Valonia[1] o la Rexón Valona (en francés: «Région Wallonne» y n'alemán: «Wallonische Region»), tamién llamada Valonia, ye una de les trés rexones que componen Bélxica. La so capital ye Namur y constitúyese, tal que lo preve l'Artículu 5 de la Constitución belga, de les provincies de Brabante Valón, Henao, Liexa, Luxemburgu y Namur.

Valonia
Bandera de Valonia (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Bélxica Bélxica
ISO 3166-2 BE-WAL
Tipu d'entidá rexón de Bélxica
Capital Namur
Minister-President of Wallonia (en) Traducir Elio Di Rupo
Llingües oficiales francés
alemán
División
Xeografía
Coordenaes 50°21′N 5°16′E / 50.35°N 5.27°E / 50.35; 5.27
Superficie 16844 km²
Llenda con Rexón Flamenca, Renania-Palatináu, Limburg, Renania del Norte-Westfalia, Champaña-Ardenes, Altos de Francia y Gran Este
Puntu más altu Signal de Botrange (es) Traducir
Altitú media 163 m
Demografía
Población 3 645 243 hab. (2020)
Densidá 216,41 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Fundación 8 agostu 1980
wallonie.be
Cambiar los datos en Wikidata

La Rexón tien una superficie de 16 844 km² y una población d'aproximao 3 500 000 d'habitantes, lo que representa un 55 % de la superficie y un 32 % de la población belga.

Creada en 1970 arriendes de les reivindicaciones del Movimientu valón pa una reconocencia política de Valonia, adquier un poder de decretu y un poder executivo cola llei especial del 8 d'agostu de 1980. Estos poderes tán representaos, respeutivamente, pol Parllamentu y el Gobiernu valón, con sede en Namur.

Xeografía editar

Valonia puede asitiase aproximao a partir de la cuenca hidrográfica del ríu Mosa. Cola esceición de la provincia de Brabante valón, al sur de Bruxeles, y una gran parte de Henao al oeste, atestando con Francia; el restu de Valonia (salvu dos o tres enclaves, particularmente al llau del Gran Ducáu de Luxemburgu) pertenez a la cuenca del Mosa.

Esta cuenca ye valona en 12 000 de los sos 36 000 km². La cuenca del Mosa cubre trés cuartes partes del territoriu valón. Mouse, por Givet (en Francia), Dinant, Namur, Huy, Liexa, al norte d'Ardenne estableciéronse trés de los cuatro grandes ciudaes valones: Charleroi a veres del ríu Sambre, Namur na confluencia del Sambre y del Mosa, Liexa. La cuarta gran ciudá, Mons, asitiar al oeste de Charleroi fora de la cuenca mosana de Hainaut.

El riegu Sambre-Mosa, enllargáu pol Vesdre al este de Liexa escontra Verviers, vio surdir nel sieglu XVIII y nel sieglu XIX el riegu industrial que s'enllarga tamién escontra l'oeste, en Henao, escontra La Louvière, Mons y la rivera Haine. Concentrando en 1000 km² cerca de los dos tercios de la población y una industria qu'inclusive en cifres absolutes (aceru y carbón) foi la segunda del mundu. La cuenca mosana, siquier del sieglu IX al XIII, como lo demostró l'historiador Félix Rousseau (1887–1981) ye'l sitiu onde s'estableció, dende'l so puntu de vista, una especie de civilización, l'arte mosano, l'arte escaldense determináu pola arquiteutura de Tournai a lo llargo de Henao.

Historia editar

Antes de 1830 editar

Puede falase de la Historia de Valonia anterior a 1830 (fecha de la fundación del Estáu belga), non d'una Valonia milenaria, pero sí de la historia del espaciu que correspuende a la Valonia de güei. Dos traces y fechos carauterísticos d'esti periodu pasáu son:

La conquista de Galia por Xuliu César determina la romanización del espaciu correspondiente a la Valonia actual, convirtiéndose n'enclave llatín nel país xermánicu na Alta Edá Media. So esti marcu, apruz l'Arte Mosano (800–1600).

La temprana industrialización, col usu de la hulla pa tresformar el fierro, va faer a los valones especialistes na industria: Valones de Suecia, Valones na industria alemano, amás del restu del mundu…

De 1830 a 1914 editar

1830 enllarga nun sentíu esti pasáu, por diversu aspeutos:

La Revolución Industrial en Valonia consumíase antes de la Revolución belga de 1830. Anuncia la vigorosidad del movimientu obreru en Valonia.

Esta revolución ye asumida (o confiscada según el puntu de vista) por una burguesía francófona xunida en 1828 (“La unión fai la fuercia” del unionismu), contra Holanda, estremada en católicos y lliberales. Esta burguesía de Flandes, Bruxeles y Valonia impunxo'l francés tantu en Valonia como en Flandes, onde va ser refugada como llingua oficial.

Un nacionalismu flamencu naciente, col sofitu de les élites políticu y social (francófonas) de Flandes, reforma progresivamente la llexislación llingüística. Un movimientu valón naz por cuenta de que eses pretensiones agravaben al pesu dominante (clerical y conservador) de Flandes frente a una Valonia (siempres minoritaria) más a la izquierda y más llaica, la primera en reclamar el federalismu cola Carta al Rei sobre la separación de Valonia y de Flandes de Jules Destrée (18631936). La Primer Guerra Mundial redibuja los mapes.

Dende 1914 editar

La Primer Guerra Mundial, unu de los fechos más importantes del sieglu XX, esplica la socesión de los acontecimientos. Valonia vio dellos momentos d'ilusión d'una Bélxica xunida en redol a Alberto I de Bélxica (18751934), dempués esmuelse por un movimientu flamencu salíu reforzáu de la guerra. La frontera llingüística en 1932 ye un compromisu. Pero les quexes valones se exacerban cuando Leopoldu III de Bélxica (19011983) impulsa la rotura coles aliances francesa ya inglesa nuna dómina onde Adolf Hitler nun despinta les sos intenciones.

La Segunda Guerra Mundial va estremar inda más fondamente. Mientres l'ataque alemán en mayu de 1940, ciertos reximientos flamencos desertaron. Los soldaos flamencos fechos prisioneros el 28 de mayu de 1940 fueron lliberaos, los soldaos valonos siguieron cautivos. L'actitú del rei punxo en marcha la grave “Cuestión real”. Una consulta popular (sobre la torna de Leopoldu III al poder) endureció a los opositores. Mientres los acontecimientos de 1950 y 1960, la clase obrera valona, esmuel pola regresión económica de Valonia, esmolecíos pola democracia, intervinieron masivamente.

A partir de 1970, Flandes y Valonia (Bruxeles igualmente) tállense una gran autonomía aprovechando'l federalismu belga, sol emburrie de diversos factores y actores. La sobrevivencia del país ta en xuegu, según los sentimientos d'adhesión en Bélxica y Valonia revelen que mora un apegu a Bélxica, combináu con un sentimientu valón (o flamencu) y européu.

División alministrativa editar

 
Provincies de Valonia.

La Rexón de Valonia entiende 5 provincies:

  1. Brabante Valón
  2. Henao
  3. Liexa
  4. Luxemburgu
  5. Namur

Conceyos editar

La Rexón Valona cuenta con 262 conceyos

Economía editar

Tradicionalmente, Valonia foi siempres una rexón minera. El carbón de la cuenca Mons-Charleroi foi la fonte de la mayor parte de lluches sociales (yá qu'en Valonia enraigonó bien llueu'l socialismu) y del aumentu del poder económicu y el pesu específicu de los valones na Bélxica del sieglu XIX. Pero'l cambéu económicu y la industrialización de Flandes mientres los años cincuenta, xunto colos procesos de reconversión de la siderurxa, poner nun segundu planu nel Estáu belga.

Amás de l'agricultura de la provincia de Luxemburgu, la única zona económica importante del país ye la zona hullera, que fizo que se concentren un ensame d'industries siderúrxiques, metalúrxiques y químiques. Liexa ye otru centru económicu ya industrial, y anguaño ye quien saca alantre la economía de la rexón. Tamién cabo destacar les industries mecániques de Namur y Nivelles, según les de Verviers (testil, mecániques y llétriques).

Como datos, namái añader que l'índiz de paru en 2002 yera del 10,6%[2] y el PIB por habitante yera de 18 336 euros.[3]

Cultura editar

Recordemos que les materies culturales son competencia de la Comunidá francesa de Bélxica. Esti términu nun designa una institución que representa a los franceses residentes en Bélxica, más bien una entidá federada competente nel dominiu de la cultura y de la enseñanza nes rexones de llingua francesa (incluyida la rexón billingüe de Bruxeles-Capital). La Comunidá francesa ta asitiada en Bruxeles, garantizando una cierta solidaridá ente francófonos de la rexón valona y francófonos de Bruxeles.

Dellos políticos valonos quieren que les competencies de la Comunidá sían tresferíes a la Rexón, pero ye inciertu saber si'l soporte d'un proyeutu d'esti tipu sería cercanu al pueblu.

Finalmente, esiste una corriente importante en Valonia que ta próxima al Manifiestu pola cultura valona y que los habitantes de Quebec llamen la cultura quebequense, que s'amuesa a favor de considerar a Valonia como un territoriu desafiáu culturalmente tantu de Bélxica como de Francia.

Frecuentemente confundir los términos Bélxica y Valonia, gracies al gran sentimientu d'adhesión. Ye posible afirmar una cultura valona tantu nel sentíu de patrimoniu como de la creación contemporánea (cine, pintura, etc.) y d'atribuyir nesti sentíu les obres a los valones, una y bones los habitantes de la Valonia actual llevaron esti nome dende hai aproximao seis siglos, anque ensin dalguna entidá política correspondiente a esti conxuntu de valones territorialmente más grande que l'actual Valonia.

Llingües editar

Más del 96% de les comuñes de la rexón valona (252 de les 262) tienen como llingua oficial única'l francés. Cuatro d'elles establecieron facilidaes llingüístiques pa los sos habitantes nel usu del neerlandés: Comines-Warneton (Komen-Wasten), Enghien (Edingen), Flobecq (Vloesberg), Mouscron (Moeskroen). Trés alcordaron facilidaes n'alemán y en neerlandés, namái en materia d'educativa (les facilidaes en materia alministrativo podríen ser demandaes pol conseyu comunal y aprobaes por un decretu real y de siguío por una llei): Baelen, Plombières (n'alemán Bleyberg), Welkenraedt. Dos entamen facilidaes n'alemán: Waimes (n'alemán Weismes), Malmedy (dacuando escritu equivocadamente con un acentu agudu: Malmédy). Los nueve comuñes germanófonas de la rexón valona entamen toles facilidaes en francés pa los sos habitantes valonos o francófonos: Amblève (n'alemán: Amel), Bullange (n'alemán: Büllingen), Burg-Reuland, Bütgenbach (en francés dacuando ensin diéresis: Butgenbach), La Calamine (n'alemán: Kelmis), Eupen, Lontzen, Raeren, Saint-Vith (o St. Vith). Estos nueve comuñes formen la rexón llingüística de llingua alemana; les otres 253 comuñes formen la rexón llingüística de llingua francesa, qu'entiende en redol al 98% de la población valona. Los nueve comuñes germanófonas y les comuñes de Waimes y Malmedy formen una rexón denomada Cantones del Este, son los territorios prusianos xuntaos a Bélxica en 1919 pol Tratáu de Versalles.

La llingua rexonal d'estes 253 comuñes ye principalmente'l valón. El picardu ye faláu, nel triángulu Mons-Ath-Tournai, en gran parte de Henao, el lorenés (o gaumés) en Gaume (la rexón de Virton), y el champañés en trés pequeños pueblos de Sugny. En delles comuñes próximes al dominiu flamencu, alemán o luxemburgués esisten llingües rexonales xermániques como la luxemburguesa (nel distritu de Arlon y el cantón de Saint-Vith), los dialeutos flamencos y limburgueses son inda falaos por delles persones o pueblos según el llugar. La Unión cultural valona tien como oxetivu la defensa del valón, del picardu, del lorenés, del champañés y del fráncicu (o luxemburgués). Forma parte de la AIDLCM (asociación internacional de llingües y cultures amenaciaes).

Les llingües d'inmigración (sobremanera l'italianu) tienen un papel importante, como en tolos países del mundu, pero'l francés ye la única llingua anguaño entendida y falada pol conxuntu de la población, salvo delles esceiciones puntuales.

Movimientu valón editar

La historia del movimientu valón empieza en 1880, fecha alcordada como puntu de partida inicial. Antes del movimientu valón, de naturaleza política, había dellos movimientos lliterariu y folclóricu dende 1856 cola institución de la Société liégeoise de Littérature wallone pero ye alredor de 1880 cuando se funda'l movimientu de defensa valón y francófono (mouvement de défense wallonne et francophone) al empar que les primeres lleis llingüístiques de los años 1870. Va Tomar darréu'l calter d'un movimientu que va reivindicar la esistencia de Valonia y de una identidá valona, ensin abandonar la defensa del francés.

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: valón
  2. Emploi et chômage - Région Wallonne
  3. PIB por habitante - Région Wallonne

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Oficiales