que se realiza pa producir un bon acoplamientu nel montaxe posterior de les pieces torniaes. Esta operación tamién ye conocida como fronteado. La problemática que tien el refrentado ye que la velocidá de corte nel filu de la ferramienta va menguando a midida que avanza escontra'l centru, lo que ralentiza la operación. P'ameyorar esti aspeutu munchos tornos modernos incorporen variadores de velocidá nel cabezal de tala forma que puede dise aumentando la velocidá de xiru de la pieza.

Ranurado editar

 
Polees torniaes.

El ranurado consiste en mecanizar unes ranuras cilíndriques d'anchor y fondura variable nes pieces que se tornien, que tienen munches utilidaes distintes. Por casu, p'agospiar una xunta tórica, pa salida de rosca, p'arandeles de presión, etc. Nesti casu la ferramienta tien yá conformáu l'anchu de la ranura y actuando col carru tresversal dáse-y la fondura deseyada. Les canales de les polees son un exemplu claru de ranuras torniaes.

Roscado nel tornu editar

Hai dos sistemes de realizar roscados nos tornos, d'un llau la tradicional qu'utilicen los tornos paralelos, por aciu la Caxa Norton, y d'otra la que se realiza colos tornos CNC, onde los datos de la rosques van totalmente programaos y yá nun fai falta la caxa Norton pa realizalo.

Pa efeutuar un roscado con ferramienta hai que tener en cuenta lo siguiente:

  • Les rosques pueden ser esteriores (torniellos) o bien interiores (tuerques), teniendo de ser les sos magnitúes coherentes por que dambos elementos puedan enroscase.
  • Los elementos que figuren na tabla son los qu'hai que tener en cuenta a la de realizar una rosca nun tornu:
Rosca esterior o machu ----- 1 Fondu o base Cresta o vértiz
2 Cresta o vértiz ----- 3 Lladral Lladral
4 Diámetru del nucleu ----- 5 Diámetru esterior Diámetru interior
6
Fondura de la rosca
7
Pasu

 

Pa efeutuar el roscado hai que realizar primeramente les siguientes xeres:

  • Torniar primeramente al diámetru que tenga la rosca *

Preparar la ferramienta acordies colos ángulos del filete de la rosca.

  • Establecer la fondura de pasada que tenga que tener la rosca hasta consiguir el perfil fayadizu.

Roscado en redol paralelu editar

 
barra hexagonal
 
Figura 1
 
Figura 2
 
Figura 3
 
Figura 4

Una de les xeres que pueden executase nun tornu paralelu ye efeutuar rosques de diversos pasos y tamaños tantu esteriores sobre exes o interiores sobre tuerques. Pa ello los tornos paralelos universales incorporen un mecanismu llamáu Caxa Norton, que facilita esta xera y evita montar un tren d'engranaxes cada vez que quixera efeutuase una rosca.

La caxa Norton ye un mecanismu compuestu de dellos engranaxes que foi inventáu y patentáu en 1890, que s'incorpora a los tornos paralelos y dio solución al cambéu manual d'engranaxes p'afitar los pasos de les pieces a roscar. Esta caxa puede constar de dellos trenes desplazables d'engranaxes o bien d'unu basculante y un conu d'engranaxes. La caxa coneuta'l movimientu del cabezal del tornu col carru portaherramientas que lleva incorporáu un husillo de rosca cuadrada.

El sistema meyor consiguíu inclúi una caxa de cambeos con delles reductores. D'esta manera cola manipulación de delles palanques pueden afitase distintes velocidaes de meyora de carru portaherramientas, dexando realizar una gran variedá de pasos de rosca tantu métricos como Whitworth. Hai en bañu d'aceite y en secu, d'engranaxes tallaos quiera que non, pero básicamente ye una caxa de cambeos.

Na figura reparar cómo partiendo d'una barra hexagonal se mecaniza un torniellu. Pa ello realicen les siguientes operaciones:

  1. Se cilindra el cuerpu del torniellu dexando la cabeza hexagonal nes sos midíes orixinales.
  2. Enchaflánase la entrada de la rosca y se refrenta la punta del torniellu.
  3. Se ranura el gargüelu onde remata la rosca xunto a la cabeza del torniellu.
  4. Se rosca el cuerpu del torniellu, dando llugar a la pieza rematada.

