Unificación d'Italia

La Unificación d'Italia foi'l procesu históricu qu'a lo llargo del sieglu XIX llevó a la unión de los diversos estaos nos que la península italiana taba estremada, na so mayor parte venceyaos a dinastíes consideraes «non italianes» como los Habsburgu o los Borbones.

Procesu de la Unificación italiana.

Esi procesu hai d'entendese nel contestu cultural del Romanticismu y l'aplicación de la ideoloxía nacionalista, que pretendía la identificación de nación y Estáu, nun sentíu centrípetu y, nel casu d'Italia, tamién irredentista). N'Italia conózse-y sobremanera como'l Resurdimientu (Risorgimento n'it.), ya inclusive como la Reunificación italiana, considerando qu'Italia foi unificada por Roma nel III sieglu e.C. y mientres setecientos años consitituyó una especie d'allongamientu territorial de la capital del Imperiu, gociando, mientres llargu tiempu, d'un estatus privilexáu (por esa razón nun foi convertida en provincia como tolos territorios conquistaos).

El procesu d'unificación italiana puede resumise asina: a empiezos del sieglu XIX la península itálica taba compuesta por dellos estaos (Lombardía, sol dominiu austriacu; los Estaos Pontificios; el reinu d'El Piamonte; el reinu de les Dos Sicilies, ente otros), lo que respondía más a una concepción feudal del territoriu qu'a un proyeutu d'estáu lliberal burgués. Dempués de dellos intentos d'unificación ente 1821 y 1849, que fueron entartallaos principalmente pol gobiernu austriacu y los sos aliaos, l'artera política del Conde de Cavour, ministru del Reinu de Cerdeña, llogró interesar al emperador francés Napoleón III na unificación territorial de la península, que consistía n'espulsar a los austriacos del norte y crear una confederación italiana. A pesar de la derrota del imperiu austriacu pol exércitu francés y sardu-piamontés l'alcuerdu nun se cumplió integralmente por medrana de Napoleón a la desaprobación de los católicos franceses. Solo la Lombardía, conquistada polos franceses y sardu-piamonteses foi anexonada al Reinu de Cerdeña. Amás, mientres la guerra españaron insurrecciones nos ducaos del norte, que pidieron y llograron l'anexón a Piamonte-Cerdeña, colo cual cumplióse la primer fase de la unificación.

Na segunda fase llogróse la unión del sur cuando Garibaldi, inconforme col tratáu ente Cavour y Napoleón, dirixir a Sicilia coles camises coloraes, conquistándola y negándose a apurrila a los piamonteses; dende ellí ocupó Calabria y conquistó Nápoles. En 1860 les tropes piamonteses llegaron a la frontera napolitana. Garibaldi, que buscaba la unidá italiana, apurrió los territorios conquistaos a Víctor Manuel II. Por aciu plebiscitos, Nápoles, Sicilia y la mayor parte de los Estaos Pontificios xunir al Reinu de Cerdeña, gobernáu por Víctor Manuel II, que se convirtió nel 1861, cola proclamación del Reinu d'Italia en soberanu del nuevu estáu. El procesu de la unificación foi, en gran parte de la península, el productu de la voluntá de les clases dirixentes de la mayoría de les rexones y estaos preunitarios, que por razones non solo ideales, sinón económiques, condicionaron el votu y l'ésitu de los plebiscitos convocaos por Cavour, favorables a l'anexón a Piamonte-Cerdeña. Nel Reinu de les Dos Sicilies, sicasí, hubo una consistente participación popular, carauterizada pol sofitu emprestáu a Garibaldi y al so pequeñu exércitu, por un gran númberu de voluntarios meridionales. La figura carismática de Giuseppe Garibaldi y la so promesa (non caltenida) d'actuar una reforma agraria de gran valumbu nel Mezzogiorno habíen n'efeutu niciáu grandes ilusiones non solo nes mases rurales sinón tamién en munchos intelectuales meridionales, dalgunos de los cualos (como Luigi Settembrini y Francesco De Santis), fueren escorríos y exiliaos poles autoridaes borbóniques.[n 1]

El procesu ye entendíu, por dellos filósofos, historiadores ya intelectuales d'orientación marxista (Antonio Gramsci en particular) como l'alianza de l'aristocracia agraria del sur d'Italia (Reinu de les Dos Sicilies), sofitada pola burguesía local, cola aristocracia nortiza y les clases burgueses mercantiles ya industriales de la Italia septentrional (valle del Po). La resultancia d'aquella unión, según ellos, dio llugar a un procesu irreversible de empobrecimiento del proletariáu, sía nel norte del país, sía, sobremanera, nel sur, menos desenvueltu económicamente y menos culturizado. D'esta forma'l norte d'Italia torgó, cola complicidá de les clases dirixentes meridionales, el desenvolvimientu del sur, favoreciendo'l bandolerismo, la emigración y la perpetuación d'una situación económico y social inxusta y vexatoria escontra les clases más probes.

Historiadores como Benedetto Croce ven el procesu como la conclusión del enclín unificadora empecipiada nel Renacimientu italianu, atayáu poles invasiones franceses y españoles de la Italia del sieglu XVI. Esta renacencia nacional algamó, nel sieglu XIX, toles rexones habitaes por xente italiano, dende Sicilia hasta los Alpes, y, escontra 1919-1920 la Italia irredenta, esto ye el Trentín, Trieste, Istria y la ciudá de Zara (Zadar en cr.) en Dalmacia.

Sía que non, el procesu foi enriáu finalmente pola casa de Saboya, reinante en Piamonte-Cerdeña (destacadamente pol primer ministru conde de Cavour), en perxuiciu d'otres intervenciones republicanes» de personaxes notables (Mazzini, Garibaldi) a lo llargo de complicaes vicisitúes amestaes al equilibriu européu (intervenciones de Francia y l'Imperiu d'Austria), que remataron cola incorporación de Roma y del Lazio, últimos apartaces de los Estaos Pontificios en 1870. El nuevu Reinu d'Italia siguió la reivindicación de territorios fronterizos, especialmente col Imperiu austrohúngaru (Trieste/Istria/Dalmacia y el Trentín), que s'arreglaron parcialmente en 1919 tres la Primer Guerra Mundial (Tratáu de Saint-Germain-en-Laye cola espedición de Fiume de Gabriele D'Annunzio).

Antecedentes editar

Dende la dómina romana hasta'l sieglu XVII editar

Antonio Gramsci escribiò nos años '30 que pa entender el Resurdimientu italianu hai qu'analizar delles dómines históriques nes que se crearon les condiciones culturales que tuvieron una repercusión sobre él. Esos elementos tuvieron tamién influenciandos pola vida nacional n'edá post-resurgimental esto ye cuando yá se constituyera un estáu italianu unitariu[1] Ente eses dómines revisten suma importancia pal intelectual y políticu sardu, la edá romana mientres el periodu republicanu, la edá de les llibertaes comunales (dende'l sieglu XI hasta'l XIV) y la edá del mercantilismu, yá en dómina moderna (sieglu XVI y XVII). Según Gramsci hasta'l sieglu XVIII la ilesia católica tamién entraba nesa especie de tradición lliteraria y retórica, sirvíase amás d'ella pa proclamar la so hexemonía, pero col desenvolvimientu d'una mentalidá llaica nuna parte importante de la población (la otra habíase quedáu fondiada al papáu) perdiera en parte'l so pesu. Munchos historiadores contemporáneos tán acordies con Gramsci na necesidá d'estudiar los momentos más sobresalientes de la historia italiana que dieron llugar a la formación d'una base identitaria ensin la cual el Resurdimientu nun sería posible.

Según Galli della Loggia, politólogu ya historiador, a raigañu del destín históricu d'Italia tán Roma y el so heriedu, per un sitiu, y la ilesia católica pol otru, yá que Italia foi «...l'epicentru de la más grande civilización del mundu antiguu....y dempués, coles mesmes, epicentru tamién del cristianismu, esto ye de la mayor fuercia qu'afiguró les estructures espiritual y práuticu sobre les que se sofita'l Occidente modernu.»[2]

Según Alberto M. Banti el pensamientu nacional del empiezu del sieglu XIX encontar nel heriedu de Roma y nos ideales republicanos de les comuñes mientres la edá media y la Renacencia y non en razones económiques que tuvieron una importancia bien marxinal .[3] Na opinión de Umberto Cerrone, Italia foi quiciabes la más precoz de les naciones europees, pero'l primera tentativo d'unificación nacional lleváu a cabu na primer metá del sieglu XIII por Federico II Hohenstaufen fíu d'una siciliana, nacíu y educáu n'Italia, fracasó pola oposición de la Ilesia que pudo asina asegurar el so poder temporal na península mientres cinco siglos más.

