El triatlón ye un deporte olímpico que consiste en realizar 3 disciplines deportives, natación, ciclismu y carrera a cuerpu, que se realicen n'orde y ensin interrupción ente una prueba y la siguiente. El tiempu que'l triatleta tarda en camudar d'una disciplina a la siguiente denominar transición. La transición de natación a ciclismu conozse como T1 y la de ciclismu a carrera a cuerpu como T2.

Símbolu olímpicu del triatlón.

Les carreres de triatlón clasificar en delles modalidaes según: la so distancia habiendo curtia y llarga distancia, si'l circuitu de ciclismu ye en carretera o cross (per caminos y monte) y si dexen el drafting (dir a rueda d'otru corredor nel segmentu de ciclismu). Dientro de cada modalidá les competiciones más conocíes son:

  • Series mundiales de triatlón (conocíes como WTS poles sos sigles n'inglés): Campeonatu mundial de delles carreres de curtia distancia onde'l ciclismu ye en carretera y con drafting. El ganador del campeonatu ye'l triatleta que llogre más puntos tomando los 5 meyores resultaos llograos nes pruebes de la temporada.
  • Ironman: Campeonatu de distancia ironman onde nun se dexa'l drafting. El ganador del campeonatu ye'l vencedor del Ironman de Kona. Les places pa correr esti triatlón otorgar a los primeros clasificaos en dalguna de les otres pruebes del circuitu Ironman.
  • Xterra: Campeonatu de curtia distancia en modalidá triatlón cross. El ganador del campeonatu ye'l vencedor del Triatlón de Maui. Les places pa correr esti triatlón otorgar a los primeros clasificaos en dalguna de les otres pruebes del circuitu Xterra.

El triatlón convertir en deporte olímpico nos Xuegos Olímpicos de Sydney 2000 na modalidá de curtia distancia con drafting.

Dientro de la federación de triatlón arrexuntar otros deportes que tamién se basen na unión de delles disciplines deportives como'l duatlón (carrera a cuerpu-ciclismu-carrera a cuerpu), triatlón d'iviernu (carrera a cuerpu-ciclismu-esquí de fondu) y el cuadriatlón (natación-piragüismo-ciclismu-carrera a cuerpu).

Historia editar

 
Entrada a l'agua nun triatlón.

El triatlón empieza, según la lleenda popular, por un apueste ente marines norteamericanos nel añu 1978, na islla de Ḥawai, pa resolver qué deporte y por tanto, qué deportista sería'l más resistente y completu nel so conxuntu; un nadador, un atleta o un ciclista, que daría orixe al actual Ironman de Ḥawai, pero hai otres fontes que citen carreres realizaes munches décades antes d'esti fechu, que podríen considerase como un precedente del triatlón actual.[ensin referencies]

Según el triatleta, historiador y escritor Scott Tinley, l'orixe del triatlón anecdóticamente ye atribuyíu a una carrera en Francia mientres los años 1920 - 1930 que recibía los nomes de "Les trois sports", "La Course de Débrouillards" y "La course des Touche à Tout". Dende'l 2010, esta carrera celebra cada añu en Francia, cerca de Joinville-le-Pont, en Meulan y en Poissy.

En 1920 el periódicu francés L'Auto informó alrodiu de un concursu llamáu Les Trois sports, que tenía l'orde inversu respectu al del triatlón actual, con una carrera inicial de tres quilómetros a cuerpu, al cual siguíenlu 12 km en bicicleta y rematábase col nado na canal Marne. Los trés pruebes llevar a cabu ensin interrupción. Tamién hai artículos nos periódicos franceses sobre una carrera en Marsella en 1927. Hai un artículu de 1934 sobre Les Trois sports (los trés deportes) na ciudá de La Rochelle, una carrera con natación (aproximao 200 m), el ciclismu (10 km) alredor del puertu de La Rochelle y el parque de Laleu, y (3 km) rematar con una carrera (1200 m) nel estadiu André Barbeau.

Historia moderna editar

Dende la década de 1930 bien pocu volvió escuchase alrodiu de triatlón, hasta 1974, cuando se realizó en San Diego, California, la Mission Bay Triathlon que tenía un orde inversu al actual (carrera a cuerpu, ciclismu y natación). Cuntó col patrociniu del San Diego Track Club onde un grupu d'amigos empezara a entrenar pa la prueba. Esti fenómenu ta bien documentáu y nun se basa nos eventos franceses sinón una idea propia de los sos organizadores que foi concebida y empobinada por Jack Johnstone y Don Shananah. La primera Mission Bay Triathlon celebróse'l 25 de setiembre de 1974 y dio la bienvenida a 46 atletes.

