Werner Karl Heisenberg (5 d'avientu de 1901Wurzburgu – 1 de febreru de 1976Munich) foi un físicu alemán. Ye conocíu sobremanera por formular el principiu d'incertidume, una contribución fundamental al desenvolvimientu de la teoría cuántica. Esti principiu afirma que ye imposible midir simultáneamente de forma precisa la posición y el momentu llinial d'una partícula. Heisenberg foi gallardoniáu col Premiu Nobel de Física en 1932. El principiu d'incertidume exerció una fonda influencia na física y na filosofía del sieglu XX.

Werner Heisenberg
Vida
Nacimientu Wurzburgu[1]5 d'avientu de 1901[2]
Nacionalidá Bandera de Imperiu alemán Imperiu alemán
Bandera de Alemaña nazi Alemaña nazi
Bandera de República de Weimar República de Weimar
Bandera d'Alemaña Alemaña Occidental
Llingua materna alemán
Muerte Munich[3]1 de febreru de 1976[2] (74 años)
Sepultura Waldfriedhof (Munich) (es) Traducir[4]
Causa de la muerte Carcinoma renal (es) Traducir
cáncer de vesícula (es) Traducir
Familia
Padre August Heisenberg
Madre Annie Heisenberg
Casáu con Elisabeth Heisenberg (1937 – )[5]
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Estudios Maximiliansgymnasium München (en) Traducir
(1911 - 1920)
Universidá de Munich
(1920 - 1923)
Tesis Über Stabilität und Turbulenz von Flüssigkeitsströmen
Direutor de tesis Arnold Sommerfeld
Direutor de tesis de Edward Teller
Felix Bloch
Carl Friedrich von Weizsäcker
Rudolf Peierls (es) Traducir
Friedwardt Winterberg
Hermann Arthur Jahn
Wang Foh-San
Șerban Țițeica
Richard J. Eden
Peter Mittelstaedt
Wilhelm Brenig
Kurt Symanzik
Bernhard Kockel
Werner Güttinger
Wilhelm Macke
Ivan Supek
Viktor Alexander Garten (en) Traducir
Fritz Kluge (en) Traducir
Gerhard Börner (en) Traducir
Hans Werner Fiedler (en) Traducir
Ludwig Bewilogua
Edwin Karl Gora (en) Traducir
Detlof Julius Alexander Ponsonby Lyon (en) Traducir
Alfred Recknagel
Hildegard Geest (en) Traducir
Gerhard Martin (en) Traducir
Willem van der Grinten (en) Traducir
Horst Müller (en) Traducir
Otto Günther (en) Traducir
Hans Heinrich Euler (es) Traducir
Llingües falaes alemán[6]
Profesor de Erich Bagge
Oficiu
Oficiu físicu teóricu, alpinista, académicu, escritor de non ficción, profesor universitariu, matemáticu, físicufísicu nuclear
Llugares de trabayu Leipzig y Munich
Emplegadores Universidá de Göttingen  (1924 –  1924)
Universidá de Copenḥague  (1926 –  1927)
Universidá de Leipzig  (1927 –  1941)
Universidá Humboldt de Berlín  (1941 –  1941)
Proyecto Uranio (es) Traducir  (1941 –  1945)
Instituto Max Planck de Física (es) Traducir  (1946 –  1970)
Universidá de Saint Andrews  (1955 –  1956)
Universidá de Munich  (1958 –  1958)
Trabayos destacaos rellación d'indeterminación de Heisenberg
Kramers–Heisenberg formula (en) Traducir
grupo de Heisenberg (es) Traducir
isospín (es) Traducir
Premios
Nominaciones
Miembru de Royal Society
Academia Prusiana de les Ciencies
Academia de Ciencies de la RDA
Academia Sajona de Ciencias (es) Traducir
Academia Alemana de les Ciencies Naturales Leopoldina
Academia Nacional de los Linces (es) Traducir
Academia Pontificia de les Ciencies[11]
Academia de les Ciencies de Baviera
Academia de Ciencias de Gotinga (es) Traducir
Göttingen Eighteen (en) Traducir
Real Academia de les Ciencies de Suecia
Real Academia d'Artes y Ciencies de los Países Baxos
Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Academia Bávara de Bellas Artes (es) Traducir
Academia Sajona de Ciencias (es) Traducir
Academia Nacional de Ciencies de los Estaos Xuníos
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Werner Karl Heisenberg nació'l 5 d'avientu de 1901 en Würzburgu y estudió na Universidá de Múnich. En 1923 foi ayudante del físicu alemán Max Born na Universidá de Gotinga, y dende 1924 a 1927 llogró una beca de la Fundación Rockefeller pa trabayar col físicu danés Niels Bohr na Universidá de Copenhague. En 1927 foi nomáu profesor de física teórica na Universidá de Leipzig y darréu foi profesor nes universidaes de Berlín (1941-1945), Gotinga (1946-1958) y Múnich (1958-1976). En 1941 ocupó'l cargu de direutor del Institutu Kaiser Wilhelm de Física, qu'en 1946 pasó a llamase Institutu Max Planck de Física.

Tuvo al cargu de la investigación científica del proyeutu de la bomba atómica alemana mientres la II Guerra Mundial. So la so direición intentóse construyir un reactor nuclear nel que la reacción en cadena llevar a cabu con tanta rapidez que produxera una esplosión, pero estos intentos nun algamar ésitu. Tuvo presu n'Inglaterra dempués de la guerra. Morrió en 1976.

Heisenberg realizó los sos apurras más importantes na teoría de la estructura atómica. En 1925 empezó a desenvolver un sistema de mecánica cuántica, denomináu mecánica matricial, nel que la formulación matemática basar nes frecuencies y amplitúes de les radiaciones absorbíes y emitíes pol átomu y nos niveles d'enerxía del sistema atómicu.

El principiu d'incertidume desempeñó un importante papel nel desenvolvimientu de la mecánica cuántica y nel progresu del pensamientu filosóficu modernu. En 1932, Heisenberg foi gallardoniáu col Premiu Nobel de Física. Ente los sos numberosos escritos atópense Los principios físicos de la teoría cuántica, Radiación cósmico, Física y filosofía y Introducción a la teoría unificada de les partícules elementales.

Estudios editar

 
Heisenberg (1926)

Inclináu dende mozu escontra les matemátiques, y en menor midida pola física, intenta en 1920 empezar un doctoráu en matemática pura, pero Ferdinand von Lindemann refugar como alumnu porque ta próximu a xubilase. Encamiénta-y faer los sos estudios de doctoráu col físicu Arnold Sommerfeld como supervisor, quien lo acepta d'acordies. Tien como compañeru d'estudios a Wolfgang Pauli.

Mientres el so primer añu toma esencialmente cursos de matemática cola idea de pasase a trabayar en teoría de númberos apenes tenga la oportunidá, pero adulces empieza a interesase pola física teórica. Intenta trabayar na Teoría de la Relatividá d'Einstein y Pauli aconséyalu que dedicar a la Teoría Atómica na qu'inda había gran discrepancia ente teoría y esperimentu.

Llogra'l so doctoráu en 1923 y aína viaxa a Gotinga, onde trabaya como asistente de Max Born. En 1924 viaxó a Copenḥague y conoció a Niels Bohr.

Mientres los sos estudios na Universidá de Múnich, Heisenberg decantóse decididamente pola física, ensin arrenunciar al so interés pola matemática pura. Naquellos momentos, sicasí, la física considerábase esencialmente una ciencia esperimental y la falta d'habilidá de Heisenberg pa los trabayos de llaboratoriu complicaríen el procesu del so doctoráu. Arnold Sommerfeld, el so direutor de tesis, reconocía les sos estraordinaries capacidaes pa la física matemática pero había una cierta oposición a la so graduación por causa de la so inesperiencia en física esperimental. Finalmente, Heisenberg doctorar en 1923, presentando un trabayu sobre turbulencia de los fluyíos. Nestos años de doctoráu conoció a Wolfgang Pauli, con quien collaboraría estrechamente nel desenvolvimientu de la mecánica cuántica.

De Múnich, Heisenberg pasó a la Universidá de Gotinga, onde enseñaba Max Born y en 1924 pasó al Institutu de Física Teórica de Copenhague empobináu por Niels Bohr. Ellí Heisenberg conoció ente otros prominentes físicos a Albert Einstein y empecipió el so periodu más fecundu y orixinal, que dio como resultáu la creación de la mecánica de matrices. Esti llogru veríase reconocíu cola consecución del Premiu Nobel de Física del añu 1932.

Teoría cuántica editar

En 1925, Heisenberg inventa la mecánica cuántica matricial. Lo que subyace nel so aproximamientu a la tema ye un gran pragmatismu. En cuenta de concentrase na evolución de los sistemes físicos de principiu a fin, concentra los sos esfuercios en llograr información sabiendo l'estáu inicial y final del sistema, ensin esmolecese demasiáu por conocer en forma precisa lo asocedío nel mediu. Concibe la idea d'arrexuntar la información en forma de cuadros de doble entrada. Foi Max Born quien se dio cuenta de qu'esa forma de trabayar yá fuera estudiada polos matemáticos y nun yera otra cosa que la teoría de matrices. Unu de los resultaos más llamatives ye que la multiplicación de matrices nun ye conmutativa, polo que toa asociación de cantidaes físiques con matrices va tener que reflexar esti fechu matemáticu. Esto lleva a Heisenberg a enunciar el Principiu d'indetermín.

La teoría cuántica tien un ésitu enorme y llogra esplicar práuticamente tol mundu microscópicu. En 1932, poco primero de cumplir los 31 años, recibe'l Premiu Nobel de Física por «La creación de la mecánica cuántica, que'l so usu condució, ente otres coses, al descubrimientu de les formes alotrópicas del hidróxenu».

