Violeta Barrios Torres, más conocida como Violeta Barrios de Chamorro (18 d'ochobre de 1929Rivas), ye una política y periodista nicaragüense, presidente de Nicaragua dende'l 25 d'abril de 1990 hasta'l 10 de xineru de 1997. Foi la segunda muyer nel continente americanu n'ocupar la posición de xefa d'Estáu y xefa de Gobiernu, conglomeraos nel cargu de presidenta de la República.[nota 1]

Violeta Chamorro
Presidente de Nicaragua

25 abril 1990 - 10 xineru 1997
Daniel Ortega - Arnoldo Alemán
Vida
Nacimientu Rivas18 d'ochobre de 1929[1] (94 años)
Nacionalidá Bandera de Nicaragua Nicaragua
Llingua materna castellanu
Familia
Casada con Pedro Joaquín Chamorro Cardenal (1950 – 1978)
Fíos/es
Estudios
Estudios Casimiro Sotelo
Blackstone College for Girls (en) Traducir
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu políticaperiodista
Premios
Creencies
Partíu políticu Unión Nacional Opositora (es) Traducir
violetachamorro.org.ni
Cambiar los datos en Wikidata

Violeta Chamorro foi esposa de Pedro Joaquín Chamorro Cardenal, periodista, dueñu y direutor del periódicu nicaragüense, La Prensa, opositor al réxime d'Anastasio Somoza Debayle y líder de la Unión Democrática de Lliberación (UDEL), que foi asesináu.

Violeta Chamorro formó parte de la Xunta de Gobiernu de Reconstrucción Nacional dempués del trunfu de la Revolución Sandinista como miembru independiente mientres el primer añu de gobiernu revolucionariu. En 1990 encabezó la coalición UNU, Unión Nacional Opositora, na que s'encuadren, baxu tutelar de los Estaos Xuníos, la mayoría de partíos opositores al FSLN. Tres el trunfu de la UNU nes eleiciones de febreru de 1990 Violeta Chamorro foi presidenta de Nicaragua hasta les eleiciones de 1996.

Biografía editar

Nacencia y matrimoniu editar

Violeta Barrios Torres ye unu de los siete fíos del matrimoniu formáu por Carlos Barrios Sacasa y Amalia Torres Hurtado, familia de clase alta de terratenientes. Nació na pequeña ciudá de Rivas, cabecera del departamentu de Rivas en Nicaragua, el 18 d'ochobre de 1929.

Educar n'Estaos Xuníos, en dos talos colexos católicos, unu na ciudá de San Antonio (estáu de Texas) y l'otru na rexón de Southside (nel estáu de Virginia), cerca de la ciudá de Richmond, onde estudió secretariáu. La muerte del so padre facer tornar a Nicaragua ensin terminar los estudios.[3]

En 1949, mientres unes vacaciones na propiedá de los sos padres, conoció a Pedro Joaquín Chamorro Cardenal (1924-1978), de 25 años d'edá, que yera miembru d'una influyente familia del país. Yera fíu mayor de Pedro Joaquín Chamorro Zelaya, direutor del periódicu La Prensa y descendiente de Frutos Chamorro, primer xefe d'Estáu de la Nicaragua independiente, y nietu de Pedro Joaquín Chamorro, presidente de Nicaragua ente 1875 y 1879.[4] Casáronse l'añu siguiente, el 8 d'avientu de 1950, cuntando Violeta con 22 años d'edá.

El 24 de setiembre de 1951 nació'l so primer fíu, Pedro Joaquín Chamorro Barrios (actual diputáu de l'Alianza Lliberal Nicaragüense, ALN), y la familia treslladar a casa de los padres de Joaquín nel barriu de San Sebastián, en Managua, cerca de la sede del periódicu. Poco dempués treslládense a una casa nel barriu de La Candelaria y depués pasen a una casa que-yos regala la madre de Violeta Chamorro nel barriu de Santu Domingu.

En 1952, el so home Pedro Joaquín Chamorro Cardenal, empezó a dirixir el periódicu La Prensa. En 1953 nació la so segunda fía Claudia Lucía y la Sociedá Interamericana de Prensa (SIP) escoyer como miembru y al añu siguiente (1954) nació otra neña, Cristiana, y los Chamorro treslladar a vivir a Casa Colorada, El Cruceru. En 1956 nació'l so últimu fíu Carlos Fernando.

La UNU y el terremotu de 1972 editar

En 1966 el so home Joaquín Chamorro y Fernando Agüero Rocha miembros ambos del Partíu Conservador, fundaron la Unión Nacional Opositora (UNU), una coalición de los 5 partíos opuestos al somocismo pa ganar les eleiciones del 5 de febreru de 1967 contra'l Xeneral Anastasio Somoza Debayle, fíu de Somoza García y candidatu del oficialista Partíu Lliberal Nacionalista (PLN).

El domingu 22 de xineru de 1967 efectuóse la concentración de la UNU na Plaza de la República de Managua na que se produció la masacre de l'Avenida Roosevelt cuando la Guardia Nacional disparó contra los concentraos cuando estos dirixíense a la Casa Presidencial de la Llomba de Tiscapa pa protestar contra'l presidente Lorenzo Guerrero Gutiérrez y el xeneral Somoza Debayle. Envalórase que fueron asesinaes ente 1000 y 1500 persones). Nestos sucesos Chamorro foi deteníu xunto con otru opositores. Dos selmanes más tarde Somoza Debayle ganó les eleiciones y los 31 presos fueron lliberaos por una amnistía el 4 de marzu d'esi mesmu añu.

El 28 de marzu de 1971, Fernando Agüero Rocha robló con Somoza el pactu Kupia Kumi (‘un solu corazón' en idioma miskito), nel Teatru Nacional Rubén Darío de Managua, pol cual entró a formar parte de la Xunta Nacional de Gobiernu. Chamorro vio esti pactu como una traición y condergar.[ensin referencies]

El sábadu 23 d'avientu de 1972 producióse'l gran Terremotu de Managua, que destruyó la capital del país. Los Chamorro treslladar a la Repartu Les Palmes.

Asesinatu de Pedro Joaquín Chamorro editar

El 10 de xineru de 1978, Pedro Joaquín Chamorro foi asesináu cuando se dirixía en coche al so trabayu nel periódicu. Cuando asocedieron estos fechos, Violeta Chamorro atópase en Miami (Estaos Xuníos), preparando la boda de la so fía Cristiana. Pedro Joaquín Chamorro foi soterráu'l día 12 de xineru, y el so entierru convertir nuna gran manifestación en contra de Somoza, lo que contribuyjó a fomentar la insurrección contra la dictadura y provoca la entrada na política de Violeta Barrios denunciando otomíes del réxime de Somoza. Violeta Barrios fíxose cargu de la direición del periódicu La Prensa.[4]

Na Revolución editar

El 19 de xunetu de 1979 la Xunta de Gobiernu de Reconstrucción Nacional entra triunfante en Managua. Violeta Barrios formó parte de la mesma como miembru independiente en representación de la UDEL. Conformaben esta xunta Daniel Ortega Saavedra, comandante del FSLN (Frente Sandinista de Lliberación Nacional); Moisés Hassán Morales, del sandinista Frente Patrióticu Nacional (FPN); l'empresariu lliberal Luis Alfonso Robelo Callejas, del MDN (Movimientu Democráticu Nicaragüense), y l'intelectual socialdemócrata Sergio Ramírez Mercado (del Grupu de los Dolce).

El 19 d'abril de 1980, Violeta Barrios abandonó la Xunta de Gobiernu. Dende'l diariu La Prensa dedicar a criticar cada política del Gobiernu socialista.

Nesti periodu, el Gobiernu del estauxunidense Ronald Reagan empecipió la so campaña contra'l Gobiernu sandinista sofitando a los Contras (paramilitares nicaragüenses entrenaos y calteníos pola CIA, l'Axencia Central d'Intelixencia estauxunidense).[5] Violeta Chamorro empezó a recibir fondos de la Fundación Nacional pa la Democracia, un organismu bipartidista financiáu pol Congresu estauxunidense.[6] El diariu La Prensa yera acusáu de ser títere de la CIA (Axencia Central d'Intelixencia), y simpatizante de los Contras. Violeta Chamorro recibía'l llamátigu de «vendepatria». En setiembre de 1988, Jim Wright (el presidente de la Cámara de Representantes de los Estaos Xuníos, en Washington), denunció que la CIA manipoliaba al periódicu La Prensa y a los partíos políticos de la oposición en Nicaragua.[7] Wright afirmó que'l CIA taba pagando a los grupos opositores en Nicaragua por que exacerbaran les protestes públiques col fin de provocar la violencia y el derramamiento de sangre pol que los sandinistas fueren culpaos pola opinión pública.[7]

Como munches families nicaragüenses, Violeta Barrios de Chamorro sufrió la división ideolóxica de los sos fíos: los sos dos fíos mayores ―Pedro Joaquín y Cristiana, dende Miami― atopar n'oposición al Gobiernu sandinista. Sicasí, taben a favor del Gobiernu los sos dos fíos menores: Carlos Fernando (quien aportó a direutor del diariu Barricada, órganu de prensa del FSLN) y Claudia Lucía―.[4]

Presidenta de la República (1990-1997) editar

Violeta Barrios de Chamorro foise destacando como figura pública de la oposición política proestauxunidense. El 29 de mayu de 1989 fundó la UNU (Unión Nacional Opositora), coles mires de ganar al FSLN nes eleiciones xenerales. La UNU apiguró a 14 partíos que tomaben tol espectru políticu, incluyendo al Partíu Comunista de Nicaragua. En setiembre de 1989, Violeta Barrios ye nomada candidata presidencial.

Col 54,7 % de los votos nes eleiciones xenerales del 25 de febreru de 1990, Chamorro gana les eleiciones y la mayoría na Asamblea Nacional, hasta entós en total control sandinista.

Na presidencia editar

Por cuenta de les posiciones estremes de sandinistas y antisandinistas, representantes de la UNU y el FSLN alcordaron un Protocolu de Transición del Poder Executivu pa garantizar el trespasu de mandu y la gobernabilidad democrática.[ensin referencies]

El 19 d'abril de 1990, la Contra anuncia l'altu al fueu y el 15 de xunu complétase'l so desarme. El 25 d'abril de 1990, Violeta Chamorro tomó posesión de la presidencia.

Violeta Chamorro caltuvo una disputa col parllamentu por cuenta de les restricciones a los candidatos a la presidencia nes eleiciones de 1996, impuestes poles enmiendes aprobaes pola Asamblea Nacional, que torgaben el so ministru de la Presidencia, Antonio Llacayu, aspirar a la primer maxistratura pol so parentescu políticu cola mandataria nicaragüense. Mientres la so alministración, empecipió lo qu'ella llamó la reconstrucción económica del país», sofitada per Estaos Xuníos.[8]

En 1991, por órdenes del Fondu Monetariu Internacional, Chamorro punxo en marcha un programa d'axuste» por aciu el cual multiplicó los precios de los bienes de primera necesidá y de les tarifes públiques. Realizó una devaluación del córdoba d'un 400 %. La subutilización de la mano d'obra de la población económicamente activa algamó'l 50 % en 1992, y el 52 % en 1994. El desemplegu abiertu algamó casi'l 24 % de la fuercia de trabayu (en 1994). La situación económico y social de Nicaragua yera desastrosa.

En setiembre de 1991, el Bancu Mundial y el Bancu Interamericano de Desenvolvimientu condonaron la totalidá de la delda esterna del país. En 1993 empecípiase la lliberalización del mercáu y la privatización de delles empreses.

Los cotizantes del seguru social pasaron de ser 261 000 persones en 1990 a ser 202 000 en 1994 (un amenorgamientu del 23 %).

Ente 1990 y 1994, el 16 % de los emplegaos estatales fueron despidíos.[9]

Mientres l'alministración Chamorro, baxóse-y el presupuestu a la empresa estatal de ferrocarriles, lo que produció una baxa na calidá y cantidá de los servicios. Finalmente foi clausurada por supuesta falta de rentabilidá, y tola infraestructura (víes, vagones y llocomotores) fueron vendíes como chatarra.[10]

Mientres l'alministración Chamorro empecipióse y executóse un plan d'austeridá fiscal. El presupuestu de salú foi retayáu a la metá, lo que provocó que centenares de miles de nicaragüenses quedaren fuera del sistema de salú pública y tou aquel que riquía d'atención médica tenía que pagar, una y bones el serviciu foi privatizáu.

En 1979, Daniel Ortega atopara'l país con más del 50 % d'analfabetismu (el más altu de toa América Llatina) polo que triplicó'l presupuestu pa la educación, lo que nuna década baxó l'analfabetismu hasta'l 13 %.

Una de les primeres midíes de Chamorro ―por órdenes del FMI― foi retayar a la metá'l presupuestu pa educación, polo que nos sos seis años de Gobiernu l'analfabetismu xubió dende'l 13 % hasta'l 35 %.[11]

En 1991, Chamorro devaluó'l córdoba.

Pa 1996, 80 000 emplegaos públicos perdieren los sos trabayos.[11]

En primer llugar el Gobiernu combinó les empreses estatales nun holding denomináu CORNAP (Corporaciones Nacionales Públiques) y dedicóse a privatizales. L'oxetivu yera llograr capital por aciu la privatización del 90 % de les empreses CORNAP en 1993, pero la respuesta foi lenta. De siguío, l'alministración introdució l'oru Córdoba que punxo a la moneda nicaragüense al par col dólar d'Estaos Xuníos.

Dende 1991, les midíes d'austeridá adoptaes pol Gobiernu de Chamorro conducieron a fuelgues masives.

El déficit comercial alzóse y el PNB amenorgóse. La devaluación de la moneda, l'apertura de les importaciones, l'amenorgamientu de los presupuestos d'educación y de salú causaron l'aumentu de la probeza, y les tensiones sociales n'aumentu.[12]

Cola llegada al poder de Barrios de Chamorro, fixo l'apaición del so xenru, Antonio Llacayu, como principal executor de los actos de privatización de los bienes d'Estáu.

Ente 1993 y 1994 nació l'Alianza Lliberal (AL) qu'ente otros partíos incluyía al Partíu Lliberal Constitucionalista (PLC) y al Partíu Neolliberal (PALI). En 1995 Antonio Llacayu Oyanguren, xenru de Violeta y ministru de la presidencia, funda'l Proyeutu Nacional (Pronal).

En 1993, la llexislatura empezó a revisar la constitución pa reestructurar el Gobiernu del país. Dempués d'un añu de discutinios, los cambeos presentar a l'Asamblea Nacional, aprobada na primer ronda de votación, y pasaron en febreru de 1995. Les reformes a la Constitución taben destinaes a amenorgar el poder de la presidencia de Chamorro, ya incluyó midíes pa tresferir l'autoridá pa imponer impuestos a la llexislatura, prohibir el reclutamiento, garanticen los derechos de propiedá, y amenorguen la socesión d'un titular o de los sos familiares cercanos. Chamorro negar a publicar los cambeos na Gaceta, el boletín oficial, desconociendo la nueva constitución. Los cambeos efectuaos pola alministración Chamorro tuvieron un altu costu en términos sociales y políticos, non yá pa la población, sinón tamién pal Gobiernu entrante. L'estilu de resolución de los problemes carauterizar por una constante agarradiella política.

Ente 1990 y 1991, Nicaragua foi'l país que dempués d'Israel, recibió la mayor ayuda per cepita a nivel mundial. Ente 1991 y 1995 la cooperación esterna representó un permediu de 29.9 % del PIB añal.[13]

Sicasí, esta ayuda en bona parte penerar al esterior al traviés del pagu d'intereses y amortizaciones sobre la delda esterna. Ente 1991 y 1995, un permediu del 12 % del PIB añal, absorbiendo bona parte de la cooperación esterna líquida recibida. A fines de 1995, entá s'ostentaba la más alta delda esterna en rellación al PIB, esto ye, de cada dólar producíu debíense cinco per conceutu de la delda. El modelu de lliberalización y apertura llevó a permanentes problemes na balanza de pagos llevaron a la necesidá d'un axuste fiscal permanente de sesgu recesivo y de poca eficacia pa frenar l'aumentu constante de precios. Dau l'enorme serviciu devengado de la delda esterna, el fluxu de capital nun foi abonda pa compensar la fienda de pagos corrientes, lo qu'anició que la delda creciera. La desregularización de los mercaos financieros y la lliberación comercial acelerada, nun sofitaron el procesu de estabilización, enzancando atopar una sienda de crecedera. La lliberación financiera, nun contestu de sobrevaluación y fixación monopolista de dellos precios claves, contribuyó a l'alza de les tases d'Interés, al drenaxe de los depósitos d'aforru escontra la fuga de capitales y a priorizar la especulación financiera sobre la inversión granible.[14]

El 9 d'abril de 1984, en L'Haya (Países Baxos), el Gobiernu socialista de Nicaragua solicitara ante la Corte Internacional de Xusticia de la ONX abrir un proceso xudicial contra Estaos Xuníos pol so sofitu económicu y loxísticu a los Contras. El 27 de xunu de 1986, la Corte sentenció a Estaos Xuníos a pagar 17.000 millones de dólares por 38 000 víctimes civiles y pola destrucción d'infraestructura en puertos y represas.[nota 2] En setiembre de 1992, Violeta Chamorro perdonó por decretu esa delda.

L'apertura comercial empobinar al esmantelamientu selectivu de la proteición arancelaria pal sector agropecuariu y la pequeña y mediana industria. Ello traducióse nuna demanda efectiva escontra mayores importaciones de bienes de consumu, desequilibrando de la mesma la balanza de pagos.

Pela so parte, en 1996 la probeza algamó'l 54 % de la población nacional, y nes zones rurales llegó al 63 % de la población.[15]

Caso Llacayu editar

En xunetu de 1992 españó'l llamáu Caso Llacayu, cuando'l contralor (interventor) xeneral de la República, Guillermo Potoy, aseguró que'l viceministru de la presidencia Antonio Ibarra foi responsable de la esviadura d'un millón de dólares destinaos a los fondos d'asistencia a los sectores más desfavorecidos. Nun informe de 250 páxines, Potoy denunció que los investigadores afayaron «sustracciones illexítimes y ensin xustificación, falses factures, empreses inesistentes y testaferros». El casu arreyaba a cinco diputaos centristes, que recibieron entós importantes sumes de dineru en cuenta de los sos votos nel Congresu. El casu tamién arreyaba a Antonio Llacayu, xenru de la presidenta, con acusaciones de corrupción dende'l so ministeriu, y de poner torgues a la investigación.[16]

El 22 de xineru de 1993, Guillermo Potoy destituyó pola so implicación nun fraude al xenru de Chamorro, Antonio Llacayu (ministru de la Presidencia y home fuerte del Gabinete).[17] Dellos de los sos ministros quedaríen chiscaos en distintos casos de corrupción englobados nel llamáu «caso Llacayu».[16] El viceministru de la presidencia, Antonio Ibarra, foi responsable de la esviadura d'un millón de dólares destinaos a los fondos d'asistencia a los sectores más desfavorecidos.[16]

Conclusión del so periodu de Gobiernu editar

Violeta Barrios de Chamorro recibió de Daniel Ortega un país estremáu ideológicamente, con una economía destruyida pol conflictu armáu contra la Contra (paramilitares nicaragüenses sosteníos pola CIA estauxunidense).

Foi sofitada pol Bancu Mundial y el Fondu Monetariu Internacional.

Sicasí, el Índiz de Desenvolvimientu Humanu ellaboráu pol Programa de Naciones Xuníes pal Desenvolvimientu, asitió a Nicaragua nel penúltimu llugar de los países d'América, solo percima d'Haití. Mientres el so réxime aumentó la migración a países vecinos (principalmente El Salvador y Costa Rica). Chamorro amosóse incapaz de frenar l'aumentu de les actividaes illegales, ente elles el narcotráficu, tratar de persones y la prostitución, qu'alzaron los niveles d'inseguridá ciudadana, convirtiendo a Nicaragua n'unu de los primeros países por mayor tases d'homicidios nos años noventa.[18]

Como presidenta de Nicaragua, Violeta Barrios de Chamorro foi anfitriona de tres cumbre de presidentes centroamericanos:

  • XII Cume Ordinariu, en Managua, el 4 y 5 de xunu de 1992.
  • I Cume Ecolóxicu, en Managua, el 12 d'ochobre de 1994, na que se robló l'Alianza para del Desenvolvimientu Sostenible.
  • XVIII Cume Ordinariu, en Montelimar, el 9 de mayu de 1996.[ensin referencies]

Managua foi tamién l'escenariu del entamu de la XXIII Asamblea Xeneral de la OEA, en xunu de 1993.

El 21 d'ochobre de 1996 celebráronse les eleiciones presidenciales, que ganó'l neolliberal alcalde de Managua, Arnoldo Alemán Llacayu (de l'Alianza Lliberal). El 10 de xineru de 1997, Chamorro trespasó'l poder a Alemán.

Dempués de la presidencia editar

En 1997, Violeta Chamorro creó la Fundación Violeta Barrios de Chamorro, que preside xunto colos sos cuatro fíos, y promueve proyeutos de desenvolvimientu rexonal ya iniciatives pa fortalecer la paz civil.[19]

Pertenez al Conseyu de Presidentes y Primeros Ministros» del Programa de les Amériques del Centru Cárter, na ciudá d'Atlanta (Estaos Xuníos).

Publicó l'autobiografía Suaños del corazón.

Gallardones recibíos editar

  • Isaiah Thomas Award en Publicaciones del Rochester Institute of Technology.[20]
  • 1986: Premiu Louis M. Lyons de Conciencia ya Integridá nel Periodismu
  • 1991: Premiu National Endowment for Democracy, en Washington (Estaos Xuníos).
  • Premiu Internacional Lideralgu en Llibre Comerciu en 2000 por Asociación Mundial de Cámares de Comerciu

Ver tamién editar

Notes editar

  1. La primer muyer nel mundu en ser presidenta foi Isabel Perón, quien foi escoyida na fórmula Perón-Perón col so maríu, Juan Domingo Perón (1955-1974). Convertir en presidenta tres el fallecimientu de Juan Perón.
  2. Según el sitiu web UsInflationCalculator.com, por cuenta de la inflación que sufre'l dólar d'Estaos Xuníos, 17.000 millones de dólares de 1986 equivalen a 37 700 millones de dólares de 2017.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Violeta-Barrios-de-Chamorro. Apaez como: Violeta Barrios de Chamorro. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. «Violeta Barrios de Chamorro» (6 de febreru de 2017). Consultáu'l 9 de xunu de 2017.
  4. 4,0 4,1 4,2 «Biografia de Violeta Chamorro». Consultáu'l 9 de xunu de 2017.
  5. «The CIA-Contra crack cocaine controversy», artículu publicáu nel sitiu web del Departamentu de Xusticia d'Estaos Xuníos (Washington).
  6. Chamorro Cardenal, Jaime (1988): "La Prensa", a republic of paper (páx. 30). Nueva York: Freedom House, 1988.
  7. 7,0 7,1 Kinzer, Stephen (1988): «Raxón in Nicaragua on C.I.A. charges», artículu n'inglés, del 24 de setiembre de 1988, nel diariu New York Times.
  8. Fernandez Jilberto, Alex Y.; y Mommen, Andre (2012): Liberalization in the developing world: institutional and economic changes in Latin America, Africa and Asia. Routledge. ISBN 978-1-134-82583-7.
  9. Anderson, Leslie Y.; Dodd, Lawrence C. (2009): Learning democracy: citizen engagement and eleutoral choice in Nicaragua (1990-2001). Chicago: University of Chicago Press, 2009. ISBN 978-0-226-01974-1.
  10. «Sumió nos años 90. Proyeutu del ferrocarril provoca discutiniu», artículu del 28 de xineru de 2012 nel periódicu El Nuevu Diariu (Managua).
  11. 11,0 11,1 era-de-corrupcion «El Gobiernu de Violeta Chamorro empecipió la era de corrupción», artículu del 26 de febreru de 2010 n'en el sitiu web de Radio La Primerísima (Managua).
  12. «Violeta Barrios de Chamorro: reinar madre de la Nación»] (PDF). Nueva Sociedá (n'español). Buenos Aires, Arxentina: Fundación Foro Nueva Sociedá (118): páxs. 89-98. ISSN 0251-3552.
  13. Oscar Neira Cuadra y Adolfo Acevedo (1992): «Hiperinflación y (des)estabilización en Nicaragua», Cuadiernos de la CRIES, Managua, Nicaragua.
  14. Mario De Franco y Rolando Sevilla (1994): «La economía política de l'ayuda esterna en Nicaragua. Finances públiques, desenvolvimientu humanu y crecedera económica», Coleición Ensayo Nitlapán/CRIES, Managua, Nicaragua.
  15. BID (1996): «Nicaragua Country Paper», Misión del BID en Managua (Nicaragua).
  16. 16,0 16,1 16,2 «Un escandalo de corrupción chisca a Llacayu», artículu del 19 de xunetu de 1992 nel diariu El País (Madrid).
  17. «Violeta Chamorro y Llacayu», artículu del 25 de xineru de 1993 nel diariu El País (Madrid).
  18. PNUD (1995): «Informe sobre la situación social y económico de Nicaragua», publicaciones de la Misión del PNUD, Managua, Nicaragua.
  19. MCNBiografias.com. «Barrios de Chamorro, Violeta (1929-VVVV) » MCNBiografias.com». Consultáu'l 9 de xunu de 2017.
  20. (n'inglés) Arthur Sulzberger Jr. to Receive RIT Isaiah Thomas Award in Publishing. Rochester Institute of Technology. http://www.rit.edu/news/?r=44884. Consultáu'l 23 d'ochobre de 2007. 

Enllaces esternos editar

Fundación Violeta B de Chamorro

Predecesor:
Daniel Ortega
Presidenta de Nicaragua
25 d'abril de 199010 de xineru de 1997
Socesor:
Arnoldo Alemán