El xansenismu foi un movimientu relixosu de la Ilesia católica, principalmente popular n'Europa, mientres los sieglos XVII y posteriores. El so nome provién del teólogu y obispu Cornelio Jansenio (1585-1638).

Frontispiciu del Augustinus, edición de 1640.

El xansenismu, como movimientu puritanu, enfatiza el pecáu orixinal, la depravación humana, la necesidá de la gracia divina que va salvar namái a aquellos a quien-yos foi concedida dende la so nacencia y la creencia na predestinación, ensin llibre albedríu. Xeneralmente, el xansenismu ye consideráu como sinónimu d'intransixencia.

La obra fundamental del xansenismu ye'l Augustinus, escritu por Jansenio, mas publicáu de forma póstuma (Lovaina, 1640) por cuenta del discutiniu teolóxicu que pudiera xenerar. Basáu nesti llibru surde un movimientu que se desenvuelve en tres rames: xansenismu teolóxicu, xansenismu moral-espiritual (influyente nel rigorismo moral nos sieglos XVIII y XIX) y xansenismu políticu-antijesuítico-galicanista (consideráu como'l movimientu mayoritariu dientro del xansenismu).

Desenvolvimientu históricu del xansenismu editar

Los discutinios del Concilio de Trento sobre'l papel de la llibertá y la so rellación cola gracia divina nun terminaren col discutiniu De Auxiliis. Jansenio pensó atopar nos escritos d'Agustín d'Hipona una respuesta más satisfactoria. Por eso, ellaboró la so obra "Augustinus" onde trata tres puntos principalmente:

Nesti escritu define la so postura como agustiniana pero con sumisión a lo que dictara'l Papa.

L'abá de Saint Cyran editar

Jean Duvergier de Hauranne, abá de Saint Cyran, yera direutor espiritual nel monesteriu de Port Royal des Champs onde naciera un movimientu rigorista rellacionáu cola familia Arnauld: Antoine Arnauld (1612-1694), teólogu de la Sorbona y l'abadesa Angélique Arnauld (1591-1666). El "gran Arnauld" ye un personaxe revesosu que mereció fuertes crítiques d'historiadores como Bremond y por otros ye consideráu'l meyor direutor espiritual. Yera contrariu a la Compañía de Xesús y col seudónimu de Petrus Aurelius publicara una serie d'escritos contra ellos y la so supuesta independencia de los obispos.

A Duvergier debe'l xansenismu una creciente fama y la publicación y estensión del escritu de Jansenio. Esto valió-y la enemistá del cardenal Richelieu, que buscaba apagar toa fonte de discordias na ilesia francesa. El Papa Urbanu VIII prohibió la reimpresión del Augustinus pero'l llibru siguió imprimiéndose yá que fuera dedicáu al cardenal Fernando, infante d'España, quien dexó y popularizó la publicación. Inclusive en Roma fíxose una edición en 1643. Pero yá dellos documentos y la Inquisición prohibieren el llibru. El primeru foi la bulda In eminenti d'Urbanu VIII (1642). Depués vieno la constitución Cum occasione d'Inocencio X (1653) y otra constitución publicada pol Papa Alejandro VII, Ad sacram beati Petri sedem.

En Francia'l movimientu tenía los sos principales contradictores, unu d'ellos el santu francés más popular de les tierres gáliques, San Vicente de Paúl. San Vicente sollertaba a la so congregación de cayer no que'l denominaba el peor mal pa la Ilesia de la dómina, y alloñóse totalmente del abá de Saint Cyran.

Los Arnauld editar

Los hermanos Arnauld fueron direutos continuadores de la obra de Duvergier, ablaya de Saint-Cyran.

Tando na corte de Poitiers, Robert d'Andilly, el mayor de los Arnauld, conocer, convertir n'el so direutor espiritual y convidar a l'abadía familiar, de fechu encarez-y que la visite y que lleve la so pallabra porque abarrunta que la so hermana Angélique taría feliz d'escuchar los sos sermones. Cerca d'una década más tarde, en 1635, el mesmu añu que tamién visita l'institutu del Santu Sacramentu, Saint Cyran va convertir en direutor espiritual de Port-Royal. Si queremos cometer l'arbitrariedá d'amenorgar la historia a los pixinos fechos, sintetizala nun momentu que lu resuma tou —l'encruz del Rubicon, la batalla de Actium, la pallabra de Santa Helena na alma de Constantino— bien podemos afirmar que pal fenómenu que tamos estudiando, la predicación de Saint-Cyran en Port-Royal ye l'entamu formal y real del Xansenismu como espresión cultural y relixosa y l'orixe de la obra que va definir a Port-Royal hasta la so desapaición, sesenta o setenta años más tarde. Los sermones y conseyos que dio a les relixoses, de les que se convirtió amás en confesor y direutor espiritual, y la influyencia que por dispersión de la fama estendió escontra les persones que s'averaron a l'abadía, definen l'armáu de la trama xansenista nel escenariu de la historia europea.[1]

El doctor en Teoloxía Antonio Arnauld, enemistado colos xesuites, y por eso nel so momentu espulsáu de la Sorbone, dedicar a arrobinar les idees de Jansenio, intentando presentales como puru y consecuente agustinismo. Criticó ásperamente el costume de la comunión frecuente, añadiendo esti aspeutu a la devoción de los sos siguidores. Tamién institucionalizó'l xansenismu ufiertándo-y una ascética propia, un cambéu propiu de los dogmes y los cambeos necesarios na lliturxa y nos sacramentos. A Antoine xunióse-y bien puestu Pierre Nicole que criticó especialmente la formulación de la infalibilidad pontificia y propunxo la mesma de los xansenistes, que ye de corte conciliarista.

