Valdeolea

conceyu de Cantabria (España)

Valdeolea ye un conceyu de Cantabria (España), asitiáu na contorna de Campoo-Los Valles, na zona meridional de la Comunidá. Llenda al norte cola sierra de Híjar y los conceyos de Hermandad de Campoo de Suso y Campoo de Enmedio, al oeste con Valdeprado del Río y al este y al sur cola provincia de Palencia.

Valdeolea
Alministración
País España
Autonomía Cantabria
Partíu xudicial Reinosa
Tipu d'entidá conceyu de Cantabria
Alcalde de Valdeolea (es) Traducir Fernando Franco González
Nome oficial Valdeolea (es)[1]
Códigu postal 39418
Xeografía
Coordenaes 42°52′40″N 4°09′44″W / 42.877777777778°N 4.1622222222222°O / 42.877777777778; -4.1622222222222
Valdeolea alcuéntrase n'España
Valdeolea
Valdeolea
Valdeolea (España)
Superficie 83.72 km²
Altitú 953 m
Llenda con Aguilar de Campoo, Brañosera, Hermandad de Campoo de Suso, Campoo de Enmedio y Valdeprado del Río
Demografía
Población 882 hab. (2023)
- 502 homes (2019)

- 445 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.15% de Cantabria
0% de España
Densidá 10,54 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata
Estación de Feve en Mataporquera.

Toponimia editar

El nome del conceyu significa lliteralmente «valle d'Olea» (Val-de-Olea), faciendo referencia a unu de los pueblos que s'alluga al norte del conceyu y que da nome al mesmu. Olea ye anguaño unu de los pueblos más grandes del valle, pero aun así y a pesar de dar nome al conceyu paez que nunca funcionó como capital del mesmu, pos yera nel barriu de Casasola (en Reinosilla) onde s'axuntaben los representantes de los conceyos de la Hermandad y darréu la capital del conceyu asitiar en Mataporquera, anguaño'l pueblu más grande debíu al desenvolvimientu industrial y ferroviariu que sufrió en décades pasaes.

Xeografía editar

Ye unu de los conceyos más meridionales de Cantabria y l'últimu conceyu que se traviesa antes de salir de Cantabria y entrar na provincia de Palencia na tradicional vía de comunicación ente Santander y la Pandu central, al traviés de la carretera nacional N-611, l'Autovía A-67 y el ferrocarril. Pol conceyu pasa tamién el Ferrocarril de La Robla, de la compañía Feve.

Como interés hidrolóxicu cabo destacar que ye l'únicu conceyu de Cantabria que les sos agües arramen al océanu Atlánticu al traviés de la conca del Duero. Esto debe a que'l ríu Camesa, un afluente del Pisuerga, traviesa'l conceyu de norte a sur.

Clima editar

El conceyu encaxa dientro del clima denomináu oceánicu de transición, con dellos componentes de clima de monte por cuenta de la so altitú. El so clima ye en realidá un amiestu de clima mediterraneu continentalizado (al tar abiertu a la pandu castellanu) con influencia oceánica anidiada poles sierres de Isar y la cordal Cantábricu. Esta mezcolanza climática manifestar por iviernos bien fríos con frecuentes nevaes y xelaes nocherniegues ente payares y abril y branos medianamente calorosos mientres el día y frescos pela nueche.

Tocantes a les precipitaciones, anque son alzaes, son bastante menores que na mariña de Cantabria. Pel hibiernu suelen ser en forma de nieve o de xarazu si la temperatura nun ye lo suficientemente baxa. Les precipitaciones suelen concentrase nes zones altes.

Historia editar

Valdeolea ye clave pa conocer el procesu de romanización de la Cantabria antigua. El so territoriu yera travesáu pela vía que xunía Pisoraca (Herrera de Pisuerga) con Portus Blendium, y los sos campos, marcaos por numberosos términos augustales –alcontráronse casi una ventena– que dixebraben los prata de la Legio IIII Macedonica del ager de Iuliobriga, l'asentamientu romanu más importante qu'hubo nel antiguu territoriu cántabru y que los sos restos alzar nel conceyu vecín de Campoo de Enmedio. D'aquellos tiempos sobresal el xacimientu de Camesa-Rebolledo, sobre'l cual especúlase pudiera ser Octaviolca. Trátase d'una villa con delles dependencies termales, qu'agospió más tarde un templu cristianu y una necrópolis, exemplos de la repoblación de la contorna na Alta Edá Media.

Nel sieglu X, mientres el reináu d'Alfonsu III d'Asturies, Valdeolea y la so redolada figuraben integraos nuna demarcación territorial denomada Campu Pau. Yá en 1183, nuna donación que'l rei Alfonsu VIII de Castiella fixo al obispu de Burgos, la contorna ye yá rexistrada como Campoo y dos sieglos más tarde, nel Magüetu de Behetrías de 1351, figura dientro de la merindad d'Aguilar de Campoo.

Mentanto, los asentamientos permanentes que surdieron nestos sieglos nel territoriu de Valdeolea articular en catorce concejos, institución llamada a pervivir mientres tol Antiguu Réxime: Camesa, colos barrios de Barriopalacio, Camesa y Rebolledo; Castrillo y barriu de L'Haya; Cuena y les cases de Monesteriu; Espinosa; La Llomba; Matu de Focete; Mataporquera; Matarrepudio; Olea; Reinosilla y venta de Casasola; Santa Olalla; el conceyu mayor de Les Quintanillas, compuestu por Bercedo, Les Henestrosas, La Quintana y Les Quintanillas; y les villes de Hoyos y San Martín. Toos ellos dependíen del rei, salvu Hoyos y San Martín, que, dende mediaos del sieglu XV, tuvieron venceyaos a la casa Bravu Hoyos. La regulación del funcionamientu de cada conceyu establecer nunes ordenances, de les cualos solo caltener les de Camesa y dellos capítulos de les de Mataporquera. Según les primeres, el conceyu taba alministráu por dos rexidores y cuntaba con un fiel, encargáu del cobru de repartimientos vecinales.

Nos sieglos XIV y XV los conceyos de los territorios de Campoo arrexuntar nes hermandaes de Campoo de Enmedio, Campoo de Suso, Campoo de Yuso, Valdeolea, Valdeprado, Los Carabeos y Cinco Villes. Caúna escoyía añalmente a un procurador síndicu xeneral, vocal nato nes xuntes del Conceyu Xeneral de la Merindad de Campoo na villa de Reinosa. Esti oficial presidía la Xunta d'Hermandad, compuesta polos rexidores y fieles-diputaos de los conceyos. Tolos años celebraba una Xunta (nun había fecha fixa pa la Hermandad de Valdeolea) presidida pol correxidor de Reinosa (cargu creáu a finales del sieglu XV), na cual escoyíen a los procuradores síndicos, a los alcaldes de la Santa Hermandad y, dende 1766, a los diputaos de abastos y ‘personeros síndicos del común’. Axuntar en Casasola y formaben parte d'ella tolos conceyos del valle sacante les villes d'Hoyos y San Martín de Hoyos y Cuena, que, sicasí, sí pertenecía a la Merindad de Campoo.

Mientres l'Antiguu Réxime los siete hermandaes, la villa de Reinosa y Valderredible formaron parte de la xurisdicción conocida como Correximientu de Reinosa y Merindad de Campoo (Partíu de Reinosa), incluyíu nel partíu de Palencia de la provincia de Toro, circunscripción fiscal surdida en redol al añu 1500. Tres la llegada al poder de la dinastía de los Borbones tratar de xeneralizar y uniformizar la división territorial del Estáu, creando intendencies qu'axuntaren les funciones de xusticia, policía, finances y guerra. Tres dellos reaxustes quedaron amenorgaes a 22 en 1749. Nes primeres décades del sieglu XIX esta zona conoció diversos cambeos: el 24 d'agostu de 1803 suprimióse la provincia de Toro y el 1 de xineru de 1806 el partíu de Reinosa quedó incorporáu a la provincia de Palencia. Ente 1810 y 1813 formó parte de la prefeutura de Santander; de 1814 a 1822 pasó a la provincia de Palencia; en 1822 quedó incluyida na provincia constitucional de Santander; ente ochobre de 1823 y 1833 volvió formar parte de la provincia de Palencia. Finalmente, en payares de 1833 incorporóse definitivamente a la provincia de Santander. Figura como conceyu nel Decretu orgánicu de 23 de xunetu de 1835, dientro del partíu xudicial de Reinosa.

Naturaleza y clima editar

 
Ríu Camesa al so pasu por Santa Olalla

Nesti conceyu alternen los ambientes de transición atlánticos y mediterráneos, frutu de la so situación ente un clima oceánicu y un clima mediterraneu continental. Tienen especial interés ecolóxicu la zona del Alto del Bardal y el Monte Endino, pobláu por carbayos y hayas. Per otra parte, nel ríu Camesa puede vese un curiosu monte de ribera pobláu por sauce y chopos.

Tocantes a les especies animales, en Valdeolea hai mamíferos como'l llobu, el xabalín, el melandru y el corzu. Atendiendo a les aves, pueden reparase'l alimoche y la utre lleonada nos roquedos; l'azor, l'águila calzada y la leonada nes praderíes y montes; nel ríu Camesa abonden el cámbaru señal (cámbaru americanu) y les culiebres d'agua.

El clima del conceyu podría definise como oceánicu de transición con iviernos fríos. Ye una de les zones de Cantabria con menos precipitaciones, anque aun así son abondoses casi tol añu y solo produzse seca pel branu. Los iviernos son fríos, especialmente pola altitú del conceyu, que tien una altitú media de 1000 metros sobre'l nivel del mar. Les nevaes son frecuentes pel hibiernu y prodúcense xelaes dende payares hasta abril. El branu ye calorosu mientres el día, anque frescu peles nueches por cuenta de la altitú.

Llocalidaes editar

 
Mataporquera

Los sos 1.301 habitantes (INE, 2006) viven distribuyíos en 19 pueblos. La mayoría d'ellos tienen una población bien escasa raspiándose en dellos casos la despoblación. Mataporquera (la capital) apigura gran parte de la población. Los pueblos son:

Demografía editar

Casi'l 80% de la población del conceyu vive na capital (Mataporquera). Nenguna de les demás llocalidaes superen los 50 habitantes, tando la mayoría d'elles per debaxo de los 20. Con éses el conceyu sufre una gran despoblación, si salvamos el nucleu de la capital.

Ente 1950 y 1960 algamóse la población más alta del conceyu, devasándose los 4000 habitantes, sobremanera gracies al ferrocarril y a les empreses asitiaes en Mataporquera. Dende entós la población foi menguando hasta les cifres actuales nes que se devasen, por pocu, el millar d'habitantes.

Evolución demográfica
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2006
2.335 2.600 2.805 3.087 3.106 4.033 4.592 3.515 2.310 1.947 1.503 1.301

Fonte: INE

Gráfica d'evolución demográfica de Valdeolea ente 1988 y 2008
Gráfica d'evolución demográfica de Valdeolea ente 1900 y 2000

Economía editar

La tipoloxía de los suelos del conceyu favoreció la ganadería vacuna de carne, anque tamién la ovina, siendo una de les poques zones de Cantabria favorables al llendo d'oveyes que tien muncha tradición nel conceyu. Hasta la llegada del ferrocarril a Mataporquera nel sieglu XIX, el conceyu yera eminentemente rural al igual que'l restu de la contorna de Campoo-Los Valles. El ferrocarril favoreció la instalación d'industries en Mataporquera que foi especialmente notable a mediaos del sieglu XX, destacando la empresa cementera "Cemento ALFA", qu'entá sigue en funcionamientu.

Dende los años 70 la industria foi perdiendo pesu y na actualidá esti sector ta bastante menguáu, anque sigui teniendo bastante pesu comparáu con otros conceyos rurales de Cantabria. Na actualidá'l conceyu trata de desenvolver el turismu rural, que paez unu de los sectores más vidables pa los próximos años por cuenta de la perda d'importancia del sector agrariu.

Na siguiente tabla amuésase la distribución de la población por sectores económicos:

15.8
Construcción 13.4
24.9
45.8

Patrimoniu editar

 
«El Cabezudo», de 4,85 metros, el más altu de los menhires de Valdeolea.
 
Ilesia de Santa María La Real

Valdeolea destaca pol so patrimoniu natural, artísticu y cultural. La so xeografía ta apinada d'interesantes exemplos d'arte románicu que lo inclúin nel País del Románicu, lo mesmo que de megalitismu, con numberosos menhires jalonan bona parte del territoriu, daqué inéditu en Cantabria. Destaquen los siguientes bienes d'interés cultural nel conceyu:

Amás, hai dos Bienes d'interés local:

  • Edificiu noble de Henestrosas de les Quintanillas.
  • Ponte de Casasola en Casasola.

Y tres Bienes inventariaos:

  • Ponte de Santa Olalla
  • Ponte de Reinosilla
  • Una de les Llocomotores de Vapor ("Udías, María, Revilla, Peñacastillo, Agarrada y Begoña 3"), en concretu la locomotor Begoña 3, alcontrada en Mataporquera.

Alministración editar

Debíu al calter industrial del conceyu, el votu d'esquierdes siempres foi'l mayoritariu, sobremanera na capital, non tantu nes zones rurales del conceyu. Por eso, a pesar de ser un conceyu rural gobierna tradicionalmente el PSOE.

Aun así anguaño Fernando Franco González (PP) ye l'alcalde del conceyu dempués de ganar les eleiciones de 2015. Les siguientes tables amuesen los resultaos de les eleiciones municipales celebraes nel añu 2003 y 2007.[2]

Eleiciones municipales, 25 de mayu de 2003
Partíu Votos % Conceyales
PSOE 429 44,09 % 5
PP 312 32,07 % 3
PRC 147 15,11 % 1
  • Alcalde electu: Ángel Calderón Sainz (PSC-PSOE).
Eleiciones municipales, 27 de mayu de 2007
Partíu Votos % Conceyales
PSOE 428 48,14 % 5
PP 263 29,58 % 3
PRC 141 15,86 % 1
  • Alcalde electu: Ángel Calderón Sainz (PSC-PSOE).

Persones pernomaes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Resultaos eleutorales de Valdeolea, en ElPaís

Enllaces esternos editar