Xuegos Olímpicos editar

Esti deporte fixo'l so debú nel programa de los Xuegos Olímpicos de Sydney nel añu 2000, y cubrió la Distancia Olímpica (natación: 1500 m (0,9 mi) – bicicleta: 40 km (24,9 mi) – carrera: 10 km (6,2 mi)).

Triatlón de llarga distancia editar

La primer carrera moderna de llarga distancia nel triatlón con (2,4 milles/3,8 km) natación, (112 milles /180,2 km) ciclismu y una carrera a cuerpu (26,2 milles/42,2 km) foi'l Ironman de Ḥawai, que foi concebíu mientres la ceremonia d'entrega de premios, en 1977, pal Oahu Perimeter Relay (una carrera pa 5 equipos d'atletes). Ente los participantes había numberosos representantes de la Mid-Pacific Road Runner’s y el Waikiki Swim Club, que los sos miembros aldericaren mientres enforma tiempu alrodiu de quién yeren los meyores atletes de la isla: los corredores o'l nadadores. Nesta ocasión, el Comandante de la Marina estauxunidense, John Collins, quien tuvo presente nos discutinios, señaló que nun artículu de la revista Sports Illustrated él mesmu declarara que Eddy Merckx, un gran ciclista belga, tenía'l más altu nivel de captación d'osixeno (VO2) que cualesquier atleta nesos años, asina que quiciabes los ciclistes podíen afaese meyor que naide. Collins y la so esposa, Judy, participaren nos triatlones entamaos en 1974 y 1975 pol San Diego Track Club en California, según la Optimist Sports Fiesta Triathlon en Coronado, California, en 1975. Dellos de los otros atletes militares que taben presente nel discutiniu tamién taben familiarizaos coles carreres de San Diego, polo qu'entendieron a lo qu'apuntaba'l comandante Collins al suxurir que l'alderique tenía de resolvese al traviés d'una carrera que combinara los trés esistentes carreres de llarga distancia na isla: la Waikiki Roughwater Swim (3.862 km), el Around Oahu Bike Race - (115 milles; 180 km- orixinalmente un eventu que s'estremaba en dos díes) y el maratón de Honolulu (42,195 km). Cabo señalar que naide fixera presente'l circuitu del ciclismu, con cuenta de que nun notaren que la carrera orixinal de ciclismu yera de dos díes, y non d'un día de duración, como se suponía que yera l'eventu qu'entamaben. Según los cálculos de Collins, el ciclismu podría empezar na meta de la Waikiki Rough Water y terminar nel Aloha Tower, el tradicional entamu del Maratón de Honolulu. Antes de la competición, cada atleta recibió tres fueyes de papel anuncio con delles regles y la descripción del eventu. En lletra manuscrita, na última páxina apaecía'l siguiente apiellu:

  • ¡Natación 2,4 milles! ¡Ciclismu 112 milles! ¡Carrera a cuerpu 26,2 milles! Presuman pol restu de la so vida! Commander Collins (1978).

Poles bultable esixencies de la carrera a realizase, Collins dixo: «Quienquiera que termine de primeres, vamos llamalo Ironman.» De los quince homes qu'empecipiaron na madrugada de 18 de febreru de 1978, dolce terminaron la carrera, y el primer Ironman foi Gordon Haller, que terminó la prueba en 11 hores, 46 minutos y 58 s.

Anguaño, una serie de triatlones de diverses distancies celebrar en tol mundu. La distancia "Olímpica" de 1.5/40/10 k foi creada pol direutor de la carrera de triatlón, Jim Curl a mediaos de los 80 dempués de qu'él y el so sociu Carl Thomas producieron con ésitu la U.S. Triathlon Series (USTS) ente 1982 y 1997. La USTS, como se sabe, fixo más accesible los triatlones a más cantidá de persones. El Ironman de Ḥawai agora conozse col nome de Campeonatu Mundial de Ironman anque la entidá organizadora de la carrera ye la World Triathlon Corporation (WTC) y non la Unión Internacional de Triatlón. La WTC qu'entama tolos eventos que se desenvuelven so la marca Ironman y que sirven como clasificatorios para Ḥawai. Otros eventos de llarga distancia en triatlón que nun son entamaos pola WTC nun puede ser llamaos oficialmente «Ironman» nin llevar tampoco'l clarificativo inicial de Iron. Esos triatlones pueden describise a cencielles como Full Distance (llarga distancia) o Half Distance (media distancia).

