Un traumatismu ye una situación con estropio físicu al cuerpu. En medicina, sicasí, identificar polo xeneral como paciente traumatizáu a daquién que sufrió firíes series que ponen en riesgu la so vida y que pueden resultar n'entueyos secundarios tales como shock, paru respiratorio y muerte.[1]

Traumatismu
problema de salud (es) Traducir, dañu y trauma (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Traumatismu nos texíos blandos editar

Considérase una firida la perda de continuidá de la piel o de les mucoses de resultes d'un traumatismu, provocando la comunicación del interior del cuerpu col esterior.

Les firíes pueden clasificase según l'axente que les provoca n'incises, punchantes, contusas, con perda de sustancia, por esgarriu, en perendenga y especiales; y según el factor de gravedá pola fondura, llocalización, estensión, puerques y/o con cuerpos estraños nel so interior, con hemorraxa y les ensin tratar.

Traumatismos dentales editar

Son mancadures que se producen nos dientes, güesu y demás texíos de sostén, de resultes d'un impautu físicu contra   los mesmos;  el caltenimientu de los texíos dentarios constitúi l'oxetivu primordial  nesti casu. Una seria amenaza a esti oxetivu significa la frecuencia cada vez mayor de neños, adolescentes afeutaos que llega a constituyir un problema estomatolóxicu común que siempres tien de ser consideráu como una situación d'urxencia a diagnosticar y tratar de momentu, de forma rápida y certera por l'odontólogu.[2]

Traumatismu nes estremidaes editar

De resultes de l'aplicación d'una fuercia sobre'l cadarma, de forma direuta o indireuta, puede producise una mancadura nos sistemes ósteo-articular o nel muscular. Un traumatismu nes estremidáes poques vegaes anicia una situación de riesgu vital pero, dependiendo del so primer tratamientu, puede causar discapacidáes más o menos importantes. Pal diagnósticu hai que recurrir de normal a radiografíes, resonancia magnética nuclear, artroscopies y artrocentesis.

Nes mancadures traumátiques de les estremidaes podemos atopar:

Esguinces editar

Separación momentanea de les superficies articulares que produz un estiramientu de los lligamentos (dacuando rotura) xeneralmente dempués d'efectuar un movimientu forzáu (torción) de l'articulación nun sentíu determináu.

Dacuando, esti esguince, o la rotura d'un lligamentu, puede arrincar un fragmentu de güesu que solo se detectará radiológicamente; por eso ye necesariu llevar al accidentáu a un centru sanitariu.

Luxaciones editar

Mancadura qu'arreya'l cambéu de posición de l'articulación y la separación de los sos güesos.

Quebres editar

Perda de continuidá d'un texíu óseo. Abarca dende una pequeña fisura hasta'l frayatu total del güesu con desplazamientu de los dos estremos de quebrar del güesu.

Traumatismu nel craniu y cara editar

Los traumatismos nel craniu y na cara son especialmente importantes, una y bones la intensidá del golpe puede afectar al sistema nerviosu central (SNC), alcontráu dientro de la cuévanu cranial. Asina, dempués d'un traumatismu cranial, podemos atopar ante una firida simple de la cabeza o la cara, una quebra cranial, signos de afectación cerebral o delles d'elles conjuntamente.

El riesgu más importante ye la afectación del sistema nerviosu central, provocando una destrucción de les neurones cerebrales con remortines permanentes o que pueden causar la muerte del accidentáu. Siempres qu'atopemos ante un traumatismu cranial tenemos d'abarruntar la posibilidá d'una mancadura na columna vertebral.

Nos traumatismos craniales podemos atopar:

Firíes qu'afecten a la cabeza (craniales) editar

La piel de la cabeza ye bien gruesa y muévese con cierta facilidá sobre la superficie del craniu; esto provoca que, en casu de traumatismu, el so desprendimientu sía fácil aniciando les llamaes mancaes n'escala.

La gran presencia de vasos sanguíneos na zona fai qu'estes firíes sían bien sangrantes, y por ello davezu nel tratamientu d'estes mancadures suel ser prioritaria la detención de la hemorraxa.

Quebres y contusiones del craniu editar

Cuando se presenta una quebra del craniu, lo más importante ye la posible mancadura del encéfalu. Si quebrar ye abierta ye fácilmente observable, porque puede llegar a trate'l texíu nervioso.

Los traumatismos de la cara pueden tener importancia tantu si impliquen mancadures na boca-ñariz, pola so implicación na función respiratoria, como si impliquen a órganos propios de los sentíos (oyíu, vista, gustu, olfatu).

Traumatismu na columna vertebral editar

La columna vertebral como conxuntu de güesos nun presenta un riesgu por québralo d'una vértebra en sí mesma, sinón pola posible mancadura que pueda producise na migollu espinal.

La mancadura medular implica siempres una mancadura traumática na estructura músculu esquelética, ósea y nos lligamentos.

Los traumatismos na rexón cervical (pescuezu), con independencia de les mancadures oseu y medular que puedan esistir, pueden tener afeutaes estructures blandes, asitiaes na parte anterior.

Traumatismu nel tórax editar

Traumatismos que producen mancadures nel tórax o en dalgún de los órganos que contién. Los traumatismos torácicos pueden comprometer tantu la vía aérea direutamente, como les funciones cardiaco y respiratorio, y, por tanto, impliquen un riesgu vital pa la víctima.

Según el mecanismu de producción, les mancadures pueden ser cerraes, nes que nun esiste alteración de la piel nin de la paré torácica, o mancadures abiertes, nes que la cuévanu pleural ta furada, y esto porta'l colapsu del pulmón y la perda de la so capacidá cola consiguiente dificultá respiratoria.

Traumatismu nel abdome editar

Cualquier alteración que se provoca na cuévanu abdominal por cuenta de un impautu o agresión esterna.

Los traumatismos abdominales pueden comprometer a distintos órganos conteníos dientro del abdome que formen parte del aparatu dixestivu, a gruesos vasos sanguíneos, al sistema urinariu y al sistema endocrín.

Podemos atopanos ante manques zarraes, nes que nun esiste alteración de la piel nin de la paré abdominal, o ante manques abiertes, nes que la paré abdominal resultó rota o enfusada por un oxetu.

Ver tamién editar

Fuentes editar

Referencies editar

  1. «Manques y Firíes Traumátiques | Irvine Injury Lawyers» (inglés). Consultáu'l 4 d'ochobre de 2016.
  2. «"Comportamientu de los traumatismos dentarios "». Consultáu'l 3 de marzu de 2016.

Enllaces esternos editar