Este mesmu procesu puede faese partiendo d'una barra llarga, tronzando finalmente la parte mecanizada.

Moleteado editar

 
Exa moleteado.

El moleteado ye un procesu de conformáu en fríu del material por aciu unes moletas que primen la pieza mientres da vueltes. Dicha deformación produz una medría del diámetru de partida de la pieza. El moleteado realizar en pieces que se tengan que manipoliar a mano, que xeneralmente vaigan roscadas pa evitar el so resbalamientu que tendríen en casu de que tuvieren la superficie llisa.

El moleteado realizar nos tornos con unes ferramientes que se llamen moletas, de distintu pasu y dibuxu.

Un exemplu de moleteado ye'l que tienen les monedes de 50 céntimos d'euru, anque nesti casu'l moleteado ye por que los invidentes puedan identificar meyor la moneda.

El moleteado por deformación puede executase de dos maneres:

  • Radialmente, cuando'l llargor moleteada na pieza coincide cola espesura de la moleta a utilizar.
  • Longitudinalmente, cuando'l llargor entepasa a la espesura de la moleta. Pa esti segundu caso la moleta siempres hai de tar biselada nos sos estremos.

Torniamientu de conos editar

Un conu o un tueru de conu d'un cuerpu de xeneración vien definíu polos siguiente conceutos:

 
Pinces cóniques portaherramientas.

Los distintos tornos mecanizan los conos de formes distintes.

  • Nos tornos CNC nun hai nengún problema porque, programando afechiscamente les sos dimensiones, los carros tresversal y llonxitudinal mover de forma coordinada dando llugar al conu deseyáu.
  • Nos tornos copiadores tampoco hai problema porque la plantía de copiáu dexa que l'apalpador mover pola mesma y los carros actúen de forma coordinada.
  • Pa mecanizar conos nos tornos paralelos convencionales puede faese de dos formes distintos. Si'l llargor del conu ye pequeña, se mecaniza el conu col charriot inclináu según l'ángulu del conu. Si'l llargor del conu ye bien grande y l'exa se mecaniza ente puntos, entós muévese la distancia afecha'l contrapuntu según les dimensiones del conu.

Pa calcular l'ángulu d'enclín del carru venir# de la siguiente manera:

 

 

onde   ye'l diámetru mayor,   ye'l diámetru menor y   ye'l llargor del conu.

Torniamientu esféricu editar

 
Esquema funcional torniamientu esféricu.

El torniamientu esféricu, por casu el de rótulas, nun tien nenguna enzancái si realizar nun tornu de Control Numbéricu porque, programando les sos midíes y la función de mecanizado radial correspondiente, va realizar de forma perfecta.

Si'l tornu ye automáticu de gran producción, trabaya con barra y les rótulas nun son de gran tamañu, la rótula consiguir con un carru tresversal onde les ferramientes tán afilaes col perfil de la rótula.

Faer rótulas de forma manual nun tornu paralelu presenta cierta dificultá pa consiguir exactitú na mesma. Nesi casu ye recomendable disponer d'una plantía de la esfera y dila mecanizando de forma manual y acabala con llima o rasqueta pa da-y l'axuste final.

Segáu o tronzáu editar

 
Ferramienta de ranurar y segar.

Llámase segáu a la operación de torniamientu que se realiza cuando se trabaya con barra y al rematar el mecanizado de la pieza correspondiente ye necesariu cortar la barra pa dixebrar la pieza de la mesma. Pa esta operación utilicen ferramientes bien estreches con un saliente d'alcuerdu al diámetru que tenga la barra y dexe col carru tresversal llegar al centru de la barra. Ye una operación bien común en torno revólver y automáticos alimentaos con barra y fabricaciones en serie.

