Xeografía d'Italia

El territoriu de Italia consiste de tres árees xeográfiques: continental, peninsular y insular, con una superficie total de 301.263 km². Na so mayor parte, ye una estrecha y allargada península que tien la forma xeneral d'una bota. Amás, Italia inclúi numberoses islles, dos de les cualos son les más grandes del Mar Mediterraneu: Sicilia y Cerdeña.

Xeografía d'Italia
Llocalización
Continente Europa
Rexón Europa del Sur
Carauterístiques xeográfiques
Superficie 301 340[1] km²
  294 140 km² (tierra)
  7 200 km² (agua)
Llinia de costa 7 600 km
Puntos estremos
Puntu más altu 4 810 m (Mont Blanc) ?
 •  Eslovenia 232 km
 •  San Marín 39 km
 •  La Ciudá del Vaticanu 3,2 km
 
[editar datos en Wikidata]

Xeografía física editar

Les sos llendes esteriores son los siguientes:

Les dimensiones máximes son 1.330 km de norte a sur, de la Veta d'Italia a Lampedusa, y 630 km d'este a oeste, dende'l monte Tabor al monte Nevoso.

 
zona xeográfica italiana

Les llendes d'Italia tán marcaos por elementos físicos: el mar de Liguria y el mar Tirrenu al oeste, la canal de Sicilia nel sur, el mar Xónicu y mar Adriáticu al este, los Alpes nel norte (pero na parte central la frontera sirve de llinia de separación d'agües, Suiza estender pola aguada sur col cantón del Tesinu). El territoriu italianu inclúi los dos pequeños estaos de la Ciudá del Vaticanu y San Marín y tien un enclave en Suiza, la ciudá de Campione nes veres del llagu de Lugano.

El territoriu italianu ye bien accidentáu: el 23% tan solo ye llanu, los montes formen el 35% y el 42% les llombes. Dos grandes cadenes montascoses dan-y el so estructura: los Alpes nel norte, col picu más eleváu del país nel Mont Blanc con 4810 m (si considérase que'l Mont Blanc ye parte d'Italia), y los Apeninos que van dende la mariña de Liguria hasta Reggio Calabria. Una sola gran llanura aluvial: la llanura del Po, d'alredor de 45.000 km².

Asitiada na llinia de contautu de les plaques europeo y africano, Italia ta suxeta a terremotos y tien cuatro volcánes: el Etna, el Vesubiu, el Vulcano y el Stromboli (estos dos últimos nel Mar Tirrenu).

 
Mapa topográficu d'Italia.

El relieve presenta cuatro grandes unidaes rexonales:

Sistema alpín editar

El sistema alpín estiende per territoriu italianu la casi totalidá de la so aguada meridional, con un llargor de 1.200 km y un anchor de 360 km. Los Alpes occidentales arrodien El Piamonte y la Liguria. Los Alpes orientales tienen diverses plegues: Alpes de Ötztal, Dolomíticos, Cárnicos y Xulianos; ye nesti sector onde destaquen les formaciones caliares de los Dolomites (Marmolada, 3.342 msnm). Nel sector cristalín atópense formes más montascoses, con delles de los principales cumes de tol sistema alpín: Monte Rosa (4.634 m), Cervino (4.478 m). El pasu de monte más destacáu ye'l Brennero (1.372 m); otros son Mont Cenis y Simplon, y faciliten la comunicación coles rexones vecines.

Llanura del Po editar

Al sur de los Alpes, ente éstos y los Apeninos, estiéndese la llanura padana de 46.000 km². Ye la llanura del Po, el ríu más llargu del país, con 652 km de llargor. Esta fuesa teutónica rellenada polos depósitos sedimentarios apurríos pelos ríos que baxen de los Apeninos y, especialmente, de los Alpes (Adigio, 410 km; Piave), y que avenan la llanura que s'abrir al mar Adriáticu pol mariniegu nordés d'Italia.

El restu d'llanures italianes, anque numberoses, son d'escasa estensión, y alcuéntrense preferentemente na mariña tirrénico, formaes per importantes ríos (Arno, Tíber) o por llanures costeres (Maremma, Llagunes Pontinas).

Apeninos editar

La cadena de los Apeninos constitúi l'escayu dorsal de la península italiana que percuerren de mariña a mariña a lo llargo de 1.500 km. Nella estremen trés sectores: los Apeninos septentrionales, los de menor altor y de formes más nidies (monte Cimone, 2.163 m); los Apeninos centrales, tamién denominaos Abruzos, que constitúin el techu de la cadena (Gran Sasso d'Italia, 2.914 m), y presenten modelaos de tipu cársticu; a lo último, los Apeninos meridionales, que tienen el so puntu culminante nel monte Pollín (2.271 m). A dambes aguaes de la cadena estienden formaciones de llombes, denominaes Subapeninos y Antiapeninos, destacando les del reborde occidental, onde s'alcen dalgunos volcanes (Vesubiu, monte Amiata, Campos Flégreos).

Ríos, llagos y mariñes editar

Ríos editar

 
El ríu Po en Turín
 
El ríu Tíber en Roma

Los ríos italianos son más curtios que los d'otres rexones europees, y esto ye asina porque los Apeninos percuerren la península en toa'l so llargor, estremando les agües en dos vertientes opuestes. En compensación son numberosos: esto debe a la relativa bayura de les agües, de la qu'esfruta polo xeneral toa Italia, y a la presencia de los Alpes, rica en nieves y glaciares, na Italia septentrional.

El ríu más llargu d'Italia ye'l Po (652 km), que surde en Monviso, percuerre tola Llanura padana d'oeste a este para depués desaguar, formando un delta, nel mar Adriáticu. Amás de ser el más llargu, ye tamién el ríu cola más amplia cuenca hidrográfica, de 74.970 km². El segundu ríu italianu ye'l Adigio (409 km de llargor), que naz pela redolada del llagu de Resia y desagua, dempués de faer un percorríu norte-sur, nes cercaníes de Chioggia nel mar Adriáticu; la so cuenca estender por 12.200 km². Otros ríos destacaos son: Tíber 405 km 17.169 km², segundu ríu tocantes a l'amplitú de la so cuenca hidrográfica; naz nel Monte Fumaiolo (en Emilia-Romaña) y desagua nel mar Tirrenu. Adda 313 km Oglio 280 km Arno 241 km 8.247 km² Piave 220 km 4.100 km² Reno 212 km 5.040  km² Volturno 175 km 5.455  km² Liri-Garigliano 158 km 5.020  km²

Llagos y llamargues editar

 
Una vista del Llagu di Garda, el mayor llagu italianu.
 
Escorzo del Llagu Trasimeno.

La rexón prealpina presenta llargos y fondos valles, con numberosos llagos: Garda (el más ampliu d'Italia, con 370 km²),[2] Mayor, Como (que tien la máxima fondura de la península, con 410 m),[3] y Iseo. Son cuenques llacustres d'orixe glaciar.

N'Italia tamién hai llagos costeros, como'l llagu de Lesina, separáu del mar por una estrecha franxa de tierra, y llagos volcánicos (llagu de Bolsena, llagu de Vico, llagu de Bracciano), qu'ocupen los cráteres de volcanes apagaos. El llagu Trasimeno ta formáu, sicasí, por una depresión del terrén.[2]//Italia

Costa editar

Italia tien en total 4 mariñes. Italia ta arrodiada, salvu nel norte, per mares. Les mariñes tienen un gran desenvolvimientu, d'aproximao 7.500 km (la metá d'ellos formen la contorna de les islles) frente al mar Mediterraneu que, llocalmente, toma nomes diversos;[2] l'aspeutu de les mariñes ye bien variáu y depende de la naturaleza de la tierra firme y de l'acción del mar.

Inda esisten otros mares de menores dimensiones respeuto d'aquellos yá citaos, que de cutiu tienden a reagrupase con estos postreros como: el Canal de Piombino, la Canal de Córcega, l'estrechu de Mesina, la Canal de Sicilia, la Canal de Cerdeña, el mar de Cerdeña y l'estrechu de Bonifacio.[4]

Nel estremu sur de la península Itálica, la islla de Sicilia ye considerada un allongamientu de los Apeninos (montes Nebrodi, Peloritani, Madonia), destacando'l monte Etna, que colos sos 3.345 m d'altor ye'l volcán activu más altu d'Europa. La islla de Cerdeña ye coles mesmes montascosa (macizu de Gennargentu), anque cabo destacar la fuesa teutónica de Campidano, ente Oristano y Cagliari.

Clima editar

 
Paisaxe en Val d'Orcia, (Provincia de Siena, Toscana).

Por cuenta de la so situación xeográfica, Italia tien un clima mediterraneo-continental, con fuertes variaciones rexonales por cuenta de les diferencies de llatitú, a la topografía y a la influencia del mar. La climatoloxía italiana, magar tien calter mediterraneu, presenta notables variaciones rexonales. Nel norte italianu (Milán, Turín y Boloña) tien un clima continental, con branos calientes ya iviernos fríos y nevosos. Per debaxo de Florencia presenta un clima típicamente mediterraneu. El clima de les zones de mariña ye bien distinta del interiorsobremanera nos meses ivernizos. Les rexones costeres tienen un clima mediterraneu típicu con iviernos nidios y branos calientes, xeneralmente secos. La rexón alpina ta marcada por un clima fríu de monte, con iviernos rigorosos y branos un pocu menos fríos. Stelvio, por casu, tien medies de -12 °C pel hibiernu y 6 °C pel branu.

Italia ta suxeta a condiciones bien diversificaes en seronda, iviernu, primavera, ente que el branu ye xeneralmente más estable tantu nes ciudaes del norte como Turín, Milán, Pavía, Verona o Udine pueden recibir agües mientres el día. La temperatura varia de manera importante, sobremanera nes temperatures medies en iviernu. La media en xineru de la Llanura del Po ye de 1 °C, la media en Turín ye de 1,3 °C y en Milán de 1,5 °C. Nel sur, sicasí, en llugares como Sicilia y Calabria les medies de xineru algamen los 10 °C. En ciertos díes d'avientu o xineru puede nevar en Milán a -2 °C, cuando en Palermo o Nápoles les temperatures tán en +17 °C. Ciertes mañanes Turín puede amanecer con -10 °C, cuando coles mesmes Roma ta en +6 °C y Reggio Calabria +12 °C. El mes más fríu ye xineru con medies, nel valle del Po, de 0 °C, Florencia 5 °C/6 °C, Roma 7 °C/8 °C. Les temperatures pueden llegar pela mañana a -12 °C nel valle del Po, -2 °C/-3 °C en Florencia, -2 °C en Roma, -2°C en Nápoles y en Palermo puede llegar a 1 °C.

Nel branu la diferencia ye más clara. Les medies en xunetu van dende los 23 °C de Milán a los 26,2 °C de Palermo. Xeneralmente'l mes más templáu ye agostu nel sur y xunetu nel norte, meses nos que los termómetros pueden marcar 42 °C nel sur y 33 °C nel norte. Yá más embaxo de Florencia el branu ye típicamente secu y soleyeru.

 
Nieve na ciudá de Pavía.

Les precipitaciones son más abondoses nos montes que nos valles y mengüen de norte a sur. La mariña este nun ye tan húmeda como la occidental, anque pel hibiernu ta xeneralmente más fría. Los Alpes, qu'actúen de barrera ante los vientos del norte, rexistren les mayores precipitaciones (3.000 a 3.800 mm añales); los Apeninos, pela so parte, establecen una clara distinción ente los sos dos aguaes: la tirrénica, que queda espuesta a les corrientes húmedes del Oeste, y l'aguada adriática, a sotaventu de diches influencies (menos de 500 mm añales en Puglia). Les zones más elevaes son fresques, húmedes y frecuentemente reciben les precipitaciones en forma de nieve. Non yá nieva nos Alpes sinón tamién nos Apeninos. Ente payares y marzu'l valle del Po ta frecuentemente cubiertu pola nieve, sobremanera la zona central (Pavía y Cremona). La nieve ye daqué bien común ente avientu y febreru en ciudaes como Turín, Milán y Bolonia, nos últimos iviernos (2005 - 2006), Milán recibió aproximao 70/80 cm de nieve, Como en redol de 1 m, Pavía 50 cm, Trento 1,60 m, Vicenza en redol a 45 cm, Bolonia en redol a 40 cm y Piacenza alredor de 80 cm.

   Parámetros climáticos permediu de Roma, capital d'Italia  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima absoluta (°C) 19 20 23 26 31 36 36 40 33 29 23 19 40
Temperatura máxima media (°C) 11 13 15 19 23 28 30 30 26 22 16 13 0
Temperatura mínima media (°C) 5 5 7 10 13 17 20 20 17 13 9 6 0
Temperatura mínima absoluta (°C) -5 -6 -2 1 3 10 12 12 11 4 -1 -3 -6
Precipitación total (mm) 71 62 57 51 46 37 15 21 63 99 129 93 744
Díes de precipitaciones (≥ 1 mm) 8 9 8 6 5 4 1 2 5 8 11 10 77
Hores de sol 113 114 169.5 197.75 226 254.25 310.75 282.5 226 169.5 113 114 0
[ensin referencies]

Mediu ambiente editar

En correlación coles variaciones topográficu y climatolóxicu, estremar n'Italia tres tipos de vexetación:

Conforme a la normativa de la Xunión Europea, el territoriu d'esti país estremar en delles rexones bioxeográfiques:[5] mediterránea, continental y, nos Alpes y los Apeninos, alpina. Destaquen nel so patrimoniu natural dos bienes naturales, patrimoniu de la Humanidá declaraos pola Unesco: les Islles Eolies y los Dolomites. Cuenta con ocho reserves de la biosfera: dende 1977, Collemeluccio-Montedimezzo y Circeo; dende 1979, Miramare, en 1997 protexéronse Cilento y Valle de Diano y Somma-Vesubiu y Miglio d'Oru; el Valle del Ticino protexer en 2002, les islles Toscanes en 2003 y Selva Pisana en 2004. 60.052 hectárees tán protexíes como güelgues d'importancia internacional al amparu del Conveniu de Ramsar, en total, 51 sitios Ramsar. Tien 12 parques nacionales, destacando ente ellos Abruzzo, Lazio y Molise, el Arcipelago Toscanu, Dolomiti Bellunesi, Gran Paradiso.

Los riesgos naturales d'Italia inclúin les avalancha de tierra, de folla, ádenees, erupciones volcánicas y inundación; el fundimientu de la tierra en Venecia.

Los problemes medioambientales son: la contaminación atmosférica poles emisiones industriales como'l dióxidu d'azufre; los ríos costeros ya interiores tán contaminaos polos arramaos industriales y agrícoles; agua acedo estropia los llagos; desaparente tratamientu de los residuos industriales.

Xeografía humana editar

La población d'Italia ye 59.879.234 habitantes (est. xineru de 2017). Grupos étnicos: italianos (inclúi pequeñes cantidaes de italo-xermanos, italofranceses, y eslovenu-italianos nel norte y albanu-italianos y greco-italianos nel sur). Tocantes a la relixón, ye mayoritariu'l catolicismu 90% (aproximao; alredor d'un terciu ye prauticante), otru 10% (inclúi comunidaes madures protestantes y xudíos y una creciente comunidá inmigrante musulmana). L'idioma oficial ye'l italianu. Tamién se fala alemán (partes del Trentín-Altu Adigio son predominantemente xermanu parlantes), francés (pequeña minoría francoprovenzal na rexón del Valle d'Aosta) y eslovenu (minoría de fala eslovena nes provincies de Trieste y Gorizia).

La capital ye Roma. Otres ciudaes principales: Milán, Nápoles, Turín, Palermo, Florencia, Venecia, Boloña, Xénova, Bari. Alministrativamente, Italia estremar en 15 rexones (regioni, singular - regione) y 5 rexones autónomes (regioni autonome, singular - regione autonoma):

Xeografía económica editar

Recursos naturales:

  • Usos de la tierra:
    • Tierra non cultivables: 85%
    • Cultivos permanentes: 5%
    • Camperes: 3%
    • Montes: 3%
    • Otros: 4% (envaloráu pa 1993)
    • Tierres irrigadas: 27.100 km² (envaloráu pa 1993)

Referencies editar

Notes
  1. Incluyendo Cerdeña y Sicilia.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 Bresich, 2005: p. 254
  3. AA.VV.: -y Garzantine, p. 781, 2006.
  4. «Mappa con i bacini del Mediterraneo». Consultáu'l 14 d'abril de 2010.
  5. Art. 1, lletra c), incisu iii), de la Directiva 92/43/CEE, según especifícase nel mapa bioxeográficu aprobáu'l 25 d'abril de 2005 pol Comité creáu en virtú del artículu 20 de felicidá Directiva.
Bibliografía *Gianfranco

Bresich, Iperlibro, Novara, Deagostini, 2005. ISBN 88-418-2169-8