Unión Nacional pa la Independencia Total d'Angola

Unión Nacional pa la Independencia Total d'Angola o UNITA (portugués: União Nacional para a Independência Total d'Angola) ye un partíu políticu d'Angola, que mientres más de 35 años foi un movimientu armáu nes guerres d'Independencia (1957-75) y Civil (1975-2003) angoleñes. El so fundador y principal líder foi Jonás Savimbi (1934-2002).

Unión Nacional pa la Independencia Total d'Angola
Acrónimu UNITA
Fundador/a Jonas Savimbi (es) Traducir
Presidente Adalberto Costa Júnior
Fundación 13 de marzu de 1966
Sede Luanda
Huambo
Andulo (es) Traducir
Jamba (es) Traducir
Bailundo
Estáu

{{Xeodatos Bandera d'Angola Angola | bandera iconu-país | nome = Bandera d'Angola Angola | variante = | tamañu = | alt =

}}
Ideoloxía política Nacionalismu africanu, Populismu
(D'antiguo Anticolonialismo y anticomunismu)
Posición nel espectru Derecha política
Afiliación europea Internacional Demócrata de Centru
Páxina web unitaangola.org
Cambiar los datos en Wikidata
Forças Armaes de Libertação d'Angola (FALA)
Operacional 1966-2002
Lideráu por Jonas Savimbi 
Oxetivos Independencia d'Angola
Derrocar al MPLA
Instaurar un gobiernu allegáu
Rexones d'aición Sureste d'Angola (provincies de Moxico y Cuando Cubango)[1]
Aliaos FNLA
Sudáfrica
FLEC
Enemigos Estado Novo
MPLA
Estatus Vencíu militarmente
Desmovilizado
Güei partíu políticu
Tamañu 8.000-10.000 en 1975[2]
60.000 en 1984[3]
65.000 en 1987[4]
50.000 en 1990[5]
40.000 en 1993[6]
25.000-30.000 en 1997[5]
Notes Sofitáu polos ovimbundos.[1][6]
[editar datos en Wikidata]

Entamu editar

Jonás Savimbi y los sos siguidores fueron antes de 1967 militantes del Frente Nacional pa la Lliberación d'Angola d'enclín derechiegu y prooccidental, fundáu por Holden Roberto, nacionalista del grupu étnicu Bakongo d'Angola del Norte. Cuándo Roberto decidió tresformar el so primer grupu, la Unión de les Poblaciones del Norte d'Angola, nel FNLA, reclutó militantes d'otros grupos étnicos, como Savimbi que yera de la etnia de los Ovimbundu del área d'Huambo. Cuando en 1965 tres un golpe d'estáu con participación direuta de los Estaos Xuníos, el dictador Mobutu Sese Seko facer col poder na República Democrática d'El Congu, el so cuñáu Roberto empezó recibir ayuda financiera de Mobutu y de los sos aliaos, principalmente de la CIA norteamericana pa oponese al nuevu gobiernu izquierdista formáu tres la independencia d'Angola. La dominación por poderes estranxeros de los Bakongos, que representaba Roberto, y el fechu qu'esti controlara la organización dende l'exiliu en Leopoldville fadiaben a Savimbi. Pero lo que más tarrecía yera'l gran desenvolvimientu del MPLA, grupu rival que tenía'l sofitu de la XRSS.

Aliáu de la RPC editar

La UNITA rápido tuvo meyor armamentu que'l FNLA, pos la CIA empezó a restar fondos a Roberto, que foi un títere de Mobutu, anque yera más moderáu que Savimbi. Los Estaos Xuníos nun quixeron tar en tres lado distintos, yá que tamién vendía armes a Portugal, y al FNLA, contra los guerrilleros del MPLA. Savimbi empezó a utilizar una retórica populista y a buscar l'alianza col únicu poder entá non arreyáu na guerra, la República Popular China. Los chinos unviaron armes, fondos, y conseyeros militares pa sostener la guerra. Pa China foi bien importante establecer una base n'África contra'l so vecín, la URSS.