Chaflanado editar

El chaflanado ye una operación de torniamientu bien común que consiste en matar los cantares tanto esteriores como interiores pa evitar cortes colos mesmos y de la mesma facilitar el trabayu y montaxe posterior de les pieces. El chaflanado más común suel ser el de 1mm por 45°. Esti chaflán faise atacando direutamente los cantares con una ferramienta fayadizo.

Mecanizado de escéntriques editar

 
Cigueñal d'un motor de barcu de 6 cilindros en llinia, con 7 sofitos.

Una escéntrica ye una pieza que tien dos o más cilindros con distintos centros o exes de simetría, tal que asocede colos cigoñales de motor, o los eje de lleves. Una escéntrica ye un cuerpu de revolución y por tanto'l mecanizado realizar nun tornu. Pa mecanizar una escéntrica ye necesariu primero realizar los puntos de centraxe de les distintes exes excéntricos nos estremos de la pieza que se va afitar ente dos puntos.

Mecanizado d'espirales editar

Un espiral ye una rosca tallada nun discu planu y mecanizada nun tornu, por aciu el desplazamientu oportunu del carru tresversal. Pa ello debe calcular la tresmisión que se va poner ente'l cabezal y el husillo de meyora del carru tresversal d'alcuerdu al pasu de la rosca espiral. Ye una operación pocu común nel torniamientu. Exemplu de rosca espiral ye la que tienen nel so interior los platos de garres de los tornos, que dexa l'apertura y zarru de les garres.

Taladráu editar

 
Contrapuntu pa taladraos.

Munches pieces que son torniaes riquen ser taladraes con broques nel centru de les sos exes de rotación. Pa esta xera utilicen broques normales, que se suxetar nel contrapuntu nun portabrocas o direutamente nel agospiamientu del contrapuntu si'l diámetru ye grande. Les condiciones teunolóxiques del taladráu son les normales d'alcuerdu a les carauterístiques del material y tipu de broca que s'utilice. Mención estreme merecen los procesos de taladráu fondu onde'l procesu yá ye bien distintu sobremanera la constitución de la broca que s'utiliza.

Non tolos tornos pueden realizar toes estes operaciones que s'indiquen, sinón qu'eso depende del tipu de tornu que s'utilice y de los accesorios o equipamientos que tenga.

Parámetros de corte del torniamientu editar

Los parámetros de corte fundamentales qu'hai que considerar nel procesu de torniamientu son los siguientes:

  • Eleición del tipu de ferramienta más fayadizo *

Sistema de fixación de la pieza * Velocidá de corte (Vc) espresada en metros/minuto * Diámetru esterior del torniáu * Revoluciones per minutu (rpm) del cabezal del tornu * Avance en mm/rev, de la ferramienta * Avance en mm/la mio de la ferramienta * Fondura de pasada * Esfuercios de corte * Tipo de tornu y accesorios fayadizos

Velocidá de corte editar

Defínese como velocidá de corte la velocidá llinial de la periferia de la pieza que ta en contautu cola ferramienta. La velocidá de corte, que s'espresa en metro per minutu (m/min), tien que ser escoyida antes d'empecipiar el mecanizado y el so valor fayadizu depende de munchos factores, especialmente de la calidá y tipu de ferramienta que s'utilice, de la fondura de pasada, de la durez y la maquinabilidad que tenga'l material que se mecanice y de la velocidá de meyora emplegada. Les llimitaciones principales de la máquina son la so gama de velocidaes, la potencia de los motores y de la rixidez de la fixación de la pieza y de la ferramienta.

A partir de la determinación de la velocidá de corte puede determinase les revoluciones per minutu que va tener el cabezal del tornu, según la siguiente fórmula:

 

Onde Vc ye la velocidá de corte, n ye la velocidá de rotación de la pieza a maquinar y Dc ye'l diámetru de la pieza.

