El viñéu de Burdeos (en francés, Vignoble de Bordeaux) ye una rexón vinícola de Francia que s'estiende pel oeste de Francia, na rexón d'Aquitania. Los vinos de Burdeos (vins de Bordeaux) ellaborar nunes 9.000 bodegues usualmente llamaes châteaux si tán acomuñaes a un viñéu concretu, coles uves d'alredor de 14.000 productores de vinu, 117.514 hectárees de viñeos, 400 comerciantes y un volume de negociu de 14.500 millones d'euros. Hai 57 denominaciones d'orixe controláu de vinu de Burdeos.

Mapa de les rexones de Burdeos cola mayor parte de les denominaciones d'orixe. El ríu Garona, el so afluente la Dordoña y el so estuariu la Gironda son les claves pa definir les zones vinícoles.

Más de 700 millones de botelles de vinu de burdeos prodúcense cada añu, con una variedá de calidaes, dende vinos de mesa corrientes, hasta dalgunos de los vinos más caros y prestixosos del mundu. La mayor parte de los vinos de Burdeos son tintos, pero los vinos blancos dulces de podrén noble tamién contribuyeron a la reputación de la rexón, y tamién se producen vinu blanco secu, rosado y esplumosos (Crémant de Bordeaux).

Clima y xeografía editar

 
Mapa de la Gironda.

La rexón de Burdeos ye la segunda rexón vinícola más grande de Francia, con 284.320 acres de vide. Namái la rexón vinícola de Languedoc con 617.750 acres de vide ye más grande.[1] Allugada a mediu camín ente'l Polu Norte y l'ecuador, hai más superficie de vide plantada en Burdeos que na totalidá d'Alemaña y diez veces el total plantáu en Nueva Zelanda.[2]

La principal razón pal ésitu de la viticultura na rexón bordelesa ye l'escelente ecosistema pa la crecedera de la vide. La fundación xeolóxica de la rexón ye caliar, lo que lleva a un suelu ricu en calciu. El estuariu de la Gironda apodera les rexones a lo llargo coles sos afluentes, los ríos Garona y Dordoña, y xuntos irrigan la tierra y apurren un clima oceánicu pa la rexón.[2]

Estos ríos definen les principales subdivisiones xeográfiques de la rexón:

  • "La vera derecha", asitiada na vera derecha del Dordoña, nes rexones septentrionales de la rexón, alredor de la ciudá de Libourne.
  • Ente-deux-Mers, espresión francesa que significa "ente dos mares", la rexón ente los ríos Dordoña y Garona, nel centru de la rexón.
  • "La vera esquierda", asitiada na ribera esquierda del garona, nel oeste y el sur de la rexón, alredor de la mesma ciudá de Burdeos. La vera esquierda subdividir en:
    • Graves, l'área enriba de la ciudá de Burdeos.
    • Médoc, l'área corriente embaxo de la ciudá de Burdeos, asitiada nuna península ente la Gironda y l'Atlánticu.

Siete son les rexones más destacaes: Médoc, Graves, Sauternes, Saint Emilion, Pomerol, Ente-deux-Mers y Fronsac. Al pie de elles, hai cuatro de menor importancia: Saint Macaire, Premières côtes de Bordeaux, Blayais y Burgeois.[3] En Burdeos el conceutu de terroir tien un papel trascendental na producción, coles finques destacaes lluchando por faer vinos marcaos pol terroir que reflexen el llugar del que vienen, de cutiu d'uves recoyíes nun solu viñéu.[4] El suelu de Burdeos ta compuestu por grava, piedra arenisca, y magre. Los meyores viñeos de la rexón tán allugaos nos suelos de grava bien drenados que s'atopen frecuentemente cerca del ríu Gironda. Un vieyu adaxu en Burdeos ye que les meyores finques pueden «ver el ríu» dende'l so viñéu y la mayor parte de tierra qu'enfoca la ribera del ríu tán ocupaes por finques clasificaes.[5]

Variedaes viníferas editar

 
Vides de cabernet sauvignon nel Médoc.

Tintes editar

El Burdeos tintu, que se denomina claret n'Inglaterra, ellabórase xeneralmente a partir d'un amiestu d'uves, como cabernet sauvignon, cabernet franc, merlot, petit verdot, malbec y carménère. Anguaño malbec úsase bien pocu, y carmenere usar en pequeñes cantidaes. Un exemplu d'un famosu château qu'usa carmenere ye Château Clerc Milon.

Nuna xeneralización bien amplia, cabernet sauvignon apodera l'amiestu nos vinos tintos producíos nel Médoc y nel restu de la vera esquierda del estuariu de la Gironda. Merlot y en menor midida cabernet franc tiende a predominar en Saint Emilion, Pomerol y les otres denominaciones de la vera derecha.

Blanques editar

El vinu blanco de Burdeos ellabórase predominantemente, y puramente nel casu del Sauternes que ye un vinu duce de podrén noble, a partir de sauvignon blanc, sémillon y muscadelle. Lo mesmo que los tintos, los burdeos blancos son usualmente amiestos, más comúnmente de sémillon y una proporción menor de sauvignon blanc nos dulces ya inversa nos secos. Otres variedaes vitíferas autorizaes son ugni blanc, colombard, merlot blanc, ondenc y mauzac.

A finales de los años 1960, sémillon yera la uva más plantada en Burdeos. Dende entós foi en constante cayente anque entá ye la más común de les uves blanques de Burdeos. La popularidá de la sauvignon blanc per otru llau foi creciendo, superando a la ugni blanc como la segunda cepa blanca más plantada na rexón más de la metá del tamañu d'aquella que la de la sémillon que rinde menos.

La producción de blancos ordinarios na vera derecha, que podíen vendese pa destilar na vecina rexón productora del Cognac cayó anguaño en desusu.

Estilos de vinu editar

La rexón vinícola de Burdeos ta estremada en subrexones, incluyíes Saint Émilion, Pomerol, Médoc y Graves. Les 57 AOC de Burdeos y los estilos de vinu que representen se categorizan de normal en seis families, cuatro tintos y dos blancos, basaes nes subrexones:[6]

  • Tintu de Burdeos y Burdeos Superieur. Son los tintos de Burdeos "básicos" que se dexen ser producíos por tola rexón, y representen los burdeos más baratos. Vender por comerciantes de vinu baxo nomes de marca más que como clásicos vinos de "Châteaux". Estos vinos tienden a ser frutales, con una influencia bastante marxinal de roble en comparanza col burdeos "clásicu", y producíu nun estilu que pretende ser bebíu nuevu. N'alredor de la metá de la superficie de la rexón, esta ye la única apelación que puede usase. Dellos productores naquel allugamientu producen sicasí, Burdeos Cimeru (Bordeaux Superieur) vinu daqué más intensu que provién de viñes con menor rendimientu autorizáu y mediu grau d'alcohol percima del Bordeaux xenéricu.
  • Tintu Côtes de Bordeaux. Ocho apelaciones allugar nes accidentaes contornes de la rexón, y producen vinos onde l'amiestu usualmente ta apoderada pol merlot. Estos vinos tienden a ser entemedios ente'l básicu burdeos tintu y la más famoses apelaciones de les riberes esquierdo y derecho tantu n'estilu como en calidá. Sicasí, yá que nengún de los nomes estelares de Burdeos allugar en Côtes de Bordeaux, los precios tienden a ser moderaos. Nun hai nenguna clasificación oficial en Côtes de Bordeaux.[7]
  • Tintu Libourne, o "Vinos de la vera derecha. Alredor de la ciudá de Libourne, 10 apelaciones producen vinos apoderaos pola variedá Merlot con amiestu de Cabernet Franc y bien dacuando de Cabernet Sauvignon(Château Figeac), siendo los dos más famosos Saint Emilion y Pomerol. Estos vinos de cutiu tienen una gran concentración frutal, taninos más nidios y que perduren más tiempu. Saint-Emilion tien una clasificación oficial.[8]
  • Tintu Graves y Médoc o vinos de la "vera esquierda". Al norte y al sur de Burdeos atópense les zones más clásiques del vinu bordelés, y produz vinos apoderaos pola variedá Cabernet Sauvignon, pero de cutiu con una porción significativa de Merlot y enforma menor de Cabernet Franc y Petit Verdot. Estos vinos son concentraos, tánicos, de llarga vida y la mayor parte d'ellos ellabórense pa ser calteníos en botella antes de bebese. Los cinco "primeros" asítiense equí. Hai clasificaciones oficiales tantu pa Médoc como para Graves y pessac-léognan.[9]
  • Vinos blancos secos. Vinos blancos secos facer por tola rexón, d'un amiestu de Sauvignon Blanc y Semillon, siendo los de Graves los más conocíos y la única subrexón con una clasificación pa vinos blancos secos. Les meyores versiones tienden a tener una significativa influencia de carbayu.[10]
  • Vinos blancos dulces. En dellos allugamientos y apelaciones por tola rexón, el vinu blanco secu facer con uves Semillon, Savignon Blanc y Muscadelle afeutaes pol podrén noble. Les más conocíes d'estes apelaciones ye Sauternes o Sauternes-Barsac, que tamién tien una clasificación oficial datada en 1855, y onde se producen dalgunos de los más famosos vinos duces. Hai tamién apelaciones cercanes a Sauternes, en dambes riberes del ríu Garona, onde se faen vinos similares.[11]