Guerra de la Independencia editar

La guerra ente les autoridaes portugueses y los distintos grupos yera un conflictu larvado, pero gradualmente fíxose más costosu pal gobiernu en Lisboa. Dempués de la Revolución de los Claveles en 1974, el gobiernu socialista comprometer a faer un altu na llucha y dar l'autu-determinación a los pueblos de les colonies d'Angola, Mozambique, Guinea Portuguesa, Cabu Verde, São Tomé y Príncipe y Timor Oriental. Nel casu d'Angola, onde había l'entamu d'una guerra civil ente les guerrilles derechiegues ya izquierdistes, amás de la guerra colonial, el gobiernu de Lisboa decidió dar el control al grupu que pudiera tener el control el 11 de payares de 1975 de la capital Luanda. La República de Sudáfrica, naquel tiempu controlada pol réxime racista del apartheid, EEXX, y Zaire (lo que yera Congo) sofitaron al FNLA, nun intentu de detener l'ascensu de fuercies progresistes izquierdistes, pro-soviétiques y pa ganar el control de los recursos naturales angoleños. Cuba y la XRSS unviaron armes y conseyeros al MPLA, y la República Popular China a UNITA. Pero'l MPLA y UNITA taben meyor armaos y el FNLA perdió les sos posiciones nel centru del país antes el 11 de payares. Naquella fecha, el MPLA llogró'l control de Luanda y recibió el poder. Los dos movimientos de la oposición siguieron lluchando contra'l nuevu gobiernu.

La Guerra Grande editar

Dempués del trunfu del MPLA contra'l réxime colonial, la UNITA treslladó la so afiliación de China a los Estaos Xuníos (que yá los sofitaben disimuladamente) y al réxime racista de Sudáfrica, qu'abandonara al FNLA en derrota na campaña nortiza del MPLA, que taba asesorada y sofitada por Cuba na llamada (Operación Carlota). La ciudá d'Huambo, que yera la rexón de nacencia de Savimbi, convertir na so mayor base. En 1970 y 1980, Sudáfrica unvió gradualmente mayores cantidaes de tropes mercenaries y material de guerra pa socavar el gobiernu del Presidente Agostinho Neto, en respuesta al sofitu de Neto a la llucha del Organización del Pueblu d'África de Suroeste pola independencia de Namibia. Cuba unvió tropes ante esta situación, a pidimientu casi a berros d'ayuda del gobiernu angoleñu, y asina-y daba más calor a la Guerra Fría na rexón. En 1984 el FNLA ganada remató la so llucha contra'l MPLA y sumió de la escena política angoleña hasta les eleiciones presidencial de 1992, cuando'l so xefe Roberto llanzó la so candidatura sofitáu per Estaos Xuníos y Sudáfrica. Entós, Zaire convertir nun aliáu adicional de la UNITA. En munches fases de la guerra, l'exércitu de UNITA utilizó táctiques de "tierra quemada" pa torgar que'l Gobiernu retomara zones del so control. Eses táctiques incluyíen matances n'aldegues enteres, desplazamientu forzáu de civiles o utilizalos como escudos humanos contra ataques del gobiernu. El gobiernu tamién utilizaba castigos brutales contra aquellos qu'ayudaren a los rebeldes. Hasta 2004 hubo 228.838 refuxaos angoleños na continente d'África (quintu na llista de países con dichu problema n'África), por causa de la guerra civil. Savimbi recibió crítiques pol usu sistemática de menores secuestraos como soldaos nel so exércitu.

Infraestructura editar

 
Incursiones de la SWAPO y operaciones de les SADF n'Angola y Namibia, 1981-1984.