Nun ye d'estrañar que dellos tentativos d'unificación realizaos darréu tuvieron como oxetivu'l debilatamiento del estáu Pontificiu y de los sos aliaos. Ente ellos señalamos la guerra desamarrada por Manfredo, fíu natural de Federico II, contra los Estaos de la Ilesia y los Angevinos na segunda metá del sieglu XIII, la Guerra de los Ocho Santos nel sieglu XIV, que tuvo como protagonista un grupu de ciudaes empuestes por Florencia y Milán, pa poder contener el poderíu político y militar del papáu en Italia central y, hacia l'añu 1400, la ocupación de gran parte de la Italia septentrional y central, incluyíes delles ciudaes pontificies (Perugia, Asís) llevada a cabu por Gian Galeazzo Visconti, duque de Milán.

Historiadores lliberales como Benedetto Croce ven nel procesu resurgimental la conclusión del enclín unificadora empecipiada con nel Renacimientu italianu, que pero xubió ente la metá del sieglu XVI y l'empiezu del sieglu XVIII, una llarga interrupción que coincidió cola dominación direuta per parte d'España sobre la metá d'Italia ya indireuta sobre parte de la otra metá. Según Croce «...tanto España como Italia yeren entós daquella pueblos que taben en decadencia..» y «...como España nutriérase de la llucha contra los infieles y como Italia llevaba nel so corazón la Ilesia católica, esta potencia internacional, al trate amenazada pola Reforma encontrò nuna Hesperia les sos armes y na otra los medios de cultura pa constituyir l'alianza reaccionaria de la Europa meridional, en contra de la septentrional, a la cual foi pasando lenta y ininterrumpidamente la direición del mundu modernu y que representó'l progresu en toles esferes de l'actividá, contra la regresión y la decadencia hispanu-italiana. D'equí la impropiedá de considerar como inflúi maléfica d'España sobre Italia de lo qu'en realidá foi analoxía nel procesu históricu...»,[4] yá que «...la Italia aponzonada en paz nun merecía otra clase de gobernantes una y bones tampoco yeren de distinta catadura los sos príncipes xenuinos y los patricios sobrevivientes de les sos repúbliques» .[5] Estes y otres afirmaciones de Croce sobre l'aristocracia italiana y la so responsabilidá na decadencia d'Italia, publicaes nel añu 1917, cuando'l país se encontaba en plena guerra mundial, amenaron reacciones, acusaciones y hasta indignación per parte d'historiadores, escritores, intelectuales y homes políticos y «...el discutiniu...» escribe un noto historiador español contemporaneu «...entá nun s'escastó, pero son munchos los historiadores qu'acepten güei, siquier en parte, los argumentos de Croce»[6]

La interpretación nacionalista de dellos historiadores italianos pero, sigui identificando la dominación española d'Italia con un periodu de decadencia del país, debida, en parte a l'aición de la Inquisición (el tribunal relixosu tradicional, que nun hai que confundir cola institución española, qu'operaba con distintos criterios. Dellos autores (como Campanella o Giordano Bruno) sufrieron persecución por motivos relixosos, como tamién asocediera a finales del sieglu XV y na Florencia de Savonarola). La identificación del ocupante cola opresión formaba parte de la llargamente espublizada propaganda antiespañola conocida como Lleenda Negra, ente que los sos productos artísticos pueden cuntase Los Novios de Manzoni (ambientáu nel Milán del XVII) o Don Carlo de Verdi (él mesmu un símbolu viviente del risorgimento, pos, amás del so compromisu personal y artístico cola causa italiana, el so nome glayábase como acrónimu de Vittorio Emmanuele Re d´Italia (Victor Manuel, Rei d'Italia).

Sieglu XVIII editar

Yá bien entráu'l sieglu XVII los venceyos ente Italia y España afloxáronse y, nel sieglu XVIII, rompióse la estrecha unión ente los dos países, que los sos pueblos ser alloñando ya inorando.[7]

 
Estaos italianos en 1796. La República Corsa de Pasquale Paoli (Córcega) foi invadida y anexonada per Francia en 1768.

N'efeutu el tratáu d'Utrecht (1713) punxo términu a la dominación española que mientres dos sieglos condicionara direuta o indireutamente la vida político y económico de la mayor parte d'Italia. En virtú d'esi mesmu tratáu'l Imperiu austriacu empezó a desempeñar un papel hexemónicu nel norte de la península gracies a l'anexón del Ducáu de Milán y al control estrictu qu'exerció nel Gran Ducáu de Toscana a partir del añu 1731. Los Duques de Saboya apoderar de Cerdeña (1718-1720) pudiendo ostentar dende aquel entós el títulu de reis y dando vida a un estáu multiétnicu qu'anque guardó la so antigua denominación de Reinu de Cerdeña taba formáu tamién por El Piamonte, Saboya y el condáu de Niza. Xénova y Venecia pudieron caltener les sos instituciones republicanes ya independencia, perdiendo pero la importancia político y económico que caracterizara la so historia hasta les primeres décades del sieglu XVII. Los Estaos Pontificios siguieron siendo una monarquía teocrática independiente y, polo que se refier al sur d'Italia, una caña de los Borbones gobernò, dende 1734 sía'l Reinu de Nápoles, sía el de Sicilia, qu'en 1816 xuniéronse formando un únicu estáu, el Reinu de les Dos Sicilies. Hai que señalar que nel Norte d'Italia otra caña de los Borbones apoderárase nel añu 1731 del Ducáu de Parma. Los Borbones, dempués de xubir a los tronos de Nápoles, Palermo y Parma formaron estaos independientes y los sos socesores se italianizaron, abrir a la cultura europea, y «...pasaron, lenta y pasu ente pasu, a estrechar nueves aliances opuestes a la pólitica española.».[8] N'efeutu esos trés entidaes polítiques constituyérense como estaos soberanos a tolos efeutos, ensin venceyos de dependencia d'España.

Mientres el sieglu XVIII, gracies tamién al talante reformista de dellos monarques (como Carlos De Borbón, rei de Nápoles y futuru rei d'España y Maria Teresa d'Austria) y al espardimientu del iluminismo francés nel Pas transapino, producióse una revitalización de la cultura italiana, particularmente evidente nel campu de la filosofía y de les lletres, conocida como Risorgimento letterario

Gianbattista Vico representó l'espertar de la conciencia histórica n'Italia. Nel so Ciencia Nueva investigó les lleis que gobiernen el progresu de la raza humana, conforme a les cualos desenvolveríense los fechos históricos. Otros escritores importantes del Risorgimento letterario fueron Giuseppe Parini, Gaspare Gozzi y Giuseppe Baretti.

Les idees qu'impulsaron la Revolución Francesa de 1789 dieron un sentíu especial a la lliteratura italiana na segunda metá del sieglu XVIII. Los italianos qu'aspiraben a una redención política considerar indixebrable d'una recuperación intelectual, que coles mesmes creíen solo podía llevase a efeutu volviendo al antiguu clasicismu. Esti fenómenu foi una repetición de lo que yá asocediera na primer metá del sieglu XV.

Poro, patriotismu y clasicismu, fueron los dos principios qu'inspiraron la lliteratura qu'empieza con Vittorio Alfieri. Esti autor empunxo la lliteratura escontra una motivación nacional, armada solamente col patriotismu y el clasicismu. Otros importante escritores patrióticos d'esti periodu fueron Ugo Foscolo, Pietro Colletta, Carlo Botta, Vincenzo Monti y Pietro Giordani.

Mientres esti periodu surdió la polémica sobre la pureza del llinguaxe. La llingua italiana taba apinada de galicismos. La prosa precisaba d'una recuperación pol bien de la dignidá nacional, y pensóse qu'esto nun podría consiguise si nun yera al traviés de la vuelta a los grandes escritores del sieglu XIV. Unu de los promotores d'esta nueva escuela foi Antonio Cesari, que s'empeñaba n'establecer la supremacía del toscanu sobre'l restu de dialeutos. Pero'l patriotismu n'Italia tien siempres daqué de provincianu, y asina, contra esta supremacía toscana proclamada y defendida por Cesari, surdió una escuela lombarda que nun quería saber nada del toscanu y que volvíen a la idea d'una lingua illustre.

El Romanticismu foi un movimientu cultural y políticu que s'anició n'Alemaña a finales del sieglu XVIII como una reacción al racionalismu de la Ilustración y el Neoclasicismu. Aponderaba los sentimientos, el nacionalismu, el lliberalismu y l'orixinalidá creativa. Ye'l movimientu lliterariu que preciede y garrasti a les revoluciones polítiques de 1848 puede considerase representáu por: Giuseppe Giusti, Francesco Domenico Guerrazzi, Vincenzo Gioberti, Cesara Balbo, Alessandro Manzoni y Giacomo Leopardi.

Dempués de 1850 la lliteratura política perdió importancia, siendo unu de los postreros poetes d'esti xéneru Francesco dall'Ongaro, colos sos stornelli politici. Posiblemente la obra lliteraria que más contribuyó al asentamientu de la unidá italiana foi Corazón, d'Edmondo de Amicis (1886), xunta d'episodios protagonizaos por neños de les distintes rexones italianes, qu'aponderen les virtúes, l'heroísmu y el sentimientu patrióticu, d'una forma bien eficaz pol recursu a lo sentimental. Foi llargamente utilizáu como material escolar y pasáu al cine, la televisión y los dibuxos animaos (Marcu, de los Apeninos a Andar).