La velocidá de corte ye'l factor principal que determina la duración de la ferramienta. Una alta velocidá de corte dexa realizar el mecanizado en menos tiempu pero acelera la gastadura de la ferramienta. Los fabricantes de ferramientes y prontuarios de mecanizado, ufierten datos emponedores sobre la velocidá de corte fayadiza de les ferramientes pa una duración determinada de la ferramienta, por casu, 15 minutos. N'ocasiones, ye deseable afaer la velocidá de corte pa una duración distinta de la ferramienta, pa lo cual, los valores de la velocidá de corte multiplicar por un factor de correición. La rellación ente esti factor de correición y la duración de la ferramienta n'operación de corte nun ye llinial.[8]

La velocidá de corte escesiva puede dar llugar a:

  • Gastadura bien rápido del filu de corte de la ferramienta.
  • Deformación plástica del filu de corte con perda de tolerancia del mecanizado.
  • Calidá del mecanizado deficiente; acabáu superficial ineficiente.

La velocidá de corte demasiáu baxa puede dar llugar a:

  • Formación de filu d'aportación na ferramienta.
  • Efeutu negativu sobre la evacuación de forgaxa.
  • Baxa productividá.
  • Costu eleváu del mecanizado.

Velocidá de rotación de la pieza editar

La velocidá de rotación del cabezal del tornu esprésase davezu en revoluciones per minutu (rpm). Nos tornos convencionales hai una gama llindada de velocidaes, que dependen de la velocidá de xiru del motor principal y del númberu de velocidaes de la caxa de cambeos de la máquina. Nos tornos de control numbéricu, esta velocidá ye controlada con un sistema de realimentación que davezu utiliza un variador de frecuencia y puede escoyese una velocidá cualesquier dientro d'un rangu de velocidaes, hasta una velocidá máxima.

La velocidá de rotación de la ferramienta ye direutamente proporcional a la velocidá de corte ya inversamente proporcional al diámetru de la pieza.

 

Velocidá de meyora editar

La meyora o velocidá de meyora nel torniamientu ye la velocidá relativa ente la pieza y la ferramienta, esto ye, la velocidá cola que progresa la corte. La meyora de la ferramienta de corte ye un factor bien importante nel procesu de torniamientu.

Cada ferramienta puede cortar afechiscamente nun rangu de velocidaes de meyora per cada revolución de la pieza, denomináu meyora per revolución (fz). Esti rangu depende fundamentalmente del diámetru de la pieza, de la fondura de pasada, y de la calidá de la ferramienta. Esti rangu de velocidaes determinar esperimentalmente y atópase nos catálogos de los fabricantes de ferramientes. Amás esta velocidá ta llindada poles rixidez de les suxeciones de la pieza y de la ferramienta y pola potencia del motor de meyora de la máquina. La grosez máxima de forgaxa en mm ye l'indicador de llimitación más importante pa una ferramienta. El filu de corte de les ferramientes pruébase por que tenga un valor determináu ente un mínimu y un máximu de grosez de la forgaxa.

La velocidá de meyora ye'l productu de la meyora por revolución pola velocidá de rotación de la pieza.

 

Al igual que cola velocidá de rotación de la ferramienta, nos tornos convencionales la velocidá de meyora escoyer d'una gama de velocidaes disponibles, ente que los tornos de control numbéricu pueden trabayar con cualquier velocidá de meyora hasta la máxima velocidá de meyora de la máquina.

Efeutos de la velocidá de meyora

  • Decisiva pa la formación de forgaxa *

Afecta al consumu de potencia * Contribúi a la tensión mecánico y térmico

La elevada velocidá de meyora da llugar a:

  • Bon control de forgaxa Menor tiempu de corte Menor gastadura de la ferramienta *

Riesgu más alto de frayatu de la ferramienta Elevao rugosidad superficial del mecanizado.

