Torrejoncillo del Rey

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Torrejoncillo del Rey ye un conceyu español perteneciente a la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien una población de 433 habitantes (INE 2015), una superficie de 201,46 km² y una altitú media de 933 msnm.

Torrejoncillo del Rey
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Torrejoncillo del Rey (es) Traducir Mariano Briones Moreno
Nome oficial Torrejoncillo del Rey (es)[1]
Códigu postal 16...
Xeografía
Coordenaes 40°00′27″N 2°34′12″W / 40.0075°N 2.57°O / 40.0075; -2.57
Torrejoncillo del Rey alcuéntrase n'España
Torrejoncillo del Rey
Torrejoncillo del Rey
Torrejoncillo del Rey (España)
Superficie 201 km²
Altitú 931 m
Llenda con
Demografía
Población 342 hab. (2023)
- 180 homes (2019)

- 161 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.02% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 1,7 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Torrejoncillo del Rey ye una llocalidá enclavada nes llendes de la Sierra, la Alcarria y La Mancha de Cuenca. El términu municipal entiende delles pedaníes: Horcajada de la Torre, Naharros, Villar del Águila, Villar del Horno y Villarejo-Sobrehuerta. L'actividá económica d'estos conceyos céntrase fundamentalmente na agricultura de secanu (ceberes y xirasoles) y na ganadería.

Toponimia editar

«Torrejoncillo» diminutivu de torre, del Rei: antes llamáu «de Huete», llamóse «del Rei» al ser villa real. Les talayes o pequeñes torres de vixilancia a que los sos pies surdíen aldegues fundaes mientres la repoblación medieval, motivaben topónimos alusivos a tales circunstancies como La Talaya; Talayuelas; Torrecilla; La Torreta; Castejón, etc. motivu pol que se llamó Torrejoncillo al asentamientu nesti llugar de los cristianos repobladores de l'alfoz optense y por referencia a una pequeña torrecilla que los sos muertes sumieron col intre de los sieglos. D'antiguo, denominóse-y Torrejoncillo de Huete pa estremalo d'otres poblaciones llamaes col mesmu nome y por depender de la xurisdicción optense, camudándose'l so segundu apelativu pol del Rei cuando pasó a ser villa independiente con xurisdicción propia'l 10 de xunetu de 1537, según cédula expedida en Valladolid.

Símbolos editar

 
Escudu de Torrejoncillo del Rey

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente la 13 d'avientu de 1995. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

«Escudu partíu. Unu de plata torre de gules, dos de gules corona real cerrada de plata orlada de seis roeles tamién de llata. Al timbre corona real zarrada.»

La descripción testual de la bandera ye la siguiente:

«Bandera rectangular, de proporciones 2:3, formada por dos triángulos que compón la diagonal del ángulu inferior del estil al superior de la batiente, siendo blancu con torre colorada xunto al estil y colloráu con corona real blanca orlada de seis círculos tamién blancos el de la batiente.»

Xeografía editar

Allugamientu La llocalidá ta asitiada a una altitú de 931 msnm.[4][5]
Noroeste: Carrascosa del Campo Norte: Pineda de Gigüela Nordeste: Los Valdecolmenas y Villarejo de la Peñuela
Oeste: Carrascosa del Campo   Este: Abia de la Obispalía
Suroeste: Palombares del Campo Sur: Zafra de Záncara Sureste: Huerta de la Obispalía

Historia editar

El 28 de febreru de 1689 se principió a litigar pleitu nel Conseyu de Castiella, ente'l Ldo. Don Francisco de Villanueva Ramírez, Caballeru de Calatrava, Fiscal del Conseyu de Castiella, y D. Juan de Aponte y Chaves, axente y procurador xeneral del Reinu, y el Conceyu, xusticia y reximientu de la villa de Torrejoncillo y Juan de Bendicho, el so procurador, d'una parte, con Don Jerónimo Francisco de Eguía, Marqués de Naharros, de la otra, sobre retención de la gracia fecha a dichu Marqués de la xurisdicción, señoríu y vasallaxe de la citada villa de Torrejoncillo. La villa alegó que dende 1537 taba eximida de la ciudá de Huete por privilexu del emperador Carlos V al cual sirviera con distintes cantidaes. El privilexu dicía asina: “Don Carlos [...] Por cuanto per parte de vos el Conceyu, rexidores, escuderos, oficiales y omes bonos del llugar de Torrejoncillo, xurisdicción qu'agora ye de la ciudá de Huete, foinos fecha rellación diciendo que nel dichu llugar ai trescientos y cinco vecinos y que nun hai nél alcaldes ordinarios nin los rexidores tienen xurisdicción dalguna en nenguna causa civil nin criminal de cualquier calidá y cantidá que sía, y que dende'l dichu llugar de Torrejoncillo a la dicha ciudá de Huete hai tres llegües y los vecinos reciben munches fatigues y vexames, daños y menos cabos en dir a xuiciu a la dicha ciudá de Huete, y qu'asocede que los probes y viudes y otres persones dexen de pidir y siguir la so xusticia y de defender de los que daqué-yos piden y demanden pol dañu que reciben en dexar la llabranza de les sos heredaes y pierden lo que-yos ye debíu y nun se defenden de los alcaldes en dichu llugar nin tener xurisdicción en causes criminales, munches vegaes queden los delitos que se faen en dichu llugar y nos sos términos impunidos y les partes dagnificadas; y nos suplicastes y pedistes por mercé vos eximiésemos y estremáramos de la xurisdicción, suxeción y señoríu de la dicha ciudá de Huete, y vos diéramos xurisdicción civil y criminal, pixín mistu imperiu y vos fixéramos villa por vos y sobre vos, o como la nuesa mercé fuera".

