Villamuriel de Cerrato

conceyu de la provincia de Palencia (España)

Villamuriel de Cerrato ye un conceyu d'España na provincia de Palencia, comunidá autónoma de Castiella y Llión, España. Asitiada na contorna d'El Cerrato a 7 km de la capital de provincia Palencia, a una altitú de 727 m y con una superficie de 40,02 km². Avenado pol ríu Carrión, nel so marxe derechu atópase la Canal de Castiella y nel so marxe esquierdu la Acequia de Palencia y la Canal d'Alfonsu XIII. Tien una población de 6354 (censu de 2013) y a los sos habitantes conózse-yos sol nome de cerrateños o villamurelienses. N'el so tierres cultívense esplotaciones de secanu y de regadío con una variada ganadería ya industria agroalimentaria pero sobremanera automovilística dende 1978 y les sos industries auxiliares.

Villamuriel de Cerrato
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Palencia
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Villamuriel de Cerrato (es)[1]
Nome llocal Villamuriel de Cerrato (es)
Códigu postal 34190
Xeografía
Coordenaes 41°57′00″N 4°30′56″W / 41.95°N 4.5155°O / 41.95; -4.5155
Villamuriel de Cerrato alcuéntrase n'España
Villamuriel de Cerrato
Villamuriel de Cerrato
Villamuriel de Cerrato (España)
Superficie 40 km²
Altitú 727 m
Llenda con Palencia, Magaz de Pisuerga, Venta de Baños y Dueñas
Demografía
Población 6459 hab. (2023)
- 3345 homes (2019)

- 3124 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Palencia
0.27% de Castiella y Lleón
0.01% de España
Densidá 161,48 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villamuriel.net
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia editar

Villamuriel de Cerrato. Villamuriel, pallabra compuesta por dos vocablos Villa y Muriel. Villa, del Llatín referíu a pequeña granxa d'ente 5 y 20 families. Muriel, del cual esisten dos posibilidad: Del nome Maurelli, del nome Murelli (citáu nun documentu de donación na catedral de Llión del añu 967). Cerrato, del llatín Cirratus que derivaría en Zerrato con significáu, tierres ondulaes apoderaes por cuetos. Tamién puede provenir del llatín Serrara, zona zarrada, abarganada o agordonada. Otra posibilidá ye Cerral, con significáu de cuesta. Cerrato, amiesto localizador usáu dende mediaos del sieglu XIX como zona d'abondosa cebera.

Xeografía editar

La so zona más occidental pertenez a los Montes Torozos. Nel Pandorial de Villamuriel predomina la roca caliar que nun foi erosionada con montes d'encines y caxigales. Delles zones hanse derrotu pa l'agricultura y probes camperes. Les sos empinaes fasteres repobláronse con pinu carrasco, negral y piñonero, dalgunes práuticamente desnudes tienen xacimientos de yelsu que nun s'atopen so esplotación. Na so zona central atópase'l ríu Carrión y les sos canales colos sos montes de ribera onde crecen los álamos, fresnos y llameres, estos postreros en retrocesu afeutaos pola grafiosis. Esisten numberosos plantíos de chopos. La so vega y zones cercanes a ella tán formaes por magres y margas bien aptes pa cultivos de secanu y regadío. En secanu destaquen les ceberes, lleguminoses y oleaxinoses. La vide atópase en retrocesu a pesar de la so puxanza n'otres dómines como atestigüen les sos bodegues. En regadío destaca'l maíz el xirasol, l'alfalfa y los cultivos hortolanos. La remolacha atópase en retrocesu debíu al paulatín zarru de les industries azucreres de la contorna. Al este, ente los valles del Carrión y del Pisuerga atópense les llombes, pequeñes elevaciones onde s'atroparon yelsos, magres y margas con cultivos de secanu. El so clima ye mediterraneu continental con escases precipitaciones y una gran oscilación térmica ente'l día y la nueche y ente estaciones. L'abondosa agua de los ríos y canales anidia'l clima.

Historia editar

Pola so estratéxica situación nel valle del Carrión próximu a la so desaguada nel ríu Pisuerga, la so abondosa agua (pesca), camperes y arboláu (caza) nun ye d'estrañar que l'home primitivu poblara estes tierres sicasí nun hai constancia d'ello. Si qu'hai constancia d'asentamientos na edá del bronce (Dueñas sieglos XIV Y XIII e.C.), la edá del fierro (Tariego del sieglu VIII al III e.C.) y numberosos asentamientos prerromanos de los Vacceos.

Los primeros asentamientos humanos qu'atopamos en Villamuriel de Cerrato son de dómina romana. Atopáronse al sur de Calabazanos restos de construcciones y cerámiques d'ente los sieglos II y IV d.C. Nun podemos asegurar la presencia nin visigoda nin árabe nel términu de Villamuriel.

Cola xubida al poder del Alfonsu III d'Asturies (866-910) que conquista y repuebla importantes ciudaes como Zamora , Simancas y (Dueñas (875-999) y consolidada la llinia defensiva redolada al Duero pudo empecipiase adulces la repoblación de toles tierres al norte del Duero. Yá nel sieglu X les tierres de Villamuriel taríen repoblaes como una villa dientro de l'Alfoz de Dueñas. Hai constancia de que Alfonsu VII de Llión dona la villa al obispu de Palencia en 1141 anque calteniendo una comunidá de camperes nos montes reales de Dueñas. En 1162 l'obispu Raimundo II de Palencia concede carta de bonos fueros a la villa. L'obispu Arderico de Palencia (1185-1207) empecipia la construcción de la Ilesia de Santa María y el palaciu-fortaleza como residencia de branu y retiru de los prelaos palentinos. Sigue la obra l'obispu Tello Téllez de Meneses (1208-1247). En 1308 hai constancia de que s'agospió nél la reina María de Molina. A Pedro de Castiella, nietu del rei Pedru I de Castiella atribúyese-y la construcción de la torre, gran parte del Palaciu y la finalización de la ilesia a mediaos del sieglu XV.

El 25 de setiembre de 1520 comuñeros de Palencia opuestos al señoríu episcopal (Pedro Ruiz de la Mota) quemen el palaciu, destrúin parte de la torre y balten el cercanu sotu de Santillana. En 1524 el obispo Antonio de Rojas perdona a los comuñeros y la ciudá de Palencia apurre 925000 maravedinos pa reconstruyir la torre y el palaciu. Nel sieglu XVI hai censaos 100 vecinos pecheros y en 1752 (Catastru d'Ensenada) 73 vecinos. Nel 1802 los prelaos palentinos dexen la casa fuerte a la parroquia de San Sebastián (güei sumida). En 1812 mientres la Guerra de la Independencia Española llucharon tropes ingleses (Lord Wellington y l'exércitu francés. Cola Desamortización de Mendizabal. Cola desamortización fuéronse perdiendo adulces les dependencies palaciegues (güei sumíes). En 1922 nació nesta localidá'l pintor Jesús Meneses.

División alministrativa editar

El conceyu de Villamuriel de Cerrato entiende los siguientes barrios:

Evolución demográfica editar

1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2001 2011
1.572 1.738 1.538 1.390 1.448 1.758 1.923 1.372 1.911 4.015 4.886 6.295

Economía editar

Industria automovilística, yá que dende 1978, la llocalidá ye sede d'una factoría d'automóviles Renault. Anguaño, nel añu 2017, tán fabricándose la cuarta xeneración del Renault Mégane y el Renault Kadjar.

 
Vista de Villamuriel del Cerrato.

Patrimoniu arquiteutónicu editar

Ilesia de Santa María la Mayor

Empecipiada pol obispu Arderico de Palencia a finales del sieglu XII, siguida pol obispu Tello Téllez de Meneses y socesivos obispos. Terminada y anovada pol obispu Pedro de Castiella a mediaos del sieglu XV anque con continues reformes. En 1931 foi declarada Monumentu Históricu Artísticu Nacional.

Construyida arquitectónicamente dientro del austeru Románicu cisterciense (sieglu XIII) na so transición al góticu, siendo una construcción difícilmente considerada románica. La ilesia en que más s'inspira ye la de Villalcázar de Sirga (Camín de Santiago) pola so disposición planimétrica y pilastres. Les ojivas con lligadures llonxitudinales averar al góticu burgalés.

Tien tres naves, cabecero con tres ábsides rectangulares (non los circulares del románicu). Los arcos apuntaos de les bóvedes del cruceru sofitar en pilastres con doble columna nos sos frentes con otros toraos a la manera hispanolanguedoniano. Nel cruceru los arcos llaterales soporten la torre-cimborrio alzada en planta ochavada por aciu trompes. Dende'l puntu de vista arquiteutónicu la torre cimborrio ye lo más importante porque-y da un bellu efeutu estéticu y una gran lluminosidá.

El templu ta jalonado con contrafuertes y canecillos ortogonales y angulosos (dexaron la redondez románica). Na fachada occidental, la entrada tien dos arcos apuntaos separaos por un gruesu mainel. Enriba una arquería mural y debaxo un óculo (sieglu XVI). Enriba d'ello un auténticu rosetón del sieglu XIII. La puerta norte xunto coles ventanes del templu ye lo más románico. Tien cuatro arquivoltas de mediu puntu. La interior presenta un perfil angrelado. Tou ello de recién arreglu pos la piedra caliar taba bien deteriorada. Na parte cimera de la fachada norte tien los canecillos d'un balcón amatacado. La impresionante torre ye románica sacante'l tramu de riba que al dexar la función militar ye sustituyida por un campanariu d'estilu herreriano (sieglu XVI). Al llau taría'l palaciu episcopal que foi destruyíu na guerra de los comuñeros (1520) y darréu restauráu. Del contrafuerte del sureste arrincaba un arcu formáu por grandes dovelas que pudiera ser la entrada principal, anguaño nun se caltién nada. El coru altu de la ilesia ye de finales del sieglu XVI y los altares fueron anovaos práuticamente toos na primer metá del sieglu XVIII.

 
Vista norte de la Ilesia de Santa María de la mayor
Monesteriu Ntra Sra. de la Consolación

En 1440 Pedro Manrique muerre y la so viuda Leonor de Castiella, pa cumplir los deseos del so home manda al so fíu Diego Gómez Manrique y a Rodrigo Manrique (padre de Jorge Manrique) treslladar a los benedictinos pa fundar coles sos fíes Aldonza y María un monesteriu femenín. En 1468 treslladar a él.

Nel so pórticu ya interior representáronse égolas y autos de Gómez y Jorge Manrique. La so ilesia (sieglu XVII) tien una sola nave en piedra y lladriyu. La nave tien cinco tramos (unu'l presbiteriu) con bóvedes de cañón con lunetas, decoraes en yeserías (del estilu de Martín Machuca). Les cubiertes fuelguen sobre arcos de mediu puntu sofitaos sobre pilastres adosaes. Sol coru tán soterraes les fíes de la fundadora. Nel llau de la epístola caltién un retablu (sieglu XVIII) y otru nel llau del evanxeliu (con una talla de virxe con neñu Jesús del sieglu XV). El retablu mayor (Pedro Correas, sieglu XVIII) con una imaxe de Santa Clara del sieglu XVI d'estilu Juan de Valmaseda.

Nel coru atopa un magníficu sepulcru del sieglu XVI con relieves representando a Santa Isabel, San Juan Neñu, la virxe y Jesús. Otru sepulcru d'Inés Manrique, muyer de Juan Chacón (adelantado mayor de Murcia) que morrió en 1535. Nel claustru d'atopa'l sepulcru de la fundadora que ye en piedra policromada atribuyíu a Alejo de Vahía y ye una estatua yacente de Leonor de Castiella.

Palaciu de la Reina Isabel la Católica

Correspuende a la casa de los capellanes del conventu de les clarises de La nuesa Señora de la Consolación. El so nome deber a que nél s'agospió la reina Isabel La Católica cuando s'atopaba en tierres palentines. Nél atopen los restos de María Dávila, vilba de Fernán Núñez Armalte (tesoreru y secretariu d'Isabel La Católica) y vilba tamién de Fernando d'Acuña (home d'armes de los Reis Católicos y virréi de Sicilia). Al enviudar tuvo nel monesteriu ente 1496 y 1502. Nos últimos años sufrió una importante rehabilitación. Presenta una fachada esterior austera con un medallón del sieglu XVIII que representa l'Asunción de María.

Canal de Castiella [[Ficheru
Esclusa

33 de la Canal de Castiella, Vilamuriel de Cerrato.jpg|thumb|Esclusa 33 de la Canal de Castiella al so pasu pola llocalidá de Villamuriel de Cerrato (Palencia).]]

 
Esclusas 34,35 y 36 de la Canal de Castiella al so pasu por Sotu Alburez na llocalidá de Villamuriel de Cerrato.

La Canal de Castiella (1753-1849) ye la obra d'inxeniería civil más importante de la España ilustrada. El so oxetivu yera poder sacar l'escedente de granu de Castiella polos puertos de Cantábricu. Nun principiu diba dir dende Segovia hasta Reinosa pero solo llegóse a construyir dende Valladolid hasta Alar del Rey y el ramal de Campos hasta Medina de Rioseco. En 1860 constrúyese la llinia de ferrocarril quedando obsoleto la canal pal so principal oxetivu. Villamuriel de Cerrato atópase dientro del ramal sur que s'empecipió en 1791 hasta 1804. La esclusa 33 alcontrada nel pueblu y la 34 (alcontrada en Sotu Albúrez) son d'esta dómina y tienen la particularidá de que son ovalaes. En 1831 síguense les obres y constrúyese la esclusa 35 y 36 (Sotu Albúrez) que son rectangulares. El so principal usu anguaño ye'l regadío y el suministru d'agua.

Ponte Románica Medieval

Sobre'l Ríu Carrión xune Palencia con Dueñas polo que yera l'antiguu camín. Tien 11 güeyos. La primer referencia que se tien d'él ye del sieglu XIV. A esti sieglu pertenez la parte que tien los güeyos y los tajamares apuntaos. Nel sieglu XVI fixeron unes reformes que correspuenden a la parte que tien los güeyos y tajamares redondos. Los tajamares sirven por que la ponte oponga menor resistencia al pasu de l'agua. La parte cimera d'estos tajamares aprovechar pa faer unos balconinos que sirvíen p'abelugase les persones del pasu de les caballeríes.

 
Vista xeneral de la ponte románica de Villamuriel de Cerrato.

Personaxes pernomaos editar

El que fuera Cimeru Xeneral de la Compañía de Xesús hasta'l so arrenunciu al cumplir 80 años en 2016, Padre Adolfo Nicolás Pachón nació en Villamuriel de Cerrato en 1936.

El pintor Jesús Meneses nació en Villamuriel de Cerrato en 1922, dedicando tola so vida a la so gran pasión de la pintura y dexando muestres bellísimas de los campos y pueblos castellanos.

Doña Leonor de Castiella fundó en 1440 el conventu de clarises sobre un anterior prioratu benedictín en Calabazanos faciendo asina cumplir la voluntá del so home Pedro Gómez Manrique tres la so muerte. Fía de Dn. Fadrique y nieta del rei Enrique II de Castiella conocíu como Enrique II de Trastamara ingresó en 1468 xunto coles sos fíes Aldonza y María en dichu conventu. Los sos nichos atópense asitiaos nel conventu.

Bibliografía editar

  • Labra Gil, Clementina-Julia, Villamuriel de Cerrato: Ilesia de Santa María la Mayor, Diputación de Palencia, 1992 ISBN 84-86844-64-9
  • Gran enciclopedia Planeta Ed Planeta ISBN 84-0846656-9 Tomu 20 Ed Planeta *Gran

enciclopedia Larousse ISBN 84320-7394-6 Tomu 24 Ed Planeta *”Pueblo d'España” ISBN 8487507-220

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar