Torrequemada

conceyu de la provincia de Cáceres (España)

Torrequemada ye un conceyu español, na provincia de Cáceres, Comunidá Autónoma d'Estremadura.

Torrequemada
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
ProvinciaBandera de Provincia de Cáceres provincia de Cáceres
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Torrequemada (es) Traducir Francisca Cruz Nevado
Nome oficial Torrequemada (es)[1]
Códigu postal 10183
Xeografía
Coordenaes 39°21′57″N 6°13′16″W / 39.3659°N 6.221°O / 39.3659; -6.221
Torrequemada alcuéntrase n'España
Torrequemada
Torrequemada
Torrequemada (España)
Superficie 30.81 km²
Altitú 440 m
Llenda con Cáceres y Aldea del Cano
Demografía
Población 567 hab. (2023)
- 268 homes (2019)

- 297 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.15% de provincia de Cáceres
0.05% de Estremadura
0% de España
Densidá 18,4 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Estensión y población editar

Torrequemada ye una llocalidá del oeste d'España. Asítiase na zona central de l'antigua provincia romana de la Lusitania, na comunidá autónoma d'Estremadura, a 18 km de la capital provincial.

Tien un área de 30,81 km², con una población de 601 habitantes con fecha a 1 de xineru de 2016 y una densidá de población de 19,02 hab./km².

Les sos llendes son pel sur L'Aldea del Cano, pel norte con Sierra de Fuentes y Cáceres, pel este Torremocha y pel oeste con Torreorgaz.

Mediu natural editar

El nucleu ta asitiáu nun valle apoderáu por un nidiu pandiella. El términu apaez sobre la xenuina penillanura trujillano-cacereña, onde'l relieve ye alomado y a una mesmu altor d'unos 400-450 msnm . Ente les llombes más destacaes apaez el cuetu Matahijos. Ente los cursos d'agua sobresalen los ríos Salor y Guadiloba y el regueru de Zorita. El clima ye de tipu mediterraneu subtropical. La temperatura medio añal ye de 16,3°C. Los iviernos suelen ser nidios, con una temperatura medio de 8,1°C, algamando les mínimes absolutes valores de -3°C. El branu ye secu y calorosu, con una temperatura medio estacional de 24,5°C y unes máximes absolutes qu'algamen los 40,4°C. La precipitación media añal ye de 550mm. La estación más lluviosa ye l'iviernu (215mm) y la más seca'l branu (32mm).

Flora y fauna editar

El términu municipal atópase incluyíu nel área de los Llanos de Cáceres, tando amparáu pola figura de la Z.Y.P.A. (Zona Especial de Proteición pa les Aves), que foi dada nel añu 1989. L'espaciu protexíu inclúi les meyores zones pa les aves, quedando en gran parte llindáu polos riberos del Ríu Tamuja y del Ríu Almonte. La superficie de la Zona d'Especial Caltenimientu inclúi daqué más de 70000 ha, pertenecientes a los términos municipales de Cáceres, Sierra de Fuentes, Torreorgaz, Torrequemada, Torremocha y L'Aldea del Cano.

Dientro de la fauna merez mención especial un conxuntu d'aves protexíes ente les que la avutarda, con una población bien importante (la Z.Y.P.A. anguaño acueye la mayor población de avutardas d'Estremadura y la, posiblemente, de mayor densidá de la Península Ibérica, tando censaos más de 2000 exemplares), ye la especie más carauterística, viéndose acompañada por otres como sisones, gangues, ortegas, aguiluchos cenizos, peñerines, águiles culebreras, águiles calzaes, garcillas bueyeras o cigüeñes blanques.

La formación vexetal autóctona ye del tipu durilignosa con un monte esclerófilo mediterraneu representáu pola encina y la sufrera, xunto a otres especies que componen la carba como la jara, árgoma y cantueso, tantu nes zones pseudoesteparias como nes deveses.

Historia editar

Prehistoria y dómina romana editar

Los restos de tumbes antropomorfas indíquennos qu'estes tierres fueron habitaes dende la Edá del Bronce. Foi zona residencial en dómina romana de la colonia "Norba". De dómina romana son los afayos de la calzada y ponte.

