Vicugna vicugna

especie de mamíferu

La Vicugna vicugna ye una especie de mamíferu artiodáctilu de la familia de los camélidos y del grupu de los camélidos suramericanos que vive nel altiplanu andín, nel noroeste de l'Arxentina, l'oeste de Bolivia, el nordeste de Chile, sectores de los Andes d'Ecuador, y nos altores andinos de Perú, país que tien la principal población de la especie. L'alpaca ye la vicuña adomada.[1]

Vicugna vicugna
Estáu de caltenimientu
Cuasi amenazáu (NT)
Cuasi amenazáu (IUCN)
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Clas: Mammalia
Orde: Artiodactyla
Suborde: Tylopoda
Familia: Camelidae
Tribu: Lamini
Xéneru: Vicugna
Especie: V. vicugna
Molina, 1782
Distribución

Consultes
[editar datos en Wikidata]

Carauterístiques editar

Les vicuñas son los camélidos más pequeños, pesen ente 40 y 50 kg y tienen un llargor de 80 cm. Son monteses. El so color ye beige o vicuña (marrón claro acoloratáu) nel llombu y blancu na zona ventral y les pates, con variaciones dependiendo de les zones xeográfiques onde habiten. Les poblaciones nortices son más escures y tienen una guedeya na parte delantera de pelos llargos y blancos (guedeya pectoral). Les vicuñas tienen les pates con almadines y la fibra de la so llana ye la más fina del mundu, midiendo 15 micrones de diámetru.

Ecoloxía editar

La so distribución llindar a la puna, a más de 3200 msnm. Les vicuñas habiten les altiplanicies de clima fríu y secu. Son herbívores y aliméntense de les plantes de les estepes altoandinas y altiplánicas. Otros animales que tamién s'alimenten nestes estepes son los ñandúes, la vizcacha, la chinchilla y otros camélidos (guanacus, llapaes y alpaques). Les vicuñas tán bien afeches al ambiente onde viven, yá que son los herbívoros monteses nativos del continente americanu más importantes nesi ecosistema. Pola so forma d'alimentase denominóse-yos “pastoreadores de baxu impautu”, lo que significa la posibilidá de rápida recuperación de les pasturas. A diferencia de los camellos, les vicuñas son “bebedores obligaes”, en tolos díes, polo que xeneralmente viven cerca de los ríos o de llagunes.

Organización social de les vicuñas editar

 
Vicuña nes faldes del Chimborazo n'Ecuador
 
Un exemplar de vicuña nun zoolóxicu.

Les vicuñas son territoriales y la so organización social basar en grupos familiares y grupos d'animales solteros que la so distribución ye bien variable siendo comunes les fusiones y fisiones de los mesmos. El númberu mediu d'animales per grupu familiar ye d'un machu, trés a cuatro hembra y dos críes. La cantidá de vicuñas nes families ye bien similar en distintes poblaciones, inclusive en distintos países. Los machos defenden el so territoriu con engarradielles.

Al igual que los guanacos, la organización social de les vicuñas ta basada en grupos familiares y tropes de solteros, pero a diferencia d'aquellos, les vicuñas son más sedentaries, la so organización ye más ríxida y caltiénse tol añu.

Los grupos familiares tán formaos por un machu, trés o cuatro hembra y, más o menos dos críes. Estes families ocupen territorios bastante fixos onde tienen revolcaderos nos qu'empolvorisquen la so particular fibra xenerando asina un colchón d'aire que lo vuelve más aislante y evitando el afieltramiento (apelmazamiento) de la fibra.

Nes llendes de los territorios qu'ocupa cada familia hai dellos bosteaderos (acumuladura de fieces de vicuña), que sumaos a la presencia d'un machu territorial son una señal qu'alloña a los intrusos. Estes señales tienen distintu significáu si danse xuntes (machu + bosteadero) que si apaecen separaes, veamos:

  • Si un machu solteru ve un bosteadero solu, avérase goler: nun hai machos perhí.
  • Si hai un machu pero nun hai un bosteadero na zona, significa qu'ésti nun ye'l so territoriu.
  • Pero, si hai un machu y un bosteadero xuntos, los otros machos fuxen.

La defensa de les femes y del territoriu per parte de los machos dase tantu individualmente calteniéndose alertes y patrullando el so territoriu, o al traviés de comportamientos agresivos direutos con engarradielles. Los bosteaderos son tamién una señal pa la reproducción.

Al traviés d'ellos los machos reconocen si nel so territoriu hai femes en celu (receptives pa copular), una y bones l'orín d'estes femes tien un golor bien particular. Nestos casos, depués de goler el bosteadero, los machos desenvuelven un comportamientu que, a güeyos humanos, resulta bien graciosu: dirixen la cabeza escontra riba, y abren y cierren la boca delles vegaes. Esta conducta denominar n'inglés Reflexu de Flehmen, pol cual unvien les feromones al órganu de Jacobson.

Les femes de vicuña que viven nos territorios familiares pasen comer la mayor parte del tiempu. Les madres queden preñaes nuevamente la selmana del partu, entós caltienen dos críes simultáneamente yá que per un sitiu tienen una cría xestándose nos sos banduyos mientres 11 meses y pol otru, la yá nacida, sigue dar# de mamar mientres casi 8 meses.

Estes femes tán tol tiempu tresformando la enerxía de la campera en lleche pa les críes yá nacíes n'alimentu y nutrientes, pa les que tán en xestación y pal so propiu caltenimientu y actividá.

Adautación y sobrevivencia de les vicuñas editar

 
Vicuñas camín a Geysers El Tatio. San Pedro de Atacama, Chile.
 
Vicuña nel norte de Chile.

Son notables les adautaciones de les vicuñas (del restu de los camélidos tamién) a les condiciones de Punir. Esto ye consecuencia del procesu d'evolución de los animales nel so mediu y de la coevolución de los camélidos y l'estepa. Estes adautaciones inclúin aspeutos que caltienen al mediu en que viven, como les almadines en que terminen les sos pates, que non erosionan demasiáu'l suelu del altiplanu. Per otru llau, estos seres vivos de punir formen parte d'un ecosistema n'equilibriu dinámicu nel qu'unos sirven d'alimentu a otros.

Ciclos y fluxos editar

Los animales na naturaleza, comen y son comíos. A les plantes llamar seres productores o autótrofos porque fabriquen el so propiu alimentu (al traviés del procesu de fotosíntesis) utilizando como materies primeres l'agua, los sales minerales del suelu, el sol y el dióxidu de carbonu del aire. Nesti procesu, amás de xenerar materia orgánico, llibérase osíxenu. De la mesma tou ser vivu que muerre o les partes que queden na tierra entren en procesu de descomposición que realicen seres denominaos descomponedores encargaos de reciclar la materia.

El sol permanentemente ta unviando enerxía en forma de lluz y calor, gran parte d'ésta utilízase pa caltener la temperatura en rangos compatibles cola vida y n'activar el ciclu de l'agua na Tierra. Menos del 1% ye aprovechada polos vexetales nel procesu de fotosíntesis. La Tierra irradia parte d'esti calor al espaciu. Estes carauterístiques de la enerxía (que siempres sale del sol) faen que se denomine fluxu, yá que ye abierta. Otra manera, la materia na Tierra recíclase y, por tanto, denominar ciclu.

N'ecoloxía faen modelos sobre les interacciones de los seres vivos. Un modelu bien importante ye la denominada trama trófica, yá que esplica'l ciclu de la materia y el fluxu de la enerxía n'ecosistemes naturales.

Los sistemes prepuneño, puneño y altoandinos comparten ciertes carauterístiques de flora y fauna con variaciones de densidá y presencia d'especies. Estos sistemes son típicamente estepes y pacionales que tienen pequeños parches más verdes y ricos (vegues o bofedales) nes zones húmedes y zones ensin vexetación (peladares y salares). Dalgunes de les especies más carauterístiques son: la tola, la yareta, el ichu y otres camperes.

Estos sistemes, de baxa biomasa de vexetales, sostienen delles especies de herbívoros ente los cualos atópense los camélidos monteses, vicuñas y guanacos y los camélidos domésticos, llapaes y alpaques. Otres especies monteses que llenden en Punir, son los suris o ñandúes, les vizcaches, los cuyes (Cavia), los armadillos, peludos o mulitas, los uxos, los topos. Tamién estes estepes son el recursu base pa la ganadería de camélidos domésticos, ovinos, caprinos, mulares y vacunos. Dientro de los predadores naturales los foinos y pumes son bien escorríos, pero en realidá son les jaurías de perros amontesaos, quien realmente xeneral les matances más bultables de ganáu. Les carcases que los predadores dexen, son l'alimentu del necrófagu más grande de la zona: el cóndor.

Proteición de les vicuñas editar

Los pobladores de Punir aseguren que les vicuñas tienen dueñu: elles son el ganáu de la Pachamama, la madre tierra, y tienen el so propiu pastor, Coquena. La fibra (llana) de la vicuña foi valorada dende tiempos preincaicos. Les práutiques indíxenes teníen cierta llende nel so usu basaes sobremanera nos sos llindaos medios de caza. La caza intensificar a partir de la introducción de les armes de fueu polos conquistadores. Enantes la so población pudo ser d'hasta de 3 millones de cabeces pero tres sieglos de caza cayó dramáticamente.«Untitled Document». Esta caza indiscriminada siguió intensificándose dende la dómina de les lluches pola Independencia y Simón Bolívar dictó una de les primeres lleis conservacionistas d'América. Dende la independencia hasta aproximao 1950 siguió cazándose vicuñas ensin llende nin control hasta que la especie tuvo en real peligru d'estinción y namái quedaron 10.000 exemplares en toa punir de los cuatro países onde viven.

Coles vicuñas en peligru d'estinción, nel Perú empezar a trabayar seriamente pa la so recuperación y caltenimientu. Creáronse lleis nacionales, provinciales ya internacionales.

Esisten nel mundu instituciones dedicaes al caltenimientu del ambiente, como por casu, Unesco (Organización de les Naciones Xuníes pa la Educación, Ciencia y la Cultura) y PNUMA (Programa de les Naciones Xuníes pal Mediu Ambiente).

Ente les organizaciones privaes, la más importante a nivel internacional ye la UICN (Unión Internacional pal Caltenimientu de la Naturaleza). La UICN ye la encargada d'escribir los famosos “llibros coloraos” onde figuren les especies en peligru d'estinción. Nellos les especies atópense clasificaes en categoríes como: “rares”, “n'estinción”, “vulnerables”, “ensin peligru”, etc., según el so mayor o menor grau de riesgu.

Nel últimu Llibru Coloráu, les vicuñas quedaron clasificaes como de baxu riesgu pero dependientes del caltenimientu. Esto ye lo que significa la sigla LRcd (del inglés: Lower Risk: conservation dependent). Ye dicir que la vicuña nun cuerre riesgu gracies a que ta protexida. Si esta proteición cesara, el grupu pasaría a tar nuna categoría de peligru d'estinción enantes de los cinco años.

L'amplia información disponible anguaño sobre'l peligru d'estinción de munches especies fai evidente la necesidá de protexeles y controlar el comerciu internacional d'aquelles especies amenaciaes. Pa ello esiste'l CITES (Convención sobre'l Comerciu Internacional d'Especies Amenaciaes de Fauna y Flora Monteses), que ye un alcuerdu internacional alcordáu ente aproximao 150 países, que tien por finalidá clasificar a les especies n'apéndices de manera tal que'l comerciu internacional d'animales y plantes monteses nun constituya una amenaza pa les mesmes.

Otra organización por demás importante ye la rede TRAFFIC (Trade Records Analysis of Flora Fauna in & Comerce), que ye un organismu que, remanando información sobre'l tráficu d'animales y la so clasificación de CITES, realiza operativos nes aduanes, entrena a emplegaos de les mesmes, y “prinda” animales o sub productos que se tán tratando de contrabandear pa ser vendíos n'otros países.

Conveniu pal caltenimientu y manexu de la vicuña (estractu) editar

Los Gobiernos de les repúbliques de Bolivia, Chile, Ecuador y Perú, animaos del propósitu de siguir fomentando'l caltenimientu y el manexu de la vicuña y en considerancia a la esperiencia recoyida na execución del Conveniu pal Caltenimientu de la Vicuña suscritu en La Paz el 16 d'agostu de 1969, resuelven celebrar un nuevu Conveniu pal Caltenimientu y Manexu de la Vicuña nos siguientes términos:

  1. Los gobiernos signatarios convienen en que'l caltenimientu de la vicuña constitúi una alternativa de producción económica en beneficiu del poblador andín y comprométense al so aprovechamientu gradual so estrictu control del Estáu, aplicando les téuniques pal manexu de la fauna montesa que determinen los sos organismos oficiales competentes.
  2. Los gobiernos signatarios prohiben la caza y la comercialización illegales de la vicuña, los sos productos y derivaos nel territoriu del so respeutivos países.
  3. Los gobiernos signatarios prohiben la comercialización interna y esterna de la vicuña, los sos productos al estáu natural y les manufactures d'éstos hasta'l 31 d'avientu de 1989. Si dalguna de les partes algamara un nivel de poblaciones de vicuña que'l so manexu dexara la producción de carne, coraes y güesos, según el tresformamientu de cueros y fibres de teles, va poder comercializalos baxu estrictu control del Estáu. La comercialización de cueros tresformaos y de teles va faese utilizando marques y trames internacionales reconocibles, rexistraes o patentaes, previa coordinación coles partes al traviés de la Comisión Téunicu Alministradora del presente Conveniu y en coordinación cola Convención sobre'l Comerciu Internacional d'Especies Amenaciaes en Flora y Fauna Monteses (Washington, 1973).
  4. Los gobiernos signatarios prohiben la esportación de vicuñas fértiles, semen o otru material de reproducción, con esceición d'aquelles destinaes a dalgún de los países miembros pa fines d'investigación o redoblamiento.
  5. Los gobiernos signatarios comprometer a caltener y desenvolver los parques y reserves nacionales y otres árees protexíes con poblaciones de vicuñas y a ampliar les árees de repoblamientu baxu manexu na so forma montesa prioritariamente y siempres so control del Estáu (…).

Los camélidos suramericanos extrandinos editar

Hasta 1980 esistíen bien pequeñes poblaciones de camélidos suramericanos extrandinos, la mayoría de los animales en zoolóxicos, circos y en dellos pocos establecimientos ganaderos. A partir de 1980 empecípiase la esportación de llapaes y alpaques a Estaos Xuníos, Canadá, Australia, Nueva Zelanda, etc. Magar al entamu d'estes esportaciones estes especies yeren utilizaes como mascotes, y anguaño dientro d'un esquema de comercialización de reproductores selectos (que dalgunos consideren una pirámide comercial), nun futuru esta producción extrandina podría tar dirixida a la producción de fibra pa usu industrial y artesanal.

Más grave, pa los intereses de los pobladores altoandinos, ye que nos Estaos Xuníos esiste un movimientu de crianza de paco-vicuñas (encruz d'alpaca y vicuña) coles mires de crear una raza nueva de meyor fibra que l'alpaca y más rendimientu de pesu nel vellón tosquiláu que la vicuña orixinal. Tou esto ensin cuntar coles autorizaciones o llicencies de CITES.

P'analizar la magnitú d'esti fenómenu puede aportase a les cifres oficiales de l'Asociación de Criadores y Propietarios de Llapaes y Alpaques d'Estaos Xuníos de Norteamérica (AOBA) que n'avientu de 1995 reporta más de 90.000 animales. Esto significa qu'en 1996 los países que teníen más camélidos yeren nel siguiente orde: Perú, Bolivia, Estaos Xuníos de Norteamérica, Chile y Arxentina. Si analizamos una proyeición de la población de llapaes y alpaques norteamericana puramente, vemos que nel 2030, Estaos Xuníos de Norteamérica, va tener más camélidos que Perú. A esti datu hai que suma-y los camélidos d'otres partes del mundu, como Australia, Israel y unos 2,000 exemplares esportaos a China.

Esta situación supón un riesgu pa la economía pastoril” andina nes poblaciones marxinal de punir de Llatinoamérica dedicaes a la ganadería de camélidos como única y principal fonte d'ingresos.

El futuru de les vicuñas editar

Analicemos delles dificultaes poles que traviesa la población de vicuñas n'apartaos anteriores. Ye posible caltener, ya inclusive aumentar, el númberu de vicuñas. Pa ello ye necesariu faer esfuercios y realizar aiciones concretes por distintos grupos como los ganaderos, llabradores, pobladores, políticos, nuevos y neños. Nesti bloque va tratar d'analizar lo que se ta faciendo dende distintos ámbitos ya instituciones y lo que puede faese a nivel personal.

Diversos tipos de manexu de les vicuñas editar

Les vicuñas pueden utilizase de dos maneres principalmente:

  • Monteses (llibres).
Basar na captura de vicuñas que viven en llibertá. Utilízase una téunica llamada Chaco d'orixe ancestral (yera la manera de prindar vicuñas polos inques) que consiste en que numberoses persones sostienen unes lluries con cintes de colores armando como barreres que van caminando por punir y les vicuñas caminen o cuerren per delantre d'estes barreres que converxen nuna manga de captura”. Estes mangues son como embudos con aproximao 1 km de llargu, que se van estrechando y rematen nuna corrolada de captura y esquila. Los llaos d'estes mangues tán realizaos con palos de 2 m d'altor que tienen una rede per fora. Estes mangues son, poro, desarmables y pueden llevase a distintes zones. Nel Chaco precísense munches persones y sobremanera muncha coordinación ente elles por que nun s'escapen les vicuñas. Una vegada prindaos los animales, tosquílense dalgunos (aquellos que tengan fibra de más de 4 cm de llargu y nun sían críes nin femes n'avanzáu estáu de xestación), tómense datos biolóxicos pa investigación (muestres de sangre, pesu, estáu corporal, muestra de fieces, etc.) y depués lliberar nuevamente al so hábitat montés. Polo xeneral, nestes práutiques, los beneficios económicos son pa les comunidaes onde habiten les vicuñas y sobremanera p'aquellos que participen de la captura. Esta téunica lleva enforma trabayu nel armáu y desarmáu de la manga y na captura de los animales. Les vicuñas viven en condiciones naturales y reciben un gran disturbiu nel momentu de la captura. Esta forma d'usu de les vicuñas ye la única posible en Bolivia, utilizar en delles poblaciones de Perú, Chile y Arxentina.
Equí habría qu'estremar los dos tipos de cautividá en corrolades grandes como los cercos peruanos de 1.000 hai o en pequeñes corrolades d'aproximao 10 hai n'Arxentina. Anque dellos autores falen de “semicautividad“ pa los cercos grandes, pa evitar tracamundios llamamos cautiverio a cualquier clase de manexu que nun dexe que los animales muévanse llibremente.

Tanto los cercos como corrolades tienen un altu costo de les instalaciones yá que los alambraos tienen de tener 2 m d'altor.

Cuando los animales tán acutaos nos sos movimientos, les engarradielles ente los machos familiares y les tropes de solteros pueden ser bien frecuentes y con un altu nivel d'agresividá (na naturaleza los solteros pueden alloñar munchos quilómetros), polo qu'en munchos d'estos sistemes dixébrense los solteros o se los capa. Per otru llau non siempres les zones onde tán los encierres tienen les pasturas necesaries y munches vegaes débese suplementar con alimentu y agua a les instalaciones. Estos sistemes mengüen l'esfuerciu de captura d'un Chaco tradicional, pero interfieren na bioloxía de la especie.

Tipos de cautiverio editar

  1. Corrolades (Arxentina): esti sistema ye fomentáu pol INTA (Institutu Nacional de Teunoloxía Agropecuaria) quien tien una estación en Abrapampa onde se llogren les vicuñas cautives pa empecipiar criadorios. Nesti sistema aquellos que quieren tener un criadoriu deben emplazar una corrolada d'ente 10 a 12 hai. El costo del mesmu pue ser cubiertu a partir d'un préstamu” que realiza una empresa filandera a la cual devuélvese la inversión cola fibra tosquilada de les vicuñas (esto lleva ente 4 a 10 años, dependiendo del númberu de vicuñas na corrolada). El INTA dona una cierta cantidá d'animales (12 a 36 vicuñas qu'inclúin machos capaos non reproductivos) a productores individuales, les críes nacíes en cautiverio tienen de devolvese al INTA pa cubrir la donación inicial. La ganancia económica ye pal productor individual que ye dueñu de la corrolada.
  2. Encierres (Chile): el sistema ye bien similar al peruanu sacante que los llabradores nun s'empeñen yá que ye l'estáu chilenu quien fai la inversión de la infraestructura. Esti factor llinda la posibilidá d'espansión del sistema.
  3. Cercos (Perú): esti sistema foi llargamente fomentáu por CONACS (Conseyu Nacional pa los Camélidos Suramericanos) quien sofitaben la instalación de grandes cercos comunales d'aproximao 1,000 hectárees d'onde se sacaben los animales domésticos. Con un perímetru de 12 km, los costos de los mesmos, aproximao 22.000 dólares, cubrir con un préstamu del Estáu al cual puédese-y devolver la inversión, o bien en fibra o con animales vivos (valuaos en 1.000 dólares c/unu) Nestos cercos, príndense vicuñas tamién en cinches con numberoses persones de la comunidá.

En toos estos tipos de manexu qu'inclúin la captura y esquila d'animales, ye fundamental l'usu de téuniques de suxeción y estracción de la fibra qu'embrivan les consecuencies d'esti usu, pa los animales en términos de estrés y mortalidá posterior.

Per otru llau, dellos investigadores sostienen que los encierres nun son el manexu que'l Conveniu Internacional de la Vicuña fomenta, yá que nel Artículu 5º, especifica que, “los gobiernos signatarios comprometer a caltener y desenvolver los parques y reserves nacionales y otres árees protexíes con poblaciones de vicuñas y a ampliar les árees de repoblamientu baxu manexu na so forma montesa prioritariamente y siempres so control del Estáu (…).

Manexu nos países andinos editar

Nos cuatro países andinos (Perú, Bolivia, Chile y Arxentina) onde les poblaciones de vicuñas recuperáronse, empezaron planes d'usu de les mesmes. Tolos planes basar nel llogru de la so fina fibra a partir de la esquila de vicuñas vives, pero nengunu de los países ta llibre de los problemes del furtivismo, esto ye del llogru de fibra polos cazadores illegales a partir de vicuñas muertes.

En Perú les vicuñas tán so la propiedá y usufructu de les comunidaes llabradores al traviés de los Comités Comunales de la Vicuña (260). En Bolivia les comunidaes nun tienen la propiedá sinón l'usufructu puramente y en Chile y Arxentina la propiedá de los animales, ye del Estáu.

En rellación a los países, Bolivia ye l'únicu país que namái utiliza a les vicuñas en llibertá. El restu de los países tienen usu en cautiverio y en llibertá. Hasta l'entamu del proyeutu MACS n'Arxentina namái utilizaben vicuñas en cautiverio.

Estos tipos diversos de manexu tienen les sos ventayes y desventaxes. Ye unu de los oxetivos del proyeutu MACS estudialos en fondura pa poder realizar suxerencies en función de cuálos sían meyores dende'l puntu de vista de la biodiversidá y de la equidad social.

Les vicuñas tán en Perú, protexíes per Llei y sanciónase a quien de forma furtiva cazar. Pero esisten persones que quieren llograr la so fibra de forma illegal. Por eso esisten cazadores furtivos.

Les vicuñas tán en Bolivia, protexíes per Llei y sanciónase a quien de forma furtiva cazar.

La vicuña y los símbolos patrios peruanos editar

La vicuña ye'l símbolu patriu peruanu que representa al reinu animal o fauna autóctona de Perú y alcuéntrase representada nel Escudu de Perú.

Comercialización de la fibra de vicuña editar

Tando prohibida la esportación de Perú d'esti animal, la comercialización internacional de los testiles ellaboraos con esta llana ye promovida oficialmente según la esportación de la so llana dexada reguladamente.

Siendo descomanadamente caru'l metro d'esti testil, escasos son los particulares que pueden dase esti luxu que puede llegar a costar, según la calidá del testil, hasta trés mil dólares'l metro nel mercáu especializáu européu.

Los compradores son xeneralmente les grandes firmes d'alta cordura y prestíu internacional tantu franceses como italianes qu'ellaboren prendes esclusives d'esti material, aportando a por casu, nel casu de los abrigos iguaos, la tela de vicuña la parte principal y el forru en visón.

Asina mesmu, ciertes industries testiles italianes importen la llana de Perú, que ye procesada nesi país entemeciéndola con otres fibres animales.

En Bolivia per aciu el Decretu 28593 del 17 de xineru del 2006, dexa la comercialización d'esta fibra como bruta, predescerdada, descerdada, en filo o tela, nel marcu del Programa de Caltenimientu y Manexu de la Vicuña”.

Pa la producción con fines comerciales tien de tenese cantidaes industriales ente 500 y 1.000 kg, riquiendo cuntar col sofitu económicu o inversión inicial y la participación de toes la comunidaes manejadoras de vicuña.

El quilu d'esta fibra puede llegar a costar 500 dólares yá que un abrigu n'Europa o Xapón fechu d'esti material cuesta unos 22.000 dólares.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Wheeler, J.; Kadwell, M., Fernández, M., Stanley, H. F., Baldi, R., Rosadio, R. & Bruford, M.W. (2001). «Genetic analysis reveals the wild ancestors of the llama and the alpaca». Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences 268 (1485):  páxs. 2575–2584. doi:10.1098/rspb.2001.1774. Artúclo completu, Resume. 

Bibliografía editar

  • Sahley C.., Torres J., Sánchez J., Cruz A., Umasi M. y Márquez A. 2004. Xestión Ambiental de la vicuña. Arequipa, Perú.
  • Cruz, A. y Sánchez, M. 2010. La vicuña peruana.
  • Cruz, A. 2005. Plan de manexu Multicomunal Picotani. Puno, Perú.

Enllaces esternos editar