La Unión de Lublin (en lituanu: Liublino unija; n'ucraín: Лю́блінська у́нія; en bielorrusu: Лю́блінская у́нія; en polacu: Unia lubelska) reemplazó la unión personal del Reinu de Polonia y del Gran Ducáu de Lituania con una unión real y con una monarquía electiva, yá que Segismundo II Augusto Jagellón, el postreru descendiente de la Dinastía Jogalia, nun tuvo descendencia tres tres matrimonios. Amás, l'autonomía del Reinu de Prusia foi en gran parte abandonada.

La Unión de Lublin. Pintura de Jan Matejko.
Rzeczpospolita en 1569.

Foi roblada'l 1 de xunetu de 1569 en Lublin (Polonia) y creó un únicu Estáu, la República de les Dos Naciones. Esta República foi gobernada por un solu monarca electu quien cumplía los deberes de Rei de Polonia y de Gran Duque de Lituania y que gobernaba con un Senáu común y un parllamentu (el Sejm). La Unión foi una fase evolutiva na alianza polacu-lituana y unión personal, precisada tamién pola posición peligrosa de Lituania nes guerres con Rusia.[1][2][3]

Magar constituyó un eventu crucial na hestoria de delles naciones, la Unión de Lublin foi vista de manera bastante disímil por munchos historiadores. Asina, los historiadores polacos concentrar nos sos aspeutos positivos, enfatizando la so creación pacífico y voluntario, tanto como'l so rol nel espardimientu de la cultura polaca; ente que los historiadores lituanos son más críticos cola Unión al señalar que tuvo apoderada per Polonia.

En 2015, la Unión de Lublin» foi designada como unu de los sitios merecedores del Sellu de Patrimoniu Européu, al destacar como un importante finxu nel desenvolvimientu de los principios de la democracia europea. Tán venceyaos a la firma de la Unión de Lublin tres monumentos históricos: la Capiya de la Santísima Trinidá, el monumentu a la Unión de Lublin y el monesteriu dominicanu.[4]

Historia editar

 
Escudu d'armes de la Rzeczpospolita.

Antecedentes editar

Diéronse llargos discutinios antes de la firma del tratáu, yá que los magnates lituanos teníen mieu de perder la mayoría de los sos poderes, una y bones la unión convertiría n'equivalente a la so estatus llegal col de la mayoría de la nobleza inferior polaca; sicasí, Lituania tuviera crecientemente nel bandu perdedor de les Guerres Moscovitas-lituanes y pa la segunda metá del sieglu XVI enfrentó l'amenaza d'una derrota total na Guerra Livona y, con ello, la so incorporación a Rusia. D'otra parte, la nobleza polaca (la szlachta) taba renuente a ufiertar ayuda a Lituania ensin recibir nada a cambéu. Segismundo II Augusto Jagellón, Rei de Polonia y Gran Duque de Lituania, viendo l'amenaza acurrise sobre Lituania y eventualmente sobre Polonia, primió a favor de la unión, ganando gradualmente más adeptos.

Sejm de 1567 editar

El Sejm axuntar en xineru de 1567, cerca del pueblu polacu de Lublin, pero nun llegó a nengún alcuerdu. En protesta contra la gran presión exercida per parte de los polacos pa roblar l'Acta, los lituanos sol lideralgu de Mikołaj "el Colloráu" Radziwiłł del Voivodato de Vilnius dexaron Lublin el 1 de marzu, tarreciendo que Segismundo tomara una decisión pola so cuenta.

El 26 de marzu de 1567, el rei foi forzáu pola szclachta a incorporar a la Corona Polaca los territorios sureños de Podlachia, Volinia, Podolia y Kiev, controlaes por lituanos.[5][6] Estes rexones históriques conformaben más de la metá del territoriu de l'actual Ucraína y fueron nesa dómina una porción significativa del territoriu lituanu. La clase alta nestes tierres yera mayormente rutenia y lleal a Lituania. Tolos nobles lleales fueron forzaos a xurar llealtá al Rei de Polonia. Les tierres d'aquellos que se negaron a faelo fueron confiscadas.

Los lituanos fueron forzaos a volver al Sejm so la direición de Jan Chodkiewicz (padre de Jan Karol Chodkiewicz) y a siguir les negociaciones usando táctiques llixeramente distintes que les utilizaes por Mikołaj "el Colloráu" Radziwiłł. Magar la szlachta polaca quería una incorporación total al Gran Ducáu de Lituania so la Corona, los lituanos siguieron oponiéndose y alcordaron solamente tener l'estatus d'un estáu federal. El 28 de xunu fueron superaes les últimes oxeciones y, finalmente, l'acta foi roblada pol Rei nel Castiellu de Lublin el 4 de xunetu de 1569.[5]

Fin del tratáu editar

La Unión de Lublin foi reemplazada pola Constitución del 3 de mayu dende 1791 cuando la entidá política federal taba por ser tresformada nun Estáu unitariu pol rei Estanislao II Poniatowski; sicasí, la constitución nun foi dafechu implementada y la Xunión foi cesada pa les particiones de Polonia a fines del sieglu XVIII, siendo la postrera en 1795.

Consecuencies editar

Culturales editar

Tres la Unión, los nobles lituanos tuvieron los mesmos derechos formales que los polacos pa gobernar les tierres y les persones sol so control; sicasí, l'ascensu políticu na Unión apoderada polos católicos foi un asuntu distintu. Na vida cultural y social, tanto'l idioma polacu como'l catolicismu volviéronse dominantes pa la nobleza rutenia, la mayoría de los cualos fueron primeramente de fala rutenia y ortodoxos de relixón; sicasí, los pobladores, cuantimás los llabradores, siguieron falando los sos propios idiomes y practicando la relixón ortodoxa. Finalmente, esta situación creó una división ente les clases sociales baxes y la nobleza nes árees lituanes y rutenias de la Unión. Dellos magnates rutenios aguantar a la polonización al xuntase a la Cristiandá Ortodoxa, agasayando apurríes arrogantes a les ilesies ortodoxes rutenias y a les escueles rutenias. A pesar d'ello, la presión debida a la Polonización foi más malo d'aguantar con cada xeneración subsecuente y finalmente casi tola nobleza rutenia foi polonizada.

Los llevantamientos de cosacos y les intervenciones estranxeres llevaron a les particiones de la Mancomunidá per parte del Imperiu rusu, Prusia y l'Imperiu austrohúngaru en 1772, 1793 y 1795. La Unión de Lublin tuvo tamién temporalmente inactiva mientres la Unión de Kėdainiai entró n'efeutu.

Dellos historiadores como Krzysztof Rak consideren que la Unión de Lublin creó un estáu similar a l'actual Unión Europea,[7] pos entendíen la Mancomunidá (xunto cola Unión de Kalmar, les varies actes d'unión nes islles britániques y otros trataos similares) como una especie de predecesora del Tratáu de Maastricht. L'anterior, sicasí, creó un estáu de países más fondamente enllazaos que la Xunión Europea d'anguaño.

Económiques editar

La Mancomunidá provocó la colonización polaca de les tierres rutenias y la servidume del campesinado ruteniu pola szlachta.[8][9][10][11] A pesar de que la situación de los llabradores na Unión yera abondo estrema comparada col Oeste, los llabradores na Mancomunidá teníen más llibertá qu'aquellos de Rusia; d'ende que los llabradores (según, en menor midida, los nobles y comerciantes) qu'escapaben de Rusia escontra la Unión convertir nuna esmolición importante pal gobiernu rusu y foi unu de los factores que llevó a les particiones de Polonia.[12]

Foi introducida una moneda común, el złoty. La execución de tierres de la Corona en Polonia nun foi estendida al Gran Ducáu.

Xeográfiques editar

La Unión creó unu de los estaos más grandes y más poblaos de la Europa del sieglu XVII (escluyendo los estaos que nun pertenecíen dafechu a Europa como, por casu, l'imperiu rusu o l'imperiu otomanu).[13]

Al interior de la Unión, Lituania tuvo qu'aceptar la perda de Podlachia, Volinia, Podolia y la rexón de Kiev, antiguos territorios del Gran Ducáu que fueron tresferíos a la Corona Polaca.

Llegales editar

So la Unión, los sistemes llegales del Reinu de Polonia y del Gran Ducáu de Lituania seríen unificaos, pero esto nunca asocedió. La esquisa de la Unión de Lublin proyeutaba que Lituania y Polonia taríen xuníos más cercanamente de lo qu'en realidá taben. El Segundu Estatutu de Lituania de 1566 nun perdiera vixencia y dalgunes de les sos provisiones diferíen sustancialmente de les actes de la Unión de Lublin. Finalmente, foi adoptáu'l Tercer Estatutu de Lituania en 1588, pero inda contradicía a la Unión de Lublin en dellos puntos.

Pa la firma de la Unión de Lublin, la nobleza polaca vía los Estatutos de Lituania como inconstitucionales, argumentando que nenguna llei podía entrar en conflictu col testu de la Unión; sicasí, los Estatutos declaraben que les lleis de la Unión qu'entraben en conflictu con ellos teníen de ser declaraes inconstitucionales. El Primer Estatutu de Lituania foi tamién usáu nos territorios de Lituania que fueron amestaos per Polonia poco primero de la firma de la Unión de Lublin. Estos conflictos ente los esquemes estatutorios en Lituania y Polonia persistieron per munchos años y el Tercer Estatutu de Lituania caltener en vixencia en territorios del Gran Ducáu de Lituania, inclusive dempués de les particiones, hasta 1840.