 
Cuesta de callar Conventu

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 201,46 km²,[6] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 394 habitantes y una densidá de 1,96 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Torrejoncillo del Rey ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[7]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[7]      Población según el padrón municipal de 2011[8] y de 2017 del INE.

Gastronomía editar

Destaca la derivada del corderu y el gochu: bonos chorizos y morcielles de la tierra. Les Farrapes Manchegues, les Migues, y la caldereta de corderu tamién son platos típicos d'esti pueblu.

Otros aspeutos editar

Na actualidá cunta con unos pocos vecinos por cuenta de la despoblación. N'otres dómines llegó a superar el millar d'habitantes. Pa dinamizar el tratu con estos habitantes y dar información de primera mano inclusive a los foranos, y xentes que de xemes en cuando vuelven pasar los branos, n'agostu de 2014 el Conceyu de Torrejoncillo del Rey, a cardu del so alcalde Mariano Briones, pon en marcha la web torrejoncillodelrey.com na cual van compartise estes informaciones, sobre llugares, eventos y demás del pueblu pa beneficiu de tolos comenenciudos.

Ye la patria d'Alonso de Ojeda, conquistador d'Indies.

 
Una cai del pueblu

Cerca del conceyu atopa la denomada «Cueva de la Mora Encantada», que foi en tiempos de los romanos una importante mina de lapis especularis (espejuelo) col cual realizábense les ventanes.

Fiestes editar

Fiestes d'interés son les dedicaes a San Blas, San Antón, la Xubida y Baxada de la Virxe d'Urbanos dende la so ermita y les fiestes d'Agostu. Fiestes: 2 de mayu, 22 d'agostu, Primer domingu de xunu.

Patrimoniu históricu artísticu editar

 
La plaza, col Pilón

Ilesia parroquial de Santu Domingu de Silos (Villar de la Águila). Nesta llocalidá atopa una de les mines romanes de Lapis specularis meyor calteníes del mundu.[ensin referencies] Na actualidá tán realizándose trabayos pa poder faela visitable, estes mines fueron d'importancia en dómina romana y antes del descubrimientu del cristal yá que col so llámines cubríen los ventanales de los fanegueros ciudadanos que podíen dexá-ylo; hai una vía romana que trescurre dende la mina hasta l'antigua ciudá romana de Segobriga.

«En Hispania la piedra especular estrayer de gran fondura per mediu de pozos; tamién se la  atopa nel interior d'otra roca, so tierra, d'onde s'estrayi'l bloque enteru o se corta,  pero polo xeneral, puede sacase con facilidá, por topase aisllada en forma de llábanos. Hasta agora, nunca apaecieron pieces mayores de cinco pies de llargor, Ye manifiestu que, en dicha área, el mugor de la tierra, por causa de ciertes emanaciones, endurezse y petrifica en forma de cristales.»
Pliniu'l Vieyu: Historia Natural, XXXVI -161

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Xunta de Comunidaes de Castiella-La Mancha (ed.): «ORDE de 13/12/1995, pola que s'aprueba l'Escudu d'armes del conceyu de Torrejoncillo del Rey de la provincia de Cuenca.». Diariu Oficial de Castiella-La Mancha nᵘ64 (29 d'avientu de 1995).
  3. Xunta de Comunidaes de Castiella-La Mancha (ed.): «ORDE de 13/12/1995, pola que s'otorga la bandera del conceyu de Torrejoncillo del Rey de la provincia de Cuenca.». Diariu Oficial de Castiella-La Mancha nᵘ64 (29 d'avientu de 1995).
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «rei-id16211 Datos d'altitú pa Torrejoncillo del Rey na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  5. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  6. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  7. 7,0 7,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Torrejoncillo del Rey».
  8. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».

Enllaces esternos editar