Xeografía de Tailandia

Los 514.100 quilómetros cuadraos de Tailandia tán asitiaos nel centru del sureste asiáticu. La posición de Tailandia como exa de la zona influyó munchos aspeutos de la so sociedá y de la so cultura. Controla l'únicu pasu terrestre dende Asia a Malasia y Singapur.

Xeografía de Tailandia
Coordenaes 15°N 100°E / 15°N 100°E / 15; 100
 
[editar datos en Wikidata]

Llocalización: Sureste Asiáticu, arrodiada pol mar d'Andamán y el golfu de Tailandia, al sureste de Birmania.

Coordenaes xeográfiques editar

Historia editar

Los primeres falantes d'idioma tailandés emigraron de lo que güei ye China, siguiendo los ríos escontra'l norte de Tailandia y escontra el sur, al Mekong y el valle del Chao Phraya.

La fértil zona d'hinchentes y el clima tropical encaxaba perbién col cultivu d'arroz y atraxo colonos escontra l'área central, en llugar de les tierres altes y los montes del nordés.

Escontra'l sieglu XII empezaron a espolletar una serie de cultivadores d'arroz y de comerciantes na parte alta del Valle Chao Phraya. Estos pequeños reinos, a partir del sieglu XIV adulces fueron cayendo sol control del reinu Ayutthaya, que s'atopaba na parte sur de la llanura.

Hubo socesives capitales, construyíes en diversos puntos a lo llargo del ríu, que se convirtieron nel centru de los grandes reinos Thai, que se basaben nos cultivos d'arroz y el comerciu estranxeru. El Tailandeses siguieron mirando escontra l'esterior, al Golfu de Tailandia y el Mar de Andamán escontra puertos estranxeros pal comerciu.

Cuando l'imperialismu européu traxo una nueva fase al comerciu del Sureste asiáticu a finales del sieglu XVII, Tailandia (entós conocida como Siam) llogró caltener la so independencia como zona ente colonies britániques (al oeste) y franceses (Indochina, al este).

Fronteres editar

Fronteres terrestres editar

=== Llinia de mariña Total: 10000 metros

Reivindicaciones marítimes editar

  • Plataforma Continental: 200 m de fondura o hasta la fondura d'esplotación.
  • Zona Económica esclusiva (ZEE): 200 milles náutiques
  • Mar Territorial: 12 milles náutiques

Cuestiones fronterices editar

Historia editar

Tailandia comparte frontera con Camboya, Laos, Malasia y Myanmar. Magar nin China nin Vietnam parten con Tailandia, los sos territorios tán a menos de 100 Km del territoriu tailandés.

Munches partes de les fronteres de Tailandia tán delimitadas por elementos naturales, como'l ríu Mekong. Munches llendes estabilizar a finales del sieglu XIX y empiezos del XX por aciu trataos impuestos sobre Tailandia y los sos vecinos por Gran Bretaña y Francia. En delles árees, sicasí, les fronteres exactes (sobremanera nes fronteres orientales con Laos y Camboya) siguen tando aldericaes.

Como añadíu a les tensiones fronterices apaecen les actividaes d'insurxentes comunistes, que les sos operaciones fueron un gran problema pal gobiernu y les fuercies de seguridá tailandeses mientres delles décades. De cutiu la verdadera fonte de problemes nes fronteres provenía de criminales ordinarios o mercaderes locales envolubraos n'actividaes económiques y comerciales illegales.

Camboya editar

Les disputes con Camboya posteriores a 1950 surdieron en parte por culpa de fronteres mal definíes. El casu más notable foi'l del templu Preah Vihear, que foi deriváu a la Corte Internacional de Xusticia, que de la mesma falló a favor de Camboya en 1962 . Mientres los años nos que la capital de Camboya, Phnom Penh, tuvo cotnrolada pol réxime de Pol Pot de los Jemeres Coloraos (1975 a 1979) les disputes poles fronteres siguieron.

A empiezos de la década de los 80, la República de Kampuchea y la so mentor, Vietnam, volvieron sacar una tema fronteriza na provincia Prachin Buri, al este de Tailandia.

El templu Preah Vihear sigue siendo una fonte de problemes, con Camboya acusando a Tailandia de mover les marques fronterices y apexar l'accesu a les ruines del templu, y Tailandia, pela so parte, acusando a Camboya de contraminar les agües que cuerren pela zona escontra dientro de Tailandia.

Los casinos camboyanos a lo llargo de la frontera y delles actividaes criminales interfronterizas tamién plantegen problemes de seguridá.

Laos editar

Les fronteres con Laos tán delimitadas dafechu, salvu por ciertos castros del Mekong y por delles quexes d'ocupaciones tailandeses.

Malasia editar

En contraste coles rellaciones con Camboya, qu'atraxeron atención internacional, les disputes fronterices con Malasia de normal hanse ldiscutido d'una forma muncho más cooperativa. La esploración minera y la pesca, sicasí, siguen siendo les fontes de mayor conflictu. Un segmentu de 1 quilómetru na boca del ríu Golok siguía apostáu en 2004.

Birmania editar

Sigue habiendo importantes discrepancies con Myanmar alrodiu de les fronteres, al igual que no que se refier al tratu dau a rebeldes étnicos, abellugaos, y traficantes de droga, xunto con esploraciones mineres y derechos de pesca.En dambos países alzáronse esmoliciones tocantes a la construcción de 13 banzaos de producción d'enerxía hidroeléctrica na República Popular de China, nel ríu Salween, en Yunnan.

Nota: Tailandia usa una unidá de midida llamada rai, qu'equival a 1,600 m².

Topografía y aguaes hidráuliques editar

 
Mapa detalláu de Tailandia.

Les carauterístiques topográfiques más llamatives de Tailandia son les altes montes, una planicie central y un pandu en zona de tierres altes. Los montes cubren gran parte del norte de Tailandia y estiéndense a lo llargo de la frontera con Birmania y escontra el sur a traés d'Istmu de Kra y la Península Malaya. La planicie central ye una área de tierres baxes que recibe l'agua del ríu Chao Phraya y los sos afluentes. Ye'l ríu principal del país, que sirve de regación escontra'l delta, asitiáu na cabeza de la Badea de Bangkok. El Chao Phraya y los sos afluentes irrigan alredor d'un terciu del territoriu nacional. En partir nordeste del país, el pandu Khorat amuésase como una rexón de montes baxos y llagos pocu fondos. Esta rexón inclinar escontra'l Mekong al traviés del ríu Mun. De la mesma, el Mekong termina desaguando nel Mar del Sur de China, ya inclúi una serie de canales y preses nel so percorríu.

Estos dos sistemes fluviales, el del Chao Phraya y el del Mekong, caltienen l'agricultura de Tailandia dando pie al cultivu d'arroz y dexando el tresporte fluvial de bienes y persones. En contraste, les carauterístiques de la Tailandia peninsular son grandes llinies de mariña, pequeñes islles y pequeños llagos.

Rexones editar

La topografía y les aguaes estremen al país nunes cuatro rexones naturales: el norte, el nordés, la parte central y el sur. Anque Bangkok ye xeográficamente parte de la planicie central, como capital y como ciudá de mayor tamañu puede considerase qu'ésta área metropolitana ye en dellos aspeutos una rexón separada. Caúna de les cuatro rexones estremar de les otres en población, recursos, carauterístiques naturales y nivel de desenvolvimientu social y económicu. La diversidá de les sos rexones ye de fechu l'atributu más pronunciáu de Tailandia.

Norte de Tailandia editar

Mientres los meses d'iviernu na zona montascosa del norte de Tailandia, la temperatura ye lo suficientemente fresca como pal cultivu del lichi y de la fresa. Los montes tán llaraes de fondos valles creaos pelos ríos y árees altes que bordien el pandu central. Una serie de ríos, incluyendo'l Nan el Ping, el Wang y el Yom, xuntar nes tierres baxes pa formar el Chao Phraya. Tradicionalmente, estes carauterístiques naturales fixeron posible distintos tipos d'agricultura, incluyendo los plantíos d'arroz y el cambéu de cultivos. Los montes arbolaos tamién han promovíu un espíritu d'independencia rexonal.

Los montes menguaron hasta los años 80 hasta 130.000 Km². En 1961 cubríen el 56% del país, pero a mediaos de la década de los 80 esta superficie amenorgar hasta menos del 30% de la superficie total de Tailandia.

Nordeste editar

El nordeste, cola so tierra probe, nun ye una zona favorable a l'agricultura. La rexón formar la plataforma seca de Khorat y delles llombes baxes. La estación del monzón equí ye más curtia, y trai fuertes hinchentes de los valles. Sicasí, el nordés tien una llarga estación seca mientres la cual gran parte de la tierra cubrir de badullos. Los montes arredolen la planicie nel oeste y el sur, y el Mekong delimita gran parte del llau oriental.

Tailandia central editar

Tailandia central ye una aguada natural del terrén que de cutiu ye denomináu "el bol d'arroz d'Asia". El complexu sistema de regación desenvueltu pa l'agricultura del arroz aprove abondu soporte económicu pa sostener la crecedera del estáu Thai dende los tiempos del sieglu XIII (el reinu Sukhothai) hasta'l Bangkok modernu. La xeografía plana de la rexón favoreció'l tresporte internu d'agua y les carreteres. Esta área tan fértil foi capaz de sostener una trupa población de 422 persones per quilómetru cuadráu en 1987, en comparanza coles 98 persones de media en tol país. El terrén de la rexón ta apoderáu pol Chao Phraya y los sos afluentes y per campos anubiertos de cultivu.

El Bangkok metropolitanu, el puntu central del comerciu, tresporte y actividá industrial, asitiar na llende sur de la rexón, na cabeza del Golfu de Tailandia ya inclúi parte del delta del sistema Chao Phraya

Sur de Tailandia editar

Nel sur atopamos una estrecha península con un clima, un terrén y unos recursos propiu y distintu de los del restu del país. La so economía básase nel cultivu d'arroz pa la subsistencia y na producción de cauchu pa la industria. Otres fontes d'ingresos inclúin los plantíos de cocos, la minería del latón y el turismu, que ye particularmente codalosu na islla de Phuket. Nel sur atopamos un terrén montascosu ensin grandes ríos. Los montes del norte y del sur y el monte tropical impenetrable llevaron al aislamientu d'esta rexón que se desenvolvió políticamente por separáu. L'accesu internacional al traviés del mar de Andamán y del Golfu de Tailandia fixeron del sur una ponte pal Budismu Theravāda y l'Islam.

Provincies editar

Les rexones de Tailandia estremar nun total de 73 provincies. Cada provincia recibe'l nome de la so capital.

Clima editar

 
Hinchentes estacionales en Camboya y Tailandia.

Tailandia tien un clima tropical nel que se da'l monzón. Les temperatures de normal varien dende una máxima añal media de 38 °C a una mínima de 19 °C. Los monzones del suroeste dar ente mayu y xunetu (sacante nel sur) y señalen la llegada de la dómina de les agües (ridu fon), que dura hasta ochobre. Payares y avientu son l'empiezu de la estación seca. Les temperatures empiecen a xubir en xineru.

La estación seca ye más curtia nel sur por cuenta de la proximidá del mar a toles zones de la península Malaya. Con poques esceiciones, toles árees del país reciben agua a esgaya, magar la duración de la estación de les agües y la cantidá d'agua varien bien sustancialmente según la rexón y l'altitú. El nordés tien una estación seca llarga, y la so tierra porosa retién poca agua, polo que'l so potencial agrícola vese llindáu.

Estremos d'elevación editar

Recursos y usu de la tierra editar

 
Usu de la tierra polos Karens nel norte: quema prescrita y arroz.

Recursos naturales editar

Latón, cauchu, gas natural, tungsteniu, tantaliu, pexe, yelsu, madera, lignita, fluorita, tierres cultivables

Usu de la Tierra editar

  • Tierres cultivables: 34%
    • Cultivos permanentes: 6%
    • Camperes permanentes: 2%
    • Montes: 26%
  • Otros: 32% (1993 est.)

Tierres irrigadas editar

  • Total: 44.000 Km² (1993 est.)

Medioambiente editar

Problemes actuales editar

  • Polución del aire por emisiones de vehículos.
  • Contaminación de l'agua por refugayes orgániques ya industriales.
  • Deforestación.
  • Erosión de la tierra.
  • Estinción d'especies per caza furtiva.

Alcuerdos internacionales editar

Ver tamién editar


Referencies editar

Enllaces esternos editar