La Unión Internacional de Triatlón (ITU n'inglés) fundar en 1989 como órganu rector internacional d'esti deporte, col principal oxetivu de desenvolver el triatlón. Anguaño ITU tien los sos propios campeonatos mundiales de llarga distancia que se celebren añalmente.

Dende la so fundación, el triatlón creció significativamente y na actualidá inclúi miles de carreres con cientos de miles de competidores en tol mundu cada añu. La historia del deporte ta documentada nel llibru de Scott Tinley, Triatlón: A Personal History (Velo Press, 2002).

Distancies editar

 
Triatletes en nado.
 
Triatletes na etapa del ciclismu.
 
Triatletes na fase de carrera a cuerpu.

La distancia orixinal del triatlón, que ye utilizada nos Ironman, consta de 3800 m de natación, 180 km de ciclismu y 42 km de carrera a cuerpu. Pero esa distancia suelse encurtiar comúnmente a la distancia Olímpica (1500 m de natación, 40 km de ciclismu y 10 km de carrera a cuerpu) y Sprint (750 m de natación, 20 km de ciclismu y 5 km de carrera a cuerpu).

Pa los menores d'edá faen distancies más curties, conocíes como IronKid, que consten de la metá de alloñar Sprint ya inclusive menores pa los más pequeños (de 7 a 12 años). Otra prueba brengosa ye Half Ironman o 70.3, que consta de 1900 m de natación, 90 km de ciclismu y 21 km de carrera a cuerpu; xeneralmente son pruebes clasificatorias pa competir nun Ironman.

Nome !

Natación

Ciclismu !

Carrera a cuerpu

Notes
Triatlón infantil 200 - 500 m
5-15 km
1-5 km
Les distancies varien poles edaes de los participantes.
Super sprint 250 a 500 m 6,5 a 13 km 1,7 a 3,5 km Regulada pola ITU.[1]
Sprint 750 m 20 km 5 km Regulada pola ITU.[1]
Short 900 m
40 km
10 km
Olímpicu 1.500 m 40 km 10 km Tamién conocida como alloña Olímpica o international distance. Regulada pola ITU.[1]
Media distancia 1.900 a 3.000 m 80 a 90 km 20 a 21 km< Tamién llamada middle distance o "mediu ironman" o Ironman 70.3. Regulada pola ITU.[1]
Llarga distancia 1.000 a 4.000 m 100 a 200 km 10 a 42,2 km Regulada pola ITU.[1]
Ironman 3.8 km 180 km 42.195 km Tamién conocida como Ironman 140.6. La distancia percorrida a cuerpu ye la del Maratón.

Les distancies de cada segmentu son averaes variando llixeramente en cada prueba.

La Unión Internacional de Triatlón (ITU) sanciona y entama les carreres de distancia olímpica cada añu, que rematen en campeonatu mundial de triatletes élite, junior y deportistes aficionaos estremaos en 5 grupos d'edá. Nel campeonatu mundial a los triatletes élite déxase-yos faer l'usu de drafting nel ciclismu (pegase tres la rueda d'otru triatleta pa cortar el vientu), midida prohibida pa los competidores en grupos per edá.

La Corporación Mundial de Triatlón (WTC) sanciona y entama la serie d'eventos Ironman y Ironman 70.3 cada añu. Estes carreres sirven como eventos de clasificación pal Campeonatu del Mundu que se celebra añalmente en Kailua-Kona, Ḥawai (ochobre, Ironman) y Clearwater, Florida (payares, Ironman 70.3).

Amás, la ITU cuenta con una serie de triatlones de llarga distancia.