Angélique Arnauld, la so hermana, yera relixosa nel monesteriu de Port Royal des Champs y depués abadesa. Impunxo una ferrial vivencia de la regla cisterciense, y tres la muerte de Francisco de Sales, asumió a Duvergier como direutor espiritual, quien lu aconseyó que siguiera'l camín d'esixencia ríxida de la fidelidá a la regla relixosa. Asina, el monesteriu de Port Royal aportó a el centru del xansenismu, onde cada vegada se practicaba menos la comunión eucarística.

Dende esti monesteriu, la doctrina y praxis xansenista calteníense y estendíense per Francia. Tres años de diverses condenes per parte del Papa, el monesteriu foi destruyíu en 1710 y les monxes que la habitaben esvalixáronse.

Quesnel editar

Darréu'l teólogu Pasquier Quesnel (1634-1719) dio una renacencia a les doctrines xansenistes al tomar les sos tesis principales, xunto a les idees conciliaristas y los enclinos galicanistas. Cola publicación de les sos Réflexions morales llogró ganase les simpatíes y sofitos del altu cleru. Les disputes teolóxiques multiplicáronse y l'ambiente caldiar hasta'l puntu de que los obispos franceses pidieron una nueva intervención pontificia.

Nesta ocasión, el Papa Clemente XI cola Constitución Unigenitus Dei Filius (1713) dio una condena formal a 101 proposiciones conteníes nos escritos de Quesnel. Entós, el movimientu xansenista (yá ensin posibilidá de safar la condena como fixeren los sos siguidores enantes per mediu de múltiples interpretaciones de los testos pontificios) apeló a un concilio y, por esto, los sos partidarios fueron llamaos "apelantes". Clemente XI escomulgar al traviés de la bulda Pastoralis officii (1718).

Dempués d'estes condenes, el movimientu foise escastando adulces, sía pola separación de los sos miembros (que crearon nueves sectes como los convulsionarios o los figuristas), sía pola influencia de la Ilustración.

Teoloxía xansenista editar

La teoloxía propuesta por Jansenio ta basada nuna interpretación lliteral de los testos d'Agustín d'Hipona. Sicasí, viose influyida pol desenvolvimientu históricu y les peripecies de los sos defensores. Asina, en Jansenio atopamos la teoloxía de la gracia; en Arnauld, la teoloxía sacramental; en Saint Cyran, la disciplina y en Quesnel, la so unificación col galicanismu.

En cuanto a la tema de la gracia, Jansenio afirma que l'estáu orixinal ye l'estáu natural del home. Un estáu de gracia y amistá con Dios, inmortalidá ya integridá (verdadera llibertá). Adán, nesi estáu, yera verdaderamente llibre y tenía la gracia (l'auxiliu de Dios) abondu pa evitar el pecáu. Sicasí, la gracia eficaz non solo ye l'auxiliu pa evitar el pecáu, sinón l'auxiliu de Dios pa faer el bien. Adán nel Paraísu tenía la gracia abonda, pero nun tenía la gracia eficaz, porque para Jansenio la gracia eficaz ye siempres vencedora. El que tien la gracia eficaz nun puede pecar. Dempués del pecáu l'home perdió la llibertá. Nel home hai una delectatio terrestris (gustu poles coses de la tierra) invencible. Jansenio afirma amás que pa salir d'esa situación dempués del pecáu nun basta la gracia abonda sinón que ye necesaria la gracia eficaz, esto ye, l'auxiliu ensin el cual l'home nun puede evitar pecar: cola gracia eficaz l'home diríxese invenciblemente escontra'l bien. Nun basta un auxiliu que-y dea la posibilidá de nun pecar, sinón que precisa un auxiliu eficaz pa nun faelo. La fe eficaz ye absoluta: camuda la delectatio terrestris por una delectatio coelestis: gociar nel bien. La gracia provoca un gustu tan grande poles coses de Dios que l'home invenciblemente facer. Agora bien, la llibertá caltiénse porque la gracia despierta nel home la voluntá de faer el bien. Quien nun actúa movíu pola gracia eficaz peca infaliblemente.

Con éses la predestinación ye la razón pola que dellos homes tienen la gracia eficaz y otros non. Dios hai predestinado a unos a la salvación y a otros a la condenación. Según esta doctrina, les obres son bones o males. Nun puede esistir la moral probabilista, porque lleva al laxismo.

En rellación colos sacramentos ye l'ascética mesma del movimientu la que los alloñar progresivamente de la so práutica, cuantimás de la Eucaristía. Esto afitóse col escritu De la fréquente communion de Arnauld, que, argumentando dende la praxis penitencial de la Ilesia Antigua, invocaba esa práutica pa usala nuna serie de condiciones que yera necesariu cumplir pa poder recibir la Reconciliación o la comunión. D'ende tamién que'l so rigorismo en materia moral fuera cada vez más estremu.

Les socesives condenes per parte de la Sede romana llevólos a sostener posiciones conciliaristas que los llevaron al galicanismu. El movimientu, dende l'entamu amosóse enemigu xuráu de los xesuites y, por eso, derivó en postura política gracies al sofitu de Blaise Pascal.

Referencies editar

  1. Macias Fattoruso, Rodolfo (2016). «Primer Parte, capítulu II», Editorial Académica Española: Maestros de la Gracia. L'Abadía de Port-Royal nel sieglu XVII. OmniScriptum AraPers GmbH Bahnhofstraßy 28, D-66111 Saarbrücken, Germany: Editorial Académica Española, páx. 56-57. ISBN 978-3-8417-5647-3.

Bibliografía editar

'Lucien GoldmannLe dieu caxéGallimard. Paris, 1959

Enllaces esternos editar