La velocidá de meyora baxa da llugar a:

  • Forgaxa más llarga *

Meyora de la calidá del mecanizado

  • Gastadura acelerada de la ferramienta Mayor duración del tiempu de mecanizado
  • Mayor costu del mecanizado

Tiempu de torniamientu editar

 

Fuercia específico de corte editar

La fuercia de corte ye un parámetru necesariu pa poder calcular la potencia necesaria pa efeutuar un determináu mecanizado. Esti parámetru ta en función de la meyora de la ferramienta, de la fondura de pasada, de la velocidá de corte, de la maquinabilidad del material, de la durez del material, de les carauterístiques de la ferramienta y de la espesura media de la forgaxa. Toos estos factores se engloban nun coeficiente denomináu Kx. La fuercia específico de corte espresar en N/mm2.[9]

Potencia de corte editar

La potencia de corte Pc necesaria pa efeutuar un determináu mecanizado calcular a partir del valor del volume d'arranque de forgaxa, la fuercia específico de corte y del rendimientu que tenga la máquina. Espresar en quilovatios (kW).

Esta fuercia específico de corte Fc, ye una constante que se determina pol tipu de material que se ta mecanizando, xeometría de la ferramienta, espesura de forgaxa, etc.

Pa poder llograr el valor de potencia correutu, el valor llográu tien qu'estremase por un determináu valor (ρ) que tien en cuenta la eficiencia de la máquina. Esti valor ye'l porcentaxe de la potencia del motor que ta disponible na ferramienta puesto nel husillo.

 

onde * Pc ye la potencia de corte (kW)

  • Ac ye'l diámetru de la pieza (mm)
  • f ye la velocidá de meyora (mm/min)
  • Fc ye la fuercia específico de corte (N/mm²)
  • ρ ye'l rendimientu o la eficiencia de la máquina

Factores qu'inflúin nes condiciones teunolóxiques del torniamientu editar

  • Diseñu y llimitaciones de la pieza: tamañu, tolerancies del torniamientu, enclín a vibraciones, sistemes de suxeción, acabáu superficial, etc.
  • Operaciones de torniamientu a realizar: cilindraos esteriores o interiores, refrentados, ranurados, forgue, acabaos, optimización pa realizar delles operaciones de forma simultánea, etc.
  • Estabilidá y condiciones de mecanizado: cortes intermitentes, voladizu de la pieza, forma y estáu de la pieza, estáu, potencia y accionamiento de la máquina, etc.
  • Disponibilidad y seleición del tipu de tornu: posibilidá de automatizar el mecanizado, poder realizar delles operaciones de forma simultánea, serie de pieces a mecanizar, calidá y cantidá del refrigerante, etc.
  • Material de la pieza: durez, estáu, resistencia, maquinabilidad, barra, fundición, forxa, mecanizado en secu o con refrigerante, etc.
  • Disponibilidad de ferramientes: calidá de les ferramientes, sistema de suxeción de la ferramienta, accesu al distribuidor de ferramientes, serviciu téunicu de ferramientes, asesoramientu téunicu.
  • Aspeutos económicos del mecanizado: optimización del mecanizado, duración de la ferramienta, preciu de la ferramienta, preciu del tiempu de mecanizado.

Aspeutos especiales de les ferramientes pa mandrinar: tien d'escoyese'l mayor diámetru de la barra posible y asegurase una bona evacuación de la forgaxa. Escoyer el menor voladizu posible de la barra. Escoyer ferramientes de la mayor tenacidá posible.[5]

Formación de forgaxa editar

El torniamientu evolucionó tantu que yá non se trata tan solo d'arrincar material a gran velocidá, sinón que los parámetros que componen el procesu tienen que tar estrechamente controlaos p'asegurar los resultaos finales d'economía calidá y precisión. En particular, la forma de tratar la forgaxa convirtióse nun procesu complexu, onde intervienen tolos componentes teunolóxicos del mecanizado, por que pueda tener el tamañu y la forma que nun alterie'l procesu de trabayu. Si nun fuera asina s'atroparíen rápido mases de forgaxes llargues y fibroses nel área de mecanizado que formaríen madexes enrevesoses y incontrolables.

La forma que toma la forgaxa débese principalmente al material que se ta cortando y puede ser tanto dúctil como argayadiza y fráxil.

La meyora col que se trabaye y la fondura de pasada suelen determinar en gran midida la forma de forgaxa. Cuando nun basten estes variables pa controlar la forma de la forgaxa hai que recurrir a escoyer una ferramienta que lleve incorporáu un rompevirutas eficaz.