Dominación nazi editar

En 1935 intenta reemplazar a Sommerfeld que se xubila como profesor en Múnich, pero los nazis quieren esaniciar toa teoría física «judeizante», y nesa categoría entren la mecánica cuántica y la relatividá (teoríes que Heisenberg enseñaba nes sos clases), que los sos referentes, Max Born y Albert Einstein yeren consideraos xudíos, de manera que se torgar el so nomamientu.

A pesar d'esto, en 1938, Heisenberg acepta dirixir l'intentu nazi por llograr una arma atómica. De 1942 a 1945, dirixó'l Institutu Max Planck de Berlín. Mientres la Segunda Guerra Mundial trabayó con Otto Hahn, unu de los descubridores de la fisión nuclear, nun proyeutu de reactor nuclear. Mientres munchos años subsistió la dulda alrodiu de si esti proyeutu fracasó por impericia de parte de los sos integrantes o porque Heisenberg y los sos collaboradores dieron cuenta de lo que Hitler podría faer con una bomba atómica.

En setiembre de 1941 Heisenberg visitó a Niels Bohr en Copenḥague. Nun actu que solo puede ser clasificáu como traición y que ponía seriamente la so vida en peligru, Heisenberg faló con Bohr sobre'l proyeutu de bomba atómica alemán ya inclusive-y fixo un dibuxu d'un reactor. Heisenberg sabía que Bohr tenía contactos fora de la Europa ocupada y propúnxo-y un esfuerciu conxuntu por que los científicos de dambos bandos retrasaren la investigación nuclear hasta que la guerra acabara. En xunu de 1942 otru científicu alemán, J. Hans D. Jensen, díxo-y a Bohr en Copenḥague que los científicos alemanes nun taben trabayando nuna bomba nuclear, solo nun reactor.

Heisenberg y otros científicos alemanes como Max von Laue siempres afirmaron que por razones morales nun intentaron construyir una bomba atómica y que les circunstancies nun se dieron pa faelo. Estes declaraciones fueron amargamente denunciaes por científicos que participaron nel Proyeutu Manhattan, aduciendo que Heisenberg errara nel so cálculu de la cantidá necesaria d'Uraniu-235 y de la masa crítico pa sostener la reacción.

A la fin de la guerra n'Europa como parte de la Operación Epsilon, Heisenberg xunto con otros nueve científicos, incluyendo a Otto Hahn, Carl Friedrich von Weizsäcker y Max von Laue, foi internáu nuna casa de campu llamada "Farm Hall" nel campu inglés. Esta casa tenía micrófonos ocultos que grababen toles conversaciones de los prisioneros. El 6 d'agostu de 1945 a los seis de la tarde Heisenberg y los demás científicos alemanes escucharon un informe de radio de la BBC sobre la bomba atómica de Hiroshima. A la nueche siguiente Heisenberg dio una charra a los sos compañeros, a manera d'informe, qu'incluyía un envaloráu aproximao correutu de la masa crítico y d'Uraniu-235 necesarios, amás de carauterístiques del diseñu de la bomba. El fechu de que Heisenberg pudiera faer estos cálculos en menos de dos díes, da-y credibilidá a la so afirmación de que la razón pola que nun sabía cual yera la masa crítico necesaria pa una bomba atómica mientres la guerra, debíase única y puramente al fechu que nun intentara seriamente resolver el problema. [ensin referencies]

Posguerra editar

Heisenberg entamó y dirixó l'Institutu de Física y Astrofísica de Gotinga, qu'en 1958 treslladóse a Múnich, onde'l científicu concentrar na investigación sobre la teoría de les partícules elementales, la estructura del nucleu atómicu, la hidrodinámica de les turbulencies, los rayos cósmicos y el ferromagnetismu.

En 1970 foi-y conferíu'l Sigmund-Freud-Preis für wissenschaftliche Prosa.

La xunta ente Heisenberg y Niels Bohr en Copenḥague ye la tema del drama Copenhague de Michael Frayn, drama que ganó'l Premiu Tony como meyor drama del añu 2000.

Fuentes editar

  • Thomas Powers. Heisenberg's War: The Secret History of the German Bomb (Knopf) ISBN 0-394-51411-4

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: MacTutor History of Mathematics archive.
  4. Afirmao en: Find a Grave. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 5,5 5,6 5,7 5,8 Afirmao en: Kindred Britain.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. URL de la referencia: http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/1932/.
  8. Afirmao en: Complete List of Royal Society Fellows 1660-2007. Páxina: 165. Editorial: Royal Society.
  9. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1960-827.
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 10,4 10,5 URL de la referencia: http://www.nobelprize.org/nomination/archive/show_people.php?id=4018.
  11. URL de la referencia: http://www.pas.va/content/accademia/en/academicians/deceased/heisenberg.html.

Enllaces esternos editar