Les sociedaes secretes editar

 
Placa en Memoria de los Carbonarios Angelo Targhini y Leonida Montanari.
 
Giuseppe Elia Benza, patriota, abogáu y publicista italianu.

Los ideales revolucionarios tamién s'arrobinaron al traviés de sociedaes secretes, tales como los Carbonarios, los adelfos y los neogüelfos.

Mientres el dominiu napoleónicu, formar n'Italia un grupu secretu de resistencia, la Carbonería. Yera una sociedá más o menos masónica, liderada pol xeneral francés Joaquín Murat, cuñáu de Bonaparte. El so oxetivu, como'l de la masonería polo xeneral, yera combatir la intolerancia relixosa, el absolutismu y defender los ideales lliberales. Tamién llucharon contra les tropes franceses porque estes taben realizando un auténticu espoliu d'Italia.

Cola espulsión de los franceses, la Carbonería quería unificar Italia y enllantar los ideales lliberales.

Los carbonarios yeren principalmente xente de la mediana y pequeña burguesía. Entamar en viendas de venti miembros caúna, que desconocíen a los grandes xefes. Había una vienda central, formada por siete miembros, que yera la que tresmitía'l trabayu a les demás.

En 1830, Giuseppe Mazzini (1805-1872) entró a los carbonarios, y foi encarceláu en 1831 por afalar a la rebelión al pueblu xunto con Federico Campanella, Giuseppe Elia Benza, Carlo Bini y Giambattista Cuneo, polo que pasó a criticar a les sociedaes secretes, los sos ritos y el so ineficiencia militar. De la crítica a les sociedaes secretes pasó a l'aición y fundó la Joven Italia, una organización paramilitar que pretendía lliberar Italia del dominiu Austriacu y unificar el país per mediu de la educación del pueblu y la formación d'una República democrática. El so lema yera: Derechos de los homes, progresu, igualdá xurídica y fraternidá. La sociedá entamó célules revolucionaries por tola península. A esti movimientu democráticu oponíense otres corrientes que tamién pretendíen la unificación d'Italia. Unos yeren los reformistes monárquicos, contrarios a la violencia de Mazzini y que ciscaben la unificación en redol al Reinu d'El Piamonte-Cerdeña, nun réxime monárquicu constitucional. Otros yeren los neogüelfos, conservadores lideraos por Vincenzo Gioberti, que los sos ideales yeren faer d'Italia una unión d'estado federaos presidíos pol papáu.

Revoluciones de 1820 y 1830 editar

Revoluciones de 1820 editar

En 1820 empecipiar n'Europa una folada revolucionaria qu'afectó sobremanera al área mediterránea. La revolución empecipiar n'España pola mor del llevantamientu de Riego. Naquel momentu atópase en Las Cabezas de San Juan xunto col so exércitu y disponíase a partir escontra América pa encalorar los movimientos independentistes qu'ellí se taben produciendo. El primeru de xineru sulevar contra'l rei y anque de primeres la revolución nun tuvo sofitu popular, finalmente'l pueblu remontóse y Fernandu VII decidió xurar la Constitución de 1812. Pero Fernandu VII yera un monarca absolutista y consideraba que la división de poderes yera una ofiensa contra los sos derechos, polo que pidió auxiliu al Sistema Metternich (quíntuple alianza), que dio permisu a Francia pa unviar un exércitu llamáu los Cien Mil Fíos de San Luis sol mandu del duque d'Angoulême. Adulces, la revolución foise estendiendo per Europa, llegando al Reinu de Portugal, Grecia, diversos estaos Italianos y Rusia.

La revolución en Nápoles editar

En 1814 la Carbonería empezó a entamar actividaes revolucionaries en Nápoles. Por 1820 el grupu yá yera lo suficientemente poderosu pa invadir Nápoles col so propiu exércitu. La revolución española aguiyó'l movimientu revolucionariu de Nápoles. Un reximientu del exércitu napolitanu al mandu del xeneral Guglielmo Pepe, un carbonario, llevantóse y conquistó la parte peninsular de Nápoles, polo que'l rei, Fernandu I, viose obligáu a xurar qu'enllantaría la nueva Constitución que los Carbonarios taben redactando. Mientres, utilizar de manera provisional la Constitución española.

Pero la revolución, que nun cuntaba col sofitu popular, cayó so les tropes austriaques de la Santa Alianza. El rei suprimió la Constitución y empezó sistemáticamente a escorrer a los revolucionarios. Munchos partidarios de la revolución en Nápoles, incluyendo l'eruditu Michele Amari, fueron forzaos al exiliu mientres les siguientes décades, dalgunos fueron fusilaos.

La revolución en Piamonte-Cerdeña editar

El líder del movimientu revolucionariu en Piamonte-Cerdeña yera Santorre di Santarosa, que deseyó espulsar a los austriacos y unificar Italia so la casa de Saboya. La rebelión d'El Piamonte empezó en Alessandria, onde les tropes adoptaron la bandera tricolor (verde, blancu y colloráu) de la República Cisalpina. El rexente del rei, actuando ente que'l rei taba ausente, aprobó una nueva constitución p'apangar a los revolucionarios, pero cuando'l rei tornó refugó la constitución y pidió auxiliu a la Santa Alianza, que dio a Austria permisu pa intervenir n'Italia y ganar a les tropes de Santarosa.

Revoluciones de 1830 editar

Alredor de 1830, viltó'l sentimientu revolucionariu a favor de la unificación italiana; una serie de rebeliones punxo la base pa la creación d'una nación na península italiana.

El duque de Módena, Francisco IV, que yera bien ambiciosu, quería convertise en rei de l'Alta Italia aumentando'l so territoriu. En 1826, dexó claro que nun s'opondría a aquellos que baltaren la oposición de la unificación. Animaos pola declaración, los revolucionarios na rexón empezaron a entamase.

Mientres la revolución de xunetu de 1830, los revolucionarios franceses forzaron al rei a abdicar y asitiaron nel tronu a Lluis Felipe d'Orleans, que prometió a dellos revolucionarios, como Ciro Menotti, que Francia ayudaría a los revolucionarios italianos si Austria intervenía militarmente. Sicasí, tarreciendo perder el so tronu, Lluis Felipe decidió nun intervenir na sulevación prevista de Menotti. Esta nun llegó a asoceder porque en 1831 la policía papal afayó los planes de Menotti, quien foi arrestáu xunto con otros conspiradores.

 
Reinu de Cerdeña en 1839.

Coles mesmes, surdieron otres insurrecciones nes llegaciones papales de Boloña, Forli, Rávena, Imola, Ferrara, Pésaro y Urbino. Los revolucionarios adoptaron la bandera tricolore y establecieron un gobiernu provisional que proclamaba la creación d'una nación italiana unificada.

Les rebeliones en Módena y les llegaciones papales inspiraron una actividá similar nel ducáu de Parma, onde tamién foi adoptada la tricolore. Dempués d'esto, la duquesa María Lluisa salió de la ciudá.

Les provincies insurrectes entamaron xunise pa crear les provincies italianes xuníes, cuando'l papa Gregorio XVI pidió ayuda austriaca contra los rebeldes. Metternich alvirtió a Lluis Felipe qu'Austria nun tenía nenguna intención de dexar Italia y que la intervención francesa nun sería tolerada. Lluis Felipe retuvo cualquier ayuda militar ya inclusive arrestó a patriotes italianos que vivíen en Francia.

Na primavera de 1831, l'exércitu del austriacu crució tola península italiana, machucando amodo los movimientos revolucionarios de cada territoriu y arrestando a los sos líderes, incluyendo Menotti.

Mazzini editar

 
Giuseppe Mazzini.

Giuseppe Mazzini, en 1831 foi a Marsella, onde entamó una nueva sociedá política llamada La Giovine Italia (La Moza Italia). El so lema yera Dios y el Pueblu, y el so principiu básicu yera la unión de los diversos Estaos y reinos de la península nuna única república como únicu mediu pa llograr la llibertá italiana. Tamién fundó diverses organizaciones col fin d'unificar o lliberar otres naciones: «Joven Alemaña», «Joven Polonia» y finalmente «Nuevu Europa» (Giovine Europa).

Mazzini creía que la unificación italiana solo podría algamar por aciu un llevantamientu popular. Siguió afigurando esti propósitu nes sos obres y trató de consiguilo al traviés del exiliu y l'adversidá con inflexible constancia. Sicasí, la so importancia foi más ideolóxica que práutica: tres la cayida de les revoluciones de 1848 (mientres les cualos Mazzini convertir nel líder de la efímera República Romana), los nacionalistes italianos empezaron a mirar al rei d'El Piamonte y el so primer ministru, el conde Cavour como'l direutores del movimientu unificador.

La primer guerra de la independencia (1848) editar

Primer conflictu editar

 
Estaos italianos en 1843. Dalmacia, Istria, Trento y República de Ragusa invadíes y anexonaes pol imperiu austriacu en 1815.
 
Armes de la Casa de Saboya.