Mecanizado en secu y con refrigerante editar

Anguaño'l torniamientu en secu ye dafechu vidable. Hai un enclín recién a efeutuar los mecanizados en secu siempres que la calidá de la ferramienta déxelo.

La molición espertar mientres los años 90, cuando estudios realizaos n'empreses de fabricación de componentes pa automoción n'Alemaña punxeron de relieve'l costu eleváu de la refrigeración y sobremanera del so recicláu.

Sicasí, el mecanizado en secu nun ye afechu pa toles aplicaciones, especialmente pa taladraos, roscados y mandrinados pa garantizar la evacuación de les forgaxes.

Tampoco ye recomendable torniar en secu materiales pastosos o demasiáu blandios como l'aluminiu o l'aceru de baxu conteníu en carbonu yá que ye bien probable que los filos de corte se embocen col material que corten, produciendo mal acabáu superficial, dispersiones nes midíes de la pieza ya inclusive frayatu de los filos de corte.

Nel casu de mecanizar materiales de forgaxa curtia como la fundición gris la taladrina ye beneficiosa como axente llimpiador, evitando la formación de nubes de polvu tóxicu.

La taladrina ye imprescindible torniando materiales abrasivos tales como inoxidables, inconells, etc

Nel torniamientu en secu la maquinaria tien de tar preparada p'absorber ensin problemes el calor producíu na aición de corte.

Pa evitar sobrecalentamientos de husillos, etc suelen incorporase circuitos internos de refrigeración por aceite o aire.

Salvo esceiciones y a diferencia del fresado el torniamientu en secu nun se xeneralizó pero sirvió por que les empreses cuestionárense usar taladrina solo nes operaciones necesaries y col caudal necesariu.

Ye necesariu evaluar con curiáu operaciones, materiales, pieces, esixencies calidable y maquinaria pa identificar los beneficios d'esaniciar l'apurra de refrigerante.

Puesta a puntu de los tornos editar

Por que un tornu funcione correutamente y garantice la calidá de les sos mecanizados, ye necesariu que dacuando se someta a una revisión y puesta a puntu onde se van afaer y van verificar toles sos funciones.

Les xeres más importantes que se realicen na revisión de los tornos son les siguientes:

Revisión de tornos
Nivelación Referir a nivelar la bancada y pallo utilizará un nivel de precisión.
Concentricidad del cabezal Realizar con un reló comparador y faciendo xirar el platu a mano, verifícase la concentricidad del cabezal y si falla afaise y corrixe afechiscamente.
Comprobación de redondez de les pieces Se mecaniza un cilindru a un diámetru averáu de 100 mm y con un reló comparador de precisión verifícase la redondez del cilindru.
Alliniación de la exa principal Afitar nel platu un mandril d'unos 300 mm de llargor, móntase un reló nel carru llonxitudinal y verifícase si la exa ta alliniáu o esviáu.
Alliniación del contrapuntu Consíguese mecanizando una exa de 300 mm suxetu ente puntos y verificando con un micrómetru de precisión si la exa salió cilíndricu o tien conicidad.

Otres funciones como la precisión de los nonios realizar de forma más esporádica principalmente cuando s'estrena la máquina.

Normes de seguridá nel torniamientu 

Cuando se ta trabayando nun tornu, hai que reparar una serie de requisitos p'asegurase de nun tener nengún accidente que pudiera causar cualquier pieza que fora despidida del platu o la forgaxa si nun sale bien cortada. Pa ello la mayoría de tornos tienen una pantalla de proteición. Pero tamién de suma importancia ye'l prevenir ser atrapáu(a) pol movimientu rotacional de la máquina, por casu pola ropa o pol pelo llargu.