La gran mayoría del vinu de Burdeos ye tintu, devasando a la producción de vinu blanco en proporción de seis a unu.[12]

Les bodegues de tol mundu aspiren a faer vinos d'estilu bordelés. En 1988, un grupu de vinateros estauxunidenses formaron l'Asociación Meritage pa identificar vinos realizaos d'esta manera. Anque la mayor parte de los vinos Meritage vienen de California, hai miembros de l'Asociación Meritage en 18 estaos y otros cinco países, incluyendo Arxentina, Australia, Canadá, Israel, y Méxicu.

Clasificación del vinu editar

Hai cinco clasificaciones distintos de Burdeos, cubriendo distintos partes de la rexón:[13][14]

El sistema de clasificación de 1855 foi ellaborada a pidimientu del Emperador Napoleón III pa la Esposición Universal de París. Esta pasó a conocese como la Clasificación Oficial del Vinu de Burdeos de 1855, que clasificaba los vinos en cinco categoríes según el preciu. Esta clasificación solo foi modificada en 1973 pa promover de segundu a primer Cru al Château Mouton-Rothschild y ratificó al Château Haut-Brion dientro de la xerarquía del Medoc.

Los cinco vinos tintos primeros "crus" (cuatro de Médoc y unu, Chateau Haut-Brion, de Graves), instituyíos pola Clasificación oficial de vinos de Burdeos de 1855 tán ente los más buscaos y caros del mundu:

Coles mesmes, los vinos blancos dulces de Sauternes y Barsac clasificar en tres categoríes, tando namái como premier cru "superieur" el Château d'Yquem.

En 1955, St. Émilion AOC foi clasificada en tres categoríes, siendo la más alta Premier Grand Cru Classé A con cuatro miembros:[13]

Nun hai nenguna clasificación oficial aplicada al Pomerol. Sicasí, dellos vinos de Pomerol, destacadamente Château Pétrus y Château -y Pin, de cutiu son consideraos equivalentes a los primeres "crus" de la clasificación de 1855, y de cutiu viéndense a un preciu inclusive más altu.

Igualmente, hai na rexón vinos con denominación d'orixe reconocida pol INAO.

Historia editar

 
Mapa de les provincies franceses (incluyendo Burdeos) asimilaes pola unión Plantagenet-Aquitania.

La hestoria de la producción de vinu paez empezar dalgún tiempu dempués del añu 48, mientres la ocupación de Saint Emilion, cuando los romanos establecieron viñeos pa cultivar vinu pa los soldaos.[17] Sicasí, ye namái en 71 cuando Plinio documentó la primer evidencia real de viñeos en Burdeos.[17] Los primeros viñeos extendivos de Francia establecer por Roma alredor del añu 122 e. C. no que güei ye Languedoc, la meyor parte de dos sieglos antes.[18]

Anque popular nel ámbitu domésticu, el vinu francés escasamente esportábase, y les rexones cubiertes por viñes y el volume de vinu producíu yera baxu. Nel sieglu XII sicasí, la popularidá de los vinos de Burdeos amontóse dramáticamente col matrimoniu ent'Enrique Plantagenet y Leonor d'Aquitania.[19] El matrimoniu fizo que la provincia d'Aquitania pasara a ser territoriu inglés, y poro, la mayoría de Burdeos foi entós esportada.[19] Esto pon de manifiestu la ubicuidá del claret n'Inglaterra.

