Xeografía de Dinamarca

Dinamarca (nome llocal, Kongeriget Danmark) ye un estáu asitiáu na Europa septentrional, perteneciente al área escandinava. Llenda al sur con Alemaña, al norte y oeste queda'l mar del Norte y al este, el Bálticu.

Xeografía de Dinamarca
Llocalización
Continente Europa
Rexón Europa septentrional
Carauterístiques xeográfiques
Superficie 43 094 km²
  42 434[1] km² (tierra)
  660 km² (agua)
Llinia de costa 7 314
Puntos estremos
Puntu más baxu Lammefjord (-7 m)
Puntu más altu Gunnbjörn de 3.693 metros asitiáu en Groenlandia
Fronteres territoriales
 • Bandera d'Alemaña Alemaña 68
 
[editar datos en Wikidata]

Xeografía física editar

Dinamarca controla los estrechos de Skagerrak y Kattegat que xunen el Bálticu col mar del Norte.

 
Mapa topográficu de Dinamarca.

El so territoriu toma la mayor parte de la península de Xutlandia, qu'arrinca de la frontera con Alemaña, depués estrechar, triplicar nel so anchor al altor de Randers y remata nel cabu Skagen. Ta arrodiada nel llau occidental pol mar del Norte y nel llau oriental pol Kattegat del Mar Bálticu. El archipiélagu danés, constituyíu per cerca de 406 islles (de les cualos 78 son habitables), estremar en dos grupos: l'occidental, coles islles de Fionia (Fyn), Aeroe (Ærø), Taasinge (Tåsinge) y Langeland, y l'oriental, coles de Selandia (Sjælland), Moen, Falster, Lolland (Laaland) y Bornholm. Groenlandia y les islles Feroe son rexones autónomes de Dinamarca. Les postreres fueron posesión noruega dende 1035 hasta 1814.

El país tien una superficie total, incluyendo la islla de Bornholm nel Mar Bálticu pero escluyendo les islles Feroe y Groenlandia, de 43.094 km², de los que 29.766 pertenecen a la península de Xutlandia, que s'estiende aproximao 300 quilómetros dende la frontera alemana con Schleswig-Holstein escontra'l Norte.

Relieve editar

Los terrenes más antiguos son secundarios, pos naquella dómina había un anchu brazu de mar qu'envolubraba pel sur el macizu Escandinavu, polo que Dinamarca ye un país xeolóxicamente distintu d'Escandinavia.

Ríos, llagos y mariñes editar

Los ríos de Dinamarca son toos curtios, el más llargu ye'l Guden (aproximao 150 km). Por ello nun se-yos puede aprovechar pa llograr enerxía hidroeléctrica. Pola mor del terrén planu créanse numberosos llagos. Otros ríos importantes son el Stora, el Skjern, y el Varde, que desagüen, toos, nel mar del Norte

Dinamarca tien 7.500 km de mariña, que da por Occidente al mar del Norte y por Oriente al mar Bálticu, onde s'atopa l'archipiélagu danés. La mariña más inhóspita ye la del mar del Norte; na parte norte y oeste de Xutlandia son desaxeradamente llanes y arenoses, con dunes y bancos de sable d'hasta 20 metros. Abonden los fiordos, como'l Limfjord, que traviesa'l norte de la península. Esta mariña occidental ta espuesta a les nubes del mar del Norte, que pueden llegar a producir inundación devastadoras. La baxa plataforma continental favoreció'l encubrimiento y la formación d'amplies llagunes en correspondencia a badees y rincones como nel fiordu de Ringkøbing, nel fiordu de Nissum y nel de Bredning. La mariña suroeste, sicasí, ta carauterizada por baxes islla alliniaes y paraleles a la mariña formaes pola erosión del mar.

 
Dinamarca vista dende de la EEI.

L'estrechu del Pequeñu Belt dixebra Xutlandia de la islla de Fionia; al so llau, nel sureste, ta islla de Langeland ("Tierra llarga"), daqué más pequeña. Más allá del Gran Belt (Storebælt) en danés, tópase la islla de Selandia cola capital Copenḥague.

La parte oriental de la mariña y de la península de Xutlandia cunta con numberosos y fondos golfos, los más grandes son el Limfjorden y el Mariager Fjord que s'enfusen más de 30 km na tierra. Les 443 islles atopar nesta mariña este, la del mar Bálticu. Les islles son llanes y, na so mayor parte, fértiles, anque tienen mariñes más altes y predreses, en llinies xenerales, que Xutlandia. Más al este, en mediu del Bálticu, atópase la islla granítica de Bornholm con Polonia escontra'l sur y Suecia escontra'l noroeste.

Clima editar

El clima de Dinamarca ye oceánicu con enclín continental, templáu, húmedu y borrinosu. El clima de Xutlandia ta marcáu pol so allugamientu septentrional y pola corriente del Golfu.

La temperatura ye nidia y prestosa mientres tol añu y, poro, ye pocu frecuente esperimentar les situaciones climátiques estremes. Como'l restu d'Europa, tien marcaes los cuatro estaciones del añu. Los iviernos son particularmente fríos, con temperatures nidies en xineru y febreru de 0°C anque puede llegar a temperatures inferiores a 25 graos baxo cero. Los branos son frescos, con una temperatura medio n'agostu de 15,7 °C.[2]

Hai abondes precipitaciones mientres tol añu. El mugor relativo ye alzada mientres l'iviernu. Dinamarca tien una media de 121 díes al añu con precipitaciones, recibiendo de media un total de 712 mm al añu; la seronda ye la estación más húmeda y la primavera la más seca.[2] De cutiu, especialmente pel hibiernu, soplen vientos del oeste, de moderaos a fuertes, sobre la mariña de Xutlandia.

Por cuenta de l'allugamientu septentrional de Dinamarca, les hores de lluz solar varien grandemente. Los díes son curtios pel hibiernu, cola salida del sol alredor de les 9:00 a.m. y la puesta a les 4:30 p.m., y llongures pel branu col sol saliendo a les 4:00 a.m. y poniéndose a les 10 p.m.[3] Los díes más curtios y más llargos del añu celebráronse tradicionalmente. La celebración del día más curtiu correspuéndese aproximao cola dómina navidiega (en danés: jul), y les celebraciones modernes se conventran el día de Nuechebona, 24 d'avientu. La pallabra nórdica jól ta en plural, indicando que la sociedá pre-cristiana celebraba una temporada con múltiples fiestes.[4] La celebración del día más curtiu, el solsticiu de branu ye conocíu en Dinamarca como sankthansaften (La nueche de san Juan).[5]

   Parámetros climáticos permediu de Copenhague, capital de Dinamarca  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima media (°C) 2 2 5 10 15 19 20 20 17 12 7 4 0
Temperatura mínima media (°C) -2 -2 -1 2 7 11 13 13 10 7 3 -1 0
Precipitación total (mm) 46 30 39 39 42 52 68 64 60 56 61 56 613
[ensin referencies]

Mediu ambiente editar

La vexetación autóctona ta formada por montes d'árboles con fueya caduca (carbayeres y fayedales). Nes reforestaciones estos tán movíos cada vez más por coníferes y abetos. La mayor parte de los montes utilícense como proteición contra los vientos y p'evitar la perda de tierra y sable pel llau del mar del Norte.

 
Paisaxe nel Parque nacional Mols Bjerge.

Amás de venaos y venados nun se caltuvieron animales mayores nos montes de Dinamarca. Sicasí hai una fauna importante y variada d'aves. La contaminación ambiental ye la principal amenaza pa la fauna danesa nes zones acuátiques cerca de les mariñes y nos llagos y ríos del interior.

Les ecorrexones qu'afecten a Dinamarca son el monte mistu atlánticu, el monte mistu bálticu y la pradería boreal de les islles Feroe. Tamién-y afecta la plataforma atlántica nororiental, que ye una de les más rexones diverses y granibles del Atlánticu Norte. Conforme a la normativa de la Xunión Europea, el territoriu d'esti país estremar en dos rexones bioxeográfiques:[6]continental y atlántica. Destaca nel so patrimoniu natural el fiordu xeláu d'Ilulissat bien natural declaráu patrimoniu de la Humanidá pola Unesco nel añu 2004. Dende 1977, cuenta con una reserva de la biosfera nel nordeste de Groenlandia, tamién parque nacional. 2,078.823 hectárees tán protexíes como güelgues d'importancia internacional al amparu del Conveniu de Ramsar, en total, 38 sitios Ramsar. Tien siete parques nacionales: Fano Syd, Kaergaard Klitplantage-Loevklitterne-Lyngbos, Lyngby-Flade So, Moens Klint, Hoje Mon, Mols Bjerge, nord, Mols Bjerge, syd y Randbol Hede.

Los peligros naturales del país son los hinchentes en delles partes del país (especialmente delles zones de Xutlandia según les mariñes de la islla de Lolland). Les zones protexer con un sistema de diques.

Los principales problemes medioambientales son la contaminación del aire, causada principalmente polos automóviles y les plantes de producción d'enerxía; contaminación del Mar del Norte por nitróxenu y fósforu; l'agua de consumu domésticu sufre contaminaciones per parte de pesticidas y bagazos.

Xeografía humana editar

La población envalorar en 5.500.510 habitantes (xunetu de 2009). El 87% de la población ye urbana (2008), y la cuarta parte vive en Copenḥague. La densidá de población ye alta, 127,64 habitantes per quilómetru cuadráu.

 
División territorial de Dinamarca

Los principales grupos étnicos son: escandinavos, na so inmensa mayoría, daneses, pero amás hai esquimales, feroeses, alemanes, turcos, iraninos y somalinos. L'idioma oficial ye'l danés, perteneciente al grupu xermánicu, pero tamién se fala feroés, groenlandés (un dialeutu esquimal) y una pequeña minoría d'alemán. La segunda llingua que se fala mayoritariamente ye'l inglés. Predomina'l protestantismu, relixón luterana na so mayoría (95%), otros cristianos (protestantes y católicos) representen el 3% y finalmente hai un 2% de musulmanes.

La capital, Copenḥague, tien 1.167.569 habitantes. Les ciudaes principales, por población, son: Århus (Aarhus), Odense, Aalborg y Esbjerg.

Tocantes a les divisiones alministratives, la Dinamarca metropolitana estrémase en cinco región (regioner, singular - region): Hovedstaden, Midtjylland, Nordjylland, Sjaelland y Syddanmark. Con anterioridá al añu 2007 los 271 conceyos presistentes fundir pa dar llugar a 98 y los 13 condaos tradicionales tresformar en cinco rexones. Amás de eso, fora de la metrópolis tán les islles Feroe y Groenlandia.

Xeografía económica editar

Los recursos naturales del país son: petroleu, gas natural, pexe, sal, piedra caliar, grava y arena. En cuanto al usu del terrén (datos del 2005), el 52,59% ye tierra cultivable, 0,19% a colleches permanentes y otros 47,22%, incluyendo camperes y montes. 4.490 km² son de regadíu (2003).

 
Imaxe de "Field's", el centru comercial más grande de Dinamarca.

La composición del PIB por sector ye: agricultura 1,2%, industria 25,7% y servicios 73,1% (est. 2009). L'agricultura emplega al 2,9% de la población activa, la industria'l 23,8% y los servicios el 72,7% (2005).

Nesta economía de mercáu moderna destaca un sector agrícola d'alta teunoloxía, la industria más recién con firmes de nivel mundial en productos farmacéuticos, el tresporte marítimu y les enerxíes anovables, y una alta dependencia nel comerciu esterior. La economía danesa caracterízase tamién por amplies midíes d'un estáu de bienestar, una distribución equitativa de los ingresos y un cómodu nivel de vida. Dinamarca ye un esportador netu d'alimentu y enerxía y esfruta d'un ampliu balance positivu del so balanza de pagos.

Los principales productos agrícoles son: cebada, trigu, pataques y remolaches. De la ganadería llógrase principalmente carne de gochu y productos lácteos. Tamién ye importante la pesca. Tocantes a los productos industriales, cabo citar: fierro, aceru, metales non ferrosos, productos químicos y farmacéuticos, industria alimenticio, maquinaria y equipamientu de tresporte, testil y ropa, electrónica, construcción, muebles y otros productos de la madera, restauración y construcción naval, molinos de vientu y equipamientu médicu.

Tien 2.667 km de víes ferriales y 72.362 km de carreteres, de les que 1.032 son autopistes. Les víes fluviales nel añu 2008 representaben 400 km. Los puertos y terminales más destacaos son: Aalborg, Aarhus, Copenḥague, Ensted, Esbjerg, Fredericia y Kalundborg.

Referencies editar

Notes
  1. Inclúi la islla de Bornholm nel mar Bálticu y el restu de la Dinamarca metropolitana (la península de Xutlandia, y les principales islles de Selandia y Fionia), pero esclúi les islles Feroe y Groenlandia.
  2. 2,0 2,1 «Climate Normals for Denmark». Institutu meteorolóxicu danés. Consultáu'l 28 d'ochobre de 2008. Cifres señalaes en danés: Lo primero ye tol país; Nedbør=Precipitación, Nedbørdage=Díes de precipitación (>1 mm), (Dag/Middel/Nat)temp.=(Tiempu diariu/Permediu/Tiempu nocherniegu) temperatura, Solskinstimer=Hores de sol.
  3. «Copenhagen, Denmark  — Sunrise, sunset, dawn and dusk times for the whole year». Gaisma. Consultáu'l 2 de mayu de 2006.
  4. Store Danske Encyklopædi (2004), edición en CD-ROM, artículu Jul.
  5. Store Danske Encyklopædi (2004), edición en CD-ROM, artículu Sankthansaften
  6. Art. 1, lletra c), incisu iii), de la Directiva 92/43/CEE, según especifícase nel mapa bioxeográficu aprobáu'l 25 d'abril de 2005 pol Comité creáu en virtú del artículu 20 de felicidá Directiva.

Enllaces esternos editar