Los intentos pa llindar el poder de los magnates lituanos (especialmente a la familia Sapieha) y d'unificar les lleis de la Mancomunidá llevaron al movimientu koekwacja praw que remató nes reformes koekwacja de 1697, confirmaos nel sejm xeneral de 1698 nel documentu Porządek sądzenia spraw w Trybunale Wielkiego Księstwa Litewskego.[14]

Militar editar

Polonia aprovió ayuda militar na guerra tres la unión de los dos entidaes, lo que foi crucial pa la sobrevivencia del Gran Ducáu de Lituania.[2] Asina, Polonia y el Gran Ducáu tuvieron polítiques de defensa comunes.

Polítiques editar

La Unión de Lublin provocó la fusión de los dos estaos, anque dambos retuvieron graos d'autonomía significativos, cada unu de los cualos tuvieron el so propiu exércitu, ayalga, lleis y alministraciones.[6] Magar en teoría los países teníen un estatus equivalente, la más grande y culturalmente más curiosa Polonia convertir nel sociu dominante. Por cuenta de les diferencies demográfiques, los diputaos polacos superaron en númberu a los lituanos nel Sejm a razón de 3 a 1.[6]

Habría un únicu gobernante pa Polonia y pal Gran Ducáu de Lituania, escoyíu llibremente pola nobleza de dambes naciones, que coronaron como Rei de Polonia y Gran Duque de Lituania na Catedral de Wawel, en Cracovia.

Un parllamentu común –Sejm- sostuvo sesiones en Varsovia: tenía 114 diputaos polacos y 48 lituanos; ente que'l Senáu taba compuestu por 113 representantes polacos y 27 senadores lituanos.

Coles mesmes, Polonia y el Gran Ducáu de Lituania tendría una política esterior común.

Referencies editar

  1. Dvornik, Francis, The Slavs in European History and Civilization, Rutgers University Press, ISBN 0-8135-0799-5, so Google Print, p.254
  2. 2,0 2,1 Norman Davies, God's Playground: A History of Poland in Two Volumes, Oxford University Press, ISBN 0-19-925339-0, Google Print, p.50
  3. W. H. Zawadzki, A Man of Honour: Adam Czartoryski as a Statesman of Russia and Poland, 1795-1831, Oxford University Press, 1993, ISBN 0-19-820303-9, Google Print, p.1
  4. Vease la entrada «Unión de Lublin», disponible en [1].
  5. 5,0 5,1 https://books.google.com/books?ie=UTF-8&vide=ISBN0521559170&id=NpMxTvBuWHYC&vq=Lublin&dq=Union+of+Lublin&lpg=PA63&pg=PA64&sig=y527sUhbGjuW06QxDCIWbZtoZOg
  6. 6,0 6,1 6,2 https://books.google.com/books?ie=UTF-8&vide=ISBN0195121791&id=KRjcXHliMpcC&pg=PA137&lpg=PA137&dq=Union+of+Lublin&sig=uqrEC1Ob3PQ0rGtMpffsV7XA9lo
  7. Federalismu o Fuercia: Un proyeutu del sieglu XVI pa Europa Central y del Este
  8. Ukraine, Encyclopædia Britannica.
  9. Nataliia Polonska-Vasylenko, History of Ukraine, "Lybid", (1993), ISBN 5-325-00425-5, Section: Evolution of Ukrainian lands in the 15th-16th centuries
  10. Natalia Iakovenko, Narys istorii Ukrainy s zaidavnishyh chasic do kincia XVIII stolittia, Kiev, 1997, Section: 'Ukraine-Rus, the "odd man out" in Rzeczpospolita Obojga Narodow
  11. Orest Subtelny. Ukraine: A History, University of Toronto Press, ISBN 0-8020-8390-0, páxs. 79-81
  12. Jerzy Czajewski, "Zbiegostwo ludności Rosji w xarace Rzeczypospolitej" (Éxodu de población rusa escontra Rzeczpospolita), Promemoria Journal, Ochobre de 2004 nr. (5/15), ISSN 1509-9091 , Tabla de conteníu en llinia, en polacu
  13. Heritage: Interactive Atles: Polish-Lithuanian Commonwealth, accesu: 19 de marzu de 2006: Nel so mayor apoxéu, la Mancomunidá Polacu-lituana entendía unos 1.000.000 km² y una población multiétnica de 11 millones Pa comparances de población, vease tamién estos mapes: [2], [3].
  14. Jerzy Malec, Szkice z dziejów federalizmu i myśli federalistycznych w czasach nowożytnych, "Unia Troista", Wydawnictwo UJ, 1999, Kraków, ISBN 83-233-1278-8, Parte II, Capítulu I Koewkwacja praw.

Enllaces esternos editar