Plantía:Ficha de virxe La Virxe de la Mercé o La nuesa Señora de les Mercedes ye una advocación mariana venerada polos católicos de la Bonaventurada Virxe María. Ye equivalente tamién el nome de Virxe de la Misericordia. El so fiesta celebra'l día 24 de setiembre.

Esta advocación tien el so entamu'l 1 d'agostu de 1218, cuando la Virxe María —na so advocación de Virxe de la Mercé— apaecióse, por separáu, a trés pernomaos barceloneses: a san Pedro Nolasco, quien sería'l fundador de la Orde de la Mercé; al rei Xaime I d'Aragón, conocíu como "el conquistador", y reinante naquel momentu na Corona d'Aragón; y a San Raimundo de Peñafort, flaire dominicu, maestru xeneral del so orde de predicadores, y confesor del primeru. Diez díes dempués de l'apaición, los trés caballeros atopar na Catedral de Barcelona y compartieron tener la mesma apaición: la Virxe María pidía-yos la fundación d'una orde relixosa dedicada a la redención de los cautivos. Sería la Orde de la Mercé pa la redención de los cautivos.[1][2]

Devoción de les mercés editar

 
Imaxe de Ntra. Sra. de les Mercedes de San_Fernando_(Cádiz).
 
Virxe de la Mercé Comendadora, nel Muséu de Belles Artes de Sevilla.

La devoción a la Virxe de la Mercé espublizóse bien llueu por Cataluña y de ende al restu d'España, por Francia y por Italia, a partir del sieglu XIII col llabor de redención d'estos relixosos y los sos cofrades. Cola Evanxelización d'América, na que la Orde de la Mercé participó dende los sos mesmos entamos, la devoción estendióse y enraigonó fondamente en tol territoriu americanu.

La llegada de la orde relixosa de los mercedarios a América, un pocu rellacionada col antiguu espíritu de los caballeros que fueron a les Cruzaes a Tierra Santa y juntamente col cultu de la Virxe Caritatible, coincide col poblamientu de les principales ciudaes andines cercanes a la llinia ecuatorial como son: Cuzco, Lima, Quitu, Paita y la Villaviciosa de la Concepción o San Juan de Pasto, a pesar de qu'esta postrera tenía como patrona relixosa a la Pura y Llimpia Concepción, como'l so nome indicar. El Conventu Mercedario de primeres fúndase en Santiago de Cali escontra 1536 y en Campera escontra 1545 y la ilesia amiesta dende 1550, volviéndose bien famosu l'ornatu d'esti templu con una puerta llabrada con lleones doraos na so parte cimera, asonsañando a los que fueron concedíos, xunto col títulu de ciudá y el nomatu de San Xuan Bautista, a la Villa de Campera. Ye conocida popularmente en San Juan de Pasto como la Mechita Linda.

Ye nel sieglu XVIII, d'alcuerdu al minuciosu rellatu de José Rafael Sañudo, cuando la Virxe de les Mercedes apaez como proteutora del Cabildru y pueblu de San Juan de Pasto respectu d'erupciones y terremotos y otros eventos naturales dañibles. De fechu empieza a figurar la graciosa imaxe como si fuera la que tien el mandu o'l gobiernu de Campera. Son la fuercia de la tradición oral asina sofitada y, en parte, el sincretismu o mestizaje relixosu que la acompaña, los factores polos cualos puede considerase a la Virxe de les Mercedes como Gobernadora de la Ciudá y non porque dalguna autoridá civil nel sieglu XX lo estableciera por decretu. En 1612 completóse'l templu de la Mercé en Campera y el trabayu en madera ocupó a los artesanos y escultores Lázaro de Vergara (los dos puertes tallaes, tirantes pa los alfarjes de tipu mudéxar na nave y el presbiteriu), Rodrigo de Chaves (cantería de la portada y escultures), el batihoja y doradores Juan de Echeverri, Francisco Gallardo y Francisco Benítez, más el tabernáculo de tres cuerpo realizáu por Gómez de Rojas en 1660.

Perú ye anguaño'l país qu'axunta a la mayor cantidá de fieles de toa América y que cada 24 de setiembre celebren esta fiesta n'honor a la Bonaventurada Virxe María,, cuantimás na Pelegrinación Nacional ya Internacional escontra'l puertu de Paita.

La devoción a la Virxe de la Mercé espublizar en Bolivia, nel departamentu de La Paz, onde güei se -y rinde veneración. Al añu camúdase-y tres veces les sos vestidures; la primer vegada que se-y camuda ye la fecha del 3 d'agostu recordando la primer vegada qu'arramó llárimes, la segunda vegada'l 24 de setiembre recordando la so fiesta y la tercera y última vegada en Navidá como regalu a la so devoción. El 24 de setiembre na Ilesia de la Mercé celebra una eucaristía de fiesta, nueve díes antes rezar la novena y al rematar esiste una gran procesión nel so honor. En Potosí, celébrase una solemne y llucida fiesta entamada pola Archicofradía de La nuesa Señora de La Mercé, institución fundada en 1730 y que llegó a acovecer nel sieglu XVIII a 10.000 cofrades.

Iconografía editar

Virxe de la Mercé editar

2La iconografía usada pa representar a la Virxe de la Mercé queda definida a partir del sieglu XVI, consistiendo fundamentalmente nel hábitu mercedario: túnica, escapulariu y capa, tou en color blancu, col escudu mercedario nel pechu. Otros elementos recurrentes son les cadenes y el grillete, símbolos tamién del cautiverio. De normal, amás del escapulariu del hábitu, lleva otru pequeñu na mano qu'ufierta a los fieles.

Suel apaecer tocada con corona de reina, y tamién col cetru na mano derecha. En munches ocasiones sostién na esquierda al Neñu Jesús, que tamién puede llevar un escapulariu nes manes. Otru modelu iconográfico ye'l de la Virxe Comendadora, sedente nel coru, ensin neñu nin cetru, coles constituciones de la Orde nuna mano.

Virxe Misericordiosa editar

El modelu más estendíu na historia del arte (desenvueltu dende'l Duecento y el Trecento hasta la pintura gótica italiana de los sieglos XIII y XIV) ye'l de la Virxe qu'acovez sol so mantu a un grupu, que puede ser de presos cautivos (rescatalos ye la función de la orde mercedaria); pero que bien davezu ye'l de los donantes o comitentes que se faen retratar d'esa manera y que pueden ser tanto nobles como clérigos o gremios de cualquier actividá. Si tratar de santos, ye entós una modalidá concreta del xéneru sacra conversazione.[3]

La iconografía bizantina denominada “Intercesión” o “Proteición de la Madre de Dios” (Skepê -Σκέπη- en griegu y Pokrov -Покровъ- en rusu) ye similar, nesti casu col Velu Proteutor de la Theotokos”.

Patronalgos editar

 
Basílica La nuesa Señora de la Mercé na ciudá de Buenos Aires, Arxentina.
 
Catedral Basílica La nuesa Señora de les Mercedes na ciudá de Mercedes (Buenos Aires, Arxentina).
 
Imaxe de la Virxe de la Mercé en San Juan de Pasto.
 
Altar de la Virxe de la Mercé en Xerez.
 
Altar del templu de la Mercé, na ciudá de Méxicu.
 
Altar Mayor de la Basílica de La nuesa Señora de la Mercé, na ciudá de Lima.
 
Imaxe de La nuesa Señora de les Mercedes o de la Mercé venerada na Catedral de San Cristóbal de La Laguna, na isla de Tenerife.

  En Arxentina:

  En Bolivia:

  • Patrona de la Mocedá Potosina, Potosí.
  • Patrona d'Altu Obrajes y la Mocedá Paceña (La Paz).
  • Patrona de toles cortiles penitenciales (La Paz).

  En Chile:

  En Colombia:

  • Patrona del Sistema Penitenciariu y de los internos de Colombia.

  En República Dominicana (Nuesa Señora De Les Mercedes).

  En Ecuador:

  En El Salvador:

  En España:

  En Estaos Xuníos:

  En Filipines:

  En Méxicu:

  En Nicaragua:

  En Costa Rica:

  • Patrona de la ciudá de Grecia na provincia d'Alajuela.
  • Patrona de Barriu La Mercé, ciudá de San Xosé, provincia de San José.
  • Patrona de Barriu Mercedes Norte, Ciudá de Heredia, provincia de Heredia.

  En Panamá:

  • Patrona de la ciudá de Guararé, provincia de Los Santos.
  • Patrona de la Ciudá de Llano Sánchez (Aguadulce), provincia de Coclé.
  • Patrona de L'Arena Chitré, provincia d'Herrera.
  • Patrona de Monagrillo de Ríu Fondu de les Tables, provincia de Los Santos.
  • Patrona del Cascu Antiguu de Panamá, San Felipe, provincia de Panamá.


  En Paraguay:

  Nel Perú:

  • La Virxe de Les Mercedes tien la so fiesta mayor y de calter internacional na llocalidá peruana de Paita , onde se realiza la feria más grande d'América nel so honor. La devoción a la Santísima Virxe atópase estendida a lo llargo y anchu del territoriu nacional.
Títulos
  • Gran Mariscala de Perú , proclamada l'añu 1921.
  • Estrella de la Fe y l'Evanxelización (4 de febreru de 1985 por Xuan Pablo II).
  • La Virxe de les Mercedes ye venerada en tol país pola estrecha vinculación de la Virxe col procesu independentista y la nacencia de la República; sumáu a ello, cientos d'Hermandaes y Templos rínden-y Homenaxe a la Virxe'l 24 de setiembre.
Patronalgos

  En Puertu Ricu:

  En Uruguái:

  En Venezuela:

  • Patrona de Zea, estáu Mérida.
  • Patrona del Conceyu Tubores, Estáu Nueva Esparta.
  • Patrona de San Pablo, capital del Conceyu Arístides Bastíes, Estáu Yaracuy.
  • Patrona de la rexón de Barloventu, estáu de Miranda.
  • Patrona de Ríu Chicu, capital del Conceyu Páez, estáu de Miranda.
  • Patrona de Borojó conceyu Buchivacoa, estáu Falcón.
  • Patrona d'Arenales municipio Torres, estáu Lara.
  • Patrona de Lobatera, estáu Táchira.
  • Patrona de Sector Don Bosco conceyu Maracaibo, estáu Zulia.

  En Portugal:

Instituciones

Edificios sol so patrociniu editar

Parroquia La nuesa Señora de la Mercé. Resistencia, Chaco, Arxentina

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. P. Fr. José Antonio GARI y SIUMELL: La orde redentora de la Mercé, Barcelona, 1873, páxs. 3 y 4.
  2. Cayetano BARRAQUER y ROVIRALTA: Les Cases de Relixosos en Cataluña, Barcelona, 1906.
  3. Vidrera d'arte contemporáneo: Parroquia La nuesa Señora de la Misericordia. Capiya del Santísimu Sacramentu
  4. La Cruz
  5. mercé-realcontrar con-los xerezanos-esti llunes/ La Mercé, al alcuentru de los xerezanos

Enllaces esternos editar