En 1848, dempués de los movimientos revolucionarios en Palermo, Messina, Milán y n'otres munches partes d'Europa, empecípiase la Primer Guerra de la Independencia declarada a Austria'l 23 de marzu de 1848 por Carlos Alberto de Saboya el xefe de l'alianza del Reinu de Cerdeña colos Estaos Pontificios y el Reinu de les Dos Sicilies.

Giuseppe Garibaldi, Giuseppe Mazzini y Giuseppe Elia Benza tornaron a Italia pa participar de la revuelta, pero la Casa de Saboya nun aceptó dafechu que participaren nella y la rebelión foi xeneralmente dirixida polos gobiernos.

Dempués de les victories iniciales en Goito y en Peschiera del Garda, el Papa, esmolecíu pola espansión del Reinu de Cerdeña en casu de victoria retiró les sos tropes. Tamién el Reinu de les Dos Sicilies decidió retirase, pero'l xeneral Guglielmo Pepe negar a tornar a Nápoles y coló a Venecia pa participar na defensa de la contraofensiva austriaca.

N'efeutu, Fernandu II camudó l'actitú esmolecíu polos acontecimientos revolucionarios que taben desenvolviéndose en Sicilia y unvió una delegación a Turín p'alliniase cola Casa de Saboya y pidir ayuda pa encalorar la revolución. Carlos Alberto, anque yera aliáu de los napolitanos, caltuvo una posición cautelosa, lo que disgustó fondamente al Borbón.

Los Italianos perdieron en Custoza (cerca de Verona) y tuvieron que roblar, el 9 d'agostu de 1848 el armisticiu de Salasco con Austria y aceptar lo apautao enantes nel Congresu de Viena. Asina termina la primer fase del 1848 italianu. L'añu siguiente la iniciativa sería democrática.

Segundu conflictu editar

En 1849, Leopoldu II de Toscana abandonó Florencia, dexando un gobiernu provisional. En Roma proclamóse la República romana, cola idea d'un triunviratu. Carlos Alberto rompió la tregua con Austria, pero cuando perdió en Novara abdicó a favor de Víctor Manuel II.

Roma, defendida por Giuseppe Garibaldi, foi atacada poles tropes franceses de Napoleón III, que la sitiaron. Cola cayida de la República romana munchos revolucionarios fueron de nuevu condergaos al exiliu; Garibaldi nel 1850 foi a Nueva York, cerca d'Antonio Meucci.

Tamién la ciudá de Venecia, tres una perllarga resistencia del asediu austriacu comandada por Leonardo Andervolti, tuvo que rindise pola fame y una epidemia de cólera.

La segunda guerra de la independencia (1859-1861) editar

 
Semeya de Cavour, obra de Francesco Hayez.

Los antecedentes editar

Anque Carlos Alberto fuera ganáu nel so intentu de lliberar a los italianos del poder austriacu, los piamonteses nun se dieren por vencíos dafechu. Camillo Benso, conde de Cavour, llegó a primer ministru en 1852, y tamién él tenía ambiciones expansionistas. Pero dio cuenta de que pa consiguir la independencia precisaben ayuda, pos había que combatir contra l'Imperiu austriacu, polo que quería asegurase l'ayuda de Francia y Gran Bretaña.

Cavour creía que se ganaría'l favor occidental si participaba na guerra de Crimea, polo qu'entró na guerra en 1855. Cavour sabía que nun podría pidir nada en cuenta de la so entrada na guerra, porque les sos aspiraciones diben xustamente en contra de les d'Austria, que tamién sofitaba a Francia y Gran Bretaña nel conflictu. Pero decidió emprestar una ayuda ensin condiciones, pa ganase l'enfotu de les potencies occidentales, considerando que los resultaos favorables llograríense más palantre.

El 14 de xineru de 1858, el nacionalista italianu Felice Orsini intentó asesinar a Napoleón III, emperador de Francia. Nuna súplica escrita dende la prisión, Orsini apeló a Napoleón que cumpliera'l so suañu ayudando a les fuercies nacionalistes italianes. Napoleón, que de mozu perteneciera a la carbonaria, víase como una persona con una mente avanzada, asina que, d'acordies coles idees del momentu, convencer de que'l so destín yera faer daqué per Italia. Nel branu de 1858, Cavour axuntar con Napoleón III en Plombières. Alcordaron una guerra común contra Austria. Piamonte se anexonaría Lombardía, Vénetu, Módena y Parma, y como compensación Francia recibiría Saboya y Niza. El centru y sur d'Italia quedaríense como taben, anque sí se faló d'asitiar al primu de Napoleón en Toscana y espulsar a los Habsburgu. Pa dexar que los franceses intervinieren na guerra ensin paecer el agresores, Cavour tenía pensáu afalar al ataque a los austriacos participando nos movimientos revolucionarios que se taben produciendo en Lombardía.

La invasión austriaca d'El Piamonte editar

El 29 d'abril de 1859, l'exércitu austriacu, al mandu del xeneral Ferencz Gyulai, travesó'l ríu Ticino ya invadió el territoriu piamontés, el 30 ocuparon Novara, Mortara y, más al norte, Gozzano, el 2 de mayu Vercelli y el 7 Biella. L'aición nun yera atrabancada pol exércitu piamontés, yá que estos acamparen nel sur ente Alessandria, Valenza y Casale. Los austriacos llegaron a 50 km de Turín.

Nesti puntu, sicasí, Gyulai invirtió la orde de marcha y retiróse a Lombardía; una orde espresa de Viena, suxurió que'l meyor escenariu d'operación yera cerca del ríu Mincio, onde los austriacos apoderaren mientres 11 años la rexón, compensando l'avanzada piamontesa salvaríen los sos dominios n'Italia; otra manera, invadir Turín, podría significar una derrota.

Los austriacos pretendíen lluchar contra los Piamonteses y contra los franceses por separáu, entós empezaron el reclutamiento de dos exércitos. El comandu austriacu, per otra parte, realizó una gran inversión estratéxica, que difícilmente pudo ser esplicada ensin asumir un ciertu tracamundiu. Verdaderamente Gyulai nun foi responsable, qu'a les poques selmanes, nun pudo ser frenada una cierta debilidá na aición.

La lliberación de Lombardía editar

 
Napoleón III.

El 14 de mayu de 1859, Napoleón III, que partiera'l 10 de mayu de París y desembarcáu el 12 en Xénova tomó'l campu de Alessandria y asumió'l comandu del exércitu franco-piamontés. Col gruesu del exércitu alcontrando ente'l ríu Ticino y el Po, el 20 de mayu de 1859 Gyulai comandó una gran reconocencia de campu al sur de Pavía que foi frenáu na batalla de Montebello (20-21 de mayu) na que participaron el xeneral Federico Forey per parte de los franceses, futuru mariscal de Francia y la caballería sarda al mandu del coronel Morelli di Popolo.

El 30 y el 31 de mayu los Piamonteses de Cialdini y de Durando consiguieron una brillosa victoria na batalla de Palestro.

Coles mesmes los franceses cruciaron el Ticino el 2 de xunu y aseguraron el pasaxe batiendo a los austriacos na batalla de Turbigo. Gyulai concentrara les mesmes fuercies cerca de Magenta, que foi asaltada'l 4 de xunu polos francu-piamonteses. L'exércitu de Napoleón III crució'l ríu Ticino y enchió el lladral derechu austriacu, colo qu'obligó al exércitu de Gyulai a retirase. La batalla de Magenta nun foi especialmente grande, yá que nun participaron nin la caballería nin l'artillería, pero foi una victoria decisiva pa decantar la guerra escontra'l bandu sardu-francés. Los francu italianos sufrieron 4600 baxes y los austriacos, 10 200.

El 5 de xunu, l'exércitu derrotáu abandonó Milán, onde entró'l 7 de xunu Patrice de Mac-Mahon, artífiz de la victoria en Magenta, pa preparar a otru día la entrada triunfal de Napoleón III y Víctor Manuel II, que fueron aclamaos pol pueblu.

Los Cazadores de los Alpes y la Marina italiana editar

El 22 de mayu los cazadores de los Alpes, lideraos por Giuseppe Garibaldi, pasaron en Lombardía del Llagu Mayor a Sesto Calende, coles mires d'entrar en batalla ayudando a la ofensiva principal. El 26 defendieron Varese d'un ataque de fuercies austriaques cimeres en númberu empuestes pol xeneral Urban. El 27 combatieron al enemigu na batalla de San Fermo y ocuparon Como.

Amás en xunetu de 1859 la flota italiana, xunto con dellos barcos franceses, ocupó les islles dálmates de Lussino y Cherso ente l'allegría de la población llocal que yera mayoritariamente italiana.[9]

Les últimes batalles editar

Mentanto, los austriacos arrexuntar pa defender la Fortaleza del Cuadriláteru. La tarde del 6 de xunu, los austriacos unviaron una brigada de retaguardia de cerca d'ocho mil homes, y dos escuadrones de caballería, compuestos por Dragones y Húsares. La tarde del 8 de xunu, la ciudá foi invadida polos franceses. Dempués de sangrientos combates (mil franceses muertos y mil doscientos austriacos) el gruesu del exércitu austriacu perdió la so marca y retiróse a Verona.