Modalidaes editar

Esisten otros deportes consistentes en realizar delles disciplines deportives dientro d'una mesma prueba que son rexíes poles federaciones de triatlón. Podemos destacar el duatlón, consiste en carrera a cuerpu - ciclismu - carrera a cuerpu con una variante que ye'l duatlón de monte, realizada en caminos ensin asfaltar y con una bicicleta de monte; el acuatlón consiste en carrera a cuerpu - natación - carrera a cuerpu; el triatlón blancu, que se realiza en iviernu, sustitúyese la natación pol esquí de fondu y el cuadriatlón, qu'añade al triatlón el piragüismu. Nel siguiente cuadru descríbense les distancies específiques:

Duatlón Carrera a cuerpu-ciclismu-carrera a cuerpu Sprint 5-20-2'5*
Corta 10-40-5
Llarga 14-60-7*
Duatlón Cross Carrera a cuerpu-BTT-carrera a cuerpu Sprint 5-20-2'5*
Corta 10-40-5
Llarga 14-60-7*
Triatlón Natación-ciclismu-carrera a cuerpu Sprint 0,75-20-5
Llarga 1,5-40-10

Carrera a cuerpu-ciclismu-esquí de fondu

Corta 10-25-10
Llarga 15-40-15
Triatlón de monte* Natación-BTT-carrera a cuerpu Sprint 0'75-10-4
Llarga 1'5-20-8
Cuadriatlón* Natación-piragua-ciclismu-carrera a cuerpu Corta 2,5-10-50-10
Llarga 5-20-100-20
Acuatlón Carrera a cuerpu-natación-carrera a cuerpu Corta 2'5-1-2'5

* Modalidá o distancia distinta o non reconocida a les impuestes pola ITU

En duatlón, l'eventu de mayor esixencia física conozse como'l Powerman (10 km de carrera a cuerpu, 150 km de ciclismu y otros 30 km de carrera a cuerpu), asemeyada al Ironman nel triatlón.

Regles del triatlón editar

Tradicionalmente, el triatlón ye un deporte individual: cada atleta compite contra-reló pa llograr la meyor marca. Como tales, los atletes nun tán autorizaos a recibir asistencia de cualesquier otra persona dientro o fora de la carrera, cola esceición de l'ayuda de los voluntarios designaos pola organización del eventu, quien distribúin alimentos y agua nel cursu de la carrera. Esto afecta tamién a les táctiques d'equipu, tales como'l drafting, una táctica de la etapa del ciclismu na que dellos ciclistes van en grupu, a una cercana distancia (formando una filera, xeneralmente) p'amenorgar la resistencia del aire; táctiques como éstes nun tán dexaes.

Esto empezó a camudar cola introducción de triatlón nos Xuegos Olímpicos. Munches carreres de distancia olímpica, incluyíes les de los Xuegos Olímpicos y los eventos de la Copa Mundial de la ITU, dexen agora'l drafting mientres la etapa de ciclismu. Esti cambéu amenó un ampliu bancia ente la comunidá del triatlón, cola sensación de que los sos partidarios, basar en que'l so usu avera más al triatlón a les normes internacionales del ciclismu, y la sensación de los opositores, quien sostienen qu'esti elementu esanicia los llogros alcanzaos por un triatleta con un bon nivel de nado, yá que los sos rivales con un nivel inferior de natación tendríen la posibilidá d'algamar mientres el ciclu del ciclismu. El drafting déxase oficialmente pa los eventos profesionales a nivel de la ITU y los Xuegos Olímpicos. Sicasí, la mayor parte de los eventos d'aficionaos nun dexen l'usu del drafting per parte de los participantes.

Tomar de tiempu nel triatlón ta segmentado. Les resultancies publicar polo xeneral nos sitios web oficiales, y pa cada triatleta amuésase'l tiempu detalláu; tiempu de ciclu (con transiciones incluyíu); tiempu d'execución, y el tiempu total. Delles publicaciones inclúin la especificación del tiempu de les transiciones en forma separada.

Otres normes del triatlón varien de carrera en carrera, y, polo xeneral, les descripciones del equipu permisible (como wetsuits – traxe de neoprenu pal nado -, que se dexen na etapa de natación en delles carreres - xeneralmente cuando la temperatura de l'agua ta per debaxo de 78 graos Fahrenheit o 14 °C) y prohibiciones de la interferencia ente los atletes.