Anque a Savimbi gustába-y falar del conflictu como la llucha de los guerrilleros de UNITA contra una máquina xigantesca, representada polos rusos y cubanos, UNITA nunca foi una resistencia popular, pero sí un grupu perbién armáu (llegaron a tener 63.000 rebeldes ente les sos files en 1989, mientres l'exércitu del gobiernu yera de más de 200.000 homes).[7] Dempués d'una campaña bien desenvuelta en Jamba, una llocalidá de la provincia de Cuando Cubango, los conservadores estauxunidenses, como Grover Norquist y Michael Johns, convencieron al gobiernu del Presidente Ronald Reagan y a grupos privaos norteamericanos a defender la guerra total, contra lo que Reagan llamó "L'Imperiu de mal". Nes rexones más afeutaes de la guerra n'Angola, los conceutos de propiedá privada y llibertá económica nun esistíen, porque los dos exércitos abusaron de la población de la zona pa subsistir. Materiales militares pa la UNITA llegaron de Sudáfrica y los EEXX, pero comestibles, ropes, y mano d'obra tomar pol saquéu. Millones d'angoleños perdieron les sos propiedaes y viéronse forzaos a trabayar o lluchar por ellos. Anque tanto la UNITA como'l MPLA cometieron crímenes, ye reconocíu que los crímenes de la UNITA fueron más crueles y numberosos.

Al empezar 1987 la UNITA taba nel visu del so poderíu. Controlaba una zona lliberada» poblada por un millón de persones.[8]

Cuito Cuanavale editar

En 1987 les tropes del EPLA (Exércitu Popular pa la Lliberación d'Angola, a partir de 1974 llamáu FAPLA, Fuercies Armaes Populares pa la Lliberación d'Angola) y Cuba asaltaron tolos frentes de la UNITA nel sureste. Los dos bandos atopar en Cuito Cuanavale, el 10 de setiembre, y llucharon mientres un añu. La batalla ye conocida como la más grande na hestoria africana dende la Segunda Guerra Mundial. Nes lluches tomaron parte los exércitos del Gobiernu, la UNITA, Cuba y Sudáfrica. El númberu de baxes nunca foi publicáu, pero la importancia de la batalla probar el fechu de que les fuercies sudafricanas, especialmente l'aeronáutica, fueren derrotaes por enemigos con teunoloxía igual o cimera. La UNITA tuvo que recular al sur pa torgar un trunfu total del Gobiernu. La resultancia final incluyó amás la retirada de les fuercies sudafricanas y una contraofensiva cubana qu'incluyó golpes aéreos de Mig-23 a oxetivos sudafricanos allugaos na frontera de Namibia. Cuito Cuanavale ye conocíu por munchos historiadores como'l "Stalingráu sudafricano" pol enorme costu de la derrota na batalla, lo que favoreció que Sudáfrica terminara les sos operaciones n'Angola, reconociera la independencia de Namibia y acabara col apartheid.

Cese del fueu: 1991-93 editar

La guerra siguía, a pesar de Cuito Cuanavale, pero, en 1991, la UNITA y el gobiernu, con observadores de Portugal y 18 países africanos, roblaron el Alcuerdu de Bicisse que supunxo un cese al fueu y la convocatoria a eleiciones. El Presidente José Eduardo do Santos llogró'l 49% contra les 40% de Savimbi na primer vuelta (1992), como los candidatos más votaos. Savimbi nun almitió los resultaos y inconforme cola so derrota volvió a entamar la guerra en payares d'esi añu.

L'Asediu: 1992-94 editar

La segunda parte de la guerra civil, anque implicaba a menos países, fixo más dañu que la primera. UNITA arrodiaba ciudaes como Huambo, Benguela, y Llobín y nun dexaba la entrada de les organizaciones d'ayuda humanitaria. Pero les fuercies del Gobiernu, demostrando qu'ensin los cubanos tamién yeren eficaces, llucharon contra la UNITA mientres meses ensin rindise, nel asediu de Huambo morrieron 15.000 persones, incuyendo munchos oficiales cimeros de la UNITA, lo que debilito abondo al grupu rebalbu. La UNITA nunca llogró'l control d'una ciudá, y tuvo que recular cuando fuercies especiales de la policía y l'exércitu contraatacaron con mayor puxanza. En 1994 UNITA y el gobiernu roblaron el Protocolu de Lusaka na capital de Zambia. L'alcuerdu caltener mientres dos años, nos que 25.000 guerrilleros se desmovilizaron pero en 1996 les lluches siguieron y el Gobiernu d'Unidá Nacional de 1998 tampoco ayudó, yá que contrató 5.000 mercenarios sudáfricanos.[9]

