Zhou Enlai (chinu simplificáu: 周恩来, chinu tradicional: 周恩來, pinyin: Zhōo Ēnlái, Wade-Giles: Chou En-lai; 5 de marzu de 1898Huai'an District (en) Traducir – 8 de xineru de 1976Beixín) foi un destacáu políticu de la República Popular China, miembru del Partíu Comunista Chinu dende la so mocedá y primer ministru de China dende l'establecimientu del réxime socialista en 1949 hasta la so muerte.

Zhou Enlai
Miembru'l Comité Permanente'l Poliburó del Partíu Comunista Chinu

28 setiembre 1956 - 8 xineru 1976
Vice Chairman of the Chinese Communist Party (en) Traducir

28 setiembre 1956 - 1r agostu 1966
Chairman of the National Committee of the Chinese People's Political Consultative Conference (en) Traducir

25 avientu 1954 - 8 xineru 1976
Mao Zedong - Deng Xiaoping
Premier chinu

27 setiembre 1954 - 8 xineru 1976
← ensin valor - Hua Guofeng
miembru de l'Asamblea Popular Nacional

15 setiembre 1954 - 8 xineru 1976
Ministru de Rellaciones Esteriores de la República Popular China

1r ochobre 1949 - 11 febreru 1958
← ensin valor - Chen Yi (es) Traducir
Miembru'l Comité Permanente'l Poliburó del Partíu Comunista Chinu

xineru 1931 - 1945
Ministru de Rellaciones Esteriores de la República Popular China


Miembro del Consejo Político Nacional (es) Traducir


Eleiciones: 4th National Political Council (en) Traducir
Vida
Nacimientu Huai'an District (en) Traducir5 de marzu de 1898[1]
Nacionalidá Bandera de la Dinastía Qing Dinastía Qing  (5 marzu 1898 -  1912)
Bandera de Taiwán República de China  (1912 -  1949)
Bandera de la República Popular China República Popular China  (1949 -  8 xineru 1976)
Grupu étnicu Etnia han
Muerte Beixín[2]8 de xineru de 1976[3] (77 años)
Causa de la muerte cáncer de vejiga (es) Traducir
Familia
Casáu con Deng Yingchao (1925 – m. 1976)[4]
Hermanos/es Zhou Enshou
Familia
Estudios
Estudios Universidá de Meiji
Universidá de Waseda
Universidá de Nankai
Llingües falaes chinu[5]
xaponés
inglés
francés
alemán
Oficiu ministru, ministru de Rellaciones Esteriorespolíticu
Emplegadores República Popular China
Premios
Serviciu militar
Cuerpu militar Exércitu Nacional Revolucionariu
Graduación xeneral
Lluchó en Espedición del Norte
Llarga Marcha
Creencies
Relixón irreligión (es) Traducir
Partíu políticu Kuomintang (de 1923 a 1927)
Partíu Comunista de China (dende 1921)
IMDb nm0159288
Cambiar los datos en Wikidata

Nome editar

Anque la trescripción correuta nel sistema Wade-Giles, utilizáu de manera casi universal n'Occidente hasta los años 1980, ye "Chou En-lai", nos medios de comunicación hispanofalantes utilizar con frecuencia la forma Chu En-lai, debíu probablemente a la idea errónea de que la grafía Chou yera d'orixe francés. Nótese que'l diptongu ou pronunciar en mandarín tal como se llee n'español.

Mocedá editar

Zhou Enlai nació na llocalidá de Huai'an, na provincia de Jiangsu, y foi adoptáu por una familia acomodada de Tianjin, onde estudió na Escuela Secundaria de Nankai, pa dempués siguir la so educación en Xapón, na Universidá Meiji ente 1915 y 1918. Tres el so regresu a Nankai, participó nes protestes del 4 de mayu de 1919 y foi deteníu de volao por cuenta de los sos contactos revolucionarios. En siendo puestu en llibertá en 1920, viaxó a Europa a estudiar, morando socesivamente en Francia, Inglaterra y Alemaña. Mientres la so estancia n'Europa, al igual qu'otros estudiantes chinos, xunir al Partíu Comunista Chinu, fundáu en 1921 por Chen Duxiu. En 1924, Zhou volvió a China.

El 8 d'agostu de 1925, Zhou cásase con Deng Yingchao, una estudiante arreyada n'actividaes polítiques, en Tianjin. Deng Yingchao convertiríase tamién en miembru destacáu del partíu Comunista. El matrimoniu nun tuvo fíos, pero adoptó a dellos güérfanos, fíos de "mártires de la Revolución", ente ellos el que sería Primer Ministru de China Li Peng.

Trayeutoria política editar

 
Zhou Enlai y la so esposa Deng Yingchao en 1954.

Zhou participó viviegamente nes protestes del Movimientu del Cuatro de Mayu en 1919, nes que numberosos estudiantes manifestar contra les condiciones del Tratáu de Versalles, que concedía privilexos comerciales a Xapón en China. Mientres la so estancia en Francia, participó n'actividaes polítiques, llegando a xunise al Partíu Comunista Francés.

Tres el so regresu a China, yá como miembru del Partíu Comunista, ocupó'l cargu de direutor del departamentu políticu na Academia Militar de Whampoa en Cantón a partir de la so fundación en 1926. L'Academia de Whampoa fuera fundada por Sun Yat-sen, el fundador del partíu nacionalista chinu Kuomintang. Naquella dómina, los comunistes y los nacionalistes del Kuomintang, asesoraos dambos pola Komintern, calteníen una rellación de collaboración pa lluchar contra'l señores de la guerra que controlaben China. La posición de Zhou Enlai en Whampoa cuntaba col respaldu de la Komintern, que quería compensar la creciente influencia de l'ala derechiega del Kuomintang representada por Chiang Kai-shek.

Tres l'empiezu de la Espedición del Norte, la ofensiva militar na que l'exércitu revolucionariu formáu en Whampoa empezó a estender el territoriu sol so control, Zhou Enlai siguió'l so activismu político nel senu del Partíu Comunista, y foi responsable de la organización de la fuelga xeneral de Shanghai en 1926, qu'abrió les puertes a la entrada de les tropes del Kuomintang. Tres la rotura ente los comunistes y el Kuomintang, que, so la direición de Chiang Kai-shek empezara a escorrer a los comunistes, Zhou foi capaz d'escapar de la zona controlada pol Kuomintang. Zhou mover a la base comunista de Jiangxi, onde Mao Zedong estableciera'l Sóviet de Jiangxi, una de les bases rurales sol control de los comunistes y dende la cual Mao empezó'l so ascensu al poder. El comunismu urbanu d'inspiración soviética de Zhou foi averándose a les idees de revolución rural de Mao. Al empiezu de la Llarga Marcha, producióse la Xunta de Zunyi, ciudá de la provincia de Guizhou, onde Zhou Enlai, qu'hasta entós tenía una posición más alta que Mao na xerarquía del partíu, retiró'l so sofitu a la facción de Wang Ming, el líder de la facción prosoviética de los 28 bolxeviques, y sofitó a Mao como nuevu home fuerte del partíu.

Tres el final de la Llarga Marcha, cuando los comunistes instalar na ciudá nortiza de Yan'an, Zhou destacar polos sos esfuercios en promover una alianza col Kuomintang pa la llucha contra Xapón na Segunda Guerra Sino-Xaponesa. Mientres el incidente de Xi'an, en que Chiang Kai-shek foi secuestráu y forzáu a establecer un nuevu frente xuníu contra la invasión xaponesa, Zhou desempeño un papel importante na lliberación de Chiang. Mientres la invasión xaponesa, Zhou convertir nel representante del Partíu Comunista Chinu en Chongqing, la capital provisional de la República de China sol control del Kuomintang. Tres el final de la guerra en 1945, Zhou participó nes negociaciones fallíes col Kuomintang, qu'acabaron na guerra civil abierta ente los comunistes y el Kuomintang.

Zhou como primer ministru de China editar

 
Henry Kissinger, Zhou Enlai y Mao Zedong en Beixín nos años 70.

En 1949, tres la fundación de la República Popular, Zhou asumió los cargos de Primer Ministru y Ministru d'Asuntos Esteriores del nuevu réxime. Encabezó la delegación china a la Conferencia de Xinebra de 1954 y a la Conferencia de Bandung en 1955. En 1958, dexó'l puestu de Ministru d'Asuntos Esteriores a Chen Yi, calteniendo hasta la so muerte'l cargu de Primer Ministru.

El principal asuntu que centró l'atención de Zhou tres la victoria comunista na guerra civil foi la recuperación de la economía china, arruinada por décades de guerra. Afaló les polítiques empuestes al aumentu de la producción agrícola, a partir de les reformes agraries. Tamién buscó'l desenvolvimientu industrial al traviés de los pactos de cooperación cola Xunión Soviética.

En 1958, Mao Zedong llanzó'l Reblincón Alantre, campaña de movilización de mases que pretendía amontar de manera espectacular los niveles de producción industrial de China. Zhou sobrevivió a la sinrazón de les polítiques económiques fallíes del Reblincón. La so llealtá a Mao dexó-y sobrevivir tamién a la Revolución Cultural, la otra gran campaña ideolóxica de Mao que resultó nes crítiques y ataques a numberosos dirixentes ya intelectuales acusaos de reaccionarios y derechiegos. Zhou intentó defender a dellos collaboradores de los ataques maoístes. En 1975, cuando l'ímpetu ideolóxicu de la Revolución Cultural perdía fuercia, nel so últimu discursu públicu, fixo un llamamientu a favor de les "cuatro modernizaciones" pa resituar a China na sienda de la crecedera económica. Ente estos cuatro modernizaciones aportunar na importancia de que China abriera los sos mercaos, práuticamente qu'arrenunciara al comunismu y qu'entrara al xuegu del capitalismu. Estes pallabres de Zhou seríen utilizaes años más tarde polos reformistes lideraos por Deng Xiaoping.

Conocíu poles sos dotes como diplomáticu, Zhou foi en gran midida responsable de la continuación de rellaciones diplomátiques ente China y les potencies occidentales nos años 1970. Recibió al Presidente d'Estaos Xuníos Richard Nixon na so visita a China de febreru de 1972, y robló el Comunicáu de Shanghai, que sentaba les bases pa la normalización de les rellaciones ente los dos países.

La influencia de Zhou na política china foi vista como moderada y dialogante, en contraste colos escesos ideolóxicos del maoísmu. D'él dizse que foi responsable de la preservación de numberosos llugares d'interés históricu y cultural mientres la Revolución Cultural, cuando los guardias coloraos, celosos defensores de la ortodoxa maoísta, amenaciaben con destruyir cualquier muerte de la China anterior al comunismu. A pesar del so distintu talante, Zhou foi siempres lleal al lideralgu de Mao.

Muerte y reacciones editar

Zhou foi hospitalizáu en 1974 con cáncer de próstata, pero siguió exerciendo'l so trabayu como Primer Ministru dende l'hospital, con Deng Xiaoping como primer vizprimer ministru encargándose de los asuntos más importantes del Conseyu d'Estáu. Zhou finó la mañana del 8 de xineru de 1976, apenes ocho meses enantes de la muerte del propiu Mao.

Tres la so muerte, produciéronse numberoses escenes de duelu popular na Plaza de Tian'anmen. Estes escenes de duelu convertir en protestes contra la Banda de los Cuatro, el grupu de cuatro dirixentes comunistes que dirixíen la Revolución Cultural. Mientres la fiesta de Qingming n'abril d'esi añu, produciéronse disturbios na plaza, no que se conoció como'l incidente de Tian'anmen, cuando la policía acordonó la plaza y retiró munches de les corones de flores n'honor de Zhou Enlai nes que s'escribieren mensaxes en contra de la Banda de los Cuatro.

Bibliografía editar

  • Han Suyin, Eldest Son. Pimlico, Londres, 1995. L'autora, simpatizante del Partíu Comunista, presenta una visión un tanto haxográfica de la figura de Zhou. Ye, seya que non, la única biografía de Zhou Enlai nuna llingua occidental.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: The Rise of Modern China (6ª edición). Capítulo: 32. Páxina: 763. Editorial: Oxford University Press. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2000. Autor: Immanuel C.Y. Hsü.
  4. Afirmao en: Mao: A Life. Capítulo: 16. Páxina: 587. Editorial: Hodder & Stoughton. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 1999. Autor: Philip Short.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. URL de la referencia: https://web.archive.org/web/20150215213359/http://www.visva-bharati.ac.in/at_a_glance/desikot.htm.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
(Nengún, cargu creáu tres la fundación de la República Popular de China)
Primer Ministru de China
 

1949 - 1976
Socesor:
Hua Guofeng