Los francu piamonteses reemprendieron la marcha'l 12 de xunu y el 14 prindaron Bérgamo y Brescia.

El 24 de xunu francu-piamonteses vencieron nuna gran batalla, la batalla de Solferino. L'exércitu austriacu, al mandu de Francisco José I, d'unos 100 000 homes fueron ganaos polos exércitos de Napoleón III de Francia y del Reinu de Cerdeña, comandado por Víctor Manuel II, con una fuercia averada de 118 600 homes. Dempués de nueve hores de batalla, les tropes austriaques fueron forzaes a rindise. Les baxes nel bandu aliáu fueron 2492, 12 512 mancaos y 2922 prindaos o sumíos. Más de 3000 soldaos austriacos morrieron, 10 807 fueron mancaos y 8638 prindaos o sumíos.

La fundación de la Cruz Roxa editar

Al terminar la batalla de Solferino quedaron nel campu de batalla casi cuarenta mil homes muertos o mancaos abandonaos a la so suerte. Esti escenariu foi vistu pol suizu Henri Dunant, que taba viaxando pel norte d'Europa, y dexó-y bien impresionáu. Al ver como los soldaos mancaos morríen ensin asistencia dedicar a socorrelos ensin importar el so bandu con ayuda de dellos aldeanos de la zona convocándolos cola frase italiana "Tutti Fratelli" (Síamos toos hermanos).

Dunant tuvo cavilgando y llegó a la conclusión de que yera necesaria una sociedá que s'encargara d'atender a los mancaos d'unu o otru bandu ensin distinción per mediu de voluntarios. Les sos reflexones tán escrites nel llibru Alcordanza de Solferino.

En 1863 fundóse'l Comité Internacional de la Cruz Roja y al añu siguiente doce estados roblen el Primer Conveniu de Xinebra.

La paz editar

 
Víctor Manuel II.

Napoleón III, tarreciendo non solo la entrada al conflictu de más Estaos, sinón tamién la reacción del Reinu de Prusia, que movilizó a cuatrocientos mil homes a la frontera nel Rin, robló, ensin cuntar colos piamonteses, un alcuerdu de paz. Víctor Manuel II nun podía siguir la guerra ensin l'ayuda francesa, polo qu'aceptó l'alcuerdu francu-austriacu.

La paz roblar en Zúrich ente'l 10 y el 11 de payares. Los Habsburgu dexaron la Lombardía a Francia, que, de la mesma, vencer a Saboya. Austria caltenía'l Vénetu, el Trentín, Tirol del Sur (Alto Adigio), Friuli-Venecia Julia, la Dalmacia y les fortaleces de Mantua y Peschiera. Tolos estaos italianos, inclusive'l Vénetu, que yera austriacu, tuvieron de xunise a una confederación italiana, presidida pol papa.

El tratáu tenía más ventayes pa los austriacos y franceses que pa los italianos:

  • La confederación italiana nun presentaba nenguna ventaya pa la unificación y garantizaba la continuación de la presencia austriaca na península.
  • Los aumentos territoriales d'El Piamonte, anque yeren cimeros en cantidá de quilómetros cuadraos que los de los franceses, nun contentaben a los piamonteses porque ellos teníen la esperanza de conquistar nesta guerra'l Vénetu. Los franceses, anque se retiraron, llograron Saboya y Niza. Víctor Manuel II penar de dexar estes, pero Napoleón III precisaba de tales compensaciones territoriales pa xustificar la participación de Francia na guerra recién acabada.

Consecuencies editar

Nos meses socesivos, ello ye que Piamonte amestóse amás de Lombardía, Parma, Módena, Emilia-Romaña y la Toscana. Dempués d'estes conquistes, el 24 de marzu de 1860 Piamonte aceptó roblar el Tratáu de Turín, nel cual confirmaron el trespasu de Niza y Saboya a Francia, agora les ganancies territoriales italianes yeren cimeres a los franceses.

El fin d'esta guerra dio pasu al últimu periodu de la Unificación. Tres la Paz, el Reinu d'El Piamonte-Cerdeña empezó a espandise, consiguiendo en menos de dos años controlar práuticamente la totalidá de la península italiana. Asina, el 17 de marzu de 1861, casi toa Italia fuera unificada, sacante Roma, Niza, Saboya, Córcega, el Trentín-Altu Adigio, el Vénetu, el Friuli, la Istria, la Dalmacia y Malta.

La espedición de los Mil editar

 
Giuseppe Garibaldi nacíu en Niza, héroe nacional italianu.

En 1860, el Reinu de les Dos Sicilies taba gobernáu pol nuevu rei, Francisco II, fíu de Fernandu II. A mediaos del sieglu XIX, el reinu se econtraba nuna situación financiera sólida, anque la so economía basábase principalmente en productos primarios agrícoles, empecipiárase un procesu d'incipiente industrialización.[10] Sicasí, travesaba una situación política delicada, al tener un rei con poca autoridá y bien represivu'l pueblu yera propensu a remontase. N'abril de 1860 una revolución atayada en Messina y en Palermo aumentó los ánimos revolucionarios pero naide del sur d'Italia podía combatir al exércitu borbón; nel añu 1844 fracasaren los hermanos Bandiera y en 1857 Carlo Pisacane.

El Reinu d'El Piamonte taba entamando conquistar el Reinu de Los Dos Sicilies. Delles fontes indiquen l'estímulu que suponía que'l bancu de Nápoles concentrara más de los 2/3 de reserva d'oru de toa Italia.[11] «Bisogna occuparsi di Napoli» (ye necesariu ocupase de Nápoles) dicía Cavour.[12]

Ye por eso, que'l 5 de mayu de 1860 Giuseppe Garibaldi zarpó del puertu de Quarto (Provincia de Xénova) con 1033 homes, na so mayoría veteranos de les guerres d'independencia[13] en dos barcos de vapor escontra Sicilia. Esta campaña llamóse Espedición de los Mil (n'italianu Spedizione dei Mille) y foi un pasu bien importante pa la unificación d'Italia.

El 11 de mayu, desembarca en Marsala, Sicilia, ente dos naves ingleses que cubríen la maniobra con 20.000 homes. En Marsala, los camises coloraes (asina yeren llamaes les tropes de Garibaldi) nun recibieron el sofitu esperáu, pero l'exércitu aumentó gracies a los socesivos desembarcos del exércitu sardu piamontés. Garibaldi venció al exércitu borbónicu na Batalla de Calatafimi a pesar de la superioridá numbérica de los adversarios y del desenvolvimientu inicial que favorecía a éstos. Señalóse que'l xeneral borbónicu Landi fuera convencíu de retirar les sos tropes polos piamonteses, dándo-y dineru y prometiéndo-y un cargu importante nel exércitu italianu.[14]

Dempués, tomó la ciudá de Palermo, crució'l estrechu de Messina y entró nel continente. Siguió avanzando con poca resistencia hasta Salerno, ciudá mui cerca de Nápoles. Namái nesti momentu'l rei Francisco II decatar del peligru que corría. Decidió recular la llinia de defensa al ríu Volturno, allugáu al norte de Nápoles, pa evital l'asediu de la capital del reinu. Garibaldi entra na ciudá aclamáu pol ensame, que según les fontes históriques, foi obligada a vitorarlo por infiltrados piamonteses que-yos daben dineru a cambéu, los que se negaben yeren obligaos a permanecer nes sos cases por medrana a represalies.[15]

Garibaldi proclamóse dictador de les Dos Sicilies, el Palaciu Real de Nápoles foi totalmente escaláu, los oxetos más preciosos fueron unviaos a Turín, otros vendíos al meyor postor. El 11 de setiembre l'oru de la Tesorería del Estáu, patrimoniu de la Nación, (equivalente a 1.670 millones d'euros), y los bienes personales del rei (equivalentes a 150 millones d'euros) toos depositaos nel Bancu de Nápoles, fueron sacaos y proclamaos bienes nacionales.[16]

Yá cola capital meridional tomada, el 8 d'ochobre, el gobiernu piamontés emitió un decretu qu'indicaba un plebiscitu a sufraxu universal masculín en toa Italia pa ratificar l'anexón al Piamonte. El votu nun foi secretu, en Nápoles y en tol sur, declarábase enemigu de la patria a quien votara pol Non, nos cuartos había xente armada qu'obligaba a votar pol Sí. Nel sur había muncha xente que-yos faíen creer que'l SI significaba'l regresu del so rei Francisco II y amás los soldaos garibaldinos votaben delles vegaes.[17] Les resultancies dieron una contundente victoria a faver del Si a l'anexón al piamonte y fueron usaos como propaganda pol reinu piamontés, queriendo probar que'l pueblu quería xunise al Piamonte, ser gobernaos pol rei de la casa de Saboya y abandonar la dómina d'independencia y a los cuatro xeneraciones de la dinastía borbónica napolitana.

