Un xeniu (del árabe جن yinn) ye un ser fantásticu de la mitoloxía semítica, fundamentalmente árabe. Nun tien de confundir se esta pallabra con otra idéntica que procede del llatín genius. N'ocasiones en cuenta de xeniu úsase'l términu árabe, usualmente trescritu jinn, djinn o jinni, acordies cola trescripción francesa o inglesa. Polo xeneral, estos seres son invisibles, anque por momentos pueden adoptar distintes formes (antropomorfas, plantes, o animales) y tienen la capacidá d'influyir espiritual y mentalmente nel ser humanu (posesión psíquica), pero non necesariamente utilicen estos poderes.

Xeniu
Información
Conexones relixón abrahámica y islam
[editar datos en Wikidata]
Xeniu con flor d'amapola. So relieve del palaciu de Sargon II en Dur Sharrukin, Asiria (actual Jorsabad, Iraq), c. 716-713 e.C.

Na mitoloxía mesopotámica, tán acomuñaos al ámbitu divín, anque nun pueden considerase dioses, sinón principalmente, guardianes o seres tutelares de llugares onde los homes nun teníen de tener accesu. Piénsase que la so representación tendría un valor apotropaico. Nes tradiciones más antigües, los xenios yeren los espíritus de pueblos sumíos, qu'actuaben de nueche y escondíense al espuntar el día. Otres tradiciones dicen que son seres de fueu. En tolos casos tratar de seres con carauterístiques de duendes y otros seres mitolóxicos elementales de la naturaleza, que pueden, según el so talante, atacar o ayudar al ser humanu.

Xeniu editar

 
Xeniu aláu. Relieve del Palaciu del Rei Sargón II en Dur Sharrukin en Khorsabad, 716–713 a, C.

L'islam incorporó parcialmente l'antigua creencia nos xenios, y d'esta miente son güei personaxes presentes nes tradiciones de tolos pueblos del área islámica. Ye práuticamente seguro, sicasí, qu'esos xenios nun respuenden namái a los xenios semíticos orixinales, una y bones la estensión del mensaxe del Corán impunxo un mesmu nome a munches manifestaciones distintes propies de los países islamizados. Asina, en llugares onde'l mazdeísmo fixo esmornia primero que l'islam los xenios son protagonistes de diverses práutiques máxiques alloñaes de la ortodoxa sunní; pa los tuareg, son tentadores del desiertu y lladrones nocherniegos, según pa los musulmanes de la India pueden ser cafiantes invasores del llar que tienen de ser espulsaos usando ciertes suras del Corán, nuna ceremonia non bien distinta del esconxuru católicu (referencia).

L'islam considera a los xenios seres creaos de fueu ensin fumu, dotaos como'l ser humanu de llibre albedríu y que pueden obedecer a Dios o bien a Iblís, el demoniu, a quien dacuando se describe como tal, ye dicir como ánxel cayíu, y dacuando ye consideráu xeniu:

Creemos al home de folla, de magre moldiable
Antes, del fueu enceso creáramos a los xenios.


(Corán, 15, 26-27)

Los xenios son, pos, la tercer clase de seres creada por Dios, xunto a los homes y los ánxeles. La creencia nesta tercer raza marca una diferencia al respective de les otres dos relixones monoteístes (cristianismu y xudaísmu).

Los xenios, a diferencia de los ánxeles, comparten el mundu físicu colos seres humanos y son tanxibles, anque sían invisibles o adopten formes diverses. Los xenios y los humanos pueden casase y procrear. Por esta razón, la xurisprudencia islámica medieval llegó a regular les condiciones relatives a matrimoniu, descendencia y heriedu ente xenios y humanos. Fueron munchos los pensadores musulmanes medievales que duldaron de la esistencia de los xenios (non asina de la de los ánxeles) o direutamente negar, como Avicena, Al-Farabi o Ibn Jaldún.

La creencia popular nos xenios sigue tando bien estendida nes árees rurales de dellos países islámicos y ye bien frecuente la so apaición na lliteratura popular. N'occidente son conocíos sobremanera los xenios malinos del tipu ifrit, al traviés de los cuentos de Les mil y una nueches y les sos adautaciones cinematográfiques.

Una muestra al empar de la creencia popular nos xenios y de que pueden ser seres dignos de devoción ya imitación atópase en Marruecos, onde, nel marcu del bien popular cultu a los morabitos o santonos, inscríbese'l cultu a un personaxe que nun ye humanu sinón xeniu. Trátase del morabito Sidi Shamharush, asitiáu na aldega del mesmu nome nel Atles, y al cual allega la xente de la zona en pelegrinación pa ganase la baraka o bendición divina por intercesión del santón. El cultu ye similar al que se prodiga a otros morabitos, salvu pol fechu de que nesti casu nun xira alredor d'una tumba, una y bones Sidi Shamharush nun ta muertu: vive de día so la forma de perru negru y pela nueche adopta apariencia humana.

Carauterístiques y tradiciones editar

Los xenios son una especie maliciosa, pero non necesariamente malina. Nos sos más benignes formes de comportamientu, suelen ser chanciosos y embulladores. Tienen una miríada d'atributos, debíu al efeuto aglutinante que tuvo la estensión del islam al respective de les lleendes y supersticiones locales de los pueblos islamizados. Pueden ser invisibles o camudar a voluntá de forma, faciéndose pasar por animales o presentándose cola apariencia d'una muyer formosa pa visitar a los homes pela nueche, amorece-yos y roba-yos la enerxía, como si tratar de súcubos. Pueden tamién ser apoderaos al traviés d'un oxetu (como la llámpara maraviyosa d'Aladino) y convertise asina n'esclavos de quien tenga dichu oxetu.

Los xenios pueden ser causantes de ciertes formes de llocura. La pallabra árabe que designa al "llocu" ye maynun, que etimológicamente significa teníu polos xenios. Pueden travesar sólides parés ensin dexar de tocar lo material y a los vivos, movese a grandes velocidaes, tresfigurase en seres humanos y suplantar a familiares y conocíos. L'estáu normal d'un xeniu ye'l d'invisible pa los humanos, yá que Dios apurrió-yos munches habilidaes, pero enzancó d'esta forma que pudiéramos rellacionanos de normal con ellos. Cunta la tradición qu'a la fin de los díes esta situación va invertise y vamos ser nós quien podamos velos, llogrando la ventaya que dende'l principiu del mundu atesoraron.

Los xenios tienen dinastíes y xerarquíes, non desmereciendo de la mesma demonoloxía católica nesti puntu. N'otres cultures, como na Mitoloxía guanche (Tenerife, Canaries, España), tamién esistía la creencia en seres que calificaríamos como xenios, como los llamaos Dioses paredros o Maxios (xenios domésticos y de la naturaleza), los Tibicenas (xenios malinos) y tamién el demoniu Guayota (dios o diañu del mal aborixe), al que, al igual que al Iblís árabe, identifícase-y dacuando con un xeniu. Especúlase que la cultura guanche yera d'orixe bereber, provenientes del norte d'África, lo que reforzaría la hipótesis d'un parentescu ente los xenios africanos y esti panteón isleño.

Na actualidá definir a un xeniu como una criatura máxica que suelen ser chancioses y d'aspeutu humanu o casi humanu que xeneralmente ye más poderosu que cualquier bruxu, bruxu, magu o fada. Son les úniques criatures máxiques que pueden conceder tres deseos pero solu cuando nun son llibres, cuando tán prisioneros de la so llámpara máxica esperando a daquién que sía'l so amu pa concede-yos tres deseos, polo xeneral una llámpara máxica atópase en llugares casi imposibles d'aportar y namái un xeniu puede ser lliberáu si pidir de corazón como deséu. Cuando ye llibre te puedes faer amigu d'él, un xeniu llibre yá nun depende de la so llámpara máxica y ye dafechu inmortal, caltién tol so poder pero pierde la capacidá de conceder tres deseos.

Na cultura popular editar

Los xenios fixeron munches apaiciones na cultura popular. Nestes apaiciones caracteriza dar deseos a quien los atopen.

Na serie Supernatural, capítulu What is & What Should Never Be ("Lo que ye y lo que nunca tuvo de ser") apaez un xeniu, que fai creer a les sos víctimes que cumple deseos, p'alimentase d'elles, a la fin del episodiu, los protagonistes matar con un cuchiellu de plata, moyáu con sangre de corderu.

Na serie The X-Files, capítulu de la 7ª temporada: Je Souhaite ("Yo Deseyo" en francés), tamién apaez un xeniu. Ta confinada a una alfombra y al que la desenrolla tien de concede-y tres deseos. Antes humana foi tresformada en xeniu por un Ifrit, como'l so últimu deséu. Tien calter malinu y de normal los deseos yá concedíos tienen consecuencies inesperaes. A la fin del episodiu, l'axente especial Mulder, lliberar de ser xeniu.

Na película Aladdín el xeniu ye un ser que cumple tres deseos y aguarda a un nuevu amu. Namái puede ser lliberáu si unu de los sos amos pide la so llibertá de corazón.

Na saga de llibros de Geralt de rivia apaez un xeniu que se representa como un ser que camina ente planos y aliméntase de la maxa presente en toles coses. Puede selláse-y nun oxetu por aciu maxa bien poderoso, y al lliberar el sellu por que pueda fuxir pueden pidíse-y tres deseos. En cumpliéndolos va tratar d'escapar, si nesi momentu un magu poderosu consigue vencelo y encadenalo va poder estrayer la so maxa pa consiguir poder ilimitáu.

Un xeniu ye la protagonista de la serie estauxunidense El mio Bella Xeniu. Dicha xeniu, llamada Jenny, ye atopada por un astronauta.

Na saga de videoxuegos de Camelot llamada Golden Sun los protagonistes llogren nueves psinergías de batalla y camuden de clase gracies a unos seres llamaos Djinn. Estos apúrren-yos el so ayuda mientres el combate y tienen poderes d'unu de los cuatro elementos simbolizaos por Venus (tierra), Mercuriu (agua), Marte (fueu) y Xúpiter (vientu). Nel videoxuegu Uncharted 3 los xenios(djinn) son seres zarraos por Salomón qu'infestaron y arrenegaron l'agua de Ubar

Nel xuegu de cartes coleicionables Magic The Gathering, esisten numberoses cartes referíes a los djinn o xenios nos que ye frecuente que'l xugador que les emplega sía tamién perxudicáu por elles, definiendo asina'l calter indomable de los xenios y el so espíritu más o menos malinu.

Nos xuegos Metal Slug 2 y Metal Slug X na segunda misión te puedes atopar una llámpara máxica nuna zona secreta, cuando te averes a ella va salir d'ella un xeniu bien paecíu al de aladdin, pero non te concede nengún deséu solo conviértese en monedes d'oru. Tamién apaez en Metal Slug Attack.

Na serie Charmed apaez un xeniu nel episodiu 44 de la segunda temporada, nel que cumple deseos a caúna de les hermanes halliwell.

Nos xuegos The Sims 1, 2 y 3 (coles espansiones fayadices) puedes faete con una llámpara na qu'invoques a un xeniu que te va conceder 3 deseos.

Nos videoxuegos de Shantae la protagonista homónima ye una semi-xeniu, fía d'un xeniu guardián y un mortal, que llucha contra pirates y munches otres criatures pa protexer la tierra de Sequin Land.

Na saga Siccin y otres películes de terror turcu.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Ascalone, Enrico (2008). Grandes civilizaciones: Mesopotamia. Demonios y genio. Electa, páx. 151-157.

Referencies editar

Enllaces esternos editar