Conforme amontábase la popularidá del vinu de Burdeos, les viñes espandir p'afaer les demandes del estranxeru. Siendo'l beneficiariu de los impuestos de la tierra, Enrique II taba a favor d'esta industria, y p'amontala más, abolió les tases d'esportación a Inglaterra de la rexón aquitana. Nos sieglos XIII y XIV, un códigu de práutiques comerciales llamaes les police des vins remaneció pa dar al vinu de Burdeos un comerciu distintivu sobre les rexones vecines.[20]

La esportación de Burdeos foi efeutivamente parada col españíu de la Guerra de los Cien Años ente Francia ya Inglaterra en 1337.[19] A la fin del conflictu en 1453 Francia tomó posesión de nuevu de la provincia, asumiendo entós el control de la producción de vinu na rexón.[19]

En 1725, la espansión de viñeos por Burdeos foi tan vasta que s'estremó n'árees específiques por que'l consumidor pudiera saber esautamente d'ónde yera cada vinu. La coleición de distritos foi conocida como'l Vignoble de Bordeaux, y les botelles s'etiquetaron tantu cola rexón como cola área de la qu'ellos s'aniciaron.

De 1875-1892 casi tolos viñeos de Burdeos quedaron arruinaos pola plaga de filoxera.[19] La industria de vinu de la rexón foi rescatada por aciu el inxertu de les viñes natives con portainjertos estauxunidenses resistentes a la plaga.[19] Tolos vinos de Burdeos que sobreviven hasta agora son un productu d'esta aición.[19] Nun significa que tolos vinos de Burdeos contemporáneos sían en verdá vinos americanos, pos los portainjertos nun afecten a la producción d'uves.

Por cuenta de la naturaleza codalosa d'esti negociu, otres rexones de Francia empezaron a cultives los sos propios vinos y a etiquetalos como productos de Burdeos. Al tornar los beneficios pa la rexón d'Aquitania, los productores de vinu demandaron que'l gobiernu impunxera una llei declarando que namái'l productu de Burdeos podía etiquetase con esi nome. El INAO o Institut National des Appellations d'origine foi creáu con esti propósitu.[19]

En 1936, el gobiernu respondió a los pidimientos de los productores de vinu y afirmó que toles rexones de Francia teníen que nomar los sos vinos pol llugar nel que se produxeren. Etiquetaos col sellu aprobáu de l'AOC, los productos evidenciaban asina que proveníen de la rexón asina indicada. Esta llei más tarde estendióse a otros productos como los destilados, el quesu, aves de corrolada y hortolices.[19]

Los problemes económicos de los años 1970, col espertar de la crisis del petroleu de 1973 marcaron un periodu difícil pa Burdeos. Los años 1980 fueron un periodu de recuperación, y una nueva era en dos aspeutos. Primero, los críticos de vinu (abondo más de namái clasificaciones oficiales) empezaron a tener influencia na demanda y los precios. Reseñar del críticu de vinu estauxunidense Robert M. Parker, Jr. de la collecha de Burdeos de 1982 consideróse xeneralmente que foi'l detonante d'esti enclín, y Parker permaneció como'l críticu de Burdeos más influyente dende entós. Segundu, l'estilu preferíu del tintu de Burdeos d'alta calidá camudó gradualmente: los vinos tán más concentraos en flavor, tienen una influencia más pesada de carbayu nuevu, son más accesibles cuando son nuevos, y son llixeramente más altos n'alcohol. Alegóse qu'esti ye l'estilu de vinu que prefier Parker y que da puntos altos a (y ellos son dacuando llamáu "parkerizados"), ente que l'asesor de vinicultura basáu en Pomerol Michel Rolland escribe la receta de cómo faer estos vinos.

Burdeos solía tener una producción significativa de vinos blancos, con Ente-deux-Mers como una destacada zona de vinu primariamente blancu. A diferencia del estilu de blancu secu que Burdeos favorez güei, con casi 100% sauvignon blanc y una gran influencia de carbayu nuevu, los blancos tradicionales Ente-deux-Mers tenía una proporción más alta de sémillon y fixéronse bien en barriles de carbayu vieyu o en tanques d'aceru. Empezando nos años sesenta y setenta, estes viñes fueron convertíes en producción de tintu (de Bordeaux AOC y Bordeaux supérieur), y la producción de vinu blanco escayó dende entós. Anguaño la producción de vinu blanco baxó a cerca d'una décima parte de la producción total de Burdeos.

Aspeutos comerciales editar

Munchos de los vinos cume de Burdeos viéndense primordialmente como contratu de futuros, llamáu venta en primeur. Por cuenta de la combinación de llonxevidá, producción bastante amplia, y una reputación establecida, los vinos de Burdeos tienden a ser los vinos más comunes nes puyes de vinu.

Etiqueta de vinu editar

Les etiquetes de vinu de Burdeos inclúin xeneralmente:[21]

  1. El nome de la finca (Por casu: Château Haut-Batailley)
  2. La clasificación de la finca (P.y.: Grand Cru Classé en 1855) Esto puede referise a la clasificación de Burdeos de 1855 d'unu de los Cru Bourgeois.
  3. La denominación d'orixe (P.y.: Pauillac) Les lleis AOC dicten que toles uves tienen de collechase d'una particular [denominación d'orixe] por que esa denominación d'orixe apaeza sobre la etiqueta. La denominación d'orixe ye un indicador clave del tipu de vinu de la botella. Los vinos de Pauillac son siempres tintos, y usualmente Cabernet Sauvignon ye la uva predominante.
  4. Si'l vinu foi o non embotellado nel chateau (P.y.: Los mios en Bouteille au Chateau) o ensamblado por un négociant.
  5. La collecha (P.y.: 2000)
  6. Conteníu n'alcohol (P.y.: 13% vol)

Referencies editar

  1. Jancis Robinson, "Oxford Companion to Wine", 2ª ed pg 397. Oxford University Press 1999
  2. 2,0 2,1 K. MacNeil The Wine Bible pg 118 Workman Publishing 2001 ISBN 1-56305-434-5
  3. Néstor Luján, Viaxe a Francia: "Viaxe a la Aquitania", páx. 16, Bruguera, 1986.
  4. K. MacNeil The Wine Bible pg 120 Workman Publishing 2001 ISBN 1-56305-434-5
  5. K. MacNeil The Wine Bible pg 122 Workman Publishing 2001 ISBN 1-56305-434-5
  6. Bordeaux.com (CIVB): Les 57 apelaciones Archiváu el 30 d'abril de 2009 na Wayback Machine., Consultáu'l 3.1.2008
  7. Bordeaux.com (CIVB): Les 57 Apelaciones - Côtes de Bordeaux Archiváu el 30 d'abril de 2009 na Wayback Machine., lleíu'l 3.1.2008
  8. Bordeaux.com (CIVB): Les 57 Apelaciones - Saint-Emilion, Pomerol, Fronsac Archiváu el 30 d'abril de 2009 na Wayback Machine., lleíu'l 3.1.2008
  9. Bordeaux.com (CIVB): Les 57 Apelaciones - Médoc y Graves Archiváu el 30 d'abril de 2009 na Wayback Machine., Consultáu 3.1.2008
  10. Bordeaux.com (CIVB): Les 57 Apelaciones - Vino blancos secos Archiváu el 30 d'abril de 2009 na Wayback Machine., Consultáu'l 3.1.2008
  11. Bordeaux.com (CIVB): Les 57 Apelaciones - Vino blancos secos Archiváu el 30 d'abril de 2009 na Wayback Machine., Consultáu 3.1.2008
  12. Hugh Johnson, "The World Atlas of Wine"
  13. 13,0 13,1 J. Robinson (ed), "The Oxford Companion to Wine", 3ª edición, p 175-177, Oxford University Press 2006, ISBN 0-19-860990-6
  14. J. Robinson (ed), "The Oxford Companion to Wine", 3ª edición, p 212-216, Oxford University Press 2006, ISBN 0-19-860990-6
  15. Anson, Jane, Decanter (10 de xunetu de 2007). «Cru Bourgeois classification officially over».
  16. Anson, Jane, Decanter (27 de xunetu de 2007). «Cru Bourgeois to rise again with new name».
  17. 17,0 17,1 Hugh Johnson, Vintage: The Story of Wine pg 50. Simon and Schuster 1989
  18. Hugh Johnson, Vintage: The Story of Wine pg 48. Simon and Schuster 1989
  19. 19,0 19,1 19,2 19,3 19,4 19,5 19,6 19,7 19,8 «Official Bordeaux website» (18 d'abril de 2007). Archiváu dende l'orixinal, el 27 de setiembre de 2007.
  20. Hugh Johnson, Vintage: The Story of Wine pg 149. Simon and Schuster 1989
  21. B. Sanderson "A Master Class in Cabernet" pg 62 Wine Spectator 15.5.2007

Bibliografía adicional editar

  • Echikson, William. Noble Rot: A Bordeaux Wine Revolution. NY: Norton, 2004.
  • Teichgraeber. Bordeaux for less dough. San Francisco chronicle, June 8, 2006 [1]

Enllaces esternos editar