Una regla importante nel ciclismu ye que'l competidor tien de llevar el so cascu puestu primero que sala del parque zarráu en que se lleva a cabu la transición, y el cascu tendrá de permanecer puestu hasta que'l competidor baxar na segunda transición; el competidor puede retirar el so cascu en cualquier momentu, siempres que nun tea na bicicleta (esto ye, por casu mientres l'arreglu d'un problema mecánicu). L'incumplimientu d'esta norma va dar llugar a la recusación.

Hai otres normes que varien según la entidá organizadora, como'l tiempu máximu que puede retrasase un atleta en cada etapa y, polo xeneral, en qué parte se deberá llevar puestu'l númberu de competencia, l'usu obligatoriu de la gorra de natación apurríu polos organizadores, la distribución de los puestos de suministru hídricu y alimenticiu y el bloquéu de ciertos piñones de la bicicleta en categoríes xuveniles, ente otros.

Categoríes de triatlón editar

Establezse una categoría absoluta masculina y otra femenina.

Amás de la categoría absoluta, a la que pertenecen tolos participantes, éstos van poder pertenecer a les siguientes categoríes, según les sos edaes y independientemente del so sexu:

Edá - 15-17 Cadetes
18-19 Junior
20-23 Sub 23
40-49 Veteranu 1
50-59 Veteranu 2
60 o más años Veteranu 3

La categoría d'edá va tar determinada pola edá del participante'l 31 d'avientu del añu en que se celebre la competición. Como alternativa a les categoríes rellacionaes pueden establecese una competición por grupos d'edá. Nesti casu les edaes van arrexuntase asina: 17-19 años, 20-24 años, 25-29 años, 30-34 años,...

Competiciones más conocíes editar

Cientos o seique miles de competiciones en triatlón realícense cada añu. Dalgunes d'éstes son llexendaries y/o favorites na comunidá triatleta, yá que tienen una llarga historia, estremes condiciones ambientales o porque son distancies llargues, griespes físiques y psicolóxicamente. Dalgunes d'éstes detállense de siguío:

  • Campeonatu Mundial Ironman Ḥawai, en Kailua-Kona, Ḥawai. La primer edición celebrar en 1978 en Oahu, namái cinco años dempués de que'l deporte del triatlón renaciera (en San Diego, California), que foi treslladáu a Kailua-Kona, na islla de Ḥawai. La etapa del ciclismu toma más d'un centenar de milles enriba de la llava, na isla grande de Hawaii, onde al mediudía atopen temperatures que suelen llegar a más de 110° F (43° C) y vientos tresversales n'ocasiones de 55 mph (90 quilómetros/hora). La carrera ye de cutiu difícil, inclusive pa los competidores profesionales y con esperiencia n'otros eventos de llarga distancia.
  • Ironman de Lanzarote, en Lanzarote, España. La prueba foi creada en 1992 pol Club La Santa na ciudá sureña de Sablera Blanca, Lanzarote. Nesta edición participaron 148 atletes, de los cualos, 116 acabaron la carrera. En 1993, la prueba treslladar a Puertu del Carmen, onde anguaño s'apuesta la prueba. La carrera apostar a finales del mes de mayu y ye una bona preparación física pa Ḥawai, yá que pa munchos triatletes, ye una de les pruebes más dures del mundu.
  • Triatlón de Niza, en Niza, Francia. Una carrera qu'esistió hasta'l 2002, cuando l'eventu foi aprobáu pola WTC (sigles n'inglés de la Corporación Mundial de Triatlón) como Ironman Francia. Mientres el deceniu de 1980 el triatlón de Niza de llarga distancia (natación 4 km, ciclismu 120 km, carrera a cuerpu 30 km) foi, al pie de los campeonatos del mundu en Kona, una de los dos importantes carreres de cada añu con premios en dineru y l'atención de los medios de comunicación. Mark Allen ganó equí 10 vegaes consecutives.
  • Escape d'Alcatraz, en San Francisco, California. Esta carrera tienen distancies que tán fora del marcu común utilizáu, y empiecen con 1,5 milles (2,4 quilómetros) de natación nes fríes agües de la badea de San Francisco dende la islla d'Alcatraz hasta la mariña, siguíu de 18 milles (29 quilómetros) de ciclismu y 8 milles (13 quilómetros) de carrera a cuerpu, en duros terrenales de la zona de la badea. La carrera a cuerpu inclúi la famosa escalera de sable - un 400 - de camín esguilar la escalera d'un cantil sablera.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar