Zhao Ziyang

políticu chinu

Zhao Ziyang (17 d'ochobre de 1919Condado de Hua (es) Traducir – 17 de xineru de 2005Beixín) foi un políticu de la República Popular China. Foi primer ministru de la República Popular China de 1980 a 1987 y Secretariu Xeneral del Partíu Comunista de China secretariu xeneral del Partíu Comunista de China dende 1987 a 1990. Mientres el so mandatu destacar pola implantación de reformes propies de la economía de mercáu qu'amontaron en gran midida la producción, y lluchó contra la burocracia y la corrupción. Zhao Ziyang foi espulsáu del Partíu pol so sofitu a les manifestaciones estudiantiles de les protestes de la Plaza de Tiananmén. Pasó los últimos quince años de la so vida baxu arrestu domiciliariu.

Zhao Ziyang
Secretariu Xeneral del Comité Central del Partíu Comunista Chinu

1r payares 1987 - 23 xunu 1989
Hu Yaobang - Jiang Zemin
Secretariu Xeneral del Comité Central del Partíu Comunista Chinu

16 xineru 1987 - 24 xunu 1989
Hu Yaobang - Jiang Zemin
Vice Chairman of the Chinese Communist Party (en) Traducir

29 xunu 1981 - 12 setiembre 1982
Miembru'l Comité Permanente'l Poliburó del Partíu Comunista Chinu

23 febreru 1980 - 23 xunu 1989
Secretary of the CCP Guangdong Committee (en) Traducir

1974 - 1975
Ding Sheng - Wei Guoqing
Secretary of the CCP Guangdong Committee (en) Traducir

1965 - 1967
Tao Zhu - Huang Yongsheng
miembro del Comité Nacional de la Conferencia Consultiva Política del Pueblo Chino (es) Traducir


Eleiciones: 5th National Committee of the Chinese People's Political Consultative Conference (en) Traducir
Premier chinu


Hua Guofeng - Li Peng
Vida
Nacimientu Condado de Hua (es) Traducir17 d'ochobre de 1919[1]
Nacionalidá Bandera de Taiwán República de China  (17 ochobre 1919 -  1949)
Bandera de la República Popular China República Popular China  (1949 -  17 xineru 2005)
Residencia Beixín
Muerte Beixín[2]17 de xineru de 2005[2] (85 años)
Sepultura Cementeriu revolucionariu de Babaoshan
Causa de la muerte accidente vascular cerebral
Familia
Casáu con Liang Boqi (es) Traducir (1944 – m. 2005)[3]
Fíos/es
Estudios
Llingües falaes chinu[4]
Oficiu políticu
Miembru de Lliga de la Mocedá Comunista de China[3]
Creencies
Partíu políticu Partíu Comunista de China (dende febreru 1938)[1]
Cambiar los datos en Wikidata

Llegada al poder editar

Zhao nació col nome de Zhao Xiuye, pero camudó'l so nome de pila a Ziyang na escuela secundaria. Fíu d'un ricu terrateniente de Hua, na provincia de Henan, xunir a la Lliga de la Mocedá Comunista de China en 1932, y realizó un trabayu de base como oficial del Partíu Comunista mientres la Segunda Guerra Sino-xaponesa, y la subsiguiente Guerra Civil China. El so padre foi asesináu polos oficiales del partíu a finales de la década de 1940. Entró nel altu mandu del Partíu Comunista en Guangdong en 1951 ya introdució munches reformes agraries d'ésitu. En 1952, Zhao empezó a eslleir el sistema de comuñes pa devolver la tierra a los llabradores por aciu la asignación de contratos de producción a cada familia. Tamién dirixó una dura purga contra los acusaos de corrupción o de tener llazos col Kuomintang. En 1955, Zhao yera'l secretariu del Partíu na provincia de Guangdong, a pesar de nun ser miembru del Comité Central del Partíu Comunista de China.

Al emprestar el so sofitu a les reformes de Liu Shaoqi, foi releváu del cargu de líder del Partíu en Guangdong en 1967. Mientres la Revolución Cultural, fíxose-y desfilar por Cantón con un gorru destináu a facer# risión y foi denunciáu como "apestosa escoria de la clase de los terratenientes". Pasó cuatro años realizando trabayos forzaos nuna fábrica. En 1971, destinóse-y a trabayar como altu cargu políticu en Mongolia Interior, periodu tres el que volvió a Guangdong en 1972.

Zhao foi rehabilitáu políticamente por Zhou Enlai en 1973, designáu pol Comité Central del Partíu y unviáu a la mayor provincia de China, Sichuan, como primer secretariu del Partíu en 1975. Sichuan fuera económicamente afarada pol Reblincón Alantre. Zhao punxo pates arriba la provincia introduciendo reformes capitalistes radicales y esitoses, que llevaron a amontar la producción industrial un 81% y l'agrícola un 25% en trés años. Deng Xiaoping consideró la "esperiencia de Sichuan" como'l modelu pa la reforma económica china y Zhao entró nel Buró Políticu como miembru suplente en 1977 y como miembru plenu en 1979. Xunir al Comité Permanente del Buró Políticu en 1982.

Líder reformista editar

Tres seis meses como vizprimer ministru, Zhao foi escoyíu primer ministru en 1980 pa reemplazar a Hua Guofeng, el socesor designáu por Mao Zedong, que fuera espulsáu del poder por Deng Xiaoping. Desenvolvió la "teoría de la primer plataforma", un sistema pa tresformar el sistema socialista y estableció los fundamentos de gran parte de les consiguientes reformes económiques. Como primer ministru entamó munches de les polítiques que tuvieron ésitu en Sichuan, como la concesión d'autoxestión llindada a les empreses industriales y la medría de los controles sobre la producción de los llabradores. Zhao persistió tamién n'abogar por una apertura nes rellaciones esteriores de la República Popular China, guarando bones rellaciones coles naciones occidentales que podíen ayudar al desenvolvimientu económicu de China.

Zhao foi un sólidu creyente nel partíu, pero la so definición del socialismu yera bien distintu de la de los conservadores. Zhao consideraba la reforma política "la prueba más grande a la que s'enfrenta'l socialismu". Creía que'l progresu económicu taba inextricablemente amestáu a la democracia. En 1986, Zhao foi'l primera altu cargu del Partíu que fizo un llamamientu al cambéu, ufiertando la posibilidá de xubir al Comité Central a los candidatos electos de los pueblos y ciudaes.

Na década de 1980, Zhao foi etiquetáu como un revisionista del marxismu. Abogó pola tresparencia gubernamental y el diálogu nacional qu'incluyiría a los ciudadanos d'a pies na política, lo que-y fixo popular ente les mases. En Sichan, onde entamó la reestructuración económica na década de 1970, hai un dichu: "要吃粮,找紫阳 (yào chī liǎng, zhǎo Zǐyàng)." Esti xuegu de pallabres, difícilmente traducible, significa "si quies comer, busca a [Zhao] Ziyang" (en mandarín, el verbu "buscar", zhǎo, pronunciar de manera bien similar al apellíu Zhào).

En xineru de 1987, Deng forzó al líder reformista Hu Yaobang a dimitir por ser demasiáu permisivu coles protestes estudiantiles; Zhao relevaría-y como Secretariu Xeneral del Partíu Comunista de China Secretariu Xeneral del Partíu Comunista, ente que'l cargu de primer ministru pasaba a Li Peng. Esto asitió a Zhao a lo más candidatu a la socesión de Deng como líder del país. Ente que el Secretariu Xeneral Zhao favorecía'l debilitamientu de los controles gubernamentales sobre la industria y la creación d'árees de llibre comerciu nes rexones costeres, el Primer Ministru Li entamó un aproximamientu cautelosu que se sofitaba más na economía planiada.

Nel Congresu del Partíu Comunista de 1987, Zhao declaró que China taba nuna "primer etapa del socialismu" que podía durar 100 años. So esta premisa, China precisaba esperimentar con dellos sistemes económicos p'aguiyar la producción. Zhao propunxo dixebrar los papeles del Partíu y l'Estáu, una propuesta que dende entós foi un tabú. Según observadores occidentales, los dos años de serviciu de Zhao como Secretariu Xeneral fueron los más abiertos na historia moderna de China. Relaxáronse munches llimitaciones de la llibertá d'espresión y llibertá de prensa, dexando a los intelectuales proponer llibremente meyores pal país.

La propuesta de Zhao de mayu de 1988 d'acelerar la reforma de precios traxo les quexes del pueblu por causa de la inflación y creó oponentes d'una reforma rápida. Esto bastió un alderique políticu, que se foi caleciendo mientres el branu de 1988 a 1989.

Tiananmén, purgues y arrestu domiciliariu editar

La muerte de Hu Yaobang el 15 d'abril de 1989, xunto a los apuros económicos causaos pola alta inflación, fueron la llapada que provocó les protestes a gran escala de la Revuelta de la Plaza de Tiananmén d'estudiantes, intelectuales, y otres partes afeutaes de la población urbana. Los manifestantes estudiantiles, aprovechándose de la pocu ferrial atmósfera política, reaccionaron a un gran númberu de causes de descontentu, qu'atribuyíen a la lentitú de les reformes. Irónicamente, bona parte de les crítiques dirixir contra Zhao. La llinia dura del partíu llegó a la conclusión opuesta, considerando que les reformes aceleraes causaren l'ambiente de tracamundiu y frustración ente los estudiantes. Los manifestantes ciscaben el final de la corrupción y la defensa de les llibertaes garantizada pola Constitución de la República Popular China. Les protestes espublizar por munches otres ciudaes, incluyendo Shanghai y Cantón. Estes protestes asocedieron nel momentu en que los gobiernos comunistes d'Europa del Este derrumbábense. Los líderes conservadores taben espantaos ante la perspeutiva de que les protestes de Tiananmén pudieren derrocar al gobiernu.

Los tráxicos acontecimientos de la Revuelta de la Plaza de Tiananmén sellaron el destín de Zhao y fixeron imposible cualquier reforma democrática. Mientres faía una visita oficial a Pyongyang, los líderes de la llinia dura aprovecharon la oportunidá pa declarar a los manifestantes "contrarrevolucionarios". Pa cuando Zhao volvió a Beixín, los líderes comunistes Deng Xiaoping, Yang Shangkun y Li Peng taben acabando los sos planes pa declarar la llei marcial y entartallar les protestes democrátiques de la Plaza de Tiananmén. Na nueche del 18 de mayu, Zhao foi convocáu a la casa de Deng en Zhongnanhai y un azotáu Comité Permanente del Buró Políticu declaró la llei marcial, siendo Zhao l'únicu en disentir. Poco dempués de los cinco de la mañana del 19 de mayu, Zhao apaeció na Plaza de Tiananmén y analayó ente l'ensame de manifestantes. Usando un megáfonu clamió qu'abandonaren la plaza diciendo "Llegué demasiada tarde. Nun podéis siguir asina. Nós fuimos mozos tamién y teníamos arranques d'enerxía asemeyaes. Tamién entamemos manifestaciones y alcordanza aquella situación. Tampoco pensábamos nes consecuencies". Ésta foi la última vegada que Zhao foi vistu en públicu.

Los manifestantes nun s'esvalixaron. Un día dempués de la visita de Zhao a la Plaza, el Primer Ministru Li Peng declaró públicamente la llei marcial. Mientres la llucha de poder siguiente Zhao foi desaposiáu de tolos sos cargos. La motivación de Zhao sigue siendo oxetu d'alderique. Dalgunos dicen que s'enfusó na plaza cola esperanza de qu'un xestu conciliador ganaría-y sofitos frente a los altos cargos conservadores como'l Primer Ministru Li Peng. Otros creen que sofitó a los manifestantes, pero nun quería ve-yos estropiaos cuando se llamó al exércitu. Tres la masacre, Zhao sufrió arrestu domiciliariu y foi releváu na Secretaría Xeneral del Partíu por Jiang Zemin, qu'encalorara protestes similares en Shanghai ensin necesidá de recurrir a encomalo. El procesu foi illegal nos términos de la constitución de la República Popular China, pos l'Asamblea Popular Nacional, l'únicu órganu que podía destituyilo, nun tuvo presente. La forma de la so destitución ye una de les grandes razones poles que la so imaxe nun foi rehabilitada tres la so muerte, según la razón de que munchos manifestantes de Tiananmén tán consideraos inda delincuentes pol Gobiernu. Si'l Partíu Comunista almitía que la so xestión de la revuelta foi errónea, tendría qu'enfrentase a la destitución inconstitucional de Zhao del poder. Si almitíen que la so aición foi illegal, los políticos que lu entamaron sería culpables de traición, incluyíu Jiang Zemin.

Zhao permaneció so estricta supervisión y dexóse-y abandonar la so finca o recibir visites namái col permisu de los más altos dignatarios del Partíu. Hubo informes esporádicos de l'asistencia de Zhao asistiendo al funeral d'un collaciu muertu, visitando otres partes de China y xugando al golf en Beixín, pero'l Gobiernu caltúvolu ocultu y estremáu de les noticies y los llibros d'historia. Mientres esi periodu, namái unes poques fotografíes d'un encanecíu Zhao llegaron a los medios de comunicación. Zhao escribió cartes en siquier dos causes, dirixíes al Gobiernu chinu, nes que pidía la reconsideración de la Masacre de Tiananmén. Una d'eses cartes apaeció na viéspora del XV Congresu Nacional del Partíu Comunista. La otra salió a la lluz mientres una visita a China del Presidente de los Estaos Xuníos Bill Clinton, en 1998. Nenguna de los dos publicar nos medios de comunicación de China.

Muerte y repercusiones editar

En febreru de 2004, Zhao careció un ataque de neumonía que traxo de resultes una disfunción pulmonar grave y foi hospitalizáu mientres tres selmanes. Zhao foi nuevamente hospitalizáu por neumonía'l 5 d'avientu de 2004. Los rumores sobre la so muerte fueron refugaos oficialmente a principios de xineru de 2005. Más tarde, el 15 de xineru, informar de que taba en coma por causa de delles apoplexíes cerebrales. Acordies con l'activista Frank Lu, el vizprimer ministru Zeng Qinghong visitó a Zhao nel hospital. Zhao morrió'l 17 de xineru nun hospital de Beixín a les 07:01 a la edá de 85 años. La so segunda muyer, Liang Boqi, y los sos cinco fíos (una muyer y cuatro varones), sobreviviéron-y.

La respuesta del Gobiernu a la muerte de Zhao foi significativamente discreta, probablemente debíu a la medrana a qu'un llutu masivu encendiera la llapada de protestes nacionales como asocediera primeramente tres les muertes de Zhou Enlai y Hu Yaobang. L'axencia de noticies oficial Xinhua publicó un comunicáu de cuatro llinies na so páxina web que dicía que "el collaciu Zhao Ziyang" finara, ensin faer nenguna mención a los sos títulos oficiales o'l legáu que dexó'l so lideralgu. Tolos periódicos chinos publicaron el mesmu obituariu de 59 pallabres a otru día al so fallecimientu, asina que los medios principales d'espardimientu de la noticia fueron los presentes n'Internet. Los foros d'Internet [1] como'l Forum de la Nación Fuerte y SINA.com anubrir de mensaxes qu'espresaben condolencias por Zhao, anque dichos mensaxes fueron rápido borraos polos moderadores, dempués de lo que apaecieron más mensaxes atacando a los moderadores.

En Ḥong Kong, ente 10.000 y 15.000 persones asistieron a la vixilia n'alcordanza de Zhao. Dellos chinos continentales, como Chen Juoyi dixeron que yera illegal que los llexisladores de Hong Kong xunir a una ceremonia alegando que "...sol lema 'un país, dos sistemes' un llexislador de Hong Kong nun puede esmolecese por nada tocante a la China Continental." Esta declaración causó una nube política en Hong Kong que siguió mientres tres díes tres el so discursu. Szeto Wah, el presidente de l'Asociación de Hong Kong en Sofitu a los Movimientos Democráticos Patrióticos en China, dixo que los comunistes nun teníen derechu a reprimir el memorial. Los 24 llexisladores atacaron al presidente del Conseyu Llexislativu de Hong Kong aportunando en que la seguridá debía de reforzase na Plaza de Tiananmén y na casa de Zhao, y que les autoridaes intentaríen torgar cualquier demostración pública de duelu.

Tamién se celebraron actos n'alcordanza de Zhao ente les comunidaes chines nel esterior, como por casu en Nueva York y Washington D. C., a los qu'asistieron dellos políticos estauxunidense y disidente exiliaos.

Los cargos de Zhao garantizaríen-y de normal un funeral d'Estáu, pero'l Gobiernu de la República Popular China declaró que los preparativos funerarios de líderes pasaos nun se volveríen celebrar. Los escépticos cuestionen si los funerales futuros de los ex líderes chinos van ser tamién acallantaos.

El 29 de xineru de 2005, el Gobiernu celebró una ceremonia funeraria nel so honor nel Campusantu Revolucionariu de Babaoshan, un llugar reserváu pa los héroes revolucionariu y altu cargos del Gobiernu, al qu'asistieron 2.000 condolidos a los que s'autorizara primeramente a asistir. Munchos disidentes, ente ellos el secretariu de Zhao Bao Tong y la líder de les Madres de Tiananmén, Ding Zilin, fueron puestos so arrestu domiciliariu pa torgar la so asistencia al actu. L'altu cargu más importante qu'asistió al actu foi Jia Qinglin, cuartu na xerarquía del partíu. Dexar a los asistentes ver el cuerpu de Zhao cubiertu por una bandera en grupos de cinco y presentar los sos respetos a la familia. Prohibióse que traxeren flores o escribieren los sos propios mensaxes nes flores que llevó'l Gobiernu. Nun se pronunció nengún aponderamientu porque la familia de Zhao y el Gobiernu nun se punxeron d'alcuerdu al respective del so conteníu: ente que'l Gobiernu quería dicir que cometió errores, la so familia refugó que fixera nada incorreutu. El día del so funeral, la televisión estatal mentó la muerte de Zhao per primer vegada y emitió un curtiu obtiuario reconociendo la so contribución a les reformes económiques, pero diciendo tamién que cometiera "serios errores" mientres les protestes de 1989. Tres la ceremonia, Zhao foi encenráu. Les sos cenices llevar a la so casa en Beixín, pos el Gobiernu refugó-y un llugar en Babaoshan.

Intentos de rehabilitación editar

En 2005, el ex-presidente Wan Li xunir a más de 20 miembros retiraos del Buró Políticu, incluyendo a Tian Jiyun, ex vicepresidente, pidiendo al Gobiernu central la rehabilitación del nome de Zhao y que celebraren un memorial n'honor de les sos importantes contribuciones a China. El gobiernu chinu aportó a celebrar una ceremonia pa honrar al postreru presidente del Partíu Comunista, pero acabó siendo demasiáu curtiu como pa satisfaer los pidimientos.

Memories editar

En mayu de 2009 publicar en Ḥong Kong les sos memories sol títulu Prisioneru del Estáu: diariu secretu del primer ministru Zhao Ziyang, resultáu de trenta hores de grabación magnetofónica nel so confinamientu, gracies a l'ayuda de cuatro amigos exaltos funcionarios, ente ellos Xiao Hongda, antiguu subdireutor de la Comisión de Disciplina del PCCh, y Du Daozheng, un reformista direutor de l'Alministración Xeneral de Publicaciones a finales de los ochenta. Ellí cunta ensin aforrar detalles les rivalidaes polítiques, conxures, manipulaciones ya illegalidaes que conducieron a la declaración de la llei marcial y a la matanza de cientos (la cifra nun foi nunca esclariada) d'estudiantes, obreros y simpatizantes nes cais de Beixín na nueche del 3 al 4 de xunu de 1989. Contrariamente a lo que se pensaba hasta agora -que la decisión d'unviar l'Exércitu pa entartallar les protestes foi consecuencia de la resultancia de trés a dos votos nuna consulta del Comité Permanente del Politburó-, Zhao asegura que nun hubo tal votación y que Deng dio la orde, influyíu por Li Peng. Cuestiona tamién la creencia estendida de que Deng Xiaoping foi'l padre de les reformes que tresformaron China. Roderick MacFarquhar, profesor d'historia na Universidá de Harvard, escribe nel prólogu del llibru que de la llectura deduzse que'l verdaderu arquiteutu ye Zhao Ziyang, yá que foi él quien, por casu, diose cuenta de que'l sistema de coleutivización rural "taba obsoleto". "Como Zhao reconoz, ensin el sofitu de Deng nunca sería posible llevales a cabu. Pero nun foi Deng quien realizó la gran meyora, foi Zhao". Per otra parte defendió a la fin de la so vida que China tenía de caminar escontra una democracia parllamentaria de tipu occidental -daqué que los dirixentes actuales aportunaron que Beixín nunca va faer- "porque ye'l meyor sistema disponible". De lo contrario, según afirmó, "va ser imposible" solucionar problemes "como la corrupción rampante y la creciente fienda ente ricos y probes" nin "materializar el gobiernu de la llei".

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: The Secret Journal of Zhao Ziyang. Capítulo: 趙紫陽年表. Páxina: 311. Editorial: New Century Press. Llingua de la obra o nome: chinu tradicional. Data d'espublización: mayu 2009. Autor: Zhao Ziyang.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: The Secret Journal of Zhao Ziyang. Capítulo: 趙紫陽年表. Páxina: 316. Editorial: New Century Press. Llingua de la obra o nome: chinu tradicional. Data d'espublización: mayu 2009. Autor: Zhao Ziyang.
  3. 3,0 3,1 John Gittings (18 xineru 2005). «Obituary: Zhao Ziyang» (inglés británicu). The Guardian. Consultáu'l 24 xunetu 2016.
  4. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 4 marzu 2020.


Predecesor:
Hu Yaobang
Secretariu Xeneral del Partíu Comunista de China
1987-1989
Socesor:
Jiang Zemin
Predecesor:
Hua Guofeng
Primer Ministru de China
 

1980-1987
Socesor:
Li Peng