Edá Media editar

Torrequemada perteneció a la Tierra de Cáceres, amás de ser Señoríu. L'orixe del nome del conceyu nun ta definíu, pero hai dos explicación bien válides anguaño: Esta torreziela que ta enclavada nel términu de Torrequemada (ye la que los torrequemeños llamen "la Talaya", nome bien significativu na defensa d'un territoriu). Amás esta torreziela a la cual refierse'l Fueru de la villa de Cáceres, ta xunto a la Torre (un edificiu posterior del sieglu XVI), que pa los torrequemeños ye'l que paez dar nome al pueblu. Según Antonio C. Floriano Cumbreño, el nome de Torrequemada ta más rellacionáu cola torreziela (Talaya), que tuvo de pertenecer a los Frates de la Espada, qu'en 1174 tuvieron enfrentamientos con Abu Jacob. Estos enfrentamientos colos árabes en tiempos d'inestabilidá y fronteres difuses en dalgún momentu pudo ser que la "torreziela" fora quemada. Los primeros nucleos tuvieron de formase a raigañu del repartu de tierres feches polos quadrellarios (cuerpu auxiliar del exércitu encargaos del repartu del botín) ente los soldaos que participaron na conquista de la Villa. Fízose la primer repartida de tierres en conceutu d'heredá. Esti repartimientu de tierres nun otorgaba plena propiedá sobre la tierra, pero pidir al Rei'l derechu d'acutar o defender la propiedá, surdiendo d'esta forma la defensa o devesa. La segunda etapa de poblamientu foi que los nucleos de poblamientu entamar en sexmos. La entrega de tierres feches polos sexmeros enllargóse 25 ó 35 años dempués de la conquista de la Villa. El sexmero alzar en voceru d'interesar ante'l Conceyu. Basándose nel analís del códigu foral, los pobladores recibíen unes propiedaes elementales: casa y tierra de cebera, según zona comunal de camperes. Torrequemada, ye un nucleu del que se tien noticies dende empiezu del sieglu XIV.

Edá Moderna editar

En 1594[2] formaba parte de la Tierra de Cáceres na Provincia de Trujillo.

Guerra de la Independencia editar

Destacamos les grandes barbaridaes que los franceses cometieron nel patrimoniu cultural. Por casu, na ermita del Salor de Torrequemada sumió la primitiva imaxe románica de la Virxe del Salor y quemáronse los estatutos medievales. Según consta n'unu de los llibros de la Cofradería esistente nel Archivu Diocesanu, práuticamente toles Ilesies fueron afaraes y los archivos parroquiales quemaos.

Demografía editar

La población rexistró la so cota más alta na década de 1940, ente los 50 y los 60 la población pierde más de la metá de los sos vecinos por cuenta de la emigración escontra países europeos mayoritariamente Alemaña, o rexones españoles como Madrid, Barcelona, Asturies o País Vascu.

A partir d'esa fecha estabilizóse la población, por cuenta de la cercanía a la capital de provincia y a la llegada d'emigrantes qu'antaño abandonaron la llocalidá en busca d'oportunidaes.

Evolución demográfica (INE[3][4]):

Economía editar

Na distribución por sectores apréciase una diversidá de sectores producto de la proximidá de la ciudá de Cáceres que provoca que gran númberu de persones tenga trabayu na mesma y estes muévanse diariamente a la capital.

El primer sector ye'l de Servicios (36,8%), siguíu de la Industria (28,2%), Construcción (21,7%) y l'Agrariu (13,7%).

Sector primariu editar

El suelu dende'l puntu de vista agrariu, ye de tipu ganaderu una y bones el pacional ocupa casi'l 80% del términu municipal. La superficie llabrada representa una mínima parte, el motivu ye por delles circunstancies, anque hai que resaltar la cayida de los precios de cebera y l'avieyamientu de la población.

El total d'Unidaes Ganaderes ye de 1920, ente les que destaca l'ovín (890), siguíu del bovín (720) y del porcín (310).

Sector secundariu editar

En 2011 creóse un polígonu industrial col que pretende atraese nueves empreses a la llocalidá y faer menos dependiente a ésta de la capital, anguaño por causa de la crisis la so crecedera ye casi nulu pero por cuenta del so estratéxicu allugamientu na EX-206, una de les carreteres más allegaes de la rexón yá que xune les ciudaes de Cáceres, Miajadas y Don Benito-Villanueva de la Serena nun se duldar[ensin referencies]de que va ser unu de los de mayor crecedera d'Estremadura.