El Rei Francisco II, reorganizó'l so exércitu de 40.000 homes detrás del ríu Volturno, pero foi ganáu en manes de los garibaldinos na llamada Batalla del Volturno. Poles baxes en dicha batalla estes resultancies Garibaldi solicitó ayuda militar al gobiernu piamontés y Francisco II quixo aprovechar l'estancamientu de los garibaldinos pa volver atacar; pero los xenerales aconseyáron-y reorganizar les fuercies y entós retiróse de Capua a Gaeta.

Ellí, el rei Francisco II colos sos postreros 20.000 soldaos foi asediado hasta'l 13 de febreru de 1861, pol xeneral piamontés Enrico Cialdini con 18.000 soldaos. La historia d'esti asediu impresionó vivamente a la opinión pública europea, sobremanera pol comportamientu heroicu de la reina María Sofía de namái 19 años, que a pesar de les bombes, arriesgó la so vida pa socorrer día y nueche a los soldaos mancaos o morrebundos.[18]

Dempués de meses d'asediu, Francisco II dio cuenta de la imposibilidá de la victoria y empezó a embaraxar la opción de la retirada. A les 7 de la mañana del 14 de febreru del 1861, el rei y la reina abandonaron Gaeta y embarcáronse nuna nave francesa que los tresportó a Terracina, nos territorios papales. Dempués de la retirada, el rei nunca abdicó, dexando pa él y los sos herederos el títulu de Rei del Reinu de les Dos Sicilies.

Naguando una Italia xunida so un solu gobiernu aniciáu en Roma, Garibaldi concibió la idea de colar sobre los Estaos Pontificios, defendíos por tropes franceses. Sicasí, Víctor Manuel y Cavour, medrosos de perder lo llograo ante una posible radicalización del conflictu, evitaron la meyora de Garibaldi. L'incidente nun supunxo un enfrentamientu ente'l rei d'El Piamonte y Garibaldi; al contrariu, como fuera previstu'l conquistador venció-y les Dos Sicilies.

La proclamación del Reinu d'Italia editar

Con tales operaciones, termina la segunda fase de la unificación d'Italia; pero quedaben separaos del Reinu de Cerdeña, Roma, gobernada pol papa, y el Vénetu, en mano de los austriacos.

El 18 de febreru de 1861, Víctor Manuel II de Saboya axuntar en Turín colos diputaos de tolos Estaos que reconocíen la so autoridá, asumiendo'l 17 de marzu'l títulu de rei d'Italia por gracia de Dios y voluntá de la nación. Foi reconocíu poles potencies europees a pesar de que violaba'l Tratáu de Zúrich y el de Villafranca que-y prohibíen ser rei de toa Italia.

Poco dempués morrería'l conde de Cavour, viendo'l gran trabayu de la so vida casi completu. Al morrer dixo: «Italia ta fecha, yá tou ta seguru».

Italia foi gobernada cola base de la constitución lliberal adoptada nel Reinu de Cerdeña en 1848 (Estatutu albertino). La esceición dar nel sur del país, onde por cuenta de les revoluciones independentistes, proclamóse la llei marcial.

Tercer guerra d'independencia (1866) editar

 
Otto von Bismarck

L'alianza ente Prusia ya Italia editar

Les crecientes tensiones ente Austria y Prusia pola supremacía nel mundu xermánicu, provocaron en 1866 la Guerra Austro-prusiana qu'ufiertó a los italianos la oportunidá de conquistar el Vénetu. El 8 d'abril de 1866, el Gobiernu Italianu, empuestu pol xeneral Alfonso La Marmora, realizó una alianza militar cola Prusia de Bismarck.

Ello ye que creóse alianza ente los dos Estaos que vieron nel Imperiu austriacu la torga de les respeutives unificaciones nacionales. Según los planes prusianos, Italia tenía qu'atacar Austria pol frente meridional. Mentanto, aprovechando la superioridá naval, invadir les mariñes dálmates, llevando'l campu de batalla a Europa central.

El primer ataque italianu editar

El 16 de xunu de 1866 Prusia empezó les hostilidaes contra dellos principaos xermanos aliaos d'Austria. El 19 de xunu Italia declarába-y la guerra a Austria, con entamu de les hostilidaes el 23 de xunu.

Al entamu del conflictu, l'exércitu italianu taba estremáu en dos grupos: el primeru, comandado por La Marmora que yera de Lombardía; el segundu, comandado pol xeneral Enrico Cialdini d'Emilia-Romaña.

El xeneral La Marmora sufrió una rápida derrota en Custoza el 24 de xunu.

Cialdini asedió la fortaleza austriaca de Borgoforte, al sur del Po.

Custoza supunxo un gran retrasu de les operaciones, pol tiempu perdíu en reorganizase tarreciendo una contraofensiva austriaca.

L'ésitu xeneral de la guerra vieno de les importantes victories prusianes nel frente xermanusobremanera en Sadowa el 3 de xunetu de 1866, obra del xeneral von Moltke. Dempués d'estes batalles los austriacos retirar a Viena. Unu de cada trés cuerpos armaos italianos dieron prioridá a la defensa de Trentín y Isonzo.

La determinación del anováu esfuerciu ofensivu editar

 
Enrico Cialdini.

El 5 de xunetu, llegó una telegrama del emperador de Francia Napoleón III, que prometía empezar una mediación xeneral, que dexaría qu'Austria llograra condiciones honorables que dexaren a Italia anexonase Venecia.

La situación yera particularmente embarazosa, por cuenta de que les fuercies armaes nun supieron ganar nengún enfrentamientu nel campu de batalla.

El gobiernu italianu buscó, poro, ganar tiempu, mientres el xeneral Alfonso La Marmora llograba «...una bona batalla pa tar en condiciones más favorables pa la paz».

El 14 de xunetu, nun conseyu de guerra en Ferrara, establecióse, finalmente una nueva actitú respeuto al prosiguir de la guerra:

  • Enrico Cialdini empondría un exércitu de 150 000 homes qu'avanzaría al traviés del Vénetu, mientres La Marmora, con cerca de 70 000 homes, caltuviera la defensa de la fortaleza del Cuadrilatero.
  • La Regia Marina de la mano del Almirante Persano buscaría la gloria, saliendo del puertu d'Ancona (cosa qu'intentó, el 20 de xunetu, nuna desastrosa derrota na batalla de Lissa de 1866).
  • El cuerpu de voluntarios de Garibaldi, reforzáu con una división, tendría d'enfusar en Trentín, averándose lo más posible a la capital.

Ello ye que agora l'alquisición del Vénetu yera cierta, pero yera urxente dar en la ocupación de Trentín antes de les negociaciones de paz.

La puxanza de les operaciones italianes editar

Nes selmanes siguientes, Cialdini dirixó al exércitu italianu a les veres del Po, de Ferrara a Udine. Crució'l Po y ocupó Rovigo el 11 de xunetu, Padova el 12, Treviso el 14; Santa Señora de Piave el 18, Valdobbiadene y Oderzo el 20, Vicenza el 21 y Udine el 22 de xunetu.

Mentanto, los voluntarios de Garibaldi partieron de Brescia escontra Trento abrir camín, el 21 de xunetu a la batalla de Bezzecca, que ganó. De la mesma, una segunda columna italiana llegaba, el 25 de xunetu, a les muralles de Trento. Pero Garibaldi recibió órdenes del Gobiernu italianu d'abandonar Trentín, que tuvo d'obedecer.

El cese de les hostilidaes producióse dempués del Armisticiu de Cormons, el 12 d'agostu de 1866, siguíu'l 3 d'ochobre de 1866 nel Tratáu de Viena. Asina Italia consiguió anexonase el Vénetu, Víctor Manuel entró triunfal en Venecia, y realizó un actu d'homenaxe na plaza de San Marcos. Pero entá faltaba anexonar al reinu: Roma, Trentín, Alto Adigio, Trieste, Istria, Dalmacia y la Suiza italiana (aparte les árees de llingua italiana en Córcega, Niza y Malta).

La conquista de Roma (1870) editar

Antecedentes editar

Giuseppe Garibaldi, dempués de la fundación del Reinu d'Italia prosiguió incansablemente les sos actividaes militares en busca de la unidá d'Italia, entamando aiciones ensin ésitu en 1862 al berru de: Roma o muerte!. La protesta de Napoleón III, que les sos tropes curiaben Roma, llevó al exércitu d'ocupación piamontés en Nápoles a repeler a Garibaldi, faciéndo-y prisioneru en Aspromonte (sur de Nápoles). En 1867 realiza una nueva marcha escontra Roma aprovechando la retirada de tropes franceses, que se ven obligaes a desembarcar otra vegada y a ganar al italianu en Mentana.

La conquista editar

 
Nesta semeya de la dómina, vense los escombros de la puerta romana Pía.

En xunetu de 1870 empezó la guerra franco-prusiana. A principios d'agostu Napoleón III llamó pa la guerra a la guarnición que defendía d'un posible ataque italianu a los Estaos Pontificios. Numberoses manifestaciones públiques demandaben que'l gobiernu italianu tomara Roma. El gobiernu italianu nun empecipió nenguna aición bélica direuta hasta l'esbarrumbamientu del Segundu Imperiu francés na batalla de Sedán. Víctor Manuel II unvió-y una carta a Pío IX, na que-y pidía guardar les apariencies dexando entrar pacíficamente al exércitu italianu en Roma, en cuenta de ufiertar proteición al papa. Pero esti negóse rotundamente.

