Xeres doméstiques o llevanza del llar ye la xestión de les xeres arreyaes nel funcionamientu d'un llar, tales como cocinar, poner y sirvir la mesa, llimpiar, ordenar, realizar la compra diaria[1] o otres compres, pagar les cuentes, realizar el caltenimientu del equipamientu domésticu[2] o'l cuidu de los neños[3] y les persones dependientes. Tamién s'utiliza pa referise al dineru asignáu pa tales usos na familia (economía doméstica); y, por estensión, a xeres similares nel funcionamientu d'una oficina o organización, según al caltenimientu de sistemes d'almacenamientu informáticu.

Madre lleendo un cuentu a la so fía ente'l tendal y la tabla de planchar, 2007. Les muyeres históricamente desempeñaron la mayoría de les xeres doméstiques rellacionaes cola alimentación de la familia, la llimpieza de la casa, el cuidu de la ropa y la vistimienta, amás de la crianza de los fíos y la so educación según el cuidu de vieyos y enfermos. La incorporación de la muyer al trabayu y l'emancipación de la muyer alteriaron la condición femenina en rellación coles xeres doméstiques provocando la repartida de xeres colos homes según la considerancia social del trabayu reproductivu realizáu poles muyeres. Les xeres doméstiques tamién son desempeñaes por trabayadores profesionales contrataos como les emplegaes de llar, cuidadores, cocineros, etc.

Realización del trabayu domésticu editar

De l'ama de casa a la reivindicación del trabayu reproductivu editar

La tradicional repartida de xeres por sexos de la sociedá preindustrial asignaba a la muyer como "ama de casa" la mayor parte d'eses de xeres, de cuenta que se consideraben "xeres propies del so sexu", y na indicación alministrativa de la ocupación recoyíase como "los sos llabores". Nos estudios feministes y economía marxista en rellación cola desigualdá de xéneru utiliza la espresión "trabayo reproductivu". La condición de trabayu d'estes actividaes nun lleva consigo la condición d'empléu, al nun entrar nel mercáu de trabayu, colo que tampoco trai les cotizaciones y proteición social correspondiente (seguridá social, seguro de desemplegu, seguro d'enfermedá, xubilación, etc.).[4][5][6][7][8][9]

Xeres doméstiques desenvueltes por emplegaos editar

Les xeres doméstiques tamién pueden ser realizaes por emplegaos (tradicionalmente llamaos "criaos" o "fámulos" pola so condición cuasi-familiar -familia ancilar-) que, en condiciones sociales preindustriales yeren esclavos o siervos, polo que se sigue utilizando la espresión "servidume" pa denominalos genéricamente, anque sían asalariaos. Davezu son muyeres (sirvientes).

Nes "grandes cases" (great houses) mesmes de la era victoriana y eduardiana (la Inglaterra del sieglu XIX y empiezos del sieglu XX, que les sos costumes doméstiques #sopelexar nes noveles de les hermanes Bronte y Conan Doyle, películes como Rebeca o series de televisión como Enriba y Embaxo y Downton Abbey), una ama de llaves o gobernanta yera la persona emplegada pa llevar una casa y al personal doméstico.[10] Según el Llibru de Xestión de Llares de la señora Beeton" (Mrs Beeton's Book of Household Management, Londres, 1861), l'ama de llaves ye'l segundu al mandu na casa y "sacante nos establecimientos grandes, onde hai un mayordomu, l'ama de llaves tien de considerase a sigo mesma como representante inmediata de la dueña de la casa".[11]

 
Escobón de fibres naturales, esponxa y bayeta, dalgunos de les ferramientes necesaries pa realizar les xeres doméstiques de llimpieza.

Llista de xeres doméstiques editar

Referencies editar