Tresportes editar

Carreteres editar

Pol pueblu pasa la carretera EX-206, que xune Cáceres y Torreorgaz al noroeste con Torremocha, Valdefuentes, Almoharín y Miajadas al sureste.[5]

Autobuses editar

Por Torrequemada pasa la llinia d'autobús que xune Cáceres con Montánchez, al cargu de la empresa Solis Tour. Por Torrequemada pasen, tantu n'ida como en vuelta, seis o siete autobuses a lo llargo del día de llunes a vienres, unu los sábados pela mañana y dos los domingos y finales de ponte pela tarde.[6]

Servicios públicos editar

Educación editar

El pueblu cunta con un colexu públicu, el CP Virxe del Salor, allugáu na avenida d'Alemaña.[7]

Sanidá editar

Pertenez a la zona de salú de Nuevu Cáceres dientro del área de salú de la capital provincial.[8] Cuenta con un consultoriu d'atención primaria allugáu en callar Ilesia. Nel conceyu hai amás una farmacia.[9][10]

Patrimoniu editar

La Torre editar

Edificiu asitiáu na parte más alta del pueblu, polo que se deduz que foi construyida pa la defensa. Atópase na actualidá en ruines, calteniéndose namái los murios, que son de cantería, con pequeñes ventanes y balcones de distintos estilos. Na so entrada puede reparase l'escudu de los Duques de Abrantes, y apaez la fecha de 1704, únicu testimoniu de la so historia.

Monumentos relixosos editar

 
Ilesia de San Esteban.

Ilesia de San Esteban editar

Puede datase de los sieglos XVI y XVII, considerándolo renacentista y barrocu. Edificiu d'irregular aspeutu esterior de resultes de la paralización de les obres empecipiaes nel sieglu XVI y los agregos de los sieglos XVIII y XIX. Construcción de mampostería y sillería, con una llarga nave rectangular cubierta por aciu bóveda de cañón con lunetas.

Sobresal el cuerpu de la Capiya Mayor, que ye una planta ochavada y gran altor, cubierta per mediu d'una bóveda de crucería estrellada.

Cuenta con dos puertes d'accesu:

  • La de los pies con arcu apuntáu, seique aprovecháu d'una construcción anterior;
  • La de la Epístola con arcu de mediu puntu y decoración en boles y puntes de diamante, asonsañando modelos románicos.

La torre, de seición cuadrada, asitiar a los pies, y ye de sillería. Presenta cuatro tramos baldíos de mediu puntu pa les campanes nel so cuerpu cimeru.

Ermita del Salor editar

Pertenez a los sieglos XIV, XV y XVII, polo que puede considerase góticu-mudéxar y barroca. Ye consideráu un Monumentu d'Interés Cultural.

La ermita tuvo d'empezase nel s. XIII, casi darréu dempués de reconquistar del territoriu y rellaciónase con una fundación templaria (Cofradería de La nuesa Señora del Salor). En 1345, cuando los documentos acreditaben que'l Conceyu vencer a la Cofradería del Salor, fundada en 1270. Nos primeros sieglos, la ermita pertenez a la Orde de Santiago, que tien la so Sede na Ilesia de San Mateo en Cáceres. Con esto indícanos que la ermita perteneció a Cáceres, anque en 1519, la Ilesia de San Mateo vencer al pueblu de Torremocha.

Los Caballeros Templarios, los sos fundadores, tratando de tornar el dardu de la escomunión, acabaron convirtiéndose nos Caballeros de La nuesa Señora del Salor. Los Templarios curiaron la ermita, en que se fundó, en 1315, la sumida Orde Nobiliaria de los Caballeros de La nuesa Señora del Salor, en que les sos files formaron lo más llucío de los llinaxes cacereños. Esta orde xunto cola de la Banda, que fundó'l Rei D. Alfonsu XI en 1332, son barríes pol tiempu y tien que ser el pueblu de Torrequemada el que ve-y les armes de la devolución hasta los nuesos díes.

La so forma orixinal ye de dómina mudejar, nel que combinen el sillar, la mampostería y el lladriyu. La mampostería constitúi la mayor parte del edificiu. Esto vese nos murios llaterales y arcos tresversales, onde apaez entrepolándose col lladriyu. Esti material forma la rosca de los arcos. Tres naves de les cualos dos caltener de pies, siendo les sos bóvedes d'arestes, y seis tramos d'arcos tresversales que contienen tres arcos apuntaos de lladriyu, sobre los que folgaría la sumida cubierta de madera, dispuesta a dos agües; onde se ve l'estilu góticu-mudéxar de los sieglos XIV y XV. (L'actual ye una reconstrucción).

La nave central de mayor altor, sofitándose en grueses pilastres de granitos, material que tamién apaez nes pilastres interiores, puerta del Evanxeliu y muriu de la puerta asitiada a los pies de la ilesia. Al respeutive de los esgrafiados del muriu esterior del llau de la epístola, puede dicise que, son de metá del sieglu XVI, dos capes de pintura superpuestes en colores con dibuxos na superficie que dexen ver la capa de baxo. Na metá del sieglu XVI se reedifica la Ilesia. A finales del sieglu XVIII se reedificó la capiya mayor realizándose una obra onde apoderen los elementos barrocos. La capiya mayor ye de planta cuadrada, cubierta con bóveda hemisférica sobre pechinas y rematada con llinterna.

Nel esterior, los murios son llisos, ensin restos de ventana. Hai dos puertes, una adintelada alcontrada nel Evanxeliu y otra a los pies de la Ilesia. Esta postrera con arcu apuntáu de doble rosca realizáu en granitu. Ta decorada con pintures nes que se representa a Dios na parte cimera sol que s'atopa un coru d'ánxeles. Lo más interesante pueden ser les sos pintures murales al frescu. Les más antigües correspuenden al sieglu XIV. Caltener en tres paneles, al llau del Evanxeliu: Jesús camino del Calvariu, y tres escenes de la Vida de Cristu. Atribuyíes al pintor cacereñu Lucas Holguín, de mediaos del sieglu XVI.

El intradós de los arcos fajones de la nave diba decoráu con pintures mudéxares, principalmente motivos florales. Nelles representa una de les composiciones más primitives del arte islámico, con decoración xeométrica a base de composiciones octogonales. Ye esta figura bien emplegada polos templarios d'influencia árabe y procedencia griega. Ye'l octágono la unión de dos cuadraos superpuestos, lo que p'aquellos griegos significaba la yuxtaposición de los cuatro elementos naturales: agua, tierra, fueu y aire, colos cuatro estaos: fríu, mugor, calor, y secañu.

  • Virxe del Salor

Mientres la guerra de la Independencia foi amburada polos franceses y la primitiva imaxe de la Virxe tuvo que ser sustituyida por otra, qu'entá más lamentablemente, en nada se paez a l'antigua. L'actual ye una imaxe de pies pa vistir y ensin Neñu Jesús.

Anguaño ye una de les ermites más visitaes de la rexón, yá que n'el so redolada celebren les romeríes de delles llocalidaes.

Ermita de San Sebastián editar

Del sieglu XVIII y estilu barrocu popular. Fechada en 1799. Ye una construcción de sillarejo, consta d'una nave distribuyida en tres tramos que se cubrir con bóveda d'arestes, mientres la capiya mayor, cerrar por aciu cúpula semiesférica. La puerta d'accesu, adintelada, atopar a los pies, precedida d'un senciellu pórticu con tres arcos de mediu puntu. Destaca nel presbiteriu una imaxe en madera policromada de San Esteban, de finales del sieglu XVI o principios del XVII.

Palaciu de los Duques de Abrantes editar

Datada de los sieglos XV y XVI. Ye un antiguu edificiu cuadrangular. Aportar por un portalón de recies parés construyíes con grandes piedres de granitu. Realizada en sillería y sillarejo d'incierta cronoloxía. Les ventanes amenorgaes y el calter herméticu fai que l'edificiu tenga un aspeutu de fortaleza. Hai una pequeña puerta de mediu puntu. Ye de mampostería con sillería nos ángulos y recercos de puertes y ventanes. Sobre l'arcu de la entrada atopa l'escudu de los Duques de Abrantes.

La talaya editar

"Torreziela" enclavada na parte más alta del cascu urbanu, que los torrequemeños llamen “la Talaya”, nome bien significativu na defensa d'un territoriu. Dende esti llugar puede reparase tanto'l conceyu como tol términu municipal, según delles llocalidaes como Trujillo, Torreorgaz, Torremocha, Sierra de Fuentes, Valdesalor, Montanchez.

El llugar tamién ye una redolada privilexada dende onde reparar los llanos o la devesa, y les nueches de branu ye un escaparate onde puedes esfrutar de los meyores vistes del cielu.

Xacimientu Calcolítico editar

Ente 100 y 500 persones habitaron hai 4500 años el cuetu de Torrequemada, conocíu como'l de la torre, el puntu más eleváu del propiu cascu urbanu a solu 18 km de Cáceres.

Fueron probablemente los primeros pobladores d'esti conceyu d'unos 600 habitantes, y güei les sos buelgues salieron a la lluz no que podría ser el xacimientu Calcolítico (Edá del Cobre) más importante d'Estremadura.