L'exércitu italianu, dirixíu pol xeneral Raffaele Cadorna, crució la frontera papal el 11 de setiembre y avanzó amodo escontra Roma, esperando que la entrada pacífica pudiera ser axustada. Sicasí, l'exércitu italianu algamó la Muralla Aureliana el 19 de setiembre y sitió Roma. El papa siguió siendo intransixente y forzó a los sos zuavos a oponer una resistencia más que simbólica, ante la imposibilidá de la victoria. El 20 de setiembre, dempués de tres hores de bombardeos, l'exércitu italianu consiguió abrir una fienda na Muralla Aureliana (Breccia di Porta Pia). Los Bersaglieri colaron pela Vía Pía, dempués llamada Vía del XX de setiembre. 49 soldaos italianos y 19 zuavos morrieron en combate, y, tres un plebiscitu, Roma y el Lazio xunir a Italia.

Víctor Manuel ufiertó-y al papa como compensación una indemnización y caltene-y como gobernante del Vaticanu. Pero'l papa, que quería caltener el poder terrenal de la Ilesia, negóse, pos eso supunxera reconocer oficialmente al nuevu estáu italianu y declaróse prisioneru nel Vaticanu. Amás, sabiendo la influencia que tenía sobre los católicos, prohibió-yos a tolos católicos italianos votar nes eleiciones del nuevu reinu.

Esta situación, llamada Cuestión Romana, nun camudó hasta 1929, cuando Benito Mussolini y Pío XI roblaron los Pautos del Laterano.

El Irredentismu editar

 
La última fase de la Unificación d'Italia foi nes «tierres irredentas» del Adriáticu oriental, específicamente na Dalmacia italiana. En color violeta, los territorios del Reinu d'Italia en Dalmacia ente 1918 y 1947, coles islles de Cherso y Lussino cerca d'Istria, la provincia de Zara al centru y les islles de Lagosta y Cazza nel Adriatico meridional. En color mariellu, les llendes del italianu Gobiernatorado de Dalmacia ente 1941 y 1943, mientres la segunda guerra mundial.

La Unificación d'Italia sicasí nun se completara. Delles provincies, como Trentín, Alto Adigio, Trieste, Istria, Dalmacia y Ragusa entá siguíen so dominiu austriacu, polo que fueron denominaes provincies irredentas (non lliberar). Nestos llugares surdió un movimientu de calter nacionalista que buscaba la so incorporación a Italia. Esti movimientu, a favor d'unificar al Reinu d'Italia tamién la llamada Italia irredenta, socesivamente estendióse a les árees "franceses" de Niza y Córcega.

 
Tarxeta que representa Italia y la so reivindicación territorial sobre les poblaciones italianes en 1919.

La situación nun se desbloquió hasta'l final de la Primer Guerra Mundial, na qu'Italia entró del bandu aliáu cola promesa de recibir como compensación les Provincies Irredentas en manes austrohúngares. Sicasí, non toes estes provincies del Imperiu de los Habsburgu fueron trespasaes en 1918, sinón que Dalmacia (cola esceición de la ciudá de Zadar (Zara) y delles islles como Cherso, Lussino y Lastovo (Lagosta) pasó a formar parte de Yugoslavia.

El fascismu de Benito Mussolini consideró «irredentas» tamién Córcega, Niza y Malta, que taben baxu control de Francia y Reinu Xuníu. Mientres la Segunda Guerra Mundial, Reinu d'Italia ocupó toa Dalmacia, Córcega y Niza per dellos años hasta setiembre de 1943, cuando resultó ganada nel conflictu mundial.

La Italia irredenta foi xunida a Italia por Mussolini y esto remató'l procesu d'Unificación d'Italia mientres los primeros años de la segunda guerra mundial. Ente 1936 y 1943 Italia tamién se convirtió n'Imperiu, cuando'l Rei Víctor Manuel III foi coronáu Emperador d'Etiopía.

Dempués de 1945, Istria y Zara fueron vencíes a la Croacia (parte de Yugoslavia) del líder comunista Tito y rexistróse l'éxodu forzáu de casi tola población italiana (350.000 exiliaos) d'estes árees.

Movimientos secesionistes posteriores editar

 
Carmine Crocco, (Rionero in Vulture 1 de xunu de 1830 - Portoferraio 18 de xunu de 1905) unu de los artífices de la revolución de los bandíos llamaos «briganti».

Dempués de los primeros díes de la Espedición de los Mil de Garibaldi, y mientres dellos años siguientes, produciéronse delles revueltes pola independencia del Reinu de les Dos Sicilies que punxeron en dificultaes al naciellu Reinu d'Italia mientres los primeros años unitarios. Los revolucionarios fueron llamaos «briganti» (bandíos) porque practicaben sangrientes guerres de guerrilles y realizaben saqueos con homicidios.

Esta violenta contrarrevolución popular deber al fracasu de les ilusiones de reforma agraria amás del aumentu de los impuestos y pola confiscación de tierres borbóniques per parte del nuevu gobiernu piamontés.

La revuelta españó en casi tol sur a finales del 1861 y El Piamonte unvió a Nápoles a Enrico Cialdini dándo-y poderes estraordinarios con un total de 120 000 homes. Asina s'empezó una de les más cruentes represiones de la historia italiana.

 
Víctor Manuel III, rei d'Italia y emperador d'Etiopía, nacíu en Nápoles y autor de la total integración del sur italianu.

Dellos historiadores nacionalistes italianos[19] afirmen que casi toles matances fueron feches polos bandíos «briganti» p'apavorar a la población civil, que na so gran mayoría yera favorable a la Unificación d'Italia.

En 1864 instauróse la llei marcial nel ex Reinu de les Dos Sicilies y les rebeliones pudieron encalorase dafechu hacia l'añu 1868. En toos estos años morrieron un total de diecisiete mil meridionales en batalla o fusilaos por «bandolerismo»; esta cifra ye casi cimera a la de tolos cayíos nel sur d'Italia pa llograr la Unificación.[20]

Dempués de tomar de Roma» per parte de los italianos en 1870, l'Estáu Pontificiu terminó'l so sofitu a los briganti y rápido acabóse la guerrilla. Esti fechu foi consideráu (por historiadores como Benedetto Croce) como la prueba de qu'estes revueltes fueron artificialmente promovíes pol papa de Roma.

L'historiador Alfonso Scirocco[21] afirma que la Unificación foi completa na primer metá del sieglu xx, sumiendo totalmente los movimientos secesionistes mientres el gobiernu de Víctor Manuel III, nacíu en Nápoles y particularmente xuníu y afeccionado al sur d'Italia.

N'efeutu mientres el fascismu foi completada l'alfabetización de tol sur italianu, fueron construyíos hospitales y entidaes asistenciales en toles provincies al sur de Roma y foi empecipiáu un procesu de industrialización en delles ciudaes del sur, que se manifestó tamién nel fin de la enorme emigración acaecida nes décades anteriores.

Por causa de tou esto (xunto cola práuticamente total eliminación de la delincuencia entamada que plagaba rexones como Sicilia) en 1939 la mayoría de la población nel sur d'Italia sofitaba la unificación italiana y el nacionalismu italiano de Mussolini[22]

Situación actual editar

 
Les seis naciones signatarias del Tratáu de Roma de 1957.

Cola cayida del fascismu, que llogró'l consensu escontra la completa Unificación de los Italianos cola conquista d'Etiopía en 1936, los Aliaos empezaron una política de rexonalización d'Italia favoreciendo la creación de rexones independientes (como asocedió en Sicilia en 1946).

Los disidentes de la unificación fixeron la so apaición a lo llargo de la segunda metá del sieglu XX (sobremanera dempués de la segunda guerra mundial nes lleis de los estaos anexaos) y los simpatizantes del rexonalismu llegaron hasta los nuesos díes. Na actualidá esisten dos pequeños movimientos independentistes con representación d'un partíu políticu activu: unu nel norte (Lliga Norte) y otru al sur (Movimientu neoborbónico). Esti movimientu secesionista meridional ye parcialmente la resultancia de les antigües rebeliones de los llabradores contra'l nuevu gobiernu.

Una situación similar esiste nel autoproclamado Condáu de Seborga. La so demanda histórica d'independencia vien del ser escluyíos de los trataos qu'unificaron el modernu estáu italianu. Sicasí nun foi identificáu como un movimientu secesionista, yá que afirma que nunca foi parte d'Italia. Les reclamaciones d'independencia de Seborga nun fueron reconocíes por nengún gobiernu.

La provincia italiana d'Altu Adigio tuvo un fuerte movimientu secesionista, dirixíu pola mayoría austru-xermana qu'esixía la so unión con Austria (el deséu secesionista fíxose más fuerte darréu dempués del final de la Segunda Guerra Mundial).