La Fase Final: 1998-2003 editar

Hasta 1998, UNITA dispunxo les sos bases nel sureste del país, pero, dempués d'una ofensiva del Gobiernu, el movimientu treslladar al nordeste. Ente que el Gobiernu utilizó les grandes reserves de petroleu de Cabinda para costear la guerra, la UNITA recurrió a los xacimientos de diamantes nel nordeste. Por eso, los diamantes que salieron d'Angola nos años 90 y posteriores llamáronse "diamantes de sangre", yá que fueron llograos por esclavos de la UNITA. Pero los ingresos de los diamantes, cada vez más amenorgaos pola puesta en marcha del Procesu de Kimberley nun bastaron pa lluchar contra'l Gobiernu, que recuperó provincia tres provincia y finalmente destruyó l'exércitu de la UNITA. Savimbi y los sos fieles tuvieron que recular a la selva y prauticar una guerra de guerrilles al vieyu estilu. Nesta etapa de los 16 grupos que formaben la UNITA, cada unu bastante autonómo 12 fueron destruyíos o desmovilizados y el restu reculó a la frontera con Zambia, incluyendo la provincia d'Huambo el so principal centru d'operaciones.

Muerte de Savimbi editar

Nel 22 de febreru de 2002, Jonás Savimbi morrió nuna emboscada. La so muerte foi'l fin de la guerra más llarga na hestoria d'África. Antonio Dembo asocedió-y como presidente del movimientu, anque morrió tamién pocu dempués. El Xeneral Paulo Lukamba asumió'l poder hasta la eleición d'un nuevu xefe. Mientres, la UNITA declaró un cese al fueu incondicional col gobiernu y empezó el desarme de los sos soldaos, de los sos 50.000 rebeldes sobrevivientes unos 5.000 sumar al exércitu. Nes eleiciones de 2003, Lukamba, Dino Chingunji, y Isaías Sakamuva tomaron parte, y Sakamuva trunfó. Güei la UNITA ye un partíu de postures de centroderecha qu'exerz la oposición llegal na Asamblea Nacional con 51 escaños.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Biosca, 2001: 299
  2. Colello, 1975: 210
  3. Schmid & Jongman, 2005: 502-503
  4. Mallin, 1995: 562; Zolberg, 1992: 312. Unos 28.000 regulares y 37.000 guerrilleros arrexuntaos en 44 batallones d'unos 600 homes.
  5. 5,0 5,1 Hughes, 2003: 66
  6. 6,0 6,1 Beaudet, 2003: 7
  7. Escola de Cultura de Pau
  8. Zolberg, 1992: 312
  9. «El Mundo».

Bibliografía editar

  • Beaudet, Pierre. "War and peace and war Angola: War without end". Southern Africa Report. Vol. 9, Nᵘ 1, xunetu de 1993.
  • Biosca, Ana; Daniel Torras & María Villalba, editores (2001). Atles Xeográficu Universal y de Chile. Barcelona: Océanu. ISBN 84-494-1132-7.
  • Collelo, Thomas & American University (Foreign Area Studies) (1991) [1989]. Angola, a country study. Washington DC: The Division. ISBN 978-0-16030-844-4.
  • Mallin, Jay (1995) [1970]. "The Cuban Military in Angola". En Cuban Communism: 1959-1995. Londres; New Brunswick: Transaction Publishers. 8ª edición. Edición de Irving Louis Horowitz. ISBN 9781412820899.
  • Hughes, John (2003). "Angola: Physical and Social Geography". En Africa South of the Sahara 2004. Londres: Routledge. ISBN 978-1-85743-183-4.
  • Schmid, Alex & Albert Jongman (2005) [1988]. Political Terrorism: A new guide to actors, authors, concepts, data bases, theories and literature. Amsterdam; New York: North-Holland; New Brunswick: Transaction Books. ISBN 9781412804691.
  • Zolberg, Aristide R.; Astri Suhrke & Sergio Aguayo (1992) [1989]. Escape from Violence: Conflict and the Refugee Crisis in the Developing World. Nueva York; Oxford: Oxford University Press. ISBN 9780195079166.

Enllaces esternos editar