Les obres de construcción d'un depósitu d'agua p'ameyorar la presión del suministru reveló n'avientu de 2006 la presencia d'esti asentamientu, que caltién los restos de delles edificaciones y del que se pudieron estrayer en tres meses d'escavación más de 4000 pieces cerámiques, artístiques y ferramientes industriales, dalgunes pocu corrientes.

Les “corralás” y el “Prao” editar

Son construcciones rurales y agroganaderas destinaes al abellu y alimentación de los gochos. Son construcciones vernácules y tamién llamaes piedres en secu, esto ye, piedra sobre piedra ensin l'usu de nengún otru material.

Siendo en númberu unes 230, partíes per zones cercanes ente sigo, tán ensertaes dientro d'una formosa paraxa como ye la devesa de Torrequemada. L'espaciu qu'ocupen “les corralás”, pertenez a la devesa Zafra, que, xunto a Zafrilla, componen los dos principales adehesamiento del términu de Cáceres, que data del sieglu XIII.

Parte d'esta devesa pasó nel S.XVI a l'aldega de Torrequemada, como términu propiu, no qu'agora denominamos “prao” o devesa boyal.

La devesa boyal o “prao” tien les carauterístiques de la devesa estremeña, esto ye, conformada por encines, sufreres y monte baxu principalmente. La devesa Boyal estender a 270 Hectárees.

Esti terrén (devesa) qu'ocupen les corralás, yera vencíu ensin costo nengunu pol Conceyu a cada vecín que lu solicitaba (solicitú realizaba por pallabres, una y bones nós nun atopemos documentu nengunu nel archivu municipal).

Dende una perspeutiva antropolóxica, estes construcciones son una espresión de la identidá d'esti pueblu y una representación de la so cultura, forxada al traviés del tiempu polos sos mayores, que formen parte d'una memoria coleutiva.

Llanos de Cáceres editar

Los amantes de les aves y la fauna polo xeneral tamién pueden esfrutar d'un llugar amparáu so la figura de Zona Especial de Proteición d'Aves: Los Llanos de Cáceres. Trátase d'una llanura pseudoesteparia y con carbes onde habiten especies como la avutarda, el sisón l'algaraván, la ganga común y la ortega; que se ven acompañaes d'aves de presa, como'l alimoche, l'águila culebrea y perdicera, el aguilucho cenizo, la peñerina primilla, los bilanos reales y negru, y l'uxu real.

Llamargues editar

  • Llamarga de baxo

Zona d'ociu y merenderu, con bancos y xingadorios pa los neños.

  • Llamarga del "prao"

Zona de bañu hasta principiu de los años noventa. Atopar nuna redolada d'encines, na devesa boyal.

Fuentes editar

  • Fonte de la bomba

Ye una fonte que ye utilizada pa sacar agua pal consumu humanu.

  • Fonte de los Montanchegos

Construyida pa los habitantes de Montánchez cuando veníen a la feria de ganáu.

Cultura editar

Fiestes llocales editar

  • San Sebastián

San Sebastián yera'l Santu militar, consideráu nel ambiente popular como'l primer soldáu. El 20 de xineru, al igual que n'otres zones, preparar al Santu, xubiéndolo nos sos andes, cola caña d'una naranxal detrás. Treslládase pela mañana de la so ermita a la ilesia de San Esteban. Pela tarde empecípiase'l cortexu dende la Ilesia, siguíu poles tableras, que van vistíes d'aldeanes y sobre "rodíes" nes cabeces asítiense los tableros vistíos coles ufriendes, consistentes en dulces y panes. Amás d'en los tableros, llévense cestos coles restantes ufriendes. A la llegada de la ermita empecipia'l Ofertorio, cola puya de los dulces. Anguaño fáense dulces pa la puya o la so venta.

  • Llunes de Pica: Romería de Picar

Devuélvese la Virxe del Salor, que tuvo en Torrequemada, en procesión a la so ermita y con esti motivu celebra la romería de "picar". Lo interesao d'esta romería ye la tradición del "pan y el quesu" con que son agasayaos los vecinos y tolos asistentes, pola Corporación Municipal. Una hipótesis d'esta tradición, ye que vien del tiempu en que los cofrades del Salor, qu'agasayaben a tolos pelegrinos que diben a la Ermita, con un cachu de pan y quesu. La finalidá primitiva, amás de tolo que trai la mesma romería, trepar toros, que la so carne partir ente los probes.