Los partíos secesionistes esisten na actualidá, pero'l movimientu foi casi esaniciáu, en gran parte gracies a l'amplia autonomía concedida per parte del gobiernu italianu.

Hai poques naciones europees con una identidá cultural precisa y definida claramente como la italiana: mesmu pasáu históricu con "güelos" de l'antigua Roma y padres del "Rinascimento", mesma relixón católica, mesma llingua neollatina (y dialeutos neollatinos), mesmu costumes sociales (dende les lleis del derechu romanu hasta'l costumes alimenticies, pasando por diversiones comunes a tolos italianos como'l "calcio", etc...). Si analícense bien les grandes naciones na Europa occidental actual solamente Italia y Francia nun tuvieron sangrientes quebres (como Yugoslavia o Checoslovaquia o Alemaña estremada ente Austria-Alemaña occidental-Alemaña oriental) o sangrientos tentativos de quebra (como Gran Bretaña col Ulster o España colos Vascos): Italia y Francia solo sufrieron unos pocos años de terrorismu local y ensin munchos muertos (Italia n'alto Adigio y Francia en Córcega). Qu'Italia tenga "solamente" casi 150 años de tar xunida políticamente nun significa que nun llograra identidá cultural: el fascismu -anque con tolos sos males- llogró la completa alfabetización d'Italia y la capacidá de tolos italianos de falar/escribir/lleer n'italianu. Y la llingua nacional (cementada pola guerres mundiales) sigui creciendo n'importancia: nel 2003 per primer vegada l'idioma de Dante convirtióse -según la "Accademia della Crusca" na llingua falada en familia pol 51% de los italianos. Esto ye que creció en casi un sieglu y mediu del 2% (faláu solamente en Toscana) en 1861 a más de la metá agora! Hai que recordar qu'en Francia pa imponer la llingua d'oil de París tardaron cinco siglos ya inda agora hai munchos franceses qu'utilicen la llingua d'oc nel sur francés... N'otres pallabres: la unificación d'Italia ye un sucesu en fin y al cabu. Ente un romanu y un lombardu de Milán nun esiste les diferencies qu'hai ente un madrilanu y un catalán de Barcelona, por casu.[23]

Anguaño la mayoría de los italianos sofita la continuación del procesu d'Unificación d'Italia na actual Unificación d'Europa. Dicha Unificación europea empecipióse nos Trataos de Roma de 1957 y foi promovida por Alcide De Gasperi, consideráu unu de los padres fundadores» de la Unión Europea.[24]

La unificación d'Italia na ficción editar

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Según dellos ambientes filoborbónicos, el papel conspirativo de la masonería o de los intereses de les distintes potencies europees (concretamente'l Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda, interesada en crear un fuerte antagonista a la enemiga Francia) tamién s'aducieron como una de les causes del «Risorgimento». Vease: presentación de Giuseppe Ressa, parte 1, páx.15

Referencies editar

  1. Antonio Gramsci, Quaderno 19 – Il Risorgimento italianu, Turin, Einaudi, 1977 (con introducción y comentarios de Corrado Viviani) páx.3-4
  2. Cita estrayida de: Ernesto Galli della Loggia, L'identità italiana, Bolonia, Il Mulino, 1998, páx. 31, ISBN 88-15-06612-8
  3. Derek Beales y Eugenio Y. Biagini, Il Risorgimento y l'unificazione dell'Italia, Bologna, Il Mulino, 2005, páx.16 ISBN 88-15-09856-9
  4. dambes cites son estrayíes de: Benedetto Croce España na vida italiana del Renacimientu, traducción de Francisco Gonzáles Rios, prólogu d'Antonio Prieto, Sevilla, Editorial Renacimientu, 2007, páx. 336 y 337, ISBN 9788484722687 (orig.: Benedetto Croce, La Spagna nella vita italiana della Rinascenza, II edición, Bari, Giuseppe Laterza y Figli, 1922)
  5. Cita estrayida de: Benedetto Croce, ibídem p. 338
  6. cita estrayida de: Antonio Dominguez Ortiz, Historia d'España. L'antiguu réxime: los Reis Católicos y los Austria” (tomu 3 de la Historia d'España empobinada por Miguel Artiola), Alianza Editorial, Madrid, 1988, páx. 369, tomu 3 ISBN 84-206-9572-6 (ISBN 84-206-9573-4 (obra completa)
  7. Benedetto Croce, op. cit., Sevilla, 2007, páx. 31 y 32
  8. Cita estrayida de: Benedetto Croce, ibíd., Sevilla, 2007, páx. 32
  9. Xunetu 1859: Tropes italianes en Lussino y Cherso (Dalmacia)
  10. [1]
  11. presentación de Giuseppe Ressa, parte 1, páx.8
  12. Cartes de Cavour a Rattazzi del 9 d'abril de 1856 [ Lettres dè Cavour à O.Rattazzi, Paris, 1862, p.247; citata da Ò Clery “ La Rivoluzione italiana “, Ares, 2000]
  13. presentación de Giuseppe Ressa, parte 1, páx.19
  14. Giacinto dè Sivo, op. cit. páx.525
  15. George Mundy, Finar delle Due Sicilie y la Marina britannica, Berisio, Napoli, 1966, páx.199
  16. Francesco Saverio Nitti, Scienze delle Finanze, Pierro, 1903, p.292.
  17. El portal del sur, los plebiscitos
  18. El portal del sur, l'asediu de Gaeta
  19. Alfonso Scirocco, In difesa del Risorgimento p.48
  20. Real Casa di Borbone delle Due Sicilie - Storia
  21. Scirocco Alfonso. In difesa del Risorgimentop. 38
  22. Alberto Mario Banti. Il Risorgimento italianu p.46
  23. Alberto Mario Banti. Il Risorgimento italianu. p. 137
  24. Pietro Scoppola, La proposta politica di De Gasperi

Bibliografía editar

  • Pio Nonu: A Study in European Politics and Religion in the Nineteenth Century by Y.Y.Y. Hales (P.J. Kenedy, 1954)
  • Edgar Holt, The Making of Italy 1815-1870, Atheneum, New York (1971).
  • Bernardino Barbadoro, Ventisette secoli di storia D´Italia, Asociación Dante Alighieri, Buenos Aires.
  • Alberto Mario Banti, La nazione del Risorgimento: parentela, santità y onore alle origini dell'Italia unita, Torino, Einaudi, 2000 (Biblioteca di cultura storica; 225)
  • Alberto Mario Banti, Il Risorgimento italianu, Roma-Bari, Laterza, 2004 (Quadrante Laterza; 125)
  • Benedetto Croce, España na vida italiana del Renacimientu, Sevilla, Editorial Renacimientu, 2007, ISBN 9788484722687
  • Derek Beales y Eugenio Y. Biagini, Il Risorgimento y l'unificazione dell'Italia, Bolonia, Il Mulino, 2005, ISBN 88-15-09856-9
  • Raffaele De Cesarea, The Last Days of Papal Rome, Archibald Constable & Co, London (1909)
  • Franco Della Peruta, L'Italia del Risorgimento: problemi, momenti y figure, Milano, Angeli, 1997 (Saggi di storia; 14)
  • Franco Della Peruta, Conservatori, liberali y democratici nel Risorgimento, Milano, Angeli, 1989 (Storia; 131)
  • Ernesto Galli della Loggia, L'identità italiana, Bolonia, Il Mulino, 1998, ISBN 88-15-06612-8
  • Carlo Ghisalberti, Istituzioni y società civile nell'età del Risorgimento, Roma-Bari, Laterza, 2005 (Biblioteca universale Laterza; 575)
  • Antonio Gramsci, Quaderno 19 – Il Risorgimento italianu, Turín, Einaudi, 1977 (con introducción y comentarios de Corrado Viviani)
  • Denis Mack Smith, Il Risorgimento italianu: storia e testi (Nuova ediz.), Roma-Bari, Laterza, 1999 (Storia e società)
  • Lucy Riall, Il Risorgimento: storia e interpretazioni, Roma, Donzelli, 1997 (Universale; 2)
  • Rosario Romeo, Risorgimento y capitalismu, Roma-Bari, Laterza, 1998 (Económica Laterza; 144) (1ª ed. 1959)
  • Alfonso Scirocco, L'Italia del risorgimento: 1800-1860 (vol. 1 di Storia d'Italia dall'unità alla Repubblica), Bologna, Il mulino, 1990 (-y vie della civiltà)
  • Alfonso Scirocco, In difesa del Risorgimento, Bologna, Il mulino, 1998 (Collana di storia contemporanea)
  • Pietro Scoppola, La proposta politica di De Gasperi, Bologna, Il Mulino, 1977.
  • Stuart J. Woolf, Il risorgimento italianu, Torino, Einaudi, 1981 (Piccola biblioteca Einaudi; 420)
  • Arnaldo Mauri, L'oltre Adriatico, un obiettivo mancato nel processo di unificazione nazionale. Cause y conseguenze politiche ed economiche, WP. n. 9/2011, Dipartimento di Economia, Management y Metodi quantitativi, Università degli Studi di Milano, 2011.[2]

Enllaces esternos editar