Tortuera

conceyu de la provincia de Guadalaxara (España)

Tortuera ye un conceyu español de la provincia de Guadalaxara, perteneciente a la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Históricamente integrada nel Señoríu de Molina dientro de la sexma del Campu, forma parte del partíu xudicial de Molina de Aragón.

Tortuera
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Guadalaxara
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Tortuera (es) Traducir Jesús Ángel Sola Perdiguero
Nome oficial Tortuera (es)[1]
Códigu postal 19338
Xeografía
Coordenaes 40°58′23″N 1°47′49″W / 40.973055555556°N 1.7969444444444°O / 40.973055555556; -1.7969444444444
Tortuera alcuéntrase n'España
Tortuera
Tortuera
Tortuera (España)
Superficie 82.2 km²
Altitú 1114 m
Llenda con
Demografía
Población 169 hab. (2023)
- 103 homes (2019)

- 91 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Guadalaxara
0.01% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 2,06 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Llenda colos conceyos d'Aldehuela de Liestos, Celleros, Cimballa (Zaragoza), Cubillejo de la Sierra, Cubillejo del Sitiu, Embid, Fuentelsaz, Rueda de la Sierra, Tartanedo y Torralba de los Flaires.

Xeografía editar

Con suelos carauterísticos del mesozoicu cubiertos de detritos posteriores relativamente ricos, el so orografía carauterizar pola so continuidá, na que los desniveles nun superen el 10%. El clima ye semiárido, con una pluviosidá inferior a los 500mm. añales y una amplitú térmica estrema de cerca de 20º. Estes condiciones espliquen el predominiu del monte baxu y l'escasez d'arboláu, entá cuando nun son poques les encines, carrasques y sabines. Perteneciente a la cuenca hidrográfica del Ebro en tanto parte de la cabecera del Río Piedra, son relativamente escases les agües, concentraes en ramblas y llagunes.

Historia editar

A falta d'un estudiu en fondura que la responder# por, les prospecciones arqueolóxiques señalen que la redolada de Tortuera tuvo pobláu escontra'l Bronce Final, dómina de la que daten xacimientos que, como'l de La Cañada, suxuriéronse parte d'una facies de la cultura de los campos d'urnes celtibérica. Hai tamién nel rexistru arqueolóxicu restos de la Edá del Fierro, munchos tremaos en superficie poles derrompimientos agrícoles y otros pendientes d'un estudiu rigorosu, como'l castru n'espolón de Guisema, llugar onde tamién ta documentada una posterior villa romana. Otros restos romanos (monedes, cerámica sigilata, cercos y artefautos) atopáronse esvalixaos o se dieron por perdíos pol imaxinariu popular. Esa tradición oral, por casu, gustó identificar el trazáu del antiguu Camín Real d'Aragón, que crucia d'Oeste a Este'l conceyu, con un ramal secundariu de la vía Laminio-Cesaraugusta.

A pesar de l'aparente continuidá nel poblamientu dende dómines pretéritas, nun hai evidencies clares pa la dómina visigoda y musulmana. Mientres nun esiste siquier tradición avera del pasáu preislámico, pa los sieglos de dominiu musulmán delles fontes orales falen de restos epigráficos y diplomáticos perdíos en fecha recién. Amás, considérase que la torre torcida a qu'alude'l topónimu Tortuera, de la que solo queda la denominación “el Castiellu” con que se conoz la sobreelevación que parte de la Plaza María Cristina, corresponder con una construcción defensiva musulmana. Sía que non, el caserío del que surde l'actual Tortuera tuvo d'entamase nel sieglu XII, y sería en realidá refundación en redol al enclave militar de dellos nucleos aisllaos precedentes. Tal reubicación produciríase con posterioridá a 1130, yá que los Fueros de Calatayud fala inda de Guisema y non de Tortuera como unu de les sos llendes pol SE. Por tanto, hai de ser contemporaneu o posterior a les campañes militares d'Alfonsu I d'Aragón na zona, quien tomaría'l llugar d'alcuerdu a los Añales de la Corona d'Aragón de Jerónimo Zurita. Allugáu siempres na llende ente los reinos cristianos d'Aragón y Castiella, el pueblu siguiría d'equí p'arriba los avatares del señoríu molinés, col qu'acabaría integráu nel reinu castellanu en 1152, siguiendo asina un procesu de repoblación. Como asocede en tola zona, nun hai evidencia documental dalgún sobre'l posible sustratu demográficu dexáu pol periodu musulmán, anque sí lo hai sobre la llegada a la parte d'inmigrantes aragoneses, navarros y bearneses vidueños de tierres y derechos.

Pacificado el Señoríu, Tortuera convertir nun fuerte nucleu d'esplotación agrícola, fundamentalmente cerealístico, y pasa a ser un referente pa la ganadería y el comerciu pola so comunicación y bones víes pecuaries y polos sos afamaos mercaos selmanales y feries. De los sos cases solariegas salen notables fidalgos y xentes llanes emponderaes pola concesión del Títulu Real de Villa por Carlos I d'España en 1554, pola que Tortuera llogró la so propia xurisdicción, confirmada en 1719 por Felipe V. Asina, de finales del XVI d'equí p'arriba la organización que-y ye propia ye la de Conceyu Municipal, cola peculiaridá d'esistir cargos dobles electos ente los brazos de los fidalgos y de los pecheros. Van Siguir décades de prosperidá, auspiciadas por ser puertu secu de Castiella respectu al Camín Real d'Aragón y solo atayaes poles cícliques carestías y l'efectu de les guerres nos pueblos colindantes: Tortuera foi llugar alloñáu del frente en tolos conflictos que se recuerden de la Guerra de Socesión d'equí p'arriba, ensin especiales noticies pa la Guerra d'Independencia Española, les socesives Guerres Carlistes y la más recién Guerra Civil Española. Sicasí, la Edá Contemporánea corrió inexorablemente en contra de Tortuera, primero al alloñar de la modernidá esviando la carretera N-II del trazáu del antiguu Camín Real, y dempués col fortísimo éxodu rural del sieglu XX. Comoquier, la llegada de pequeñes remeses d'inmigración del Este européu paez reflotar la so castigada demografía y garantizar la so reemplazu xeneracional.

Economía editar

Les condiciones climatolóxiques de que gocia'l conceyu dexen una esplotación aceptable de l'agricultura de secanu, según la esistencia d'un fuerte sector ganaderu, relevante dende los tiempos de la Mesta castellana. Esisten amás delles pequeñes esplotaciones familiares de regadíu según pequeños espacios dedicaos a la madera. Otra manera, comerciu, servicios ya industria atópense desenvueltos nunos niveles básicos acordes al tamañu del llugar. Cabo reseñar sía que non l'incipiente turismu rural, atraíu pola guapura natural de les proximidaes, nes que sobresal el Alto Tajo, el Monesteriu de Piedra y la Llaguna de Gallocanta.

Patrimoniu, monumentos y llugares d'interés editar

Como ye habitual, son les construcciones eclesiásticu y nobiliariu les que llamen l'atención y sobresalen ante les demás. Ye inevitable la visita a la Ilesia Parroquial, templu de planta de cruz llatina dedicáu al Apóstol San Pedro. Con una pimpana torre de sillería y una bóveda de crucería que convida a imaxinar el so pasáu, dexa siguir con facilidá les sos etapes constructives, pudiendo aldovinase'l tránsitu del estilu renacentista orixinal hasta'l postbarroco. Anque hai que llamentar la desapaición del órganu y delles cabileñes intervenciones de caltenimientu y restauración, la Ilesia cunta con modestos exemplos de platería, relicarios y otros elementos singulares, ente los que destaca pol fervor popular manifiestu la talla de la Virxe de los Remedios, patrona de Tortuera, a quien, cerca del cascu urbanu, fíxose llevantar la ermita de La nuesa Señora de los Remedios, tamién de planta de cruz llatina anque de construcción y decoración un tanto más humilde. Tristemente, a la sumida y escaecida ermita del Ecce Hommo, de la que nun se tien noticia dende la so restauración a finales del sieglu XIX, Tortuera tien d'añader diverses perdes patrimoniales y espolios como la recién sustracción de la talla barroca policromada de San Nicolás de Tolentino nel percenciellu santuariu homónimu, sito a dos quilómetros del pueblu, na paraxa conocida como la Devesa.

A l'arquiteutura popular, entemecida cola modernidá de les recién construcciones, hai qu'añader la sorprendente factura de les sos casones nobiliaries, toes elles utilizaes como cases particulares na actualidá. El conxuntu más mentáu y celebráu ye'l de la casa de los López-Hidalgo de la Vega, palacete exentu con un patiu almenado asitiáu no más alto del conceyu.

Un espaciu similar ye'l conxuntu perimetral de la Plaza de María Cristina, antigua Plaza Mayor de la Villa, nel que destaca la casa de los Moreno, allegante al Conceyu. Siguiendo los rigores de la construcción en piedra, les fachaes afatar con sólidos arcos y emblemes nobiliarios, y entá no perdío albídrase la riqueza de dómines pasaes. Ye reseñable, entá cuando escarez de monumentalidad, la senciella barbacana que cierra la plaza, construcción que se considera aprovechamientu residual de lo que fuera un muriu de zarru defensivu. Igualmente atanante resulta la casona de de los Romero d'Amaya, asitiada al este del pueblu y dotada d'un magníficu escudu nobiliariu sosteníu por dos tenantes. Benefactora de la Ilesia, el legáu de la familia tien el so reflexu nel interior de la Ilesia de San Pedro, onde dispunxo una llábana non sepulcral en conmemoración de les sos donaciones. Perdiéndose poles sos cais y contorna Tortuera sospriende con detalles senciellos como la que fora casa-hospital, el conxuntu de la fonte de los Remedios y l'antiguu llavaderu, o los sos pairones de San Simón y San Judas, de San Nicolás de Tolentino, de la Virxe del Pilar y de les Ánimes.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar