Vallanca ye un conceyu del Rincón de Ademuz, na provincia de Valencia (Comunidá Valenciana, España).

Vallanca
escudo de Vallanca (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques Rincón de Ademuz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Vallanca (es) Traducir Nuria Millan Eslava (es) Traducir
Nome oficial Vallanca (es)[1]
Códigu postal 46145
Xeografía
Coordenaes 40°03′46″N 1°20′20″W / 40.0629°N 1.339°O / 40.0629; -1.339
Vallanca alcuéntrase n'España
Vallanca
Vallanca
Vallanca (España)
Superficie 56.6 km²
Altitú 950 m
Llenda con
Demografía
Población 144 hab. (2023)
- 76 homes (2019)

- 63 muyeres (2019)
Porcentaxe 6.58% de Rincón de Ademuz
0.01% de provincia de Valencia
0% de Comunidá Valenciana
0% de España
Densidá 2,54 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
vallanca.es
Cambiar los datos en Wikidata


Xeografía editar

Vallanca ta asitiada, de forma gradiada, na aguada sur d'un cuetu,a 973 m d'altitú. A los sos pies escurre, fondamente encaxáu, el ríu Bohílgues, que naz na partida de la Vega a unos 2 km al sur de la población, pa siguir serpenteando sobre piedra tosca hasta la so desaguada na marxe derecha del ríu Turia, en Ademuz.

 
Vista xeneral (meridional) de Vallanca (Valencia), dende'l cuetu frontero.

Nucleos editar

Historia editar

Vallanca apaez na documentación de principios delsieglu XIII, como parroquia incluyida nes tierres d'Ademuz, dientro del obispáu de Segorbe. La esistencia de la so dezmería acreitar nun documentu de 1232. Mientres la Edá Media foi un llugar de cierta relevancia nel contestu comarcal dada la so situación fronteriza con Castiella, yá que yera la población más occidental del términu de Ademuz.[2]

A pesar de ser la segunda parroquia del Términu Xeneral de Ademuz, el so independecia alministrativa nun llegó hasta 1695, cuando Carlos II dio-y el títulu de Villa Real, convirtiéndola na tercer población con esta distinción na comarca del Rincón de Ademuz, dempués de los dos villes históriques: Castielfabib y Ademuz. Inda nel añu 1699 roblábase documentu de concordia ente Vallanca y Ademuz pa determinar la repartida d'edificios públicos y derechos qu'hasta entós fueren comunes.[3]

Demografía editar

Evolución demográfica[4]
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1986 1987 1988 1989 1990 1995 2000 2005 2010 2013
1087 1143 1141 1026 974 880 695 463 332 300 300 287 284 281 250 235 180 148 159

Economía editar

La so base económica anicia fundamentalmente na agricultura, la ganadería y l'esplotación forestal, anque esta postrera tópase bien escosa. Dientro de los cultivos de secanu atópense los ceberes, frutales y viñes. Coles agües del ríu Bohílgues riéguense les güertes, na que se collechen ceberes, maíz, hortolices y frutales, especialmente mazanes. Amás de la omnipresente almendra, la nuez ye l'otru frutu secu qu'abonda nes zones húmedes del términu y que tien fama pola so calidá. La ganadería cunta con cabeces de lanar, porcín y truébanos d'abeyes.

Patrimoniu históricu editar

Arquiteutura relixosa editar

 
Ilesia parroquial de San Antonio de Padua
  • Ilesia parroquial de La nuesa Señora de los Ánxeles. La parroquia de Vallanca topar ente les más antigües del Rincón de Ademuz, documentándose el so dezmería yá nel primer terciu del sieglu XIII. Sicasí, el templu parroquial que güei podemos contemplar, que vieno sustituyir al antiguu, tomó'l so aspeutu definitivu a la fin del sieglu XVII. Trátase d'un edificiu barrocu que tien planta llonxitudinal, con ancha nave central y seis capilla llaterales comunicaes ente sigo. Del so interior lo más destacable ye l'usu de la decoración en esgrafiado, que los sos motivos son carauterísticos de la última década del sieglu XVII y tán realizaos en blancu sobre fondu negru. Anque presentes n'otros templos comarcales los esgrafiados de la ilesia parroquial de Vallanca desenvolver con especial amplitú y perfeición y son, ensin dulda, los meyor calteníos naquel ámbitu llocal.[5]
  • Ermita de San Roque. Alzada orixinalmente so la advocación de la Santísima Trinidá, la so construcción tuvo llugar mientres el primer terciu del sieglu XVII. La planta en forma de cruz llatina. Del esterior sobresal la so portada, consistente nun senciellu arcu de mediu puntu d'ampliu dovelaje, según les numberoses cruces de talla ensertes nos murios, cuatro de les cualos aluden a la so advocación trinitaria orixinal.[6] Ye célebre la romería que s'efectúa'l 16 d'agostu, con gran arribación de fieles.
  • Ilesia parroquial de San Antonio de Padua. Asitiada en Negrón, aldega de Vallanca. La estructura del edificiu del sieglu XVIII ye d'una simplez franciscana: planta rectangular, estremada en tres tramos que constitúin capiya mayor, cuerpu y coru.[7] Dende 1868 la ermita de Negrón adquirió'l rangu d'ilesia parroquial, sirvida por un rector.
 
Estación XV del Viacrucis de Vallanca (Valencia): Resurrección de Jesús.
  • El Vía Crucis de la villa, de recién construcción, basáu en lladriyos cerámicos enmarcaos en cuadru de fierro y coronáu por cruz: estender ente la población y l'ermita de San Roque, onde se topen les últimes estaciones.

Arquiteutura civil editar

  • Molín de la Villa.[8] La so construcción llevar a cabu a finales del sieglu XVI, socatrada por dos vecinos de Vallanca. Anque nun principiu cuntó cola oposición de la municipalidá de Ademuz, qu'entós tenía'l derechu d'instalación de fornos y molinos nel so términu municipal, el molín de Vallanca finalmente foi alzáu y na so fachada lluz l'escudu qu'estremaba los edificios municipales ademuceros, los cuatro barras en losange y coronaes de la Casa d'Aragón.[9]
  • Casa Abadía. Edificiu de finales del sieglu XVI, baltáu apocayá. Na so cortil llevantóse un edificiu de nueva planta. Caltiénse inda l'escudu familiar del cura párrocu que mandó construyila, mosén Pedro Martín Carrasco.[10]
  • Casa Pósito. Antiguu almacén municipal de granos, ye un edificiu que data de mediaos del sieglu XVIII.[11] Anguaño acueye l'axencia de llectura municipal.
  • Arquiteutura popular. La villa de Vallanca cunta con numberosos rincones con encantu. Un bon númberu de cases inda llucen el so aspeutu orixinal, coles téuniques constructives vernácules, que se topen ente los meyores del Rincón de Ademuz.

Tocantes a les edificaciones nel ámbitu rural del secanu vallanquero destaca la Barraca de Josezón, una notable construcción de piedra seca, paradigma de les esistentes en diversos puntos del Rincón de Ademuz; tantu pol so gandiosidad tectónica como pola so guapura formal tendría de tar catalogada ya inventariada -Inventariu del Patrimoniu Européu (IPCE)-, incluyéndose ente los monumentos locales más singulares, pos el so valor arquiteutónicu facer universal. Dichos edificios entroncan coles construcciones protohistóriques y de tradición celta, y fueron alzaes como abellugu de llabradores y pastores en distintos momentos históricos de la espansión ganaderu-forestal y agrícola de la contorna.

Fiestes y tradiciones locales[12] editar

 
Fuente-abrevadero de les escueles. Vallanca
  • El vienres más cercanu al 17 de xineru día de San Antón, en cada barriu encienden fogueres onde los vecinos axuntar pa celebrar la festividá del santu.
  • El día 2 d'agostu ye la fiesta de La nuesa Señora de los Ánxeles, patrona del conceyu.
  • Celebra les sos fiestes patronales en redol al 16 d'agostu, n'honor al so patrón San Roque.
  • Romería de Santerón. Esta fiesta ta rellacionada cola devoción santeronera. Añalmente celébrase romería al santuariu conquense de Santerón, onde se rexunten xentes d'unu y otru llau de la frontera castellanu-valenciana. El sábadu de Pentecostés ye celebráu nel santuariu con misa, procesión de la Virxe, comíes típiques, mercáu, bailles al son de la pita y la caxa (tabal y dolçaina), etc. Son destacables les vistoses corríes de caballos pel prau de Santerón.
  • Cada siete años del 16 al 26 de setiembre celebra'l Septenariu de La nuesa Señora de Santerón. Baxar a la Virxe a costazos, dende la so ermita asitiada en términu d'Algarra (Cuenca) hasta la Villa de Vallanca. Mientres los nueve díes siguientes tienen llugar les llamaes Fiestes Gordes, nes que Vallanca convertir na capital espiritual y festivo de les tierres del Rincón de Ademuz. El XLII septenariu de la celebración mariana tuvo llugar en 2012 y el próximu, que va ser el XLIII, tendría de celebrase en 2019.
  • El 17 de xunu celebrar na aldega de Negrón, la fiesta del so patrón, San Antonio de Padua.
  • Vallanca cuenta, amás, con una rica tradición musical popular, única na contorna. Los espertos gaiteros vallanqueros yeren reclamaos antaño en toles fiestes del Rincón de Ademuz p'animar bailles, solemnizar procesiones ya intervenir en cualquier actu festivu. La música de los ejecutantes de la pita y la caxa de Vallanca -denominaciones locales de la dulzaina y el tamboril de les zones valencianoparlantes- foi recoyida y publicada nuna grabación.[13]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Fonte: Eslava Blasco, R.: Vallanca y el so patrimoniu.... Pp. 5-6 y 14.
  3. Fonte: Eslava Blasco, R.: Vallanca y el so patrimoniu.... Pp. 37-38.
  4. Fonte: Institutu Nacional d'Estadística [1]
  5. Fonte: Eslava Blasco, R.: Vallanca y el so patrimoniu.... Pp. 13-77.
  6. Fonte: Eslava Blasco, R.: Vallanca y el so patrimoniu.... Pp. 79-87.
  7. Fonte: Eslava Blasco, R.: Vallanca y el so patrimoniu.... Pp. 89-96.
  8. Fonte: Raúl Eslava Blasco, molín fariñeru+de+Vallanca.pdf Los molinos fariñeros del Rincón de Ademuz (I): un intentu d'establecimientu en Vallanca, na revista ABABOL, nᵘ31, añu 2002.
  9. Fonte: Eslava Blasco, R.: Vallanca y el so patrimoniu.... P. 22.
  10. Fonte: Eslava Blasco, R.: Vallanca y el so patrimoniu.... Pp. 28-31.
  11. Fonte: Eslava Blasco, R.: Vallanca y el so patrimoniu.... P. 54.
  12. Ver: Eslava Blasco, R.: Vallanca y el so patrimoniu.... Pp. 115-150.
  13. Música de la romería a la Virxe de Santerón y cantares populares de Vallanca. Escoyeta y direición de Fermín Pardo Pardo. Edición de Y. G. Tabalet. Alboraia, 2000. 636-CD.

Bibliografía editar

Galería editar


Enllaces esternos editar