  • Feria de Marzu

Feria de ganáu que s'estableció en 1737, empieza'l 25 de marzu y dura hasta l'últimu día del mes. Esta feria foi de suma importancia hasta los años 1980, por razón del pocu usu del ganáu mular y caballar. Pero tuvo una gran trescendencia na vida de la comunidá pol gran arriquecimientu qu'apurríen tolos coleutivos que veníen a la feria, cuantimás el grupu de xitanos colos sos pollinos, caballos, música y tradiciones.

Anguaño tase intentando recuperar dicha feria per parte de la corporación municipal, yá que dexó de celebrase mientres dellos años.

  • Feria de Setiembre

Estes son les fiestes más significatives de los torrequemeños, celebrar de 7 al 12 de septiempbre y cada añu axunta a vecinos, visitantes y emigrantes qu'añu tres d'añu tornen por estes feches, por ello amás conviértense estes fiestes en puntu d'alcuentru pa familiares y amigos, lo que fai que resulten unes fiestes entrañables.

Estes tienen un programa bien variáu y pa tolos gustos:

-les nueches del 7 al 10 celébrense verbenes na plaza del pueblu, esta ye'l llugar d'alcuentru de les feries.

Tamién tienen llugar xuegos tradicionales tol día, cabo destacar el baille de la pataca, qu'añu tres d'añu se celebra na plaza de la verbena la nueche del día 8.

Este ye'l día grande, yá que se rinde cultu a la Virxe del Salor, patrona de la llocalidá, que sale en procesión acompañada poles reines y dames de les fiestes según numberosos vecinos que la acompañen nel so día grande. Nesti día tamién ye tradición salir ``de cañes´´, estes acompañaes por una charanga que percuerre les cais y chigres del pueblu amenizando el día grande.

Otra de les costumes más populares d'estes fiestes son les tradicionales ``carreres de cintes´´ que se celebren la tarde del día 9. Estes son de considerable interés yá que tienen como peculiaridá la participación de moces del pueblu.

Pa terminar les fiestes celebra una romería'l día 12 na redolada de la Ermita del Salor.

Gastronomía editar

Los productos típicos son: caldereta de corderu, el gochucu asáu, quesu curáu d'oveya, migues con torrendos…

Tamién predomina, los productos tradicionales de la matanza: chorizu, xamón, llombu, salchichón…

Los dulces típicos son: Rosques frites, perrunillas, bollos de picar, flores, buñuelos…

Nesta tamién s'atopa unu de los restoranes más famosos de toa Estremadura, nel cual pueden tastiase los sos esquisitos gochucos al fornu de lleña, y pol cual dicha llocalidá coyó un "llamatu" pasando a ser conocíu como "el pueblu de los gochucos". Dende la so apertura los llenos son constantes y ye visitáu per cientos de persones cada mes, siendo esti bien solicitáu nes típiques cenes navidiegues.

Deportes editar

A 2 km del cascu urbanu atópase una pista de kart, el circuitu ye de moderna construcción con amplios arcenes y espacios abiertos. Ufierta a los sos pilotos una gran seguridá, con 1050m de cuerda que ta distribuyíu por curva, chicanes y rectes, con cambéu de niveles lo cual fai que'l nuesu circuitu sía rápidu y bien risonderu. Aparte del karting como deporte principal tamién se practica'l motociclismu supermotar, minibike y velocidá.

Otres instalaciones deportives son los dos pistes deportives, el pabellón multiusos y la piscina municipal.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI
  3. «Poblaciones de fechu dende 1900 hasta 1991. Cifres oficiales de los Censos respeutivos.» (castellanu). INE. Consultáu'l 21 de xunu de 2011.
  4. «Series de población dende 1996. Cifres oficiales de la Revisión añal del Padrón municipal a 1 de xineru de cada añu.» (castellanu). INE. Consultáu'l 21 de xunu de 2011.
  5. Mapa de Torrequemada Google Maps
  6. Horariu d'autobuses solistour.com
  7. lluz/detail/13-lluz5.html?tmpl=component Llista de centros d'educación infantil y primaria CPR de Cáceres
  8. Centru de Salú de Nuevu Cáceres Área de salú de Cáceres
  9. Salú Estremadura (ed.): «Rexistro de Centros Establecimientos y Servicios Sanitarios d'Estremadura.Orde 3 de febreru de 2009 (actualizáu a 2015)». Consultáu'l 21 d'avientu de 2014.
  10. Colexu Oficial de Farmacéuticos de Cáceres (ed.): «Farmacies de guardia na provincia de Cáceres». Consultáu'l 28 de marzu de 2015.

Enllaces esternos editar