Perfil de los profesionales torneros editar

Ante la diversidá de tornos qu'esiste, tamién esisten distintos perfiles de los profesionales torneros dedicaos a estes máquines, ente los que puede establecese la siguiente clasificación:[10]

Programadores de tornos de control numbéricu editar

Los tornos de control numbéricu (CNC), esixen en primer llugar d'un téunicu programador qu'ellabore'l programa d'execución que tien que realizar el tornu pal mecanizado d'una determinada. Nesti casu tien de tratase d'un bon conocedor de factores qu'intervienen nel mecanizado nel tornu como los siguientes:

  • Prestaciones del torno *

Prestaciones y disponibilidad d'herramienta * Sujeción de les pieces

  • Tipu de material a mecanizar y les sos carauterístiques de mecanización
  • Uso de refrigerantes
  • Cantidá de pieces a mecanizar
  • Acabáu superficial. Rugosidad
  • Tolerancia de mecanización almitible.

Amás tendrá de conocer bien los parámetros teunolóxicos del torniamientu que son:

Meyora óptimo del mecanizado

  • Fondura de pasada
  • Velocidá de xiru (RPM) del cabezal
  • Sistema de cambéu de ferramientes.

A toos estos requisitos tienen de xunise una correuta interpretación de los planos de les pieces y la téunica de programación qu'utilice acordies con l'equipu que tenga'l tornu.[11]

Preparadores de tornos automáticos y de control numbéricu por ordenador (CNC) editar

Nes industries onde haya instalaos dellos tornos automáticos de gran producción o tornos de control numbéricu por ordenador (CNC), tien d'esistir un profesional encargáu de poner estes máquines a puntu cada vez que se produz un cambéu nes pieces que se van a mecanizar porque ye una xera bastante complexa la puesta a puntu d'un tornu automáticu o de control numbéricu.

Una vegada que'l tornu foi preparáu pa un trabayu determináu, el control posterior del trabayu de la máquina suel encargase a una persona de menor preparación téunica que namái tien d'ocupase de que la calidá de les pieces mecanizadas se vaya cumpliendo dientro de les calidaes de tolerancia y rugosidad esixíes. Dacuando un operario ye capaz d'atender a dellos tornos automáticos, si éstos tienen automatizados el sistema d'alimentación de pieces por aciu barres o autómates.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. DRAE
  2. 2,0 2,1 Muséu de Elgoibar. «Historia de los tornos». Archiváu dende l'orixinal, el 12 de payares de 2010. Consultáu'l 10 de marzu de 2011.
  3. Patxi Aldabaldetrecu. Reseña histórica de la máquina-ferramienta
  4. Curso programación torno CNC Fagor 8050
  5. 5,0 5,1 Sandvik Coromant (2006), Guía Téunica de Mecanizado, AB Sandvik Coromant 2005.10
  6. Especificaciones téuniques tornu convencional Pinacho
  7. Lasheras Esteban, José María (2000) Teunoloxía mecánica y metrotecnia. Editorial Donostiarra, S. A. ISBN 978-84-7063-087-3. P. 651.
  8. Productividá Archiváu el 24 de xineru de 2009 na Wayback Machine., en CoroKey 2006, Sandvik.
  9. Sandvik Coromant (2006). Guía Téunica de Mecanizado. AB Sandvik Coromant 2005.10.
  10. Perfil profesional de los torneros y fresadores
  11. * Cruz Teruel, Francisco (2005). Control numbéricu y programación. Marcombo, Ediciones téuniques. ISBN 84-267-1359-9.

Bibliografía editar

  • Millán Gómez, Simón (2006). Procedimiento de Mecanizado. Madrid: Editorial Paraninfu. ISBN 84-9732-428-5.
  • Sandvik Coromant (2006). Guía Téunica de Mecanizado. AB Sandvik Coromant 2005.10.
  • Larbáburu Arrizabalaga, Nicolás (2004). Máquines. Prontuario. Téuniques máquines ferramientes.. Madrid: Thomson Editores. ISBN 84-283-1968-5.
  • Cruz Teruel, Francisco (2005). Control numbéricu y programación. Marcombo, Ediciones téuniques. ISBN 84-267-1359-9.
  • Varios autor (1984). Enciclopedia de Ciencia y Téunica. Tomu13 Torno. Salvat Editores S.A. ISBN 84-345-4490-3.

Enllaces esternos editar